Autokuumetta ilmassa...
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Autokuumetta ilmassa...
Autokuumetta ilmassa. Tällä kertaa oikeastaan niin, että eukkoseni on alkanut puhelemaan vaihdosta ja saanut minutkin hieman lämpenemään ajatukselle. Hakusessa olis tietenkin Alfa ja mitä ilmeisimmin Bussolla varustettu. 2,4jtd voi myös ehkä olla sellainen, mitä voi käydä ainakin katsomassa.
Jos ajattelee, että tällä kertaa ostais sellaisen 3-6000€:n auton, niin sanokaas, onko mitään järkeä hakea tai haetuttaa sitä ulkomailta? Mainittakoon vielä se, että vaikka käytettyä haetaankin, niin tylsinä pitämämme hopea ja se karmea vaalean vihree rajautuu kyllä pois. Lisäksi sais olla nahkaa ja muutenkin varusteita mukavasti. Mallivaihtoehdot käytännössä 166 ja vähintäänkin uudemmalla sisustalla oleva 156.
Jos ajattelee, että tällä kertaa ostais sellaisen 3-6000€:n auton, niin sanokaas, onko mitään järkeä hakea tai haetuttaa sitä ulkomailta? Mainittakoon vielä se, että vaikka käytettyä haetaankin, niin tylsinä pitämämme hopea ja se karmea vaalean vihree rajautuu kyllä pois. Lisäksi sais olla nahkaa ja muutenkin varusteita mukavasti. Mallivaihtoehdot käytännössä 166 ja vähintäänkin uudemmalla sisustalla oleva 156.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
166sen voin suositella lämpimästi kunhan tietää mihin astuu.
166 on kaikin puolin hieno auto, varsinkin V6 moottorilla varustettuna, mutta pitäisi muista että ikä sillä alkaa jo olla ja kun laatu ja kestävyys ovat huonompia kuin 164ssa niin pitäisi varautua siihen että jotain ongelmia tulee ja ne maksaa johtuen monimutkaiselta suunnitelulta ja kaliilta osilta.
166 on kaikin puolin hieno auto, varsinkin V6 moottorilla varustettuna, mutta pitäisi muista että ikä sillä alkaa jo olla ja kun laatu ja kestävyys ovat huonompia kuin 164ssa niin pitäisi varautua siihen että jotain ongelmia tulee ja ne maksaa johtuen monimutkaiselta suunnitelulta ja kaliilta osilta.
Nothing beats cubic inch
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Autokuumetta ilmassa...
Jos haluaisin ongelmattoman auton, niin toki ostaisin uudemman. Tai tojotan.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Autokuumetta ilmassa...
Saksassa on nuo bussolliset 166:et ovat ihan mielenkiintoisissa hinnoissa. Se voisi olla ihan järkevä hakea. Etenkin kun Suomessa valinnanvaraa ei juuri ole. Verrattuna esimerkiksi 156:a löytyy Suomestakin ihan kivasti ja valinnan varaa löytyy.
Hakemassasi hintahaarukassa haetuttamista kannattaa harkita kahdesti. Karkeasti laskettuna:
Tuontipalvelut: 1500€
Katsastus + muuta pientä: 500€
Verot: 1000€
Eli puolet budjetista on jo mennyt noihin. Eikä se 2000€ auto Saksassakaan mikään helmi ole, joten kuluihin voi varautua tämän jälkeenkin.
Mutta, mutta.. kun ei niitä Suomestakaan löydy, niin kannattaa sekin vaihtoehto miettiä.
Hakemassasi hintahaarukassa haetuttamista kannattaa harkita kahdesti. Karkeasti laskettuna:
Tuontipalvelut: 1500€
Katsastus + muuta pientä: 500€
Verot: 1000€
Eli puolet budjetista on jo mennyt noihin. Eikä se 2000€ auto Saksassakaan mikään helmi ole, joten kuluihin voi varautua tämän jälkeenkin.
Mutta, mutta.. kun ei niitä Suomestakaan löydy, niin kannattaa sekin vaihtoehto miettiä.
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
Se on ihan selvä asia, että mikään auto olisi se vaikka kuinka hyvä olisi ollut täysin viaton. 166sen kanssa on vaan niin että ylläpito on kallis, very kallis! Jos sitä hyväksy niin parempaa hlöautoa saa hakea.
Nothing beats cubic inch
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Autokuumetta ilmassa...
Kun olin Coupea ostamassa, niin joku viisas sanoi, ettei tavallisen duunarin kannata sitä ostaa, on niin erikoinen Hyvin on pärjätty kuitenkin.TestarosaFinland kirjoitti:166sen kanssa on vaan niin että ylläpito on kallis, very kallis!
Mikä siitä 166:sta nyt niin erityisen kalliin pidettävän tekee?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Autokuumetta ilmassa...
Huollon puute tekee kaikista autoista kalliita pitää !
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
Näin on. OT : Meni muuten reilu satkun ajettu anopin ´03 karvalakki-berlina-corolla myyntiin juurikin 6:lla tonnilla alkusyksystä...ostaja nuori opettajanainen, joka halusi luotettavan perusauton. Ja kyselijöitä oli puolenkymmentä tuohonkin aika suolaiseen hintaan Olisipa Alfankin myynti noin helppoa...Jakke kirjoitti:Jos haluaisin ongelmattoman auton, niin toki ostaisin uudemman. Tai tojotan.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
Viisaita on moneen lähtöön, se on totta. Toinen asia kun puhutaan kokemuksesta.
paluupaikalla menevat alustan osat ja varsinkin taka akseliston tukkivarret tai mikä on niiden oikea nimi onkaan. Toinen asia, että ei ole kovin huoltoystävällinen peli ja se nostaa hintaa kun teettaa korjaamolla. Tosin jos osaa itse tehdä niin siten on taloudellisestikin ihan järkevä ostos.
paluupaikalla menevat alustan osat ja varsinkin taka akseliston tukkivarret tai mikä on niiden oikea nimi onkaan. Toinen asia, että ei ole kovin huoltoystävällinen peli ja se nostaa hintaa kun teettaa korjaamolla. Tosin jos osaa itse tehdä niin siten on taloudellisestikin ihan järkevä ostos.
Nothing beats cubic inch
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Autokuumetta ilmassa...
156 syö (halpis)tukivarsia kuin leipää. Onko 166:n tukivarret sitten merkittävästi kalliimpia? Ja itsehän minä autoni 90%:sti korjaan ja huollan...TestarosaFinland kirjoitti:Viisaita on moneen lähtöön, se on totta. Toinen asia kun puhutaan kokemuksesta.
paluupaikalla menevat alustan osat ja varsinkin taka akseliston tukkivarret tai mikä on niiden oikea nimi onkaan. Toinen asia, että ei ole kovin huoltoystävällinen peli ja se nostaa hintaa kun teettaa korjaamolla. Tosin jos osaa itse tehdä niin siten on taloudellisestikin ihan järkevä ostos.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
^
Kun teet itse niin säästät toki melkoisesti. Etu tukivarsi(niitä on edessä 4) maksaa motonetissa about 150€. Jotain muitakin osia ei ole kuin alkuperäistä kamaa. Mutta ei 166sen alusta kovin heikkoa ole ja kun suomessa on hyvät tiet niin tuskin on ihan kulutus tavaraa ole.
Mutta tuumasta toimeen 3.0 V6 tai 2.0 v6 TB ja manuaalina, silloin välikaasukin onnistu
Kun teet itse niin säästät toki melkoisesti. Etu tukivarsi(niitä on edessä 4) maksaa motonetissa about 150€. Jotain muitakin osia ei ole kuin alkuperäistä kamaa. Mutta ei 166sen alusta kovin heikkoa ole ja kun suomessa on hyvät tiet niin tuskin on ihan kulutus tavaraa ole.
Mutta tuumasta toimeen 3.0 V6 tai 2.0 v6 TB ja manuaalina, silloin välikaasukin onnistu
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Autokuumetta ilmassa...
Linkin autoa olen itse pohtinut pari päivää, huomenna ehkä katsomaan.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/6093436
Onko raadilla huonoa sanottavaa tästä?
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/6093436
Onko raadilla huonoa sanottavaa tästä?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Autokuumetta ilmassa...
Käy katsomassa ja jos on hyvä, niin minä käyn sitten ostamassa Ei tosissaan.... muuten kyllä kiinnostais minuakin, mutta tuo automaatti ei oo oikein se minun juttu. Eikä varsinkaan vaimon.UupunutRomeo kirjoitti:Linkin autoa olen itse pohtinut pari päivää, huomenna ehkä katsomaan.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/6093436
Onko raadilla huonoa sanottavaa tästä?
EDIT: Niin ja tuo maininta "Suomi-auto" ei nosta pisteitä ainakaan allekirjoittaneen silmissä. Etelä-Suomen suolalitkuissa ajettu jo toistakymmentä vuotta
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
Kuvien perusteella vaikuttaa asialliselta. Jos sellaisen halua niin ainakin varustelu on kunnossa.
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
Kuvien perusteella vaikuttaa asialliselta. Jos sellaisen halua niin ainakin varustelu on kunnossa.
Bensaa V6 166lle varsinkin tomaattina maistuu paremmin kuin hyvin.
UupunutRomeo, älä unohda kysyä nokkaremmista ja ajossa kiinnitä huomiota kaareajoominaisuuksiin, jos takana on väljää niin sitä varmasti silloin huomaa. Ainoa että mutkaan kannattaa mennä nopeasti;)
Bensaa V6 166lle varsinkin tomaattina maistuu paremmin kuin hyvin.
UupunutRomeo, älä unohda kysyä nokkaremmista ja ajossa kiinnitä huomiota kaareajoominaisuuksiin, jos takana on väljää niin sitä varmasti silloin huomaa. Ainoa että mutkaan kannattaa mennä nopeasti;)
Nothing beats cubic inch
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Autokuumetta ilmassa...
Ebaysta 166 perus etupään huoltopaketti (alatukivarret, ylätukivarret, koiranluut) 220€ rahteineen. Tohon hintaan ihan sama joutuuko ne vaihtamaan joka vuosi, ja veikkaan että kunnon rasvaamisen jälkeen kestää pidempäänkin. Ei meinaan ole mikään iso homma noiden vaihto edes pihalla tunkin varassa.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Autokuumetta ilmassa...
Noin yleisesti 166 ei takuulla oo yhtään kalliimpi ylläpitää kuin esim. 156 - tai mikään muukaan vastaava saman ikäinen auto. Tuon ikäiset/hintaiset autot ovat tietysti kaikki yksilöitä.
Essonbaarissa voidaan toki olla toista mieltä...
Essonbaarissa voidaan toki olla toista mieltä...
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
^
On pakko olla eri mieltä.
Totta kai se ei ole sen kaliimpaa kuin 156 tai joku saman luokan saksan "laatu" vaunu, mutta jenkit osien hinnoilla ja saatavuudella pesevät sen mennen tullen. Tämä on aivan varma! Eli väite ettei ole kaliimpaa kuin mikä tahansa saman kokoluokan auto ei pidä paikansa.
On pakko olla eri mieltä.
Totta kai se ei ole sen kaliimpaa kuin 156 tai joku saman luokan saksan "laatu" vaunu, mutta jenkit osien hinnoilla ja saatavuudella pesevät sen mennen tullen. Tämä on aivan varma! Eli väite ettei ole kaliimpaa kuin mikä tahansa saman kokoluokan auto ei pidä paikansa.
Nothing beats cubic inch
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Autokuumetta ilmassa...
On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
Nyt tuli Cuorelta niin kova väite, että tämä vaatii kovia faktoja pöytään... käyttötestiä tai vastaavaa kiitos.Cuore Sportivo kirjoitti:On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.
Muista,,että muutamat Nissanit, Hondat ja Toyotat tehdään myös Euroopassa.
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Autokuumetta ilmassa...
Mulla on mennyt yhden uudehkon Nissanin korjauksiin melkein saman verran kuin kahdentoista Alfan yhteensä. Siinä omakohtaista kokemusta.
Kaikki perhepiirin 16 Alfaa ovat olleet suht ongelmattomia. Jos ostaa rikkinäisen auton, jonka huoltaminen tulee ensimmäistä kertaa mieleen vasta kun paketti leviää totaalisesti käsiin, niin kannattaa vaan hakata päätään seinään, eikä jauhaa auton kohtuuttoman kalliista ylläpidosta.
Edelleenkin pidän autoja yksilöinä, uusia sekä käytettyjä. Käytettyä ostaessa pelisilmää kannattaa käyttää.
Kaikki perhepiirin 16 Alfaa ovat olleet suht ongelmattomia. Jos ostaa rikkinäisen auton, jonka huoltaminen tulee ensimmäistä kertaa mieleen vasta kun paketti leviää totaalisesti käsiin, niin kannattaa vaan hakata päätään seinään, eikä jauhaa auton kohtuuttoman kalliista ylläpidosta.
Edelleenkin pidän autoja yksilöinä, uusia sekä käytettyjä. Käytettyä ostaessa pelisilmää kannattaa käyttää.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
^randomina oman käsityksen mukaan noin, mutta kaipaan "puolueetonta" dataa peliin, sen verran järeän väitteen heitit
jt
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Autokuumetta ilmassa...
Mulla ei ole tarvetta olla puolueellinen mihinkään suuntaan.
Muutaman Alfan omistaneena pistää vaan joskus vituttamaan noi älyttömät höpinät jostain tosi yltiösuurista ylläpitokustannuksista.
Muutaman Alfan omistaneena pistää vaan joskus vituttamaan noi älyttömät höpinät jostain tosi yltiösuurista ylläpitokustannuksista.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Autokuumetta ilmassa...
Harrastajalle ei ole mikään ongelma ylläpitää 166:sta.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Autokuumetta ilmassa...
Kyllä hyvin pidetty Alfa voi olla hyvinkin edullinen omistaa.
Oma TS on ollut todella varma ja edullinen. Esimerkiksi toissa vuonna huollot olivat öljyn vaihdon lisäksi yksi ABS-anturi. Niin, hyvässä autossa se ABS-anturikin olisi tietysti kestänyt ikuisesti. Toki kuluvia osia joutuu siihen jatkossakin laittamaan. Tänä vuonna tuli jäähdyttimen ikä täyteen. Onhan siinä heikkouksia, kuten tukivarret, mutta onhan samoja heikkouksia muissakin eurooppalaisissa merkeissä. Osien hintakaan ei ole ongelma, kun vaihtoehtoja marmoritiskille on vaikka kuinka paljon.
No kuvitellaan, että möisin auton ja saisin siitä 2000€ rahaa. Mistä saisin siihen hintaan yhtä hyvän auton? Epäilen, että 2000€ Toyotassakin olisi vikoja yhtä vähän tai paljon. Kyllä minä tuota ihan "järkiautona" pidän.. niin tylsältä kuin se kuulostaakin.
Alfojenkin osalla olen todennut "minkä ostaisin" kyselijöille, että osta hyvä yksilö.
Vielä jälki-ihmettelynä pitää ihmetellä, miten ihmiset saa alle kymmenenkin vuotta vanhoja autoja ajettua niin huonoon kuntoon, kuin monesti näkee.
Autossahan on kuitenkin aika paljon rahaa kiinni, niin luulisi sen verran kiinnostavan..
Oma TS on ollut todella varma ja edullinen. Esimerkiksi toissa vuonna huollot olivat öljyn vaihdon lisäksi yksi ABS-anturi. Niin, hyvässä autossa se ABS-anturikin olisi tietysti kestänyt ikuisesti. Toki kuluvia osia joutuu siihen jatkossakin laittamaan. Tänä vuonna tuli jäähdyttimen ikä täyteen. Onhan siinä heikkouksia, kuten tukivarret, mutta onhan samoja heikkouksia muissakin eurooppalaisissa merkeissä. Osien hintakaan ei ole ongelma, kun vaihtoehtoja marmoritiskille on vaikka kuinka paljon.
No kuvitellaan, että möisin auton ja saisin siitä 2000€ rahaa. Mistä saisin siihen hintaan yhtä hyvän auton? Epäilen, että 2000€ Toyotassakin olisi vikoja yhtä vähän tai paljon. Kyllä minä tuota ihan "järkiautona" pidän.. niin tylsältä kuin se kuulostaakin.
Alfojenkin osalla olen todennut "minkä ostaisin" kyselijöille, että osta hyvä yksilö.
Vielä jälki-ihmettelynä pitää ihmetellä, miten ihmiset saa alle kymmenenkin vuotta vanhoja autoja ajettua niin huonoon kuntoon, kuin monesti näkee.
Autossahan on kuitenkin aika paljon rahaa kiinni, niin luulisi sen verran kiinnostavan..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Autokuumetta ilmassa...
^
Viimeinen lause +1. En käsitä itsekään.
Nyt on 11vuotias, johon on alkanut kuluvaa osaa menemään. Termostaatti, pyöränlaakeri, tukivarsia eteen... Nyt taitaa olla yksi pyöränlaakeri lisää kohta ostoslistalla, sitten vielä mahdollista koiranluuta. Ja sitärataa. Syylari toimii vielä, mutta taitaa olla ehtoopuolella sekin - ei sentään vuoda ja kesähelteellä lämmöt pysyy heittämällä kurissa, kun ilmastoinnin päälläpidon ansiosta hyrrää ropelli jatkuvasti.
Viimeinen lause +1. En käsitä itsekään.
Nyt on 11vuotias, johon on alkanut kuluvaa osaa menemään. Termostaatti, pyöränlaakeri, tukivarsia eteen... Nyt taitaa olla yksi pyöränlaakeri lisää kohta ostoslistalla, sitten vielä mahdollista koiranluuta. Ja sitärataa. Syylari toimii vielä, mutta taitaa olla ehtoopuolella sekin - ei sentään vuoda ja kesähelteellä lämmöt pysyy heittämällä kurissa, kun ilmastoinnin päälläpidon ansiosta hyrrää ropelli jatkuvasti.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Autokuumetta ilmassa...
Asialliselta kyllä näyttää. Veikeätä että jaksavat käyttää tuota "Suomiautokorttia" vieläkin, lähinnä negatiivisen kaiun tuo saa... . Jos Suomiauto niin mietin missä paikassa Suomea näitä 166:ia on tehty, minä vaan ihmettelen....Jakke kirjoitti:Käy katsomassa ja jos on hyvä, niin minä käyn sitten ostamassa Ei tosissaan.... muuten kyllä kiinnostais minuakin, mutta tuo automaatti ei oo oikein se minun juttu. Eikä varsinkaan vaimon.UupunutRomeo kirjoitti:Linkin autoa olen itse pohtinut pari päivää, huomenna ehkä katsomaan.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/166/6093436
Onko raadilla huonoa sanottavaa tästä?
EDIT: Niin ja tuo maininta "Suomi-auto" ei nosta pisteitä ainakaan allekirjoittaneen silmissä. Etelä-Suomen suolalitkuissa ajettu jo toistakymmentä vuotta
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Autokuumetta ilmassa...
Ja tosiaan hiljattain katsastettu ei tarkoita että auto on kunnossa, välttämättä edes perusasiat. Asemilla missä itse käyttänyt autoja on kyllä huomattu hyvin turvallisuuteen vaikuttavat tekijät, tietääkseni. Nehän ei tietysti puutu kosmeettisiin seikkoihin, mutta aivan uskomattomia ryskiä joskus tuntuu pääsevän läpi.
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
Jiiteen kanssa samoilla linjoilla. Faktoja kehiin muuten kaikki mitä Cuore on väitänyt on perätöntä!
Omat faktat: Itsellä on 3 alfaa ja vuodesta 2005 niitä on ollut toista kymmentä niin jotain mernista tiedän. Kilometrejä näillä on tullut ajettua USEITA satoja tuhansia kilometreja. 33:lla 110tkm (ostohetkessa 305tkm) ja 164 Superilla kahdessa vuodessa 120tkm ( ostettu 14 vuotiaana) ja 166 turbolla puolessa vuodessa 40tkm niin "vähän" kokemusta aiheesta luulisii löytyvän. Nämä ym. alfoja EIVAT aiheuttaneet minulle mitään ongelmia, jotain kulutus osaa(jarrut,putket,pieniä alustan osia) toki vaihdettu, mutta olivat poikeuksellisen varmoja vehkeita. Tästä merkista niinkuin yksinkertaisempi kaverikin ymmärtäisi pidän OIKEIN paljon, mutta ei tarvi olla fanaatikko ja väitää että se olisi halpa jos se hajoaisi. Muutamia esimerkkejä: 166seen nokka akseli kustantaa 500-600€ jos ei enemmän, jäähdyttäjä useita satoja euroja ja täys jackpot oli nimim." Pasi" ostama laturi. Se on kyllä paljon!
Minun alkuperäinen kommentti oli sitä varten, että ihminen ymmärtäisi mitä osta ja varautuisi siihen, jotta senjälkeen ei tulisi epämielyttäviä yllätyksiä, sitä varten me ollaan täällä autaaksemme toisimme. Se, että on muita merkkeja, jossa on yhtä kalliit osat ei tee 166sta halvan pidettävän KORKEALLA tasolla.
Summa summarum: Jos alfasta hajoa jotain niin se maksaa, jos jenkki autosta hajoa niin maksaa reilusti vähemmän. Alfat ovat nopeita,komeita ja täyniä luonetta, kun jenkit taas isoja ja pehmeitä, senvuoksi löytyy sekä että
Omat faktat: Itsellä on 3 alfaa ja vuodesta 2005 niitä on ollut toista kymmentä niin jotain mernista tiedän. Kilometrejä näillä on tullut ajettua USEITA satoja tuhansia kilometreja. 33:lla 110tkm (ostohetkessa 305tkm) ja 164 Superilla kahdessa vuodessa 120tkm ( ostettu 14 vuotiaana) ja 166 turbolla puolessa vuodessa 40tkm niin "vähän" kokemusta aiheesta luulisii löytyvän. Nämä ym. alfoja EIVAT aiheuttaneet minulle mitään ongelmia, jotain kulutus osaa(jarrut,putket,pieniä alustan osia) toki vaihdettu, mutta olivat poikeuksellisen varmoja vehkeita. Tästä merkista niinkuin yksinkertaisempi kaverikin ymmärtäisi pidän OIKEIN paljon, mutta ei tarvi olla fanaatikko ja väitää että se olisi halpa jos se hajoaisi. Muutamia esimerkkejä: 166seen nokka akseli kustantaa 500-600€ jos ei enemmän, jäähdyttäjä useita satoja euroja ja täys jackpot oli nimim." Pasi" ostama laturi. Se on kyllä paljon!
Minun alkuperäinen kommentti oli sitä varten, että ihminen ymmärtäisi mitä osta ja varautuisi siihen, jotta senjälkeen ei tulisi epämielyttäviä yllätyksiä, sitä varten me ollaan täällä autaaksemme toisimme. Se, että on muita merkkeja, jossa on yhtä kalliit osat ei tee 166sta halvan pidettävän KORKEALLA tasolla.
Summa summarum: Jos alfasta hajoa jotain niin se maksaa, jos jenkki autosta hajoa niin maksaa reilusti vähemmän. Alfat ovat nopeita,komeita ja täyniä luonetta, kun jenkit taas isoja ja pehmeitä, senvuoksi löytyy sekä että
Nothing beats cubic inch
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Autokuumetta ilmassa...
Mä uskallan olla Cuoren kanssa samoilla linjoilla... Muutama on Alfa on ollut eikä yhteenkään ole suuria tarvinnut tehdä oston jälkeen. Onhan ne olleet suht vähän ajettuja ja en niitä milloin mistäkin syystä ole vuositolkulla pitänyt. Kalleimmat korjaukseni ovat olleet 166n pyöränlaakeri ja Ilmi + lambda 156V6:een. Edelliseen viitaten, ei noita nokkia kyllä juuri Alfoihin ole vaihdettu vrt.VAG V6 tdi. Kaiken omat ja tuttujen Alfat olleet varsin edullisia ylläpidoltaan.
Abarth 500 Esseesse
Re: Autokuumetta ilmassa...
^^^^ Joo, toiset käyttää Suomiautokorttia.
Ja toiset kaivaa taskustaan hikisen Jenkkiautokortin, tietämättä miten sillä pelataan.
Ja toiset kaivaa taskustaan hikisen Jenkkiautokortin, tietämättä miten sillä pelataan.
Ride on!
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Autokuumetta ilmassa...
Taitaa vanhemmissa autoissa esim. yli 5 vuotta, olla ylläpitokulut lähinnä tuurista ja edellisten omistajien edesottamuksista kiinni, kuin merkistä.
Ainahan voi ottaa jonkun satunnaisen osan hinnan ja vertailla sitä satunnaisen merkin vastaavaan osan hintaan. Mistäs sitä tietää mikä tai kuinka monta mekaanista kulutusta saavaa osaa pamahtaa seuraavaks. Mutta kuulemma Italialaisissa paukkuu eniten
Joku pitää ongelmana korjausten hintaa ja toiselle ei ole väliä mitä maksaa kunhan ei joudu korjauttamaan usein.
Ainahan voi ottaa jonkun satunnaisen osan hinnan ja vertailla sitä satunnaisen merkin vastaavaan osan hintaan. Mistäs sitä tietää mikä tai kuinka monta mekaanista kulutusta saavaa osaa pamahtaa seuraavaks. Mutta kuulemma Italialaisissa paukkuu eniten
Joku pitää ongelmana korjausten hintaa ja toiselle ei ole väliä mitä maksaa kunhan ei joudu korjauttamaan usein.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Autokuumetta ilmassa...
Jos laskee karkean arvion oman 156:n noin neljän vuoden historiasta, niin korjauksiin, huoltoihin ja renkaisiin vuositasolla keskimäärin noin 500 ja arvon alenema neljässä vuodessa n. 2500. Ei kovin kallista mun mielestäni. Toki itse tehty lähes kaikki huollot/korjaukset, mutta siltikin. Ei paljon halvemmalla pääsis millään autolla.Eihän tuota uudenveroisessa kunnossa tietenkään ole yritettykään pitää, vaan sellaisessa, että on varmatoiminen, kaikki pelaa ja on kiva ajaa.
No mutta, palatakseni itse asiaan: 156:n bussoissa olen kuullut olevan ja itseasiassa nähnytkin vaihteisto-ongelmaisia tapauksia. Ei kuitenkaan siinä määrin, että jännittäis erityisesti. Mutta kysymys kuuluu: Onko 166 bussossa sama manuaaliaski?
No mutta, palatakseni itse asiaan: 156:n bussoissa olen kuullut olevan ja itseasiassa nähnytkin vaihteisto-ongelmaisia tapauksia. Ei kuitenkaan siinä määrin, että jännittäis erityisesti. Mutta kysymys kuuluu: Onko 166 bussossa sama manuaaliaski?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Autokuumetta ilmassa...
Tähän on pakko tarttua sen verran, että vaikka edellä mainittuja automerkkejä kokoonpannaan Euroopassa, ne on silti japanilaisen valmistajan autoja -> japsiautoja, riisikippoja, mitä nimeä nyt haluaa käyttää. Ne eivät ole eurooppalaisia autoja. Edellä mainitulla logiikalla Uudessakaupungissa rakennettu Mersun A-sarja olisi suomalainen auto ja VW Jetta meksikolainen auto.Jiitee kirjoitti:Nyt tuli Cuorelta niin kova väite, että tämä vaatii kovia faktoja pöytään... käyttötestiä tai vastaavaa kiitos.Cuore Sportivo kirjoitti:On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.
Muista,,että muutamat Nissanit, Hondat ja Toyotat tehdään myös Euroopassa.
jt
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
alfan bensa turboissa nokat kuluu, se on fakta.m.sa kirjoitti:Mä uskallan olla Cuoren kanssa samoilla linjoilla... Muutama on Alfa on ollut eikä yhteenkään ole suuria tarvinnut tehdä oston jälkeen. Onhan ne olleet suht vähän ajettuja ja en niitä milloin mistäkin syystä ole vuositolkulla pitänyt. Kalleimmat korjaukseni ovat olleet 166n pyöränlaakeri ja Ilmi + lambda 156V6:een. Edelliseen viitaten, ei noita nokkia kyllä juuri Alfoihin ole vaihdettu vrt.VAG V6 tdi.
Näin se on, alfa on vähävikainen ja luotettava auto kunhan sitä on pidetty hyvää huoltaa(yleensä), mutta tietyt osat maksaa aikalailla ja näin se menee mutidenkin EURO autojen kanssa. Missään en ole kirjoitanut että alfan osien hinnat olisivat jotenkin poikeuksellisia vrt. ns. euro premium autoja.
Mitä koskee niitä vaihteistoja niin 156 V6sissa oli joku suunniteluvirhe, että jotain on hankanut reiän laatikoon. 166 3.0 ja 166 turboa manuaalisina on vaivanut vaihteiston ja perän kestävyys, se ei yksinkertaisesti kestänyt korkean väännön, mikä ei ole ihme kun siellä on käytetty Stilon laakerit.
Tämä on toki lottoa, voi se toimia hyvinkin, mutta mielessä tämän seikan pitäisi pitää eikä se ole mikään ongelma kun itse osa laitaa kun osat tässä tapauksessa eivät maksa paljon.
Nothing beats cubic inch
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
Totta tämä. Jaken kohdallahan on alfisti hakemassa toista alfamallia, ja oletan, että pohjatietoja on eli ei olla ekaa kertaa pappia kyydissäFarina kirjoitti:Tähän on pakko tarttua sen verran, että vaikka edellä mainittuja automerkkejä kokoonpannaan Euroopassa, ne on silti japanilaisen valmistajan autoja -> japsiautoja, riisikippoja, mitä nimeä nyt haluaa käyttää. Ne eivät ole eurooppalaisia autoja. Edellä mainitulla logiikalla Uudessakaupungissa rakennettu Mersun A-sarja olisi suomalainen auto ja VW Jetta meksikolainen auto.Jiitee kirjoitti:Nyt tuli Cuorelta niin kova väite, että tämä vaatii kovia faktoja pöytään... käyttötestiä tai vastaavaa kiitos.Cuore Sportivo kirjoitti:On helvetin harhaanjohtavaa vängätä ylläpidon olevan todella kallista, jos joku hikinen jenkki oman näkemyksen mukaan tulisi edullisemmaksi. Tässä nyt kuitenkin ollaan ostamassa Alfaa - ja oman kokemukseni mukaan hyvin hoidetun ja huolletun Alfan ylläpitäminen ei takuulla ole yhtään kalliimpaa kuin minkään muunkaan eurooppalaisen perusauton.
Muista,,että muutamat Nissanit, Hondat ja Toyotat tehdään myös Euroopassa.
jt
Mutta en painoittaisi kuitenkaan Alfan hankinnassa isosti käyttökustannuksia, jotta ei myöhemmin tarvitsisi katua .
Alfojen huollot ovat paristakin syystä kalliimpia kuin ns. perusmerkkien. a) Marginaalimerkki - > pienet volyymit -> kalliimpi tuntiveloitus, kalliimmat huolto-osat
b) Alfojen huoltotarve esim. urheiluautomainen , loistavat ajo-ominaisuudet tarjoava alusta on vikaherkempi ja siten useammin huollettava kuin esim. Skodalla tai Toyotalla keskimäärin
Mutta jos painotukset 80 % tunnetta , 20 % järkeä --> Alfa on ok. valinta
Juha
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Autokuumetta ilmassa...
Eihän sitä pakko ole huollattaa merkkiliikkeessä. En ole käynyt merkkiliikkeen suunnassakaan moneen vuoteen. Ihan samalla tuntiveloituksella lähipaja on Alfaa laittanut, kuin muitakin merkkejä. Harrastajat vielä halvemmalla. Kuten mainitsin, myös osille on monta lähdettä, joten pakko ei ole valita sitä kalleinta.Jiitee kirjoitti:Alfojen huollot ovat paristakin syystä kalliimpia kuin ns. perusmerkkien. a) Marginaalimerkki - > pienet volyymit -> kalliimpi tuntiveloitus, kalliimmat huolto-osat
b) Alfojen huoltotarve esim. urheiluautomainen , loistavat ajo-ominaisuudet tarjoava alusta on vikaherkempi ja siten useammin huollettava kuin esim. Skodalla tai Toyotalla keskimäärin
Tietysti Alfaltakin löytyy tekniikoita, joiden osaaminen saattaa nyrkkipajalla olla vähäistä..
Niin, eikös myös noissa VAG-laitoksissa ollut herkkyyttä tukivarsille? Niitä kieltämättä ainakin 156:ssa kuluu, mutta en ole kokenut tuota maata mullistavaksi menoeräksi.
Silloin kun puhutaan normaaleista kuluvien osien vaihdosta, ei Alfa ole sen kalliimpi kuin mikään muukaan 2000-luvun auto.
Ongelmapesät ovat asia erikseen ja sanoisin niidenkin juurisyiden löytyvän suurimmassa osassa peilistä.
Niin, ja se vasta vituttaisikin, kun se järkiauto leipoo tien päälle..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Autokuumetta ilmassa...
^ Joo, ja minä olen päättänyt että huoltoon menee vaan ne kohteet mitä ei itse pysty tekemään...
Määräaikaishuollot on ihan turhia, kun nesteet ja suotimet tulee melkeinpä itse vaihdettua useemmin kuin mitä huolto edellyttää... Siitä saa vaan kalliin leiman vihkoon, joka ei kuitenkaan vaikuta auton jälleenmyyntiarvoon (jos joku muuta väittää niin on tyhmä).
Tallista löytyy pienen korjaamon verran työkaluja ja yli 10 vuoden kokemus merkistä on varmasti antanut paremmat valmiudet korjata näitä, kuin amiksesta just valmistuneella huoltojampalla.
Määräaikaishuollot on ihan turhia, kun nesteet ja suotimet tulee melkeinpä itse vaihdettua useemmin kuin mitä huolto edellyttää... Siitä saa vaan kalliin leiman vihkoon, joka ei kuitenkaan vaikuta auton jälleenmyyntiarvoon (jos joku muuta väittää niin on tyhmä).
Tallista löytyy pienen korjaamon verran työkaluja ja yli 10 vuoden kokemus merkistä on varmasti antanut paremmat valmiudet korjata näitä, kuin amiksesta just valmistuneella huoltojampalla.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
^ OT:ta vielä vähän.
Pasin ja Haggerin ja monen harrastaja-Alfistin (myös minun) kohdalla homma toimii juuri noin, mutta ajatelkaapa tuoreella Giuliettalla tai Mitolla ajavaa ei -DIY-alfistia, joka haluaa vain nauttia ajosta eikä halua liata handujaan rasvaan.
Myyntimäärät marginaalisia AK:n merkkikirjossa -> osaavia asentajia vähän -> kalliit marmoritiskin huoltohinnat.
Täman takia Alfojen jälleenmyyntiarvo putoaa nopeampien joukossa ja nämä kaksi asiaa yhdessä eivät edistä uusien Alfojen myyntiä Suomessa , ei valitettavasti missään päin Euroopassa. Jopa Roomankin katukuvassa Alfa on erikoismerkki.
Mutta kuka ostaa ne uudet Alfat Suomessa, siitä olen huolissani, koska olen ostamassa niitä hyväkuntoisia ja suurimman osan myyntiarvostaan menettäneitä käytettyjä
JT
Pasin ja Haggerin ja monen harrastaja-Alfistin (myös minun) kohdalla homma toimii juuri noin, mutta ajatelkaapa tuoreella Giuliettalla tai Mitolla ajavaa ei -DIY-alfistia, joka haluaa vain nauttia ajosta eikä halua liata handujaan rasvaan.
Myyntimäärät marginaalisia AK:n merkkikirjossa -> osaavia asentajia vähän -> kalliit marmoritiskin huoltohinnat.
Täman takia Alfojen jälleenmyyntiarvo putoaa nopeampien joukossa ja nämä kaksi asiaa yhdessä eivät edistä uusien Alfojen myyntiä Suomessa , ei valitettavasti missään päin Euroopassa. Jopa Roomankin katukuvassa Alfa on erikoismerkki.
Mutta kuka ostaa ne uudet Alfat Suomessa, siitä olen huolissani, koska olen ostamassa niitä hyväkuntoisia ja suurimman osan myyntiarvostaan menettäneitä käytettyjä
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Autokuumetta ilmassa...
Tsiisus. En mäkään tässä ihan mutu-fiiliksellä kirjottele. Toistakymmentä vuotta, toistakymmentä Alfaa, kuten jo aiemmin kerroin.TestarosaFinland kirjoitti:Jiiteen kanssa samoilla linjoilla. Faktoja kehiin muuten kaikki mitä Cuore on väitänyt on perätöntä!
Omat faktat: Itsellä on 3 alfaa ja vuodesta 2005 niitä on ollut toista kymmentä niin jotain mernista tiedän.
166:sta ei mulla ole ollut, faijalla on. Kuuden vuoden aikana siihen on vaihdettu ksenonit, kuluvat jarruhilppeet ja takaoven kahva korjattu - nämä perushuoltojen lisäksi. Noin 17 tkm/vuosi.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Autokuumetta ilmassa...
Alfoja ostavat uutena ne, jotka arvostavat tyylikästä designia, hyvää ajettavuutta (pienin varauksin nykyään) ja yksilöllisyyttä. Alfisti haluaa nauttia hetkestä, eikä miettiä tulevaa. Hän elää tässä ja nyt, eikä pelkää elämää. "Kortti tuo, kortti vie" hän miettii. Autoilusta kumpuavat arkipäivää värittävät ilonpilkahdukset ovat hänelle tärkeä osa elämää. Hänelle ei riitä harmaa siirtyminen paikasta toiseen. Hän haluaa autoilta enemmän!Jiitee kirjoitti:Mutta kuka ostaa ne uudet Alfat Suomessa, siitä olen huolissani, koska olen ostamassa niitä hyväkuntoisia ja suurimman osan myyntiarvostaan menettäneitä käytettyjä JT
Alfoja ei osta/eikä tule ostamaan ne, jotka pelkäävät auton käyttämistä huollossa, tai ne jotka pitävät auton jälleenmyyntiarvoa auton hankinnan tärkeimpänä kriteerinä. Alfoja eivät myöskään hanki ne, jotka arvostavat valtavia sisä- ja takatiloja autossa, vaikka ne eivät olisi koskaan hyötykäytössä. Esson baarin pelossa, Alfoja ei myöskään hanki arat hissukat, eihän sitä tiedä mitä muut sanoo.
Henkilökohtaisesti jaksaa kyllä ihmetyttää tuo jälleenmyyntiarvon pitäminen auton valinnan tärkeimpänä kriteerinä. Otetaan esimerkki puunkaadosta. Rungon saa poikki kirveelläkin, mutta onko se paras työkalu puunkaatoon? Moni ostaisi Honkkarista kiinalaisen moottorisahan, koska sillä homma käy nopeammin. Mutta hetkinen, sahaanhan voi tulla vika ja sen voi joutua viemään huoltoon? Olisiko kirves kuitenkin parempi?
Kiinalainen saha on kuitenkin vain brutaali työkalu, eikä sen omistaminen tuota omistamisen iloa. Siksipä joku kolmas ostaisi kalliimman Stihl-moottorisahan, josta voi joutua maksamaan premium-hintaa, mutta sillä puunkaato käy helpoiten ja työstä voi jopa nauttia. Lisäksi Stihl näyttää hyvältä ja tuottaa omistamisen iloa. Puumetsään mennessä Stihlin nosto takakontissa tuo eksta-latausta alkavaan urakkaan.
Viisi vuotta tehdään puuhommia ja päätetään myydä välineet. Moottorisahojen hinnat ovat tippunut puoleen ja sen lisäksi niitä on joutunut huoltamaan useamman kerran. Varaosiakin on jouduttu vaihtamaan. Kirveen hinta ei ole tippunut mihinkään, ja huollot rajoittuvat terän teroittamiseen. Ilmaan nousee kysymys, oliko kirves näistä kaikista paras ja ennen kaikkea oliko se vaivan arvoista?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
Summa summarum: ehkä Jakke osaa valita hyvän Alfa 166:n, ja kuten Hagger esitti, katsele Saksasta, jos et Suomesta löydä riittävän hyvää.
Itse tsekkaan hälyttävästi kiihtyvällä tahdilla mobile.de - sivuja , ja haen sopivaa vähän ajettua 159-riissseli SW:ta automaatilla... sairaus pahenee
JT
Itse tsekkaan hälyttävästi kiihtyvällä tahdilla mobile.de - sivuja , ja haen sopivaa vähän ajettua 159-riissseli SW:ta automaatilla... sairaus pahenee
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
^^farina , joo, periaatteessa uusien Alfojen valitsevat valitsevat noilla kriteereillä, ja hyvä niin.
Tuo puunkaato-esimerkkisikin toimii noin harrastelija-metsurilta. Mutta entäs ammattikäyttö ?
95 % Suomen metsien hakkuista tehdään huippunykyaikaisilla harvestereilla , joiden uushankintahinnat ovat luokkaa 300- 450k€.
Alan ammattilaiset käyttävät paljolti John-Deerea ( Timberjack-pohjainen), Komatsua ( Valmetin metsäkoneet) sekä Ponssea, jonka kotipaikka ja tehtaat on Pohjois-Savossa Vieremällä.
Marginaalivalmistajalla, jolla ei ole jälleenmyynti (eli huolto , huolto ja huolto )kunnossa ei ole mitään asiaa ammattilaisten koneeksi.
Huollon taso ja saatavuus peilaa suoraan ammattilaisten työkoneiden jälleenmyyntiarvoon.
Tämä piirre myös selittää sen, miksi Alfoja ei ole takseina kai yhtään Suomessa ( tai Alfataksiyrittäjä on saanut lottovoiton )
JT
Tuo puunkaato-esimerkkisikin toimii noin harrastelija-metsurilta. Mutta entäs ammattikäyttö ?
95 % Suomen metsien hakkuista tehdään huippunykyaikaisilla harvestereilla , joiden uushankintahinnat ovat luokkaa 300- 450k€.
Alan ammattilaiset käyttävät paljolti John-Deerea ( Timberjack-pohjainen), Komatsua ( Valmetin metsäkoneet) sekä Ponssea, jonka kotipaikka ja tehtaat on Pohjois-Savossa Vieremällä.
Marginaalivalmistajalla, jolla ei ole jälleenmyynti (eli huolto , huolto ja huolto )kunnossa ei ole mitään asiaa ammattilaisten koneeksi.
Huollon taso ja saatavuus peilaa suoraan ammattilaisten työkoneiden jälleenmyyntiarvoon.
Tämä piirre myös selittää sen, miksi Alfoja ei ole takseina kai yhtään Suomessa ( tai Alfataksiyrittäjä on saanut lottovoiton )
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Autokuumetta ilmassa...
^^^Farina osuu asian ytimeen, tai ainakin meikäläisen ajatusmaailmaan. Ihmetyttää (uuden) auton ostajat, jotka valitsevat merkin, mallin, värin.... etc. sen perusteella että miten helppo se on myydä eteenpäin ja millä hinnalla. Itseä vartenhan se ostetaan jolloin omien mieltymysten pitäisi olla valintakriteereitä. Jos useampi ihminen noudattaisi omia mieltymyksiään ostopäätöstä tehdessään, autokanta Suomessakin voisi olla hieman monipuolisempi eikä ihan joka risteyksessä tarvitsisi tuijotella hopeanharmaita Anjoviksia.
Mutta perus-suomalainen:
1. ajattelee hyvin pitkälle vain lompakollaan ja jättää tunteella valitsemisen korkeintaan verhokauppaan
2. pelkää erottua massasta - voi ehkä mennä niinkin pitkälle että ottaa sitten sen kalsarinsinisen Passatin kun sillä naapurilla on kuitenkin jo se hopeanharmaa
Vertailukohtana suurinpiirtein samanikäinen kaverin 330d jossa tullut istuttua kyydissä nyt jonkin verran. Ihan hieno, ei siinä mitään, mutta tavallinen. Hankintahinta omaan 166:een verrattuna kaksin-kolminkertainen mutta ei tarjoa mitään muuta Alfaan nähden kuin takavedon, ihmisestä riippuen plussa tai miinus. Alfassa omaan silmään mukavan erikoinen ulkonäkö, löytää marketin parkista yhdellä silmäyksellä, (vielä paremmin jos ei olisi hopean harmaa ), moottorin käyttäytyminen arkiajossa samantyyppinen vaikka bensa vs. diesel, riittävästi eleetöntä käyttövoimaa molemmissa. Bemarilla huomattava etu väännön suhteen ja hevosvoimissa hieman pienempi, mutta kuminauhamainen automaatti hävittää nämä erot. Myös se mitä on huoltokustannuksista juteltu, on Beemerissä ollut kalliimpia juttuja laitettavana. En siis laittaisi kaksin tai kolminkertaista määrää rahaa valtavirran tuotteeseen vaan ajan tyytyväisenä halvemman hankintahinnan autolla, joka tuottaa myös visuaalista mielihyvää eikä kuitenkaan laadullisesti (esim.sisätilat) häpeä. Kun vaihdon aika joskus koittaa, Bemari varmaan vaihtaa omistajaa nopeammin mutta alkuun peilaten, ostin sen itseäni enkä seuraavaa omistajaa varten.
Mutta perus-suomalainen:
1. ajattelee hyvin pitkälle vain lompakollaan ja jättää tunteella valitsemisen korkeintaan verhokauppaan
2. pelkää erottua massasta - voi ehkä mennä niinkin pitkälle että ottaa sitten sen kalsarinsinisen Passatin kun sillä naapurilla on kuitenkin jo se hopeanharmaa
Vertailukohtana suurinpiirtein samanikäinen kaverin 330d jossa tullut istuttua kyydissä nyt jonkin verran. Ihan hieno, ei siinä mitään, mutta tavallinen. Hankintahinta omaan 166:een verrattuna kaksin-kolminkertainen mutta ei tarjoa mitään muuta Alfaan nähden kuin takavedon, ihmisestä riippuen plussa tai miinus. Alfassa omaan silmään mukavan erikoinen ulkonäkö, löytää marketin parkista yhdellä silmäyksellä, (vielä paremmin jos ei olisi hopean harmaa ), moottorin käyttäytyminen arkiajossa samantyyppinen vaikka bensa vs. diesel, riittävästi eleetöntä käyttövoimaa molemmissa. Bemarilla huomattava etu väännön suhteen ja hevosvoimissa hieman pienempi, mutta kuminauhamainen automaatti hävittää nämä erot. Myös se mitä on huoltokustannuksista juteltu, on Beemerissä ollut kalliimpia juttuja laitettavana. En siis laittaisi kaksin tai kolminkertaista määrää rahaa valtavirran tuotteeseen vaan ajan tyytyväisenä halvemman hankintahinnan autolla, joka tuottaa myös visuaalista mielihyvää eikä kuitenkaan laadullisesti (esim.sisätilat) häpeä. Kun vaihdon aika joskus koittaa, Bemari varmaan vaihtaa omistajaa nopeammin mutta alkuun peilaten, ostin sen itseäni enkä seuraavaa omistajaa varten.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Autokuumetta ilmassa...
Ylläpitokuluista: Kun kesällä vein vaihtoon GT:tä, huomasin että kahdessa vuodessa kuitteja oli kertynyt 3500 eur edestä. Auto oli 2005 ja kilsoja 115tkm. Parikymmentä niistä mun ajamia. Ja noi oli kuitillisia, muuta rompetta oli kertynyt - aseveli-hintaan toki - forumin kauppapaikalta.
Mikä tahansa harrastus maksaa. Nyt ei kyllä MiTon kanssa ole maksanut yhtään mitään... Mutta harrastuneisuus on toki rajoittuneempaa!
Kyllähän autoihin saa menemään, tosin ainakin itsellä on kynnys laittoon melko matala - joten joku voisi kurvailla ihan tyytyväisenä kun mulla jo hermot menee ja kupit kaatuu.
Mikä tahansa harrastus maksaa. Nyt ei kyllä MiTon kanssa ole maksanut yhtään mitään... Mutta harrastuneisuus on toki rajoittuneempaa!
Kyllähän autoihin saa menemään, tosin ainakin itsellä on kynnys laittoon melko matala - joten joku voisi kurvailla ihan tyytyväisenä kun mulla jo hermot menee ja kupit kaatuu.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Autokuumetta ilmassa...
Tarve määrittelee autonkin hankinnassa ne kriteerit mitä haetaan. Silloin kun kyse on työkoneesta, niin varmasti päällimmäisenä on luotettavuus ja huoltoverkko. Ymmärrän myös, jos asutaan siellä jossain, missä aura-autot ja julkinen liikenne eivät koskaan ole käyneet. Silloin ymmärrettävästi riskit on minimoitava jo imago tasollakin. Ymmärrän (yritän) myös niitä ihmisiä, joita ei tippaakaan kiinnosta millä ne siirtyvät paikasta toiseen. Kunhan siirtyvät. Nautinnosta nämä ihmiset eivät tiedä mitään, eivätkä välitäkään.
Sitten ne muut pärjää halutessaan ihan hyvin vaikka Alfallakin.
Sitten ne muut pärjää halutessaan ihan hyvin vaikka Alfallakin.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Autokuumetta ilmassa...
6kk ja mennyt rahaa vikojen korjaamiseen noin 250 euroa. Huoltoa en toki laske tähän summaan (jarrut, öljynvaihto). Silti en kadu hetkeäkään...
Itse aiheeseen palatakseni niin kyllä meikäläiselläki autokuume on lievästi päällä, kun pitäisi kakkosauton tilalle löytää uudempi vehje. Valitettavasti potentiaalisen auton etsintää hankaloittaa se, että auton pitää käydä pensselinpesuvedellä koska loppukäyttäjällä ei ole varaa maksaa käyttövoimaveroa.
Itse aiheeseen palatakseni niin kyllä meikäläiselläki autokuume on lievästi päällä, kun pitäisi kakkosauton tilalle löytää uudempi vehje. Valitettavasti potentiaalisen auton etsintää hankaloittaa se, että auton pitää käydä pensselinpesuvedellä koska loppukäyttäjällä ei ole varaa maksaa käyttövoimaveroa.
Viimeksi muokannut Tiphookki, 13 Joulu 2013, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
Re: Autokuumetta ilmassa...
Sitä kyllä on vaikea tai peräti mahdotonta ymmärtää että ihmiset ostavat uuden auton ja miettivat mitä he saavat sitä kun myyvät sen pois. Huonompaa rahaa investointia ei ole kuin osta uuden auton( jos katsotaan ihan rahalisesta näkökulmasta), mutta silti ne huutavat että pitää arvonsa hyvin, vaikka Schaisatista lävhtee kymmeniä tuhansia € hinnasta
Mitä koskee sitä alfan huonoa markkina arvoa niin se ei missään tapauksessa vastaa sen käyttö/harraste arvoa, joka on tosi korkealla. Mutta ymmäretävä se on, kun ei ole kymmenissä vuodessa lyöty huolto verkostoa, ei ole koulutettu oikeasti ammatttilaisia, normaaleja myymälöitä ei ole laitettu pystyynn, alussa alfoja myytiin samassa huonessa Ladan kanssa ja nykyään käytettyjen Dutsuneiden seassa
Oikeasti sääli alfan kohtalo, kun sitä ajetiin niin alas.
Mitä koskee sitä alfan huonoa markkina arvoa niin se ei missään tapauksessa vastaa sen käyttö/harraste arvoa, joka on tosi korkealla. Mutta ymmäretävä se on, kun ei ole kymmenissä vuodessa lyöty huolto verkostoa, ei ole koulutettu oikeasti ammatttilaisia, normaaleja myymälöitä ei ole laitettu pystyynn, alussa alfoja myytiin samassa huonessa Ladan kanssa ja nykyään käytettyjen Dutsuneiden seassa
Oikeasti sääli alfan kohtalo, kun sitä ajetiin niin alas.
Nothing beats cubic inch
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Autokuumetta ilmassa...
¨^ Samma här, sääliksi käy.
Mutta osasyyllinen (isokin) on itse valmistaja, joka on vaihtunut laadukkaiden urheiluautojen valmistajasta ja hyvälaatuisten urheilullisten perheautojen valmistajasta jo liian pitkään FIAT-konsernin narun päässä olleeksi erikoisuudeksi.
Takaveto-Alfojen kulta-aikojen jälkeen ( valitettavasti GIULIA mielestäni aidosti viimeinen le Alfa )
vain pieni valonpilkahdus on tullut 156:n muodossa, jos arvioidaan hinta/laatu/ominaisuudet/fiilis-suhdetta.
Mutta tunnetta peliin Alfa
JT
Mutta osasyyllinen (isokin) on itse valmistaja, joka on vaihtunut laadukkaiden urheiluautojen valmistajasta ja hyvälaatuisten urheilullisten perheautojen valmistajasta jo liian pitkään FIAT-konsernin narun päässä olleeksi erikoisuudeksi.
Takaveto-Alfojen kulta-aikojen jälkeen ( valitettavasti GIULIA mielestäni aidosti viimeinen le Alfa )
vain pieni valonpilkahdus on tullut 156:n muodossa, jos arvioidaan hinta/laatu/ominaisuudet/fiilis-suhdetta.
Mutta tunnetta peliin Alfa
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too