Kehukaa manuaalivaihteistoa
Valvoja: Moderators
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jos kickdownin jälkeen veto alkaa 2 sekunnin kuluttua, korjaa rikkinäinen laatikko.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ilmeisesti ohituksissa laskukaava on seuraava:
Automaatilla:
Ajanotto käyntiin nyt
1. Painetaan kaasupoljinta syvemmälle, kulloisenkin tarpeen mukaan. Molemmat kädet pysyvät ratilla ja kumpikin jalka omilla paikoillaan; oikea jalka kaasupolkimella ja vasen sivussa.
Tässä kohtaa moottorista ja kaasupolkimen painalluksesta riippuen joko:
2a. Nopeus alkaa kiihtymään välittömästi tai
2b. Automaatti valikoi sopivan vaihteen jonka jälkeen kiihtyminen alkaa
3. Tavoitenopeus ja onnistuneesti suoritettu ohitus
4. Automaatti vaihtaa tarvittaessa isommalle vaihteelle
5. Apploodeja
Ajanotto pysäytetään.
Manuaalilla:
1. Kierrosluvun ja käytössä olevan vaihteen perusteella päätetään mille vaihteelle vaihdetaan
2. Oikea käsi (yleensä) irroitetaan ohjauspyörästä ja siirretään vaihdekepin päälle
3.Vasen jalka nostetaan sivusta kytkinpolkimelle
4. Kytkin painetaan pohjaan
Ajonotto käyntiin nyt
5. Vaihde siirretään vapaan kautta pienemmälle vaihteelle
6. Kytkinpoljin nostetaan ylös
7. Vasen jalka siirretään takaisin sivuun
8. Painetaan kaasua (joka on siis ollut kohdasta 4. lähtien ylhäällä)
9. Tavoitenopeus ja onnistuneesti suoritettu ohitus
Ajanotto pysäytetään
10. Toistetaan kohdat 1-8 kun vaihdetaan takaisin isommalle vaihteelle
11. Apploodeja
b. vaihtoehto on sitten se jos pykälää ei tarvitse laittaa pienemmälle.
Lisäksi on vielä vaihtoehto c (jota ei kuitenkaan tapahdu foorumin keskivertoa paremmille kuskeille koskaan), jossa kohdan 8. jälkeen toistetaan kohdat 1-8 koska kohdassa 1. ei osattu arvioida oikeaa vaihdetta vaan vaihdetaan liian pienelle tai isolle vaihteelle. Tämä koskee tietty vain vanhoja mummoja ja tuntemattomilla autoilla ajoa
Automaatilla:
Ajanotto käyntiin nyt
1. Painetaan kaasupoljinta syvemmälle, kulloisenkin tarpeen mukaan. Molemmat kädet pysyvät ratilla ja kumpikin jalka omilla paikoillaan; oikea jalka kaasupolkimella ja vasen sivussa.
Tässä kohtaa moottorista ja kaasupolkimen painalluksesta riippuen joko:
2a. Nopeus alkaa kiihtymään välittömästi tai
2b. Automaatti valikoi sopivan vaihteen jonka jälkeen kiihtyminen alkaa
3. Tavoitenopeus ja onnistuneesti suoritettu ohitus
4. Automaatti vaihtaa tarvittaessa isommalle vaihteelle
5. Apploodeja
Ajanotto pysäytetään.
Manuaalilla:
1. Kierrosluvun ja käytössä olevan vaihteen perusteella päätetään mille vaihteelle vaihdetaan
2. Oikea käsi (yleensä) irroitetaan ohjauspyörästä ja siirretään vaihdekepin päälle
3.Vasen jalka nostetaan sivusta kytkinpolkimelle
4. Kytkin painetaan pohjaan
Ajonotto käyntiin nyt
5. Vaihde siirretään vapaan kautta pienemmälle vaihteelle
6. Kytkinpoljin nostetaan ylös
7. Vasen jalka siirretään takaisin sivuun
8. Painetaan kaasua (joka on siis ollut kohdasta 4. lähtien ylhäällä)
9. Tavoitenopeus ja onnistuneesti suoritettu ohitus
Ajanotto pysäytetään
10. Toistetaan kohdat 1-8 kun vaihdetaan takaisin isommalle vaihteelle
11. Apploodeja
b. vaihtoehto on sitten se jos pykälää ei tarvitse laittaa pienemmälle.
Lisäksi on vielä vaihtoehto c (jota ei kuitenkaan tapahdu foorumin keskivertoa paremmille kuskeille koskaan), jossa kohdan 8. jälkeen toistetaan kohdat 1-8 koska kohdassa 1. ei osattu arvioida oikeaa vaihdetta vaan vaihdetaan liian pienelle tai isolle vaihteelle. Tämä koskee tietty vain vanhoja mummoja ja tuntemattomilla autoilla ajoa
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ei kyllä minulla ole tapana pistää pakkia manuaalissakaan päälle, ennen kuin auto on pysähtynyt. Eikös siitä yleensä seuraa rutinaa jos vedät sen suoraan liikkeestä? Ja jos se onnistuukin, niin etkö muka jarrua paina siinä välissä? Sehän tarkoittaa käytännössä sitten sitä, että "pysäytät" auton peruutusvaihteella ja kytkintä luistattamalla? Kuulostaa terveeltä.alamajy kirjoitti: Minulla nuo automaattilaatikot ovat olleet sellaisia, että pitää kahvasta painaa tai nostaa ja jalka olla jarrulla ennenkuin pakin saa päälle. Eli tulee viivettä kun käytönnössä auton pitää olla ihan pysähtynyt.
Ja toisekseen, ihan kaikki autot pysähtyvät siinä välissä kun kulkusuunta vaihtuu eteen-taakse tai päinvastoin. Semmoista ei ole vielä keksittykään, joka vaihtaa liikesuuntaa ilman pysähdystä välissä.
Ohituksiin sen verran, että eipä taida olla enää nykyautomaatteja, joissa et voisi itse heittää tipillä etukäteen haluamasi välityksen silmään, jos et osaa kickdowniin kuluvaa aikaa ennakoida.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Albertollilla jäi välikaasu pois! Ilman sitä hukataan arvokasta liike-energiaa
VMP
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manuaalilla ja toivo-multa-pykälä -automaatilla voi pykälän vaihtaa jo ennen mutkaa ja kiihdyttää heti suoran alusta (tai jättääkin sitten kiihdyttämättä, jos suoralla tuleekin joku vastaan), eli pykällyksen voi nimenomaan esivalmistella, niinkun sanoit. Automaattimoodissa olevalla automaatilla ei alaspykällyksen (kickdownin) ja varsinaisen kiihdytyksen väliin jätetä taukoa oikein mitenkään.
Ketjussa aiemmin esiintulleisiin seikkoihin liittyen mainittakoon myös pari pikkujuttua:
-Jos kuskin TAI askin tarvii miettiä pykältämistä pelkän ylämäen takia tasaista vauhtia ajaessa, on kyse moottorin voimanpuutteesta, ei vaihteistovalinnan oikeellisuudesta.
-Jos kuskin TAI askin tarvii miettiä pykältämistä ylöspäin kesken ohituksen, on kyse moottorin tehoalueen kapeudesta. Eli syypää on jälleen onneton moottori, ei väärä vaihteistovalinta.
-Siinä missä automaattia pyörittelee parkkiksella kahden polkimen turvin, pyörittelee manuaalia kahden eikä kolmen polkimen turvin (pl. VAG:n pienet pumpparidieselit ja ainakin osa kaasarivehkeistä).
-Automaatin arpominen tasaista vauhtia ajaessa hystereesin puuttuessa on nykypäivänä softan ominaisuus, eli yksi esimerkki lisää siitä, miten automaatteja pilataan tyhmällä ohjauksella.
-18- ja 21-vaihteisilla fillareilla ajaessa on tullut käytettyä yleensä 4-6 vaihdetta niiden loppujen ollessa välttämättömiä väliportaita tekniikan heikkouden takia (ketjun siirto rattaalta toiselle toimii paremmin, jos rattaiden kokoerot eivät ole liian isoja)
-Eroaako ryömintävauhdista pakilla ja kytkimellä pysäyttäminen ja suunnanvaihto voimien kannalta kovastikin tilanteesta, jossa lähdetään pakittamaan jyrkkään ylämäkeen ja/tai raskaan kuorman kanssa paikaltaan?
-Pitkittäisen kulkusuunnan vaihto ilman että auto pysähtyy täysin on kyllä mahdollista, mutta edellyttää poikittaissuuntaista liikettä pitkittäisliikkeen kääntymisen hetkellä.
Lopuksi haluan vielä hiljaisesti hihittää kaikille niille (lähinnä jenkki-intoilijoita), jotka paheksuvat turboviivettä kehuen vaparin välitöntä voimaa, mutta haluavat sen välittömän voiman tarjoavan vaparin jatkeeksi perinteisen mehumaija-automaatin. Etenkin niille, joita ei harmita vaikkei askissa olisi edes turbiinilukkoa.
Ketjussa aiemmin esiintulleisiin seikkoihin liittyen mainittakoon myös pari pikkujuttua:
-Jos kuskin TAI askin tarvii miettiä pykältämistä pelkän ylämäen takia tasaista vauhtia ajaessa, on kyse moottorin voimanpuutteesta, ei vaihteistovalinnan oikeellisuudesta.
-Jos kuskin TAI askin tarvii miettiä pykältämistä ylöspäin kesken ohituksen, on kyse moottorin tehoalueen kapeudesta. Eli syypää on jälleen onneton moottori, ei väärä vaihteistovalinta.
-Siinä missä automaattia pyörittelee parkkiksella kahden polkimen turvin, pyörittelee manuaalia kahden eikä kolmen polkimen turvin (pl. VAG:n pienet pumpparidieselit ja ainakin osa kaasarivehkeistä).
-Automaatin arpominen tasaista vauhtia ajaessa hystereesin puuttuessa on nykypäivänä softan ominaisuus, eli yksi esimerkki lisää siitä, miten automaatteja pilataan tyhmällä ohjauksella.
-18- ja 21-vaihteisilla fillareilla ajaessa on tullut käytettyä yleensä 4-6 vaihdetta niiden loppujen ollessa välttämättömiä väliportaita tekniikan heikkouden takia (ketjun siirto rattaalta toiselle toimii paremmin, jos rattaiden kokoerot eivät ole liian isoja)
-Eroaako ryömintävauhdista pakilla ja kytkimellä pysäyttäminen ja suunnanvaihto voimien kannalta kovastikin tilanteesta, jossa lähdetään pakittamaan jyrkkään ylämäkeen ja/tai raskaan kuorman kanssa paikaltaan?
-Pitkittäisen kulkusuunnan vaihto ilman että auto pysähtyy täysin on kyllä mahdollista, mutta edellyttää poikittaissuuntaista liikettä pitkittäisliikkeen kääntymisen hetkellä.
Lopuksi haluan vielä hiljaisesti hihittää kaikille niille (lähinnä jenkki-intoilijoita), jotka paheksuvat turboviivettä kehuen vaparin välitöntä voimaa, mutta haluavat sen välittömän voiman tarjoavan vaparin jatkeeksi perinteisen mehumaija-automaatin. Etenkin niille, joita ei harmita vaikkei askissa olisi edes turbiinilukkoa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Mitä - kerettiläisyyttä! Stalspeedit kattoon niin pikkulohkostakin tulee automaagisesti (rohkealla sytytysennakolla) räyhäkäs isolohko ja takapäähän vielä maailman tihein välitys, niin johan voi Keravan raitilla esitellä pidon irtoamista ja suorien rosteriputkien tuottamaa audionautintoa! Install lukko when applicable...
Alfistien maailmaankin voi putkahtaa semikäännynnäisiä jenkki-intoilijoita, joilla ei vaan oo tallia tai rahaa tehdä sitä mihin veri vetää...
Alfistien maailmaankin voi putkahtaa semikäännynnäisiä jenkki-intoilijoita, joilla ei vaan oo tallia tai rahaa tehdä sitä mihin veri vetää...
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kyllä, ja juuri siksi urheilullisessa ajossa se manuaali on parempi ehdottomasti. Mutkaan tultaessa sovitetaan se välitys, jolla mutkasta lähdetään kiihdyttämään. Automaatti ei sitä voi mistään etukäteen tietää ja sekoilee ko. tilanteessa huolella.Polforea kirjoitti:Manuaalilla ja toivo-multa-pykälä -automaatilla voi pykälän vaihtaa jo ennen mutkaa ja kiihdyttää heti suoran alusta (tai jättääkin sitten kiihdyttämättä, jos suoralla tuleekin joku vastaan), eli pykällyksen voi nimenomaan esivalmistella, niinkun sanoit. Automaattimoodissa olevalla automaatilla ei alaspykällyksen (kickdownin) ja varsinaisen kiihdytyksen väliin jätetä taukoa oikein mitenkään.
Automaattia pyöritetään yhdellä polkimella jos manuaalilla pärjää kahdella. Jos on muuten analoginen tilanne, eli vastaavat autot ja moottorit, niin tomaatissa on aina yksi poljin vähemmän (kytkin) käytettävänä. Sitä ei mikään viisastelu muuta sillä kolme miinus kaksi on yksi.-Siinä missä automaattia pyörittelee parkkiksella kahden polkimen turvin, pyörittelee manuaalia kahden eikä kolmen polkimen turvin (pl. VAG:n pienet pumpparidieselit ja ainakin osa kaasarivehkeistä).
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ei kai.... ajo-ominaisuuksiltaan valovuoden verran eroa, ja entäs designin tasolerppu kirjoitti:^Mitä - kerettiläisyyttä! Stalspeedit kattoon niin pikkulohkostakin tulee automaagisesti (rohkealla sytytysennakolla) räyhäkäs isolohko ja takapäähän vielä maailman tihein välitys, niin johan voi Keravan raitilla esitellä pidon irtoamista ja suorien rosteriputkien tuottamaa audionautintoa! Install lukko when applicable...
Alfistien maailmaankin voi putkahtaa semikäännynnäisiä jenkki-intoilijoita, joilla ei vaan oo tallia tai rahaa tehdä sitä mihin veri vetää...
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Äh, yhtä tarkoitin automaatille, sekoilin kirjoituksessani. Ketjussa vaan aiemmin oli verrattu automaatin yhtä poljinta manuaalin kolmeen ja oikea vertailu nykyaikaiilla autoilla on mielestäni 1 vs 2, kunnes kaivataan tyhjäkäyntiä korkeampaa kulkunopeutta, jolloin vertailuksi vaihtuu 2 vs 3. Tilanne on eri niillä kaasarikoneilla, jotka tosiaan kaipaa manuaalista kaasunpainallusta liikkuakseen*, mutta niitä on etenkin käyttöautorintamalla nykyään aika vähän.wekkuli kirjoitti:Automaattia pyöritetään yhdellä polkimella jos manuaalilla pärjää kahdella. Jos on muuten analoginen tilanne, eli vastaavat autot ja moottorit, niin tomaatissa on aina yksi poljin vähemmän (kytkin) käytettävänä. Sitä ei mikään viisastelu muuta sillä kolme miinus kaksi on yksi.
*) En tiedä kaipaako kaikki, mun ajamat kaasarikoneet ovat kaivanneet.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ilmeisesti siis "älyttömiä", öljynpaineella ohjattavia kapineita. Sähköisesti ohjatun mehumaijan vaihteenvalitsimessa ainoastaan P-asennosta pois siirtäminen vaatii jarrun painamista. Sen sijaan D:n ja R:n välillä voi huoletta vekslata lennossa, jos jostain syystä tuntee siihen suurta viehtymystä. Suunta vaihtuu heti, kun edellisen suunnan liike lakkaa ja jarru päästetään irti. Käytännössä tuolle ei ole mitään tarvetta, mutta ihan tämän keskustelun innoittamana piti kokeilla. Hienosti toimii. Mitään kasarivehkeiden tapaista mekaanista lukitusnappia ei siis ole, vaan elektroniikka pitää huolen siitä, että vaihde vaihtuu vasta auton pysähdyttyä.alamajy kirjoitti:Minulla nuo automaattilaatikot ovat olleet sellaisia, että pitää kahvasta painaa tai nostaa ja jalka olla jarrulla ennenkuin pakin saa päälle. Eli tulee viivettä kun käytönnössä auton pitää olla ihan pysähtynyt.
Palaanpa hetkeksi ihan topiciin ja kehun manuaalivaihteistoa: se on ostettaessa halvempi ja käytettyjen manuaalien tarjonta on paljon laajempaa kuin automaattien. Kaikkia uusia autoja ei edes saa automaattivaihteistolla.
Järkiautoilija
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Minä ajan automaattia siten, että jarrutan vasemmalla ja kaasutan oikealla. Tuli aikanaan tällainen opeteltua eikä sitten ole ollut tarvetta muuttaa ajotapaa. Saahan vähän kerättyä kierroksia ennenkuin vapauttaa jarrun...wekkuli kirjoitti:Kyllä, ja juuri siksi urheilullisessa ajossa se manuaali on parempi ehdottomasti. Mutkaan tultaessa sovitetaan se välitys, jolla mutkasta lähdetään kiihdyttämään. Automaatti ei sitä voi mistään etukäteen tietää ja sekoilee ko. tilanteessa huolella.Polforea kirjoitti:Manuaalilla ja toivo-multa-pykälä -automaatilla voi pykälän vaihtaa jo ennen mutkaa ja kiihdyttää heti suoran alusta (tai jättääkin sitten kiihdyttämättä, jos suoralla tuleekin joku vastaan), eli pykällyksen voi nimenomaan esivalmistella, niinkun sanoit. Automaattimoodissa olevalla automaatilla ei alaspykällyksen (kickdownin) ja varsinaisen kiihdytyksen väliin jätetä taukoa oikein mitenkään.
Automaattia pyöritetään yhdellä polkimella jos manuaalilla pärjää kahdella. Jos on muuten analoginen tilanne, eli vastaavat autot ja moottorit, niin tomaatissa on aina yksi poljin vähemmän (kytkin) käytettävänä. Sitä ei mikään viisastelu muuta sillä kolme miinus kaksi on yksi.-Siinä missä automaattia pyörittelee parkkiksella kahden polkimen turvin, pyörittelee manuaalia kahden eikä kolmen polkimen turvin (pl. VAG:n pienet pumpparidieselit ja ainakin osa kaasarivehkeistä).
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Juu eli en siis laske vaihtamista alaspäin viiveeseen mukaan.Farina kirjoitti:Et laske vaihteen vaihtamista pienemmälle ohituksen aloituksen viiveeseen? Eikös se ole juuri ohituksen aloittamiseen tarvittavaa esivalmistelua? Tuskin sitä 4. vaihteella muuten tulisi jurnutettua, jos ei ohitus olis tulossa eteen. Samanlailla automaatilla voi kelata vauhtia valmiiksi kickdownilla ohitusta varten (koska kukaanhan meistä ei roiku edellä ajavan perässä). Kyl siinä vaihteen vaihtamisessakin se 0,5-1,0s helposti menee, jos ei nyt mistään rallivaihtamisesta puhuta.alamajy kirjoitti: Ohituksiin kyllä automaatilla oppii nopeasti ennakoimaan sen 1,5s-2s, mutta silti se on ärsyttävä piirre. Manuaalilla kun ei tarvitse edes vaihtaa pienemmälle, yleensä. Ja jos joutuukin, niin sen voi tehdä ajoissa (6 -> 5 tai jopa ->4) ja sitten odottaa sopivaa ohituspaikkaa....Lämä lattiaan ja mentiin...
Puhun siis ohituksen aloituksen viiveestä, en ohituksen kokonaiskestoajasta. Sehän ei ole olleellista, kun tekee vain turvallisia ohituksia turvallisilla paikoilla.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kauhistuttavan monimutkaista teidän vaihtotapahtumat ja viiveet näköjään kalenterilla mitattavissa.
TcT, vaihde D:llä...näpäytetään kerran ratin - läpyskää ja painetaan oikean puoleinen pedaali lattiaan. Tämä kaikki millisekunneissa ja ohi ollaan jo ennenkuin edes huomaa.
TcT, vaihde D:llä...näpäytetään kerran ratin - läpyskää ja painetaan oikean puoleinen pedaali lattiaan. Tämä kaikki millisekunneissa ja ohi ollaan jo ennenkuin edes huomaa.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ja manuaalilla ei tartte edes ratti-läpyskää hiplailla; painaa vaan oikean puoleisen pedaalin lattiaanUupunutRomeo kirjoitti:Kauhistuttavan monimutkaista teidän vaihtotapahtumat ja viiveet näköjään kalenterilla mitattavissa.
TcT, vaihde D:llä...näpäytetään kerran ratin - läpyskää ja painetaan oikean puoleinen pedaali lattiaan. Tämä kaikki millisekunneissa ja ohi ollaan jo ennenkuin edes huomaa.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Q- tronic 2.4 rypsiöljy alfassa onkin vaihtoehtoja vaihtamiselle. ikänsä manuaali jannu, koklas kerran 1.9 jtd q tronic kii tampereen vehosta. (se oli se musta sw 100thk, jossa ruosteet jo taka lokareis) Q tronic oli yes, varsinkin kun ajeli manuaalilla. Nyt 3 v takana 2.4 q-tronikin kanssa. Ajan siis aina tuolla + JA - . Minä määrään koska koska vaihdetaan. Vaihto on nopeampi (lämpimäl koneel) ku manuaalilla. Pienemmälle kun tossa vetäsee keppiä, 90kmh ja 2 silmään 3.4 ja kortti pois. Välikaasu juu. Tronic killa kun vaihtaa pienempään, ni kaasu samas asennos ja vaihtoo ei eedes huomaa. Jos jollakin on vaikee peruuttaa automaatilla, kuinka vaikee on peruuttaa tomaatilla?
giuliaano
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Automaatti on ok jos on laiskalla tuulella ja ajelee paljon kaupungissa / ruuhkissa. Itse olen huomannu kun oon pari kertaa ajellu kaverin A4 tfsi dsg neliveto, niin viehän se hauskuuden siitä kiihdyttämisestä kun ei muuta kun kaasu pohjaan niin mennään. Ekat kerrat se on makeeta kun lähtee niin helposti ja nätisti mut mut... Helpoahan se todella on rällätä. Itse kylläkin ajelen manuaalos ja jatkossa myös
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^^^^
Niin, ei ole pakko tct:ään mitään painella. Maantiellä ajan aina manu6:lla ja ainakin MiTo poistuu tarpeeksi rivakasti ohituksiin. Kysehän olikin vaihdon nopeudesta, siihen miten automaatit vaihtaa ei kuski normi manuaalilla pysty, ei nopeaan eikä pehmeään. Jos manuaali olisi oikea valinta vaihteistoksi ja nykypäivää, pesisimme pyykitkin käsin.
Niin, ei ole pakko tct:ään mitään painella. Maantiellä ajan aina manu6:lla ja ainakin MiTo poistuu tarpeeksi rivakasti ohituksiin. Kysehän olikin vaihdon nopeudesta, siihen miten automaatit vaihtaa ei kuski normi manuaalilla pysty, ei nopeaan eikä pehmeään. Jos manuaali olisi oikea valinta vaihteistoksi ja nykypäivää, pesisimme pyykitkin käsin.
Viimeksi muokannut UupunutRomeo, 30 Marras 2013, 09:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Kehukaa manuaalivaihteistoa
korjattulerppu kirjoitti:^Mitä - kerettiläisyyttä! Stalspeedit kattoon niin pikkulohkostakin tulee automaagisesti (rohkealla sytytysennakolla) räyhäkäs isolohko ja takapäähän vielä maailman tihein välitys, niin johan voi Keravan raitilla esitellä pidon irtoamista ja suorien rosteriputkien tuottamaa audionautintoa! Install KEMPPPI when applicable...
:
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Herra Salo
- Viestit: 691
- Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Tämä ketju väittelyineen tarjoaa kyllä parasta viihdettä aikoihin!
Aiheeseen Kehukaa manuaalivaihteistoa liittyen täytyy ensin kysyä että miksi?
Siksikö että ketjun aloittaja saisi hyvän mielen autovalinnastaan joka on manuaalivaihteinen kun sopivaa automaattia ei sattunut löytymään oikealla hetkellä?
Toisekseen ei pysty kehumaan manuaalia, onhan se melkoinen muinaisjäänne ajoilta jolloin kuljettajan piti säädellä hammasrattaita eri asentoihin jotta auto saadaan kulkemaan lujempaakin kuin ensimmäinen välitys myöden antaa. Nyttemmin tekniikan kehitys on mahdollistanut tuon hammasrattaiden siirtelyn automatisoinnin, ja kuljettaja voi vaikka keskittyä sillä aikaa liikenteen seuraamiseen kun ei tarvi huolehtia käytössä olevan välityksen sopivuudesta kyseiseen tai hetken päästä edessä olevaan liikennetilanteeseen. Nykyään ei myöskään tarvitse käynnistää autoa kammesta veivaten, tämänkin hieno ominaisuus on tullut kehityksen mukana.
Kyllä mielestäni automaatti on ehdottomasti paras vaihtoehto tällaisen tavallisen ihmisen tavalliseen siirtymiseen paikasta toiseen joka päivä. Tämä siitä huolimatta että talouden kaikki autot ovat tällä hetkellä manuaalivaihteisia, niiden valintaan on vaikuttanut enemmän muut seikat kuin vaihteistotyyppi. Niiden jotka kovimmin vastustavat automaattivaihteistoja, lienee syytä käydä tutustumassa uusiin nykyaikaisiin automaatilla varustettuihin autoihin. Ne kulkevat useasti jopa pienemmällä kulutuksella kuin manuaalit, riippumatta ajotavasta. Lisäksi voimaa on aina sopivasti tarjolla (riippuen moottorista) ilman viiveitä, kytkimen polkemisia ja kepin heilutteluja. Kokeilkaa niin saatatte jopa tykästyä, niin vaimollenikin kävi kun ensimmäisen kerran aikoinaan suostui automaatilla ajamaan.
Ja niille jotka jäävät miettimään taustaa mielipiteelleni kerrottakoon että manuaalivaihteisto on hyvinkin tuttu, arkena siitä löytyy 16 pykälää, tuttua myös Fullerin synkronoimattoman käyttö välikaasuineen. Siinä vaihtamisnopeudeltaan edelleen lyömätön vaihteisto kovaan käyttöön, vaatii vaan osaavan kuljettajan käyttäjäkseen.
En vain millään osaa kaivata kaikkea tuota ylimääräistä vaivannäköä kun ajelen töihin, tai perheen kanssa kierrän kaupasta toiseen. Siinä ei tarvita urheilullisuutta, ei lasketa vaihtamiseen kuluvia sekuntin osia tai kaivata muutakaan dramatiiikkaa.
PS. Puolestani kukin voi toki ajaa valitsemallaan vaihteistolla aivan tyytyväisenä, en vain oikein ymmärrä tätä manuaalin ylistystä liittyen esim. parkkipaikkapyöritykseen. Niissähän automaatti, mieluiten "aito" momentinmuunninautomaatti on parhaimmillaan. Ja jos ohitukset automaattivaihteisella tuottaa tuskaa, niin useimmiten syynä on kuitenkin väärä moottorivalinta. Jos voimaa ei ole, niin ei sitä manuaalillakaan paikata sitä vajetta.
Aiheeseen Kehukaa manuaalivaihteistoa liittyen täytyy ensin kysyä että miksi?
Siksikö että ketjun aloittaja saisi hyvän mielen autovalinnastaan joka on manuaalivaihteinen kun sopivaa automaattia ei sattunut löytymään oikealla hetkellä?
Toisekseen ei pysty kehumaan manuaalia, onhan se melkoinen muinaisjäänne ajoilta jolloin kuljettajan piti säädellä hammasrattaita eri asentoihin jotta auto saadaan kulkemaan lujempaakin kuin ensimmäinen välitys myöden antaa. Nyttemmin tekniikan kehitys on mahdollistanut tuon hammasrattaiden siirtelyn automatisoinnin, ja kuljettaja voi vaikka keskittyä sillä aikaa liikenteen seuraamiseen kun ei tarvi huolehtia käytössä olevan välityksen sopivuudesta kyseiseen tai hetken päästä edessä olevaan liikennetilanteeseen. Nykyään ei myöskään tarvitse käynnistää autoa kammesta veivaten, tämänkin hieno ominaisuus on tullut kehityksen mukana.
Kyllä mielestäni automaatti on ehdottomasti paras vaihtoehto tällaisen tavallisen ihmisen tavalliseen siirtymiseen paikasta toiseen joka päivä. Tämä siitä huolimatta että talouden kaikki autot ovat tällä hetkellä manuaalivaihteisia, niiden valintaan on vaikuttanut enemmän muut seikat kuin vaihteistotyyppi. Niiden jotka kovimmin vastustavat automaattivaihteistoja, lienee syytä käydä tutustumassa uusiin nykyaikaisiin automaatilla varustettuihin autoihin. Ne kulkevat useasti jopa pienemmällä kulutuksella kuin manuaalit, riippumatta ajotavasta. Lisäksi voimaa on aina sopivasti tarjolla (riippuen moottorista) ilman viiveitä, kytkimen polkemisia ja kepin heilutteluja. Kokeilkaa niin saatatte jopa tykästyä, niin vaimollenikin kävi kun ensimmäisen kerran aikoinaan suostui automaatilla ajamaan.
Ja niille jotka jäävät miettimään taustaa mielipiteelleni kerrottakoon että manuaalivaihteisto on hyvinkin tuttu, arkena siitä löytyy 16 pykälää, tuttua myös Fullerin synkronoimattoman käyttö välikaasuineen. Siinä vaihtamisnopeudeltaan edelleen lyömätön vaihteisto kovaan käyttöön, vaatii vaan osaavan kuljettajan käyttäjäkseen.
En vain millään osaa kaivata kaikkea tuota ylimääräistä vaivannäköä kun ajelen töihin, tai perheen kanssa kierrän kaupasta toiseen. Siinä ei tarvita urheilullisuutta, ei lasketa vaihtamiseen kuluvia sekuntin osia tai kaivata muutakaan dramatiiikkaa.
PS. Puolestani kukin voi toki ajaa valitsemallaan vaihteistolla aivan tyytyväisenä, en vain oikein ymmärrä tätä manuaalin ylistystä liittyen esim. parkkipaikkapyöritykseen. Niissähän automaatti, mieluiten "aito" momentinmuunninautomaatti on parhaimmillaan. Ja jos ohitukset automaattivaihteisella tuottaa tuskaa, niin useimmiten syynä on kuitenkin väärä moottorivalinta. Jos voimaa ei ole, niin ei sitä manuaalillakaan paikata sitä vajetta.
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Aiheeseen etäisesti liittyen:
Kaikille manumiehille ei riitä yksi keppi, eikä kaksikaan, pitää olla kolme:
http://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
-Tazio
Kaikille manumiehille ei riitä yksi keppi, eikä kaksikaan, pitää olla kolme:
http://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
-Tazio
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
- Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Vaikka tietyissä "ääritilanteissa" manuaali kytkinpolkimineen on ehkä parempi vaihtoehto, niin ei taida edes "urheiluauto" pelastaa niitä tulevaisuudessa.
Porschen uusinta 911 Turboa ei saa lainkaan manuaalina. Eiköhän tuota linjaa ala kulkemaan muutkin, joille tärkeintä on nopeus.
Porschen uusinta 911 Turboa ei saa lainkaan manuaalina. Eiköhän tuota linjaa ala kulkemaan muutkin, joille tärkeintä on nopeus.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Näköjään suht. nopeaan saa pykälät tuollaisella suorakytkentäaskillakin vaihteet päälle:
http://www.youtube.com/watch?v=-jQC_g_3O1E
Auto on ilmeisesti Natiowide
http://www.youtube.com/watch?v=-jQC_g_3O1E
Auto on ilmeisesti Natiowide
VMP
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Mun mielestä on just toistepäin , manuaalilla ei tuu leikittyä kännykällä tai puuhasteltua mitään muuta samalla kun keskittyy ajamiseen,varsinkin kaupungissa. Automaatilla taasen lyö D päälle ja kännykät sun muut laitteet käteen ja tällöin syntyy vaaratilanteita. Kun lähtee alfalla lenkille ja vaikka puhelin soi taskussa,on ajaminen sillä hetkellä pilalla.. Pitäs jättää kännykkä himaan kun ajaa alfallaHerra Salo kirjoitti:ja kuljettaja voi vaikka keskittyä sillä aikaa liikenteen seuraamiseen kun ei tarvi huolehtia käytössä olevan välityksen sopivuudesta kyseiseen tai hetken päästä edessä olevaan liikennetilanteeseen.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Joku voisi koostaa sellaisen Hitler-videon tästä ketjusta.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kyllä , tai sitten jotain tämän tyylistäRaimo Miettinen kirjoitti:Joku voisi koostaa sellaisen Hitler-videon tästä ketjusta.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Tätä ei viel o taidettu mainita: Autoa voi kivasti pitää paikallaan kytkimellä, jos sattuu mäessä olevat valot punaiselle.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Reps ja lol. :lol:Hemmetin hyvä! Totaali repeäminen "ratapäivät"-kohdassa.
Viimeksi muokannut Jarsan, 30 Marras 2013, 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Voi pe**ele . Repesin ihan täysin ja ipanat ihmettelee, miksi isi nauraa puhelimelle .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Volvo 850 automaatti oli reilun vuoden. Helppous toki paras ominaisuus tulee ekana mieleen, mutta kyllä siinä on kulkuun vaikuttavia ominaisuuksia: 1) muuntimen luistolla moottori sai sen 500-1000 kierrosten etumatkaa, veto oli päällä heti, eikä huomenna ja 2) toisaalta isommissa vauhdeissa sopivaa ohitusvaihdetta ei ollutkaan. 4 lukolla...ei sittenkään...nelonen luistolla...ei..kokeillaas kakkosta..oho...punarajallahan tämä jo onkin..kolmosta.. Ts. hitaat ohitukset parhaiten hitaasti kaasua antaen, jotta lukko pysyy päällä. Nopeat sitten em. reseptillä.
dieselin perässä melkein must toi automaatti, ja dsg jos valita saa. Sellaisesta jyrinävarauksin paras moottori-vaihteisto-kokemus.
edit:... ttu pitää ostaa dsg... Hyvä pätkä...
dieselin perässä melkein must toi automaatti, ja dsg jos valita saa. Sellaisesta jyrinävarauksin paras moottori-vaihteisto-kokemus.
edit:... ttu pitää ostaa dsg... Hyvä pätkä...
Viimeksi muokannut Kivijärvi, 30 Marras 2013, 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
HAha, ratapäiväkohta
Mut kyllä se 159 Webastolla ja kellolla oli hyvä ;D
Mut kyllä se 159 Webastolla ja kellolla oli hyvä ;D
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jos kävisi viemässä roskat ja laittaisi samalla webaston pöhisemään.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
V*tun HYVÄ !willez kirjoitti:Siittä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Aivan vedet silmissä!
Enpä ole aikoihin nauranut näin kippurassa.
Enpä ole aikoihin nauranut näin kippurassa.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ja kuinka hyviä kierrosaikoja tulisikaan jos tuostakin jalkatyöskentelyyn käytetystä aivokapasiteetista olisi käytössä ajamisessa tärkeämpiin toimintoihin ?mattijus kirjoitti:Näköjään suht. nopeaan saa pykälät tuollaisella suorakytkentäaskillakin vaihteet päälle:
http://www.youtube.com/watch?v=-jQC_g_3O1E
Auto on ilmeisesti Natiowide
Toki F1autotkin olivat Keken aikakautena nopeampia...
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- Rauta
- Viestit: 430
- Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
- Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
- Paikkakunta: Lohja
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Hohhoh, hitlervideo oli kyllä parasta youtubea vähään aikaan
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Draamantaju kypä ja kässäri loistava-
jt
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Meni parhaimpiin Hitler-parodioihin että napsahti!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 10:28
- Car(s): 159 SW/ Ducato
- Paikkakunta: Nokia
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ihan paras!willez kirjoitti:Siittä
Joskus olen sanonut että automaatilla en aja koskaan. Kunnes Herra Salo 2004 vuonna sai pitkän suosittelun jälkeen tahtonsa läpi ja ajoin Opel Vectraa 2.5 V6.sta. No lopputulos olikin että autosta tehtiin kaupat...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Parhaimpiin? Kirkkaasti kärkeen! Harvaa jaksaa edes katsoa loppuun asti, mutta yhdenkään parissa en ole noin kovasti nauranut.Smacket kirjoitti:Meni parhaimpiin Hitler-parodioihin että napsahti!
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jeejee hyvä et kelepaa ! Suht nopee väsäys kuiteski
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Tämä on niin hyvä, että innostanee katsomaan tuon loistavan leffan, jos se on sattunut joltakin palstalaisesta syystä tai toisesta jäämään väliin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jos maestrolle voi esittää dramaturgisia toiveita, niin Hitler voisi kuulla myös lumiharjoista ja vetokoukuista!willez kirjoitti:Jeejee hyvä et kelepaa ! Suht nopee väsäys kuiteski
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ja kattokaiteista.
Joo, leffa on hyvä ja pyöri eilen tuossa soittimessa.
Joo, leffa on hyvä ja pyöri eilen tuossa soittimessa.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ja etuvetoisista diesel-farmari-alfoista, joissa on vetokoukku, kattokaiteet ja pölykapselit. Automaattilaatikolla, tietty