suzuki PV:n sähköt
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
suzuki PV:n sähköt
On täällä kuitenkin joku joka on moisen helvetinkoneen kanssa aikoinaan paininut
Poika osti vm 85 PV:n. Pikku hiljaa ollaan sitä parsittu tieliikennekelpoiseen kuntoon. Sähköt tuottaa ongelmia. Luulin ettei tossa voi kovin kummat sähkötyöt olla. mutta ei perkule vaan onnistu
värkissä on siis 6V sähköjärjestelmä. Magneetto tekee sähköä, ei akkua.
Lähtötilanne: Valot ei pala. mittaamalla magneetolta lähtevästä liittimestä maan ja valosähkön väliltä tulee kierroksilla 1,6V. Jos jännitteensäätimen johdon nyppää irti mittari näyttää 0 V. Tähän mennessä vaihdettu/kokeiltu toisesta vastaavasta PVstä jossa on toimivat sähköt:
-uusi valopuola
-uusi jännitteensäädin
-vaihdettu koko magneetonpohja+vauhtipyörä toisesta moposta
-käyty johtosarja kytkentäkaavion kanssa läpi, korjattu huonoja tinauksia ja poistettu epälukuinen määrä surrausliitoksia ja sokeripaloja
-kokeiltu ristiin toisen mopon vauhtipyörän ja oman magneetonpohjan kanssa ja toisinpäin
-valopuolan vastus on 0,7 ohmia. Mittasin vanhan, uuden, lainamagneeton ja nurkista löytyneet vanhat valopuolat, yht 7 kpl ja kaikista tuli sama mittaustulos
Mikä mulla jää huomaamatta? Mopossa ehkä kymmenen johtoa, muutama komponentti ja ei perhana onnistu. Rupee iskän kaikkitietävyys olemaan epäilyksenalaisena... Auttakaa kanssaalfistia hädässä
Poika osti vm 85 PV:n. Pikku hiljaa ollaan sitä parsittu tieliikennekelpoiseen kuntoon. Sähköt tuottaa ongelmia. Luulin ettei tossa voi kovin kummat sähkötyöt olla. mutta ei perkule vaan onnistu
värkissä on siis 6V sähköjärjestelmä. Magneetto tekee sähköä, ei akkua.
Lähtötilanne: Valot ei pala. mittaamalla magneetolta lähtevästä liittimestä maan ja valosähkön väliltä tulee kierroksilla 1,6V. Jos jännitteensäätimen johdon nyppää irti mittari näyttää 0 V. Tähän mennessä vaihdettu/kokeiltu toisesta vastaavasta PVstä jossa on toimivat sähköt:
-uusi valopuola
-uusi jännitteensäädin
-vaihdettu koko magneetonpohja+vauhtipyörä toisesta moposta
-käyty johtosarja kytkentäkaavion kanssa läpi, korjattu huonoja tinauksia ja poistettu epälukuinen määrä surrausliitoksia ja sokeripaloja
-kokeiltu ristiin toisen mopon vauhtipyörän ja oman magneetonpohjan kanssa ja toisinpäin
-valopuolan vastus on 0,7 ohmia. Mittasin vanhan, uuden, lainamagneeton ja nurkista löytyneet vanhat valopuolat, yht 7 kpl ja kaikista tuli sama mittaustulos
Mikä mulla jää huomaamatta? Mopossa ehkä kymmenen johtoa, muutama komponentti ja ei perhana onnistu. Rupee iskän kaikkitietävyys olemaan epäilyksenalaisena... Auttakaa kanssaalfistia hädässä
Re: suzuki PV:n sähköt
Kysäisinpä tätä poitsulta, kun muistin että oli myös mopo-aikanaan pv.n valojen kanssa saanut ähertää:
Ja ainut asia mitä ei olla tarkastettu on tietenkin polttimo? Hehehehe
Itelläni oli aikoinaan suorat johdot katkasijalle ja siitä valoille, vai olikohan ihan suoraan valoille vaan? Ilman jännitteensäädintä siis, sitä vois kokeilla, että vetää suorat johdot valopuolalta valoille, ja jättää jännitteensäätimen kokonaan pois. Muuta en kyllä keksi aika ihme jutulta kuullostais.
Il nero era bellissimo
Re: suzuki PV:n sähköt
Onko valopuola sellainen, että käämin toinen pää tulee johtona ulos magneeton kopasta ja toinen pää menee runkoon käämin kiinnitysruuvin alle?
Vai tuleeko molemmat käämin päät johtona kopasta ulos?
Itse lähtisin ongelmaa ratkaisemaan sieltä sähkön syntyseuduilta, eli puolalta tuleva johto poikki, lamppu johdon ja rungon väliin (tai puolalta tulevien johtojen väliin). Siis kytkentä siten, että kaikki VAIHTOsähkö menee testilampulle.
Tällä haarukoidaan pois mahdollinen maavuoto. Testilamppuna voisi olla vaikka 12 v lamppu koska tässä tilanteessa jännite voi nousta liikaa 6:n voltin polttimolle.
Jos lamppu syttyy, tiedetään että magneeton puoli tuottaa sähköä
Jos lamppu ei syty, vikana voi olla esim. huono liitos kääminpään ja rungon välillä.
Vikapaikkoja voi olla, siis jos tuo käämipuoli toimii:
- ohjausakselin laakerointi, tätä kauttahan se maadoitus ajolampulle tulee. Lisämaajohto mopon rungon ja ajolampun väliin poistaa ongelman.
- maavuoto johdotuksessa
- no noista nyt voisi aloittaa
Vai tuleeko molemmat käämin päät johtona kopasta ulos?
Itse lähtisin ongelmaa ratkaisemaan sieltä sähkön syntyseuduilta, eli puolalta tuleva johto poikki, lamppu johdon ja rungon väliin (tai puolalta tulevien johtojen väliin). Siis kytkentä siten, että kaikki VAIHTOsähkö menee testilampulle.
Tällä haarukoidaan pois mahdollinen maavuoto. Testilamppuna voisi olla vaikka 12 v lamppu koska tässä tilanteessa jännite voi nousta liikaa 6:n voltin polttimolle.
Jos lamppu syttyy, tiedetään että magneeton puoli tuottaa sähköä
Jos lamppu ei syty, vikana voi olla esim. huono liitos kääminpään ja rungon välillä.
Vikapaikkoja voi olla, siis jos tuo käämipuoli toimii:
- ohjausakselin laakerointi, tätä kauttahan se maadoitus ajolampulle tulee. Lisämaajohto mopon rungon ja ajolampun väliin poistaa ongelman.
- maavuoto johdotuksessa
- no noista nyt voisi aloittaa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: suzuki PV:n sähköt
Heh, muistan kun ennen mopoikää ajattelin tehdä veljellä palveluksen ja suunnittelin tekeväni PV:hen kaikki sähköt uusiksi. Vetäsin vanhat johdot irti ja sitten olinkin sormi suussa että mitenköhän ne olikaan
Re: suzuki PV:n sähköt
Vanhassa kelkassani oli aikanaan sellainen ongelma, että jännitteensäädin söi kaikki sähköt. Kytkentä oli sellainen että valopuolalta tuleva johto meni säätimelle, säädin sitten maadoitti "ylimääräisen" sähkön.
Säätimen kun nappasi pois, rupesi valoteho riittämään. Täytyi vain käyttää 100w h4:sta jännitteenrajoittimena, ja jos se kärähti niin paloi heti muutkin polttimot mukana
En tiedä miten tuo säädin PV:ssä toimii.
Säätimen kun nappasi pois, rupesi valoteho riittämään. Täytyi vain käyttää 100w h4:sta jännitteenrajoittimena, ja jos se kärähti niin paloi heti muutkin polttimot mukana
En tiedä miten tuo säädin PV:ssä toimii.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: suzuki PV:n sähköt
Hehee, vanhoja muistoja. Tuo kikka toimi PV:ssäkin ja kyllähän tuli valoa pimeyteen. En vaan muista pitikö tuon polttimon olla 12V vai 24V..äölkjhgf kirjoitti:Säätimen kun nappasi pois, rupesi valoteho riittämään. Täytyi vain käyttää 100w h4:sta jännitteenrajoittimena, ja jos se kärähti niin paloi heti muutkin polttimot mukana
En tiedä miten tuo säädin PV:ssä toimii.
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6 - Paikkakunta: Orimattila
Re: suzuki PV:n sähköt
toinen pää tulee ulos ja toinen ruuvin alleäölkjhgf kirjoitti:Onko valopuola sellainen, että käämin toinen pää tulee johtona ulos magneeton kopasta ja toinen pää menee runkoon käämin kiinnitysruuvin alle?
Vai tuleeko molemmat käämin päät johtona kopasta ulos?
Tuolla tavalla teinkin, tosin lampun tilalla oli mittari jolla mittasin TASAsähköä. Yllättäen näytti nollaa. Pitä mennä uusiksi kokeilemaan oikealla mittausalueella Tai sitten ihan lampulla.äölkjhgf kirjoitti:Itse lähtisin ongelmaa ratkaisemaan sieltä sähkön syntyseuduilta, eli puolalta tuleva johto poikki, lamppu johdon ja rungon väliin (tai puolalta tulevien johtojen väliin). Siis kytkentä siten, että kaikki VAIHTOsähkö menee testilampulle.
Tällä haarukoidaan pois mahdollinen maavuoto. Testilamppuna voisi olla vaikka 12 v lamppu koska tässä tilanteessa jännite voi nousta liikaa 6:n voltin polttimolle.
Jos lamppu syttyy, tiedetään että magneeton puoli tuottaa sähköä
Jos lamppu ei syty, vikana voi olla esim. huono liitos kääminpään ja rungon välillä.
PV:n sähköt menee kaikki maajohdon kautta, runkoa ei käytetä maana. Jatkamme harjoituksia....äölkjhgf kirjoitti:Vikapaikkoja voi olla, siis jos tuo käämipuoli toimii:
- ohjausakselin laakerointi, tätä kauttahan se maadoitus ajolampulle tulee. Lisämaajohto mopon rungon ja ajolampun väliin poistaa ongelman.
- maavuoto johdotuksessa
- no noista nyt voisi aloittaa
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: suzuki PV:n sähköt
Tuosta säätimestä muistan saman mitä monet muutkin täällä. Tästä on kyllä aikaa jo ihan törkeästi mutta sillon kun mulla oli nassikkana Suzuki S1:nen eli aika lailla PV:n tekniikalla oleva "enduromopo" niin todellakin otettiin regulaattori pois välistä (sellainen neliö pienellä rivoituksella oleva alumiinirasia) ja 12v polttimo kehiin. Saihan tällä reippaasti valotehoa lisää ainakin täyskaasulla Aika varmaksi muistan että oli nimenomaan 12 eikä 24v.
Sen enempää en muista sahaykkösen sähköistä kun niissä ei koskaan mitään vikaa ollut mutta kyllä veikkaan samaa että sähkön syntysijoilla tuo ongelma on
Sen enempää en muista sahaykkösen sähköistä kun niissä ei koskaan mitään vikaa ollut mutta kyllä veikkaan samaa että sähkön syntysijoilla tuo ongelma on
Re: suzuki PV:n sähköt
Mutta eikö noista voisi päätellä, että ainakin valopuolalta menee maihin käämin toinen pää?vesamaan kirjoitti: toinen pää tulee ulos ja toinen ruuvin alle
PV:n sähköt menee kaikki maajohdon kautta, runkoa ei käytetä maana. Jatkamme harjoituksia....
Kannattaa tosiaan testata ihan lampulla, varmistuu se että magneetto tuottaa myös virtaa eikä pelkkää jännitettä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: suzuki PV:n sähköt
Mut toimi vain viritetyissä,kun valoteho oli oikeasti parempi niin piti olla jotain 10krpm jengaa koneessa Muuten oli yleensä himmeempi vaan kun perus 6V20W vai oliko se 15W..kterkkila kirjoitti:Hehee, vanhoja muistoja. Tuo kikka toimi PV:ssäkin ja kyllähän tuli valoa pimeyteen. En vaan muista pitikö tuon polttimon olla 12V vai 24V..äölkjhgf kirjoitti:Säätimen kun nappasi pois, rupesi valoteho riittämään. Täytyi vain käyttää 100w h4:sta jännitteenrajoittimena, ja jos se kärähti niin paloi heti muutkin polttimot mukana
En tiedä miten tuo säädin PV:ssä toimii.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: suzuki PV:n sähköt
No minä en silloin nuaruudessa huomannu yhdessäkään tossumopossa mitään valoja, no jossain roikku kyllä tyhjä umpio jotenkin keulilla Eikä tule myöskään yhtään alle 10krpm kiertävää / alta kasikymppistä mieleen myöskään Piti vähemmistössä olevaa tunskaa viilata piruste, jotta pysy mykana. No kyllä pysyinkin, vaikka oli vain 65cc+ 20mm dell'orton
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: suzuki PV:n sähköt
Juniorina ajelin Raisulla, jossa etuvalo pelasi kuten pitikin, mutta takavalo oli himmeähkö. No, siellä olikin 12V polttimo, joten sinne kuuluva 6V tilalle => Paloi todella kirkkaasti muutaman tunnin, kunnes kärähti. 12V tilalle. Meni muutama kuukausi ja alkoi etuvalokin hiipumaan. Valopuola oli palanut, ja kun sen uusi, niin takavalokin alkoi pelaamaan 6-volttisella kuten pitikin. Periaatteessa etu- ja takavalo oli kai rinnan kytkettynä (valopuolalta tuli vain yhdet johdot katkaisijalle), joten en ihan vieläkään ymmärrä, mikä sen alkuperäisen ilmiön teki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: suzuki PV:n sähköt
Veljesikin muistaa asianEpezi kirjoitti:Heh, muistan kun ennen mopoikää ajattelin tehdä veljellä palveluksen ja suunnittelin tekeväni PV:hen kaikki sähköt uusiksi. Vetäsin vanhat johdot irti ja sitten olinkin sormi suussa että mitenköhän ne olikaan