Autokuumetta ilmassa...

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Autokuumetta ilmassa. Tällä kertaa oikeastaan niin, että eukkoseni on alkanut puhelemaan vaihdosta ja saanut minutkin hieman lämpenemään ajatukselle. Hakusessa olis tietenkin Alfa ja mitä ilmeisimmin Bussolla varustettu. 2,4jtd voi myös ehkä olla sellainen, mitä voi käydä ainakin katsomassa.

Jos ajattelee, että tällä kertaa ostais sellaisen 3-6000€:n auton, niin sanokaas, onko mitään järkeä hakea tai haetuttaa sitä ulkomailta? Mainittakoon vielä se, että vaikka käytettyä haetaankin, niin tylsinä pitämämme hopea ja se karmea vaalean vihree rajautuu kyllä pois. Lisäksi sais olla nahkaa ja muutenkin varusteita mukavasti. Mallivaihtoehdot käytännössä 166 ja vähintäänkin uudemmalla sisustalla oleva 156.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

166sen voin suositella lämpimästi kunhan tietää mihin astuu.
166 on kaikin puolin hieno auto, varsinkin V6 moottorilla varustettuna, mutta pitäisi muista että ikä sillä alkaa jo olla ja kun laatu ja kestävyys ovat huonompia kuin 164ssa niin pitäisi varautua siihen että jotain ongelmia tulee ja ne maksaa johtuen monimutkaiselta suunnitelulta ja kaliilta osilta.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jos haluaisin ongelmattoman auton, niin toki ostaisin uudemman. Tai tojotan. :wink:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Saksassa on nuo bussolliset 166:et ovat ihan mielenkiintoisissa hinnoissa. Se voisi olla ihan järkevä hakea. Etenkin kun Suomessa valinnanvaraa ei juuri ole. Verrattuna esimerkiksi 156:a löytyy Suomestakin ihan kivasti ja valinnan varaa löytyy.

Hakemassasi hintahaarukassa haetuttamista kannattaa harkita kahdesti. Karkeasti laskettuna:
Tuontipalvelut: 1500€
Katsastus + muuta pientä: 500€
Verot: 1000€
Eli puolet budjetista on jo mennyt noihin. Eikä se 2000€ auto Saksassakaan mikään helmi ole, joten kuluihin voi varautua tämän jälkeenkin.

Mutta, mutta.. kun ei niitä Suomestakaan löydy, niin kannattaa sekin vaihtoehto miettiä. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Se on ihan selvä asia, että mikään auto olisi se vaikka kuinka hyvä olisi ollut täysin viaton. 166sen kanssa on vaan niin että ylläpito on kallis, very kallis! Jos sitä hyväksy niin parempaa hlöautoa saa hakea.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

TestarosaFinland kirjoitti:166sen kanssa on vaan niin että ylläpito on kallis, very kallis!
Kun olin Coupea ostamassa, niin joku viisas sanoi, ettei tavallisen duunarin kannata sitä ostaa, on niin erikoinen :lol: Hyvin on pärjätty kuitenkin.

Mikä siitä 166:sta nyt niin erityisen kalliin pidettävän tekee?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Huollon puute tekee kaikista autoista kalliita pitää !
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jakke kirjoitti:Jos haluaisin ongelmattoman auton, niin toki ostaisin uudemman. Tai tojotan. :wink:
Näin on. OT : Meni muuten reilu satkun ajettu anopin ´03 karvalakki-berlina-corolla myyntiin juurikin 6:lla tonnilla alkusyksystä...ostaja nuori opettajanainen, joka halusi luotettavan perusauton. Ja kyselijöitä oli puolenkymmentä tuohonkin aika suolaiseen hintaan :shock: Olisipa Alfankin myynti noin helppoa...

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Viisaita on moneen lähtöön, se on totta. Toinen asia kun puhutaan kokemuksesta.
paluupaikalla menevat alustan osat ja varsinkin taka akseliston tukkivarret tai mikä on niiden oikea nimi onkaan. Toinen asia, että ei ole kovin huoltoystävällinen peli ja se nostaa hintaa kun teettaa korjaamolla. Tosin jos osaa itse tehdä niin siten on taloudellisestikin ihan järkevä ostos.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

TestarosaFinland kirjoitti:Viisaita on moneen lähtöön, se on totta. Toinen asia kun puhutaan kokemuksesta.
paluupaikalla menevat alustan osat ja varsinkin taka akseliston tukkivarret tai mikä on niiden oikea nimi onkaan. Toinen asia, että ei ole kovin huoltoystävällinen peli ja se nostaa hintaa kun teettaa korjaamolla. Tosin jos osaa itse tehdä niin siten on taloudellisestikin ihan järkevä ostos.
156 syö (halpis)tukivarsia kuin leipää. Onko 166:n tukivarret sitten merkittävästi kalliimpia? Ja itsehän minä autoni 90%:sti korjaan ja huollan...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Kun teet itse niin säästät toki melkoisesti. Etu tukivarsi(niitä on edessä 4) maksaa motonetissa about 150€. Jotain muitakin osia ei ole kuin alkuperäistä kamaa. Mutta ei 166sen alusta kovin heikkoa ole ja kun suomessa on hyvät tiet niin tuskin on ihan kulutus tavaraa ole.
Mutta tuumasta toimeen :wink: 3.0 V6 tai 2.0 v6 TB ja manuaalina, silloin välikaasukin onnistu :mrgreen:
Nothing beats cubic inch

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Linkin autoa olen itse pohtinut pari päivää, huomenna ehkä katsomaan.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/6093436

Onko raadilla huonoa sanottavaa tästä?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

UupunutRomeo kirjoitti:Linkin autoa olen itse pohtinut pari päivää, huomenna ehkä katsomaan.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/6093436

Onko raadilla huonoa sanottavaa tästä?
Käy katsomassa ja jos on hyvä, niin minä käyn sitten ostamassa :wink: Ei tosissaan.... muuten kyllä kiinnostais minuakin, mutta tuo automaatti ei oo oikein se minun juttu. Eikä varsinkaan vaimon.

EDIT: Niin ja tuo maininta "Suomi-auto" ei nosta pisteitä ainakaan allekirjoittaneen silmissä. Etelä-Suomen suolalitkuissa ajettu jo toistakymmentä vuotta :roll:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kuvien perusteella vaikuttaa asialliselta. Jos sellaisen halua niin ainakin varustelu on kunnossa.
Nothing beats cubic inch

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kuvien perusteella vaikuttaa asialliselta. Jos sellaisen halua niin ainakin varustelu on kunnossa.
Bensaa V6 166lle varsinkin tomaattina maistuu paremmin kuin hyvin.
UupunutRomeo, älä unohda kysyä nokkaremmista ja ajossa kiinnitä huomiota kaareajoominaisuuksiin, jos takana on väljää niin sitä varmasti silloin huomaa. Ainoa että mutkaan kannattaa mennä nopeasti;)
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Ebaysta 166 perus etupään huoltopaketti (alatukivarret, ylätukivarret, koiranluut) 220€ rahteineen. Tohon hintaan ihan sama joutuuko ne vaihtamaan joka vuosi, ja veikkaan että kunnon rasvaamisen jälkeen kestää pidempäänkin. Ei meinaan ole mikään iso homma noiden vaihto edes pihalla tunkin varassa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Noin yleisesti 166 ei takuulla oo yhtään kalliimpi ylläpitää kuin esim. 156 - tai mikään muukaan vastaava saman ikäinen auto. Tuon ikäiset/hintaiset autot ovat tietysti kaikki yksilöitä.

Essonbaarissa voidaan toki olla toista mieltä...

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
On pakko olla eri mieltä.
Totta kai se ei ole sen kaliimpaa kuin 156 tai joku saman luokan saksan "laatu" vaunu, mutta jenkit osien hinnoilla ja saatavuudella pesevät sen mennen tullen. Tämä on aivan varma! Eli väite ettei ole kaliimpaa kuin mikä tahansa saman kokoluokan auto ei pidä paikansa.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cuore Sportivo kirjoitti:On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.
Nyt tuli Cuorelta niin kova väite, että tämä vaatii kovia faktoja pöytään... käyttötestiä tai vastaavaa kiitos.
Muista,,että muutamat Nissanit, Hondat ja Toyotat tehdään myös Euroopassa.

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mulla on mennyt yhden uudehkon Nissanin korjauksiin melkein saman verran kuin kahdentoista Alfan yhteensä. Siinä omakohtaista kokemusta.

Kaikki perhepiirin 16 Alfaa ovat olleet suht ongelmattomia. Jos ostaa rikkinäisen auton, jonka huoltaminen tulee ensimmäistä kertaa mieleen vasta kun paketti leviää totaalisesti käsiin, niin kannattaa vaan hakata päätään seinään, eikä jauhaa auton kohtuuttoman kalliista ylläpidosta.

Edelleenkin pidän autoja yksilöinä, uusia sekä käytettyjä. Käytettyä ostaessa pelisilmää kannattaa käyttää.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^randomina oman käsityksen mukaan noin, mutta kaipaan "puolueetonta" dataa peliin, sen verran järeän väitteen heitit

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mulla ei ole tarvetta olla puolueellinen mihinkään suuntaan.
Muutaman Alfan omistaneena pistää vaan joskus vituttamaan noi älyttömät höpinät jostain tosi yltiösuurista ylläpitokustannuksista. :roll: :roll:

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Harrastajalle ei ole mikään ongelma ylläpitää 166:sta.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kyllä hyvin pidetty Alfa voi olla hyvinkin edullinen omistaa.

Oma TS on ollut todella varma ja edullinen. Esimerkiksi toissa vuonna huollot olivat öljyn vaihdon lisäksi yksi ABS-anturi. Niin, hyvässä autossa se ABS-anturikin olisi tietysti kestänyt ikuisesti. Toki kuluvia osia joutuu siihen jatkossakin laittamaan. Tänä vuonna tuli jäähdyttimen ikä täyteen. Onhan siinä heikkouksia, kuten tukivarret, mutta onhan samoja heikkouksia muissakin eurooppalaisissa merkeissä. Osien hintakaan ei ole ongelma, kun vaihtoehtoja marmoritiskille on vaikka kuinka paljon.
No kuvitellaan, että möisin auton ja saisin siitä 2000€ rahaa. Mistä saisin siihen hintaan yhtä hyvän auton? Epäilen, että 2000€ Toyotassakin olisi vikoja yhtä vähän tai paljon. Kyllä minä tuota ihan "järkiautona" pidän.. niin tylsältä kuin se kuulostaakin.

Alfojenkin osalla olen todennut "minkä ostaisin" kyselijöille, että osta hyvä yksilö.

Vielä jälki-ihmettelynä pitää ihmetellä, miten ihmiset saa alle kymmenenkin vuotta vanhoja autoja ajettua niin huonoon kuntoon, kuin monesti näkee.
Autossahan on kuitenkin aika paljon rahaa kiinni, niin luulisi sen verran kiinnostavan..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Viimeinen lause +1. En käsitä itsekään.

Nyt on 11vuotias, johon on alkanut kuluvaa osaa menemään. Termostaatti, pyöränlaakeri, tukivarsia eteen... Nyt taitaa olla yksi pyöränlaakeri lisää kohta ostoslistalla, sitten vielä mahdollista koiranluuta. Ja sitärataa. Syylari toimii vielä, mutta taitaa olla ehtoopuolella sekin - ei sentään vuoda ja kesähelteellä lämmöt pysyy heittämällä kurissa, kun ilmastoinnin päälläpidon ansiosta hyrrää ropelli jatkuvasti.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jakke kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:Linkin autoa olen itse pohtinut pari päivää, huomenna ehkä katsomaan.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/6093436

Onko raadilla huonoa sanottavaa tästä?
Käy katsomassa ja jos on hyvä, niin minä käyn sitten ostamassa :wink: Ei tosissaan.... muuten kyllä kiinnostais minuakin, mutta tuo automaatti ei oo oikein se minun juttu. Eikä varsinkaan vaimon.

EDIT: Niin ja tuo maininta "Suomi-auto" ei nosta pisteitä ainakaan allekirjoittaneen silmissä. Etelä-Suomen suolalitkuissa ajettu jo toistakymmentä vuotta :roll:
Asialliselta kyllä näyttää. Veikeätä että jaksavat käyttää tuota "Suomiautokorttia" vieläkin, lähinnä negatiivisen kaiun tuo saa... 8) . Jos Suomiauto niin mietin missä paikassa Suomea näitä 166:ia on tehty, minä vaan ihmettelen.... :silly:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja legza »

Ja tosiaan hiljattain katsastettu ei tarkoita että auto on kunnossa, välttämättä edes perusasiat. Asemilla missä itse käyttänyt autoja on kyllä huomattu hyvin turvallisuuteen vaikuttavat tekijät, tietääkseni. :-D Nehän ei tietysti puutu kosmeettisiin seikkoihin, mutta aivan uskomattomia ryskiä joskus tuntuu pääsevän läpi.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Jiiteen kanssa samoilla linjoilla. Faktoja kehiin muuten kaikki mitä Cuore on väitänyt on perätöntä!
Omat faktat: Itsellä on 3 alfaa ja vuodesta 2005 niitä on ollut toista kymmentä niin jotain mernista tiedän. Kilometrejä näillä on tullut ajettua USEITA satoja tuhansia kilometreja. 33:lla 110tkm (ostohetkessa 305tkm) ja 164 Superilla kahdessa vuodessa 120tkm ( ostettu 14 vuotiaana) ja 166 turbolla puolessa vuodessa 40tkm niin "vähän" kokemusta aiheesta luulisii löytyvän. Nämä ym. alfoja EIVAT aiheuttaneet minulle mitään ongelmia, jotain kulutus osaa(jarrut,putket,pieniä alustan osia) toki vaihdettu, mutta olivat poikeuksellisen varmoja vehkeita. Tästä merkista niinkuin yksinkertaisempi kaverikin ymmärtäisi pidän OIKEIN paljon, mutta ei tarvi olla fanaatikko ja väitää että se olisi halpa jos se hajoaisi. Muutamia esimerkkejä: 166seen nokka akseli kustantaa 500-600€ jos ei enemmän, jäähdyttäjä useita satoja euroja ja täys jackpot oli nimim." Pasi" ostama laturi. Se on kyllä paljon!
Minun alkuperäinen kommentti oli sitä varten, että ihminen ymmärtäisi mitä osta ja varautuisi siihen, jotta senjälkeen ei tulisi epämielyttäviä yllätyksiä, sitä varten me ollaan täällä autaaksemme toisimme. Se, että on muita merkkeja, jossa on yhtä kalliit osat ei tee 166sta halvan pidettävän KORKEALLA tasolla.

Summa summarum: Jos alfasta hajoa jotain niin se maksaa, jos jenkki autosta hajoa niin maksaa reilusti vähemmän. Alfat ovat nopeita,komeita ja täyniä luonetta, kun jenkit taas isoja ja pehmeitä, senvuoksi löytyy sekä että :mrgreen:
Nothing beats cubic inch

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä uskallan olla Cuoren kanssa samoilla linjoilla... Muutama on Alfa on ollut eikä yhteenkään ole suuria tarvinnut tehdä oston jälkeen. Onhan ne olleet suht vähän ajettuja ja en niitä milloin mistäkin syystä ole vuositolkulla pitänyt. Kalleimmat korjaukseni ovat olleet 166n pyöränlaakeri ja Ilmi + lambda 156V6:een. Edelliseen viitaten, ei noita nokkia kyllä juuri Alfoihin ole vaihdettu vrt.VAG V6 tdi. Kaiken omat ja tuttujen Alfat olleet varsin edullisia ylläpidoltaan.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^^^^ Joo, toiset käyttää Suomiautokorttia.
Ja toiset kaivaa taskustaan hikisen Jenkkiautokortin, tietämättä miten sillä pelataan. :wink: :mrgreen:
Ride on!

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja legza »

Taitaa vanhemmissa autoissa esim. yli 5 vuotta, olla ylläpitokulut lähinnä tuurista ja edellisten omistajien edesottamuksista kiinni, kuin merkistä.

Ainahan voi ottaa jonkun satunnaisen osan hinnan ja vertailla sitä satunnaisen merkin vastaavaan osan hintaan. Mistäs sitä tietää mikä tai kuinka monta mekaanista kulutusta saavaa osaa pamahtaa seuraavaks. Mutta kuulemma Italialaisissa paukkuu eniten :lol:

Joku pitää ongelmana korjausten hintaa ja toiselle ei ole väliä mitä maksaa kunhan ei joudu korjauttamaan usein.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jos laskee karkean arvion oman 156:n noin neljän vuoden historiasta, niin korjauksiin, huoltoihin ja renkaisiin vuositasolla keskimäärin noin 500 ja arvon alenema neljässä vuodessa n. 2500. Ei kovin kallista mun mielestäni. Toki itse tehty lähes kaikki huollot/korjaukset, mutta siltikin. Ei paljon halvemmalla pääsis millään autolla.Eihän tuota uudenveroisessa kunnossa tietenkään ole yritettykään pitää, vaan sellaisessa, että on varmatoiminen, kaikki pelaa ja on kiva ajaa.

No mutta, palatakseni itse asiaan: 156:n bussoissa olen kuullut olevan ja itseasiassa nähnytkin vaihteisto-ongelmaisia tapauksia. Ei kuitenkaan siinä määrin, että jännittäis erityisesti. Mutta kysymys kuuluu: Onko 166 bussossa sama manuaaliaski?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jiitee kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.
Nyt tuli Cuorelta niin kova väite, että tämä vaatii kovia faktoja pöytään... käyttötestiä tai vastaavaa kiitos.
Muista,,että muutamat Nissanit, Hondat ja Toyotat tehdään myös Euroopassa.
jt
Tähän on pakko tarttua sen verran, että vaikka edellä mainittuja automerkkejä kokoonpannaan Euroopassa, ne on silti japanilaisen valmistajan autoja -> japsiautoja, riisikippoja, mitä nimeä nyt haluaa käyttää. Ne eivät ole eurooppalaisia autoja. Edellä mainitulla logiikalla Uudessakaupungissa rakennettu Mersun A-sarja olisi suomalainen auto ja VW Jetta meksikolainen auto.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

m.sa kirjoitti:Mä uskallan olla Cuoren kanssa samoilla linjoilla... Muutama on Alfa on ollut eikä yhteenkään ole suuria tarvinnut tehdä oston jälkeen. Onhan ne olleet suht vähän ajettuja ja en niitä milloin mistäkin syystä ole vuositolkulla pitänyt. Kalleimmat korjaukseni ovat olleet 166n pyöränlaakeri ja Ilmi + lambda 156V6:een. Edelliseen viitaten, ei noita nokkia kyllä juuri Alfoihin ole vaihdettu vrt.VAG V6 tdi.
alfan bensa turboissa nokat kuluu, se on fakta.

Näin se on, alfa on vähävikainen ja luotettava auto kunhan sitä on pidetty hyvää huoltaa(yleensä), mutta tietyt osat maksaa aikalailla ja näin se menee mutidenkin EURO autojen kanssa. Missään en ole kirjoitanut että alfan osien hinnat olisivat jotenkin poikeuksellisia vrt. ns. euro premium autoja.
Mitä koskee niitä vaihteistoja niin 156 V6sissa oli joku suunniteluvirhe, että jotain on hankanut reiän laatikoon. 166 3.0 ja 166 turboa manuaalisina on vaivanut vaihteiston ja perän kestävyys, se ei yksinkertaisesti kestänyt korkean väännön, mikä ei ole ihme kun siellä on käytetty Stilon laakerit.
Tämä on toki lottoa, voi se toimia hyvinkin, mutta mielessä tämän seikan pitäisi pitää eikä se ole mikään ongelma kun itse osa laitaa kun osat tässä tapauksessa eivät maksa paljon.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Farina kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti:On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.
Nyt tuli Cuorelta niin kova väite, että tämä vaatii kovia faktoja pöytään... käyttötestiä tai vastaavaa kiitos.
Muista,,että muutamat Nissanit, Hondat ja Toyotat tehdään myös Euroopassa.
jt
Tähän on pakko tarttua sen verran, että vaikka edellä mainittuja automerkkejä kokoonpannaan Euroopassa, ne on silti japanilaisen valmistajan autoja -> japsiautoja, riisikippoja, mitä nimeä nyt haluaa käyttää. Ne eivät ole eurooppalaisia autoja. Edellä mainitulla logiikalla Uudessakaupungissa rakennettu Mersun A-sarja olisi suomalainen auto ja VW Jetta meksikolainen auto.
Totta tämä. Jaken kohdallahan on alfisti hakemassa toista alfamallia, ja oletan, että pohjatietoja on eli ei olla ekaa kertaa pappia kyydissä :wink:
Mutta en painoittaisi kuitenkaan Alfan hankinnassa isosti käyttökustannuksia, jotta ei myöhemmin tarvitsisi katua .
Alfojen huollot ovat paristakin syystä kalliimpia kuin ns. perusmerkkien. a) Marginaalimerkki - > pienet volyymit -> kalliimpi tuntiveloitus, kalliimmat huolto-osat
b) Alfojen huoltotarve esim. urheiluautomainen , loistavat ajo-ominaisuudet tarjoava alusta on vikaherkempi ja siten useammin huollettava kuin esim. Skodalla tai Toyotalla keskimäärin

Mutta jos painotukset 80 % tunnetta , 20 % järkeä --> Alfa on ok. valinta

Juha
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Juha tiivisti hienosti.
Nothing beats cubic inch

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jiitee kirjoitti:Alfojen huollot ovat paristakin syystä kalliimpia kuin ns. perusmerkkien. a) Marginaalimerkki - > pienet volyymit -> kalliimpi tuntiveloitus, kalliimmat huolto-osat
b) Alfojen huoltotarve esim. urheiluautomainen , loistavat ajo-ominaisuudet tarjoava alusta on vikaherkempi ja siten useammin huollettava kuin esim. Skodalla tai Toyotalla keskimäärin
Eihän sitä pakko ole huollattaa merkkiliikkeessä. En ole käynyt merkkiliikkeen suunnassakaan moneen vuoteen. Ihan samalla tuntiveloituksella lähipaja on Alfaa laittanut, kuin muitakin merkkejä. Harrastajat vielä halvemmalla. Kuten mainitsin, myös osille on monta lähdettä, joten pakko ei ole valita sitä kalleinta.

Tietysti Alfaltakin löytyy tekniikoita, joiden osaaminen saattaa nyrkkipajalla olla vähäistä..

Niin, eikös myös noissa VAG-laitoksissa ollut herkkyyttä tukivarsille? Niitä kieltämättä ainakin 156:ssa kuluu, mutta en ole kokenut tuota maata mullistavaksi menoeräksi.

Silloin kun puhutaan normaaleista kuluvien osien vaihdosta, ei Alfa ole sen kalliimpi kuin mikään muukaan 2000-luvun auto.
Ongelmapesät ovat asia erikseen ja sanoisin niidenkin juurisyiden löytyvän suurimmassa osassa peilistä.

Niin, ja se vasta vituttaisikin, kun se järkiauto leipoo tien päälle..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Pasi »

^ Joo, ja minä olen päättänyt että huoltoon menee vaan ne kohteet mitä ei itse pysty tekemään...

Määräaikaishuollot on ihan turhia, kun nesteet ja suotimet tulee melkeinpä itse vaihdettua useemmin kuin mitä huolto edellyttää... Siitä saa vaan kalliin leiman vihkoon, joka ei kuitenkaan vaikuta auton jälleenmyyntiarvoon (jos joku muuta väittää niin on tyhmä).

Tallista löytyy pienen korjaamon verran työkaluja ja yli 10 vuoden kokemus merkistä on varmasti antanut paremmat valmiudet korjata näitä, kuin amiksesta just valmistuneella huoltojampalla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ OT:ta vielä vähän. :)

Pasin ja Haggerin ja monen harrastaja-Alfistin (myös minun) kohdalla homma toimii juuri noin, mutta ajatelkaapa tuoreella Giuliettalla tai Mitolla ajavaa ei -DIY-alfistia, joka haluaa vain nauttia ajosta eikä halua liata handujaan rasvaan.
Myyntimäärät marginaalisia AK:n merkkikirjossa -> osaavia asentajia vähän -> kalliit marmoritiskin huoltohinnat.

Täman takia Alfojen jälleenmyyntiarvo putoaa nopeampien joukossa ja nämä kaksi asiaa yhdessä eivät edistä uusien Alfojen myyntiä Suomessa , ei valitettavasti missään päin Euroopassa. Jopa Roomankin katukuvassa Alfa on erikoismerkki.
Mutta kuka ostaa ne uudet Alfat Suomessa, siitä olen huolissani, koska olen ostamassa niitä hyväkuntoisia ja suurimman osan myyntiarvostaan menettäneitä käytettyjä :wink:


JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

TestarosaFinland kirjoitti:Jiiteen kanssa samoilla linjoilla. Faktoja kehiin muuten kaikki mitä Cuore on väitänyt on perätöntä!
Omat faktat: Itsellä on 3 alfaa ja vuodesta 2005 niitä on ollut toista kymmentä niin jotain mernista tiedän.
Tsiisus. En mäkään tässä ihan mutu-fiiliksellä kirjottele. Toistakymmentä vuotta, toistakymmentä Alfaa, kuten jo aiemmin kerroin.

166:sta ei mulla ole ollut, faijalla on. Kuuden vuoden aikana siihen on vaihdettu ksenonit, kuluvat jarruhilppeet ja takaoven kahva korjattu - nämä perushuoltojen lisäksi. :roll: Noin 17 tkm/vuosi.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jiitee kirjoitti:Mutta kuka ostaa ne uudet Alfat Suomessa, siitä olen huolissani, koska olen ostamassa niitä hyväkuntoisia ja suurimman osan myyntiarvostaan menettäneitä käytettyjä :wink: JT
Alfoja ostavat uutena ne, jotka arvostavat tyylikästä designia, hyvää ajettavuutta (pienin varauksin nykyään) ja yksilöllisyyttä. Alfisti haluaa nauttia hetkestä, eikä miettiä tulevaa. Hän elää tässä ja nyt, eikä pelkää elämää. "Kortti tuo, kortti vie" hän miettii. Autoilusta kumpuavat arkipäivää värittävät ilonpilkahdukset ovat hänelle tärkeä osa elämää. Hänelle ei riitä harmaa siirtyminen paikasta toiseen. Hän haluaa autoilta enemmän!

Alfoja ei osta/eikä tule ostamaan ne, jotka pelkäävät auton käyttämistä huollossa, tai ne jotka pitävät auton jälleenmyyntiarvoa auton hankinnan tärkeimpänä kriteerinä. Alfoja eivät myöskään hanki ne, jotka arvostavat valtavia sisä- ja takatiloja autossa, vaikka ne eivät olisi koskaan hyötykäytössä. Esson baarin pelossa, Alfoja ei myöskään hanki arat hissukat, eihän sitä tiedä mitä muut sanoo.

Henkilökohtaisesti jaksaa kyllä ihmetyttää tuo jälleenmyyntiarvon pitäminen auton valinnan tärkeimpänä kriteerinä. Otetaan esimerkki puunkaadosta. Rungon saa poikki kirveelläkin, mutta onko se paras työkalu puunkaatoon? Moni ostaisi Honkkarista kiinalaisen moottorisahan, koska sillä homma käy nopeammin. Mutta hetkinen, sahaanhan voi tulla vika ja sen voi joutua viemään huoltoon? Olisiko kirves kuitenkin parempi?

Kiinalainen saha on kuitenkin vain brutaali työkalu, eikä sen omistaminen tuota omistamisen iloa. Siksipä joku kolmas ostaisi kalliimman Stihl-moottorisahan, josta voi joutua maksamaan premium-hintaa, mutta sillä puunkaato käy helpoiten ja työstä voi jopa nauttia. Lisäksi Stihl näyttää hyvältä ja tuottaa omistamisen iloa. Puumetsään mennessä Stihlin nosto takakontissa tuo eksta-latausta alkavaan urakkaan.

Viisi vuotta tehdään puuhommia ja päätetään myydä välineet. Moottorisahojen hinnat ovat tippunut puoleen ja sen lisäksi niitä on joutunut huoltamaan useamman kerran. Varaosiakin on jouduttu vaihtamaan. Kirveen hinta ei ole tippunut mihinkään, ja huollot rajoittuvat terän teroittamiseen. Ilmaan nousee kysymys, oliko kirves näistä kaikista paras ja ennen kaikkea oliko se vaivan arvoista?

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Summa summarum: ehkä Jakke osaa valita hyvän Alfa 166:n, ja kuten Hagger esitti, katsele Saksasta, jos et Suomesta löydä riittävän hyvää.

Itse tsekkaan hälyttävästi kiihtyvällä tahdilla mobile.de - sivuja , ja haen sopivaa vähän ajettua 159-riissseli SW:ta automaatilla... sairaus pahenee :oops:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^farina , joo, periaatteessa uusien Alfojen valitsevat valitsevat noilla kriteereillä, ja hyvä niin.

Tuo puunkaato-esimerkkisikin toimii noin harrastelija-metsurilta. Mutta entäs ammattikäyttö ?
95 % Suomen metsien hakkuista tehdään huippunykyaikaisilla harvestereilla , joiden uushankintahinnat ovat luokkaa 300- 450k€.

Alan ammattilaiset käyttävät paljolti John-Deerea ( Timberjack-pohjainen), Komatsua ( Valmetin metsäkoneet) sekä Ponssea, jonka kotipaikka ja tehtaat on Pohjois-Savossa Vieremällä.
Marginaalivalmistajalla, jolla ei ole jälleenmyynti (eli huolto , huolto ja huolto )kunnossa ei ole mitään asiaa ammattilaisten koneeksi.
Huollon taso ja saatavuus peilaa suoraan ammattilaisten työkoneiden jälleenmyyntiarvoon.

Tämä piirre myös selittää sen, miksi Alfoja ei ole takseina kai yhtään Suomessa ( tai Alfataksiyrittäjä on saanut lottovoiton :wink: )

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^^^Farina osuu asian ytimeen, tai ainakin meikäläisen ajatusmaailmaan. Ihmetyttää (uuden) auton ostajat, jotka valitsevat merkin, mallin, värin.... etc. sen perusteella että miten helppo se on myydä eteenpäin ja millä hinnalla. Itseä vartenhan se ostetaan jolloin omien mieltymysten pitäisi olla valintakriteereitä. Jos useampi ihminen noudattaisi omia mieltymyksiään ostopäätöstä tehdessään, autokanta Suomessakin voisi olla hieman monipuolisempi eikä ihan joka risteyksessä tarvitsisi tuijotella hopeanharmaita Anjoviksia.
Mutta perus-suomalainen:
1. ajattelee hyvin pitkälle vain lompakollaan ja jättää tunteella valitsemisen korkeintaan verhokauppaan
2. pelkää erottua massasta - voi ehkä mennä niinkin pitkälle että ottaa sitten sen kalsarinsinisen Passatin kun sillä naapurilla on kuitenkin jo se hopeanharmaa

Vertailukohtana suurinpiirtein samanikäinen kaverin 330d jossa tullut istuttua kyydissä nyt jonkin verran. Ihan hieno, ei siinä mitään, mutta tavallinen. Hankintahinta omaan 166:een verrattuna kaksin-kolminkertainen mutta ei tarjoa mitään muuta Alfaan nähden kuin takavedon, ihmisestä riippuen plussa tai miinus. Alfassa omaan silmään mukavan erikoinen ulkonäkö, löytää marketin parkista yhdellä silmäyksellä, (vielä paremmin jos ei olisi hopean harmaa :) ), moottorin käyttäytyminen arkiajossa samantyyppinen vaikka bensa vs. diesel, riittävästi eleetöntä käyttövoimaa molemmissa. Bemarilla huomattava etu väännön suhteen ja hevosvoimissa hieman pienempi, mutta kuminauhamainen automaatti hävittää nämä erot. Myös se mitä on huoltokustannuksista juteltu, on Beemerissä ollut kalliimpia juttuja laitettavana. En siis laittaisi kaksin tai kolminkertaista määrää rahaa valtavirran tuotteeseen vaan ajan tyytyväisenä halvemman hankintahinnan autolla, joka tuottaa myös visuaalista mielihyvää eikä kuitenkaan laadullisesti (esim.sisätilat) häpeä. Kun vaihdon aika joskus koittaa, Bemari varmaan vaihtaa omistajaa nopeammin mutta alkuun peilaten, ostin sen itseäni enkä seuraavaa omistajaa varten.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ylläpitokuluista: Kun kesällä vein vaihtoon GT:tä, huomasin että kahdessa vuodessa kuitteja oli kertynyt 3500 eur edestä. Auto oli 2005 ja kilsoja 115tkm. Parikymmentä niistä mun ajamia. Ja noi oli kuitillisia, muuta rompetta oli kertynyt - aseveli-hintaan toki - forumin kauppapaikalta.

Mikä tahansa harrastus maksaa. Nyt ei kyllä MiTon kanssa ole maksanut yhtään mitään... Mutta harrastuneisuus on toki rajoittuneempaa!

Kyllähän autoihin saa menemään, tosin ainakin itsellä on kynnys laittoon melko matala - joten joku voisi kurvailla ihan tyytyväisenä kun mulla jo hermot menee ja kupit kaatuu.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tarve määrittelee autonkin hankinnassa ne kriteerit mitä haetaan. Silloin kun kyse on työkoneesta, niin varmasti päällimmäisenä on luotettavuus ja huoltoverkko. Ymmärrän myös, jos asutaan siellä jossain, missä aura-autot ja julkinen liikenne eivät koskaan ole käyneet. Silloin ymmärrettävästi riskit on minimoitava jo imago tasollakin. Ymmärrän (yritän) myös niitä ihmisiä, joita ei tippaakaan kiinnosta millä ne siirtyvät paikasta toiseen. Kunhan siirtyvät. Nautinnosta nämä ihmiset eivät tiedä mitään, eivätkä välitäkään.

Sitten ne muut pärjää halutessaan ihan hyvin vaikka Alfallakin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

6kk ja mennyt rahaa vikojen korjaamiseen noin 250 euroa. Huoltoa en toki laske tähän summaan (jarrut, öljynvaihto). Silti en kadu hetkeäkään...

Itse aiheeseen palatakseni niin kyllä meikäläiselläki autokuume on lievästi päällä, kun pitäisi kakkosauton tilalle löytää uudempi vehje. Valitettavasti potentiaalisen auton etsintää hankaloittaa se, että auton pitää käydä pensselinpesuvedellä koska loppukäyttäjällä ei ole varaa maksaa käyttövoimaveroa.
Viimeksi muokannut Tiphookki, 13 Joulu 2013, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Sitä kyllä on vaikea tai peräti mahdotonta ymmärtää että ihmiset ostavat uuden auton ja miettivat mitä he saavat sitä kun myyvät sen pois. Huonompaa rahaa investointia ei ole kuin osta uuden auton( jos katsotaan ihan rahalisesta näkökulmasta), mutta silti ne huutavat että pitää arvonsa hyvin, vaikka Schaisatista lävhtee kymmeniä tuhansia € hinnasta :roll:
Mitä koskee sitä alfan huonoa markkina arvoa niin se ei missään tapauksessa vastaa sen käyttö/harraste arvoa, joka on tosi korkealla. Mutta ymmäretävä se on, kun ei ole kymmenissä vuodessa lyöty huolto verkostoa, ei ole koulutettu oikeasti ammatttilaisia, normaaleja myymälöitä ei ole laitettu pystyynn, alussa alfoja myytiin samassa huonessa Ladan kanssa ja nykyään käytettyjen Dutsuneiden seassa :shock:
Oikeasti sääli alfan kohtalo, kun sitä ajetiin niin alas.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autokuumetta ilmassa...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

¨^ Samma här, sääliksi käy.

Mutta osasyyllinen (isokin) on itse valmistaja, joka on vaihtunut laadukkaiden urheiluautojen valmistajasta ja hyvälaatuisten urheilullisten perheautojen valmistajasta jo liian pitkään FIAT-konsernin narun päässä olleeksi erikoisuudeksi.
Takaveto-Alfojen kulta-aikojen jälkeen ( valitettavasti GIULIA mielestäni aidosti viimeinen le Alfa )
vain pieni valonpilkahdus on tullut 156:n muodossa, jos arvioidaan hinta/laatu/ominaisuudet/fiilis-suhdetta.

Mutta tunnetta peliin Alfa :wink:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin