Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Onko vetarin ulompi nivel sama JTS:ssä ja TS:ssa?

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mitkäs kaikki polttimot sytyttää palaneen valon merkkilampun mittaristossa? Kaikki lamput on ehjiä mutta merkkivalo väittää muuta. Vois vaikka vaihtaa kaikki jotka tuohon voi olla syyllisiä :evil: Olikos se niin että parkit, jarruvalot, rekkarinvalot, takavalot?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Mun mielest sumuvalot jäi listalta pois.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

JackFry kirjoitti:Onko vetarin ulompi nivel sama JTS:ssä ja TS:ssa?
ainakin eperin mukaan samoja ovat.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

vesamaan kirjoitti:Mitkäs kaikki polttimot sytyttää palaneen valon merkkilampun mittaristossa? Kaikki lamput on ehjiä mutta merkkivalo väittää muuta. Vois vaikka vaihtaa kaikki jotka tuohon voi olla syyllisiä :evil: Olikos se niin että parkit, jarruvalot, rekkarinvalot, takavalot?
Kaikki muut paitsi ajovalot. Maattaiskos vähän poikkinaiset piuhat siellä haitarikumin sisällä :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Lisäksi sellainen hienous, että myös polttoainemittarin ja lämpömittarin valon toimimattomuus sytyttää palanut polttimo-valon, lämpömittarin valosta muuten taitaa tulla jopa vikakoodi. Tiedän tämänkin siksi, kun tuli kokeiltua joskus noita polttimoita pikkumittareista... :roll:

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Aquatica kirjoitti:^
Lisäksi sellainen hienous, että myös polttoainemittarin ja lämpömittarin valon toimimattomuus sytyttää palanut polttimo-valon, lämpömittarin valosta muuten taitaa tulla jopa vikakoodi. Tiedän tämänkin siksi, kun tuli kokeiltua joskus noita polttimoita pikkumittareista... :roll:
italialainen sähkö on hienoa ainetta :) voiskohan lämppärin säätimien palaneet lamput aiheuttaa moista? Perheen toisessa 156sessa ei kyllä noin ollut, mutta sehän ei mitenkään varmista sitä etteikö tässä yksilössä nois vois olla :lol:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

h_lauri kirjoitti:^Mun mielest sumuvalot jäi listalta pois.
Jep, ei syty ajovaloista eikä etusumareista. Taka sumuttimista saattaa syttyä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Ymmärtääkseni niihin ei pitäisi vaikuttaa... Jos ei muuta, niin putsaa rekisterikilven valot ja tarkastaa nuo, siellä voi olla jossain hieman hapettumaa joka sotkee härpättimen.

Tai sitten jossakin on väärän tehoinen polttimo ;)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Aquatica kirjoitti:Tai sitten jossakin on väärän tehoinen polttimo ;)
Tai sitten joku on tehnyt omia kytkentöjä, kuten oli exässä. :evil: Mut juu, rekkarivalothan tuppaa olemaan aika alttiit hapettumaan ja vissiin jotkut saaneet tungettua etuparkeiksi 5W polttimoita, kun pitäisi olla 6W halogeeni.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jarsan kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:^Mun mielest sumuvalot jäi listalta pois.
Jep, ei syty ajovaloista eikä etusumareista. Taka sumuttimista saattaa syttyä.
Pojalla palo varotusvalo takasumareista (boselift). Varttiysissä ilmoittaa myös ksenoneista. Ihan kuin sitä ei muuten huomaisi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jarsan kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Tai sitten jossakin on väärän tehoinen polttimo ;)
Tai sitten joku on tehnyt omia kytkentöjä, kuten oli exässä. :evil: Mut juu, rekkarivalothan tuppaa olemaan aika alttiit hapettumaan ja vissiin jotkut saaneet tungettua etuparkeiksi 5W polttimoita, kun pitäisi olla 6W halogeeni.
Eikös etuparkit ollut W5W? Itsellänihän oli edellisessä laitettu R5T (?tjsp) ja toiselle puolelle joku 6wattinen... Oli muuten aavistuksen työtä repiä irti vääräkantasia sieltä :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Etuparkit H6W.

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Aquatica kirjoitti:^^
Ainakin Lambda. Jos putkessa ei reikiä (KANNATTAA TSEKATA EKANA! Uusikin lambda voi mennä murusiksi), ei muuta kuin uutta paikalle. Ainiin, älä edes kuvittele käyttäväsi halpoja tarvikkeita. Osta suosiolla Boschin alkuperäinen, jos haluat, että toimii.
Kaasupolkimen asentoanturi aiheuttaa paljonkin ongelmia, jos siinä on hämärää - ymmärtääkseni polkimen päässä on yksi kappale jonkin sortin antureita, mutta sen toiminnasta en osaa juuta enkä jaata sanoa, foorumilta löytynee varmasti hakemalla juttua tuosta. Ongelmia, mitä se aiheuttaa, on ainakin epälooginen signaali-virhettä, joka taasen taitaa vetästä auton vikatilaan -> rajoittaa tehoja/kierroksia, isollakin kädellä.

Ainiin, lambdan vikakoodi voi tulla myös:
- Imuvuodosta
- Vuotavasta putkesta
- Jopa rikkinäisestä ilmistä (tai imuvuodosta ilmin jälkeen)

Ja onhan noita vaihtoehtoja, mutta noilla ehkä alkuun pääsee...
Kuulostaapa kivalta..

Elikkäs..

"Polttoaineensuihkutuksessa on toimintahäiriö" valo syttyy satunnaisesti, jonka aikana auto ei vastaa kaasuun heti, taikka tuntuu hieman nykivän.

Ja vikakoodinlukija sanoo syyksi lambdaa. Ja lambdan vikakoodi voi siis tulla

- Lambdasta
Aquatica kirjoitti: - Imuvuodosta
- Vuotavasta putkesta
- Jopa rikkinäisestä ilmistä (tai imuvuodosta ilmin jälkeen)
Yksi huomioitava juttu tässä on se että kyseinen vikavalo ei ole syttynyt taas kahteen päivään.

Mutta on siis todennäköstä ettei jää tuohon viat tältä osalta (tohon vikaan liittyen) ?

Vaikuttais siltä ettei pakoputkessa ole reikiä, mutta tarkemmin ei ole katottu.
Noni

Avatar
ANI
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Loka 2008, 03:54
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V -99
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja ANI »

Alfan vaihdekepin muovinen pohjapallo kaipaa rasvaa. Vakionahan siellä on jotain vaaleanpunaista kamaa, mutta sitä tuskin löytyy mistään. Mitä tuohon kannattaisi käyttää? Lisäksi olisi tarkoitus puhdistaa takelteleva poikittaisliikkeen akseli vaihteensiirtäjästä. Siellähän on jotkut muoviset/kumiset helat, joille ei varmastikaan kaikki rasvat sovi turvotaa jne.. Mitä sinne olisi hyvä?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Silikonivaseliini. Se on turvallista kumi- ja muoviosille.

Esimerkiksi Motonetista löytyy silikonivaseliinia harmaassa tuubissa, ei nyt juuri tule merkki mieleen. Loistavaa ainetta, sopii myös alustan puslille jne.

Maailmasta löytyy myös silikonilisäaineistettua mineraaliöljypohjaista vaseliinia, varo ettet osta vahingossa sellaista.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

ANI kirjoitti:Alfan vaihdekepin muovinen pohjapallo kaipaa rasvaa. Vakionahan siellä on jotain vaaleanpunaista kamaa, mutta sitä tuskin löytyy mistään. Mitä tuohon kannattaisi käyttää? Lisäksi olisi tarkoitus puhdistaa takelteleva poikittaisliikkeen akseli vaihteensiirtäjästä. Siellähän on jotkut muoviset/kumiset helat, joille ei varmastikaan kaikki rasvat sovi turvotaa jne.. Mitä sinne olisi hyvä?
Olis sama operaatio esissä täälläkin. Itse on vaan niin tottunut "laittamaan" vaihteet päälle ettei enää huomaa kepin takertelua. Lainaappa autoa jollekkin joka ei tiedä että keppi ei palauta niin vaihtelee vaihteita kiihdyttäessä kakkoselta ykköselle kun kolmoselle pitäisi vaihtaa :-D Kaveri kiros koko auton alimpaan helvettiin kun halus sillä ajaa enkä muistanut mainita tuosta kepistä mitään.
Life is too short to drive boring cars.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Ensimmäinen pakkasyö, ja nyt oikean etupyörän kohdalta kuuluu joku kitinä, semmonen korkea. Kitinä kuuluu siis joka kerran kun pyörä pyörii yhden kierroksen. Mikähän olisi..? :(

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

GiuliaSuper kirjoitti:Mitä olen lukenut ulkomaisia foorumeita, kun selvittelin omia kolahduksia, niin vaikuttaa siltä että moottorin taaimmainen kannatin on hyvinkin yleinen vika. Mulla meni takakannattin vaihtoon kesällä. Kolahdus tuntui penkissä saakka ja kyseinen osa on vähän vaihdekepin etuvasemmalla puolella(muistaakseni). Voi olla JTS/TS.ssä eroa. Vika ilmeni reiluissa kiihdytyksissä ja sitten kaasun nopeasti päästäessä irti. Mulla kyseinen kannattimen kunto näytti ulospäin olevan ok, mutta vulkanoitu kumi oli vaan yksinkertaisesti antautunut. Osa maksoi ebaystä 40€. Varmaan kannattaa katsoa tuon lisäksi, että etummainen pakoputken kannatimen pultit on paikallaan, se voi myös kolahdella. Vaikkakin TS:ssä on erilainen pakoputki kuin JTS:ssä.
Kannake kurkattu, ulkoisesti kumi aivan täys halkeamia ja eteenkin pystysuuntaan liikkuu todella vapaasti.. Pakoputkessa on kumipuslalla varustettu kannake samassa kohtaa. Tämäkin kumiosa täysin sökö. Kahden pultin kannat pääsivät näin hakkaamaa vastakkain.. Kannoissa suuret kulumajäljet. Sain ne hieman kauemmaksi toisistaan ja tuntuu että kolina hävisi. Uudet kumiosat pitää vaihtaa ensitilassa.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^Jesh hyvä homma et vika löyty, koska kolinoita ei ole mukava kuunnella. Koitin ensiksi itse vaihtaa, mutta en saanut moottoria tiputettua riittävästi ja vaihto ei onnistunut. Vaikka yksikään koneen tuki ei ollut enää kiinni, niin poterosta tuki ei halunnut tulla ulos. Vaihdon hoidin sitten Automilanossa, jossa ne joutui purkamaan kokoalatuen kiinnityksen poies tieltä. Onneksesi tässä on eroa JTS/TS akselilla ja TS:ssä pitäisi olla huomattavasti asentaja-ystävällisempi. Eli riittäis koneen kallistus eteenpäin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Wiltsu kirjoitti:Ensimmäinen pakkasyö, ja nyt oikean etupyörän kohdalta kuuluu joku kitinä, semmonen korkea. Kitinä kuuluu siis joka kerran kun pyörä pyörii yhden kierroksen. Mikähän olisi..? :(
Jumittaakohan jarru?
Kuva

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Meitsillä katkesi kuskin puolelta edestä alatukivarsi kesken ajon. Vähän kyllä ihmettelivät pajallakin, että mitäs helvettiä :|

Onneksi ei sentään moottoritienopeuksissa mennyt :crazyeyes:

Noh, teetätän samalla kausihuollon.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ :shock: Tuo kuulostaa hengenvaaralliselta! Miltä tuntui osan antaessa periksi? Ja mistä/millä tavalla se oikein katkesi?
Kuva

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Ongelma selvisi, eikä ollut edessä, vaan takana. Takajarrulevyn se ohut suoja oli niin mätä, että palanen siitä hinkkasi jarrulevyä. Näpsäsin sen mädän palan pois ja taas mennään.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

SaLexi kirjoitti:Meitsillä katkesi kuskin puolelta edestä alatukivarsi kesken ajon. Vähän kyllä ihmettelivät pajallakin, että mitäs helvettiä :|

Onneksi ei sentään moottoritienopeuksissa mennyt :crazyeyes:

Noh, teetätän samalla kausihuollon.
no huhhuj, kerran oon nähny ku mannelavetista hajoo ajossa ripistus, oli tukaria ja iskaria solmussa lisäks ohjausvaihde irtos kiinnityksistään roikkui auton alla :S

onneks ei käyny pahemmin pahassa tilanteessa!!

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Wiltsu kirjoitti:Ongelma selvisi, eikä ollut edessä, vaan takana. Takajarrulevyn se ohut suoja oli niin mätä, että palanen siitä hinkkasi jarrulevyä. Näpsäsin sen mädän palan pois ja taas mennään.
Katsuri ei tykkää jos jarrukilvestä puuttu palanen.
Jos molemmat puolet ovat samanlaiset ei se sitten valita. Kysyin sitä kun se valitti jaken takajarrukilven poismenosta ja toinen oli ruostereikäinen.
Eivät kuulemma saa olla epäsymmetriset, vesi/loska/lumi/suola voi viedä vain toisenpuolen jarrut tehottomiksi.
Revin sen ruostereikäisen jarrukilven pois ja katsuri oli tyytyväinen

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

koltiainen kirjoitti:
Wiltsu kirjoitti:Ongelma selvisi, eikä ollut edessä, vaan takana. Takajarrulevyn se ohut suoja oli niin mätä, että palanen siitä hinkkasi jarrulevyä. Näpsäsin sen mädän palan pois ja taas mennään.
Katsuri ei tykkää jos jarrukilvestä puuttu palanen.
Jos molemmat puolet ovat samanlaiset ei se sitten valita. Kysyin sitä kun se valitti jaken takajarrukilven poismenosta ja toinen oli ruostereikäinen.
Eivät kuulemma saa olla epäsymmetriset, vesi/loska/lumi/suola voi viedä vain toisenpuolen jarrut tehottomiksi.
Revin sen ruostereikäisen jarrukilven pois ja katsuri oli tyytyväinen
Jaahas :shock: Selvisi siinä yhteydessä myös, että käsijarru ei ota siltä oikealta puolelta olleenkaan, niin pitää sekin rempata...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

SaLexi kirjoitti:Meitsillä katkesi kuskin puolelta edestä alatukivarsi kesken ajon
Onkos tietoa, että mistä kohtaa? Minkäs merkkinen mahto olla?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

stoichiometric kirjoitti:
SaLexi kirjoitti:Meitsillä katkesi kuskin puolelta edestä alatukivarsi kesken ajon
Onkos tietoa, että mistä kohtaa? Minkäs merkkinen mahto olla?
Tämä tieto kiinnostaa, toisaalta halvat alatukivarret kestää muutenkin niin vähän.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tukivarren katkeaminen on sen verran vakava juttu ettei tuollaisia osia saisi myydä. Jos on osa alkuperä tiedossa niin myyjään kannattaa ottaa yhteyttä. Korjauskulut toki myyjän piikkiin, mutta myös että eivät myisi samaa tavaraa enää.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

No niin, nyt on taas Alfa ajossa. Ei ole mitään tietoa onko tuo alatukivarsi joskus vaihdettu tarvikeosaan, huoltokirja on ennen auton minulle tuloa aika vajavainen.

Kyllähän se hupsulta ajettavalta tuntui, meinasi ihan tuossa 60km/h vauhdissa jo tulla paskat housuun, kun auto lähti yhtäkkiä ohjautumaan vasemmalle. Mitään muuta tuolta ei kuitenkaan hajonnut, kai...


... nimittäin... Tuon tapahtuessa syttyi myös ABS/VDC varoitusvalot, jotka hävisivät seuraavalla käynnistyksellä. Ajoin tuossa äsken korjaamolta tullessa parinkymmenen kilometrin testilenkin. Kaikki sujui hyvin lähes kymmenen kilometriä, kunnes taas läsähti ruutuun ABS/VDC. Bussipysäkille seis, uudestaan käyntiin ja varoitukset katosivat. Lähdin ajamaan kotia kohti, noin viisi kilometriä ajoa ja samat herjat taas ruutuun. Koitin autoa sammuttamatta lukea vikakoodeja tuolla ELM-palikalla, mutta ainakaan sen kautta en saanut mitään koodeja ulos. Pikanttina lisänä: Vakionopeudensäädin ei enää toimi! Mitäköhän helvettiä. Ecu resetin paikka? :?

Samalla kertaa uusittiin muuten vähän muutakin, koko lista: alatukivarsi, öljyt ja suodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja vihdoin asennettiin se uusi jarrupääsylinteri, joka oli jo pari kuukautta odotellut takakontissa.


:crazyeyes:

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Voihan tuo olla että ABS anturin johto on käynyt vähän pinkeänä, ja napsahtanut poikki kuoren sisältä. Eix tuo vakkari sieltä kautta auton vauhdin saa tietoonsa?

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

äölkjhgf kirjoitti:Voihan tuo olla että ABS anturin johto on käynyt vähän pinkeänä, ja napsahtanut poikki kuoren sisältä. Eix tuo vakkari sieltä kautta auton vauhdin saa tietoonsa?
No tuohan muuten selittäisi nuo molemmat ongelmat samalla kertaa...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mistä löytyy ilmapallojen ohjausyksikkö? On taas vaihteeksi punainen valo kojetaulussa. Seuraavaksi voisi kokeilla rassata sen johtoliittimen sieltä päästä, kun toisesta päästä on johdot jo juotettu yhteen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Keskikonsolin alla. Hanttarin jalkatilasta sivumuovi irti niin taitanee päästä käsiksi. Näin ainakin 99tessussa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mitä koodia herjaa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

En ole tarkistanut, mutta kaikki edelliset kerrat on ollut verhojen vastus liian korkea, eiköhän se ole sieltä tälläkin kertaa.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

No ei toimi Alfa vieläkään, jarrut jumittaa enemmän kuin ennen pääsylinterin vaihtoa. Mutta mitäs vittua, ennen jumitti vasen etu ja ristikkäinen kulma, nyt molemmat apukuskin puolen pyörät... Huomasin sattumalta, että jos nostan jalan kärjellä jarrupoljinta ylöspäin, niin jumittavat jarrut vapautuvat ainakin vähän, ehkä kokonaankin? Mitä vittt?

Voiko tuo olla millään tavalla yhteydessä hajonneeseen abs-anturiin? Uusi anturi on nyt tilattu ja auto menee tiistaina takaisin pajalle.

Voisi hiljalleen olla aika, että nuo jarrut alkaisivat pelittää. Käytännössä kaikki jarrutavara on nyt vaihdettu reilun vuoden sisään, mutta ongelmat vaan jatkuu. Kohta harkitsen tekeväni töissä omasta autostani romutustodistuksen...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voin säästää vaivasi ja vaihtaa tuon ehjän tessun riisseliisi ;) mutta jos sylinterikin on uusittu niin voisiko putki tai letku olla kuristuksissa? Tai ABS-yksikkö mennyt?

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Kaikki letkut on uusittu. Ja abs-yksiköstä luettu vikakoodit (ennen tukivarren katkeamista tosin), eikä mitään löytynyt.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mutta onko putket kunnossa vai onko nekin uusittu?

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Aquatica kirjoitti:Mutta onko putket kunnossa vai onko nekin uusittu?
Ei ole uusittu, mutta voisi ajatella, että jos siellä joku putki jumittaa, niin ei ne jumittavat kulmat tuollain yhtäkkiä toisiksi vaihtuisi. Ja luulisi sitten olevan jo ilmauksenkin kanssa ongelmia?

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Mutta niih, voisiko tuo anturi olla tosiaan vioittunut niin, että ajonvakautus saa väärää tietoa auton menosta -> koittaa vakauttaa autoa jarruttamalla toiselta puolen? :shock:

:shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuli mieleen myös se, että onko järjestelmä kalibroitu (pitääkö, auttaako?), nimittäin tänään yhteen härpättimeen vaihtoivat ABS-yksikön ja se piti kalibroida. Käytännössä n. 30kmh vauhdilla _kuivall asfaltilla_ rattia piti kääntää nopeasti 90astetta vasempaan, sitten suoraksi, sitten oikealle.
Ja en nyt halua maalailla piruja seinille, mutta onko mahdollista, että ovat vahingossa kytkeneet samaan piiriin yhden kyljen, eikä ristikkäin? =D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

SaLexi kirjoitti:Mutta niih, voisiko tuo anturi olla tosiaan vioittunut niin, että ajonvakautus saa väärää tietoa auton menosta -> koittaa vakauttaa autoa jarruttamalla toiselta puolen? :shock:
Taulussa tuikkisi ajonvakautuksen merkkivalo ja ESP-purkki raksuttaisi korvin kuultavasti koko ajan.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Jarsan kirjoitti:
SaLexi kirjoitti:Mutta niih, voisiko tuo anturi olla tosiaan vioittunut niin, että ajonvakautus saa väärää tietoa auton menosta -> koittaa vakauttaa autoa jarruttamalla toiselta puolen? :shock:
Taulussa tuikkisi ajonvakautuksen merkkivalo ja ESP-purkki raksuttaisi korvin kuultavasti koko ajan.
Totta muuten. Ja näin ei ole.

Noh, tuota pääsee ensi tiistaina arpomaan korjaamon kivat sedät :roll:


ps. Mikä nyt on se virallinen jakohihnan vaihtoväli näihin JTDm-koneisiin? Tai lähinnä vuodet kiinnostaa, kilometrit tuskin täyttyy :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aika paljon heitelty 120tkm/4v tai 5v koneesta riippuen. Ja sitten on joku 105tkm ja 115tkm, mutta ainakin vuosia tarjotaan (ei tietenkään missään järkevässä loogisessa mielessä, koska sehän olis ihan liian helppoa) 4 tai 5. Mitäs manuaali sanoo?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Kertokaa joku jonkinnäkönen logiikka tohon automaattiseen tuulilasinpyyhkimiin !? Eli viiksi yhden napsun alas,ja viiksessä lukee "AUTO" . Pyyhki milloin tykkää,sitten on eri pituisia viivoja joita on neljä muistaakseni. Pisin rantu on viimeisenä kun viiksen päästä kääntää. Itse en huomannut mitään eroa vaikka viistä kääntelee..

Hondassa vastaava on:

Pitkä viiva = pitkä tauko (pyyhkii harvoin)
Lyhyt viiva = lyhyt tauko (pyyhkii usein)

Toimii kuin ajatus,mutta miksi alfassa ei ?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ne viivat on tihkuasennon nopeuksia muistaisin ja pitäs toimia ihan normaalisti. tihkuasennossa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^^Sadetunnistin? Mulla se toimii miten sitä huvittaa, jos on tihkusade. Oikealla sateella se toimii

Vastaa Viestiin