156:n nilkka nyrjähti
Valvoja: Moderators
156:n nilkka nyrjähti
Kaikki on näköjään mahdollista, kun tänään 156:sen oikeasta takapäästä kuului yhtäkkiä epämääräistä rutinaa. Vauhtia oli tyyliin 40km/h ja ensin epäilin renkaan rikkoutumista, mutta tiensivuun kurvattuani totesin renkaan olevan ehjä. Tarkemmin asiaa ihmetellessä rengas näytti lukkiutuneen, eikä eteen ja taakse kitkuttamien auttanut yhtään. Pikainen diagnoosi oli jarrupalojen irtoaminen tms. ja hälytin paikalle hiukan työkaluja.
Kun sitten sain auton kulman ylös, niin katse kiinnittyikin heti iskarin varteen josta jousi oli nähtävästi korkannut kokonaan jousen alapuolisen jousikupin pois. Toisen puolen tarkistus lisäsi kuumotusta sillä sielläkin jousikuppi näytti vetelevän viimeisiään ruosteen ottaessa vallan. Näinkin voi näköjään käydä, mutta onneksi en ehtinyt vielä pikatielle koska sitten kiireeni olisi saattanut loppua lopullisesti.
Kun sitten sain auton kulman ylös, niin katse kiinnittyikin heti iskarin varteen josta jousi oli nähtävästi korkannut kokonaan jousen alapuolisen jousikupin pois. Toisen puolen tarkistus lisäsi kuumotusta sillä sielläkin jousikuppi näytti vetelevän viimeisiään ruosteen ottaessa vallan. Näinkin voi näköjään käydä, mutta onneksi en ehtinyt vielä pikatielle koska sitten kiireeni olisi saattanut loppua lopullisesti.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Ei ihan ensimmäinen tapaus, eikä mikään erityinen 156:sen ongelmakohta vaan näitä sattuu mcPherson tyyppisille pyörätuennoille silloin tällöin. Jousilautanen kerää paskaa sisälleen ja ruostuttaa lautasen hitsuksistaan.
Nyt kun kerran joudut iskarit uusimaan niin laita samalla ihan kunnon iskarit, niistä löytyy vinkkejä foormilta hakusanalla alustasarja.
Nyt kun kerran joudut iskarit uusimaan niin laita samalla ihan kunnon iskarit, niistä löytyy vinkkejä foormilta hakusanalla alustasarja.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Tohon -98 156 vaihdoin alustan viime vuonna, mulla oli myös toinen takaiskarin alalautanen mädäntynyt pahan näköiseksi. Pieni reikäkin tais olla. Tais olla orkkikset...
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156:n nilkka nyrjähti
täälläkin takaiskari antanut periks pari vuotta sitten, juuri tuo alalautanen, siinä samalla rengas puhki. Orkkikset oli, ajettu n.170 tkm.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Eiköhän noi ole joka autossa vanhemmiten vaaran paikkoja. Itsellä meni aikoinaan 164:ssä edestä lautanen pashaks ihan pikku monttuun kävelyvauhtia ajaessa...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Mulla irtosi vasemman puoleisen jousilautanen kun ajoin vähän reippaanlaisesti hidastetöyssyyn. Jousi hankas sitten rengasta vasten. Ajoin kumminkin vajaan 10 km korjaamolle. Ei siellä lautasessa ollut sen kummemmin ruostetta. Oli vaan ikäänkuin murtunut irti.
Tuli vaan pirun kallis lysti. Iskareiden vaihto taakse 500 euroo. Aikaa oli vienyt alapulttien aukaisu. Sitten auto alkoi kulkea kuin lonkkatautinen kameli. Nelipyörä suuntaus ja siinä yhteydessä etu ylätukivarren vaihto, sekä toisen vetonimelen kumin vaihto. Taas lasku teki 500 euroo! Eli yhteensä tonnin jysäys!
No joo ... olishan nuo viat tietysti joskus eteen tulleet.
Tämä keisi oli reilu vuosi sitten.
Tuli vaan pirun kallis lysti. Iskareiden vaihto taakse 500 euroo. Aikaa oli vienyt alapulttien aukaisu. Sitten auto alkoi kulkea kuin lonkkatautinen kameli. Nelipyörä suuntaus ja siinä yhteydessä etu ylätukivarren vaihto, sekä toisen vetonimelen kumin vaihto. Taas lasku teki 500 euroo! Eli yhteensä tonnin jysäys!
No joo ... olishan nuo viat tietysti joskus eteen tulleet.
Tämä keisi oli reilu vuosi sitten.
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Itse suihkauttelen Würth HHS 2000 voitelysprayta ruostesuojaksi iskareiden jousilautasiin (ja vähän muuallekin) aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Aine tarttuu hyvin ja ei siitä ainakaan haittaa ole ollut.
Re: 156:n nilkka nyrjähti
No niin jatsien kunniaksi päätti 156 järjestää ohjelmaa, ja tuo hanttarinpuoleinen jousilautanen antautui eilen.
Meinasi jäädä Earth Wind & Fire näkemättä
, no ehdittiin kuitenkin näkemään niitä muurahaisiakin, jotka siellä heiluivat ensin.
Hain justiinsa tuon kotiin, ja tämä onnistui helpolla kun vaihtoi vain sen tilaa säästävän renkaan alle, jäi vielä sentti vääntyneeseen lautaseen varaa.
Tuossa lienee alkuperäiset normaali iskarit / jouset, eli kenenköhän tekeleet ne lienevät, vai mitä tuonne kannattaa alle tuupata?
Tarkoitus on todellakin pitää tuo normaalina, alustasarjakeskustelu täältähän jo löytyi.
Jos haluaa jäykkää alustaa, menen tuolla jts:llä, siinä kun on tarpeeksi epämukava alusta....
Meinasi jäädä Earth Wind & Fire näkemättä

Hain justiinsa tuon kotiin, ja tämä onnistui helpolla kun vaihtoi vain sen tilaa säästävän renkaan alle, jäi vielä sentti vääntyneeseen lautaseen varaa.
Tuossa lienee alkuperäiset normaali iskarit / jouset, eli kenenköhän tekeleet ne lienevät, vai mitä tuonne kannattaa alle tuupata?
Tarkoitus on todellakin pitää tuo normaalina, alustasarjakeskustelu täältähän jo löytyi.
Jos haluaa jäykkää alustaa, menen tuolla jts:llä, siinä kun on tarpeeksi epämukava alusta....
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 156:n nilkka nyrjähti
^mulle laitettiin saschs super touring, oli ihan mukavat
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n nilkka nyrjähti
^^jos paikallansa olevat jouset epäilyttää, niin mulla on vähänajetut varastossa. Myydään-osiosta löytyy.
Re: 156:n nilkka nyrjähti
No niin, pultit ja kallistuksen vakaaja irti ehjänä.
Nyt vielä pitäisi saada pultit läpi tulemaan ehjänä ja irti tuosta laakerikehdosta.
Eikai tuossa mitään kulmiensäätöhommelia ole tuolla puolen, vaan se on keskimmäisillä pulteilla? (aikaisempi viesti kun jts kulmia takaa EI säädetty)
Litkua kierteisiin ja saunaan.
Ehkä vielä
No ei se Loiro nyt niin hyvässä kunnossa olisi ollutkaan (ja sitäpaitsi ei kuulu ihan talliin asti kun on ovet väärään suuntaan)
Nyt vielä pitäisi saada pultit läpi tulemaan ehjänä ja irti tuosta laakerikehdosta.
Eikai tuossa mitään kulmiensäätöhommelia ole tuolla puolen, vaan se on keskimmäisillä pulteilla? (aikaisempi viesti kun jts kulmia takaa EI säädetty)
Litkua kierteisiin ja saunaan.
Ehkä vielä

No ei se Loiro nyt niin hyvässä kunnossa olisi ollutkaan (ja sitäpaitsi ei kuulu ihan talliin asti kun on ovet väärään suuntaan)
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
- Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06
ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Liitytään samaan kerhoon. Aamulla työmatkalla kuskin puolen takanurkka putosi alas ja samalla rengas puhki. Pientä virittelyä tienposkessa autosta löytyneiden tykötarpeiden avulla, vararengas alle ja hissukseen takaisin tallille.
http://aijaa.com/lj8a4d

http://aijaa.com/lj8a4d
Näyttää hitaalta!
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Tutun näköinen takaiskari.
Mulle tuli konit taakse, ja olivat kuin kaksi Mirjaa kun oli vanha/uusi iskari vierekkäin, väri eri tosin.
Eli tuossakin alustassa taitaa olla konit originaaleina (itse tuuppasin samanlaiset alle, ja tykkäsin vaimennuksesta)
Mulle tuli konit taakse, ja olivat kuin kaksi Mirjaa kun oli vanha/uusi iskari vierekkäin, väri eri tosin.
Eli tuossakin alustassa taitaa olla konit originaaleina (itse tuuppasin samanlaiset alle, ja tykkäsin vaimennuksesta)
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Kun laittaa varapyörän väärin päin niin pystyy hyvin ajelemaan ilman että rengas hankaa 

- Liitteet
-
- WP_001725.jpg
- (148.09 KiB) Tiedosto ladattu 1599 kertaa
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 156:n nilkka nyrjähti
Juu, tuolla patentilla tuli kotio, ja mulla taisi olla "säästöpyörä" vielä.toolman kirjoitti:Kun laittaa varapyörän väärin päin niin pystyy hyvin ajelemaan ilman että rengas hankaa