paksupekka kirjoitti:Polttoaineen riittävyys tuli tänään vietyä äärirajoille. Onneksi otin mökiltä kanisterin mukaan.
Nyt voin varmana vinkkinä kertoa, että kun kuskin takaa alkaa kuulumaan tyhjää hörppäävä bensapumppu, niin höyryä riittää ehkä 500 metriin
Hassua sinänsä, tankatessa ei mennyt pikkuliruttamisella kuin vajaat 48 litraa, joka on viitisen litraa vähemmän kuin oma enkka.
Kummasti nää tulokset joo heittelee. Itsekin kävin tosiaan tuon
49,12 litran tankkaukseni jälkeen uudestaan yrittämässä piripintaan täyttöä pari viikkoa sitten. Tällä kertaa mentiin sitten ns. viivat taulussa huoltoasemalle, mutta kas kummaa, niin en saanutkaan lirutettua MiTo QV:n tankkiin kuin 47,09 litraa. Vaikka siis kaiken järjen mukaan nyt olisi voinut upota se vähän yli 50 litraa, kun tosiaan tuolla aiemmalla ennätystankkauksellani taisi olla ajotietokoneen range-lukuna vielä liki 100 km.
Toisaalta tämä noin 47 litraa nyt on se aika normaali tulos, mihin olen päässyt monta kertaa aiemminkin, kun on menty tankille ihan viime hetkillä. Aiemmin ei tosin ole niin asenteella yritetty lirutella viimeisiä tippoja, mutta kaipa se vielä jonkun kerran pitää tätä kokeilla sitten, kun tästä kerran jonkinlainen leikkimielinen skaba on foorumilla tullut.
***
Sitten ehkä faktaa vähän tähdellisimmistä asioista.

Huoltohinnoistahan täällä on joskus ollut puhetta, niin käytin omaa MiToani hiljattain ekaa kertaa ns. suositeltavassa vuosihuollossa. Täähän on siis lähinnä se "öljynvaihtohuolto", joka ei ole edes valmistajan takuumääräysten mukaan pakollinen kuin kahden vuoden välein, jos ajomäärät ovat vähäiset. MiTon virallinen huoltovälihän on siis 30 000 km/2 vuotta. Ajattelin nyt kuitenkin kokeilla tätä, kun 30 tkm määräaikaishuollosta oli aikaa vuosi ja auton mittarissa vasta noin 45 tkm.
Vuosihuolto + jarruhuolto + raitisilmasuodattimen vaihto + uudet orkkis-pyyhkijänsulat kustansi 373 euroa Hartikaisella Joensuussa. Itse perushuollon ja öljyjen ym. osuus tuosta oli ilmeisesti noin 165 euroa. Ei siis enää mitenkään erityisen edullista.
Seuraavan kerran MiTo QV päässee sitten huoltoon joskus runsaan vuoden kuluttua, kun luultavasti tulee 60 tkm täyteen. Jos nyt noita huoltohintoja oikein tulkitsin, niin se voikin sitten olla kerralla lähemmäs tonnin paukku.

60 tkm huolto on joka tapauksessa selvästi kalliimpi kuin 30 tkm huolto, ja sitten kait siihen tulee jo jakohihnan vaihto (vaihtoväli ilmeisesti 120 tkm/4 vuotta) sun muuta lisätyötä päälle?