Eli kysymys kuuluu: Mitä hyviä puolia tästä manuaalista on? Saa kehua, erityisesti manuaalifanien ylilyönnit ovat tervetulleita

Valvoja: Moderators
lrela kirjoitti:, nääs kun 2.2:lla pystyi lähtemään kakkosella, V6:lla ei koska se kuolee.
Tämä olisi voinut olla itseni kirjoittama. Reilut kolme vuotta tuli ajettua 2010 DSG-askilla ja äärettömän mukava tuo kyllä oli. Helppoa, mutta ei tietty erityisen hauskaa. Ruuhkissa aivan ehdoton ja muutenkin silloin kun ajamiseen ei halua liikaa "keskittyä". Selestä ei ole kokemuksia, mutta kuitenkin jos ajattelen että alfaan (mihin malliin tahansa) laitettaisiin tuo VAG:in DSG niin se kyllä tappaisi koko auton. Sopii hyvin VAG-perus-kulkineisiin, ihmisille jotka haluavat helposti ja mukavasti paikasta A paikkaan B, mutta eivät välttämättä hae autolta sitä jotain. Puolisen vuotta tuli omistettua molemmat, DSG:llä ajeltiin pitkät siivut, mutta aina sitä kuitenkin kaipasi alfan manuaalin viereen. Nyt kun molemmat autot on manuaaleja niin ainakaan vielä ei ole automaattia yhtään ikävä.hagger16 kirjoitti:Manuaalivaihteisto toimii paremmin nopeassa ajossa kuin perinteinen automaatti. Siis kun kaasua ja jarrua vaihdellaan nopeasti.. automaatti meinaa helposti seota moisesta, eikä löydä oikeaa pykälää.
Normaalissa ajossa en kyllä keksi miksi manuaali olisi parempi. Etenkin mitä isompi ja painavampi auto on kyseessä (ei houkuta muutenkaan urheilulliseen ajoon), niin sitä sopivampi automaatti on.
Eli manuaali on sporttisempi ja automaatti mukavampi. Siitä sitten vaan omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan valitsemaan.
Niin, minulla on nyt molemmat.
Ryömiminenhän on tomaatin paras ominaisuus.Maunu kirjoitti: Ei ryömi eteenpäin.
Kyllä! Luotettavuus. Se ei yksinkertaisesti toimi. Ja sitten ei vaihda yhtä sulavasti kuin jenkki automaatti.Maunu kirjoitti:Ääni Selespeed vaihteistolle. Sisältää mielstäni manuaalin ja automaatin parhaat puolet.
Vaihtaa automaattisesti jos niin haluaa.
Ei sammu millään liikennevaloihin ym.
Ei ryömi eteenpäin.
Ehkä kuluttaa vähemmän kuin perinteinen automaattilaatikko tai huono manuaali kuski.
Kick down.
Rattinapit
Onko huonoja puolia??
Tämä oli ainoa asia itselläkin, miksi pimitin automaatin olemassaolon vaimoltani. No, kerta kokeilu riitti hänelle..Guenevere kirjoitti:Manuaali ainoa vaihtoehto, syyt ehkä tyhmiä enkä niitä tässä avaa, mutta automaattia voin harkita joskus mummelina. Manuaalilla mennään siihen asti.
Niin, siinä vaiheessa kun aamulla se vaihde ei menisikään pykälään, niin en tiedä pitäisikö kaivaa puhelin vai kirves esille. Koska kaupungissa ei ole paikkaa joka tuossa osaisi auttaa, niin kai se olisi kirves. Sele on hieno ja mielenkiintoinen, mutta tuohon leikkiin en ole uskaltanut hypätä. Saa nähdä uskaltaako joskus yrittää TCT:n kanssa..TestarosaFinland Selespeedistä kirjoitti: Kyllä! Luotettavuus. Se ei yksinkertaisesti toimi.
Tuo sama laatikko on varmaan talouden Saabissakin. Mielestäni se on toiminut ihan riittävän hyvin. Voihan siihen vaikuttaa moottorikin. Tuolla pääsee jo pienelläkin kaasunkäytöllä laittomiin nopeuksiin, joten keppiä hämmentämässä olisin vain tiellä.Rasvis kirjoitti:Itse en erityisesti tykännyt ainoan automaattivaihteisen autoni Chevrolet Epican Aisin AW5:n käytöksestä, se kun tuppasi luistelemaan aina ennen kuin vaihtoi isompaa pykälää.
Tähän ei voi muuta kuin yhtyä.... kunnon momentinmuunnin-automaatti ja iso-bensa tai diesel vääntämään. Muuten manulla mennään. 159 2,4 automaatilla mielessä vaimon Avensiksen työn jatkajaksi... ainoa ongelma on mahdolliset reklamaatiot paremmalta puoliskolta, kun Avensiksen 12 vuoden palvelun aikana niitä on ollut vain yksi eli akku loppui parkkihallissa Kuopiossa .... meinasi mennä palautteen mukaan Toyotakin tuolloin jo heti vaihtoonTazio kirjoitti:Manuaali on miehille jotka haluavat rikkoa vaihteistonsa itse.
Manuaskissa valta, päätös ja kontrolli on täysin omissa käsissä. Kestävyys ja huolto ovat paremmalla tasolla, manuaalia voi hinata ongelmitta, käyntiin ja muuten.
Automaatti on toimiessaan mukava, etenkin ruuhkassa. Hyvä automaatti on vaihtojen pehmeyden ja sopivuuden osalta lähes manuaalin tasolla. Tomaateissa pidän jänkkien tavasta lähestyä asiaa, auto lähtee ripeästi liikkeelle pienellä kaasun annolla. Eurojen (saksaslaisten) tapa tehdä voimalinjoja aiheuttaa joko auttamattoman hitaita tai pienen viiven jälkeisiä ihmeellisiä sutivia ryntäyslähtöjä. Asia jonka jokainen voi todeta kotimaamme arkiliikenteessä
Itse valitsen päivittäiseen käyttöön manun jos valintamahdollisuus on, mutta oikea automaatti kelpaa kyllä. Maastossa tai muuten oikeasti pahassa paikassa manuaali on normiautoista puhuttaessa painonsa arvoinen kultaa
Kaksoiskytkinlaatikot ja muut automatisoidut manuaalit ovat minusta loistava vastaus kysymykseen jota ei pitäsi esittää (kilpailukäyttö poislukien) Samassa paketissa manuaalin ja automaatin huonot puolet. Not my cup of tea
-Tazio
Itse asiassa vähän harkitsin olisinko tuon Kuuslankun sijaan ottanut esimerkiksi 156 2.4 JTD:n. En tiedä oliko siitä EGR poistettu käytöstä mutta vetoa oli heti tyhjäkäynniltä alkaen ja tuolla oli oikeasti hauska ajaa jo voimalinjankin puolesta. Johonkin Volkkarin pumppariin taas jonkin sortin automaagin pitäisi olla lakisääteinen laite.hagger16 kirjoitti:Siellähän tuli taas yksi hyvä syy automaatille. Dieselmoottori.
No onhan se nyt ehkä miehekkäintä koko maailmassa tarttua päättäväisellä, mutta samalla hellällä otteella auton lattiassa sojottavaan sauvaan ja vemputtaa sen avulla haluttu välitys sisään.maybetomorrow kirjoitti:ja joku kauniimman sukupuolen edustaja joskus sivalsi, että manuaali on miehekkäämpi.
Häh, siis jatkuuko tämä? Aloin päästä fiiliksiin.Vittorio Jano kirjoitti:No onhan se nyt ehkä miehekkäintä koko maailmassa tarttua päättäväisellä, mutta samalla hellällä otteella auton lattiassa sojottavaan sauvaan ja vemputtaa sen avulla haluttu välitys siltään.maybetomorrow kirjoitti:ja joku kauniimman sukupuolen edustaja joskus sivalsi, että manuaali on miehekkäämpi.
Eiku...
Tää on niin tottahagger16 kirjoitti:
Eli asiahan on niin, että silloin kun miehet ja Guenevere tuoksuvat savukkeelle, vanhalle viskille ja vaaralle, niin he hyppäävät bensiinin tuoksuiseen manuaali autoonsa ja ajavat auringonlaskuun.
![]()
Sitten tällaiset marjanpoimijat, kuten kirjoittaja, kuljettavat jälkikasvuaan mummolaan, niin he voivat aivan hyvin ajaa sillä automaattisesti vaihtavalla perheautolla.
Joo oikeen pitkä keppi isolla nupilla niin soon siinäRaimo Miettinen kirjoitti:Häh, siis jatkuuko tämä? Aloin päästä fiiliksiin.Vittorio Jano kirjoitti:No onhan se nyt ehkä miehekkäintä koko maailmassa tarttua päättäväisellä, mutta samalla hellällä otteella auton lattiassa sojottavaan sauvaan ja vemputtaa sen avulla haluttu välitys siltään.maybetomorrow kirjoitti:ja joku kauniimman sukupuolen edustaja joskus sivalsi, että manuaali on miehekkäämpi.
Eiku...
Eikös Toyotan Multimode ole variaattori eli CVT? Vai myydäänkö samalla kauppanimellä eri tekniikoita? Tuskin. Sinänsä ymmärrän, että öljynvatkaimeen tottuneesta CVT tuntuu kieroutuneelta laitokselta. Multimode käsittääkseni pyrkii pitämään moottorin hyvällä vetoalueella ja välityssuhteen muuttuminen jatkuvasti sekoittaa pään.insinörtti kirjoitti:duunikaveri haukkui Auriksen multimoden maanrakoon. Tosin kyseessä oli huollon sijaisauto ja ao. hlö ajoi normaalisti dieselautomaatilla, mihin verrattuna maantiellä 3000 rpm kiertävä bensakone tuntui kauhealta huudatukselta. Lehtien koeajoraporttien perustella nykivät vaihdot reippaammissa kiihdytyksissä ovat edelleen enemmän/vähemmän merkittävä robottien ongelma.
Jos kerran käyt kuitenkin kokeilemassa niin suosittelen lämpimästi BMW:n tuoretta ZF:n valmistamaa 8-vaihteista automaattia. Saattaa mieli muuttua totuttelun jälkeen eikä totutteluun mene montaa kilometriä kaupunkiympäristössä. Itse ainakin aikanaan "opin" ajamaan automaatilla heti, kun laittoi vasemman jalan koukkuun penkin alle niin ei tule kytkinpoljinta hakevan vasurin vahinkoäkkijarrutuksia. Onhan se myös vähän niin, että voidaksesi todella kommentoida ja arvostella automaatteja niin olisihan se hyvä olla ajanut niillä edes hiukan.Rk-alfagtv kirjoitti:Haluatko olla jenkki? Aja siis automaatilla![]()
Itse en ole koskaan ajanut metriäkään automaattiloodalla enkä varmaan edes osaisi ajaa automaatilla kun kytkinjalka hakeutuisi jarrulle koko ajan. Kyl se nyt vaan pitää saaha päättää ite se vaihde, ei sitä oikein osaa muuten perustella, itelle manuaalilla ajaminen on melkein uskontokysymys
Pikaisen pariteettitarkastuksen jälkeen seison väitteeni takana. Multimode a.k.a. MMT on robotti ja portaanton tottelee nimeä Multidrive. Ainakin Auriksesta puhuttaessa.Isola kirjoitti:Eikös Toyotan Multimode ole variaattori eli CVT?
Siis on on tottakai, vähän oli pakko heittää huumorilla provokaatiota vaanRaimo Miettinen kirjoitti:. Onhan se myös vähän niin, että voidaksesi todella kommentoida ja arvostella automaatteja niin olisihan se hyvä olla ajanut niillä edes hiukan.
Tästä olen täysin eri mieltä. Vetoautoon ehdottomasti manuaali ei-ranskalaisella kytkimellä, ainakin mulle. Käsittelytarkkuus on ihan omaa luokkaansa ja etenkin ahtaissa paikoissa puolustaa kunniaansa yhdistelmällä sompaillessa.wekkuli kirjoitti:Ja jos vaikka paljon manöveeraa peräkärryä, niin kyllähän se on reilusti vaivattomampaa automaatilla.
Touché!Polforea kirjoitti:manuaali ei-ranskalaisella kytkimellä
lrela kirjoitti:On jo auton sekä muutaman aikana käynyt mielessä se automaattivaihteistoon siirtyminen, varsinkin kun nykyään tulee ajeltua aika paljon täällä pk-seudun ruuhkissa ja liikennevaloissa. Projekti sai melkoista takapakkia kun vajaa vuosi sitten kävin hakemassa 159 3.2 JTS:n ja manuaalilla (ei ollut muutakaan) vaikka olin katsellut mukavia Legacy-sohvia. Ja nyt kun tähän 159:iin on kaikkiaan monella tonnilla vaihdettu jarrulevyä ja tukivarren pallolaakeria ja ties mitä niin sapettaa tää älyvapailla välytyksillä veivailu tuolla liikenteessä. Huikea suorituskyky katoaa tyystin siihen veivailuun, nääs kun 2.2:lla pystyi lähtemään kakkosella, V6:lla ei koska se kuolee.
Eli kysymys kuuluu: Mitä hyviä puolia tästä manuaalista on? Saa kehua, erityisesti manuaalifanien ylilyönnit ovat tervetulleita
Olen ajanut kahdella 159 V6:lla. Eka tämä omani ja toka tuo Kamuxilla nykyään oleva http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/6056499. Oma on nuukahtanut valoissa huolimattomuuttani jonkusen kerran, ja tämä Kamuxin BHY teki saman sen yhden koeajokerran aikana 2011 kun yritin lähtä kakkosella. Nykyiseen V6 tehtiin Deltassa kyseisen yksilön ilmeisesti ensimmäinen Forte engine flush öljypuolelta ja ainakin pitkän seisonnan (pari päiovää) jälkeen tuntuu hieman paremmalta. Pitäisiköhän tässä kokeilla uudestaan kakkosella lähtöä? Yleiskuva on kuitenkin se, että 2.2 JTS oli sitkeä, 3.2 JTS ei vaikka komiaa mölyä tulee ulos.Ciancarlo kirjoitti:Eikö tuossa GM:n V6:ssa ole ollenkaan alavääntöä..? Tosin onhan tuo neliveto 159 pirun painava laite.
No kieltämättä muutto pois täältä YT-Tarjalandiasta tekis terääk-alfagtv kirjoitti:Haluatko olla jenkki? Aja siis automaatilla
Jaa että kakkosella lähtö kuitenkin onnistuu. Mistä kierroksista nyt puhutaan ennen sitä kytkimen irroitusta?Ricambi kirjoitti:159 3.2:ssa vaikuttaa ykkönen liian lyhyeltä ja taas kakkoseen on liian iso hyppy joten komppaan asiaa täysin. Olen kyllä lähtenyt kakkosella ja jaksaa sen kyllä hyvin tehdä mutta ainakin omassa on sellainen "pätkäisy" yhden kerran ennen kuin suostuu lähtemään kunnolla vetämään, kun tuon saisi pois niin voisi tuota kakkosta käyttää useimmin lähtövaihteeksi... Muuten toimii aski hyvin kunhan lämpiää kunnolla ja on hyvä vaihdettava...
Automaattisesti, tietenkin. Siis ainakin sele antaa välikaasua alaspäin vaihdettaessa ja tämä toimi loistavasti jopa siinä muinoin koeponnistamassani autossa.WWWVespa kirjoitti:Miten annat välikaasua tomaatilla?