ilmin korjailua
Valvoja: Moderators
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Liityin eilen jengiin eli vaihdoin ilmin anturin. Vaikka ei ollut "erikoisperkeleruuville" sopivia työkaluja, niin irroitus onnistui aika kätevästi. Viilasin 11 mm:n listalle sopivat tartuntakohdat ruuvien vastakkaisille sivuille (thanks 155156) ja ei kun auki. Meni pari minuuttia.
Anturin vaihtamisessa oli se huono puoli että vetävien renkaiden pito huononi selvästi. Mutta muistuipa taas mieleen miten hanakasti V6 ottaakaan kierroksia. Ongelmanahan oli sama kuin muillakin eli notkahdus vedossa hieman alle 4000 rpm:n ja hieman epämääräinen ja hidas vastaavuus kaasuun erityisesti kierrosalueen yläpäässä. Lisäksi viime päivinä esiintyi kevyttä nykimistä kylmänä ja moottoriohjauksen merkkivalokin syttyi pari kertaa. En tiedä oliko tuolla tekemistä likaantuneen ilmin kanssa. Näyttäisi muuten siltä että tuon anturin todellakin voi puhdistaa itse - täytyypä kokeilla kun muutkin sitä ovat menestyksekkäästi kokeilleet.
Anturin vaihtamisessa oli se huono puoli että vetävien renkaiden pito huononi selvästi. Mutta muistuipa taas mieleen miten hanakasti V6 ottaakaan kierroksia. Ongelmanahan oli sama kuin muillakin eli notkahdus vedossa hieman alle 4000 rpm:n ja hieman epämääräinen ja hidas vastaavuus kaasuun erityisesti kierrosalueen yläpäässä. Lisäksi viime päivinä esiintyi kevyttä nykimistä kylmänä ja moottoriohjauksen merkkivalokin syttyi pari kertaa. En tiedä oliko tuolla tekemistä likaantuneen ilmin kanssa. Näyttäisi muuten siltä että tuon anturin todellakin voi puhdistaa itse - täytyypä kokeilla kun muutkin sitä ovat menestyksekkäästi kokeilleet.
Re: työkalu
Torch? Et tarkoita kuitenkaan Torxia? Nehän tässä ei ole olleet ne ongelmalliset ruuvit vaan nuo toisenlaiset joita tuntuu joiltakin löytyvän.Pam Pam kirjoitti:Niin, kuten aiemmin olen jo kirjoitellut foorumille että tuollaisia torch työkaluja saa Hong Kong liikkeestä työkaluosastolta ja halvalla.
t. Teemu
Sen verran itse kommentoin että ole noita "erikoisperkeleruuveja" ennenkin nähnyt autokäytössä. Vanteita vartenkin olen saanut avaimen joka on vastaava, taitaa vaan olla muistaakseni 7 sakarainen ja vähän isompi. Eli uskoisin että noihin saa vääntimiä jostain työkaluliikkeistä, mutta en usko että niitä Honkkarista saisi, sieltä varmaan saa Torxeja kyllä.
t. Jami
Snap On = erikoistyökaluihin erikoistunut liike. Sieltä kyllä löytyy kyseinen avain ja tuovat kotiovelle. Suuremmilla paikkakunnilla on omat piirimyyjät. Hakekaa netistä pääpaikan nro "Snap On" hakusanalla ja kysykää oman paikkakunnan myyjää. Samalla kannattaa pyytää tuoteluettelo. Minä ainakin hämmästyin tarjonnan laajuudesta ja monipuolisuudesta.
Esa
Esa
Torx
Zau,
oliko se sitten Torch vai Torx (en ole työkalujen kanssa sinut) mutta Honkkarista 6€ ostamastani Torx sarjasta oli avuksi kun avasin vm 2000 156 2.0 ilmin. Sopi ko. ruuviin kuin peruukki mummolle.
t. Teemu
oliko se sitten Torch vai Torx (en ole työkalujen kanssa sinut) mutta Honkkarista 6€ ostamastani Torx sarjasta oli avuksi kun avasin vm 2000 156 2.0 ilmin. Sopi ko. ruuviin kuin peruukki mummolle.
t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Laitetaas lyhyt kokoonpano:
Elikkä ilmeisesti eri autoissa on ollut erilaisia ruuveja osalla on ollut nuo normaalit TORX:it (on ihan perus kamaa.... löytyy joka putiikista). Osalla on olleet nuo torxit jossa reikä päässä (en tiedä nimeä... löytyy ainakin useimmista autotarvike myymälöistä). Ja sitten joillakin on olleet nuo "erikoisperkeleenruuvit", sillä tuskinpa on edes mitään tyylikkäämpää nimeä, ja siihen sopivaa väännintä ei ole ainakaan kukaan informoinut löytäneensä. Tuolta SNAP ON liikkeestä voisi sitten ehkä löytyä semmoinen (en tiedä tuosta liikkeestä sen enempää)
Elikkä ilmeisesti eri autoissa on ollut erilaisia ruuveja osalla on ollut nuo normaalit TORX:it (on ihan perus kamaa.... löytyy joka putiikista). Osalla on olleet nuo torxit jossa reikä päässä (en tiedä nimeä... löytyy ainakin useimmista autotarvike myymälöistä). Ja sitten joillakin on olleet nuo "erikoisperkeleenruuvit", sillä tuskinpa on edes mitään tyylikkäämpää nimeä, ja siihen sopivaa väännintä ei ole ainakaan kukaan informoinut löytäneensä. Tuolta SNAP ON liikkeestä voisi sitten ehkä löytyä semmoinen (en tiedä tuosta liikkeestä sen enempää)
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Juu, ILMI-kerhossa ollaan. Putsailin ilmiä minäkin. Seurauksella, että tehot palasivat ja ei pätki enää yli 5000 rpm:llä. Mutta... jos runttaa kaasun nopeasti pohjaan niin kurnuttaa hetken ennen kuin ottaa kierroksia. Hitaasti kaasuttaen ei ongelmaa. Ja niin .... ruiskun merkkivalo loistaa kuin perävalot suoraan vasten kasvoja ---> ilmi edelleen rikki ?
Käytin autoni Delta-autossa Järvenpäässä testerissä ja voi sitä vikalistaa. Luulen, että suurin osa vikailmoituksista johtuu juurikin ilmistä (testeri ilmoittaa edelleen ilmin olevan viallinen). Mistä te hyvät ihmiset olette hankkineet ilminne ? Muukkoselta,Delta-autosta, Boschilta ? Mistä ?
Ja yksi juttu vielä. AirBagin merkkivalokin loistaa. Tuntuu siltä, että mittaristo alkaa kohta olla kuin kuusi joulun alla. Olen käynyt lähes kaikki liittimet jo kertaalleen järjestelmästä läpi. Ennen kuin aloitan johtojen testauksen, niin missähän voisi ko. järjestelmän testauttaa, jotta voisi viankin löytää helpommin ? Vinkkejä epätoivoiselle, kiitos !
Käytin autoni Delta-autossa Järvenpäässä testerissä ja voi sitä vikalistaa. Luulen, että suurin osa vikailmoituksista johtuu juurikin ilmistä (testeri ilmoittaa edelleen ilmin olevan viallinen). Mistä te hyvät ihmiset olette hankkineet ilminne ? Muukkoselta,Delta-autosta, Boschilta ? Mistä ?
Ja yksi juttu vielä. AirBagin merkkivalokin loistaa. Tuntuu siltä, että mittaristo alkaa kohta olla kuin kuusi joulun alla. Olen käynyt lähes kaikki liittimet jo kertaalleen järjestelmästä läpi. Ennen kuin aloitan johtojen testauksen, niin missähän voisi ko. järjestelmän testauttaa, jotta voisi viankin löytää helpommin ? Vinkkejä epätoivoiselle, kiitos !
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitoksia Puuhalle, näinpä teen kun arki koittaa. Vaimo ei vain tykkää, kun rahan meno tuntuu olevan jatkuvaa. Keittiörempan kassa vain pienenee, mutta minkäs teet.
Aiemmassa elämässä vanhalla mersulla ja neljällä uudella rellulla (megane, 2*laguna ja nyt vaimolla Scenic) ajaneena voin sanoa, että Alfa on ensimmäinen hauska auto, joka sytyttää. Kyllä rellutkin ihan ok autoja ovat, mutta hyvin "virkamiesmäisiä" ja mielenkiinnottomia.
Aiemmassa elämässä vanhalla mersulla ja neljällä uudella rellulla (megane, 2*laguna ja nyt vaimolla Scenic) ajaneena voin sanoa, että Alfa on ensimmäinen hauska auto, joka sytyttää. Kyllä rellutkin ihan ok autoja ovat, mutta hyvin "virkamiesmäisiä" ja mielenkiinnottomia.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Hyvät naiset ja herrat,
Se Torx, jossa on tappi keskellä ja vastaavasti avaimessa reikä on tyypiltään Torx Tamper (ainakin K-raudan myyntilistoilla). Huomattavaa on, että ihan joka kaupassa näitä ei ole - ei edes K-raudassa kuin ison sarjan osana. Itse löysin vastaavan sarjan Motonetista. Laatu ? ainakin kevyessä väännössä tuntui avain hieman antavan periksi ja jäi aavistuksen "kierteelle". Joten jos hankitte, ostakaa hyvät ihmiset laatua ja ihan oikeasta työkalukaupasta niin ei tarvitse harmitella.
Kiitoksia Scuderia Rasvanäpille edelleen jeesistä ilmin osalta. Kaikki tehot ei koeajon perusteella tunnu ihan olevan tallella, mutta kierrokset kone sen sijaan ottaa heti, kun runttaa kaasun pohjaan ja tuo ikävä hitaan ajon nykiminen tuntuu jääneen pois.
Se Torx, jossa on tappi keskellä ja vastaavasti avaimessa reikä on tyypiltään Torx Tamper (ainakin K-raudan myyntilistoilla). Huomattavaa on, että ihan joka kaupassa näitä ei ole - ei edes K-raudassa kuin ison sarjan osana. Itse löysin vastaavan sarjan Motonetista. Laatu ? ainakin kevyessä väännössä tuntui avain hieman antavan periksi ja jäi aavistuksen "kierteelle". Joten jos hankitte, ostakaa hyvät ihmiset laatua ja ihan oikeasta työkalukaupasta niin ei tarvitse harmitella.
Kiitoksia Scuderia Rasvanäpille edelleen jeesistä ilmin osalta. Kaikki tehot ei koeajon perusteella tunnu ihan olevan tallella, mutta kierrokset kone sen sijaan ottaa heti, kun runttaa kaasun pohjaan ja tuo ikävä hitaan ajon nykiminen tuntuu jääneen pois.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Katso oman ilmisiäsi ja vertaa Boschin numerosarjaa:Hesem kirjoitti:Motonetin sivuilla on näköjään ilmamäärämittarikin myynnissä, hintaa 108 euroa. Kiinnostaisi vaan tietää onko V6:een vai TS:ään sopiva..
"156 98--00 Ilmamäärämittari jos Bosch-0280218019 . 28-3267 108.00
156 01--02 Ilmamäärämittari jos Bosch-0281002309 . 28-3268 108.00
Jos ei täsmää niin soita Alfan maahantuojalle tai Boschille tekniseen neuvontaan, sieltä asia selviää varmasti.
Ainakin tuo ensimmäinen käy 2.0 TS:iin. Se ei ole sama kuin alkuperäinen paikallaan ollut. Muistan alkuperäisestä ilmistä vain kolme kolme viimeistä numeroa, jotka olivat "199". Selvittelin tätä asiaa joko teknisestä neuvonnasta Italkonista tai Boschilta ja vastaus oli, että Bosch on vaihtanut numerointia jossakin vaiheessa eli parannuksia lienee tehty.
Toinen mielenkiintoinen seikka, mitä tekninen neuvonta kertoi: On sama minkä auton ilmin sinne laittaa (Lada, Mersu jne...), jos kerran liittimen napojen määrä on sama ja kunhan ei laita reippaasti isomman moottorin ilmiä. Tässä tekninen neuvoja tarkoitti 2.0 litraisia vs. 5.0 litraisia. Tätä taustaa vasten saattaisi olla hyvinkin, että tuo 2.0:n ilmi voisi olla sopiva myös vähäsen isompaan.
Tästä asiasta en tiedä enempää, mutta joku palstalainen varmaankin tietää.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ja sama toisinpäin, eli Alfan veekutoseen ei kannattane sorvata Corsan mittaria. Itse tuntoelinpapatin sopivuudesta en tiedä (vaikkakin luulen ettei sekään käy), mutta ainakaan anturin runkoa ei kannata vaihtaa ahtaampaan. Alkaa muuten kuristaa virtausta.JiiPee kirjoitti:On sama minkä auton ilmin sinne laittaa (Lada, Mersu jne...), jos kerran liittimen napojen määrä on sama ja kunhan ei laita reippaasti isomman moottorin ilmiä.
- Epäkelpokeräilijä -
Ei edelleenkään erikoisperkeleenruuvi ole mielestäni torxi, eikä edes Torx Tamper . Torx tamperissa on kuusi sakaraa ja pieni tappi keskellä. Erikoisperkeleenruuvissa on suhteessa leveämpi tappi ja viisi sakaraa, jotka ovat nelikulmaisia . Torxeissa ja torx tamperissa on 6 sakaraa, jotka on pyörrettyjä kolmiomallisia. Edellisellä sivulla on mun huonolaatuiset 7250:lla otetut kuvat, joista kyllä näkyy sen verran ettei ole torx tamper. Lisää ehdotuksia?JiiPee kirjoitti:Se Torx, jossa on tappi keskellä ja vastaavasti avaimessa reikä on tyypiltään Torx Tamper (ainakin K-raudan myyntilistoilla). Huomattavaa on, että ihan joka kaupassa näitä ei ole - ei edes K-raudassa kuin ison sarjan osana. Itse löysin vastaavan sarjan Motonetista.
Ilmin putsaus siis taas toistamiseen edessä. Taitaa olla vika jossain muualla, vaikka tuntuu tuo ilmin putsaus aina hetkeksi auttavan. Nyt on ajettu 7tkm edellisestä puhdistuksesta ja kierrokset alkaa seilata kylmänä 1100-1500 välillä. Tehoakin uuppuu. Mistähän muusta voisi johtua? Tulpat/(h)ajotin/läppä?
Ilmi vaihdettiin Teltassa takuuna ja toimi hyvin peräti 6kk. Saattaa olla että taisivat tehdä saman tempun kun starttia vaihtaessa, eli kaverini merkkaustussin jäljet olivat tuossa "uudessa" startissa. Fiksuna merkattiin vempele kun kaverilla oli Teltasta omat epäilynsä. Varmaan upottivat ko yksilön öljyyn, että kesti ääneti takuun loppuun. Nyt startti on taas kuollu ja vaihto edessä. Ilmottivat toisella kerralla vaihtaneensa ylätukivarret ja olivat vaan putsanneet ja öljynneet vanhat. Tämän myönsi kun kovistelin asiasta . **tutti jo valmiiksi kun katsastusmies ei ollut tykännyt Teltan tekemästä ilmastointiteippiviritelmästä oikeassa käsijarruvaijerissa. Seuraavalla kerralla ko alfahuolto laitto vaijerin kiinni pohjaan tavallisella nippusiteellä. Kesti alle 3 viikkoa, mutta meni katsastuksesta läpi. Sitten hajosikin haitariosa pakoputkesta ja vika oli lopuksi laipoissa joita ei saa kunnolla tiiviiksi:"Ihan normaali ääni." Sitä ennen oli ehdotetti putken sisällä olevia hitsausrippeitä ja hapertunutta putken sisäpintaa. Kaikki tietenkin normaalia kulumista, eikä kuulu takuuseen. En jaksanu enää aukoa päätä, mutta auoin kuitenki, haistatin ja menin Tiittaselle. Makso 70 ja tuli kerralla kuntoon...
Kumma kyllä takuuajan päätyttyä oli pitkään ilman ongelmia
Ok, vähän OffTopic.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Sorry, en mä tarkoittanut tuota sinun ruuviasi. Itselläni on ilmi kiinni nimenomaan tuolla Torx Tamper ruuvilla. Muuten, hankin tässä omituisennäköisen kärkipalasarjan Honkkarista. Jos siinä on tuo sinun kuvaamasi ruuviin sopivat kärjet, niin ilmoittelen.lruutu kirjoitti:Ei edelleenkään erikoisperkeleenruuvi ole mielestäni torxi, eikä edes Torx Tamper . Torx tamperissa on kuusi sakaraa ja pieni tappi keskellä. Erikoisperkeleenruuvissa on suhteessa leveämpi tappi ja viisi sakaraa, jotka ovat nelikulmaisia . Torxeissa ja torx tamperissa on 6 sakaraa, jotka on pyörrettyjä kolmiomallisia. Edellisellä sivulla on mun huonolaatuiset 7250:lla otetut kuvat, joista kyllä näkyy sen verran ettei ole torx tamper. Lisää ehdotuksia?.
Hihii, uusi ilmi on tulossa postissa - Motonetin kautta - sanoivat, että saattaa olla ihan Boschin valmistetta, katsotaan mikä sieltä sitten tupsahtaa. Hintaa ilman postikuluja tulee v a i v a i s e t 108 euroa ! Siis halpa mihin muuhun liikkeeseen tahansa verrattuna. Päteeköhän tässäkin sanonta : "köyhän ei kannata ... " ? vai " ei kannata ostaa sikaa .."
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Biltemasta 10v takuun tuotteina saa tuommoisen sarjan. Ei omilla väännöillä ole vielä vääntyneet mutkalle mutta kun niin käy niin saapi uudet tilalleJiiPee kirjoitti:Hyvät naiset ja herrat,
Se Torx, jossa on tappi keskellä ja vastaavasti avaimessa reikä on tyypiltään Torx Tamper (ainakin K-raudan myyntilistoilla). Huomattavaa on, että ihan joka kaupassa näitä ei ole - ei edes K-raudassa kuin ison sarjan osana. Itse löysin vastaavan sarjan Motonetista. Laatu ? ainakin kevyessä väännössä tuntui avain hieman antavan periksi ja jäi aavistuksen "kierteelle". Joten jos hankitte, ostakaa hyvät ihmiset laatua ja ihan oikeasta työkalukaupasta niin ei tarvitse harmitella.
Nuo Boschin numerokoukerot selviää http://www.bosch.fi/content/language1/html/1287.htm ja oikealta alhaalta katalogi auki.