Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Valvoja: Moderators
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Lähtökohta:
DHLA40 kaasarit kiinni alfan 2-litraisessa Nord-moottorissa.
- Käy hyvin n. 20km ja sitten alkaa rötäämään. Tyhjäkäyntisuuttimien putsaamisen jälkeen toimii taas. Ehkä myös jäähtyminen vaikuttaa asiaan.
- Juuri ennen kaasareita on kiinni ylimääräinen bensan suodatin.
- tasakaasulta kun painaa kaasua reippaanlaisesti, tulee n. 2-3 sekunnin täysin kuollut kohta. Sitten kyllä lähdetään rivakasti ZF:n laatikon ja lukkoperän avustuksella
- Jos pumppailee eli käyttää kiihdytyspumppua, niin tuon viiveen saa hävitettyä kokonaan pois.
Eli onko ideoita mistä voisi johtua?
Ruuvailin äsken suuttimia irti ja tuossa alla on kuvassa minulta löytyneet koot sekä Moposportin sivulta löytyneet jotkut arvot (Fiat 2-litrainen, luulisin).
Taitaa olla aika pielessä vai mitäs gurut sanoo?
DHLA40 kaasarit kiinni alfan 2-litraisessa Nord-moottorissa.
- Käy hyvin n. 20km ja sitten alkaa rötäämään. Tyhjäkäyntisuuttimien putsaamisen jälkeen toimii taas. Ehkä myös jäähtyminen vaikuttaa asiaan.
- Juuri ennen kaasareita on kiinni ylimääräinen bensan suodatin.
- tasakaasulta kun painaa kaasua reippaanlaisesti, tulee n. 2-3 sekunnin täysin kuollut kohta. Sitten kyllä lähdetään rivakasti ZF:n laatikon ja lukkoperän avustuksella
- Jos pumppailee eli käyttää kiihdytyspumppua, niin tuon viiveen saa hävitettyä kokonaan pois.
Eli onko ideoita mistä voisi johtua?
Ruuvailin äsken suuttimia irti ja tuossa alla on kuvassa minulta löytyneet koot sekä Moposportin sivulta löytyneet jotkut arvot (Fiat 2-litrainen, luulisin).
Taitaa olla aika pielessä vai mitäs gurut sanoo?
- Liitteet
-
- Dellorto_suuttimet_28112013_Junnu.jpg
- (39.19 KiB) Tiedosto ladattu 8575 kertaa
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Onko sulla joku kirjain "DHLA40" perässä? Oireissa on merkittävää samankaltaisuutta mun GTV:n vähäpäästöisten kanssa. Vaihdoin siihen 65 tyhjäkäyntisuuttimet ja ainakin kuvittelen niiden vähentäneen oireita.alamajy kirjoitti:Lähtökohta:
DHLA40 kaasarit kiinni alfan 2-litraisessa Nord-moottorissa.
- Käy hyvin n. 20km ja sitten alkaa rötäämään. Tyhjäkäyntisuuttimien putsaamisen jälkeen toimii taas. Ehkä myös jäähtyminen vaikuttaa asiaan.
- Juuri ennen kaasareita on kiinni ylimääräinen bensan suodatin.
- tasakaasulta kun painaa kaasua reippaanlaisesti, tulee n. 2-3 sekunnin täysin kuollut kohta. Sitten kyllä lähdetään rivakasti ZF:n laatikon ja lukkoperän avustuksella
- Jos pumppailee eli käyttää kiihdytyspumppua, niin tuon viiveen saa hävitettyä kokonaan pois.
Eli onko ideoita mistä voisi johtua?
Ruuvailin äsken suuttimia irti ja tuossa alla on kuvassa minulta löytyneet koot sekä Moposportin sivulta löytyneet jotkut arvot (Fiat 2-litrainen, luulisin).
Taitaa olla aika pielessä vai mitäs gurut sanoo?
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Mikäli oikein tulkitsen noita taulukon arvoja niin ne on 48mm kaasareille eli ei sinnepäinkään mitä 40 kanssa pitäisi olla. Alamajy:n kaasarit lienee vähäpäästöiset isoista pääsuuttimista päätellen. Miten ne tyhjäkäyntisuuttimet tukkeutuu eli siis millaista likaa niissä on ja missä kohdin??
Giulia Super -69
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Pääsuutin on liian iso. 2.0l 75:sessa on 48 pääsuutin,ja kurkku 42. Jos kiihdytettäessä ei lähde heti vetämään, niin kiihdytyspumppu ei anna tarpeeksi soppaa. Paras olis kun hommaat ohjeet näiden kaasareiden säätöihin.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Sorry pääsuutin on 148. 150 on aika lähellä oikeaa.
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Taitaa olla H-kaasarit kyseessä? Jos näin on niin suuttimet on aika lailla oikein. Jossain oli mielestäni tosi hyvä kirjoitus näistä vähäpäästöisistä kaasareista, linkitin sen mahdollisesti J Peltolan projekti ketjuun, tai sitten en, en muista
Kuitenkin, jos oikein muistan/ymmärrän näitä säädetään pääasiassa muuttamalla pääsuutinta koska tyhjäkäyntipiiri toimii jotenkin pääsuuttimen kautta. Siirtymän tyhjäkäynti-pääsuutin tapahtuessa virtaussuunta tyhjäkäynti piirillä muuttuu, tämän vuoksi kysyin millaista tavaraa siellä tyhjäkäyntisuuttimen tukkona on eli onko mahdollisesti peräisin moottorista eikä bensalinjasta.
Kuitenkin, jos oikein muistan/ymmärrän näitä säädetään pääasiassa muuttamalla pääsuutinta koska tyhjäkäyntipiiri toimii jotenkin pääsuuttimen kautta. Siirtymän tyhjäkäynti-pääsuutin tapahtuessa virtaussuunta tyhjäkäynti piirillä muuttuu, tämän vuoksi kysyin millaista tavaraa siellä tyhjäkäyntisuuttimen tukkona on eli onko mahdollisesti peräisin moottorista eikä bensalinjasta.
Giulia Super -69
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
81`-Giuliettan manuaalin ( in english ) mukaan setuppi ( 2.0 Nord, Dellorto DHLA 40 H -kaasuttimet):
- main jet 1,5
- main air metering jet 2,10
- idling jet 0,58
- idling air metering jet 2,20
- choke jet 0,80
- accelerator pump jet 0,35
- venturi 32
-idling speed 850/1000 r/min
Yksiköt erilaisia , vai ?
Juha
- main jet 1,5
- main air metering jet 2,10
- idling jet 0,58
- idling air metering jet 2,20
- choke jet 0,80
- accelerator pump jet 0,35
- venturi 32
-idling speed 850/1000 r/min
Yksiköt erilaisia , vai ?
Juha
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kannattais konsultoida kaasutin ammattilaista, niitä on vaan niin vähän enää olemassa.
90- luvulla laitatin 40 tupla lortot fordin 2.0l koneeseen kaasutinexpertillä helsingissä, hyvät tuli
Se vaan on tainnut lopettaa huollon.
Edit: tuolta löytyy myös osia
Free Technics Oy
Vihnetie 2
20780 Kaarina
Finland
02-2432781
info@freetechnics.fi
90- luvulla laitatin 40 tupla lortot fordin 2.0l koneeseen kaasutinexpertillä helsingissä, hyvät tuli
Se vaan on tainnut lopettaa huollon.
Edit: tuolta löytyy myös osia
Free Technics Oy
Vihnetie 2
20780 Kaarina
Finland
02-2432781
info@freetechnics.fi
- JPeltola
- Viestit: 1129
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Täällä: http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?V ... d=alfa1750
Ehdotetaan DHLA40H suuttimiksi
upto 135 BHP:
chokes: 32
Main jet: 150
Emulsion tube: 7772.11
Air corrector: 200
Idle jet: 60
Pump jet: 33-40
Needle valve: 150
Nämä ovat muistini mukaan ihan samat jotka minun GTV:n kaasareissa olivat. Mitään töhnää minun suuttimissa ei ole ollut, mutta muuten oireissa on samankaltaisuutta. Tulppien väristä päätellen se tuppaa käymään aika laihalla. Kaasuttimien korjaussarja saapui tällä viikolla. Tarkoitus olisi talven mittaan purkaa ja kasata kaasarit.
Tämänhetkinen suunnitelma olisi siis:
- Kaasarien huolto, uudet kiihdytyspumppujen kalvot
- Jos ei auta, bensan pintaa milli ylemmäksi
- Jos ei auta, idle takaisin 60:ksi (?) ja pääsuutinta vähän isommaksi
Edit: Tässä on vielä se Gasolinan linkki minun projektisäikeestä: http://sideways-technologies.co.uk/foru ... ge__st__20
Ehdotetaan DHLA40H suuttimiksi
upto 135 BHP:
chokes: 32
Main jet: 150
Emulsion tube: 7772.11
Air corrector: 200
Idle jet: 60
Pump jet: 33-40
Needle valve: 150
Nämä ovat muistini mukaan ihan samat jotka minun GTV:n kaasareissa olivat. Mitään töhnää minun suuttimissa ei ole ollut, mutta muuten oireissa on samankaltaisuutta. Tulppien väristä päätellen se tuppaa käymään aika laihalla. Kaasuttimien korjaussarja saapui tällä viikolla. Tarkoitus olisi talven mittaan purkaa ja kasata kaasarit.
Tämänhetkinen suunnitelma olisi siis:
- Kaasarien huolto, uudet kiihdytyspumppujen kalvot
- Jos ei auta, bensan pintaa milli ylemmäksi
- Jos ei auta, idle takaisin 60:ksi (?) ja pääsuutinta vähän isommaksi
Edit: Tässä on vielä se Gasolinan linkki minun projektisäikeestä: http://sideways-technologies.co.uk/foru ... ge__st__20
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Tärkein homma mikä pitää tehdä kun tuplakaasareita säätelee, että varmistat puristuspaineet joka sylinteristä. Imuvuotoja ei saa olla. Onko siinä sulla kumilaipat kaasareiden ja imusarjan välissä? Kun on kysymyksessä käytetty auto ei kannata luottaa siihen että sisuskalut on kunnossa. Laita uudet kohon venttilit. Lortoissa bensa pinta säädetään siten että irroita kohokammion kannet ja käännä ne sillätavalla että kansi roikkuu alaspäin siten että kannen sarana on ylöspäin. Nyt käännä kantta siten että kohon lirpake osuu kevyesti neulaventtilin päähän. Nyt kohon ja kannen välinen mitta pitää olla 14-14,5 milliä. Ton kokosella poran terällä on hyvä mitata. Itse hommasin lorttojen säätö ohjeet, kun en meinannut saada niitä balanssiin. Mulla on siihen alipainemittarit, jolla ne saa balanssiin. Sitten siihen on olemassa säätöohjeet kiihdytyspumppuun, miten paljon se ruikkaa tavaraa. Pumpun varressa on kierteet, josta voi pidentää tai lyhentää varren iskunpituutta, siihenkin tein työkalun millä sen voi säätää. Ota yhteyttä jos tulee propleemia!
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
H-kirjain näkyy olevan perässä.JPeltola kirjoitti:Onko sulla joku kirjain "DHLA40" perässä? Oireissa on merkittävää samankaltaisuutta mun GTV:n vähäpäästöisten kanssa. Vaihdoin siihen 65 tyhjäkäyntisuuttimet ja ainakin kuvittelen niiden vähentäneen oireita.alamajy kirjoitti:Lähtökohta:
DHLA40 kaasarit kiinni alfan 2-litraisessa Nord-moottorissa.
- Käy hyvin n. 20km ja sitten alkaa rötäämään. Tyhjäkäyntisuuttimien putsaamisen jälkeen toimii taas. Ehkä myös jäähtyminen vaikuttaa asiaan.
- Juuri ennen kaasareita on kiinni ylimääräinen bensan suodatin.
- tasakaasulta kun painaa kaasua reippaanlaisesti, tulee n. 2-3 sekunnin täysin kuollut kohta. Sitten kyllä lähdetään rivakasti ZF:n laatikon ja lukkoperän avustuksella
- Jos pumppailee eli käyttää kiihdytyspumppua, niin tuon viiveen saa hävitettyä kokonaan pois.
Eli onko ideoita mistä voisi johtua?
Ruuvailin äsken suuttimia irti ja tuossa alla on kuvassa minulta löytyneet koot sekä Moposportin sivulta löytyneet jotkut arvot (Fiat 2-litrainen, luulisin).
Taitaa olla aika pielessä vai mitäs gurut sanoo?
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Tosiaan tuossa taulukossahan lukee 2*48 eli se tarkoittanee 48 mm kaasareita.Gasolina kirjoitti:Mikäli oikein tulkitsen noita taulukon arvoja niin ne on 48mm kaasareille eli ei sinnepäinkään mitä 40 kanssa pitäisi olla. Alamajy:n kaasarit lienee vähäpäästöiset isoista pääsuuttimista päätellen. Miten ne tyhjäkäyntisuuttimet tukkeutuu eli siis millaista likaa niissä on ja missä kohdin??
Paljaalla silmällä ei mitään likaa näe. Olen putsannut ne ajamalla paineella Bräkleeniä läpi.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Tuo huoltosarja pitänee heti aluksi hankkia.Juhako kirjoitti:Suositus näyttää olevan hieman isompiin kaasareihin eli 2x48.
Suuttimet on ainakin tontilla, jos muista oikein.
Toki esim tyhjäkäynnin seosputki vaikuttaa tähän aika paljon,.
Itse lähtisin liikkeelle tarkastamalla bensa pinnat ja ettei kaasareissa ole vettä tai likaa.
Mitä tarkoitat ylimääräisellä suodattimella juuri ennen kaasareita?
Siinä kyllä pitäisi ollan paineesätimellä varustettu suodatin vakiona ennen kaasareita.
Jos kaasarit on muuten ok niin kokeilisin hieman isompia tyhjäkäynti suuttimia. Kun kokeilee riittävän isoja niin tunnistaa kyllä kun kone kåy liian rikkaalla, niin sitten valitsee pienemmät.
Miten se kulkee pinta kaasulla noin 80-100 vauhdissa?
Kiihdytyspumpunkalvo voi olla huono. Huoltosarjassa tulee muuten uusi. Tuleeko bensaa heti kiihdytyssuutimista kun kääntää kaasua?
Itse asissa on aika vaikea tunnistaa käykö kone rikkaalla vai laihalla kun se rötää ainakin näin netin kautta
Ai niin miten tyhjäkäynti pelaa? Kun se rötää niin pysyykö moottori tyhjäkäynnillä? Onko tyhjäkäynti välillä raskasta?
Pintakaasulla auto kulkee hyvin mutta kiihdytyksessä rötää.
Ongelman ollessa päällä auto käy huonosti tyhjäkäyntiä eli meinaa sammua.
Laitan kuvan tuosta ylimääräisestä bensan suodattimesta. Sen laittaminen ei kyllä muuttanut tilannetta mihinkään suuntaan.
Moottorijarrutuksessa auto muuten polttaa putkessa , sillai mukavasti...
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Jep . H- kaasareita ovat. Tyhjäkäyntisuuttimet ovat kuulemma mukana aina 3000 kierrokseen asti.Gasolina kirjoitti:Taitaa olla H-kaasarit kyseessä? Jos näin on niin suuttimet on aika lailla oikein. Jossain oli mielestäni tosi hyvä kirjoitus näistä vähäpäästöisistä kaasareista, linkitin sen mahdollisesti J Peltolan projekti ketjuun, tai sitten en, en muista
Kuitenkin, jos oikein muistan/ymmärrän näitä säädetään pääasiassa muuttamalla pääsuutinta koska tyhjäkäyntipiiri toimii jotenkin pääsuuttimen kautta. Siirtymän tyhjäkäynti-pääsuutin tapahtuessa virtaussuunta tyhjäkäynti piirillä muuttuu, tämän vuoksi kysyin millaista tavaraa siellä tyhjäkäyntisuuttimen tukkona on eli onko mahdollisesti peräisin moottorista eikä bensalinjasta.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Pitääpäs tutustua näihin arvoihin ja yksiköihin. Jospa tuosta saisi perusasetukset kokeiluille.Jiitee kirjoitti:81`-Giuliettan manuaalin ( in english ) mukaan setuppi ( 2.0 Nord, Dellorto DHLA 40 H -kaasuttimet):
- main jet 1,5
- main air metering jet 2,10
- idling jet 0,58
- idling air metering jet 2,20
- choke jet 0,80
- accelerator pump jet 0,35
- venturi 32
-idling speed 850/1000 r/min
Yksiköt erilaisia , vai ?
Juha
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Juhako jo vihjaisi tuosta freetechnics pajasta. Varmaan siellä saisivat kaasarit kuntoon mutta ihan mielenkiinnosta vähän itse selvittelen kaasareiden sielunelämää. Josko vaikka oppisi jotakin.koltiainen kirjoitti:Kannattais konsultoida kaasutin ammattilaista, niitä on vaan niin vähän enää olemassa.
90- luvulla laitatin 40 tupla lortot fordin 2.0l koneeseen kaasutinexpertillä helsingissä, hyvät tuli
Se vaan on tainnut lopettaa huollon.
Edit: tuolta löytyy myös osia
Free Technics Oy
Vihnetie 2
20780 Kaarina
Finland
02-2432781
info@freetechnics.fi
Eivät ainakaan ole mitään kiireessä säädettäviä vehkeitä.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kiitokset linkeistä. Pitää tutustua niihin ajan kanssa.JPeltola kirjoitti:Täällä: http://cgi3.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?V ... d=alfa1750
Ehdotetaan DHLA40H suuttimiksi
upto 135 BHP:
chokes: 32
Main jet: 150
Emulsion tube: 7772.11
Air corrector: 200
Idle jet: 60
Pump jet: 33-40
Needle valve: 150
Nämä ovat muistini mukaan ihan samat jotka minun GTV:n kaasareissa olivat. Mitään töhnää minun suuttimissa ei ole ollut, mutta muuten oireissa on samankaltaisuutta. Tulppien väristä päätellen se tuppaa käymään aika laihalla. Kaasuttimien korjaussarja saapui tällä viikolla. Tarkoitus olisi talven mittaan purkaa ja kasata kaasarit.
Tämänhetkinen suunnitelma olisi siis:
- Kaasarien huolto, uudet kiihdytyspumppujen kalvot
- Jos ei auta, bensan pintaa milli ylemmäksi
- Jos ei auta, idle takaisin 60:ksi (?) ja pääsuutinta vähän isommaksi
Edit: Tässä on vielä se Gasolinan linkki minun projektisäikeestä: http://sideways-technologies.co.uk/foru ... ge__st__20
Varmaan aika samalla suunnitemmalla etenen eli kaasarit irti ja huoltosarja peliin.
Tulppien ulkonäkö pitää myös tarkastaa kun niitä en ole vielä katsonut.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kiitokset ohjeista! Katson viikonloppuna onko autossa nuo mainitsemasi kumilaipat.rasvanäppi kirjoitti:Tärkein homma mikä pitää tehdä kun tuplakaasareita säätelee, että varmistat puristuspaineet joka sylinteristä. Imuvuotoja ei saa olla. Onko siinä sulla kumilaipat kaasareiden ja imusarjan välissä? Kun on kysymyksessä käytetty auto ei kannata luottaa siihen että sisuskalut on kunnossa. Laita uudet kohon venttilit. Lortoissa bensa pinta säädetään siten että irroita kohokammion kannet ja käännä ne sillätavalla että kansi roikkuu alaspäin siten että kannen sarana on ylöspäin. Nyt käännä kantta siten että kohon lirpake osuu kevyesti neulaventtilin päähän. Nyt kohon ja kannen välinen mitta pitää olla 14-14,5 milliä. Ton kokosella poran terällä on hyvä mitata. Itse hommasin lorttojen säätö ohjeet, kun en meinannut saada niitä balanssiin. Mulla on siihen alipainemittarit, jolla ne saa balanssiin. Sitten siihen on olemassa säätöohjeet kiihdytyspumppuun, miten paljon se ruikkaa tavaraa. Pumpun varressa on kierteet, josta voi pidentää tai lyhentää varren iskunpituutta, siihenkin tein työkalun millä sen voi säätää. Ota yhteyttä jos tulee propleemia!
Ja varmistan, että puristuspaineet on kohdallaan.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Okkei. Tuli mieleeni että nyt käytössä on vanha mekaaninen bensapumppu.Juhako kirjoitti:^ tarkennuksena Dellostossa on kohoja kolmea eri painoista ja siten myös mittojakin on kolme erilaista, mutta kaikki antaa sama bensapinnan kohokammioon.
Olisiko mahdollista että bensan paineet ei riitä kun siirrytään tasakaasulta kiihdytykseen?
Sähköinen bensapumppuhan ratkaisisi tätä ongelmaa.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Onko auto seissyt kauan,onko kuinka vanhat bensat tankissa?
Kuullostaa nykyisin hyvin tyypilliseltä kausittaisessa käytössä olevan kaasutinmoottorin (Prätkät,perämoottorit,ruohonleikkurit harrasteautot etc.)ongelmalta.
Nykybensat ei kestä säilyttämistä ja eettereiden ym.lisäaineiden haihtuminen aiheuttaa hapettumista ja hartsiintumista kaasuttimiin ja noita mömmöjä ei saa putsattua bräkleenillä tai muillakaan litkuilla(kokeiltu on)Ultrapesu on ainoa toimiva keino!
Mä en tekis mitään muuta ennenkuin kaasarit ja bensalinjat on VARMASTI puhtaat.
Kuullostaa nykyisin hyvin tyypilliseltä kausittaisessa käytössä olevan kaasutinmoottorin (Prätkät,perämoottorit,ruohonleikkurit harrasteautot etc.)ongelmalta.
Nykybensat ei kestä säilyttämistä ja eettereiden ym.lisäaineiden haihtuminen aiheuttaa hapettumista ja hartsiintumista kaasuttimiin ja noita mömmöjä ei saa putsattua bräkleenillä tai muillakaan litkuilla(kokeiltu on)Ultrapesu on ainoa toimiva keino!
Mä en tekis mitään muuta ennenkuin kaasarit ja bensalinjat on VARMASTI puhtaat.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Auto on varmaan seissyt ainakin 5 vuotta ( arvio ). Nyt on toki kaikista paikosta ajettu uutta bensaa läpi, suuttimien puhdistusaineita mukana.Vito kirjoitti:Onko auto seissyt kauan,onko kuinka vanhat bensat tankissa?
Kuullostaa nykyisin hyvin tyypilliseltä kausittaisessa käytössä olevan kaasutinmoottorin (Prätkät,perämoottorit,ruohonleikkurit harrasteautot etc.)ongelmalta.
Nykybensat ei kestä säilyttämistä ja eettereiden ym.lisäaineiden haihtuminen aiheuttaa hapettumista ja hartsiintumista kaasuttimiin ja noita mömmöjä ei saa putsattua bräkleenillä tai muillakaan litkuilla(kokeiltu on)Ultrapesu on ainoa toimiva keino!
Mä en tekis mitään muuta ennenkuin kaasarit ja bensalinjat on VARMASTI puhtaat.
Voisikohan tuo mainitsemasi hartsiintuminen olla perusongelmana tässä tapauksessa?
Auto siis toimii moitteetta kun putsaa tyhjäkäyntisuuttimet. Vähän aikaa. Tuntuu kuin jotain likaa kaasareissa olisi.
Ultraäänipesua molemmille kaasareille Tiippana suositteli.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Oppi ei ojaan kaadaalamajy kirjoitti:Juhako jo vihjaisi tuosta freetechnics pajasta. Varmaan siellä saisivat kaasarit kuntoon mutta ihan mielenkiinnosta vähän itse selvittelen kaasareiden sielunelämää. Josko vaikka oppisi jotakin.koltiainen kirjoitti:Kannattais konsultoida kaasutin ammattilaista, niitä on vaan niin vähän enää olemassa.
90- luvulla laitatin 40 tupla lortot fordin 2.0l koneeseen kaasutinexpertillä helsingissä, hyvät tuli
Se vaan on tainnut lopettaa huollon.
Edit: tuolta löytyy myös osia
Free Technics Oy
Vihnetie 2
20780 Kaarina
Finland
02-2432781
info@freetechnics.fi
Eivät ainakaan ole mitään kiireessä säädettäviä vehkeitä.
Tarkista myös ennakon toiminta virranjakajassa, aiheuttaa puutumista kiihdytyksessä
edit:
Mulla oli amaliassa hitsattu ennakko "kohilleen" virranjakajassa, oli aika karsee säädettävä kun ennakko oli koko ajan vakio
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Pitkään seisoneen auton tankista voi myös irrota sakkaa ja ruostemöhnää.alamajy kirjoitti:Auto on varmaan seissyt ainakin 5 vuotta ( arvio ). Nyt on toki kaikista paikosta ajettu uutta bensaa läpi, suuttimien puhdistusaineita mukana.Vito kirjoitti:Onko auto seissyt kauan,onko kuinka vanhat bensat tankissa?
Kuullostaa nykyisin hyvin tyypilliseltä kausittaisessa käytössä olevan kaasutinmoottorin (Prätkät,perämoottorit,ruohonleikkurit harrasteautot etc.)ongelmalta.
Nykybensat ei kestä säilyttämistä ja eettereiden ym.lisäaineiden haihtuminen aiheuttaa hapettumista ja hartsiintumista kaasuttimiin ja noita mömmöjä ei saa putsattua bräkleenillä tai muillakaan litkuilla(kokeiltu on)Ultrapesu on ainoa toimiva keino!
Mä en tekis mitään muuta ennenkuin kaasarit ja bensalinjat on VARMASTI puhtaat.
Voisikohan tuo mainitsemasi hartsiintuminen olla perusongelmana tässä tapauksessa?
Auto siis toimii moitteetta kun putsaa tyhjäkäyntisuuttimet. Vähän aikaa. Tuntuu kuin jotain likaa kaasareissa olisi.
Ultraäänipesua molemmille kaasareille Tiippana suositteli.
Ota se suodatin ja avaa se,siitä näät irtooko tankista tavaraa,jos se on vaan karkeesuodatin niin se ei estä varsinkaan pienimmän eli tyhjäkäyntisuuttimen tukkeutumista.
Kohokammioiden pohjilta näät kanssa jos sakkaa tulee jostain.
En edelleenkään menis tekemään mitään muuta ennenkuin bensalinjat on puhtaat
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Itse voimistelin bensapumppujen kanssa pari kuukautta sitten. Ongelma minulla oli bensan loppuminen korkeilla kierroksilla ~5800 ja yli. Muuten mekaaninen pumppu toimi minun tapauksessa ihan ok pl. uusi tarvikepumppu joka tuotti tyhjäkäynnillä selvästi liian korkean 0.3bar paineen. Tämä tosin tapahtui vasta kun auto kävi tyhjäkäyntiä useamman minuutin. Em jutusta seurauksena oli "raskas" tyhjäkäynti ei juuri muuta.alamajy kirjoitti:Okkei. Tuli mieleeni että nyt käytössä on vanha mekaaninen bensapumppu.Juhako kirjoitti:^ tarkennuksena Dellostossa on kohoja kolmea eri painoista ja siten myös mittojakin on kolme erilaista, mutta kaikki antaa sama bensapinnan kohokammioon.
Olisiko mahdollista että bensan paineet ei riitä kun siirrytään tasakaasulta kiihdytykseen?
Sähköinen bensapumppuhan ratkaisisi tätä ongelmaa.
Giulia Super -69
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Harmi ettei Kaasutin Varmaa ole enää olemassa, koska ne sai aina Alfan kaasarit nätisti toimimaan. Nyt on ollut ongelmia tämän uuden bensan kanssa, eikä kukaan ole osannut säätää niitä kohdilleen. Uuden litkun kanssa olen käyttänyt talviseisonnassa bensan stabilointi ainetta.
Minulla on GTV:ssä weberin dcoe kaasarit, mutta uusi bensa toi murheita. Vanhalla hyvällä Vpowerilla ei ole ollut mitään ongelmia, ja kaasarit toimi mukavasti.
Bensasuodin, bensapumppu, imusarjankumit ja kaikki imusarjan tiivisteet on myös vaihdettu. Reilu viitisen vuotta sitten on vaihdettu bensaletkut. Samoin koko sytkäpuoli on uutta osaa täynnä kondensaattorista lähtien.
Ensimmäisenä ongelmana tällä uudella bensalla oli kaasarien tulviminen, josta pääsi eroon säätämällä kohot(Autobooksin antamaan alimpaan bensanpinta tasoon). Sittemmin käytin autoa kaasarien säädössä parissakin paikassa, niin kaasareita ei saatu säätöön, jäi ihan jäätävä viive kaasua painettaessa, eikä käynyt ihan niinkuin piti. Tuntui kun kaasarit eivät olisi synkassa. Koska vastaavaa ongelmaa oli aikoinaan 75:ssa, kun kaasarit eivät olleet synkassa. Rauhallisesti painamalla kiihtyi tasaisesti. Tosin huolto mainitsi, ettei saa 3 pytyltä kunnon lukemia.
Hommasin huoltosarjan kaasareille, josta vaihdoin neulaventtiilit, pikkusuodattimet, ja osan tiivisteistä, koska kaikki eivät olleet ihan yhteensopivia. Huomasin järkytykseksi, että pikkusuotimet oli ihme valkoisen möhnän peitossa. Aiemmin ne ovat olleet ihan kirkkaat. Onkohan tämä nyt sitä kuulua hartsia tai jotain muuta vastaavaa. Olen nähnyt yhden Jaquarin kaasarit, jossa oli myös valkoista möhnää sisällä. Onneksi suurinosa oli jäänyt suodattimiin? Samalla puhdistin kaasarit CRC:n kaasuttimien puhdistus aineella ja käytin spray paineilmaa suuttimiin.
Tässä välissä en käyttänyt säädätetävänä, mutta käynti vain huononi, ei meinannut enää käynnistyä, eikä käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä. Ongelma vain paheni, eikä meinannut saada enää käyntiinkään vaan sai sahata pirun kauana ja sen jälkeen kävi epäpuhtaasti. Epäilin sytkääkin, mutta se oli ihan kohdallaan tämä tarkistettu strobolla. Kipinä ei ole ollut ongelmana, tai en tiedä kun olen useamman puolankin kanssa leikkinyt, koska ulkomaisia foorumeilta lukeneena niissäkin ollut ongelmia. Niiden vaihdolla ei ole ollut vaikutusta. Onko Boschin sininen paras vaihtoehto?
Viimeisenä oljenkortena olen tarttunut purkkeihin, jotka lisätään bensan sekaan. Lisäsin Sonaxin lyijynkorvaus ainetta ja CRC:n kaasuttimien ja venttiilien puhdistus ainetta, joka piti poistaa hartsia ja tehdä kaikkea mahdollista. Tai ainakin tällaisia lupauksia oli. Muutaman kerran käyttänyt käsikaasun varassa reilun tunnin korotettua tyhjäkäyntiä tallin ulkopuolella(samalla korjannu 156:sta). Reilu kuukausi sitten ihmettelin, että yhtäkkiä kierrokset oli noussut 1800rpm:stä 3000rpmään. Jotain puhdistui jostain ja käynnistyminen on helpottut samalla kaasunvaste viive on pienentynyt huomattavasti, mitä pientä lenkkiä kodin ympäristössä päässy heittämään, mutta ei vieläkään täydellinen.
Nyt hommasin itselleni joululahjoiksi colortunen tulpan, synkronointi mittarin(imusarjaan laitettava) ja nelipylväisen synkronointimittarin. Nämä kaikki olen tilannut ebaystä Briteistä. Jos en saa itse kaasareita säätöihin, niin sitten nostan kädet ylös ja vien korjaamolle.
Joku kyseli kaasarien säätämispaikkaa, niin kesällä metsästin kaasari experttiä, ja löysin jostain historic ralli jutusta tai lehdestä jonkun paikan. GTV:n ottaminen ajoon kuitenkin vähän viivästyi, joten en ole siis ottanut yhteyttä, eikä muutenkaan tietoa firmasta, otin vain yhteystiedot ylös.
BENSA-SÄHKÖ EXPERTTI
LASSE MÄKELÄ
myös liikkuva huolto!
KLAUKKALANTIE 74 01800 KLAUKKALA
p.040-5548372 email: bensaexpertti@kolumbus.fi
Jos joku tota kokeilee, niin olen kiinnostunut kuulemaan saiko se kaasarit säätöön. Jos vaikka ensi kesänä saisi GTV:n kilpiin ja ajoon. Samalla saisi rauhallisia korjaushetkiä 156:n jakohihna- ja mahdolliselle kytkinremontille.
Minulla on GTV:ssä weberin dcoe kaasarit, mutta uusi bensa toi murheita. Vanhalla hyvällä Vpowerilla ei ole ollut mitään ongelmia, ja kaasarit toimi mukavasti.
Bensasuodin, bensapumppu, imusarjankumit ja kaikki imusarjan tiivisteet on myös vaihdettu. Reilu viitisen vuotta sitten on vaihdettu bensaletkut. Samoin koko sytkäpuoli on uutta osaa täynnä kondensaattorista lähtien.
Ensimmäisenä ongelmana tällä uudella bensalla oli kaasarien tulviminen, josta pääsi eroon säätämällä kohot(Autobooksin antamaan alimpaan bensanpinta tasoon). Sittemmin käytin autoa kaasarien säädössä parissakin paikassa, niin kaasareita ei saatu säätöön, jäi ihan jäätävä viive kaasua painettaessa, eikä käynyt ihan niinkuin piti. Tuntui kun kaasarit eivät olisi synkassa. Koska vastaavaa ongelmaa oli aikoinaan 75:ssa, kun kaasarit eivät olleet synkassa. Rauhallisesti painamalla kiihtyi tasaisesti. Tosin huolto mainitsi, ettei saa 3 pytyltä kunnon lukemia.
Hommasin huoltosarjan kaasareille, josta vaihdoin neulaventtiilit, pikkusuodattimet, ja osan tiivisteistä, koska kaikki eivät olleet ihan yhteensopivia. Huomasin järkytykseksi, että pikkusuotimet oli ihme valkoisen möhnän peitossa. Aiemmin ne ovat olleet ihan kirkkaat. Onkohan tämä nyt sitä kuulua hartsia tai jotain muuta vastaavaa. Olen nähnyt yhden Jaquarin kaasarit, jossa oli myös valkoista möhnää sisällä. Onneksi suurinosa oli jäänyt suodattimiin? Samalla puhdistin kaasarit CRC:n kaasuttimien puhdistus aineella ja käytin spray paineilmaa suuttimiin.
Tässä välissä en käyttänyt säädätetävänä, mutta käynti vain huononi, ei meinannut enää käynnistyä, eikä käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä. Ongelma vain paheni, eikä meinannut saada enää käyntiinkään vaan sai sahata pirun kauana ja sen jälkeen kävi epäpuhtaasti. Epäilin sytkääkin, mutta se oli ihan kohdallaan tämä tarkistettu strobolla. Kipinä ei ole ollut ongelmana, tai en tiedä kun olen useamman puolankin kanssa leikkinyt, koska ulkomaisia foorumeilta lukeneena niissäkin ollut ongelmia. Niiden vaihdolla ei ole ollut vaikutusta. Onko Boschin sininen paras vaihtoehto?
Viimeisenä oljenkortena olen tarttunut purkkeihin, jotka lisätään bensan sekaan. Lisäsin Sonaxin lyijynkorvaus ainetta ja CRC:n kaasuttimien ja venttiilien puhdistus ainetta, joka piti poistaa hartsia ja tehdä kaikkea mahdollista. Tai ainakin tällaisia lupauksia oli. Muutaman kerran käyttänyt käsikaasun varassa reilun tunnin korotettua tyhjäkäyntiä tallin ulkopuolella(samalla korjannu 156:sta). Reilu kuukausi sitten ihmettelin, että yhtäkkiä kierrokset oli noussut 1800rpm:stä 3000rpmään. Jotain puhdistui jostain ja käynnistyminen on helpottut samalla kaasunvaste viive on pienentynyt huomattavasti, mitä pientä lenkkiä kodin ympäristössä päässy heittämään, mutta ei vieläkään täydellinen.
Nyt hommasin itselleni joululahjoiksi colortunen tulpan, synkronointi mittarin(imusarjaan laitettava) ja nelipylväisen synkronointimittarin. Nämä kaikki olen tilannut ebaystä Briteistä. Jos en saa itse kaasareita säätöihin, niin sitten nostan kädet ylös ja vien korjaamolle.
Joku kyseli kaasarien säätämispaikkaa, niin kesällä metsästin kaasari experttiä, ja löysin jostain historic ralli jutusta tai lehdestä jonkun paikan. GTV:n ottaminen ajoon kuitenkin vähän viivästyi, joten en ole siis ottanut yhteyttä, eikä muutenkaan tietoa firmasta, otin vain yhteystiedot ylös.
BENSA-SÄHKÖ EXPERTTI
LASSE MÄKELÄ
myös liikkuva huolto!
KLAUKKALANTIE 74 01800 KLAUKKALA
p.040-5548372 email: bensaexpertti@kolumbus.fi
Jos joku tota kokeilee, niin olen kiinnostunut kuulemaan saiko se kaasarit säätöön. Jos vaikka ensi kesänä saisi GTV:n kilpiin ja ajoon. Samalla saisi rauhallisia korjaushetkiä 156:n jakohihna- ja mahdolliselle kytkinremontille.
Viimeksi muokannut GiuliaSuper, 30 Marras 2013, 13:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Jep. Tällä suunnitelmalla pitää varmaan lähteä ongelmaa poistamaan. Varsinkin jos nuo suuttimet on nyt edes jotenkin kohdillaan.Juhako kirjoitti:Jos kaasariin tulee sakkaa niin Dellortossa sakka menee kohakammion alla olevaan kiihdytyspumpuun piiloon.
Vian ollessa päällä ei käy tyhjäkäyntiä voi olla tulvimis vika, neulavettiili kulunut, likaa neulaventtiilissä tai bensapinta liian korkealla. Bensan painekin voi olla liian korkea.
Kun ottaa kaasarit pois, puhdistaa ja vaihtaa huoltosarjan osat niin alkaa kaasuttimien perusasiat olla kunnossa. Samalla näkee hyvin ne värinäkumien kunnon, jos pykieet niin kanttaa suunitella niiden vaihtoa myös. Sen jälkeen voin keskittyä säätämiseen, koska ei kannata suuttimia vaihdella jos vika on muualla kuten näyttää olevan.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kuvia kaasareista. Ylimääräinen bensansuodatin näkyy toisessa kuvassa.
- Liitteet
-
- JunnuBensanSuodatin.jpg
- (32 KiB) Tiedosto ladattu 8237 kertaa
-
- JunnuKaasarit.jpg
- (44.94 KiB) Tiedosto ladattu 8237 kertaa
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
^ Onko paineensäätimen suodatin myös paikallaan vai onko tämä letkussa oleva suodatin korvaamassa sitä?
Giulia Super -69
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kuvasta päätellen:Laukase ainakin ensimmäisenä silikonitulpanjohdot mäjelle ja toiseks pidä tulpan johdot visusti erossa toisistaan
Proversion voi tehdä poraamalla kuulosuojaimiin molemmille puolille letkun mentävät reijät
Paljon halvempi tapa (ja yhtä pätevä)on ostaa pätkä korvaan sopivaa letkua ja liikutella toista päätä kurkkujen välillä toisen pään ollessa korvassasynkronointi mittarin(imusarjaan laitettava) ja nelipylväisen synkronointimittarin.
Proversion voi tehdä poraamalla kuulosuojaimiin molemmille puolille letkun mentävät reijät
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Aika vaikea säätää mitään näin etänä, mutta kommentoidaan nyt jotain Yleinen ongelmakohta on pielessä olava synkkaus ja tyhjäkäynnillä liikaa auki olevat kaasuläpät. Toinen juttu on väärällä kierrosnopeudella säädetty perusennakko ja vaikka kolmantena vielä jakajan takerteleva ennakkokoneisto. Kaikenlaiset bensalinjan epäpuhtaudet jäävät paineensäätimen paperisuodattimeen.
Giulia Super -69
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Edellä mainittujen lisäksi ongelmia voi aiheuttaa vivustossa oikeassa päässä oleva kumipusla jos on loppu. Kannattaa tosiaan ekaksi tarkastaa ne kumit. Lisäksi jakajan ennakkokoneiston kunto kannattaa tsekata ettei ole jumissa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Ehkä pitää kokeilla, kun on noin helppoa. Toinen noista tuli kaupanpäällisenä. Jännä vaan ettei firmatkaan saa noita säätöihinVito kirjoitti:Paljon halvempi tapa (ja yhtä pätevä)on ostaa pätkä korvaan sopivaa letkua ja liikutella toista päätä kurkkujen välillä toisen pään ollessa korvassasynkronointi mittarin(imusarjaan laitettava) ja nelipylväisen synkronointimittarin.
Proversion voi tehdä poraamalla kuulosuojaimiin molemmille puolille letkun mentävät reijät
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Ehkä se johtuu siitä.ettei taida enää olla sellaisia firmoja ja säätäjiä jotka osais säätää perinteisillä konsteilla ja ns.korvakuulolta
Perinteisesti noita Weberin halpaversioita eli Lorttoja ei myöskään oikein koskaan ole saanut pysymään kunnolla säädöissä.
Perinteisesti noita Weberin halpaversioita eli Lorttoja ei myöskään oikein koskaan ole saanut pysymään kunnolla säädöissä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kannen ja imusarjan välinen tasotiivistekkin voi olla poikki. Eli imuvuoto sitä kautta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Oletko tarkistanut paineensäätimen kalvon, hajonnut kalvo voisi aiheuttaa kaasuttimien tulvimisen ja valkoinen möhnä suodattimissa voisi olla hapettumaa kalvon päältä, siis tilasta jossa jousi on.GiuliaSuper kirjoitti:Harmi ettei Kaasutin Varmaa ole enää olemassa, koska ne sai aina Alfan kaasarit nätisti toimimaan. Nyt on ollut ongelmia tämän uuden bensan kanssa, eikä kukaan ole osannut säätää niitä kohdilleen. Uuden litkun kanssa olen käyttänyt talviseisonnassa bensan stabilointi ainetta.
Minulla on GTV:ssä weberin dcoe kaasarit, mutta uusi bensa toi murheita. Vanhalla hyvällä Vpowerilla ei ole ollut mitään ongelmia, ja kaasarit toimi mukavasti.
Bensasuodin, bensapumppu, imusarjankumit ja kaikki imusarjan tiivisteet on myös vaihdettu. Reilu viitisen vuotta sitten on vaihdettu bensaletkut. Samoin koko sytkäpuoli on uutta osaa täynnä kondensaattorista lähtien.
Ensimmäisenä ongelmana tällä uudella bensalla oli kaasarien tulviminen, josta pääsi eroon säätämällä kohot(Autobooksin antamaan alimpaan bensanpinta tasoon). Sittemmin käytin autoa kaasarien säädössä parissakin paikassa, niin kaasareita ei saatu säätöön, jäi ihan jäätävä viive kaasua painettaessa, eikä käynyt ihan niinkuin piti. Tuntui kun kaasarit eivät olisi synkassa. Koska vastaavaa ongelmaa oli aikoinaan 75:ssa, kun kaasarit eivät olleet synkassa. Rauhallisesti painamalla kiihtyi tasaisesti. Tosin huolto mainitsi, ettei saa 3 pytyltä kunnon lukemia.
Hommasin huoltosarjan kaasareille, josta vaihdoin neulaventtiilit, pikkusuodattimet, ja osan tiivisteistä, koska kaikki eivät olleet ihan yhteensopivia. Huomasin järkytykseksi, että pikkusuotimet oli ihme valkoisen möhnän peitossa. Aiemmin ne ovat olleet ihan kirkkaat. Onkohan tämä nyt sitä kuulua hartsia tai jotain muuta vastaavaa. Olen nähnyt yhden Jaquarin kaasarit, jossa oli myös valkoista möhnää sisällä. Onneksi suurinosa oli jäänyt suodattimiin? Samalla puhdistin kaasarit CRC:n kaasuttimien puhdistus aineella ja käytin spray paineilmaa suuttimiin.
Tässä välissä en käyttänyt säädätetävänä, mutta käynti vain huononi, ei meinannut enää käynnistyä, eikä käynyt kunnolla tyhjäkäyntiä. Ongelma vain paheni, eikä meinannut saada enää käyntiinkään vaan sai sahata pirun kauana ja sen jälkeen kävi epäpuhtaasti. Epäilin sytkääkin, mutta se oli ihan kohdallaan tämä tarkistettu strobolla. Kipinä ei ole ollut ongelmana, tai en tiedä kun olen useamman puolankin kanssa leikkinyt, koska ulkomaisia foorumeilta lukeneena niissäkin ollut ongelmia. Niiden vaihdolla ei ole ollut vaikutusta. Onko Boschin sininen paras vaihtoehto?
Viimeisenä oljenkortena olen tarttunut purkkeihin, jotka lisätään bensan sekaan. Lisäsin Sonaxin lyijynkorvaus ainetta ja CRC:n kaasuttimien ja venttiilien puhdistus ainetta, joka piti poistaa hartsia ja tehdä kaikkea mahdollista. Tai ainakin tällaisia lupauksia oli. Muutaman kerran käyttänyt käsikaasun varassa reilun tunnin korotettua tyhjäkäyntiä tallin ulkopuolella(samalla korjannu 156:sta). Reilu kuukausi sitten ihmettelin, että yhtäkkiä kierrokset oli noussut 1800rpm:stä 3000rpmään. Jotain puhdistui jostain ja käynnistyminen on helpottut samalla kaasunvaste viive on pienentynyt huomattavasti, mitä pientä lenkkiä kodin ympäristössä päässy heittämään, mutta ei vieläkään täydellinen.
Nyt hommasin itselleni joululahjoiksi colortunen tulpan, synkronointi mittarin(imusarjaan laitettava) ja nelipylväisen synkronointimittarin. Nämä kaikki olen tilannut ebaystä Briteistä. Jos en saa itse kaasareita säätöihin, niin sitten nostan kädet ylös ja vien korjaamolle.
Joku kyseli kaasarien säätämispaikkaa, niin kesällä metsästin kaasari experttiä, ja löysin jostain historic ralli jutusta tai lehdestä jonkun paikan. GTV:n ottaminen ajoon kuitenkin vähän viivästyi, joten en ole siis ottanut yhteyttä, eikä muutenkaan tietoa firmasta, otin vain yhteystiedot ylös.
BENSA-SÄHKÖ EXPERTTI
LASSE MÄKELÄ
myös liikkuva huolto!
KLAUKKALANTIE 74 01800 KLAUKKALA
p.040-5548372 email: bensaexpertti@kolumbus.fi
Jos joku tota kokeilee, niin olen kiinnostunut kuulemaan saiko se kaasarit säätöön. Jos vaikka ensi kesänä saisi GTV:n kilpiin ja ajoon. Samalla saisi rauhallisia korjaushetkiä 156:n jakohihna- ja mahdolliselle kytkinremontille.
Tiedätkö tarkemmin mitä lukemia huolto ei saanut 3. sylinteristä eli mitä siis mitattiin?
Boschin sininen puola on ihan hyvä.
Kaasarit lienee orggis mallia eli DCOE 32 ?
Giulia Super -69
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
^^^Vespan kaasarin pystyn säätämään korvakuulolla, mutta en näitä. Tätä taitoa ei tunnu olevan enää missään, joten pitää säätää itse.
^^Koitin itse päästä helpolla, ja olla vaihtamatta tasotiivistettä imusarjan kumien vaihdon yhteydessä, koska unohdin sen tilata. No mitä kävikään tietenkin se vuosi ja sitten vaan kiireenvilkkaan tilaamaan ja vaihtamaan. Suosittelen tarkastamaan omastanne, jos ootte vaihtanu imusarjan kumeja. Samalla vaivalla tuon vaihtaa.
^Kyseessä originaalit 40DCOE32. Missä muuten paineensäätimenkalvo pitäisi sijaita? Tarkoitetaanko paineensäätimellä bensansuodatinta, jossa on jousen päässä metallikuula, enpä tiedä siellä mitään kalvoa? Enää en ole tulvimista havainnut, kun säädin kohot tehtaan minimiarvoille, mutta ei haittaa vaikka tuon tarkastaisikin. Se voisikin selittää sen, miksi lämpimänäkin hetken seisottamisen jälkeen joutuu starttaamaan kohtuu pitkään. Uusi bensapumppu nopeutti starttaamista, mutta ei poistanut täysin tätä ongelmaa.
weber räjäytyskuva
Ymmärsin, ettei saa tarkkoja alipainelukemia, ja säädöt ei meinanneet vaikuttaa mihinkään? En pysty vannomaan, mutta joulun jälkeen pystyn tämän itsekin tutkimaan. Huolto neuvoi asentamaan korjaussarjan, jonka sittemin asensinkin.
Unohdinpa tässä yhden tärkeän asian, niin siellähän oli jumissa osa nr:8 needle valve(neulaventtiili), ja herkistelin sen kuntoon huoltosarjan asennuksen yhteydessä. Nimenomaa 3 kaasarissa todennäköisesti tuo vaikutti myös siihen, etteivät saaneet lukemia? Silti ihmettelen, että nyttemmin puhdistuslitkut, ovat vaikuttaneet käyntiin niin radikaalisti. Typerä kysymys, mikä funktio tuolla neulaventtiilillä oikein on?
Kiitti Gasolina taidan jättää Boschin sinisen puolan paikoilleen.
Pahoitteluni Alamajylle ketjun nappaamisesta omiinkin tarkoituksiin.
^^Koitin itse päästä helpolla, ja olla vaihtamatta tasotiivistettä imusarjan kumien vaihdon yhteydessä, koska unohdin sen tilata. No mitä kävikään tietenkin se vuosi ja sitten vaan kiireenvilkkaan tilaamaan ja vaihtamaan. Suosittelen tarkastamaan omastanne, jos ootte vaihtanu imusarjan kumeja. Samalla vaivalla tuon vaihtaa.
^Kyseessä originaalit 40DCOE32. Missä muuten paineensäätimenkalvo pitäisi sijaita? Tarkoitetaanko paineensäätimellä bensansuodatinta, jossa on jousen päässä metallikuula, enpä tiedä siellä mitään kalvoa? Enää en ole tulvimista havainnut, kun säädin kohot tehtaan minimiarvoille, mutta ei haittaa vaikka tuon tarkastaisikin. Se voisikin selittää sen, miksi lämpimänäkin hetken seisottamisen jälkeen joutuu starttaamaan kohtuu pitkään. Uusi bensapumppu nopeutti starttaamista, mutta ei poistanut täysin tätä ongelmaa.
weber räjäytyskuva
Ymmärsin, ettei saa tarkkoja alipainelukemia, ja säädöt ei meinanneet vaikuttaa mihinkään? En pysty vannomaan, mutta joulun jälkeen pystyn tämän itsekin tutkimaan. Huolto neuvoi asentamaan korjaussarjan, jonka sittemin asensinkin.
Unohdinpa tässä yhden tärkeän asian, niin siellähän oli jumissa osa nr:8 needle valve(neulaventtiili), ja herkistelin sen kuntoon huoltosarjan asennuksen yhteydessä. Nimenomaa 3 kaasarissa todennäköisesti tuo vaikutti myös siihen, etteivät saaneet lukemia? Silti ihmettelen, että nyttemmin puhdistuslitkut, ovat vaikuttaneet käyntiin niin radikaalisti. Typerä kysymys, mikä funktio tuolla neulaventtiilillä oikein on?
Kiitti Gasolina taidan jättää Boschin sinisen puolan paikoilleen.
Pahoitteluni Alamajylle ketjun nappaamisesta omiinkin tarkoituksiin.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Tämähän on vaan hyväksi. Eli hyviä ohjeita ja ideoita tulee kaiken merkkisiin kaasareihin.GiuliaSuper kirjoitti:^^^Vespan kaasarin pystyn säätämään korvakuulolla, mutta en näitä. Tätä taitoa ei tunnu olevan enää missään, joten pitää säätää itse.
^^Koitin itse päästä helpolla, ja olla vaihtamatta tasotiivistettä, koska unohdin tilata sen. No mitä kävikään tietenkin se vuosi ja sitten vaan kiireenvilkkaan tilaamaan ja vaihtamaan.
^Kyseessä originaalit 40DCOE32. Missä muuten paineensäätimenkalvo pitäisi sijaita? Tarkoitetaanko paineensäätimellä bensansuodatinta, jossa on jousen päässä metallikuula, enpä tiedä siellä mitään kalvoa? Enää en ole tulvimista havainnut, kun säädin kohot tehtaan minimiarvoille, mutta ei haittaa vaikka tuon tarkastaisikin. Se voisikin selittää sen, miksi lämpimänäkin hetken seisottamisen jälkeen joutuu starttaamaan kohtuu pitkään. Uusi bensapumppu nopeutti starttaamista, mutta ei poistanut täysin tätä ongelmaa.
weber räjäytyskuva
Ymmärsin, ettei saa tarkkoja alipainelukemia, ja säädöt ei meinanneet vaikuttaa mihinkään? En pysty vannomaan, mutta joulun jälkeen pystyn tämän itsekin tutkimaan. Huolto neuvoi asentamaan korjaussarjan, jonka sittemin asensinkin.
Unohdinpa tässä yhden tärkeän asian, niin siellähän oli jumissa osa nr:8 needle valve(neulaventtiili), ja herkistelin sen kuntoon huoltosarjan asennuksen yhteydessä. Nimenomaa 3 kaasarissa todennäköisesti tuo vaikutti myös siihen, etteivät saaneet lukemia? Silti ihmettelen, että nyttemmin puhdistuslitkut, ovat vaikuttaneet käyntiin niin radikaalisti. Typerä kysymys, mikä funktio tuolla neulaventtiilillä oikein on?
Kiitti Gasolina taidan jättää Boschin sinisen puolan paikoilleen.
Pahoitteluni Alamajylle ketjun nappaamisesta omiinkin tarkoituksiin.
Ongelmien lähteetkin saattavat olla samoja.
Pitäisi löytää aikaa käydä taas kaasareiden kimppuun. Nyt ei homma täällä etene juurikaan..
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kaasuttimet kannattaa ilman muuta opetella säätämään itse, kun kerran autonkin omistaa. Ei näissä mitään mustaa magiaa ole.GiuliaSuper kirjoitti:^^^Vespan kaasarin pystyn säätämään korvakuulolla, mutta en näitä. Tätä taitoa ei tunnu olevan enää missään, joten pitää säätää itse.
^^Koitin itse päästä helpolla, ja olla vaihtamatta tasotiivistettä imusarjan kumien vaihdon yhteydessä, koska unohdin sen tilata. No mitä kävikään tietenkin se vuosi ja sitten vaan kiireenvilkkaan tilaamaan ja vaihtamaan. Suosittelen tarkastamaan omastanne, jos ootte vaihtanu imusarjan kumeja. Samalla vaivalla tuon vaihtaa.
^Kyseessä originaalit 40DCOE32. Missä muuten paineensäätimenkalvo pitäisi sijaita? Tarkoitetaanko paineensäätimellä bensansuodatinta, jossa on jousen päässä metallikuula, enpä tiedä siellä mitään kalvoa? Enää en ole tulvimista havainnut, kun säädin kohot tehtaan minimiarvoille, mutta ei haittaa vaikka tuon tarkastaisikin. Se voisikin selittää sen, miksi lämpimänäkin hetken seisottamisen jälkeen joutuu starttaamaan kohtuu pitkään. Uusi bensapumppu nopeutti starttaamista, mutta ei poistanut täysin tätä ongelmaa.
weber räjäytyskuva
Ymmärsin, ettei saa tarkkoja alipainelukemia, ja säädöt ei meinanneet vaikuttaa mihinkään? En pysty vannomaan, mutta joulun jälkeen pystyn tämän itsekin tutkimaan. Huolto neuvoi asentamaan korjaussarjan, jonka sittemin asensinkin.
Unohdinpa tässä yhden tärkeän asian, niin siellähän oli jumissa osa nr:8 needle valve(neulaventtiili), ja herkistelin sen kuntoon huoltosarjan asennuksen yhteydessä. Nimenomaa 3 kaasarissa todennäköisesti tuo vaikutti myös siihen, etteivät saaneet lukemia? Silti ihmettelen, että nyttemmin puhdistuslitkut, ovat vaikuttaneet käyntiin niin radikaalisti. Typerä kysymys, mikä funktio tuolla neulaventtiilillä oikein on?
Kiitti Gasolina taidan jättää Boschin sinisen puolan paikoilleen.
Pahoitteluni Alamajylle ketjun nappaamisesta omiinkin tarkoituksiin.
Paineensäätimen kalvo on siinä samassa purkissa kuin bensansuodinkin, itse asiassa pötikkä on ensi sijaisesti paineensäädin (Fispa FRP-11) jossa on sisääntulevalle bensalle suodin. Yleensä kalvon hajotessa bensaa tulee ulos ainakin jonkin verran kalvon takana olevasta ilmareiästä. Kyllä siellä kalvo pitäisi olla, ellei ole niin selitys aika monelle jutulle on tässä. Kannattaa purkaa ja tarkistaa uudelleen.
Jumissa ollut venttiili on kohon neula ja se on 99% varmuudella aiheuttanut kaasuttimen tulvimisen. Funktio on avata ja sulkea bensan tuloa kohokammioon. Huoltosarjan mukana tulee uudet neulaventtiilit 2kpl, ne kannattaa ehdottomasti vaihtaa.
Aika pitkälle nämä DCOE jutut pätee myös DHLA kaasareihin.
Giulia Super -69
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Moi!
Paljon on hyviä neuvoja tullut. Tässä pari linkkiä Lorttoihin:
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/p ... ectionID=1
http://www.dellorto.co.uk/images/parts/dhladiag.pdf
Kyllä ne Dellortotkin kohtuu hyvin pysyy säädössään jos ei ole sitten jotain oikeeta vikaa. Itselläni kolmas katsastus peräkkäin samoilla säädöillä ja päästöt OK, lisäksi vielä toimiikin rykimättä.
Toisaalta kun tuplat alkaa kiukuttelemaan niin vaikuttaa jo se toimintaan, paistaako aurinko vai onko pilvistä
- Tuo 20km tuntuu melko pitkältä matkalta, että alkaa vasta sitten rykimään --> oletko kokeillut tuossa vaiheessa kun rykii vaikuttaako rikastimen vetäminen rykimiseen? Voisi antaa vinkkiä meneekö laihalle vai rikkaalle. Jotenkin en osaa uskoa, että tyhjäkäyntisuuttimien puhdistus korjaisi asian, ennemminkin olisin sen moottorin jäähtymisen kannalla. Toisaalta paha sanoa etänä...
- Kuvista päätellen siellä ne imukumit on kaasareiden ja kannen välissä, onko pykineet? Vaikka kumit olisi ehjät, se paperitiiviste voi olla kuitenkin poikki = horii ilmaa väärästä välistä, sotkee seoksen.
- Se huoltosarja olisi varmaan kova sana, tullee myös kiihdytyspumpun kalvot mukana, niin on sekin puoli sitten OK. Onhan kaasuläppäakselien laakerit ehjät, ettei ole kovin väljää?
- Jos nyt kovin väärin muista niin taitaa Lorttossa olla kuusi säädettävää kohtaa, loput on sitten säädettävä osia vaihtamalla. Tee ensin se kaasuttimien synkronointi --> kaasuttimien välissä on akselien säätöruuvi, ilmanputsari pois, muoviletku tosissaan korvaan ja kuuntele, että kummankin parin imukurkut korisee/suhisee samalla tavalla. Jos tyhjäkäynnin kierrosluku menee sen seurauksena liian pieneksi/suureksi, kaasareiden välissä on tyhjäkäynnnin kierrosnopeuden säätöruuvi, korjaa nopeus sillä. Sitten seos säätö --> jokaisen kurkun päällä on seosruuvi, toivottavasti säätyy, ettei ole jumissa. Käännä jokainen ensin kiinni ja avaa sitten kaikkia yhtä paljon, arviolta 3,5 kierrosta ja taas haet kierrosluvun säädöllä sopivat tyhjäkäyntikierrokset. Voit availla seos säätöjä esim. 1/4 kierroksen kerrallaan edelleenkin kaikkia saman verran ja kuunnella milloin käy tasaisesti tyhjäkäyntiä, passaten kierrosluvun säädöllä. Kun pörisee siististi voi kokeilla päästömittausta ja hienosäätää siinä vielä tarvittaessa.
- Mutta kuten sanottu, jos kaasareissa tai koneessa on jotain teknistä vikaa, ei pelkkä säätöpolitiikka auta.
- Nämähän saattoi olla selviäkin asioita, mutta ehkä jollekin joskus avuksi.
Paljon on hyviä neuvoja tullut. Tässä pari linkkiä Lorttoihin:
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/p ... ectionID=1
http://www.dellorto.co.uk/images/parts/dhladiag.pdf
Kyllä ne Dellortotkin kohtuu hyvin pysyy säädössään jos ei ole sitten jotain oikeeta vikaa. Itselläni kolmas katsastus peräkkäin samoilla säädöillä ja päästöt OK, lisäksi vielä toimiikin rykimättä.
Toisaalta kun tuplat alkaa kiukuttelemaan niin vaikuttaa jo se toimintaan, paistaako aurinko vai onko pilvistä
- Tuo 20km tuntuu melko pitkältä matkalta, että alkaa vasta sitten rykimään --> oletko kokeillut tuossa vaiheessa kun rykii vaikuttaako rikastimen vetäminen rykimiseen? Voisi antaa vinkkiä meneekö laihalle vai rikkaalle. Jotenkin en osaa uskoa, että tyhjäkäyntisuuttimien puhdistus korjaisi asian, ennemminkin olisin sen moottorin jäähtymisen kannalla. Toisaalta paha sanoa etänä...
- Kuvista päätellen siellä ne imukumit on kaasareiden ja kannen välissä, onko pykineet? Vaikka kumit olisi ehjät, se paperitiiviste voi olla kuitenkin poikki = horii ilmaa väärästä välistä, sotkee seoksen.
- Se huoltosarja olisi varmaan kova sana, tullee myös kiihdytyspumpun kalvot mukana, niin on sekin puoli sitten OK. Onhan kaasuläppäakselien laakerit ehjät, ettei ole kovin väljää?
- Jos nyt kovin väärin muista niin taitaa Lorttossa olla kuusi säädettävää kohtaa, loput on sitten säädettävä osia vaihtamalla. Tee ensin se kaasuttimien synkronointi --> kaasuttimien välissä on akselien säätöruuvi, ilmanputsari pois, muoviletku tosissaan korvaan ja kuuntele, että kummankin parin imukurkut korisee/suhisee samalla tavalla. Jos tyhjäkäynnin kierrosluku menee sen seurauksena liian pieneksi/suureksi, kaasareiden välissä on tyhjäkäynnnin kierrosnopeuden säätöruuvi, korjaa nopeus sillä. Sitten seos säätö --> jokaisen kurkun päällä on seosruuvi, toivottavasti säätyy, ettei ole jumissa. Käännä jokainen ensin kiinni ja avaa sitten kaikkia yhtä paljon, arviolta 3,5 kierrosta ja taas haet kierrosluvun säädöllä sopivat tyhjäkäyntikierrokset. Voit availla seos säätöjä esim. 1/4 kierroksen kerrallaan edelleenkin kaikkia saman verran ja kuunnella milloin käy tasaisesti tyhjäkäyntiä, passaten kierrosluvun säädöllä. Kun pörisee siististi voi kokeilla päästömittausta ja hienosäätää siinä vielä tarvittaessa.
- Mutta kuten sanottu, jos kaasareissa tai koneessa on jotain teknistä vikaa, ei pelkkä säätöpolitiikka auta.
- Nämähän saattoi olla selviäkin asioita, mutta ehkä jollekin joskus avuksi.
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Jep, en kyllä pysty näkemään mitään syytä miksi Dellorto pysyisi huonommin säädöissä kuin Weber tai olisi muuten huonompi. Itse asiassa on joiltan osin jopa parempi.
Giulia Super -69
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
On se lortto hieman karkeempitekonen, itse olen ollut tyytyväinen lorttoihin sekä eskossa että kuplassa
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Paineensäätimen suodatin on myös paikallaan. Tämä laitettiin ihan vaan varmuudeksi.Gasolina kirjoitti:^ Onko paineensäätimen suodatin myös paikallaan vai onko tämä letkussa oleva suodatin korvaamassa sitä?
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Eikä ole mitään mömmöä, joka poistaisi hartsin? Suolahappo, viina, ....?Vito kirjoitti:Onko auto seissyt kauan,onko kuinka vanhat bensat tankissa?
Kuullostaa nykyisin hyvin tyypilliseltä kausittaisessa käytössä olevan kaasutinmoottorin (Prätkät,perämoottorit,ruohonleikkurit harrasteautot etc.)ongelmalta.
Nykybensat ei kestä säilyttämistä ja eettereiden ym.lisäaineiden haihtuminen aiheuttaa hapettumista ja hartsiintumista kaasuttimiin ja noita mömmöjä ei saa putsattua bräkleenillä tai muillakaan litkuilla(kokeiltu on)Ultrapesu on ainoa toimiva keino!
Mä en tekis mitään muuta ennenkuin kaasarit ja bensalinjat on VARMASTI puhtaat.
Pitäisi varmaan vetää ihan uudet bensaputket tankilta asti.
Ja sitten tankki irti ja putsaus. Mtes Inerta- (vai mikä se olikaan) käsittely tankille?
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Paineensäätimen suodatin on tosiaan erittäin tärkeä, koska se suodattaa säätimeen tulevan bensan ja näin estää epäpuhtauksien pääsemisen suodattimeen.
Tuosta hartsista vielä yleisesti; mihin se tarkaan ottaen kertyy kaasuttimissa ja aiheuttaa näitä käynti ongelmia? Kun vanhoja suuttimia tutkii ja mittaa niin reiät on melkein aina kuluneet yli ilmoitetun koon mieluummin kuin tukossa. Kiihdytyspumpun suuttimiin ja pohjaventtiilin "hukkareikään" koska ovat yleensä pieniä? Pää- ja tyhjäkäyntisuuttimilta lähtevät poraukset ovat niin reilun kokoisia, useamman millin halkaisija, että niihin tuskin kovin paljoa tavaraa kertyy?
Sitten tuosta kuulon varaisesta kaasuttimien synkkauksesta; millä kierrosluvulla tämä proseduuri tapahtuu?
Tuosta hartsista vielä yleisesti; mihin se tarkaan ottaen kertyy kaasuttimissa ja aiheuttaa näitä käynti ongelmia? Kun vanhoja suuttimia tutkii ja mittaa niin reiät on melkein aina kuluneet yli ilmoitetun koon mieluummin kuin tukossa. Kiihdytyspumpun suuttimiin ja pohjaventtiilin "hukkareikään" koska ovat yleensä pieniä? Pää- ja tyhjäkäyntisuuttimilta lähtevät poraukset ovat niin reilun kokoisia, useamman millin halkaisija, että niihin tuskin kovin paljoa tavaraa kertyy?
Sitten tuosta kuulon varaisesta kaasuttimien synkkauksesta; millä kierrosluvulla tämä proseduuri tapahtuu?
Giulia Super -69
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
"Sitten tuosta kuulon varaisesta kaasuttimien synkkauksesta; millä kierrosluvulla tämä proseduuri tapahtuu?"
Tyhjäkäynnillä, tai tyhjäkäynnin tuntumassa, kaasuläpät lähes kiinni. Näin kohtuu pienenkin eron kuulee.
Tyhjäkäynnillä, tai tyhjäkäynnin tuntumassa, kaasuläpät lähes kiinni. Näin kohtuu pienenkin eron kuulee.
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Synkkaus 1500 kierrosta suunnilleen.Veprut on vähän kalliimmat,sen tähden ne pitää säädöt paremmin.Lortoissa on vähän ohuemmat kohojen aisat saattaa pensapinta muuttua herkemmin ainakin veprumiesten mielestä.Ei oo mulla jäänyt tikkuja käteen lortoista eikä vepruista,että en kyllä sentään oo ennen kuullu lorttoja haukuttavan karkeimmiksi.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kiitos kommenteista koskien synkkaus asiaa. Tuon meillä olleen pikku Superin DHLA:t meni hienosti synkkaan korvakuulolta tyhjäkäynnillä, tarkistus progressiorei'istä ja läpät meni todellakin tarkasti linjaan. Mutta.. jostain syystä tuon minun Superin DCOE 33:t ei mene synkkaan tyhjäkäynnillä eli korvakuulolta säätäen käynti tasoittuu ja käynti nousee aavistuksen, mutta läpät ei ole linjassa ja tehoa katoaa. Hiukan päälle 1000r/min ja läpät menee linjaan, tyhjäkäynti aavistuksen epätasaisempi mutta ei nyt huono. Pitäisi ehkä avata ja kunnostaa nuo jossain vaiheessa, ovat sentään vuodelta 1969 ja mitään perusteellista remonttia ei ole koskaan tehty
Giulia Super -69
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kyllä varmaan löytyy sellaisiakin aineita mitkä liuottaa hartsin,mutta liuottaa varmaan samalla alumiinin,kalvot,kohot ja messinkisuuttimetalamajy kirjoitti:Eikä ole mitään mömmöä, joka poistaisi hartsin? Suolahappo, viina, ....?Vito kirjoitti:Onko auto seissyt kauan,onko kuinka vanhat bensat tankissa?
Kuullostaa nykyisin hyvin tyypilliseltä kausittaisessa käytössä olevan kaasutinmoottorin (Prätkät,perämoottorit,ruohonleikkurit harrasteautot etc.)ongelmalta.
Nykybensat ei kestä säilyttämistä ja eettereiden ym.lisäaineiden haihtuminen aiheuttaa hapettumista ja hartsiintumista kaasuttimiin ja noita mömmöjä ei saa putsattua bräkleenillä tai muillakaan litkuilla(kokeiltu on)Ultrapesu on ainoa toimiva keino!
Mä en tekis mitään muuta ennenkuin kaasarit ja bensalinjat on VARMASTI puhtaat.
Pitäisi varmaan vetää ihan uudet bensaputket tankilta asti.
Ja sitten tankki irti ja putsaus. Mtes Inerta- (vai mikä se olikaan) käsittely tankille?
Viina,eetterit ym. bensaan lisättävät haihtuvat lisäaineet on nykyisin suurin syy kaasutinmoottoreiden ongelmiin ja aiheuttavat mm. alumiinin hapettumista.
>Kuivaks päässyt kaasari voi olla sisältä kauttaaltaan valkoisen puuterin peitossa.
Edelleen:Ultrapesu on tehokkain,helpoin ,hellävaraisin keino.
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Kyllä tehon puuttumisen huomasi heti päälle kahden tonnin ja isommille kierroksille mentiin toosi rauhallisesti. Kerran tuo on penkissä käynyt, silloin oli kyllä synkat kohdallaan, päätellen pakokäyrien tasaisista lämmöistä ja suht kohdallaan olleesta seoksesta, mutta diagnosoitiin bensan saanti ongelmat isoilla kierroksilla joka sitten johti tuohon bensapumpun vaihtoon. Muuten säädöt tuntuu nyt olevan aika lailla linjassa, kone vetää puhtaasti kaikilla kierrosluvuilla ja sietää polkea läpät auki kahdesta tonnista.Juhako kirjoitti:Tehot häviää, miten paljon vaikuttaa tehoon ja millä alueella.
Et varmaa ole penkittänyt, mutta ajettavuushan on tärkeintä.
Itse olen suurimmiksi tehon häviöksi huomannut, väärän vivuston säädön, läppä ei aukea kunnolla.
Synronointiin en ole keskittynyt paljonkaan koska ajan on/off säädöllä normaalisti.
Ehkä pitäisikin.
Pitäisi kyllä itsekin tsekata läppien aukeaminen varmuudeksi.
Giulia Super -69
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksia kaasareista (Dellorto DHLA40)
Tiedoksi, että ostin alfan korjaamomanuaaleja ja niissä on erittäin tarkkoja ohjeita kaasareiden säätämiseen. Myös räjäytyskuvia löytyy.
Ainakin Dellortot ja weberit löytyy...Kaikkia en ole ehtinyt vielä selata läpikään..
Ainakin Dellortot ja weberit löytyy...Kaikkia en ole ehtinyt vielä selata läpikään..