Ajoittain oli ihan jäisiä paikkoja sivuteillä sitten seuraavaksi saattoi olla ihan kuivaa. ei näköjään riitä, että katsoo ikkunasta minkälainen pinta parkkipaikalla on ei se tosin estännyt viimeistä moottoripyöräilijää. hullun rohkeaa, sanoisin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Mitä kokemuksia nastarenkaat vs. kesärenkaat rengaspaineiden suhteen? Minkälaisia paineita pidätte talvella ja kesällä vai meneekö molemmat samoilla paineilla? Perjantaina on varattu aurauskulmiensäätö ja tiedän et ois ihan hyvä laittaa rengaspaineet ennen kyseistä toimenpidettä kuntoon.
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford
^^
Itse katselen vähän kelin mukaan. Jos normi on 2.2, käytän lötkörenkailla ~2.35-2.4, jos se "näyttää hyvältä". Ei ainakaan epätasaisesti ole kulunut, joten ei pahasti metsässä ole. Talvella sitten jälleen renkaista ymv. riippuen 2.2 - jotakin, joskus alle. Jos on -30astetta lämpöä ja pitäs reissuun lähteä, tsekkaan paineet. Voi heittää vähän liikaakin.
Aquatica kirjoitti:^ Jos normi on 2.2, käytän lötkörenkailla ~2.35-2.4, jos se "näyttää hyvältä". Ei ainakaan epätasaisesti ole kulunut, joten ei pahasti metsässä ole. Talvella sitten jälleen renkaista ymv. riippuen 2.2 - jotakin, joskus alle. Jos on -30astetta lämpöä ja pitäs reissuun lähteä, tsekkaan paineet. Voi heittää vähän liikaakin.
Aquatica kirjoitti:^ Jos normi on 2.2, käytän lötkörenkailla ~2.35-2.4, jos se "näyttää hyvältä". Ei ainakaan epätasaisesti ole kulunut, joten ei pahasti metsässä ole. Talvella sitten jälleen renkaista ymv. riippuen 2.2 - jotakin, joskus alle. Jos on -30astetta lämpöä ja pitäs reissuun lähteä, tsekkaan paineet. Voi heittää vähän liikaakin.
Millä mittasit.
Esim. kotikäyttöisellä rengaspainemittarilla/kompressorilla
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford
Aquatica kirjoitti:^ Jos normi on 2.2, käytän lötkörenkailla ~2.35-2.4, jos se "näyttää hyvältä". Ei ainakaan epätasaisesti ole kulunut, joten ei pahasti metsässä ole. Talvella sitten jälleen renkaista ymv. riippuen 2.2 - jotakin, joskus alle. Jos on -30astetta lämpöä ja pitäs reissuun lähteä, tsekkaan paineet. Voi heittää vähän liikaakin.
Millä mittasit.
Huoltoasemalla, jonka mittari näyttää jotain ja joskus johonkin suuntaan, mutta ainakin niin et joka pyörä näyttää samaa
Matkaa tuohon huoltoasemalle on kaiketi peräti 250metriä, tai jotain siihen suuntaan.
Athrez kirjoitti:Mitä kokemuksia nastarenkaat vs. kesärenkaat rengaspaineiden suhteen? Minkälaisia paineita pidätte talvella ja kesällä vai meneekö molemmat samoilla paineilla? Perjantaina on varattu aurauskulmiensäätö ja tiedän et ois ihan hyvä laittaa rengaspaineet ennen kyseistä toimenpidettä kuntoon.
Talvigummien paineethan katsotaan alle laitettaessa ja silloin on toki lämpimämpää kuin käyttöolosuhteissa. Usein jopa kymmeniä asteita, kun vaihto tehdään sisätiloissa. Tällöin kannattaa laittaa 0,2-0,3 enemmän kuin suositus on, sillä pakkasilla paine kuitenkin putoaa eikä plussakelit ole talviaikaan pääasiallisin ilma kuin täällä etelärannikolla normitalvina. Tosin tähänkin on nyt aika monta peräkkäistä poikkeusta. Kun tarkistaa paineita pakkasilla, kannattaa tuo lämpötilojen vaihtelun aiheuttama ero pitää mielessä.
Ainakin muiden merkkien ohjekirjoissa rengaspaine taulukon alla on tämän tyylinen lause "*talvirenkaisiin lisätään 0.2baria ohjearvoja enemmän" ja itse en pidä paineiden tarkastusta mitenkään täsmällisenä puuhana.. Se että onko renkaassa +-0.2baria ei vaikuta niin merkittävästi. Huolloissakin tarkastus tapahtuu niin että "ai tässä corollassa on 2.2 baria 15" renkailla.. Laitan kaikkiin 2.5"
Kai sen ihan julkisestikin voi kertoa, kun kerran mies kuitilla töitä tekee. Tervakosken rengasmies tuntee siis sukunimen Hankkila, etunimeä en muista. Tyyppi siis nimenomaan tekee rengastöitä, ei myy renkaita. Ainakin meikäläisen omaisuuden kohtelu on ollut sitä luokkaa, ettei todellakaan hävetä tarvi.
Sen verran lämmintä keliä luvannut viikoksi, että normitavoistani poiketen en katsonut vielä tarpeelliseksi. Viikonloppu liikuttiin kodin kanssa, jossa jo talvikumit, eikä eilinen ja tänäänkään ongelmaa kesätassuilla tuottanut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Tähän laittelin kitkat alle ja tänään jäikin aamulla sitten MiTo kotiin Pirellien päälle odottelemaan enemmän pitoa. - Onpas firman parkkis tyhjä, pitänee lähteä himaan...
Hitsi, ei enää löydy sitä Suoli24 -keskusteluketjua aiheesta "renkaiden ilmanvaihto". Siellähän nämä jutut käsiteltiin. Varminta on vaihtaa ilmat kerran vuodessa ja kannattaa käyttää merkki-ilmaa, mitä saa merkkiliikkeestä. Ja ne ilmat kannattaa todellakin vaihtaa eikä vain tankata lisää. Ajattele nyt itsekin, yleensähän vajausta on vain renkaan alaosassa ja jos ilmaa lisätään pelkästään sinne, rengas menee epätasapainoon.
Tavallinen ilma on suurimmaksi osaksi typpeä, joten ilman ominaisuudet (tiheys yms.) ovat likimain samat kuin puhtaalla typellä. Hapettumiseen toki typpitäyttö auttaisi, mutta suurimmat ongelmat lie ulkopinnalla?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
alfa164 kirjoitti:Typpeä renkaisiin,niin eivät paineet muutu kelin/ajotyylin vuoksi.Ilmeisesti ei vuodakkaan niin helposti?
Eiks nismon gtrrässä ole vakiona? Ja ves kalvopaisuntasäiliöissä. Duunissa olis typpivehkeet, vaatimattomat 300bar säilöllä. Miettiny jo vuosia (välil unohtunu) tota renkaan täyttöä typellä. Joku järellinen säiliö pitäs hommata (varastossa reilu 100l kalvoton vesipaisuntapänikkä) kotiin siirtoa varten. Mikä koko riittäisi 4:n renkaan täyttämiseen, liekkö alle 10bar säiliöllä?
Aga varmasti näkisi mielellään jokaisen kompressorin sijasta heidän kaasupullonsa
Joku voisikin laskea kuinka paljon typpipitoisuus nousee renkaassa, jos siihen "vaihdetaan" typpi. Oletuksena on kai, ettei
rengasta imetä ruttuun, eli aivan tyhjäksi - joten siellä on tyhjänäkin normaali ilmanpaine. Tähän kun lisätään tieto ilman typpipitoisuudesta 78%, niin voi olla melko pieni typen osuuden lisäys ja hyödyt normaali-autoilussa?
Kuten ei ilmeisesti Janolla, ei vielä itsellänikään ole ollut hoppua talvirenkaisiin, mutta "kaikilla muilla" tuntuu nastat katua karhentavan, mitä tuolla liikenteessä kuullut. Ei niitä kitkoja siis korvakuulolta kovin isossa prosentissa tavisautoilijoiden autoja ole.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Kuten ei ilmeisesti Janolla, ei vielä itsellänikään ole ollut hoppua talvirenkaisiin, mutta "kaikilla muilla" tuntuu nastat katua karhentavan, mitä tuolla liikenteessä kuullut. Ei niitä kitkoja siis korvakuulolta kovin isossa prosentissa tavisautoilijoiden autoja ole.
Moottori lehden 11/2013 tutkimuksen mukaan tulevana talvena 81% autolijoista valitsee nastat, 16% kitkat ja loput vielä arpovat.
Pitäisköhän vaihtaa kesärenkaat takaisin... Ei ehkä maksa vaivaa kun ajoa ei tule nimeksikään ja pinnan vähettyä Firestonet metelöivät saman kuin nuo Goodyearin piikkipyörät. Äänimaailmassa en huomannut mitään eroa. Kerran kuussa kun käy talvirengasvarastolla, harvoin tuo vaihto osuu ihan optimaaliseen aikaan. Syyskuussa en kehdannut alle laittaa ja lokakuussa oli jo myöhäistä ja piti kesäkumeilla luistella perille neljää-viittäkymppiä. Lipsahtaessaan tuolla vauhdilla vauriot todennäköisesti jäävät auton ulkopuolelle.
Yksi aika tiukka tilanne tulikin shikaanissa, jonka ei pitänyt tulla vielä niin aikaisin, ja jonka notkosta paljastui kaistalle pysähtynyt poliisiauto. ABSit hakkasivat tyhjää oikealle alamäkeen kaartuvassa mutkassa jonka kallistus on ulkokaarteeseen. Oli tietysti pimeää eikä tuossa kohdassa määrärahoja ole piisannut mutkanmerkkiinkään. En edes yrittänyt varoittaa poliisisetiä, eivät varmaan kolahduksen jälkeen lämmintä kättä olisi tarjonneet varoittipa tai ei ja jos ei osukaan, parempi olla herättämättä huomiota. Ja mitä ne poliisisedät siellä notkossa sitten tekivät paikallaan, ihmettelivät ruotsalaista täysperävaunua joka oli pysäköity n. 100m tiestä koivikkoon. Se shikaani tosiaan tulee vähän yllättäen. Tarttisi varmaan laittaa aloite mutkanmerkin saamiseksi. Muutaman kerran kun klikkaa nuolta, alkaa karu totuus paljastua http://goo.gl/maps/zoZrM Kesälläkin 80 on tuohon vähän liikaa.
Uuraisilla oli tosiaan viikon verran täydet talvikelit, kunnes tuli vesisade.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Olisihan ne kikkarenkaat voinut heittää alle jo aikaa sitten, mutta kun luvassa on remonttia joka edellyttää kolmen fillarin irrotuksen niin en ole erikseen lähtenyt kumeksia vaihtamaan. Ja siihen remonttiin taas ei ole ollut aikaa...
Tölkki pitäisi saada katsastettua 24. päivään mennessä joten sitä ennen sitä aikaa olisi pieni pakko löytyä. Sen jälkeen saa sitten sataa vaikka kissoja, koiria ja muita valikoituja kotieläimiä.
Täällä mennään kitkoilla ja menty jo yli 10vuotta. On vaan niin mukavat, eikä ole niin tarkkaa koska alle ja milloin pois.
Nyt alla uudet Michelin X-ice3 kitkat koossa 225/40-18. On ylllättävän hyvät ajaa kuivalla ja märällä "pohjoismaisiksi" kitkoiksi.
Eivät ehkä ihan niin hiljaiset, kuin nokialaiset, mutta paljon paremmat ajaa.
Nyt on maailmankirjat sekaisin! Eilen löin nupikummit alle ja ensimmäisen kerran ikuna auto tuntuu paremmalta ajaa ja jopa hiljaisemmilta kuin kesäkrenkailla Oliskohan niin,että on keväällä kesärengaskauppaa tiedossa
Meinasin ensiviikolla. Kahtena päivänä (yöllä) pakkasta luvassa, muuten sataa vettä... Pari aamua voi siis olla luikasta, mutta huokaus. Tulisi jo se GHKLÖ"#¤K%!#¤ talvi!
Aquatica kirjoitti:Tulisi jo se GHKLÖ"#¤K%!#¤ talvi!
Elä elä tinkaa! Tässä olis vielä vähän hommia ennen kuin lumi saa tulla, esimerkiksi vesikatossa oleva miehenmentävä reikä olisi kiva saada tilkittyä.
Talvipallerot taitaa mennä tiistaina alle kun remontin vuoksi on Bösöstä kumminkin kiskottava kolme pyörää irti. Ja kun aikaa hommalle ei vaan meinaa tulla ja alkaa katsastuskin jo painaa päälle niin täytyy tällä kertaa antaa ammamiesten tehdä.
Talvirenkaat eivät ole vielä vaihtuneet, eivätkä mahdollisesti vaihdu vielä tälläkään viikolla lämpimien säiden, vähäisen auton tarpeen ja nastarenkaiden huonojen asfalttiominaisuuksien takia. Näin kelien viilennettyä, on tosin "hauskaa" ollut huomata, kuinka kesärenkaina toimivien P Zero Nerojen ominaisuudet muuttuvat totaalisesti, kun asteet putoavat lähelle nollaa. Auton kulusta tulee todella tahmea ja nihkeä, vaikka rengaspaineet olisivat n. 2.7 - 2.8. Lisäksi auto on alkanut yllättäen viettää oikealle tässä ilmojen viilennettyä. Tämä ilmiö taas poistui, kun ilma nousi lähemmäksi kymmentä astetta. Näin kävi viimeksi viime lauantaina, jolloin kaikki mahdolliset rengasmurheet hävisivät lämpimässä syyssäässä ajellessa. Ajon aluksi oli havaittavissa viettämistä, mutta jo n. kilometrin jälkeen auto meni suoraan. Tuota lievää oikealla viettämistä en tosin osaa yhdistää mihinkään tiettyyn syyhyn, mutta lienee ylipäätään syytä vaihdella kumit tässä välittömässä lähitulevaisuudessa. Ohjauskulmatkin on tarkistettu viimeksi viime syyskuun alun huollossa (kaiketi), eikä sen jälkeen ole tullut hirveästi kolauteltua kanttikiviin tai muuta vastaavaa, eikä renkaat näytä kovin epätasaisesti kuluneilta, joten ehkä syy on renkaiden kumiseoksessa.
Talvirenkaita täs itekkin kattelen... Mutta kuulkaapas, nyt tulee kysymys!
Elikkä mulla on vain yhdet vanteet tuossa GTV:ssä, joten ajattelin vaihdattaa nastarenkaat noihin nykyisiin vanteisiin tässä ensi tilassa. Vaan kesää ajatellen tekisi mieli hommata toiset vanteet ettei tarvittis rengaskonetta lainailla aina.
Noh, vanteitahan saa vaikka mistä, mutta haluaisin Alfan alkuperäiset aluvanteet. Ovat mielestäni hienoimmat ja sopivat autoon parhaiten. eBaysta näyttää löytyvän vaan sieltä en oo ikinä tilannut mitään. Löytyisiköhän noita kohtuuhinnalla muualta? Merkkiliikkeestä/huoltamolta ei varmaan kannata kysyä jos kohtuuhinnalla haluaa
Talvipallot alla.
Muuttuipas auto kertaheitolla. 195/65r15 kesäpallerot, mallia PappaPehmoiset vaihtui malliin "kivireki" 185/65r15 - älytön ero. Ja voi kiesus tuota metelin määrää
Tuli tukevampi, selkeästi. Mutta nyt oikea etulaakeri kuulostaa täysin raadolta (kesärenkaat äänetön) - joten aikaisemminkin jonkun tokasu siitä, kuinka laakerivikaisen äänen GT-Radialin Champiro Ice Prot tekevät, taisi osua. Joka tapauksessa oikean etupään narina katosi. Samalla katosi myös se katkenneelta jouselta kuulostava ääni. Häh? No, kuulostellaan ehkä kuitenkin pari päivää, mutta jos ei tule takasin kumpikaan niin noissa kesänakeissa on jotain outoa O_o