Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
Muistaakseni JiiTeeÄssä vaihtoi nuot laakerit, itsellä sama homma edessä kun löydän puhtia/aikaa. Omalla kohdalla homma johtuu siitä, kun jumalattoman öljynkulutuksen takia tarttis vaihtaa männänrenkaat. Liuskojen vaihto menee sitten siinä samalla.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
TwinSparkkiin olen kampuran laakerit vaihtanut alakautta kampiakseli paikallaan. Tein tuon kansiremontin yhteydessä ihan vain varmuuden vuoksi. Twinsparkin ohjeet ovat erilaiset jts:n kanssa, ja käsittääkseni laakerikokoja on enemmän jts:ään.
Eli käsittääkseni menee näin: twinsparkkiin on vakiokoko ja yksi ylikoko, eli jos kampura on pitänyt hioa niin sitten ylikoko.
JTS:n ohjeissa käytetään vahanauhaa välyksen mittaamiseen ja tarkistamiseen ja laakerikoko valitaan mittauksen perusteella. Tai siis tarkistetaan ja vaihdetaan jos välys ei ole oikea.
Siis tällä: http://76.my/Malaysia/plastigage-plasti ... gu77@1.jpg
Mutta jos laakerin vaihtaa ennaltaehkäisevästi eikä tuhoja ole vielä tapahtunut, niin en toisaalta ymmärrä miksei vakiolaakerin laittaminen mittaamatta ole ihan hyvä vaihtoehto. Eriasia sitten jos ns. vakiokokoa ei olekaan, vaan tehtaallakin on läiskitty laakerit mittauksen perusteella. Jos näin niin sitten laakerissa saattaa löytyä koodi, jolla saa samanlaisen tilalle. Liuskat on myös värikoodattu.
Jos kampura paikallaan vaihtaa luiskat, niin öljypohja irti ja löysää kaikki laakerikaulat niin että kampura tipahtaa aavistuksen. Jakohihna kannattaa olla irti tai ainakin kiristin löysällä.
Sitten yksi kerrallaan vaihtelee laakerit, kampuran takana olevan laakerin saa pyöräytettyä irti ja paikalleen kun nätisti jollain pehmeällä tikulla avittaa.
Kiertokankien laakerit on helpot koska mäntä pakittaa.
Öljypohjan irrotuksessa tarvii pitkän torx avaimen (vai oliko se ribe..?), ts:n öljypumpun kaula oli v-mäinen, se piti irrottaa ja kiristää öljypohjan raosta. Käsittääkseni uudemmat öljypohjat on erilaisia juuri tästä kohtaa, joten ei välttämättä ongelma. Lopuksi vaihtaa kampuran etustefan, vaikka ei välttämättä tarvitse. Tässä tarvii taasen sitten irrottaa jakohihnan alaratas, jonka kiinnityspultti on TIUKASSA.
Edit: jaa, saattaa olla että jts ja ts välillä ei ole käytännön eroa alakerran laakeroinnissa, jts:ssä saattaa olla vain ohjeissa eri menetelmä. On täällä varmaan joku joka tarkemminkin tietää onko eroa.
Eli käsittääkseni menee näin: twinsparkkiin on vakiokoko ja yksi ylikoko, eli jos kampura on pitänyt hioa niin sitten ylikoko.
JTS:n ohjeissa käytetään vahanauhaa välyksen mittaamiseen ja tarkistamiseen ja laakerikoko valitaan mittauksen perusteella. Tai siis tarkistetaan ja vaihdetaan jos välys ei ole oikea.
Siis tällä: http://76.my/Malaysia/plastigage-plasti ... gu77@1.jpg
Mutta jos laakerin vaihtaa ennaltaehkäisevästi eikä tuhoja ole vielä tapahtunut, niin en toisaalta ymmärrä miksei vakiolaakerin laittaminen mittaamatta ole ihan hyvä vaihtoehto. Eriasia sitten jos ns. vakiokokoa ei olekaan, vaan tehtaallakin on läiskitty laakerit mittauksen perusteella. Jos näin niin sitten laakerissa saattaa löytyä koodi, jolla saa samanlaisen tilalle. Liuskat on myös värikoodattu.
Jos kampura paikallaan vaihtaa luiskat, niin öljypohja irti ja löysää kaikki laakerikaulat niin että kampura tipahtaa aavistuksen. Jakohihna kannattaa olla irti tai ainakin kiristin löysällä.
Sitten yksi kerrallaan vaihtelee laakerit, kampuran takana olevan laakerin saa pyöräytettyä irti ja paikalleen kun nätisti jollain pehmeällä tikulla avittaa.
Kiertokankien laakerit on helpot koska mäntä pakittaa.
Öljypohjan irrotuksessa tarvii pitkän torx avaimen (vai oliko se ribe..?), ts:n öljypumpun kaula oli v-mäinen, se piti irrottaa ja kiristää öljypohjan raosta. Käsittääkseni uudemmat öljypohjat on erilaisia juuri tästä kohtaa, joten ei välttämättä ongelma. Lopuksi vaihtaa kampuran etustefan, vaikka ei välttämättä tarvitse. Tässä tarvii taasen sitten irrottaa jakohihnan alaratas, jonka kiinnityspultti on TIUKASSA.
Edit: jaa, saattaa olla että jts ja ts välillä ei ole käytännön eroa alakerran laakeroinnissa, jts:ssä saattaa olla vain ohjeissa eri menetelmä. On täällä varmaan joku joka tarkemminkin tietää onko eroa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
^ Huh! Kiitti selostuksesta. Sain varmuuden olla tekemättä tuota (ite tai teettääkään)... 
Nm. Juuri jakohihna vaihdettu.

Nm. Juuri jakohihna vaihdettu.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
Ihan mukava homma tuo on jos vaan tietää että menee oikeat laakerit tilalle, kun laakeriliuskat ei ole edes järin kalliita. Voittaa kolisevan moottorin milloin tahansa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
Hmm... Kolisevan? Mulla ei mielestäni kolise ollenkaan. Hyvin toimii, ja siksi tuo kuulostikin siltä, että ei olisi "mitään syytä" vaihtaa laakereita.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
kyl laakerivian kuulee, kolisee kyllä. joten jos kone on ehjä miks suorittaa iso remontti ihan muutenvaan? laittaa nyt sitä oikeaa öljyä sinne mottiin.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
Sitä mäkin. (Mun aikana ollut 3 vuoden ajan ainakin oikeet öljyt ja tuoreetkin, joten siinä ei mitään hätää.)
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 5W-40 Magnatec JTS:ään? (156 JTS -02)
En lukenut juttua sen tarkemmin, vastasin vaan kun aattelin että joku tarvii infoa tuosta vaihtotyöstä. Hyvä jos ei kolise.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)
Kiitokset kaikille Alfa-harrastuksen tukemisesta vinkeillä yms.!
Tänään päättyi taipaleeni ensimmäisen Alfani kanssa haikein mielin. Upea auto!
Onneksi GT jäi pihaan lohduttamaan - ja palkitsi myös tien päällä ajonautinnolla!
Tässä vielä nannaa faneille kuvien muodossa...
Tänään päättyi taipaleeni ensimmäisen Alfani kanssa haikein mielin. Upea auto!
Onneksi GT jäi pihaan lohduttamaan - ja palkitsi myös tien päällä ajonautinnolla!

Tässä vielä nannaa faneille kuvien muodossa...

- Liitteet
-
- 1.jpg
- (45.15 KiB) Tiedosto ladattu 1401 kertaa
-
- 2.jpg
- (61 KiB) Tiedosto ladattu 1401 kertaa
-
- 3.jpg
- (56.17 KiB) Tiedosto ladattu 1401 kertaa
Viimeksi muokannut zzs, 06 Tammi 2014, 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)
-
- Liitteet
-
- 10.jpg
- (48.65 KiB) Tiedosto ladattu 1402 kertaa
Re: Eka Alfani myyty (156 Sele). Kiitos harrastustuesta! :)
Komja peli oli, ja on edelleen. Punainen sisusta tosi maukas 
