156 2.0 TS:n hihnojen vaihto itse ?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

156 2.0 TS:n hihnojen vaihto itse ?

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hyvät foorumilaiset,

Tätä jakoremmiasiaa yms. on kyllä näillä foorumeilla käsitelty paljonkin, mutta lähinnä työn teettämisen näkökulmasta. Uskoakseni monella teistä on kokemuksia hihnojen vaihdosta, joten kysynkin teiltä vinkkejä asiaan.

Olen ajatellut vaihtaa hihnat ihan omin sormin. Ohjeita, räjäytyskuvia yms olen löytänyt netistä, mutta tarvitseeko työssä ihan oikeasti niitä erikoistyökaluja, lukituspaloja yms..., jotka näissä ohjeissa mainitaan vai voiko ne korvata kekseliäisyydellä?. Onko kukaan teistä vaihtanut hihnat (jako+ muut) itse ?

En ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Aikoinaan vaihdoin kahteen vanhaan mersuun jakoketjun, eikä se ollut mitenkään ihmeellinen homma.

Olen hihnojen vaihdon suhteen toki varautunut siihen, että aikaa saattaa kulua jopa päivätolkulla. Osat olen hankkinut kaikkinensa Motonetista. Puhutaan sitten ko. liikkeen varaosien laadusta mitä tahansa, mutta jos rullapaketeissa oleva SKF:n leima ei riitä, niin mikä on sitten laadun tae?

Vinkkejä kaivaten
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Olen ketjukone-155:n omistaja, joten kokemusta jakoremmin vaihdosta 16V:hen ei itselläni ole. Alfa155.com:issa on kuitenkin hyvät kuvitetut ohjeet 155 16V:n ajoituksenmuuntimen ja remmien vaihtoon. Jos 156:n ja 155:n 16V -koneet ovat identtiset, kuten olen ymmärtänyt, niin ohjeita voinee soveltaa suoraan myös 156 TS 16V:n remmiremonttiin.

Linkki:

http://www.alfa155.com/155/Technical/Ca ... riator.htm

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos linkistä, alkaa avata silmiä pikkuhiljaa asian problematiikkaan.

Uskoakseni jakohinnan vaihto saattaa mennä joulun tietämille, kun katsoo kalenteria ja yrittää synkata aikuistenoikeita töitä (siis leipätyö). Toivottavasti remmit kestää ainakin sinne asti.

Olenkohan ryhtymässä johonkin mikä ei voi onnistua? Toisaalta ajattelen siten , että sen minkä ihminen on tehnyt niin miksen minäkin. Ajatusmalli antaa rohkeutta varsinkin kun katsoo DA:n vaihtohintoja, pistää siis yrittämään.

Kuvat kertovat enemmän kuin mikään teksti.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Uskoisin että eiköhän ne remmit 16V:hen itsekin vaihda, kun tekee homman ajan kanssa ja huolella. Vaihtotyössä tarvittavista erikoistyökaluista nokkien lukituspalat kannattanee hommata. Niistä on tälläkin foorumilla ollut juttua; katsopa mitä löytyy hakusanalla "lukituspalat".

Avatar
corse
Viestit: 60
Liittynyt: 27 Loka 2004, 10:57
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja corse »

EI tarvi hommata erikoistyökaluja. onnistuu normaali työkaluilla, kunhan vaan teet ite merkit ni ei tarvi lukituspaloja! tasapainoakselien asennot on myös merkattava! muista vaihtaa kaikki kuluneet osat.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Nyt on sitten lukituspalat käytössä. Katsotaan ehdinkö maanantaiaamuksi saada auton työmatka-ajoon. Suuret kiitokset avusta Scuderia Rasvanäpille jo ennakkoon.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Se on sitten TEHTY ja lapset saavat sittenkin joululahjansa. Aikaa jakoremmin + muiden hihnojen ja pylpyröiden vaihtoon vierähti kaikkine ihmettelyineen noin 6-7 tuntia lämpimässä tallissa. Pelkästään kaikkien osien purku vei noin 2-2,5 tuntia. Hitaasti mutta varmasti ! Mitään en edes saanut rikki niin kuin yleensä.

Tein homman perustaen työvaiheet palstalta löytyvään autodata 2002 ohjeisiin (korjaamovaiheet) ja Alfa 155 hihnojen vaihdon englannin kieliseen sepustukseen. Kaikkia juttuja kun ei ymmärtänyt niin näitä artikkeleja yhdistelemällä homma juontui kyllä. Ainoana erikoistyökaluna käytin Scuderia Rasvanäpiltä lainaamiani nokka-akseleiden lukituspaloja.

Huomasin, että tasapainoitushihnan ja moniurahihnan kiristyspylpyrät on vielä vaihdettava. Nyt niitä ei ollut, kun en tajunnut hankkia. Mutta hyvä, että haastetta riittää vielä.

Kiitokset kaikille teille, jotka avustitte asiaa. Tuusulassa on nyt yksi onnellinen lisää.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Nythän sinulla olisi hyvät eväät kirjoittaa suomenkieliset TS 16V:n hihnanvaihto-ohjeet muiden tee-se-itse -alfistien avuksi... :wink:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

TeroV. kirjoitti:Nythän sinulla olisi hyvät eväät kirjoittaa suomenkieliset TS 16V:n hihnanvaihto-ohjeet muiden tee-se-itse -alfistien avuksi... :wink:
Teknisessä osiossa ne autodata 2002:n ohjeet ovat. Kaikkia noita temppuja en tehnyt eli pientä ns. "säätöä" omalla kohdallani. Mutta voin toki tuottaa kertomuksen asiasta. Ja jos jotakuta homma kiinnostaa ja tuntuu tarvitsevan asiassa rohkaisua niin meiliä peliin tai soitto 040 5403671.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Vastaa Viestiin