AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 18.10.14 hyvinkäällä!
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Teoriassa tuo resonanssi vois johtua imiksestä. Tismalleen samanlainen oire oli myös yhdessä JTS-koneisessa. Onko tuossa 4500 kohdalla joku "hammas" jolloin seoksen pitäisi mennä rikkaammalle... Eli käytännössä imis tappelee lambdan kanssa, toinen pyytää rikkaampaa, toinen laihempaa.
Taidan yrittää Keltsiä ottaan tuosta dataa ulos. Ilman että vertaa tilausta sekä antia keskenään on diagnoosia toivoton tehdä... Imisvika vois osaltaan myös selittää tuota käyrän eroa. Meillä ukon kanssa oli molemmilla psan dieselit viallisilla imiksillä (boschin numerolla sama imis molemmissa), niin mun pösö veti alhaalla hyvin, faijan sitikka ylhäällä. Kun molempiin vaihdettiin imikset, molemmat toimi samalla tavalla. Pösössä imis ei antanut vikaa, sitikassa antoi.
Lyhyesti: yritän selventää että kaks huonoa imistä tuskin toimii tismalleen samalla tavalla vaan antaa vääriä arvoja molemmat tavallaan.
Taidan yrittää Keltsiä ottaan tuosta dataa ulos. Ilman että vertaa tilausta sekä antia keskenään on diagnoosia toivoton tehdä... Imisvika vois osaltaan myös selittää tuota käyrän eroa. Meillä ukon kanssa oli molemmilla psan dieselit viallisilla imiksillä (boschin numerolla sama imis molemmissa), niin mun pösö veti alhaalla hyvin, faijan sitikka ylhäällä. Kun molempiin vaihdettiin imikset, molemmat toimi samalla tavalla. Pösössä imis ei antanut vikaa, sitikassa antoi.
Lyhyesti: yritän selventää että kaks huonoa imistä tuskin toimii tismalleen samalla tavalla vaan antaa vääriä arvoja molemmat tavallaan.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Kiitokset Eerolle päivän järkkäämisestä ja muille mukavista juttutuokioista.
En nähnyt Alfissimon dynovetoa, mutta ilmeisesti siinä tuli puhdas käyrä kuten itsellä. willezillä, jaroddilla ja jackfryllä oli ihme aaltoilua. Voisiko se ASR sittenkin sotkea jotain? Vai oliko kaikissa uudemmissa 156:ssa ilmi menossa?
Busso piti mitä lupas 194hp/225nm. Tehdas ilmoittaa 190hp/222nm. 180tkm ajettu vakio pata race-katilla ja novitecin putkella. Ilmi ja lambda molemmat käytännössä uudet boschilaiset.

En nähnyt Alfissimon dynovetoa, mutta ilmeisesti siinä tuli puhdas käyrä kuten itsellä. willezillä, jaroddilla ja jackfryllä oli ihme aaltoilua. Voisiko se ASR sittenkin sotkea jotain? Vai oliko kaikissa uudemmissa 156:ssa ilmi menossa?

Busso piti mitä lupas 194hp/225nm. Tehdas ilmoittaa 190hp/222nm. 180tkm ajettu vakio pata race-katilla ja novitecin putkella. Ilmi ja lambda molemmat käytännössä uudet boschilaiset.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Tasaisen käyrän piirsi. Ensimmäisellä vedolla oli melko syvä kuoppa 4700rpm kohdalla sekä vääntö että teho käyrässä. Toisessa vedossa ko. "hikka" huomattavasti lievempänä siirtyi molemmissa käyrissä 5700rpm kohdalle, mutta ei kummassakaan vedossa vaikuttanut varsinaisesti lopputulokseen vaan kuopan jälkeen käyrä jatkui tasaisesti nousevana.
Omat arvot 142.9hp 6472rpm/ 193Nm 3306rpm. Olen noihin itse tyytyväinen, kun mittarissa tosiaan 275tkm, eikä mitään tehoja parantavia toimenpiteitä autossa tosiaan ole. Päinvastoin... Ehjä tekniikka kummasti lisäsi motivaatiota kopan parsimiseen.
Omat arvot 142.9hp 6472rpm/ 193Nm 3306rpm. Olen noihin itse tyytyväinen, kun mittarissa tosiaan 275tkm, eikä mitään tehoja parantavia toimenpiteitä autossa tosiaan ole. Päinvastoin... Ehjä tekniikka kummasti lisäsi motivaatiota kopan parsimiseen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Kiitokset Eerolle järjestelyistä.
Mistähän mahtaisi löytää vakio GTV:n teho- ja vääntökäyrät. Maksimilukemissa ei merkittävää eroa tehtaan ilmoittamiin ollut (+2 hv ja + 6 Nm), mutta olisi kiva päästä vertaamaan käyrien muotoa vakioon.
Mistähän mahtaisi löytää vakio GTV:n teho- ja vääntökäyrät. Maksimilukemissa ei merkittävää eroa tehtaan ilmoittamiin ollut (+2 hv ja + 6 Nm), mutta olisi kiva päästä vertaamaan käyrien muotoa vakioon.
Alfaholismia vuodesta 2001
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Näyttäs olevan GTVkin listattuna squadran sivuilla. Omaani squadran mittaamiin vakiolukemiin vertailin, eikä kyllä hyvältä näytä...
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Mulla toi ASR otettiin pois päältä, miten muilla? Voiko ASR:n pois kytkennällä olla joku vaikutus tehoihin?
Vaikka "voimaa" JTS:ssä oli niin ettei penkissä meinannut pysyä.
Tehot oli kaukana tehtaan lupaamista, missäköhän se vika lopulta on? Vikakoodeja autosta ei löytynyt.
Vaikka "voimaa" JTS:ssä oli niin ettei penkissä meinannut pysyä.

Tehot oli kaukana tehtaan lupaamista, missäköhän se vika lopulta on? Vikakoodeja autosta ei löytynyt.
- Liitteet
-
- Dyno 21.9.2013.pdf
- (403.98 KiB) Tiedosto ladattu 172 kertaa
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Lueskelin lontoonpoikien dynohommia , kuulema ollut vakioissa GTAoissa 20hp eroja ! Joku saa 250hp vauhtipyörältä , toinen 230hp.. Eikä mitään selitystä löydy
Väännöt oli myös joissain yksilöissä oudon alhaiset.. Autot joissa oli remap tehtynä,tehot poikkeuksetta 260hp paikkeilla ! Pitääkin harkita uutta ohjelmistoa , squadra ?

Väännöt oli myös joissain yksilöissä oudon alhaiset.. Autot joissa oli remap tehtynä,tehot poikkeuksetta 260hp paikkeilla ! Pitääkin harkita uutta ohjelmistoa , squadra ?

-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Saattaa silti olla että selitystä ei löydy tai selitystä ei ole, ovat kaksi eri asiaa. Ihan äkkiä ei tule mieleen minkään valtakunnan toleransseja, mitkä selittäis noin isoja heittoja.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Jako pielessä hampaan tai kaksi?
Joo, ei tule mitään älykästä mieleen kyllä. Oudolta se näyttäisi...

- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Aika erikoinen oli näiden kahden lähes samoilla spekseillä olevan auton väliset erot. Olisi pitänyt Toolmanin penkittää vielä omansa
Tai sitten mun olisi vaan pitänyt nöyrtyä ja tuoda Hillhousen 147, samalla olisi nähnyt esiintyykö samanlaista aaltoilua muokatulla softalla... Ehkäpä seuraavalla kerralla tuokin saadaan selville
Uno sysäsi huimat 85hv/139Nm (tehtaan ilmoittama on 82hv) ja oli täten ainoa joka jäi alle 100hv rajan
No, oli ainankin penkittäjällä ilme kohdallaan ekan vedon (n.190km/h) jälkeen
Soittele Jani niin katsellaan sopiva ajankohta GTA:n ihmettelemiseen
Kiitokset Eerolle homman järjästämisestä ja kaikille osallistuneille juttu seurasta!


Uno sysäsi huimat 85hv/139Nm (tehtaan ilmoittama on 82hv) ja oli täten ainoa joka jäi alle 100hv rajan


Soittele Jani niin katsellaan sopiva ajankohta GTA:n ihmettelemiseen

Kiitokset Eerolle homman järjästämisestä ja kaikille osallistuneille juttu seurasta!
"No smoke => no power => no hope"
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Eri penkeissä on isojakin eroja joten ei 20 hepan ero jossaan GTA:ssa kuulosta mitenkään yllättävältä jos siis vertailla tuloksia maailmalta keskenään, joten eipä siinä mitään ihmeempää selitystä tarvii. Toki silloin eri juttu jos samassa penkissä mitattu.
Tuloksia olisi mukava tosiaan saada näkyville niillekin ihmeteltäväksi ketkä paikalle eivät päässeet
Tuloksia olisi mukava tosiaan saada näkyville niillekin ihmeteltäväksi ketkä paikalle eivät päässeet

-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Kyllä ne peräkkäin mitattiin. Sakkauskin oli käytännössä identtinen. Tuo tehoero on 4500 kierrokselta, juuri ennen sakkauksen alkua.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Tossa käyrää lontoonpojan 147GTAsta , jossa on "equal lenght downpipes" , kaikki katit poistettu + suora ränni ja imupuoli tehty rahalla uusiksi. Ilmeisesti tuo n.245hv on täysin normisetti 3.2 bussosta...
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Niihin Willezin mainitsemiin Britti-poikien dynotuloksiin tossa viittasin. Paljonkos sitten noissa eilen mitatuissa GTA:ssa oli tehoeroa?JaRoDD kirjoitti:Kyllä ne peräkkäin mitattiin. Sakkauskin oli käytännössä identtinen. Tuo tehoero on 4500 kierrokselta, juuri ennen sakkauksen alkua.
Noista mittaustuloisten eroista löytyy kotimaistakin vertailua 5-10v sitten VM:stä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Suunnittelin kans tuonne lähemistä (willezin imussa), mutta päivä ei sopinut
Koitin tosta asr/vdc jutusta jotain löytää, ei löytyny
Vois kuvitella ,että asr kannattaa pois ottaa, mutta sitten se vdc on siellä kuitenkin vielä. 156 gta on pelkällä luistonestolla ? vai onko uudemmissa ? Uusissa autoissa on kait systeemi dynoille, ecu tajuaa, että nyt toisen akselin kuuluukin olla rauhallinen. Mutta tajuaako nämät vanhemmat kytkeytyä vallan pois kaikkinensa ? JackFryn jts tulokset on vähän heikohkot, onkos kansi ollu irti ja putsattu, vai onko vain nokat vaihdettu ?


- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Onkos tota JTS:ää re-mapattu nokkien vaihdon jälkeen? Kun mun 156seen vaihdettiin GTA:n imunokat, niin vaikkaJackFry kirjoitti:Mulla toi ASR otettiin pois päältä, miten muilla? Voiko ASR:n pois kytkennällä olla joku vaikutus tehoihin?
Vaikka "voimaa" JTS:ssä oli niin ettei penkissä meinannut pysyä.![]()
Tehot oli kaukana tehtaan lupaamista, missäköhän se vika lopulta on? Vikakoodeja autosta ei löytynyt.
persdyno muuta väitti, tutussa dynossa veto olikin ihan perssiillään kunnes Unichipillä täytettiin montut..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Muukkonen ei päässyt moottorin ohjausta säätämän silloin kun
vaihto nokat, mut sanoi että toimii se vakio-ohjelmallakin.
Onko se toiminta nyt sit ton tasoista? Missä toi kannattais säätää?
vaihto nokat, mut sanoi että toimii se vakio-ohjelmallakin.
Onko se toiminta nyt sit ton tasoista? Missä toi kannattais säätää?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Jotenkin kyllä epäilen tota ASRn olemassaoloa rullilla , koska heti kun etupyörät pyörähtivät (takana tietysti paikallaan) niin tauluun pamahti vikafanfaarit "ASR/ABS mailfunction" yms. eli järjestelmä on tällöin mun käsittääkseni pois pelistä kun on "vikatilassa"...
Tietysti tuo ASRhan katkoo myös sytkää/syöttöä jos meenaa ruopia ? Mahtaako tuo aaltoileva käyrä vaikuttaa huipputehoon ja vääntöön merkittävästi ?
Tietysti tuo ASRhan katkoo myös sytkää/syöttöä jos meenaa ruopia ? Mahtaako tuo aaltoileva käyrä vaikuttaa huipputehoon ja vääntöön merkittävästi ?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Tiedä sitten, kuinka kaukaa haettua, mutta velipoika heitti teorian eräänlaisesta safety-modesta, joka viheltäisi pelin poikki, jos takapyörät eivät pyöri, vaikka ASR yms. vimpaimet olisikin poiskytkettynä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Samat ASR/ABS vika viestit oli mullakin taulussa,
jotka hävisi kun kävi kierroksen autolla ajamassa.
jotka hävisi kun kävi kierroksen autolla ajamassa.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Hei,
Kiitoksia myös isännän puolesta.
Ellei luistonesto ole jotenkin hyvinkin eri tavalla toimiva systeemi kaikki muihin autohin verrattuna näissä muutamissa yksilöissä niin vahvasti epäilen että se on näiden pienien heilahteilujen syypää. Toki uusimmissa mersuissa esim. ei riitä että vastaava luistonesto painetaan poispäältä kun jonkunlainen idiotti varma syteemi jää kummittelemaan. Siinä tapauksissa on miitariston salavakosta kytkettävä "dyno mode" päälle.
KAIKISSA autoissa missä ABS on olemassa sen varoitusvalo syttyy 5-30 sekunnin päästä kun pyörät alkaavat rulaamaan eri tahdissa penkissä. Odotten aina sen verran että noin tapahtuu ennen kun lisään vauhtia. Kuten huomasitte muutaman kymmenn metrien päästä ajaessa penkistä pois valot samui kun järjestelmä taas tajuu että toi hullun leikit taitaa olla nyt lopussa. JOS ABS vaikuittaisi sen kyllä huomaa kun se todellakin lyö jarrut päälle rajusti, ja noin siis tapahtuisi heti vetojen alkupuolella jo.
En usko että se varsinaisesti vaikuttaa lopputulokseen merkittävästi jos tutkii käppyröiden muoto alusta asti. Eikä sen kokoiset aaltoilua huomaa penkissä eikä ajaessa.
Vastaava aaltoilua en ole oikeistaan nähnyt muissa tapauksissa muistaakseni, jo on niitä sentään 2008 asti sentään tullut jonkun verran. Katson toki ensviikolla kun lähetän teille tulokset sähköpostitsekin, että onko muissa tietokannasssa olevia alfoissa vastaava, ne tahtoo toki vaan olla dieseli versiota enemmäkseen.
Kiitoksia myös isännän puolesta.
Ellei luistonesto ole jotenkin hyvinkin eri tavalla toimiva systeemi kaikki muihin autohin verrattuna näissä muutamissa yksilöissä niin vahvasti epäilen että se on näiden pienien heilahteilujen syypää. Toki uusimmissa mersuissa esim. ei riitä että vastaava luistonesto painetaan poispäältä kun jonkunlainen idiotti varma syteemi jää kummittelemaan. Siinä tapauksissa on miitariston salavakosta kytkettävä "dyno mode" päälle.
KAIKISSA autoissa missä ABS on olemassa sen varoitusvalo syttyy 5-30 sekunnin päästä kun pyörät alkaavat rulaamaan eri tahdissa penkissä. Odotten aina sen verran että noin tapahtuu ennen kun lisään vauhtia. Kuten huomasitte muutaman kymmenn metrien päästä ajaessa penkistä pois valot samui kun järjestelmä taas tajuu että toi hullun leikit taitaa olla nyt lopussa. JOS ABS vaikuittaisi sen kyllä huomaa kun se todellakin lyö jarrut päälle rajusti, ja noin siis tapahtuisi heti vetojen alkupuolella jo.
En usko että se varsinaisesti vaikuttaa lopputulokseen merkittävästi jos tutkii käppyröiden muoto alusta asti. Eikä sen kokoiset aaltoilua huomaa penkissä eikä ajaessa.
Vastaava aaltoilua en ole oikeistaan nähnyt muissa tapauksissa muistaakseni, jo on niitä sentään 2008 asti sentään tullut jonkun verran. Katson toki ensviikolla kun lähetän teille tulokset sähköpostitsekin, että onko muissa tietokannasssa olevia alfoissa vastaava, ne tahtoo toki vaan olla dieseli versiota enemmäkseen.
Viimeksi muokannut EPDM, 22 Syys 2013, 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Koitin lukea elearnia kuin piru raamaattua, mutta en tullut oikein hullua hurskaammaksi
Siellä kyllä mainitaan eri rajanopeuksia toiminnoille jopa asr pois kytkettynä, mutta tiedä sitten. Tossa mietin, jos sitten kuitenkin vdc (jts, bose->) on mukana sittenkin sytytystä ajoittamassa tai jotain. Jos systeemi sitten menee jollekin peruskartalle, niin tottakai huipputehot jää saavuttamatta. Jostain virittelypalstalta luin, että jtässän pitäisi hyödyntää kohtuullisesti esim. nokat ilman ohjelmamuutosta.

- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Kiitokset Nikolle tapahtuman mahdollistamisesta ja etenkin kaikille vierailijoille osallistumisesta.
Päivä (7h) meni mukavasti mittauksia seuraten ja kanssaharrastajien kanssa turisten. Tapahtumalle vaikutti olevan kysyntää, koskapa nekin, joiden mittaus ei tuottanut haluttua tulosta, totesi että nytpä tietää lähteä etsimään vikaa.
Normiajossa tehon puutosta ei välttämättä havaitse, jollei se tipu ns. kerrasta. Dyno paljastaa tilanteen kerrasta.
Oman kiesin tehoihin olen ihan tyytyväinen, kun käytännössä vakiosta 257tkm. ajetusta 25-vuotiaasta 8V TS:stä irtosi 140,35hv/211nm, joka on laskettu kahden vedon keskiarvosta.
Muiden tuloksista tarkemmin myöhemmin, kun naputtelen ne taulukkoon. Tehokkain auto oli TVR Chimaera ja tehokkain Alfa JaRoDDin GTA. Ainoa mitattu diesel (166 2,4 20v) pinnisti kymmenen hevosvoimaa reilummat tehot, kuin mitä tehdas ilmoittaa. Hyvässä tikissä tuntui olevan.
Päivä (7h) meni mukavasti mittauksia seuraten ja kanssaharrastajien kanssa turisten. Tapahtumalle vaikutti olevan kysyntää, koskapa nekin, joiden mittaus ei tuottanut haluttua tulosta, totesi että nytpä tietää lähteä etsimään vikaa.
Normiajossa tehon puutosta ei välttämättä havaitse, jollei se tipu ns. kerrasta. Dyno paljastaa tilanteen kerrasta.
Oman kiesin tehoihin olen ihan tyytyväinen, kun käytännössä vakiosta 257tkm. ajetusta 25-vuotiaasta 8V TS:stä irtosi 140,35hv/211nm, joka on laskettu kahden vedon keskiarvosta.
Muiden tuloksista tarkemmin myöhemmin, kun naputtelen ne taulukkoon. Tehokkain auto oli TVR Chimaera ja tehokkain Alfa JaRoDDin GTA. Ainoa mitattu diesel (166 2,4 20v) pinnisti kymmenen hevosvoimaa reilummat tehot, kuin mitä tehdas ilmoittaa. Hyvässä tikissä tuntui olevan.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Hyvin valaiseva kokemus. Lopputuloksesta huolimatta olisin silti mieluummin lähtenyt willez:n käyrä mukana kotiin 
Onhan tuo kuitenkin käyttöalueella huomattavasti tehokkaampi ja varmasti sen myötä myös taloudellisempi.
Enivei, tällainen pitäis järjestää säännöllisesti. Parempaa dataa auton toiminnasta ei voi saada.

Onhan tuo kuitenkin käyttöalueella huomattavasti tehokkaampi ja varmasti sen myötä myös taloudellisempi.
Enivei, tällainen pitäis järjestää säännöllisesti. Parempaa dataa auton toiminnasta ei voi saada.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Mitäs polttoaineita noissa autoissa oli tankissa? Saattaa kai sekin vaikuttaa tuloksiin, jopa tuohon huojumiseen, jos haetaan suurinta mahdollista ennakkoa?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Ai hitto, mullahan puuttuu monta heppaa, kun olikin 95E10 tankissa
. Itseasiassa ainoa tankillinen e10:iä tähän astisen omistuksen aikana ja tietysti osui tähän väliin...prkl...
.
Eikun ihan tosissaan on tuntunut perstuntumalta (tm) hieman pirteämmältä 98:n kanssa, mutta tuskinpa olisi dramaattista vaikutusta eri lajilla ollut ainakaan omalla kohdalla.


Eikun ihan tosissaan on tuntunut perstuntumalta (tm) hieman pirteämmältä 98:n kanssa, mutta tuskinpa olisi dramaattista vaikutusta eri lajilla ollut ainakaan omalla kohdalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
^
Kuten kepapillakin monta kertaa sanoin, jo ennen E10:iä konversio 95E:stä 98E:hen laski kulutusta ja tuntui kone käyvän tasaisemmin ja "puhtaammin". E10iä en uskaltanut koskaan edes kokeilla...
Kuten kepapillakin monta kertaa sanoin, jo ennen E10:iä konversio 95E:stä 98E:hen laski kulutusta ja tuntui kone käyvän tasaisemmin ja "puhtaammin". E10iä en uskaltanut koskaan edes kokeilla...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
^^ Ysikasia ja kaks pulloa forten gääs triitmentti perään (800ml)
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Bensana oli 98.
Luin tässä Alfan käyttöohje kirjaa ja siellä sanotaan, että VDC:tä ei voi kytkeä pois.
Lisäksi sanotaan: VDC mittaa mm. jokaisen pyörän nopeutta (nyt kaksi pyöri ja kaksi ei)
ja ajonhallinta reagoi tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla: jarruttamalla yhtä tai useampaa pyörää yksilöllisesti tai vähentämällä moottorin tehoa. Arvailu, mutta olisko se ruvennut vähentään tehoja kun takapyörät ei pyörinyt?
Minulla ei palanut VDC:n vikavalo (kolmio jossa huutomerkki sisällä ja ympyränmuotoinen nuoli ulkopuolella) kun ajoin ulos, eli VDC oli toiminnassa. Mitens muilla?
Luin tässä Alfan käyttöohje kirjaa ja siellä sanotaan, että VDC:tä ei voi kytkeä pois.
Lisäksi sanotaan: VDC mittaa mm. jokaisen pyörän nopeutta (nyt kaksi pyöri ja kaksi ei)
ja ajonhallinta reagoi tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla: jarruttamalla yhtä tai useampaa pyörää yksilöllisesti tai vähentämällä moottorin tehoa. Arvailu, mutta olisko se ruvennut vähentään tehoja kun takapyörät ei pyörinyt?
Minulla ei palanut VDC:n vikavalo (kolmio jossa huutomerkki sisällä ja ympyränmuotoinen nuoli ulkopuolella) kun ajoin ulos, eli VDC oli toiminnassa. Mitens muilla?
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Se VDC kuittaantuu aina sammuttaessa auton, eli ei tarvitse kuittailla tai painella mitään.
Ja miksei sitä voi kytkeä pois? Kyllä mulla saa molemmista. Vaikka tosin GTA:ssa pelkkä luistonesto... Kävinhän mä farkulla jääradallakin ja kyllä sen hienosti sai lipeään lapasesta ilman ajonhallintaa
Ja polttoaineena reissussa oli juuri tullessa Linnatuulessa tankattu 98E5.
Ja miksei sitä voi kytkeä pois? Kyllä mulla saa molemmista. Vaikka tosin GTA:ssa pelkkä luistonesto... Kävinhän mä farkulla jääradallakin ja kyllä sen hienosti sai lipeään lapasesta ilman ajonhallintaa

Ja polttoaineena reissussa oli juuri tullessa Linnatuulessa tankattu 98E5.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
^
'02:ssa ei VDC:tä voi sammuttaa ainaskaan. ASR:n kylläkin, ihan napista, mutta ABS ja VDC on "aina elossa". Sutimisenesto (ASR) nyt muutenkin vähän plah, VDC tuntui pitävän auton vaan suorassa.
'02:ssa ei VDC:tä voi sammuttaa ainaskaan. ASR:n kylläkin, ihan napista, mutta ABS ja VDC on "aina elossa". Sutimisenesto (ASR) nyt muutenkin vähän plah, VDC tuntui pitävän auton vaan suorassa.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Aquatica kirjoitti:^
'02:ssa ei VDC:tä voi sammuttaa ainaskaan. ASR:n kylläkin, ihan napista, mutta ABS ja VDC on "aina elossa". Sutimisenesto (ASR) nyt muutenkin vähän plah, VDC tuntui pitävän auton vaan suorassa.
Miks mun -05 diiselistä sitten ajonhallinnan saa ihan napista pois?

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
se on rikki, mun -05:sta diiselistä ei saanut kuin sutimiseneston pois päältä ainakaan... Heti kun otti vähän sladia niin alkoi järjestelmä puuttua peliin mutta suoraan sai sudittaa vaikka Inariin.JaRoDD kirjoitti:Aquatica kirjoitti:^
'02:ssa ei VDC:tä voi sammuttaa ainaskaan. ASR:n kylläkin, ihan napista, mutta ABS ja VDC on "aina elossa". Sutimisenesto (ASR) nyt muutenkin vähän plah, VDC tuntui pitävän auton vaan suorassa.
Miks mun -05 diiselistä sitten ajonhallinnan saa ihan napista pois?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
GTAssa on ilmeisesti pelkästään tuo ASR , eli "sutimisenesto" ja jos lumella lyö "kickdown"in , niin katkoo selvästi sytkää. Kuulostaa ihan kuin olisi rajoittajalla, mutta kierroksia vähemmän. Jos ottaa napista pois päältä, palaa renkaan kuva mittarissa ja jauhaa rajotinta pitkin ilman tolkkua 

-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Kiitokset Eerolle järjestelyistä!
Oli kivaa ja opettavaista. Nyt täytyykin sitten laittaa harkintaan se katalysaattorittoman mallin pakoputkisto, kun pelkkä katin poisto ei saanut aikaan mitään muutosta. Sinänsä ihan loogista kun katsoo putkistoa..
-J
Oli kivaa ja opettavaista. Nyt täytyykin sitten laittaa harkintaan se katalysaattorittoman mallin pakoputkisto, kun pelkkä katin poisto ei saanut aikaan mitään muutosta. Sinänsä ihan loogista kun katsoo putkistoa..
-J
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Ohoalfa 156 v6 kirjoitti:se on rikki, mun -05:sta diiselistä ei saanut kuin sutimiseneston pois päältä ainakaan... Heti kun otti vähän sladia niin alkoi järjestelmä puuttua peliin mutta suoraan sai sudittaa vaikka Inariin.JaRoDD kirjoitti:Aquatica kirjoitti:^
'02:ssa ei VDC:tä voi sammuttaa ainaskaan. ASR:n kylläkin, ihan napista, mutta ABS ja VDC on "aina elossa". Sutimisenesto (ASR) nyt muutenkin vähän plah, VDC tuntui pitävän auton vaan suorassa.
Miks mun -05 diiselistä sitten ajonhallinnan saa ihan napista pois?

Jos joskus jaksan, niin kaivan tuon napin kytkennät esiin. Alkoi juuri kiinnostaa, mitä sille on tehty. Kun auto tuli taloon, niin jotain kyllä epäilin sillä herjaa sen seitsemää vikaa abseja myöden. Silti absit toimii ihan normaalisti. Ja siis koko paletti on palautunut normaaliksi uudelleenkäynnistyksellä. Mitään vikakoodeja ei muistiin jää.
Ja jottei postailu menis kokonaan offtopics, niin paljonko kyseisessä paikassa otetaan hintaa pelkästä penkityksestä ilman tällaisia ryhmäalepäiviä?
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Harmillisesti muutto puski niin pahasti päälle, ettei päässyt tulemaan katsomoon.
Onneksi kuitenkin bongasin kyseisen (?) TVR:n Hyvinkää - Hyrylä välillä ja päiväni pelastui edes osittain.
Onneksi kuitenkin bongasin kyseisen (?) TVR:n Hyvinkää - Hyrylä välillä ja päiväni pelastui edes osittain.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Tulokset ovat nyt lähetetty sähköisessä muodossa kaikille. Jos on jotain kysyttävää niin sp niko@epdmotorsport.com
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Toi tehoero voi johtua ihan siitä miten se moottori on ajettu sisään. Mamman kauppakassina olleesta ei sitä tehoa löydy yhtä hyvin, kuin autoliikkeen esittelyautosta, mikä on saannut todeta rajoittimen olemassaolon elämänsä alkuaikoina.willez kirjoitti:Lueskelin lontoonpoikien dynohommia , kuulema ollut vakioissa GTAoissa 20hp eroja ! Joku saa 250hp vauhtipyörältä , toinen 230hp.. Eikä mitään selitystä löydy![]()
Väännöt oli myös joissain yksilöissä oudon alhaiset.. Autot joissa oli remap tehtynä,tehot poikkeuksetta 260hp paikkeilla ! Pitääkin harkita uutta ohjelmistoa , squadra ?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
^ Ei ole saapunut meiliin vielä,mites muilla ?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Eipä tullu minullekaan käppyrää sähköisessä muodossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Mulle kyllä tuli. Kiitos!
-J
-J
- RiQ
- Viestit: 75
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
- Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04 - Paikkakunta: Espoo
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Tänne tuli kans...
- Liitteet
-
- dyno.jpg
- (84.25 KiB) Tiedosto ladattu 5549 kertaa
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Ei tullut mullekaan sähköpostiin käppyröitä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Heh , kolme kertaa koitettu jo mutta ei vaan tuu perille meiliin...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Jos liitetiedosto on PDF, ainakin Hotmailien ymv. kanssa voi olla oikeasti ongelmia - menee roskapostiin tai suoraan dumpataan pois. Sama, jos tiedoston koko on iso, monet maksuttomat palvelut kun rajottavat noita erittäin rankalla kädellä. Eli nuo jos saa eliminoitua, niin sitten kuulostaa jo oudolta :o
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Niin en pysty muuta kun lähettää ne annettujen sp osoitteihin. Muutamia oli ainakin hotmail osoitteet.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: AlfaBBS tehonmittauspäivä lauantaina 21.9. hyvinkäällä!
Juu, koitin kattoa roskaposti kansiot yms. ei mistään löydy. En usko että muutama kuvaliite on liian iso hotmeiliin 
