75:n kytkimen pääsylinterin korjaus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

75:n kytkimen pääsylinterin korjaus?

Viesti Kirjoittaja late04 »

Onko kenelläkään kokemusta kytkimen pääsylinterin vuodon korjauksesta 75:ssa? Jarruneste vajuu ja kuskin lattiamatolle on tihkunut nestettä kytkinpolkimessa olevasta hässäkästä. Motonet myy pääsylinterin tiivistesarjaa ja korjaussarjaa (mikä on ero?)

Alfa 75 PÄÄSYL korjaussarja ATE. . . . . . . . . . . . . . 84-6521 15.90 ???
Alfa 75 PÄÄSYL tiivistesarja Bendix. . . . . . . . . . . . 84-6691 5.90 ???


--------------------------------------------------------------------------------
Entä onko tuo kovinkin työläs korjata?

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Nuo ovat molemmat korjaussarjoja(joissa on siis vain kasa tiivisteitä). Toinen käy ATE:n värkkiin ja toinen Bendix:iin. Kesällä juuri tein 75TS:iin moisen remontin, mutta enpä aivan varmaksi muista kumpi se on. Väittäisin, että ATE, mutta enpä anna päätäni pantiksi.

Työsylinterin korjatessani Motonet osoitti ymmärrystä alfistia kohtaan antamalla molemmat korjaussarjat(toki maksua vastaan:-), joista sitten sai palauttaa sen vääränmerkkisen.

Pääsylinterissä hankalinta on se irroittaminen. Kojelaudan alla on hieman rajallisesti tilaa(kuten mikkilj:n kuvassa näkyy), joten itse "säästin" remontin lämppärin korjauksen aikana tehtäväksi. Pahinta siis on, että kiinnitysruuvit, kaksi kuusiokoloa, osoittavat ohjaamoon sisälle. Hommahan olisi pala kakkua, jos tuon pystyisi tekemään konehuoneen puolelta. Jossain näin sitten vinkinkin, että kannattaa korvata ruuvit läpimenevillä konehuoneesta kiristettävillä malleilla.

Kunhan sylnterin saa irroitettua, on sen purkaminen helppoa: puristettava lukkorengas heti yläpäässä haitarikumisuojuksen alla. Siellä on pohjalla jousi, joten kannattaa hieman olla varuillaan osien purkautuessa... Sitten vaan kamat pesuun, uudet tiivisteet mäntään, sylinterin hoonauus, jos se on syöpynyt/naarmuilla ja lopuksi kasaus kumirasvan kera. Ainakin mulla tuo auttoi vaikka sylinterin seinämissä olikin hieman syöpymiä.

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Kiitokset pee! Onkos sylinteri kuitenkin konehuoneen puolella? Entä miten nesteet, pitääkö poistaa ja/tai ilmata? Miten teit hoonauksen?

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Sylinteri on tietenkin konehuoneen puolella. Jarrunestesäiliön kyljestä menee letku siihen.

Kyllä ne nesteet sieltä lähtevät, sillä korjaus, ainakaan hoonauksen kera, ei onnistu paikallaanollessa. Ja eipä se mäntä taida sieltä sopia muutenkaan ilman irroitusta, kun polkimet ovat tiellä.

Hoonauksen tein Bilteman ei-niin-laadukkaalla jarrusylinterinhoonauslaitteella, mutta se kyllä suoritti hommansa ihan OK. Jos tuollaisen ostaa, niin pitää valita se pienempi malli ja sekin on hieman tiukka. Itse hoonaus: puhtaaseen sylinteriin vettä sisään ja sitten hitailla kierroksilla edestakaisin työnnellen ja vettä lisäten/vaihtaen niin kauan kunnes syöpymät häviävät(tai ainakin hieman tasoittuvat). Sellaisia syöpymiä, jotka ovat varsinaisen käyttöalueen ulkopuolella, ei kannata alkaa tasoittelemaan liikaa sillä sylinteristä saattaa tulla väljä ja sitten eivät uudet tiivisteetkään enää auta.

Ilmauksesta on täälläkin ollut jo aiemmin juttua, ja kyllä se joskus saattaa osoittautua melkoisen vaikeaksi operaatioksi...

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Voishan tohon ilmaukseen kokeilla pääsylinterin päästä ilmausta. Siis siitä putken juuresta, joka on tietenkin 12mm avaimella, jota ei muualla auton jarruputkissa ole (ja joka on jumahtanut kiinni)

Turhaa sitä ilmaa on polkea alemmas systeemissä. :roll:

Taitaa olla mullakin seuraavan kesän projekti tuo lämppärin puhallin ja tää sylinteri.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »


Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Tai sitten yksi vaihtoehto on, että marssii paikalliseen traktorivarusteliikkeesseen ja ostaa 15 eurolla uuden sylinterin :wink:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

jknracing kirjoitti:Tai sitten yksi vaihtoehto on, että marssii paikalliseen traktorivarusteliikkeesseen ja ostaa 15 eurolla uuden sylinterin :wink:
Täh?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Meinasin sitä, että traktorien varaosaliikkeestä saattaa löytyä mittojen perusteella ihan sopiva sylinteri 75:sen kytkimen pääsylinteriksi.
Helpompi tapa on tietysti vaihtaa siihen alkuperäiseen pääsylinteriin se korjaussarja.

Tuo juttu tuli mieleen siitä, kun pariin ralliautoon ollaan rakennettu pedal box-jarrut traktorin jarrupääsylintereistä. Hintaa niillä pääsylintereillä oli markka-aikana jotain satasen kappale.

Siis tähän tyyliin: http://www.cmos-engineering.com/ar75/brakes.html

Elikkä kuten kuvista näkyy. Alkuperäisen kytkimen pääsylinterin tilalle on asennettu jokin tarvike pääsylinteri.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

PÄäsylinteri

Viesti Kirjoittaja late04 »

Nyt kun homma on tehty (teetetty) sivusta seuranneena voin todeta että todella ahtaat paikat, mutta sulakerasian irroitus auttaa asiaa. Kytkimen ilmaus sen sijaan oli helppo: tosiaan pääsylinterin juuresta avataan ja poljetaan ilma veks/neste tilalle, mutteri kiinni.

Vastaa Viestiin