Auton tuonnin kustannuksista
Valvoja: Moderators
Auton tuonnin kustannuksista
Veropäätöskin tipahti postilaatikkoon tässä kuluvalla viikolla (ajoaikaakin olisi ollut jäljellä vielä viikko), joten kun kesällä lupasin vähän summata kustannuksia, nyt olisi vähän faktaa niille, joita asia kiinnostaa.
Itse auto on toiminut koko ajan moitteettomasti (niinkuin ikänsä ja kuntonsa puolesta pitäisikin).
Saksassa 2002-vuosimallin (ajettu 13tkm) GTV:n hinta (pyyntö jonkin verran yli 20k) putosi 1.500 euroa tinkimällä. Maksettavaa jäi vielä himpun verran yli 20.000 euroa.
Agentuurille meni tuontipalkkiona + rahtimaksuna 1.800 euroa.
Koko auton ruostesuojaus (Espoon Autosuojaus) maksoi 580 euroa.
Lohkolämmitin + sisäpistoke asennuksineen (AD Autopaikka Olarinluoma) maksoi 340 euroa.
Ensimmäinen huolto (15.000 km) Konalan Deltassa 280 euroa.
Talvirenkaat vanteilla 1.200 euroa.
Eli auton tuonti ja Suomi-kuntoon laitto maksoi 4.200 euroa ja lisäksi joitakin ropoja (rekisteröintimaksu, tullin ajolupamaksu jne...)
Tässä siis osviittaa tuontia harkisteville. En kaipaa edellisiin lukuihin jälkiviisaita kommentteja tyyliin "Nakkilan konepajalta olisi saanut tuon ruostesuojauksen 45 eurolla ja huollonkin kaupan päälle", paitsi rakentavassa hengessä, josta saattaa olla hyötyä tuleville polville.
Veron määrää en tässä kerro, mutta en näe todellakaan aiheelliseksi valitaa veropäätöksestä. Eiköhän kaikki sen sitten näe kun Tulli julkaisee taulukon lokakuun päätöksistä. Kaiken kaikkiaan laskin säästäneeni noin 5.000 euroa JOS ko. auto samoin varustein olisi myynnissä Suomessa.
Ja taas kerran ne muutamat johtopäätökset:
1) Osta/ostata auto Saksassa suurehkosta autoliikkeestä
2) Valitse kolaroimaton auto (Umfallfrei)
3) Jos olet tuomassa uudehkoa autoa, valitse sellainen jolla on ollut yksi omistaja (Erste Hand)
4) Käytä tuonnissa siihen erikoistunutta liikettä
Tuo viimeinenkin kohta on erittäin tärkeä. Itse olen kokenut sen niin, että vaikka auton hakisikin itse ja säästäisi sillä tavoin muutamia satasia, saattaa siinä sitten veron määrässä hävitä vielä paljon enemmän...
Itse auto on toiminut koko ajan moitteettomasti (niinkuin ikänsä ja kuntonsa puolesta pitäisikin).
Saksassa 2002-vuosimallin (ajettu 13tkm) GTV:n hinta (pyyntö jonkin verran yli 20k) putosi 1.500 euroa tinkimällä. Maksettavaa jäi vielä himpun verran yli 20.000 euroa.
Agentuurille meni tuontipalkkiona + rahtimaksuna 1.800 euroa.
Koko auton ruostesuojaus (Espoon Autosuojaus) maksoi 580 euroa.
Lohkolämmitin + sisäpistoke asennuksineen (AD Autopaikka Olarinluoma) maksoi 340 euroa.
Ensimmäinen huolto (15.000 km) Konalan Deltassa 280 euroa.
Talvirenkaat vanteilla 1.200 euroa.
Eli auton tuonti ja Suomi-kuntoon laitto maksoi 4.200 euroa ja lisäksi joitakin ropoja (rekisteröintimaksu, tullin ajolupamaksu jne...)
Tässä siis osviittaa tuontia harkisteville. En kaipaa edellisiin lukuihin jälkiviisaita kommentteja tyyliin "Nakkilan konepajalta olisi saanut tuon ruostesuojauksen 45 eurolla ja huollonkin kaupan päälle", paitsi rakentavassa hengessä, josta saattaa olla hyötyä tuleville polville.
Veron määrää en tässä kerro, mutta en näe todellakaan aiheelliseksi valitaa veropäätöksestä. Eiköhän kaikki sen sitten näe kun Tulli julkaisee taulukon lokakuun päätöksistä. Kaiken kaikkiaan laskin säästäneeni noin 5.000 euroa JOS ko. auto samoin varustein olisi myynnissä Suomessa.
Ja taas kerran ne muutamat johtopäätökset:
1) Osta/ostata auto Saksassa suurehkosta autoliikkeestä
2) Valitse kolaroimaton auto (Umfallfrei)
3) Jos olet tuomassa uudehkoa autoa, valitse sellainen jolla on ollut yksi omistaja (Erste Hand)
4) Käytä tuonnissa siihen erikoistunutta liikettä
Tuo viimeinenkin kohta on erittäin tärkeä. Itse olen kokenut sen niin, että vaikka auton hakisikin itse ja säästäisi sillä tavoin muutamia satasia, saattaa siinä sitten veron määrässä hävitä vielä paljon enemmän...
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Auton tuonnin kustannuksista
Mikä on se logiikka millä veron määrässä säästää jos käyttää välittäjää?JRA kirjoitti: 4) Käytä tuonnissa siihen erikoistunutta liikettä
Tuo viimeinenkin kohta on erittäin tärkeä. Itse olen kokenut sen niin, että vaikka auton hakisikin itse ja säästäisi sillä tavoin muutamia satasia, saattaa siinä sitten veron määrässä hävitä vielä paljon enemmän...
- Grendel
- Viestit: 537
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Hyviä vihjeitä kaikki.
Eräs asia jonka itse teksin ja olen tehnytkin erilailla on että kun auton hakee itse (ja niistä jotainvähän ymmärtää) niin iso liike ei ole välttämätön.
Pikkupuljuja vältän kun tautia mutta yksityishenkiö on aivan samanlainen saksassa kuin suomessakin. Eli maalaisjärkeä ja tiettyä harkintaa käyttäen yksityiseltä ostaminen ei ole sen kummallisempaa kuin kotimaassakaan.
Nimim. 9 autoa saksasta ostanut.
Eräs asia jonka itse teksin ja olen tehnytkin erilailla on että kun auton hakee itse (ja niistä jotainvähän ymmärtää) niin iso liike ei ole välttämätön.
Pikkupuljuja vältän kun tautia mutta yksityishenkiö on aivan samanlainen saksassa kuin suomessakin. Eli maalaisjärkeä ja tiettyä harkintaa käyttäen yksityiseltä ostaminen ei ole sen kummallisempaa kuin kotimaassakaan.
Nimim. 9 autoa saksasta ostanut.
Re: Auton tuonnin kustannuksista
En voi sitä valitettavasti ruveta tässä avaamaan, mutta meikäläisen kohdalla näin ainakin oli (hyvin todennäköisesti).MKT kirjoitti:Mikä on se logiikka millä veron määrässä säästää jos käyttää välittäjää?JRA kirjoitti: 4) Käytä tuonnissa siihen erikoistunutta liikettä
Tuo viimeinenkin kohta on erittäin tärkeä. Itse olen kokenut sen niin, että vaikka auton hakisikin itse ja säästäisi sillä tavoin muutamia satasia, saattaa siinä sitten veron määrässä hävitä vielä paljon enemmän...
Ei ole (onneksi) ollut vielä tarvetta.alfista kirjoitti:Entä takuu? Oletko päässyt koettelaan Deltan joustavuutta siinä asiassa?
Agentuuri oli AutoMonteCarlo, josta oli jo kesäisessäkin ketjussa. Muistaakseni olivat aikaisemmin tuoneet mm. Rasviksen GTV:n ja siinä oli ollut jotain ongelmia, mutta sitten oli monia, jotka olivat tyytyväisiä.
Itse voin myös suositella.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Auton tuonnin kustannuksista
Korkeampaa matematiikkaa.JRA kirjoitti:En voi sitä valitettavasti ruveta tässä avaamaan, mutta meikäläisen kohdalla näin ainakin oli (hyvin todennäköisesti).MKT kirjoitti:Mikä on se logiikka millä veron määrässä säästää jos käyttää välittäjää?
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Jos verovalituksen tekee, ei ole pelkoa, että lätkäisisivät lisää veroa.dera kirjoitti:käsittääkseni virkamiesmenettelyn vai mikähän se taas olikaan ideana on se että ne voivat virheensä todettuaan myös lätkäistä lisää veroa.
Esim. jos vero on laskettu yleisen 29%:n mukaan ja tämän jälkeen kyseisen automallin tarkennettu veroprosentti onkin vaikka 22, saat hyvitystä. Jos taas tarkennettu % onkin vaikka 33, et joudu lisää maksamaan.
Onko kellään tuttuja /tutuntuttuja joka tuonut GTA:n saksasta. Kokemukset, kustannukset, suositukset ym...
Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan!
Kuten olette ehkä huomanneet Deltan pyynnit käytetyistä 156 GTA:sta lähestulkoon uudenveroinen ja ei ole järkeä maksaa yli 20.000km ajetusta vuoden vanhasta autosta muutamaa tonnia vähempää kuin kokonaan uudesta.
Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan!
Kuten olette ehkä huomanneet Deltan pyynnit käytetyistä 156 GTA:sta lähestulkoon uudenveroinen ja ei ole järkeä maksaa yli 20.000km ajetusta vuoden vanhasta autosta muutamaa tonnia vähempää kuin kokonaan uudesta.
On kivaa kun on kivaa
- glideslope
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Giulietta T-jet 120, V40 D4.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut. - Paikkakunta: Järvenpää
Näyttäisi siltä, ettei kukaan ole vielä moiseen urotekoon ryhtynyt.
Ainakaan yhtään veropäätöstä ei GTA:sta ole syyskuun loppuun mennessä tehty.
Veropäätöshaku löytyy täältä:
http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php
Ainakaan yhtään veropäätöstä ei GTA:sta ole syyskuun loppuun mennessä tehty.
Veropäätöshaku löytyy täältä:
http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php
Liittyisikäö säästö veroissa ALViin? Et siis maksanut ALVia Saksaan ja meinaat saada sen suomessa kilpiin ilman ALVn maksua. Siinä kyllä säästäisi. Toisaalta ei tod. näk. onistu ja Saksassa ALV on 16 ja suomessa 22% jolloin tulee kalliimmaksi.
Alfa 166:n 2.0 Turbo koneella muuten näyttäisi Saksasta saavan reilulla 8000 Eurolla, eikä ole vielä paljon ajettuja ja nahat tms on tietenkin. Suomessa vastaavan hinta 25000. Kyllä on suomi ihana paikka. Jos ko. auton hakisi, niin varmaan 5000 EUR säästäisi
Alfa 166:n 2.0 Turbo koneella muuten näyttäisi Saksasta saavan reilulla 8000 Eurolla, eikä ole vielä paljon ajettuja ja nahat tms on tietenkin. Suomessa vastaavan hinta 25000. Kyllä on suomi ihana paikka. Jos ko. auton hakisi, niin varmaan 5000 EUR säästäisi
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Oikea kirjoitusasu on todella GT A. Eli harvinaisen hyvällä maulla rakennettu (ei voi sanoa että tuunattu...) 166 3.0 Sportronic.Rolle kirjoitti:Niin tarkkasilmäisemmät huomaa että se on GT A. Asiallisen näköinen laitos sanon minä..
Ihmetyttää miksi niin harva on tuonut JTD:n kun niiden perään niin usein kysytään..?
Itsekin pohdin tuota JTD:n tuontia mutta tunne voitti järjen. Eikös se ole aika tuttua näin Alfa-piireissä? Ehkä sitten ensi kerralla kiisseli