Aina ei riitä että mennään vain viereistä kaistaa ohi. Kouvolassa kun pysähtyi antamaan tietä jalankulkijalle vaihtoivat takanatulijat kaistaa ja ajoivat ohiDaViega kirjoitti:aivan karmeaa katseltavaa kun pysähdyt 2-kaistaisella tiellä suojatien eteen, sitten viereiseltä kaistalta menee 3-4 autoa huoletta ja puhelin korvalla ohi
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Paras mun kohtaama sankari meni oikealta ohi, kun ei rohjennut lainata vastaantulijan kaistaa. Oli sitten liikennevaloissa ~5 metriä edempänä, kuin ilman tuota temppua olisi ollut.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Suojatie on kyllä vaarallinen paikka. autoilijat törttöilee ja välillä näkee jalankulkioita, jotka melkein uuttuu jos annat tilaa. Keski-ikäisiä tai hiean yli olevia ukkoja jotka huitoo että mene nyt jos satut antamaan tietä. Välillä nämä tekee sitä, vaikka heille palaisi vihreä valo. Vaikea arvata kuinka vastaavat tyypit käyttäytyy auton ratissa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Poiketaas suojatieltä hetkeksi, niin avaudun tämän päivän kummallisuuksista. Jossain Silvolan tienoossa takapuskuriin liimautuu punainen Opel Astra. Aina risteyksissä, liikenneympyröissä jne pääsee syntymään ns. turvaväli, mutta tokihan se pitää kuroa umpeen. En jaksanut ressata, tuohan on aika jokapäiväistä, vaan kruisailen rauhassa Vantaankoskelle, siitä Vantaanpuiston ohi ja 130:stä pohjoiseen.
Kivistön liittymän kohdalla on menossa mopoauto, Kivistön liittymästä tulee valkoinen pakettiauto. Heti risteyksen jälkeenhän alkaa 40km/h työmaarajoitus, joten pakettiauton kuski päättää loogisesti rykäistä heti risteysalueella ns. keltaisen alueen yli mopoautosta ohi voimasavun turvin - ajaakseen tuon 40km/h rajoitusalueen aivan samaa vauhtia mopoauton ja meidän muiden kanssa (eli n. 40km/h). Esimerkkiä nuorille, sanon mä.
No, kehäradan shikaani loppuu, rajoitus nousee viiteenkymppiin. Nostan oman vauhtini jonnekin 55km/h mittarinopeuden tienooseen ja törppään cruisen päälle. Tällä kohtaa on piiiitkä suora ja saan mopoauton kiinni, menen siitä ohi. Astra seuraa perässä - jälleen pääsee syntymään pieni turvaväli, joka pitää kiriä umpeen. Rajoitus nousee kahdeksaankymppiin, nostan vauhdin johonkin reiluun 85km/h mittarinopeuteen, neppaan jälleen cruisen töihin ja kruisailen eteenpäin. Opel tulee lähelle, ei kuitenkaan ihan puskuriin kiinni. Risteyksessä, jossa Vanha Nurmijärventie kääntyy vasemmalle kohti Klaukkalaa, humauttaa Astra ohi. Siis just siinä risteyksessä, kun hetken päästä alkaisi oikein hyvä suora. Astra menee menojaan.
Cruisen pitäessä vauhdin tallessa saavutan suoralla, joka edeltää Palojoentien risteystä, parivaljakon joille keskinäinen järjestyksensä näyttää sopivan oikein hyvin (eli taaimmainen ei mennyt ohi hyvästä paikasta huolimatta) ja menen heistä kerralla ohi. Ohitettavassa parivaljakossa punainen Opel Astra seurasi valkoista pakettiautoa...
Kivistön liittymän kohdalla on menossa mopoauto, Kivistön liittymästä tulee valkoinen pakettiauto. Heti risteyksen jälkeenhän alkaa 40km/h työmaarajoitus, joten pakettiauton kuski päättää loogisesti rykäistä heti risteysalueella ns. keltaisen alueen yli mopoautosta ohi voimasavun turvin - ajaakseen tuon 40km/h rajoitusalueen aivan samaa vauhtia mopoauton ja meidän muiden kanssa (eli n. 40km/h). Esimerkkiä nuorille, sanon mä.
No, kehäradan shikaani loppuu, rajoitus nousee viiteenkymppiin. Nostan oman vauhtini jonnekin 55km/h mittarinopeuden tienooseen ja törppään cruisen päälle. Tällä kohtaa on piiiitkä suora ja saan mopoauton kiinni, menen siitä ohi. Astra seuraa perässä - jälleen pääsee syntymään pieni turvaväli, joka pitää kiriä umpeen. Rajoitus nousee kahdeksaankymppiin, nostan vauhdin johonkin reiluun 85km/h mittarinopeuteen, neppaan jälleen cruisen töihin ja kruisailen eteenpäin. Opel tulee lähelle, ei kuitenkaan ihan puskuriin kiinni. Risteyksessä, jossa Vanha Nurmijärventie kääntyy vasemmalle kohti Klaukkalaa, humauttaa Astra ohi. Siis just siinä risteyksessä, kun hetken päästä alkaisi oikein hyvä suora. Astra menee menojaan.
Cruisen pitäessä vauhdin tallessa saavutan suoralla, joka edeltää Palojoentien risteystä, parivaljakon joille keskinäinen järjestyksensä näyttää sopivan oikein hyvin (eli taaimmainen ei mennyt ohi hyvästä paikasta huolimatta) ja menen heistä kerralla ohi. Ohitettavassa parivaljakossa punainen Opel Astra seurasi valkoista pakettiautoa...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Liikenteestä
Muistakaamme turväväli, ...ainakin spiderilla ajaessa.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Olen nyt tänä syksynä bongannut motarilta jopa kahdesti ilmeisesti hieman vapaamuotoisen huomiovaloasennuksen. Molemmilla kerroilla olen siis ohittanut pimeällä auton, jossa keulalla palaa ihan normaalisti lähivalot ja parkit, mutta takana ei niin yhtään mitään. Toivottavasti tästä ei tule mitään trendiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^no noitahan on niin pirusti ja hullut ajelee peräpimeenä pimeessäkin kun ovat säästävinään bensaa ja lamppuja.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Veikkaisin ^^ tapauksessa olevan kyse ihan rehellisesti pimeistä takapolttimoista, jotka tarkistetaan kerran vuodessa valtiovallan määräyksestä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Niin siis, noilla palaa edessä ihan normaalisti lähivalot tai ehkä jopa kauko-, muttei takana mitään. Huomiovalot saa palaa ilman takavaloja mikä on sinällään ihan ok kun ne on tarkoitettu päiväkäyttöön, mutta lähivalojen kanssa olisi ihan aiheellista saada ne takavalotkin tulille.jkk kirjoitti:^no noitahan on niin pirusti ja hullut ajelee peräpimeenä pimeessäkin kun ovat säästävinään bensaa ja lamppuja.
Alfissimo, joo, todennäköisesti. Tai sitten kyseessä on joku vielä vakavampi mystinen sähkövika (vaikkei kumpikaan auto ole ollut italialainen), kun kerran kaikki parkkipolttimot takaa ovat pimeänä, ehkä muutkin (mitään valoa en siis noiden perässä nähnyt, mutten tiedä jarruttiko tai vilkuttiko kumpikaan muutenkaan missään vaiheessa). Senhän takia niitä on yks, kaks, monta, ettei kaikki kuolisi kerralla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Eihän se polttimoiden määrä valitettavasti pelasta, jos kuski ei itse tarkkaile autonsa tilaa. Itse ainakin kyttään juuri valojen toimintaa, renkaita jne. ihan normaalisti auton ympärillä pörrätessä ja "aina", jos sattuu parkkipaikalla auton perä, pimeällä helpointa, näkymään esim. kaupan ikkunasta. Omassa toiminnassani ei siis mitään erikoista, mutta tuolla valitettavan moni ei autoaan tarkkaile. Kyllä ne viat sitten katsastuksesa kerrotaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Ei pelasta ei, mutta auttaa sen verran, että jos kaksi palaa, niin neljän parkin setistä vielä 2 toimii. Kahden parkin setti on tyystin pimeänä. Toki samaan aikaan vaihdetut tasalaatuiset polttimot voi kärähtää hyvinkin lähellä toisiaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Mulla ollu toinen parkki ja yks rekisterikilven valo pimeenä jo pari kuukautta.... En oo jaksanu vaihtaa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Liikenteestä
Huomiovalot taitaa olla sama asia kuin päiväajovalot, jotka alkoivat yleistymään pari vuotta takaperin. Minulla tulee huomiovaloista mieleen vanhat 80-luvun kusenkeltaiset. Tuo harmittaa kun noita led-päiväajovalosarjoja myydään nykyään joka paikassa ja ihmiset asentaa ne miten sattuu. Vuosi takaperin oli kolari todella lähellä, kun joku oli asentanut nuo kyseiset led-valot ihan puskurin alakulmaan. Alkoi olla jo aika pimeä ilta ja jakajan juuressa oli n, puolen metrin korkuinen lumivalli. Transportteri meinas jyrätä alfan kun en vaan huomannut autoa joka tuli puskurin alakulmassa olevat päiväajovalot päällä pimeällä...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Joo, huomiovalot == päivävalot == päiväajovalot == daylight running lights == drl.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Eilen kolmas, tosin sillä erolla että Passatissa sentään oli rekkarikilven valoissa hönkää. Edessä kyllä näytti toimivan sekä lähi- että kaukovalot ihan ok.Polforea kirjoitti:Molemmilla kerroilla olen siis ohittanut pimeällä auton, jossa keulalla palaa ihan normaalisti lähivalot ja parkit, mutta takana ei niin yhtään mitään. Toivottavasti tästä ei tule mitään trendiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Eilen kyllä siis oikeesti, mun takana ei ketään Reijolankadun jälkeen Mannerheimintiellä ; suunta maaseutu.
Vasenta kaistaa ajaa ohitseni uusi TSFIFI Golffi, ajaa sen verran kaistaviivan päällä että päättelin siitä ihan jo suoraan, että se tahtoo mun ja edessä ajaneen bussin väliin. No siihenhän se nappasi sitten tulemaan enemmän tai vähemmän leveästi keulaa viistäen, eli mun piti himmata hieman, kun tuntui auton mitat olevan halussa hänellä.
En olisi uskonut, mutta onneksi taas sellanen vaisto kertoi; vilkkupäälle oikealle ja kääntyi sinne pikkukadulle. (Sen terveyskaupan kulmalta ylös mäkeen)
Mun on joskus kyllä hyvin vaikea käsittää tätä toisten ajatusmaailmaa. Ehdoin tahdoin eteen kääntymään. Onko se joku vittuilu kikka näille joillekin, vai onko se vaan osoitus vähä-älykkyydestä? Vai mistä on kyse? Että ehdoin tahdoin rekan tai bussin eteen on kiva tulla jaruttamaan ja kääntymään? Taakse ei voi jäädä kääntymään?
On nää jotkut kuljettajat kyllä vähän jotenkin ....ei riitä ymmärrys.
Luulisi, että se iso 20 tonnin bussi tai 50 tonnin rekka pelottaisi sielä takana, että pysähtyykö se? Ilmeisesti EI.
Talvi kun on tulossa niin kaikki tällänen idiotismi kannattaa jättää tekemättä. Tästä tulikin mieleen taas vaiheeksi, että toivottavasti taas muistetaan tämä että "älkää plokatko isoja autoja mäissä pakottamalla ne pysähytymään", eli vaikkapa puikkaamalla siihen jonoon ja pakottamalla tosiaan tämä rekka tai bussi pysähtymään kun välimatka ennakoinnista huolimatta ei riitä.
Ja tästä tulikin mieleen tänään Lahnuksessa näkemäni Mazdan kuljettajan toiminta. Siinä Shellin risteyksessähän on se STOP merkki. Ilmeisesti tieliikennelakiin on kirjotettu joillekin, että "mikäli näät linja-auton, tai muun raskaan ajoneuvon lähestyvän jommasta kummasta suunnasta; voit tämän takia ohittaa STOP merkin 30kmh nopeudella hiljentämättä.".....
Vasenta kaistaa ajaa ohitseni uusi TSFIFI Golffi, ajaa sen verran kaistaviivan päällä että päättelin siitä ihan jo suoraan, että se tahtoo mun ja edessä ajaneen bussin väliin. No siihenhän se nappasi sitten tulemaan enemmän tai vähemmän leveästi keulaa viistäen, eli mun piti himmata hieman, kun tuntui auton mitat olevan halussa hänellä.
En olisi uskonut, mutta onneksi taas sellanen vaisto kertoi; vilkkupäälle oikealle ja kääntyi sinne pikkukadulle. (Sen terveyskaupan kulmalta ylös mäkeen)
Mun on joskus kyllä hyvin vaikea käsittää tätä toisten ajatusmaailmaa. Ehdoin tahdoin eteen kääntymään. Onko se joku vittuilu kikka näille joillekin, vai onko se vaan osoitus vähä-älykkyydestä? Vai mistä on kyse? Että ehdoin tahdoin rekan tai bussin eteen on kiva tulla jaruttamaan ja kääntymään? Taakse ei voi jäädä kääntymään?
On nää jotkut kuljettajat kyllä vähän jotenkin ....ei riitä ymmärrys.
Luulisi, että se iso 20 tonnin bussi tai 50 tonnin rekka pelottaisi sielä takana, että pysähtyykö se? Ilmeisesti EI.
Talvi kun on tulossa niin kaikki tällänen idiotismi kannattaa jättää tekemättä. Tästä tulikin mieleen taas vaiheeksi, että toivottavasti taas muistetaan tämä että "älkää plokatko isoja autoja mäissä pakottamalla ne pysähytymään", eli vaikkapa puikkaamalla siihen jonoon ja pakottamalla tosiaan tämä rekka tai bussi pysähtymään kun välimatka ennakoinnista huolimatta ei riitä.
Ja tästä tulikin mieleen tänään Lahnuksessa näkemäni Mazdan kuljettajan toiminta. Siinä Shellin risteyksessähän on se STOP merkki. Ilmeisesti tieliikennelakiin on kirjotettu joillekin, että "mikäli näät linja-auton, tai muun raskaan ajoneuvon lähestyvän jommasta kummasta suunnasta; voit tämän takia ohittaa STOP merkin 30kmh nopeudella hiljentämättä.".....
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Liikenteestä
Tuolla välillä tuo ohitus onnistuukin, mutta Keuruu - Karstula välillä ei oo mitään jakoa ohitella turvallisesti raskasta kalustoa talvella.maybetomorrow kirjoitti:Raskaan liikenteen kuljettajille kollektiivinen kiitos täältä (sellaisia kun taitaa tältäkin foorumilta löytyä muutamia)
Ajan aika paljon tietä 58 Orivedeltä Keuruulle asti. Etenkin talvisella ilmalla saavutan helposti jonkun isomman auton kuljettajan, siinä kun mäkiä riittää mihin vauhti voi pudota kuorma päällä. Ei ole ollut kertaakaan tilannetta, etteikö talvipimeällä olisi tullut ohitusmerkkiä näiltä herrasmieskuljettajilta. Katuvaloja ei ole ja lumipöllystä on aika vaikea nähdä hyviä ohitussuoria, eikä muistin varassakaan kehtaisi lähteä rinnalle. Lisäksi joka kerta on hätävilkulla vilautettuun kiitokseen tullut vielä kaavan mukainen kuitti (pitkillä kerran perään).
Näin liikenteen pitäisikin toimia!
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Liikenteestä
Kysymys:
Jos kilpa-ajoneuvolla ajetaan kilpailu jossa rata koostuu yleisistä teistä, esim jyväskylän suurajot, giro d'italia yms. Ajoneuvon pitää siis olla rekisteröity tieliikenne käyttöön. Jos ajoneuvo on rekisteröity tieliikenne käyttöön, saako sillä saa ajaa yleisellä tiellä?
http://www.liveleak.com/view?i=d04_1381773370
Onnistuisiko tämä suomessa vai onko tämäkin kielletty?
Jos kilpa-ajoneuvolla ajetaan kilpailu jossa rata koostuu yleisistä teistä, esim jyväskylän suurajot, giro d'italia yms. Ajoneuvon pitää siis olla rekisteröity tieliikenne käyttöön. Jos ajoneuvo on rekisteröity tieliikenne käyttöön, saako sillä saa ajaa yleisellä tiellä?
http://www.liveleak.com/view?i=d04_1381773370
Onnistuisiko tämä suomessa vai onko tämäkin kielletty?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
^&^^ merkin huomioiden ei vika, vaan ominaisuus.Polforea kirjoitti:Eilen kolmas, tosin sillä erolla että Passatissa sentään oli rekkarikilven valoissa hönkää. Edessä kyllä näytti toimivan sekä lähi- että kaukovalot ihan ok.Polforea kirjoitti:Molemmilla kerroilla olen siis ohittanut pimeällä auton, jossa keulalla palaa ihan normaalisti lähivalot ja parkit, mutta takana ei niin yhtään mitään. Toivottavasti tästä ei tule mitään trendiä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Ainakin Mansku olisi vähän päästä tukossa, kun kolhuja selviteltäisiin.
Muuten, näkeeköhän noista joistakin autoista kovinkaan hyvin eteen ja varsinkin etuoikealle, kun kojelaudan päällä on navia ja tallentavaa kameraa? Luulisi ainakin pimeässä olevan vaikeaa nähdä kauas, kun on valonlähteitä nenän alla.
Muuten, näkeeköhän noista joistakin autoista kovinkaan hyvin eteen ja varsinkin etuoikealle, kun kojelaudan päällä on navia ja tallentavaa kameraa? Luulisi ainakin pimeässä olevan vaikeaa nähdä kauas, kun on valonlähteitä nenän alla.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Liikenteestä
Jos se ei ole erikseen sallittua, on se Suomessa kiellettyäSatakuusnelonen kirjoitti:Kysymys:
Jos kilpa-ajoneuvolla ajetaan kilpailu jossa rata koostuu yleisistä teistä, esim jyväskylän suurajot, giro d'italia yms. Ajoneuvon pitää siis olla rekisteröity tieliikenne käyttöön. Jos ajoneuvo on rekisteröity tieliikenne käyttöön, saako sillä saa ajaa yleisellä tiellä?
http://www.liveleak.com/view?i=d04_1381773370
Onnistuisiko tämä suomessa vai onko tämäkin kielletty?
http://www.riemurasia.net/kuva/P%C3%A4i ... %A4/120555" onclick="window.open(this.href);return false;
-Tazio
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Noilla saksalaisilla on joku ihme perversio tehdä auton valoista mahdollisimman monimutkaiset ja omituiset, enkä yhtään ihmettettele jos puolelta kuskeista menee ohi minkä asennon siitä hemmetin onnenpyörää muistuttavasta katkaisijasta valitsee.insinörtti kirjoitti:^&^^ merkin huomioiden ei vika, vaan ominaisuus.Polforea kirjoitti:Eilen kolmas, tosin sillä erolla että Passatissa sentään oli rekkarikilven valoissa hönkää. Edessä kyllä näytti toimivan sekä lähi- että kaukovalot ihan ok.Polforea kirjoitti:Molemmilla kerroilla olen siis ohittanut pimeällä auton, jossa keulalla palaa ihan normaalisti lähivalot ja parkit, mutta takana ei niin yhtään mitään. Toivottavasti tästä ei tule mitään trendiä.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^samaa mieltä!!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
En mä silti ole yhdessäkään saksalaisessa saanut palamaan etuvaloja ilman takavaloja (mainittakoon, että Passatin kuski käytti pitkiä aivan normaalisti, eli oli melko varmasti valot päällä). Jaa niin, noita kolmesta takavalottomasta eka oli muistaakseni Peugeot ja toka oli Toyota (Land Cruiser), eli myös ranskalaiset ja japanilaiset osaa tehdä maagisia valokytkentöjä .
Polttimovahti on ihana asia. Mielellään niin isolla varoitusvalolla mittaristossa, että sitä ei vaan jaksa kattella yhtään pidempään kuin on pakko.
Jaa niin, liikenteestä. Tänään ei liikenteessä oikein mikään harmittanut tahi häirinnyt, varsin mukavaa kruisailla, kun hölmöilijät loistavat poissaolollaan. Kruununa kruisailulle Hyvinkäällä vastaantulleesta 166:sta reilut morot molempien etupenkkiläisten voimin.
Polttimovahti on ihana asia. Mielellään niin isolla varoitusvalolla mittaristossa, että sitä ei vaan jaksa kattella yhtään pidempään kuin on pakko.
Jaa niin, liikenteestä. Tänään ei liikenteessä oikein mikään harmittanut tahi häirinnyt, varsin mukavaa kruisailla, kun hölmöilijät loistavat poissaolollaan. Kruununa kruisailulle Hyvinkäällä vastaantulleesta 166:sta reilut morot molempien etupenkkiläisten voimin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Meinasi Keravan Citymarketin kaarteessa tulla auto kylkeen. Taas.
Viime vuonna ensimmäisten liukkaiden aikaan muistelen väistäneeni paniikinomaisesti kaksi kaistaa oikealle, kun joku urpo sieltä väkisin yritti päälle ajaa.
Toissavuonna taisi olla samanlainen episodi, joskus keskitalvella.
Mikä perhana siinä on niin vaikeata seurata sitä liikennettä _edes 10 metriä risteyksestä eteenpäin?!_
Tämänpäiväinen mesekuski kun aivan satavarmasti näki, että viereiselläkin kaistalla on joku, jos se piti silmiä auki missään kohtaa. Pimeätä jo, mese on valoissa pysähtyneenä ja ajan oikealle puolelle. Mainittakoon, että omassa autossa toimii valot ja ne näkyy takuulla vasemmalla kaistalla olevalle. Ja sitten (tietenkin) ilman vilkkua alkaa kaista vaihtumaan, sitten kun ollaan ehkä puolen metrin päässä kyljestä, tajutaan laittaa vilkku päälle ja tässä vaiheessa poljinkin jo jarrua. Ja ukko näytti vielä äkäiseltä?!?!
Viime vuonna ensimmäisten liukkaiden aikaan muistelen väistäneeni paniikinomaisesti kaksi kaistaa oikealle, kun joku urpo sieltä väkisin yritti päälle ajaa.
Toissavuonna taisi olla samanlainen episodi, joskus keskitalvella.
Mikä perhana siinä on niin vaikeata seurata sitä liikennettä _edes 10 metriä risteyksestä eteenpäin?!_
Tämänpäiväinen mesekuski kun aivan satavarmasti näki, että viereiselläkin kaistalla on joku, jos se piti silmiä auki missään kohtaa. Pimeätä jo, mese on valoissa pysähtyneenä ja ajan oikealle puolelle. Mainittakoon, että omassa autossa toimii valot ja ne näkyy takuulla vasemmalla kaistalla olevalle. Ja sitten (tietenkin) ilman vilkkua alkaa kaista vaihtumaan, sitten kun ollaan ehkä puolen metrin päässä kyljestä, tajutaan laittaa vilkku päälle ja tässä vaiheessa poljinkin jo jarrua. Ja ukko näytti vielä äkäiseltä?!?!
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Varsin monessa autossa on mittaristossa merkkivalot niin parkeille kuin ajovaloillekin. Monimutkaisia kytkimiä tarvitsee pyöritellä vain sen verran, että ajovalojen merkkivalo syttyy jääden palamaan. Toki tuo voi olla rakettitiedettä sille puoliskolle, joka ei osaa valokytkintä pyöritellä tai on muuten sen kanssa ihmeissään.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Lähivalot ilman takavaloja ei tosiaan pitäisi olla mahdollista missään autossa.
Eli maadoitus/piuha poikki tyyliseltä vialta haiskahtaa. Hauskin itselleni eteen osunut oli Jetta, joka ajeli pimeän aikaan moottoritiellä. Tien pinnan heijastuksesta näki, että ajovalot olivat päällä ja taisi siinnä mittarivalotkin palaa, mutta peräpää oli täysin pimeänä. Siis ainakin taka- ja rekisterikilven valot. Jarruvaloja ja vilkkuja en sattuneesta syystä päässyt havainnoimaan. Paitsi että roikuttuani muutaman minuutin Jetan takana sen takavalot räpsähtivät äkkiä päälle.
Perusmallin takavalottomia ts. molemmilta puolilta polttimot rikki + usein jarruvalojenkin suhteen "viimeistä viedään" on kyllä kaikilla merkeillä. Mutta noin totaalista pimeyttä, siis ettei edes toinen rek. kilven valo vielä yritä sinnitellä, näkee äärimmäisen harvoin.
Toki näiden päälle tulee vielä perusmallin idiootit, jotka eivät kertakaikkiaan muista kytkeä valoja päälle - ei, vaikka mittarivalaistuksen puutteen nyt luulisi sinne ohjaamoonkin näkyvän. Mutta nää perusjampat mistään rajoituksista piittaakaan, vaan ajavat mututuntumalla n. 50 / n. 80 km/h. Vanhemmat japsit ovat hyvin edustettuja tässä ryhmässä.
Eli maadoitus/piuha poikki tyyliseltä vialta haiskahtaa. Hauskin itselleni eteen osunut oli Jetta, joka ajeli pimeän aikaan moottoritiellä. Tien pinnan heijastuksesta näki, että ajovalot olivat päällä ja taisi siinnä mittarivalotkin palaa, mutta peräpää oli täysin pimeänä. Siis ainakin taka- ja rekisterikilven valot. Jarruvaloja ja vilkkuja en sattuneesta syystä päässyt havainnoimaan. Paitsi että roikuttuani muutaman minuutin Jetan takana sen takavalot räpsähtivät äkkiä päälle.
Perusmallin takavalottomia ts. molemmilta puolilta polttimot rikki + usein jarruvalojenkin suhteen "viimeistä viedään" on kyllä kaikilla merkeillä. Mutta noin totaalista pimeyttä, siis ettei edes toinen rek. kilven valo vielä yritä sinnitellä, näkee äärimmäisen harvoin.
Toki näiden päälle tulee vielä perusmallin idiootit, jotka eivät kertakaikkiaan muista kytkeä valoja päälle - ei, vaikka mittarivalaistuksen puutteen nyt luulisi sinne ohjaamoonkin näkyvän. Mutta nää perusjampat mistään rajoituksista piittaakaan, vaan ajavat mututuntumalla n. 50 / n. 80 km/h. Vanhemmat japsit ovat hyvin edustettuja tässä ryhmässä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Kun olen ilkeällä päällä, tapaan soittaa torvea, kun joku auto rupeaa "ajautumaan" kaistaviivan päälle ilman vilkkua. Lienevät nukahtaneet rattiin, koska lähes aina siellä ohjaamossa alkaa kauhea veuhtominen ja auto palaa kiireesti oman kaistansa keskelleAquatica kirjoitti: Ja sitten (tietenkin) ilman vilkkua alkaa kaista vaihtumaan, sitten kun ollaan ehkä puolen metrin päässä kyljestä, tajutaan laittaa vilkku päälle ja tässä vaiheessa poljinkin jo jarrua. Ja ukko näytti vielä äkäiseltä?!?!
Olen kyllä kokeillut senkin, mitä tykkäävät omasta ajotyylistään. Muutama päivä sitten yksi Mini tunki liittymiskaistalta puoliväkisin & ilman vilkkua ihan keulan eteen, vaikka siinä paikassa ei mitään kiirettä kaistan vaihtoon ollut & takanani olisi ollut tyhjää tilaa. No, tämä kaista jota ajelin liittyi puolestaan isompaan väylään, joten tein sille Minille ihan vastaavan kiilausoperaation -> naiskuski makaa torven päällä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Kyllä tuo ainakin uusimman kopan Passatissa onnistuu. Hauska oli ajella Tampereen rampeissa tuollaisen perässä, aina siltojen alla automatiikka oli sitä mieltä, että tuli yö, jolloin takavalot syttyi, ja sitten taas siltojen jälkeen sammutettiin. Varmaan niitä ledilamppuja katkomalla säästetään paljon bensaa.Polforea kirjoitti:En mä silti ole yhdessäkään saksalaisessa saanut palamaan etuvaloja ilman takavaloja (mainittakoon, että Passatin kuski käytti pitkiä aivan normaalisti, eli oli melko varmasti valot päällä).
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Äh, siis tarkoitin ajovaloja, en etuvaloja (sehän taitaa olla parkkien virallinen nimi). Kyllä mullakin Audi vaihteli automagialla päivävalojen ja ajovalojen välillä, mutta tilanne, jossa lähi- tai kaukovalot palaa mutta takavalot ei, pitäisi olla jopa saksalaisten logiikalla mahdoton.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Totta kai saa, sitähän tieliikennekäyttöön rekisteröinti tarkoittaa. Siitä vain pitää maksaa autovero, paitsi jos auto on maassa vain kilpailukäytössä (ks. autoverolaki) tai jos omistajan puoliso on Vihreiden puheenjohtaja.Satakuusnelonen kirjoitti:Jos kilpa-ajoneuvolla ajetaan kilpailu jossa rata koostuu yleisistä teistä, esim jyväskylän suurajot, giro d'italia yms. Ajoneuvon pitää siis olla rekisteröity tieliikenne käyttöön. Jos ajoneuvo on rekisteröity tieliikenne käyttöön, saako sillä saa ajaa yleisellä tiellä?
Järkiautoilija
Re: Liikenteestä
Tämä ei pelkästään riitä. Eikä takaa myöskään, että veropäätös tehtäisiin oikein.Isola kirjoitti:omistajan puoliso on Vihreiden puheenjohtaja.
VMP
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Voinet hauskuuttaa itseäsi myös tutustumalla päiväajovaloja koskeviin säädöksiin. Tuo nyt sattuu olemaan just, miten niiden pitikin pelata. Tosin ihan äskettäin tuli jostain luettua, että ohjetta on muutettu niin, ettei takavalojen palaminen enää ole, ellei peräti kiellettyä, niin ainakin epäsuotavaa (pykälät on kirjoitettu helvetin epäselviksi, koska pitäähän lakimiesten varmistaa, että heillä riittää töitä). Suomessa on ollut kansallinen läpi sormien katsomislinja tässä asiassa - eli joskus harvoin osaavat virkamiehet käyttää omia aivojaan - ja takavalojen palaminen on sallittu -> useampi merkki on ottanut linjaksi, että takavalot koodataan palamaan aina. Alkuperäinen idea oli säästää kovasti sähköä ja saada jarruvalot erottumaan paremmin, mutta tästä on aika ajanut ohi led-valojen myötä.mutt kirjoitti:Hauska oli ajella Tampereen rampeissa tuollaisen perässä, aina siltojen alla automatiikka oli sitä mieltä, että tuli yö, jolloin takavalot syttyi, ja sitten taas siltojen jälkeen sammutettiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: Liikenteestä
Olipa pikkuisen lähellä ottaa BMW hanuriin. Aamuruuhkassa nelikaistaisella Lappeenrannan ohitustiellä joku hurja kokeili 1-sarjalaiset kulkua. Vaihdoin jonosta vasemmalle kaistalle ohittaakseni rekan, kun silmänräpäys aiemmin jonkin matkan päässä ollut auto olikin jo tulossa rinnalle. Väistin takaisin ja bemari humahti samassa ohi. Vauhtia 160 +? Rekkaria en saanut ylös.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
valo-ohjattu risteys, minä käännyin oikealle, risteyksen läpi vastakkaisesta suunnasta tuli octavia, jolla sama suunta kuin minulla, Octavian olisi pitännyt odottaa että minä menen eka. Ei odottannut - mutta menin silti eka, jäi terveelliset ~30cm ettei octavia ajannut minun takakulmaan. toivottavasti tollainen läheltä piti edes vähänksi aikaa opetti tarkkaavaisuutta
Pääni pistän likoon, että octavia vain meni edellä ajanneen auton perässä - tuo kerkesi hyvin alta pois
Pääni pistän likoon, että octavia vain meni edellä ajanneen auton perässä - tuo kerkesi hyvin alta pois
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Liikenteestä
Muutama hyvä kuva tavaran kuljetuksesta:
http://yle.fi/uutiset/liikkuvasta_polii ... aa/6888892" onclick="window.open(this.href);return false;
http://yle.fi/uutiset/liikkuvasta_polii ... aa/6888892" onclick="window.open(this.href);return false;
Abarth 500 Esseesse
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Liikenteestä
Tuossa viikko tai pari sitten ihastelin peräkärriin kuormattua korkeaa kuormalavapinoa. Usko mukana pysymiseen oli kova, sillä ei ne millään olleet sidottu kiinni.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
Pistetääs tännekkin liikennekokemus...
Meinas äsken yks mersukuski että omistaa koko tien.
http://goo.gl/maps/E0OmC" onclick="window.open(this.href);return false;
Ite ajoin Puntolla perheineni ihan oikeaa laitaa tuohon nypylle, ni tää sankari tuli ihan väärää laitaa vastaan nypyn takaa.
Onneksi pelaa refleksit, ni ei jouduttu tilailemaan meittin pesueelle piipaa-autoa.
Meinas äsken yks mersukuski että omistaa koko tien.
http://goo.gl/maps/E0OmC" onclick="window.open(this.href);return false;
Ite ajoin Puntolla perheineni ihan oikeaa laitaa tuohon nypylle, ni tää sankari tuli ihan väärää laitaa vastaan nypyn takaa.
Onneksi pelaa refleksit, ni ei jouduttu tilailemaan meittin pesueelle piipaa-autoa.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Yksi "parhaista" mitä viime aikoina on tullut todistettua, oli tyyliin Hilux jonka peräkärryssä valtava kaivinkoneen kauha joka oli täysin sitomatta ja "keinahteli" aina jarruttaesa eteen ja kiihdytäessä taaksepäin.....Hetken katselin menoa ja jätin REILUN välin.......Pienenpieni paniikkijarrutus ja tuo kauha olisi keilannut tasan just läpi koko pickupin hytin ja jatkanut kaaaauas........No näitähän riittää ja poliisi keskittyy ainakin tampereella sakottamaan "yksisilmäisiä" autoilijoita sun muuta tärkeää......mutt kirjoitti:Tuossa viikko tai pari sitten ihastelin peräkärriin kuormattua korkeaa kuormalavapinoa. Usko mukana pysymiseen oli kova, sillä ei ne millään olleet sidottu kiinni.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Jouduinpa pakittamaan parkkiksella pari metriä ja näin kyllä, että takanani meni liikerataani poikkisuuntaan nähden eräs eläkeikää lähestyvä tai sen jo saavuttanut naishenkilö. Mulla oli tietysti luu pihalla ja Crazy Cavan täysillä, mutta siitä huolimatta kuulin hänen paheksuvan peruuttamistani. Heitin takaisin, että parkkitutka ei hälyttänyt, eli matkaa jäin yli metri. Tästäpä rouva intoutui kehumaan kyseistä laitetta ja erosimme hyvää syksyä toivotellen.
Se häntä tuntui hämmästyttävän, etten alkanut huutaa hävyttömyyksiä. Ja kuten aina, parhaat kommentit tulevat mieleen vasta kotona. Olisi tietenkin pitänyt ensimmäiseksi ladata, että "totta kai Teidät huomasin, gnädige Frau; Alfa-kuskilla on aina silmää naiskauneudelle".
Se häntä tuntui hämmästyttävän, etten alkanut huutaa hävyttömyyksiä. Ja kuten aina, parhaat kommentit tulevat mieleen vasta kotona. Olisi tietenkin pitänyt ensimmäiseksi ladata, että "totta kai Teidät huomasin, gnädige Frau; Alfa-kuskilla on aina silmää naiskauneudelle".
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Liikenteestä
Tuli sitten tänään seurattua Kolopalloauton ja CRV:n minäminä taistelua. Vanhalla Porvoon tiellä kehäIII kohdalla Kolopallo farkku yrittää oikealta ohi jonosta ja vaihtaa vanhalle porvoontielle viime hetkellä väkisin tunkemalla väliin, siitä ei CRV kuski pitänyt vaan otti tyhjät välistä pois joten kolopallofarkku joutui sitten tyytymään kakkos sijaan. Voitti kiilaamisella peräti neljä autonmittaa ja noin 5 sek Landbon kohdalla katsottuna kun käännyin moottoritielle . Kerran olympiavolkkari yrittänyt saman mulle, jäi myös silloin perään torvensoiton ja pitkien valojen vilkuttelun kera.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
täst tuli mieleen yks tapaus kun istuin autossa hartolan jaripekka nesteel syömäs sämpylää. viereen ajoi parkkiin joku volkkarinainen lastensa ja mummon kanssa. noh, akka avas oven ja kolautti suoraan kylkeen, nousin ulos ja kysyin että mit' helvettiä touhuatte.nainen väitti ettei muka kkolahtanut johon sanoin että kai nyt kuulin ja näin peilistä. tähän nainen totes no eihän se osunut kun näin ja demonstroi kolauttamalla uudelleen. siinä oli nahois pysymistä ja meinas silmät pompata ulos päästä. ihme ja kumma autoon ei jäänyt jälkiä joten asia jäi sikseen. mutta näin hartolas, ihan ok kai?h_lauri kirjoitti:Jouduinpa pakittamaan parkkiksella pari metriä ja näin kyllä, että takanani meni liikerataani poikkisuuntaan nähden eräs eläkeikää lähestyvä tai sen jo saavuttanut naishenkilö. Mulla oli tietysti luu pihalla ja Crazy Cavan täysillä, mutta siitä huolimatta kuulin hänen paheksuvan peruuttamistani. Heitin takaisin, että parkkitutka ei hälyttänyt, eli matkaa jäin yli metri. Tästäpä rouva intoutui kehumaan kyseistä laitetta ja erosimme hyvää syksyä toivotellen.
Se häntä tuntui hämmästyttävän, etten alkanut huutaa hävyttömyyksiä. Ja kuten aina, parhaat kommentit tulevat mieleen vasta kotona. Olisi tietenkin pitänyt ensimmäiseksi ladata, että "totta kai Teidät huomasin, gnädige Frau; Alfa-kuskilla on aina silmää naiskauneudelle".
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Liikenteestä
^vastaavaan tilanteeseen tullut törmättyä kertaalleen.
Nuori naikkonen oli vaan että "voi voi".... Olisin voinu vääntää sen mukana olleelta pikku fifiltä niskat nurin ja todeta vaan että "voi voi".
Nuori naikkonen oli vaan että "voi voi".... Olisin voinu vääntää sen mukana olleelta pikku fifiltä niskat nurin ja todeta vaan että "voi voi".
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Liikenteestä
Tänään lounaan aikana kampaamon reissu meinas alkaa ikävästi ollessani ajamassa duunista maantie T-liittymään aikomuksena vasemmalle kääntyminen. Katsoin vasemmalle/oikealle, ei näkynyt autoja. Rauhallisesti kääntymään loskaisella tiellä ja toinen vilkaisu vasemmalle/oikealle ennen kuin auto on kokonaan kaistallaan ja just kun olin tuomassa katseeni takaisin tuulilasin suuntaan SIINÄ OIKEALLA ISTUU SAIRAAN ISO VIHREÄ JEEPPI LASTENISTUIMEN IKKUNAN VIERESSÄ! Onneksi sillä ei ollut vauhtia koska oli itse kääntymässä maantieltä vasemmalle (sinne mistä itse olin tulossa).
Tuo olisi ollut tyypillinen "Sehän tuli kuin tyhjästä"!
Onneksi Vihrea Isuzu oli hidastanut jo kääntäkseen eikä ollut jatkamassa suoraan tuossa puolijäisessä loskaisessa kelissä jossa hätäliike olisi ollut kohtalokas!
Olikohan tuo toinen auto ekan vilkaisun aikana a-pilarini takana ja toisella vilkaisulla b-pilarin!! Autokoulussa muistaakseni mainittiin että juuri tuolleen on käynyt että kaksi autoa ajaessa 90 asteen kulmassa ovat olleet piilossa toisistaan a-pilareiden takana ja törmänneet "kuin tyhjästä". Uskoin sen olevan mahdollinen mutta odottanut kenttädataa 11 vuoden ajan. Nyt tuli hyvä weik ap kal!
Tuo olisi ollut tyypillinen "Sehän tuli kuin tyhjästä"!
Onneksi Vihrea Isuzu oli hidastanut jo kääntäkseen eikä ollut jatkamassa suoraan tuossa puolijäisessä loskaisessa kelissä jossa hätäliike olisi ollut kohtalokas!
Olikohan tuo toinen auto ekan vilkaisun aikana a-pilarini takana ja toisella vilkaisulla b-pilarin!! Autokoulussa muistaakseni mainittiin että juuri tuolleen on käynyt että kaksi autoa ajaessa 90 asteen kulmassa ovat olleet piilossa toisistaan a-pilareiden takana ja törmänneet "kuin tyhjästä". Uskoin sen olevan mahdollinen mutta odottanut kenttädataa 11 vuoden ajan. Nyt tuli hyvä weik ap kal!
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Harva se aamu Riksun liikenneympyrää lähestyessä on vaarana käydä juuri noin, yllättävän usein vasemmalta tuleva (eli ennen mua ympyrään ajava) auto pysyy siellä A-pilarin takana pitkän aikaa. Mulla onkin tullut tuon myötä tavaksi heiluttaa päätä vinoon katsellessa niin, että A-pilarin katve siirtyy ihan reilusti, jolloin se autokin tulee sieltä esiin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Liikenteestä
Tuo A-pilarin paksuus on myös kasvanut jatkuvasti. Muistaakseni Espanjan matkoilla takseissa joista suuri osa on Seateja se aina ihmetytti kuinka leveitä ne on!! Tietenkin Seatin kohdalla se on VW jonka paksuus levittää hametta mutta kuitenkin.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Joo, mullakin on tapana nojata eteen/taakse, että tuo A-pilarin katve tulisi dissattua.Polforea kirjoitti:Harva se aamu Riksun liikenneympyrää lähestyessä on vaarana käydä juuri noin, yllättävän usein vasemmalta tuleva (eli ennen mua ympyrään ajava) auto pysyy siellä A-pilarin takana pitkän aikaa. Mulla onkin tullut tuon myötä tavaksi heiluttaa päätä vinoon katsellessa niin, että A-pilarin katve siirtyy ihan reilusti, jolloin se autokin tulee sieltä esiin.
Tänään tuli taas todistettua, että pään kääntäminen 90 astetta ennen kaistanvaihtoa voi säästää satasia. Olisin muuten vetänyt paskatin kyljen pashaksi...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Tapahtui tänään porvoon moottoritiellä.
Mersu tulee liittymää alas moottoritielle suht hitaasti. Ei kuitenkaan vaihda eteeni, mutta kun kaista alkoi loppumaan kesken, niin ystävällisesti huitasin toiselle kaistalle antamaan tietä ja mersu vaihtoikin kiihdytyskaistalta moottoritielle....
Ajoi vielä muutaman sekunnin hiljempaa ja oli jo autonmitan takana.... kunnes yhtäkkiä järjetön kiihdytys ja oikealta ohi.
Miksi vitussa sitä mersua ei voinut kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla? Jos olisi siinä painanut kaasua samalla tavalla, niin olisi kerennyt alunperinkin hyvin eteeni. Ei ymmärrä. Ei.
Mersu tulee liittymää alas moottoritielle suht hitaasti. Ei kuitenkaan vaihda eteeni, mutta kun kaista alkoi loppumaan kesken, niin ystävällisesti huitasin toiselle kaistalle antamaan tietä ja mersu vaihtoikin kiihdytyskaistalta moottoritielle....
Ajoi vielä muutaman sekunnin hiljempaa ja oli jo autonmitan takana.... kunnes yhtäkkiä järjetön kiihdytys ja oikealta ohi.
Miksi vitussa sitä mersua ei voinut kiihdyttää siinä kiihdytyskaistalla? Jos olisi siinä painanut kaasua samalla tavalla, niin olisi kerennyt alunperinkin hyvin eteeni. Ei ymmärrä. Ei.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Liikenteestä
Jotkut on ihan sekoja tuolla tiellä. Ei niitä voi yrittää ymmärtää. Hyvinkin usein juuri ne jotka luulee olevansa ekstravarovaisia aiheuttavat ekstravaaraa kuten esim. tuokin kaveri!