75:n kytkimen pääsylinterin korjaus?
Valvoja: Moderators
75:n kytkimen pääsylinterin korjaus?
Onko kenelläkään kokemusta kytkimen pääsylinterin vuodon korjauksesta 75:ssa? Jarruneste vajuu ja kuskin lattiamatolle on tihkunut nestettä kytkinpolkimessa olevasta hässäkästä. Motonet myy pääsylinterin tiivistesarjaa ja korjaussarjaa (mikä on ero?)
Alfa 75 PÄÄSYL korjaussarja ATE. . . . . . . . . . . . . . 84-6521 15.90 ???
Alfa 75 PÄÄSYL tiivistesarja Bendix. . . . . . . . . . . . 84-6691 5.90 ???
--------------------------------------------------------------------------------
Entä onko tuo kovinkin työläs korjata?
Alfa 75 PÄÄSYL korjaussarja ATE. . . . . . . . . . . . . . 84-6521 15.90 ???
Alfa 75 PÄÄSYL tiivistesarja Bendix. . . . . . . . . . . . 84-6691 5.90 ???
--------------------------------------------------------------------------------
Entä onko tuo kovinkin työläs korjata?
Nuo ovat molemmat korjaussarjoja(joissa on siis vain kasa tiivisteitä). Toinen käy ATE:n värkkiin ja toinen Bendix:iin. Kesällä juuri tein 75TS:iin moisen remontin, mutta enpä aivan varmaksi muista kumpi se on. Väittäisin, että ATE, mutta enpä anna päätäni pantiksi.
Työsylinterin korjatessani Motonet osoitti ymmärrystä alfistia kohtaan antamalla molemmat korjaussarjat(toki maksua vastaan:-), joista sitten sai palauttaa sen vääränmerkkisen.
Pääsylinterissä hankalinta on se irroittaminen. Kojelaudan alla on hieman rajallisesti tilaa(kuten mikkilj:n kuvassa näkyy), joten itse "säästin" remontin lämppärin korjauksen aikana tehtäväksi. Pahinta siis on, että kiinnitysruuvit, kaksi kuusiokoloa, osoittavat ohjaamoon sisälle. Hommahan olisi pala kakkua, jos tuon pystyisi tekemään konehuoneen puolelta. Jossain näin sitten vinkinkin, että kannattaa korvata ruuvit läpimenevillä konehuoneesta kiristettävillä malleilla.
Kunhan sylnterin saa irroitettua, on sen purkaminen helppoa: puristettava lukkorengas heti yläpäässä haitarikumisuojuksen alla. Siellä on pohjalla jousi, joten kannattaa hieman olla varuillaan osien purkautuessa... Sitten vaan kamat pesuun, uudet tiivisteet mäntään, sylinterin hoonauus, jos se on syöpynyt/naarmuilla ja lopuksi kasaus kumirasvan kera. Ainakin mulla tuo auttoi vaikka sylinterin seinämissä olikin hieman syöpymiä.
Työsylinterin korjatessani Motonet osoitti ymmärrystä alfistia kohtaan antamalla molemmat korjaussarjat(toki maksua vastaan:-), joista sitten sai palauttaa sen vääränmerkkisen.
Pääsylinterissä hankalinta on se irroittaminen. Kojelaudan alla on hieman rajallisesti tilaa(kuten mikkilj:n kuvassa näkyy), joten itse "säästin" remontin lämppärin korjauksen aikana tehtäväksi. Pahinta siis on, että kiinnitysruuvit, kaksi kuusiokoloa, osoittavat ohjaamoon sisälle. Hommahan olisi pala kakkua, jos tuon pystyisi tekemään konehuoneen puolelta. Jossain näin sitten vinkinkin, että kannattaa korvata ruuvit läpimenevillä konehuoneesta kiristettävillä malleilla.
Kunhan sylnterin saa irroitettua, on sen purkaminen helppoa: puristettava lukkorengas heti yläpäässä haitarikumisuojuksen alla. Siellä on pohjalla jousi, joten kannattaa hieman olla varuillaan osien purkautuessa... Sitten vaan kamat pesuun, uudet tiivisteet mäntään, sylinterin hoonauus, jos se on syöpynyt/naarmuilla ja lopuksi kasaus kumirasvan kera. Ainakin mulla tuo auttoi vaikka sylinterin seinämissä olikin hieman syöpymiä.
Sylinteri on tietenkin konehuoneen puolella. Jarrunestesäiliön kyljestä menee letku siihen.
Kyllä ne nesteet sieltä lähtevät, sillä korjaus, ainakaan hoonauksen kera, ei onnistu paikallaanollessa. Ja eipä se mäntä taida sieltä sopia muutenkaan ilman irroitusta, kun polkimet ovat tiellä.
Hoonauksen tein Bilteman ei-niin-laadukkaalla jarrusylinterinhoonauslaitteella, mutta se kyllä suoritti hommansa ihan OK. Jos tuollaisen ostaa, niin pitää valita se pienempi malli ja sekin on hieman tiukka. Itse hoonaus: puhtaaseen sylinteriin vettä sisään ja sitten hitailla kierroksilla edestakaisin työnnellen ja vettä lisäten/vaihtaen niin kauan kunnes syöpymät häviävät(tai ainakin hieman tasoittuvat). Sellaisia syöpymiä, jotka ovat varsinaisen käyttöalueen ulkopuolella, ei kannata alkaa tasoittelemaan liikaa sillä sylinteristä saattaa tulla väljä ja sitten eivät uudet tiivisteetkään enää auta.
Ilmauksesta on täälläkin ollut jo aiemmin juttua, ja kyllä se joskus saattaa osoittautua melkoisen vaikeaksi operaatioksi...
Kyllä ne nesteet sieltä lähtevät, sillä korjaus, ainakaan hoonauksen kera, ei onnistu paikallaanollessa. Ja eipä se mäntä taida sieltä sopia muutenkaan ilman irroitusta, kun polkimet ovat tiellä.
Hoonauksen tein Bilteman ei-niin-laadukkaalla jarrusylinterinhoonauslaitteella, mutta se kyllä suoritti hommansa ihan OK. Jos tuollaisen ostaa, niin pitää valita se pienempi malli ja sekin on hieman tiukka. Itse hoonaus: puhtaaseen sylinteriin vettä sisään ja sitten hitailla kierroksilla edestakaisin työnnellen ja vettä lisäten/vaihtaen niin kauan kunnes syöpymät häviävät(tai ainakin hieman tasoittuvat). Sellaisia syöpymiä, jotka ovat varsinaisen käyttöalueen ulkopuolella, ei kannata alkaa tasoittelemaan liikaa sillä sylinteristä saattaa tulla väljä ja sitten eivät uudet tiivisteetkään enää auta.
Ilmauksesta on täälläkin ollut jo aiemmin juttua, ja kyllä se joskus saattaa osoittautua melkoisen vaikeaksi operaatioksi...
Voishan tohon ilmaukseen kokeilla pääsylinterin päästä ilmausta. Siis siitä putken juuresta, joka on tietenkin 12mm avaimella, jota ei muualla auton jarruputkissa ole (ja joka on jumahtanut kiinni)
Turhaa sitä ilmaa on polkea alemmas systeemissä.
Taitaa olla mullakin seuraavan kesän projekti tuo lämppärin puhallin ja tää sylinteri.
Turhaa sitä ilmaa on polkea alemmas systeemissä.

Taitaa olla mullakin seuraavan kesän projekti tuo lämppärin puhallin ja tää sylinteri.
Ilmauksesta enemmän:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1872
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3055
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1872
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3055
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Meinasin sitä, että traktorien varaosaliikkeestä saattaa löytyä mittojen perusteella ihan sopiva sylinteri 75:sen kytkimen pääsylinteriksi.
Helpompi tapa on tietysti vaihtaa siihen alkuperäiseen pääsylinteriin se korjaussarja.
Tuo juttu tuli mieleen siitä, kun pariin ralliautoon ollaan rakennettu pedal box-jarrut traktorin jarrupääsylintereistä. Hintaa niillä pääsylintereillä oli markka-aikana jotain satasen kappale.
Siis tähän tyyliin: http://www.cmos-engineering.com/ar75/brakes.html
Elikkä kuten kuvista näkyy. Alkuperäisen kytkimen pääsylinterin tilalle on asennettu jokin tarvike pääsylinteri.
Helpompi tapa on tietysti vaihtaa siihen alkuperäiseen pääsylinteriin se korjaussarja.
Tuo juttu tuli mieleen siitä, kun pariin ralliautoon ollaan rakennettu pedal box-jarrut traktorin jarrupääsylintereistä. Hintaa niillä pääsylintereillä oli markka-aikana jotain satasen kappale.
Siis tähän tyyliin: http://www.cmos-engineering.com/ar75/brakes.html
Elikkä kuten kuvista näkyy. Alkuperäisen kytkimen pääsylinterin tilalle on asennettu jokin tarvike pääsylinteri.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
PÄäsylinteri
Nyt kun homma on tehty (teetetty) sivusta seuranneena voin todeta että todella ahtaat paikat, mutta sulakerasian irroitus auttaa asiaa. Kytkimen ilmaus sen sijaan oli helppo: tosiaan pääsylinterin juuresta avataan ja poljetaan ilma veks/neste tilalle, mutteri kiinni.