156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Elikkäs, sellasta probleemaa olisi, että kääntäessä ratin ääriasentoon oikealle, ja ajaessa ympyrää etuperin taikka takaperin, kuuluu naputusta/kolinaa. Kiihdytyksissä ei mitään täristyksiä eikä muutakaan. Mikä sielt olis voinu mennä rikki?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Jos ainoastaan ääriasennossa, niin ei paljoa vaihtoehtoja vetarin lisäksi ole. Joissakin autoissa ollut sellainen ratkasu, että on kumit estämässä pyörien liika kääntyminen ja kumien väsyminen/katoaminen suolaliejuun aiheuttaa renkaiden liikakääntymisen ja sitämyöten "jokin" ottaa "jossakin" kiinni, tai sitten vetari ääntää. En moista ratkasua ole ainakaan omassa 156:ssa nähnyt, joten väittäisin vetariksi.
Täällä oli joskus pari vuotta sitten juttua vastaavanlaisesta äänestä, joka taisi kuitenkin olla muutakin kuin vetari, en vaan muista mikä (tai oliko vetarin lisäksi muutakin menossa).
Täällä oli joskus pari vuotta sitten juttua vastaavanlaisesta äänestä, joka taisi kuitenkin olla muutakin kuin vetari, en vaan muista mikä (tai oliko vetarin lisäksi muutakin menossa).
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Oireet viittaa vetoakselin ulompaan niveleen. Jos kyseessä on vetari..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
vai että ulompi nivel... alright. Jos tämä on sökönä, niin olisiko kauhean vaikea homma vaihtaa itse?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Ulompi yleensä, sisempi yleensä ei mene kovin pienillä kilometreillä.Twinblade kirjoitti:vai että ulompi nivel... alright. Jos tämä on sökönä, niin olisiko kauhean vaikea homma vaihtaa itse?
En ole koskaan kuullu kenekän vaihtaneen sisempää, toki se voi mennä rikki kun liikkuu
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Työnä varmaan nopein ja helpoin on kun ostat koko vetarin "uuden" jostain purkaamolta niin ei tarvi alkaa pelkkää niveltä irroittamaan ja kasaamaan. Tai täälläkin moni myy 156 purkuosia. Vaihdat siis koko pötkön sinne..on laipalla kiinni. Edestä vaan tarvii irroittaa ainakin raidetangonpää, alapallonivel, etutolpan haarukka alatukivarresta ja tietty ihan ekana vetarin mutteri navasta, jotta saa vetoakselin tuleman ulos.Twinblade kirjoitti:vai että ulompi nivel... alright. Jos tämä on sökönä, niin olisiko kauhean vaikea homma vaihtaa itse?
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
- Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98 - Paikkakunta: Harjavalta
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Sellanen jäi mainitsematta, että ohjaustehostin ääntelee ja ulisee vaihtelevasti ajaessa. Lisäksi tiputtaa öljyä jostain. Voisko se liittyä tähän jotenkin?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Eipä taipa. Pidä tehostinöljyt ylämerkissä mut vuodot ei korjaannu itsekseen, joten silläkin saralla on remppaa tiedossa.
Abarth 500 Esseesse
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Mulla on kanssa omassa 156 samanlainen ääni siis juurikin oikealle renkaat tapissa.
Mulla vain on hammastanko väljänä (houpsou) sieltä juuresta mistä tanko tulee hammastagon rungosta ulos. Huomenna vaihtamaan uutta osaa paikoilleen.
Vetari mullakin tuli ekana mieleen mutta ääni ei kuulostanut siltä.
Kuuluuko sulta ääni silloin kun auto on pukeilla alatukivarsista ja ajaa silloin?
tai kun auto on pyörillään ja käännät ratin melkein tappiiin oikealle ja heilutat rattia nopeasti edes takas lonksuuko pyörä "jännästi"?
Ääni kuuluu paljon selvemmin sisälle kuin ulos välillä ulkopuolella ei kuulu mitään
Mulla vain on hammastanko väljänä (houpsou) sieltä juuresta mistä tanko tulee hammastagon rungosta ulos. Huomenna vaihtamaan uutta osaa paikoilleen.
Vetari mullakin tuli ekana mieleen mutta ääni ei kuulostanut siltä.
Kuuluuko sulta ääni silloin kun auto on pukeilla alatukivarsista ja ajaa silloin?
tai kun auto on pyörillään ja käännät ratin melkein tappiiin oikealle ja heilutat rattia nopeasti edes takas lonksuuko pyörä "jännästi"?
Ääni kuuluu paljon selvemmin sisälle kuin ulos välillä ulkopuolella ei kuulu mitään
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
- Car(s): Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia + kasa vääränmaalaisia - Paikkakunta: Otava (Mikkeli)
Re: 156 2.5 v6 Vetari(Kö?) menossa?
Hep! Juur männäviikolla hovimekaanikko askarteli mulle uuden sisemmän, joskin -05 JTDm:n tripoidi, mutta kuitenkin...koltiainen kirjoitti: En ole koskaan kuullu kenekän vaihtaneen sisempää, toki se voi mennä rikki kun liikkuu
Tripoidista löytyneiden jälkien perusteella niveltä on syöty jo pidempi tovi. Jos olisi auton ostohetkellä reilu 1,5v ja reilu 70tkm sitten osannut etsiä, olisi silloin jo näkynyt jäljet nivelessä, päätellen siitä että tietty vain rajummassa kiihdytyksessä esiintynyt lievä ravistus katosi kokonaan
Nyt kun se nivel ihan kunnolla antautui, oli autolla rullailtu 218 000.
Sitä ei auton historiasta tiedä onko nivel sitten jossain vaiheessa päässyt kuiville, joka olisi edesauttanut tuhoa vai saako näitä alkaa vaihtamaan esim. satasen välein jatkossa