159 tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
159 tyyppiviat
Heip
159 on jo mallina siinä iässä, että tyyppiviat alkavat olla tiedossa. Hyvän käyttöauton iässä alkavat
olla alkupään autot.
Tässä listan alkua:
- ohjauslaitteet ( raidetanko ja ohjausvaihde)
-akselistoissa ja ohjauslaitteissa ongelmia
-etujarrujen teho ei paras mahdollinen
-raidetangonpäät ja ohjausnivelet ovat kovalla rasituksella leveiden renkaiden ja urheilullisen ajotavan vuoksi
-hiukkassuodattimen vikoja dieseleissä
-vuotavat ovitiivisteet
-kori kolisee ja sisustuksen verhoukset nitisevät ja natisevat, koska verhousten ruuvikiinnitykset puutteelliset http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/alfa ... 5236850758" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-JTD 1,9 mJet GM 6-lovisen laatikon laakerit lyhytikäiset ( 60 - 100 tkm)
Onkos muita tiedossa ? Sähkölaitteet pitäisi olla parempi kuin 156:ssa, samoin ruostumisherkkyys huonompi kuin 156:ssa.
JT
159 on jo mallina siinä iässä, että tyyppiviat alkavat olla tiedossa. Hyvän käyttöauton iässä alkavat
olla alkupään autot.
Tässä listan alkua:
- ohjauslaitteet ( raidetanko ja ohjausvaihde)
-akselistoissa ja ohjauslaitteissa ongelmia
-etujarrujen teho ei paras mahdollinen
-raidetangonpäät ja ohjausnivelet ovat kovalla rasituksella leveiden renkaiden ja urheilullisen ajotavan vuoksi
-hiukkassuodattimen vikoja dieseleissä
-vuotavat ovitiivisteet
-kori kolisee ja sisustuksen verhoukset nitisevät ja natisevat, koska verhousten ruuvikiinnitykset puutteelliset http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/alfa ... 5236850758" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-JTD 1,9 mJet GM 6-lovisen laatikon laakerit lyhytikäiset ( 60 - 100 tkm)
Onkos muita tiedossa ? Sähkölaitteet pitäisi olla parempi kuin 156:ssa, samoin ruostumisherkkyys huonompi kuin 156:ssa.
JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 22 Loka 2013, 07:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
2.2 koneessa; venyvä nokkaketju. Vettä tulee kabiiniin vähän joka välistä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Sirkkelöivä ilmastointilaite.
Etupyörien laakerit.
Etupyörien laakerit.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Katkeilevia takajousia on kanssa moitittu.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
jäähdytysjärjestelmän muovinen ilmausproppu; pieni juttu, mutta voi tulla kalliiksi
niin ja tietysti vielä ohjauskulmat ja eturenkaiden sisäreunan kuluminen
niin ja tietysti vielä ohjauskulmat ja eturenkaiden sisäreunan kuluminen
Il nero era bellissimo
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Jarrut kitisee.
Diesel koneiden EGR jumittaa.
Logot eivät kestä aurinkoa.
Takaovien/helman maalit kärsivät kiveniskuista helposti.
Diesel koneiden EGR jumittaa.
Logot eivät kestä aurinkoa.
Takaovien/helman maalit kärsivät kiveniskuista helposti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Etupalkisto muovitettu ja ruostuu. Palkit putsattava ja käsiteltävä niin, etteivät enää ruostu. Haluan kommentteja miten pitäisi menetellä ?
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Aika kattavasti on jo kaikki murheet listattu.
Ohjaustehostajan pumppu on kovilla leveiden renkaiden vuoksi ja metelöi. Tämä siis jo ensiasennus gummien (235) kanssa.
Etujalkatilan verhoilua on uudemmissa ja kevyemmissä malleissa niukasti. Verhoilut poksahtelee irti sieltä sun täältä saumoista.
Meille vaihdettiin myös joku lambdan johto n.500km kohdalla, koska se lyhyydestä johtuen aiheutti kontaktivikaa ja vikavalo syttyi jokaisella ajokerralla. Pidemmän johdon jälkeen ei ole vaivannut.
edit. niin ja se 6v manuaalilaatikko voi olla aika ronkeli käsiteltävä. Paranee ilmeisesti ajan myötä? Toiminta kuitenkin oman kokemuksen mukaan lähes täydellistä n.+10 asteen lämmöissä:)
Ohjaustehostajan pumppu on kovilla leveiden renkaiden vuoksi ja metelöi. Tämä siis jo ensiasennus gummien (235) kanssa.
Etujalkatilan verhoilua on uudemmissa ja kevyemmissä malleissa niukasti. Verhoilut poksahtelee irti sieltä sun täältä saumoista.
Meille vaihdettiin myös joku lambdan johto n.500km kohdalla, koska se lyhyydestä johtuen aiheutti kontaktivikaa ja vikavalo syttyi jokaisella ajokerralla. Pidemmän johdon jälkeen ei ole vaivannut.
edit. niin ja se 6v manuaalilaatikko voi olla aika ronkeli käsiteltävä. Paranee ilmeisesti ajan myötä? Toiminta kuitenkin oman kokemuksen mukaan lähes täydellistä n.+10 asteen lämmöissä:)
Alfa Romeo 155 V6 1992
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Lisäksi:
- JTS -koneet: Moottoriöljyn lämpö- ja määräanturi(t) alkavat sekoilemaan ja lopulta pimenevät täysin
- 2.2 moottori pökrää startissa ja joskus herjailee omiaan (korjauksena ainakin pa-puolen cleaneri ja softapäivitys)
- Pyyhkijät ja tuulilasi ei jotenkin vaan mätsää
Neljän vuoden 2.2 (2006) ja 3.2 (2007) JTS SW kokemuksella voin vahvistaa esitetyistä ainakin nämä:
- vuotavat ovitiivisteet
- Sirkkelöivä ilmastointilaite.
- Etupyörien laakerit.
- Katkeilevia takajousia on kanssa moitittu. *
- Jarrut kitisee. *
- Logot eivät kestä aurinkoa. *
- Verhoilut poksahtelee irti sieltä sun täältä saumoista. *
*) Vahva vahvistus eli ollut molemmissa yksilöissäni
EDIT: pistin vuosimallit
- JTS -koneet: Moottoriöljyn lämpö- ja määräanturi(t) alkavat sekoilemaan ja lopulta pimenevät täysin
- 2.2 moottori pökrää startissa ja joskus herjailee omiaan (korjauksena ainakin pa-puolen cleaneri ja softapäivitys)
- Pyyhkijät ja tuulilasi ei jotenkin vaan mätsää
Neljän vuoden 2.2 (2006) ja 3.2 (2007) JTS SW kokemuksella voin vahvistaa esitetyistä ainakin nämä:
- vuotavat ovitiivisteet
- Sirkkelöivä ilmastointilaite.
- Etupyörien laakerit.
- Katkeilevia takajousia on kanssa moitittu. *
- Jarrut kitisee. *
- Logot eivät kestä aurinkoa. *
- Verhoilut poksahtelee irti sieltä sun täältä saumoista. *
*) Vahva vahvistus eli ollut molemmissa yksilöissäni
EDIT: pistin vuosimallit
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Toi logo on hauska, missä muussa merkissä sen saa vaihtaa viiden vuoden välein?
Tehdas tietää varmasti asian, mutta mitään tuotekehitystä ei tapahdu.
Itse joskus tutkin kolme vuotta vanhaa 159:ä ja siinä pohja oli jo melkoisesti ruosteessa eli sillä saralla on taidettu mennä huonompaan suuntaan kuin 156.
Tehdas tietää varmasti asian, mutta mitään tuotekehitystä ei tapahdu.

Itse joskus tutkin kolme vuotta vanhaa 159:ä ja siinä pohja oli jo melkoisesti ruosteessa eli sillä saralla on taidettu mennä huonompaan suuntaan kuin 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Saabissa.jmi kirjoitti:Toi logo on hauska, missä muussa merkissä sen saa vaihtaa viiden vuoden välein?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Täs on ollut se159 naku harkinnassa mutta taidan vetäytyä vanhempaan mielipiteeseen ja palata haluamaan aivan loppupään 166 jtd:ä ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
On tuo 159 silti melko varma peli. Se että siinä on tyyppivikoja, ei tarkoita ettäkö ne tulisi kaikki samaan aikaan. Nuo vaan tulee jossain vaiheessa auton elinkaarta todennäköisesti esille.
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
^ En itsekkään välttämättä ostaisi kun tätä ketjua katsoo
Mutta totuus ei ole niin paha.. Mutta melko paljon kyllä tutun kuuluisia ominaisuuksia tässä on.
Ehkä enemmän ominaisuus, mutta pisusäiliö tyhjenee ennen kuin nopeasti.. hyvä että ehtii viikseen edes tarttua, kun on jo kusimerkki taulussa

Ehkä enemmän ominaisuus, mutta pisusäiliö tyhjenee ennen kuin nopeasti.. hyvä että ehtii viikseen edes tarttua, kun on jo kusimerkki taulussa

Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Käsijarruvaijerit hankaa suojakumin puhki loppuvaiheilta ja alkaa sen jälkeen jumittamaan. --> Jarrut laahaa.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Jossei sul o ksenoneit ni pistä parkit päälle ku peset lasia, pimeässä tietysti kannattanee pitää valot päällä. Tosin, eipä tuo neste niin kallista ole, ettenkö olis aina raakana käyttäny, parkit päällä kyllä ruuttaillut.quppe kirjoitti:Ehkä enemmän ominaisuus, mutta pisusäiliö tyhjenee ennen kuin nopeasti.. hyvä että ehtii viikseen edes tarttua, kun on jo kusimerkki taulussa
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
^ Mulla on lamppujen pesurin sulake otettu pois. Eipä niistä lamppujen suihkuttelusta kumminkaan ihmeemmin hyötyä ole.
Il nero era bellissimo
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Tässä olisi ainesta vaikka erotella moottorityypeittäin nämä viat ja sitten pistää ne, jotka koskee kaikkia. Tosin ei minullakaan nyt ole ollut muuta kuin ketju ja takajouset. Muutenhan etutuenta ja laakerit on kaikki ok ja pelittää hyvin alkuperäisenä vieläkin. Muutenkin tulee mieleen koko etutuennasta ja sen heikkouksista kun tuntunee olevan heikkoa vähän joka automerkillä nykyään - kääntääkö ihmiset pyöriä paikallaan? Sehän rasittaa koko sitä konstruktiota ihan älyttömän paljon... itse en ikinä paikalla pyöriä käännä eikä ole missään omistamassani autoissa mitään eteen jouduttu vaihtamaan. Fiatit ja tää Alfakin pelittelee loistavasti.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Sama asia sanottuna kolmeen kertaan, eli raidetangon sisäpäitä menee (usein ollut vettä hammastangon suojakumin sisässä!?) Ja takertelevia hammastankoja ollut alkupään autoissa.Jiitee kirjoitti: - ohjauslaitteet ( raidetanko ja ohjausvaihde)
-akselistoissa ja ohjauslaitteissa ongelmia
-raidetangonpäät ja ohjausnivelet ovat kovalla rasituksella leveiden renkaiden ja urheilullisen ajotavan vuoksi
Onko? Ei ainakaan minulle ole tullut tietoon, toki dieselautoissa menee hiukkassuodattimia, sehän on kuluva osa. Mutta että tyyppiviaksi asti, tuskin.-hiukkassuodattimen vikoja dieseleissä
Tämä ymmärtääkseni kaikkien manuaaliaskien ongelma, saatan toki olla väärässäkin.-JTD 1,9 mJet GM 6-lovisen laatikon laakerit lyhytikäiset ( 60 - 100 tkm)
Lisätään listaan dieseleitten löysät ruiskusuuttimien liittimet.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 159 tyyppiviat
Ne laakerit ovat käsittääkseni lyhytikäiset niissä loodissa joiden välykset on tehtaalla shimmattu väärin. Jos remontin kerran joutuu tekemään ja tekee sen kunnolla niin ei taida tulla toista kertaa kohdalle.
FAQuihin siirrettyyn ketjuun ei voi enää kommentoida joten pidetään tämä täällä vielä siihen asti että "kaikki" sanottava on sanottu.
FAQuihin siirrettyyn ketjuun ei voi enää kommentoida joten pidetään tämä täällä vielä siihen asti että "kaikki" sanottava on sanottu.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 tyyppiviat
^Juu, minä siitä yhdestä askista raportoin jossa oli juurikin shimmattu välykset väärin, muista tapauksista en tiedä onko syynä ollut sama. Pahaa pelkään että syy on ollut sama, mutta sitä ei ole sen tarkemmin tutkittu vaan laitettu uudet laakerit ja menoks.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 tyyppiviat
Mites ne risat M-lootat oireilee? Oma 3.2 on jopa nollakelillä hiukan jäykkä ja pientä kahinaa ja ähinää kuuluu (123 tkm ajettu)? 2.2:ssä ei muistaakseeni kuulunut mitään omistuksen aikana 65-91 tkm ja jäykkä se oli vasta kunnon pakkasilla.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 tyyppiviat
159 kaikki mallit:
- Takajouset saattavat katketa
Raidetangonsisäpää väljääntyy
Ovien apurungon tiiviste hapertuu ja vesi pääsee oven sisältä autoon
Takaovien ja lokasuojien pokkaus kärsii kivisuihkusta jos suojamuovit on otettu pois (tai niitä ei ole ollut)
Ilmastoinnin kompressorilta tulee ylimääräistä ääntä
Manuaalivaihteisto kasattu väärillä välyksillä joka aiheuttaa laakerivian
nelivedoissa "väljää" vetoakselistoissa
- 1.9 / 2.2
Jakoketju venyy
TBI
lambda-anturilla liian lyhyet johdot alunperin
- EGR-venttiili karstoittuu
Jäähdytysjärjestelmän ilmausproppu pettää
Suuttimissa löysät liittimet
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 tyyppiviat
Voisi lisätä vielä jos on tiedossa noista eri tyyppivioista rajoittuuko ne tiettyihin vuosimalleihin. Eli onko fixantuneet esim. -08 faceliftin jälkeisissä autoissa.
Manuaalilaatikoitakin on (ainakin) kahta eri versiota, onko nuo molemmat kasattu huonosti, vai pelkästään se pienempien koneiden versio?
Tuosta ohjaustehostajan nesteestä punainen/vihreä on alfaownerissa jupistu että tehtaalta olisi virheellisesti lähtenyt autot punaisella nesteellä kun olisi speksattu vihreä.
Manuaalilaatikoitakin on (ainakin) kahta eri versiota, onko nuo molemmat kasattu huonosti, vai pelkästään se pienempien koneiden versio?
Tuosta ohjaustehostajan nesteestä punainen/vihreä on alfaownerissa jupistu että tehtaalta olisi virheellisesti lähtenyt autot punaisella nesteellä kun olisi speksattu vihreä.
Il nero era bellissimo
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 tyyppiviat
Laakerivauriot ilmenee rohinan/ulinana, eivät aiheuta vaihtamisen jäykkyyttä.lrela kirjoitti:Mites ne risat M-lootat oireilee?
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 159 tyyppiviat
Minun edellisessä 2008 2,4 kiisselissä piti vihellystä kutosella jossain 110 nopeudessa. Tais olla mittarissa jotain 70 000, kun vaihdon nykyiseen..
Re: Saisiko tekniseen osioon : 159 tyyppiviat
Tämän laahauksen koin aamulla. Ensinmäinen pakkasyö (noin -7 astetta), oikeanpuolen takajarru laahas reippaasti. Kuskinpuoli jarrutti myös muttei yhtä paljoa. Kun päivä lämpeni niin jarrutkin alkoivat toimimaan.Marutei kirjoitti:Käsijarruvaijerit hankaa suojakumin puhki loppuvaiheilta ja alkaa sen jälkeen jumittamaan. --> Jarrut laahaa.
1.9 bensa vm 2006 ajettu 145tkm.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 159 tyyppiviat
Takaovien lapsilukkojen jäätyminen lienee myös kohtuu yleinen vaiva. Sisäkahvasta ovi aukeaa. Valohoito auttaa eli auringon valo tai käyttää lapsilukon päällä/pois.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 159 tyyppiviat
Se kässärin vaijeri kannattaa vaihattaa takuuaikana, oli meinaan puolen päivän duuni..
Re: 159 tyyppiviat
Ketjun aloittaja taisi lainata listansa Oikotieltä, mikä olisi ehkä ollut hyvä mainitakin
3,5 vuoden aikana omassa -08 rekisteröidyssä 1,9-dieselautomaatissa ainoat viat EGR-venttiili ja ilmastoinnin kompura (vaihdettiin pian Deltan tekemän ilmastointihuollon jälkeen, ali-/ylitäyttö...). Jarrut toimii, mikään ei kolise eikä nitise. Jarrut kyllä kitisee, jollei välillä survo kunnolla.
Brittien ja Saksan foorumeilta olen päätellyt vaihteistovaivojen koskevan nimenomaan M32-lootaa (juttua löytyy paljon myös Opel-aiheisilta sivuilta). F40 vaikuttaa keskustelujen perusteella kestävältä, ja onhan tuon käyttökin aika traktorimaista (hidas, mutta kankea).
Aisinin valmistaman automaatin (TF-80 SC) kestävyys kyllä kiinnostaa. Yleisesti ottaen Aisinit ovat huonossa maineessa, ja tätäkin lootaa ovat ainakin vääntävissä Volvon nelivetodieseleissä onnistuneet saamaan hajalle. Yleinen vika Aisinin laatikoissa lienee solenoidipöydän venttiilien vikaantuminen, kun öljyjä ei vaihdeta (lika, piki), mutta onko näitä 6-vaihteisia muuten hajonnut?
Kun itse auton aikanaan ostin, aika lailla googlasin tietoja tuosta laatikosta, enkä löytänyt mitään fataalia.

3,5 vuoden aikana omassa -08 rekisteröidyssä 1,9-dieselautomaatissa ainoat viat EGR-venttiili ja ilmastoinnin kompura (vaihdettiin pian Deltan tekemän ilmastointihuollon jälkeen, ali-/ylitäyttö...). Jarrut toimii, mikään ei kolise eikä nitise. Jarrut kyllä kitisee, jollei välillä survo kunnolla.
Brittien ja Saksan foorumeilta olen päätellyt vaihteistovaivojen koskevan nimenomaan M32-lootaa (juttua löytyy paljon myös Opel-aiheisilta sivuilta). F40 vaikuttaa keskustelujen perusteella kestävältä, ja onhan tuon käyttökin aika traktorimaista (hidas, mutta kankea).
Aisinin valmistaman automaatin (TF-80 SC) kestävyys kyllä kiinnostaa. Yleisesti ottaen Aisinit ovat huonossa maineessa, ja tätäkin lootaa ovat ainakin vääntävissä Volvon nelivetodieseleissä onnistuneet saamaan hajalle. Yleinen vika Aisinin laatikoissa lienee solenoidipöydän venttiilien vikaantuminen, kun öljyjä ei vaihdeta (lika, piki), mutta onko näitä 6-vaihteisia muuten hajonnut?
Kun itse auton aikanaan ostin, aika lailla googlasin tietoja tuosta laatikosta, enkä löytänyt mitään fataalia.
TTi
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 159 tyyppiviat
Saabejen kanssa puuhaillessa ei Aisinit mitenkään huonomaineisia ollut. Ainakin 5-lovinen oli perusvarmaa kamaa, josta revittiin kovia vääntöjä. Itsellä kokemuksia vaan parin Volvon ja yhden Saabin verran, eikä kummassakaan mitään ongelmia.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 159 tyyppiviat
Lienee huollon puutteesta tulleita ongelmia nuo Aisinin ongelmat. Onhan niitä toki kaikissa muissakin merkeissä enemmän ja vähemmän. Puhumattakaan DSG lootista:) ongelma on Aisinissa se kun öljynsuodatinta ei voi vaihtaa. Luin jostain että uusin Aisin on 8 lovinen, löytyy ainakin Volvosta nykyään. Pieni nykiminen silloin tällöin kuuluu asiaan 6 lovisella mutta totaalituhot lienevät harvassa. Japanilainen laatutuote:)
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 159 tyyppiviat
Kyllä ne ongelmat on rakenteellisia.
http://www.youtube.com/watch?v=d8FFowPd7Ac" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=d8FFowPd7Ac" onclick="window.open(this.href);return false;
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: 159 tyyppiviat
Tuossa videossa on vanha 5-vaihteinen aski, joka ei ole 159:ssä käytössä.
Mielestäni on vähintäänkin ennenaikaista tuomita tämä uudempi 6-vaihteinen laatikko sillä perusteella, että tuossa vanhassa oli kestävyysongelmia, jotka konkretisoituivat erityisesti vääntävien diesel-koneiden yhteydessä.
Kaipaisinkin siksi ihan oikeaa tietoa 6-vaihteisen laatikon ongelmakohdista. Öljynvaihdon unohtaminen kostautuu ihan varmasti pidemmällä tähtäimellä, mutta onko tässä laatikossa oikeita vikoja?
Mielestäni on vähintäänkin ennenaikaista tuomita tämä uudempi 6-vaihteinen laatikko sillä perusteella, että tuossa vanhassa oli kestävyysongelmia, jotka konkretisoituivat erityisesti vääntävien diesel-koneiden yhteydessä.
Kaipaisinkin siksi ihan oikeaa tietoa 6-vaihteisen laatikon ongelmakohdista. Öljynvaihdon unohtaminen kostautuu ihan varmasti pidemmällä tähtäimellä, mutta onko tässä laatikossa oikeita vikoja?
TTi
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 tyyppiviat
^ http://www.powermatic.fi" onclick="window.open(this.href);return false; soita tonne.
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 tyyppiviat
Muutaman kuukauden omistamisen jälkeen voin allekirjoittaa ainakin seuraavat "ominaisuudet"
- vesivuodot sisään
- heikko maalipinta ja kiveniskeymät erityisesti takapyöränkaaren edessä
- logot menee huonoksi
Mutta vastapainoksi – 159 on mahtava auto ajaa ja katsoa (pakko aina vilkaista taakseen parkkin jätettyään), EQ-modatut Boset kuulostaa kerrassaan mainiolta, auto ei nitise tai natise yhtään, verrattain harvinainen auto ja Alfakuskit moikkailee
- vesivuodot sisään
- heikko maalipinta ja kiveniskeymät erityisesti takapyöränkaaren edessä
- logot menee huonoksi
Mutta vastapainoksi – 159 on mahtava auto ajaa ja katsoa (pakko aina vilkaista taakseen parkkin jätettyään), EQ-modatut Boset kuulostaa kerrassaan mainiolta, auto ei nitise tai natise yhtään, verrattain harvinainen auto ja Alfakuskit moikkailee

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 tyyppiviat
itellä nyt ollut kohta 4 kk/ 5tkm 159 alla ja jotain pientä havaittu
- kuskin penkki natisee snadisti, nostamalla pykälän verran häviää natina
-oikealta edestä kuuluu joskus snadia narinaa jos ajaa töyssyyn, kuiva pusla/nivel?
- taka osassa kolahtelee joku, ei tietoa mikä, tutkittu edellisen omistajan toimesta takuuaikana deltas, katsastukses ei löytynyt mitään, ovia säädetty takuuseen mutta kolinan lähdettä ei löydetty. itse veikkaan että varapyörä tai työkalusetti kolisee(kolina vaimentu kiristämäl sitä)
- jarru kitisee tietyssä kohdassa
-keulamerkki oli haalistunut, ostin uuden. Autokeskuksen huoltopäällikkö osasi neuvoa uittamaan merkin kunnon lakassa niin ei haalistu enään.
tuo orkkismerkki on päällystetty jollain ohuel kalvolla joka halkee vaikka kiveniskemäst ja sinne alle pääsee vettä ja sit se irtoo pikkuhiljaa se kalvo ja aurinko ja kelit muutenkin hoitaa asian kuntoon
- kuskin penkki natisee snadisti, nostamalla pykälän verran häviää natina
-oikealta edestä kuuluu joskus snadia narinaa jos ajaa töyssyyn, kuiva pusla/nivel?
- taka osassa kolahtelee joku, ei tietoa mikä, tutkittu edellisen omistajan toimesta takuuaikana deltas, katsastukses ei löytynyt mitään, ovia säädetty takuuseen mutta kolinan lähdettä ei löydetty. itse veikkaan että varapyörä tai työkalusetti kolisee(kolina vaimentu kiristämäl sitä)
- jarru kitisee tietyssä kohdassa
-keulamerkki oli haalistunut, ostin uuden. Autokeskuksen huoltopäällikkö osasi neuvoa uittamaan merkin kunnon lakassa niin ei haalistu enään.
tuo orkkismerkki on päällystetty jollain ohuel kalvolla joka halkee vaikka kiveniskemäst ja sinne alle pääsee vettä ja sit se irtoo pikkuhiljaa se kalvo ja aurinko ja kelit muutenkin hoitaa asian kuntoon

- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 tyyppiviat
Talven lähestyessä muistui mieleen, että ainakin 1,9 dieselissä saattaa huohotus jämähtää jäähän ilman lisäeristystä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 tyyppiviat
^Olikos näitä enemmänkin, hämärä muistikuva löytyy. Ja korjaantuko 'lopullisesti' sillä, että laitettiin lisäeristykset (vedettiinkö joissain vesiletku huohottimen vierestä myös?)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 tyyppiviat
^Rakenteensa puolesta luulisi olevan ja muistelen olleenkin. Jossain täällä foorumilla taitaa olla kuva rakennetusta jäähdytysvesikiertoisesta lämmittimestä.
Pelkällä eristykselläkin pötkii jo asiallisesti.
Pelkällä eristykselläkin pötkii jo asiallisesti.
- MATRUUSI
- Viestit: 128
- Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
- Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07 - Paikkakunta: Porvoo
Re: 159 tyyppiviat
Koskeeko myös vanhempaa 2.4 mallia?hjpp kirjoitti:Talven lähestyessä muistui mieleen, että ainakin 1,9 dieselissä saattaa huohotus jämähtää jäähän ilman lisäeristystä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 tyyppiviat
Ainakin omaan 2.4:seen olen tehnyt tuon eristyksen/lämmitysputken. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: 159 tyyppiviat
Automaattilaatikko asioissa voisi muilta foorumeilta löytyä enemmän tietoa, esim volvolandia? Onhan varmaan esim joka toisessa V 70 Vollessa kyseinen laatikko, joten jokunen niitä liikkuu maanteillä:)
Re: 159 tyyppiviat
Konepellin etureunassa, molemmin puolin suunnilleen samassa kohdassa, oli ruostejono. Saattaa olla kiveniskujen alkuunsaama mutta symmetrisyys vois johtua tuotantoprosessista. Onko muilla samaa??
- Liitteet
-
- konepelti.jpg
- (106.09 KiB) Tiedosto ladattu 8575 kertaa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 tyyppiviat
Varmaan kaikissa autoissa vähän samaa ongelmaa, kun tuo on terävä kulma. Terävissä kulmissa kun on aina vähemmän maalia, mitä tasaisella pinnalla. Tietty kaikki muu vaikuttaa siihen ja voihan se olla, että on säästetty se kaksi grammaa maaliainesta tehtaalla, joka näkyy sitten noin. Tai lakka on ollut heikosti kiinni, tai vaikka ja mitä muuta. Näissähän on tunnetusti maailman kestävin(TM) supermaali, mikä lähtee karkuun jo lumihiutalettakin... 

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 159 tyyppiviat
Ettei kyseessä olisi kittivika konepellin etusaumassa, eli lähtenyt ruostumaan sisältäpäin? Jos on niin pitäisi ainakin johonkin ikään asti mennä koritakuuseen.
- Epäkelpokeräilijä -
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 tyyppiviat
koritakuu on muistaakseni 10 v, edellyttää et kaikki korin ja maalipinnan tarkitukset teetetty huollossa
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 tyyppiviat
Tuo näyttäisi siltä, että se on sisäpuolelta lähtennyt? ei kiveniskeymiä tai muitakaan naarmuja.
Eipä ainakaan mulla näy mitään vaurioita, mittarissa sen 96tkm
Eipä ainakaan mulla näy mitään vaurioita, mittarissa sen 96tkm
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 tyyppiviat
Pakko kallistua jonkinlaiseen tuotantovirheeseen. Omassa hieman yli 135tkm ja moista ei ole havaittavissa. Ainoat paikat missä maalia on lähtenyt on etulokareista, siististi pari pientä palaa. Ruosteesta ei silti ollut tietoakaan.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: 159 tyyppiviat
Hmm, tsekkasin juuri tarkemmin omaa 159:siä, vuosimallia 2006 ja mittarissa 170tkm. Ei maalivirheitä kaarissa tai nokkapellissä... voiko jopa käytetyllä värillä olla väliä? Luulisi, että jos kyseessä olisi selkeä maalausvirhe, olisi maalivaivaisia autoja enemmänkin eteenkin alkusarjan laitteissa. Olen kolmea käynyt katsomassa ja yhden sitten ostinkin, eikä noissa yksilöissä ainakaan vastaavia maalivirheitä näkynyt.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -