Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Valvoja: Moderators
Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Tulipas sellainen tehtyä, tiedä sitten jäikö jotain ymmärtämättä, mutta hemmetin työlästä oli.
Kun kävin ostamassa laakerin ja huomasin että se on kiinni pulteilla, teki mieli tuulettaa
Homma ei siis kuitenkaan ollut helppo. Laakerin ja pyörän navan välissä on noin 2cm tila johon pitäisi saada tungettua 6-kolo avain. Tehtiin saman tapainen hitsattu vehje kuin tälläkin on olut puhetta, mutta ei saatu pultteja auki. Väkivaltakaan ei auttanut asiassa. Pitkään miettiin mitä tehdään, uskalletaanko vetää ne rälläkällä poikka ja lopulta tähän päädyttiin. Katkaisemisen jälkeen laakerin irottaminen oli työläs tehtävä, kun sitä ei voinnut pyöräyttää irti. Vasaralla löytiin kiilaa väliin kummaltakin puolelta vuorotellen. Tämän jälkeen hitsattiin mutterit pulttien päihin ja yllätys ne eivät olleet ruosteessa, vaan omituisen vahvalla liimalla kiinni.
Tässä kohtaa mietin, Alfa 159 : ssä kierteet ovat laakerissa ja mutterit aukeavat helposti toiselta puolta. Voisko 159:sin laakeria käyttää 156 / GT, vai onkohan siinä muutakin eroa?
Uuden laakerin laittaminen ei sekään mennyt han sujuvasti, koska pöyrän vavan takaisin laittoon tarvitaa kohtalaiseti voimaa ja sitä EI voi laittaa paikalleen ilman että pultit ovat valmiiksi paikallaan, ylhäällä mainitun 2 cm työskentelytilan vuoksi.
Tulipahan aps jarrujen anturi putsattu samalla elektroniikan puhdistamiseen tarkoitetulla sprayllä.
Jäikö meillä jokin kikka ymmärtämättä? Olisko tämän voinnut tehdä helpommin?
PS. Aikaisemmin kirjoittelin herjasta 1176 Self adaption parameters TRA bank 2. Alfadiag/Fiatecuscan, eivät kumpikan kertoneet enempää. Mitään käytössä näkyvää en huomannut, kone kävi tasaisesti, eikä bensaa kulunut enempää. Oli vähän epäluuloinen sen suhteen että veisin auton korjaamolle, koska monasti käy niin että osia vaihdetaan niin pitkään kunnes vika on korjaantunut. Sitten kerran tuli herja 1175muuten sama, mutta bank 1. Jolloin Fiat ecuscan antoi tälläisiä selityksiä.
The ECU has run out of range in adapting the mixture in reference to the O2 Sensor signal (multiplicative adaptation) and/or in reference to the engine running conditions (additive adaptation).
Possible causes:
- Engine Temperature sensor/circuit defective, but the signal still in realistic range.
- Fuel Pressure incorrect
- Fuel Injector(s) leaking
- Fuel Injectors clogged
- Incomplete combustion (ignition or compression problem, excess O2 in the exhaust)
- Vacuum leak (lean mixture)
- Oxygen Sensor defective or contaminated with silica (Voltage change extremely slow)
- Exhaust system leak upstream of the O2 Sensor (stray air brings extra O2 making the mixture to appear lean)
- Fuel Evaporation Control system defective
- vehicle driven out of fuel (tank empty)
The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
Ikävä että herjan suomennosta ei ollut tarjolla bank 2 herjaan Tuosta laskeskelin pois kaikki mitkä edellyttäisivät että herjan pitäisi tulle automaattisesti sekä bank 1/2
Vaihdoin sytytystulpat ja ongelma korjaantui ja on olut poissa jo 2 vko. Ihan vielä ei pitäisi juhlia, koska parhaimmillaan se on olut poissa suunnilleen tämän verran.
Kun kävin ostamassa laakerin ja huomasin että se on kiinni pulteilla, teki mieli tuulettaa
Homma ei siis kuitenkaan ollut helppo. Laakerin ja pyörän navan välissä on noin 2cm tila johon pitäisi saada tungettua 6-kolo avain. Tehtiin saman tapainen hitsattu vehje kuin tälläkin on olut puhetta, mutta ei saatu pultteja auki. Väkivaltakaan ei auttanut asiassa. Pitkään miettiin mitä tehdään, uskalletaanko vetää ne rälläkällä poikka ja lopulta tähän päädyttiin. Katkaisemisen jälkeen laakerin irottaminen oli työläs tehtävä, kun sitä ei voinnut pyöräyttää irti. Vasaralla löytiin kiilaa väliin kummaltakin puolelta vuorotellen. Tämän jälkeen hitsattiin mutterit pulttien päihin ja yllätys ne eivät olleet ruosteessa, vaan omituisen vahvalla liimalla kiinni.
Tässä kohtaa mietin, Alfa 159 : ssä kierteet ovat laakerissa ja mutterit aukeavat helposti toiselta puolta. Voisko 159:sin laakeria käyttää 156 / GT, vai onkohan siinä muutakin eroa?
Uuden laakerin laittaminen ei sekään mennyt han sujuvasti, koska pöyrän vavan takaisin laittoon tarvitaa kohtalaiseti voimaa ja sitä EI voi laittaa paikalleen ilman että pultit ovat valmiiksi paikallaan, ylhäällä mainitun 2 cm työskentelytilan vuoksi.
Tulipahan aps jarrujen anturi putsattu samalla elektroniikan puhdistamiseen tarkoitetulla sprayllä.
Jäikö meillä jokin kikka ymmärtämättä? Olisko tämän voinnut tehdä helpommin?
PS. Aikaisemmin kirjoittelin herjasta 1176 Self adaption parameters TRA bank 2. Alfadiag/Fiatecuscan, eivät kumpikan kertoneet enempää. Mitään käytössä näkyvää en huomannut, kone kävi tasaisesti, eikä bensaa kulunut enempää. Oli vähän epäluuloinen sen suhteen että veisin auton korjaamolle, koska monasti käy niin että osia vaihdetaan niin pitkään kunnes vika on korjaantunut. Sitten kerran tuli herja 1175muuten sama, mutta bank 1. Jolloin Fiat ecuscan antoi tälläisiä selityksiä.
The ECU has run out of range in adapting the mixture in reference to the O2 Sensor signal (multiplicative adaptation) and/or in reference to the engine running conditions (additive adaptation).
Possible causes:
- Engine Temperature sensor/circuit defective, but the signal still in realistic range.
- Fuel Pressure incorrect
- Fuel Injector(s) leaking
- Fuel Injectors clogged
- Incomplete combustion (ignition or compression problem, excess O2 in the exhaust)
- Vacuum leak (lean mixture)
- Oxygen Sensor defective or contaminated with silica (Voltage change extremely slow)
- Exhaust system leak upstream of the O2 Sensor (stray air brings extra O2 making the mixture to appear lean)
- Fuel Evaporation Control system defective
- vehicle driven out of fuel (tank empty)
The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
Ikävä että herjan suomennosta ei ollut tarjolla bank 2 herjaan Tuosta laskeskelin pois kaikki mitkä edellyttäisivät että herjan pitäisi tulle automaattisesti sekä bank 1/2
Vaihdoin sytytystulpat ja ongelma korjaantui ja on olut poissa jo 2 vko. Ihan vielä ei pitäisi juhlia, koska parhaimmillaan se on olut poissa suunnilleen tämän verran.
IU
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Haulla löytyy montakin ohjetta.
Itse vaihdoin toisen puolen juuri samoin kun alapallo ei auennut rikkomatta.
Jos laakeri on ihan valmis, se napa jossa on pyöränpultit kiinni lähtee ihan pari kertaa napauttamalla pois edestä.
Sen jälkeen irroitus on helppoa. Se napa menee uuteen laakeriin helposti takas kun sen heittää pakastimeen hetkeksi
Itse vaihdoin toisen puolen juuri samoin kun alapallo ei auennut rikkomatta.
Jos laakeri on ihan valmis, se napa jossa on pyöränpultit kiinni lähtee ihan pari kertaa napauttamalla pois edestä.
Sen jälkeen irroitus on helppoa. Se napa menee uuteen laakeriin helposti takas kun sen heittää pakastimeen hetkeksi
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Ei tuossa ollut mitään tarvetta alapallon avaamiselle ja pyörän napa ei lähtenyt irti heposti, ei ainakaan uskallettu rusikoida sitä riittävällä voimalla
IU
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Edelleenkin sitä mieltä, että aika karu ja työläs tapa vaihtaa laakeri.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Projektiosastolla on kuvaus, miten itse vaihdoin etupyöränlaakerin.
Lyhyesti:
- Napamutteri auki.
- Ulosvetäjä, jolloin olkavarteen navan yli menevä "silta", jota vasten ulosvetäjän keskitappi painamaan ja "leuat" vetämään navasta.
- Napa irti. Kuusiokoloavaimella (ensin lämpöä, lekaa ymv. PALJON) neljä pulttia irti.
- Tuurna + leka-yhdistelmällä pultinreikien nurkilta laakerin laippaa irti. Laakeri kouraan.
Sitten rälläkällä navasta se laakerin sisäkooli irti (olisi voinut vetää prässillä, ei tajunnut silloin) ja kasausta:
- Ensin uudet hylsykannalla olevat pultit laakerin laipan reikiin, sitten prässättiin napa paikalleen pakettiin
- Pakettia paikalleen autoon, kiintoavaimella vääntämään pultteja kiinni (niitä olisi teoriassa voinut kiristellä vuoronperään kasatulla paketilla niin, että laippa kiristyy olkavarteen kiltisti).......
- huomataan, että uudet pultit ovat väärällä kierteellä...
- Prässissä napa irti uudesta laakerista....
- Vanhat kuusiokolopultit takaisin paikalleen....
- Kiinni lukkopihdeillä. Myöhemmin rakennettiin vanhsta lenkkiavaimesta ja katkastusta kuusiokoloavaimesta hitsaten alle 1cm paksuinen avain, joka juuri ja juuri mahtui kuusiokolopultin ja navan väliin, sillä kiristys tyylillä "apinanraivo".
Hyvin kestänyt paikallaan. Mikäli nuo uudet pultit olisivat olleet oikealla kierteellä, olisi homma ollut triviaali tehdä. Seuraavan kerran kun tarvitsee tehdä ja jos paketissa on kuuskolopultit, tehdään niin, että irroitetaan koko olkavarsi paikaltaan ja viedään sellaisenaan prässiin - paljon helpompi operaatio. Mikäli tulee sitten OIKEALLA KIERTEELLÄ olevat hylsykantaiset pultit, voi hyvin tehdä yllämainitusti ja hommaan ei kovin kauaa edes turahda.
Lyhyesti:
- Napamutteri auki.
- Ulosvetäjä, jolloin olkavarteen navan yli menevä "silta", jota vasten ulosvetäjän keskitappi painamaan ja "leuat" vetämään navasta.
- Napa irti. Kuusiokoloavaimella (ensin lämpöä, lekaa ymv. PALJON) neljä pulttia irti.
- Tuurna + leka-yhdistelmällä pultinreikien nurkilta laakerin laippaa irti. Laakeri kouraan.
Sitten rälläkällä navasta se laakerin sisäkooli irti (olisi voinut vetää prässillä, ei tajunnut silloin) ja kasausta:
- Ensin uudet hylsykannalla olevat pultit laakerin laipan reikiin, sitten prässättiin napa paikalleen pakettiin
- Pakettia paikalleen autoon, kiintoavaimella vääntämään pultteja kiinni (niitä olisi teoriassa voinut kiristellä vuoronperään kasatulla paketilla niin, että laippa kiristyy olkavarteen kiltisti).......
- huomataan, että uudet pultit ovat väärällä kierteellä...
- Prässissä napa irti uudesta laakerista....
- Vanhat kuusiokolopultit takaisin paikalleen....
- Kiinni lukkopihdeillä. Myöhemmin rakennettiin vanhsta lenkkiavaimesta ja katkastusta kuusiokoloavaimesta hitsaten alle 1cm paksuinen avain, joka juuri ja juuri mahtui kuusiokolopultin ja navan väliin, sillä kiristys tyylillä "apinanraivo".
Hyvin kestänyt paikallaan. Mikäli nuo uudet pultit olisivat olleet oikealla kierteellä, olisi homma ollut triviaali tehdä. Seuraavan kerran kun tarvitsee tehdä ja jos paketissa on kuuskolopultit, tehdään niin, että irroitetaan koko olkavarsi paikaltaan ja viedään sellaisenaan prässiin - paljon helpompi operaatio. Mikäli tulee sitten OIKEALLA KIERTEELLÄ olevat hylsykantaiset pultit, voi hyvin tehdä yllämainitusti ja hommaan ei kovin kauaa edes turahda.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Olen samaa mieltä, mutta aika uutta alatukivartta en halunnut alkaa vaihtamaan.stoichiometric kirjoitti:Edelleenkin sitä mieltä, että aika karu ja työläs tapa vaihtaa laakeri.
Hommahan olis helpottunut huomattavasti jos olis vetänyt laikkakoneella pallonivelen pultin poikki.
Prässi mulla on jo ennestään, sen avulla vaihdoin sen toisen puolen
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
^jep, välillä joutuu kyllä säätämään.
Tämmäsen mallisen irrotustyökalun saa soviteltua sinne siten, että saa kunnolla voimaa. Voi vaikka pajavasaralla tehostaa.
Tämmäsen mallisen irrotustyökalun saa soviteltua sinne siten, että saa kunnolla voimaa. Voi vaikka pajavasaralla tehostaa.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Rikoin omassani 2kpl ton tyylisiä IKH:n tuotteita, sain rahat takaisinstoichiometric kirjoitti:^jep, välillä joutuu kyllä säätämään.
Tämmäsen mallisen irrotustyökalun saa soviteltua sinne siten, että saa kunnolla voimaa. Voi vaikka pajavasaralla tehostaa.
Edit: Oliskohan laakerin kuumana käynti aiheuttanut pallonivelen jumittumisen?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
^mullon facomin vehjes, ei hajoa ei. Kiristin ensin niin paljon kun kehtasin ja sitten avitin pikku-lekalla kerran.
Re: Etulaakerin vaihto GT/156 + P1176 herja
Tuosta P1176 herjasta vielä
Mitenhän tuota tulkitsisi, kuvasta ei näy, mutta bank 1 correction factor reagoi kaasuun, kun bank 2 correction factor piirtää vain suoraa viivaa. Toisaalta tuo Measured RawValue on kummassakin identtinen, joten mykkiä ne lambda anturit eivät ole.
Pitäiskö tulkita niin että bank 1 lambdassa on kosketushäiriö tai se on rikki? Vai auttaisiko ecu resetti, siinä saattaisi samalla tulla oireet selvemmin esiin jos tuo on rikki, tai hyvällä onnella korjata ongelman?
Toisin sanoen, olen alkanut miettimään että ongelma olisi lambda sensorissa.
Mitenhän tuota tulkitsisi, kuvasta ei näy, mutta bank 1 correction factor reagoi kaasuun, kun bank 2 correction factor piirtää vain suoraa viivaa. Toisaalta tuo Measured RawValue on kummassakin identtinen, joten mykkiä ne lambda anturit eivät ole.
Pitäiskö tulkita niin että bank 1 lambdassa on kosketushäiriö tai se on rikki? Vai auttaisiko ecu resetti, siinä saattaisi samalla tulla oireet selvemmin esiin jos tuo on rikki, tai hyvällä onnella korjata ongelman?
Toisin sanoen, olen alkanut miettimään että ongelma olisi lambda sensorissa.
IU