Keskikonsolin valot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Käytitkö ne säätimien rinkulat pois? Oisko ne sisäilmankierto ja takalasinlämmitin -nupit mennyt jotenkin väärään asentoon/jäänyt kanittaan? Minä jouduin ainakin korjaamaan jompaa kumpaa nuppia.

Robospock
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 20:45

Viesti Kirjoittaja Robospock »

Ei jäänyt kanittamaan. Otin ne rinkulatkin kyllä pois. Takalsin lämmittimen merkkivalo syttyy painettaessa, jos ajovalot eivät ole päällä, mutta ei sammu uudelleen painettaessa. Eikä myöskään takalasin lämmitin toimi tällöinkään. Kun ajovalot kytkee, niin se sammuu itsestään. Voisiko poissa olevat polttimot vaikuttaa tai tai jokin rele?

Robospock
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 20:45

Viesti Kirjoittaja Robospock »

Joo, eli keskikonsolissa ei nyt kierrä virta. Ja sisäilmankierto oli jäänyt päälle. Tietäisikö joku mistä saisi 2000 vuosimallin 156: een kytkentäkaavion? Eräs autosähkömies epäili, että jokin ohjausyksikkö olisi mennyt pimeäksi ja mm. se pitäisi nyt paikallistaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Laita ensin sinne ehjät polttimot. Muistelisin, että noissa oli joku mystinen juttu joka vaikuttaa myös muiden sähkölaitteiden toimintaan.
- Epäkelpokeräilijä -

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Suoritin itse tuon hermoja raastavan polttimo-operaation syksyllä vain todetakseni että ei pala valot uusillakaan... Sormet kohmeessa ei tahtonut oikeen luonnistua :lol: Mulla sisäilman kierto toimii vaan valojen ollessa parkeilla ja takalasin lämmitys ei missään asennossa. Mittariston valot jotenkin sammuu ja syttyy uudelleen sisäilman kiertoa painaessa, ikään kuin se olisi jokin rikkinäinen katkaisija :shock:

Robospock
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Helmi 2010, 20:45

Viesti Kirjoittaja Robospock »

Sain omani kuntoon ja luulen, et sinun autossa on samantapainen ongelma. Eli siinä keskikonsolin yksikössä on kiinni pieni piirilevy, jonka saa irti kun irrottaa yksikön. Sieltä löytyi itseltäni pari poikkipalanutta kaistaa, jotka ohitin johdolla. Omani teki siis aivan samaa ennen sitä, mutta toimii nyt niin kuin pitääkin. Kuten myös valot keskikonsolissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo teidän raportoima sähköongelma on muuten täälläkin... Ja tiedoksi Robospockille: Kun kerran saat sen takalasinlämmittimen päälle (ja kuulet releen naksahtavan) se JÄÄ päälle, vaikka laitatkin ne ajovalot päälle.

Olen puhunut tästä täysin samasta ongelmasta täällä jo ties kuinka kauan ja pohtinut, mistä voi johtua. 2.0 TS 156 '99 täällä kyseessä, ilman ilmastointia. Välähtää mittariston valot sammuksiin hetkeksi, kun laittaa sisäilmankierron päälle. Tämä on myös se ainoa "rako", jolloinka lasinlämmitin suostuu käynnistymään =)

Mutta että tuon korjaaminen oikeasti tarkoittaa todellakin kolvailua? Voi perhana... Joku halukas tekemään tuota Keravalla tai lähialueilla pientä korvausta vastaan? Samalla toki saa vaihtaa kaikki palaneet lamput (ainoastaan kellon taustavalo ja lämmönsäädön valot palavat, ehkä oli vielä yksi, en oo ihan varma) tuosta keskikonsolista... Halukkaat / suostuvaiset, PM:nä täällä saa tarjoutua

EDIT: Enpäs huomannut, että viimeksi puhuttu alkuvuodesta täällä.. Noh, tulipahan bumppailtua vahingossa ja todnäk turhaan kans :oops:

PaulMuadDib
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Marras 2013, 15:31
Car(s): Alfa Romeo 156 Sportwagon
SAAB 9-5 SE
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Onko mittariston valoissa kysymys tarkasti Osram 2721 lasikantapolttimosta?
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/l ... =ZMP_61004

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja Finest »

Näyttäisi oikealta eli T5 lasikanta.
Itse laitoin tehokkaammat (luokkaa 2.x W, tarkkaa wattilukemaan en muista) tilalle.
Ei sillä valmistajalla ole väliä sopivuuden suhteen.

PaulMuadDib
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Marras 2013, 15:31
Car(s): Alfa Romeo 156 Sportwagon
SAAB 9-5 SE
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Hienoa. Ajattelin ottaa asian puheeksi, että muutkin tietävät millaisia,polttimoita kannattaa hommailla. Turha se on joka ukon erikseen purkaa ensin mittaristo ja vasta sitten todeta mitä olisi pitänyt ostaa.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja willez »

Kannattaa muistaa herkistää myös ne polttimon kantojen väkäset,jotka ottaa kiinni "piirilevyyn" . Yleensä palamattomuus johtuu niistä eikä polttimoista..

PaulMuadDib
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Marras 2013, 15:31
Car(s): Alfa Romeo 156 Sportwagon
SAAB 9-5 SE
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Ajattelin lisätä tähän viestiin vielä muutaman kuvan tuosta tuhkaluukun rakenteesta ja sen valoista.

Tuhkaluukussa on kaksi valoa. Ensimmäinen valaisee itse tuhkapesää, toinen on sytyttimen kehän valo. Pesän valo on helpoin vaihtaa niin, että vetäisee vanhan polttimon varovasti pois pihdeillä ja laittaa uuden tilalle. Tietty tuon kortongin voi sujauttaa siihen vielä päälle. Sitten tulee se veemäisempi homma.
Kuva_01.jpg
Tuhkaluukun valot.
(179.05 KiB) Tiedosto ladattu 724 kertaa
Itse sytytintä pitää paikallaan muoviset klipsit. Ne on painettava sisään, että metallinen osa irtoaa kehästä.
Kuva_03.jpg
Muovikehä ja sytytin.
(121.68 KiB) Tiedosto ladattu 724 kertaa
Muovikehää pitää paikallaan piilossa oleva kiinnike, mikä näkyy hyvin kuvasta.
Kuva_07.jpg
Muovikehän kiinnike.
(158.6 KiB) Tiedosto ladattu 724 kertaa

PaulMuadDib
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Marras 2013, 15:31
Car(s): Alfa Romeo 156 Sportwagon
SAAB 9-5 SE
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Keskikonsolin valot

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Jotta kehä saadaan ulos, pitää kiinnike painaa sisään ja samalla vetää kehää ulos päin. Minä käytin sellaista kapeaa ruuvitalttaa, mikä toimi aivan hienosti.
Kuva_02.jpg
Kiinnikkeen sijainti kehän ollessa paikallaan.
(182.14 KiB) Tiedosto ladattu 721 kertaa
Itse polttimen kiinnikettä pitää kehässä paikallaan pieni muovikiinnike, joka pitäisi saada painettua sisään samalla kuin vetää itse elementin ulos.
Kuva_08.jpg
Polttimon kiinnike
(142.8 KiB) Tiedosto ladattu 723 kertaa
Tämä(kin) poltin on samoja lasikantapolttimoita kun muutkin ovat. Uuden polttimon toiminto on todella helppo testata 9v:n paristolla, jonka navat yltävät hienosti tuon kiinnikkeen liittimiin. Turhauttavaa purkaa koko roska uudelleen jos uusi poltin olikin jo valmiiksi rikki.
Kuva_09.jpg
Purettu poltin.
(177.94 KiB) Tiedosto ladattu 723 kertaa

Vastaa Viestiin