Mites käytännössä tapahtuu kun sähköauto hyytyy tienvarteen virran loppuessa (à 400€/kerta)?
Taitaa hinausapufirmoilla olla tulossa sähköautoista varsinainen rahasampo

Valvoja: Moderators
Jaa mites se lääkitys pahimpien harhojen hillitsemiseksi...Smacket kirjoitti:...enemmän harrastekäyttöön. Tällöin myös polttoaineen hinta laskisi roimasti ja voisin hyvillä mielin ajella isolohko V8:illa
Kun realismi ahdistaa liikaa niin turvaudutaan haavekuviin...Alfissimo kirjoitti:Jaa mites se lääkitys pahimpien harhojen hillitsemiseksi...Smacket kirjoitti:...enemmän harrastekäyttöön. Tällöin myös polttoaineen hinta laskisi roimasti ja voisin hyvillä mielin ajella isolohko V8:illa
...ja öljy-yhtiöt ovat salajuonen takana ja Elvis esiintyi itsenäisyyspäivien jatkoilla?UupunutRomeo kirjoitti:Tällä hetkellä sähköautot ovat ylihintaisia ainoastaan tehtaiden/jälleenmyyjien ahneudesta johtuen, oikeasti sähköauton valmistusprosessi on puolet halvempi kuin polttomoottoriauton.
Juu. Esim. Tesla Model S:ssä niitä on tuhansia, ja juurikin Matsushitan valmistamia: http://news.panasonic.net/archives/2013/0612_22989.htmlm.sa kirjoitti:Eräs mielenkiintoinen ajatus oli akuston rakentaminen nykyisistä sormiakuista! Matsushita (Panasonic) on maailman suurin sormiakkujen valmistaja ja niiden valmistuskustannukset on jo alhaalla, koska valmistusmäärät ovat huikeita. Toki noita pikkuakkuja pitäisi olla valtava määrä, mutta tällaisen suunnitelman muistan myös jostain lukeneeni.
Just joo. Tätä tarinaa on sähköautopiireissä syötetty aina. Siinä on vain muutama "pieni" ongelma:Aquatica kirjoitti:Sitäpaitsi en pidä missään muotoa epäselvänä, etteikö öljy-yhtiöt yritä torpedoida tuota kehitystä, koska se on niiltä itseltään pois. Niinhän ne on tehnyt jo kautta aikain vety/sähkötekniikan suhteen autoilussa.
Jep. Tämä minunkin kannettavani toimii lyijyakuilla. Puhelinkin on hankala, kun akusta vuotava rikkihappo syövyttää taskuihin reikiä. Ei kun, ootas...Aquatica kirjoitti:Akut ei kehittyneet käytännössä juuri lainkaan koko tuona aikana 2000-luvulle asti
Onhan sähköinen RC autokin halvempi kuin polttomoottorilla varustettu vastaavaIsola kirjoitti:...ja öljy-yhtiöt ovat salajuonen takana ja Elvis esiintyi itsenäisyyspäivien jatkoilla?UupunutRomeo kirjoitti:Tällä hetkellä sähköautot ovat ylihintaisia ainoastaan tehtaiden/jälleenmyyjien ahneudesta johtuen, oikeasti sähköauton valmistusprosessi on puolet halvempi kuin polttomoottoriauton.
Mikä sähköautosta tekisi halvemman valmistaa? Akkujen hinta on yksi kohtuullisen iso tekijä. Lipo-akkujen hinnoista löytyy monenlaista dataa, koska tilanne muuttuu suhdanteiden mukaan. Jonkinlainen käytännön alaraja lienee $200/kWh, vaikka välillä on kohistu $120/kWh-hinnoista. Käytännössä tuo 200 taalaakin voi olla turhan optimistinen arvio. Joka tapauksessa, tuolla halvimmallakin hinnalla esim. Tesla Model S:n akuston verran energiaa eli 85 kWh sisältävä akusto maksaisi $10200 eli n. 7.500 euroa. Se on jo paljon enemmän kuin polttomoottorikäyttöisen henkilöauton muuttuvat kustannukset valmistajalle. Ja tässä olivat pelkät akkukennot. Vielä pitäisi tehdä auto siihen ympärille.
Hepa kirjoitti:Jos vertaa sähkömoottorin vs. samantehoisen polttomoottorin valmistuskustannusta, niin veikkaisin sähkömoottorin olevan edukkaampi. Lisäksi vaihdelaatikko jäisi tarpeettomaksi ja voimalinjan voisi aika reippaasti suoraviivaistaa. Kokoonpanovaiheita vähemmän ja osia vähemmän..
Tämä on kyllä puutaheinää. Moottorin hinta (apulaitteineen) valmiista ajoneuvosta tuotantolinjan päässä on 1/3.insinörtti kirjoitti:Hlöauton moottorin valmistus maksaa tuollaiset 500 € ......
Kolmella tonnilla ei tule linjan päästä edes tavisautoja.insinörtti kirjoitti:^sittenhän luvut täsmää, koska niitä apulaitteita on nykyään melkoinen liuta... ja koko tavisauton valmistuskustannus pitäisi olla luokkaa kolme tonnia. Loput on sitten jakeluketjun kuluja, tuotekehityskuluja yms. pientä.
Eli ei niitä moottoreita sattuneesta syystä saa ostettua K-raudasta 500 tai edes 1000 €/kpl.
Ei.Aquatica kirjoitti:Olikos se peräti VW Polo, muutama vuosi sitten, kun linjan päähän päästiin kahdella ja puolella tonnilla?
Kenen etu journalistiikassa on saada matala hinta ja suuri kate tuotteelle ?. Toki jos tekisin journalistina juttua lehteen olisi hienoa kirjoittaa "3000€ auto maksaa suomessa 38000€", taattu näkyvyys.mutt kirjoitti:Tuo Tata maksaa linjan päässä jotain ihan muuta, kuin 2000€, jolla sen saa mukaansa Tata-kaupasta. Jossain vaiheessa on ollut juttuja Tekniikka ja Talous-lehdessä ja Hesarissa aiheesta, ja muistelisin niissäkin kerrotun valmistuskulujen keskihintaisilla autoilla pyörivän siinä 2000-3000€:n tietämillä. Googlettamalla manufacturing cost of a car saa alhaisempiakin lukuja, mutta lähteiden oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään.
Näinhän se on. Nissan Qashqai maksaa tehtaalle 1800 euroa. Jos autoliikkeiden kate ei olisi järjetön, ei Suomen kokoisessa maassa Laakkosen Yrjö pystyisi ylläpitämään moisia miljoonia maksavia lasipalatseja.UupunutRomeo kirjoitti:Kenen etu journalistiikassa on saada matala hinta ja suuri kate tuotteelle ?. Toki jos tekisin journalistina juttua lehteen olisi hienoa kirjoittaa "3000€ auto maksaa suomessa 38000€", taattu näkyvyys.mutt kirjoitti:Tuo Tata maksaa linjan päässä jotain ihan muuta, kuin 2000€, jolla sen saa mukaansa Tata-kaupasta. Jossain vaiheessa on ollut juttuja Tekniikka ja Talous-lehdessä ja Hesarissa aiheesta, ja muistelisin niissäkin kerrotun valmistuskulujen keskihintaisilla autoilla pyörivän siinä 2000-3000€:n tietämillä. Googlettamalla manufacturing cost of a car saa alhaisempiakin lukuja, mutta lähteiden oikeellisuudesta en osaa sanoa mitään.
Päädyin itse 1,7 kertaiseen....tosin en vieläkään tiedä mihin vertaan ?kterkkila kirjoitti:Mielenkiintoista kustannuspohdintaa perinteisistä autoista. Tämän perusteella kaikki kustannukset / suorat valmistuskustannukset ovat autonvalmistajille keskimäärin noin 1.5 kertaiset.
http://www.epa.gov/otaq/ld-hwy/420r09003.pdf
Voisi kuvitella että halvimmissa autoissa kerroin on huomattavasti suurempi, mutta tästä en löytänyt dataa. Löytääkö joku RPE-kertoimen ja auton hinnan välisen riippuvuuden?