Lohko- ja sisätilalämmitin

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Millaisia ratkaisuja täällä on käytetty sisätila- ja lohkolämmittimen kanssa, kun sisätilalämmittimen käyttö on kielletty? Mulla autossa kummatkin ja tarkotus olisi kumpaakin käyttää, mutta nykyisen pytingin tolpat ovat mitoitettu vain lohkolämmittimelle. Olen jo kokeillut sisätilalämppärillä, ei sulakkeet ole paukkunnut, mutta töpseli kävi melko kuumana...

Onko defaan tarjolla sellaisia yksiköitä jotka vuorottelee kahden piirin välillä?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko
Tuollaisen löysin, mutta jotenkin tuo laite muka seurailee jäähdytysnesteen lämpötilaa, eli hyvässä lykyssä kylmänä aamuna, lämpeää pelkkä lohko? ja millä se nesteen lämpötilaa sitten euraa, joku irto tunnistin?
Lämmitys ajasta tuskin tulee ongelma, kun on kiinteä 3 kertaa päivässä 3 tunnin ajan...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja willez »

Ratkaistu niin että käytetään silti :-D Joku jutteli että jos jokaisessa tolpassa olis auto lohko + sisäpuhallin voisi joku "nousu" alkaa käryymään. Mutta parkkialueella on n.40% kapasiteetistä käytössä ja näistä 20% käyttää lohkista...

Itellä jauhaa kaksi autoa lohko/säteily + sisätila aina kun auto on ruudussa, 4x4h päivässä..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Riippuu ihan nousuista... Jos talo on rakennettu esim. 70-luvulla ja autoparkki sen mukaan, siellä on vaikkapa 2x13A tulossa pihalle. Se on naurettavan vähän.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

2x13A tulossa pihalle.
:shock:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &p=1331608

anturin saa siis kiinnitellä magneetilla haluamaansa paikkaan. ihan toimivan tuntunen systeemi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

fahlsjy kirjoitti:
2x13A tulossa pihalle.
:shock:
Niin, tuollaisia on ollut. Uskomatonta? Kyllä. Porukat asuu talossa, jossa taitaa nykyisin olla peräti 2x30A tulot parkkialueelle, taitaa siinä sellaiset n. 40tolppapaikkaa olla. Siitä voi itse kukin laskea kuormituksen, jonka voi irti ottaa :roll:

Edellisessä talossa, missä asuin, oli MUISTAAKSENI 2x25A + mahdollisesti 15A. Ongelman aiheutti sen, että siinäkin oli ainakin parikymmentä tolppaa (nelisenkymmentä paikkaa) alueella, mahdollisesti jopa enempi. Ehdoton maksimiraja oli öh, 275 tai 300W tai jotain, mitä sieltä sai ottaa irti :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Polforea »

DaViega kirjoitti:Millaisia ratkaisuja täällä on käytetty sisätila- ja lohkolämmittimen kanssa, kun sisätilalämmittimen käyttö on kielletty?
1) Jokunen vuosi takaperin saabistitoveri torppasi tonnariinsa Webaston ja akkulaturin saatuaan valitusta sisälämppärin kielletystä käytöstä. Paheksuva nurina jatkui entistä pahempana, mutta viralliset valitukset loppuivat. Tehokas, mutta kallis.

2) Jossain välissä mainostettiin jotain Leevi lämmitysohjainta, joka vuorottelee sisä- ja lohkolämppäriä. Ei kuulosta minun korvaani lämmitysteknisesti järkevältä, ellei vuorottelutahti ole todella nopea.

3) Pienitehoisemmat lämmittimet? Silloin toki pitäisi lämmitysaikaa jotenkin saada pidennettyä, mutta ainakin minusta kuulostaa järkevämmältä kuin pudottaa tehollista tehoa vuorottelemalla lämmityksiä. Löytyisköhän jostain esim 600 tai 900W sisätilanlämppäriä?

Ohimennen sanoen, minusta jokaista taloyhtiötä, joka kieltää sisälämppärin käytön, pitäisi muistaa joka päivä niin monella sakolla liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kuin mitä autoja on esilämmityksessä ko. päivänä. Alkaisi houkuttaa laittaa niitä parkkiksen sähköjä kuntoon. Se sisälämppäri kun ei todellakaan ole pelkkä mukavuusvaruste.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^^ Enpä vaan oo ikinä törmänny ton kokosiin....

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@fahlsjy
kaiketi sulakkeesta puhut? Joo, harvinaisia.
http://products.onninen.com/catalog/881 ... _FIN1.html

Tuosta nyt löytyy esim. yksi :D Ei ole ollut oikein koskaan helposti saatavilla, ilmeisesti nykyään peräti heikommin kuin ennen, vaikka joidenkin epämääräisten lähteiden mukaan k.o tavara on EU:n mukana tänne paremmin rantautunut...

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Polforea »

13A on waka-wanha sulakekoko, muistaakseni saman aikakauden peruja kuin 6A. Eli niitä, joista Väinämöinen ja Ilmarinen pohtivat, että mistä pirusta niitä enää saakaan. Silloin kun noita on paikoilleen pulttailtu, on ehkä joka toisessa torpassa ollut sähköt ja joka kymmennenessä auto, joten ei ole mikään ihme että niitä on 20-30 asunnon parkkikselle varattu 2 - saa molemmat autot lämpiään.

No okei, ehkä vähän kärjistetty, mutta 13A sulake kielii tosiaan siitä, että kyseessä on todella vanha asennus, mikä selittää nykymittapuulla todella onnettomat syötöt.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja itseasiassa, tuli juuri mieleen, että porukoilla käytettiin kämpässä (rakennettu muistaakseni 1973, kerrostalo) 13A:ta - sehän kelpasi myös 10A:n paikalle :roll: Muistan, kun vanha kymppi kärvähti aina sähkökatkon jälkeen jos oli kaikki koneet ja tulostimet (lasereita) kiinni... Faijalla meni hermo, pisti kolmetoistasen hitaan paikalle - ei mitään ongelmia enää ikinä sen jälkeen. Liekkö on yksikään sulake edes palanut sitten tuon, eli joskus vuoden 2004.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:3) Pienitehoisemmat lämmittimet? Silloin toki pitäisi lämmitysaikaa jotenkin saada pidennettyä, mutta ainakin minusta kuulostaa järkevämmältä kuin pudottaa tehollista tehoa vuorottelemalla lämmityksiä. Löytyisköhän jostain esim 600 tai 900W sisätilanlämppäriä?
Faijal oli aikanaan 70-luvun talossa 700 W sisälämppäri. Hämärän muistikuvan mukaan tällaisia olisi satunnaisesti osunut esitteissä silmään vielä 2000 luvullakin. Ja ainahan on mahdollista ostaa joku tehokkaampi malli, jossa on puoliteho. Siis 0,7/1,4 kW tjsp. Mutta ei tuollaisella teholla kyllä paljoa mitään tee.

Tuollaisen 700 wattisen tarvi, kun tolpassa oli vain 1x10 A kahdelle autolle ja lohkis vei sen 500 W. Surkeimmissa tapauksissa tolpassa on vain 1x6 A. Siihen ei tarvi laittaa lohkon lisäksi yhtään mitään muuta.

1x16 A tai 2x10 A on jo ruhtinaallisesti, mutta näiden kanssa voi tulla eteen ryhmäsulakkeet. Tolppiahan voi olla kymmenkunta yhden onnettoman 16 A paukun takana. Huom. joskus voi tolpassa olla jopa 2x16 A, mutta silti sisätilanlämppärit ovat kiellettyjä. Tällöin on vain uusittu tolppa nykypäivän standardimalliksi, mutta johdotukset ja ryhmäsulakkeet ovat yhä 50-luvun tasoa.

Oikeasti nuo laihialaisviritykset olisi pitänyt uusia jo aikoja sitten. Mutku se maksaa. Aika hyvä kompromissi olisi uusia edes pelkät tolpat. Näissä keskuskello-ohjauksissa on kolme huonoa puolta:
  • - lämmitysajat ovat kompromissi eli vaikeaa/mahdotonta saada 2 h esilämmitystä, jos lähdet töihin jo klo 6
    - sähköä kuluu tolkuttomasti, kun joku idiootti kuitenkin pitää johtoa tolpassa koko ajan, vaikka auto liikkuu kerran viikossa = lämmittimet paahtaa esim. klo 5-8, 11-14 ja 16-19 eli 9 h turhaa lämmitystä joka päivä
    - vaikka olisi mitä termostaattiohjauksia/säätyviä lämmittimiä, täysi kuorma pamahtaa samanaikaisesti päälle klo 5 tjsp aamulla
Eli tilalle tolpat, joissa on joka autolle ikioma kellokytkin, josta saa vain 2 h lämmitysaikaa/vrk (ja taas on muutamilla syy pillittää... ) -> ei ole koskaan kaikki kuormat samanaikaisesti päällä, kun ei nykyään enää joka jannu tee 8-16 päivää -> kas kummaa, rupeaa ne ryhmäsulakkeetkin kestämään sisätilanlämmittimet.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Nythän on hyvin aikaa suunnitella kevään yhtiökokoukselle ehdotusta parkkialueen saneerauksesta :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Polforea kirjoitti:13A on waka-wanha sulakekoko, muistaakseni saman aikakauden peruja kuin 6A.
Ei kai se kuusi ämpäriä ihan toivottoman vanhentunut vielä ole, vasta kuukausi sitten muutettiin tuollaisia sisältävään mökkiin sisään. Tosin ei niillä autoja lämmitellä, ohjausjännitteille ovat :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ohjureille sopii tuo kokoluokka hyvin ja käy ihan järkeen. Tarkoitin niitä 6A tulppasulakkeita, jollaisille ei ole taidettu edes pohjia enää myydä minun elinaikanani.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Kyllähän tuollaisia pienitehoisempia lämmittimiä löytyy.
Esimerkiksi sellaisia, joissa on valittavana useampi teho, esim 600/1200
Tuollainen oli itselläni: http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php ... 44&cid=105
Tosin toisesta ketjusta voi kaivella useampia kokemuksia tuon mallisen Defan katkeilevista siivistä. En siis voi juuri tuota itsekään suositella. Voi lämmittää huonolla tuurilla tosi kuumaksi.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mähän kiellosta huolimatta lämmittelin Stiloa ja Cromaa semmosella 700 W:n himmelillä. Auto ei lämmenny, mut jäät lähti ikkunoist pyyhkäsemällä. Naapuril oli samantehonen eikä kertaakaan proppu paukahtanu, vaik oli joskus yht'aikaa päällä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Nämä sulakeongelmat ratkeaa helposti asentamalla tälläisen yleismallin sulakkeen... Luokitus on jossain 600A hujakoilla.

Kuva

Meillä kun uusittiin sähkökeskus kesällä, niin sähkäri sanoi että noi on parempia ja halvempia kuin normaalit sulakkeet, kun nää ei ilmeisesti juurikaan pala.... ja sehän on hyvä juttu kun säästää rahaa! :)

:wink:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti: Löytyisköhän jostain esim 600 tai 900W sisätilanlämppäriä?
Meillä on Puntossa Teho-merkkinen lämppäri, jossa on juurkin nuo vaihtoehdot. Tehoa siinä on vain nimessä, aika säälittävä esitys.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Viesti Kirjoittaja DaViega »

talo rakennettu 66, mutta ei mitään tietoa noista tolpista. ehtoon puolella ne kyllä on muutenkin. :silly:

Tottahan se on, että on täysin teoriaa, että kaikki autot olisivat samaan aikaan tolpassa - ei tule tapahtumaan, mutta juurikin noiden valittajien kannalta haeskelin 'luvallista' tapaa lämmittää sekä konetta, että sisätiloja.
naapuri ruudussa on joku akkulaturi ilmeisesti ollut jo kolmatta viikkoa ja hyvin on sulakkeet tähän asti kestännyt :lol:

Taidan tehdä niin, että mennään nykyisillä ja jos nurina alkaa niin ensiksi sanotaan, että on ohjain vuorottelemassa, sitten mennään motonettiin hakemaan leevi jos ei muita tule vastaan.
webasto tms, ei vain ole vaivan arvoinen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin