
Huomena viimeset kilkkeet kiinni ja helmat liimaukseen ja se on siinä.
Ylihuomena pitäisi olla alfa alla

Valvoja: Moderators
Hyvä että huomasit, olis voinut käydä huonosti!Arcar kirjoitti:täytyy tähän ketjuun laittaa ns Tekijälle kiitos hyvästä videoklipistä. Nimittäin huomaisin vähän aikaa sitten ajaessani oikeanpuoleinen ikkuna auki parkkihallissa ylöspäin että n kierrosten ollessa 1500 niin kuului kummaa nakutusta. Ei siis kuulunut sisään ikkuna kiinni. Ja kun testasin sitten asiaa niin kuului vain n 1 minuutin ajan kun käynnisti kylmänä. No, sitten sovittiin Malminkartanon autohuollon kanssa että vien heille auton jo edellisenä iltana, jotta voivat käynnistää auton kylmänä ja kuulostella vikaa. Ja tosiaan vika oli jakohihan kiristimessä ! Samalla nyt sitten autoon vaihdettiin jakohihna vuotta ennen määräaikaa eli jälleen kolme vuotta ajoaikaa sen osalta.
Tiedän suunnilleen millasta ääntä nostimen kalkatus on, ja olen aika varma että tässä ei ollut siitä kyse... Varsinkin kun ääni alkoi tulpan hajoamisen jälkeen.rasvanäppi kirjoitti:Kalkattava ääni voi johtua hydraulisista venttiilin painimista, joku niistä vuotaa, jolloin venttiilin välys on liian suuri. Ääni häviää kun painaa kaasua, jolloin öljynpaine nousee, ja välys pienenee. Nokka-akselin mutteri pitää löysätä niin, että hammaspyörä on lukittava niinkuin tuolla Motonetin työkalulla. Jos pidät nokka-akselia kiinni kiintoavaimella niinkuin kuvassa voi nokka-akseli katketa, pulttia löysätessä.
Ihan hyvä kansi se on tarkistat ettei venttiilien alta löydy halkeamia.Pasi kirjoitti:Kullaan ei ole mielipidettä tuosta kannen kunnosta?
Miksi olisi? Tasohionnan jälkeen lienee ihan käyttökelpoinen, noi kuopat nyt niin mihinkään sen jälkee vaikuta jos ovat vaan kosmeettisia. Venttiilit irtoaa kun venttiilinjousenpuristimella painetaan jouset kasaan ja kaivetaan jousilautasen ja varren välistä kiilat pois.Pasi kirjoitti: Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Kiristimessä on säätö, joka pitää laittaa kohdilleen. Voisihan se olla antautunut vesipumppu ja kalina siitä? V6ssa vp on ns. Tyyppivika, tessussa harvemminStiletto kirjoitti:Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
No külla mie tiedän miten venttiilit irti saa... pohdin lähinnä että millasta työkalua se kaipaa, vai onnistuuko jollain kotikutoisella...-HH- kirjoitti:Miksi olisi? Tasohionnan jälkeen lienee ihan käyttökelpoinen, noi kuopat nyt niin mihinkään sen jälkee vaikuta jos ovat vaan kosmeettisia. Venttiilit irtoaa kun venttiilinjousenpuristimella painetaan jouset kasaan ja kaivetaan jousilautasen ja varren välistä kiilat pois.Pasi kirjoitti: Onko tuo kansi noine hyvineen kaatopaikka kamaa?
Mites venttiilit saisi "helposti" irti?
Kannattaneen tutustua vaikka johonkin moottorinkorjausoppaaseen tai muuhun vastaavaan kirjallisuuteen...
Kuten Aquatica yllä sanoi, kiristimen rullan keskiössä on pieni kolmionmuotoinen nuoli jonka tulisi osoittaa kiristimen rungossa olevaan koloon. Ääni syntynee remmin/kiristimen resonoimisesta, kun löysää on riittävästi... luulisin.Stiletto kirjoitti:Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!
Hylsy siihen venttiilijousen ylälautaselle (liekö oikea termi) ja tarjoaa vasaraaPasi kirjoitti: No külla mie tiedän miten venttiilit irti saa... pohdin lähinnä että millasta työkalua se kaipaa, vai onnistuuko jollain kotikutoisella...
Siinä kiristimessä on osoitin, joka liikkuu sen mukaan, kuinka paljon voimaa käytetään kiristimen pyörittämiseen, kiristin kun on rakenteeltaan vähän epäkesko, kun sen keskiosaa pyörittää, se joko loittonee tai lähenee hihnaa. ulkoa en muista missä asennossa osoitin pitää olla, jotta se olisi oikeassa kireydessä.Stiletto kirjoitti:Mutta miksi ääni? Onko kyse jostain mystisestä lämpölaajenemisesta tms.?? Ja sitten vielä että.. pitääkö purkaa apulaitehihna pois ennenkuin saa kiristimen näköselle? Vai saako sen jakokopan yläosan irti erikseen...?DaViega kirjoitti:Ainoa automaattinen kiristin, joka tähän hätään tulee mieleen, oli subarussa. Ne kiristimet pitää asettaa oikeaan kireyteen kuitenkin manuaalisesti, siitä eteenpäin ne on sitten 'automaattisia'.
voi olla, että kiristin on väsynnyt, todennäköisesti se on alunperinkin asennettu liian löysälle
Jotenki tuntuu hölmöltä että jousikiristintä täytyy kiristää manuaalisesti..kai siinä joku tolkku/momentti pitää olla hyppysissä...vai vedetäänkö mututuntumalta vähän?? Apuva!