166 tuulilasinpyyhkimet

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

166 tuulilasinpyyhkimet

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Minkä mallinen tuulilasinpyyhkimen sulka 166 Alfassa on alunperin? Boschin spoilerisulka ainakin sattuu kuskin puoleisten pissapojan suuttimien tielle lepoasennossa. Onko tavallinen Bosch sulkakin tiellä ja pitäisikö käyttää uusia rungottomia pyyhkimiä? Vai onko tässä kysymys pikemminkin ominaisuudesta kuin ongelmasta. Suutin on mielestäni oikein suunnattu. ruiskut sattuvat keskelle lasia kunhan pyyhin siirtyy pois tieltä.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sama ongelma on 156:sessa. Itselläni on kuljettajan puolella spoilerisulka ja matkustajan puolella tavallinen ja kummallakin puolella sulka on edessä.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Sulkatyypistä en tiedä, mutta tarvikesulat on erinomaisen vaikeat vaihtaa, kun viikseä ei saa nostettua lasista paria senttiä enempää (ainakaan 2000 mallista).

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

MK kirjoitti:Sulkatyypistä en tiedä, mutta tarvikesulat on erinomaisen vaikeat vaihtaa, kun viikseä ei saa nostettua lasista paria senttiä enempää (ainakaan 2000 mallista).
Vaikka laittaa pyyhkijät päälle ja virrat pois kun ovat yläkohdassa?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Ainakaan 166:ssa (vm 2000) ei sulat nouse kuin tuon pari senttiä lasista edes tuolla yläkuolokohdassa. Hankaloittaa vaihtoa. Lisäksi tarvikesulan (Bosh) yleismallinen lukko on TOSI tiukka painaa paikalleen. Väittäisinpä jopa, että ainakin puolet tuolla lukolla asennetuista sulista ei ole perille saakka painettuja. Pysyvät joten kuten paikallaan vaikka lukko ei olisikaan "napsahtanut" perille.

Avatar
MK
Viestit: 378
Liittynyt: 16 Loka 2003, 07:12
Car(s): ex 166TS, ex 166 2,5, 166 JTD, GTV 3,0
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja MK »

Rolle kirjoitti:
MK kirjoitti:Sulkatyypistä en tiedä, mutta tarvikesulat on erinomaisen vaikeat vaihtaa, kun viikseä ei saa nostettua lasista paria senttiä enempää (ainakaan 2000 mallista).
Vaikka laittaa pyyhkijät päälle ja virrat pois kun ovat yläkohdassa?
Vaikka mitä tekis niin ei, viiksen saranakohdassa on väkäset jotka estävät viiksen enemmän nousemisen.
Vaikea keksiä syytä moiseen konstruktioon, 166 on tietysti ruman näköinen, jos sulat on nostettu yläasentoon pakkaskelillä.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko kenelläkään kokemusta rungottomista Boschin uutuussulista 156 tai 166 käytössä. Jäävätkö nekin vesisuihkujen tielle?

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Jos ei osta spoilerisulkaa, niin pesuneste lentää lasille ilman suurempia ongelmia. Sama koskee sekä 156sta että 166sta.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Päivitetään vanhaa ketjua. Ostin 166:seen Boschin "rungottomat" sulat, taulukon mukaan 166seen ei löydy tällaisia sulkia, mutta Boschilla kuitenkin on pakkaus jossa on 530+475 sulat ja ne menivät lähestulkoon heittämällä paikalleen. Jopa helpommin kuin rungolliset pyyhkimet.

Toimii ja pyyhkii todella hyvin. Näyttävät hyviltä ja ovat hiljaiset. Rungolliselle suunnatut suuttimet ampuvat kuskinpuolen suihkun osittain sulkaan, mutta tuosta ei pyyhintään ole mitään haittaa - oikeastaan päinvastoin.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mulla uudet Boshin spoilerisulat, kyllä vesi lentää ikkunalle ihan hyvin.
Lepoasennossa ainakin mulla vetää pyyhkijät alemmas kuin muuten, tihkuasennossa jää ylemmäs mutta ei se vesisuihkun eteen tule...

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mikäs hemmetin rele noita pyyhkijän moottoreiden sähköihin vaikuttaa?
Ongelma: Tihkuasennossa pyyhkäisee n. 10 kertaa, sitten jää jumiin.
Auttaa kun käyttää pyyhkijät nopimmalla jatkuvalla tai ottaa pois ja käyttää ylhäällä kertapyyhkäisyllä.
Tämän voi tehdä pari kertaa, sen jälkeen pyyhkimet ovat pois pelistä noin minuutin. Ohjekirjassa ei mainita relettä pyyhkijöille...

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Itsellä kanssa vikaa pyyhkimien ohjauksen kanssa. Eli pyyhkijät saattavat pysähtyä yläasentoon, josta sitten itsestään jonkin ajan kuluttua jatkavat. Samoin lasinpesuri saattaa jäädä päälle, jolloin tulee koko säiliöllinen nestettä lasille. Sen saattaa saada loppumaan viikseä liikuttelemalla. Siihen en kuitenkaan ole löytänyt mitään johdonmukaista sääntöä... Releistä en tiedä, mutta ongelmia on ollut myös vilkun viiksen kanssa. Siispä epäilen että siinä viiksisysteemissä voisi olla kosketushäiriöitä. Hyllyssä on jo uusi vakionopeussäätimellä varustettu viiksipaketti, mutta asentamiseen vaadittavaa ratin irroitusta en ole vielä saanut aikaiseksi.

Muilla kokemuksia temppuilevista lasinpyykijöistä 166:ssa?

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Tekijä kirjoitti:Samoin lasinpesuri saattaa jäädä päälle, jolloin tulee koko säiliöllinen nestettä lasille. Sen saattaa saada loppumaan viikseä liikuttelemalla.
Siinä pissapojassa on mulla ainakin toiminto, että nopealla nykäyksellä vettä tulee ikkunalle automaattisesti 5 sek. ja pyyhkijät alkaa toimimaan..

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

TOTTA! Nyt tuli tuokin asia selväksi, eli nopealla nykäyksellä todellakin tulee se 5 sek vettä lasille ja pyyhkijät alkavat pyyhkimään. Kiitoksia tiedosta!

Mutta siihen, että ne sulat pysähtyvät hetkeksi keskelle lasia tihkuasennossa, ei taida vielä olla selitystä löytynyt. Siksi epäilisin itse tuota katkaisijapakettia, koska samoihin aikoihin talvella kun näitä ongelmia esiintyin, lakkasi vilkku vasemmalle toimimasta kokonaan. Vähän aikaa kun viikseä heilutteli niin taas toimi... Ja tämä toistui useampaan kertaan, muttei ole nyt ilmennyt viimeiseen 2kk ollenkaan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Itse en vaihtaisi tuota viikseä ekana. Epäilen että pyyhinmoottorin yhteydessä oleva laahainpinta on kulunut/likainen. Pyyhkimissä (en tosin ole 166:sen systeemiä purkanut mutta kaikissa muissa tuollainen on) on sen akselin mukana pyörivä kehä missä on laahauspinta. Siihen tulee jatkuva virta ja siinä kohdassa missä pyyhkimet on ala-asennossa on katkos. Ideana on että tuo palauttaa pyyhkimet ala-asentoon kun moottori ei saa käskyä viikseltä. Tuollaisia on tihkukytkin tai tilanne missä pyyhkimet laitetaan nolla-asentoon kesken pyyhkimisen. Jos siinä laahauspinnassa on katkos tai likaa luulee moottori (ei saa sähköä) että pyyhkimet ala-asennossa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Tuota viiksihässäkääkään en heti ekana lähtis vaihtamaan kun on melko hintava osa. Oon itelleni yhdestä (muka)rikkonaisesta puhdistamalla kunnostanu täysin toimivan viiksen. Lähtee pienellä vaivalla auki ja jollain elektroniikkapuhdistusaineella kaikki kontaktit vaan läpi. Siellä on melkoinen määrä kaikkea töhnää sisällä.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Itsellä ei vika ole viiksessä, ongelma toistuu aina samalla kaavalla.
Pitäskö purkaa se moottorin yhteydessä oleva laahainpinta? Ei millään viitis tehdä sitä ulkona...
täytyy kai odotella kesää.
pikkis77 kirjoitti: Ongelma: Tihkuasennossa pyyhkäisee n. 10 kertaa, sitten jää jumiin.
Auttaa kun käyttää pyyhkijät nopimmalla jatkuvalla tai ottaa pois ja käyttää ylhäällä kertapyyhkäisyllä.
Tämän voi tehdä pari kertaa, sen jälkeen pyyhkimet ovat pois pelistä noin minuutin. Ohjekirjassa ei mainita relettä pyyhkijöille...

Vastaa Viestiin