ABS ei siis pysy päällä, heittää nopeasti ajoon lähdön jälkeen ABS/ASR/VDC-errorit tauluun. Ongelmat alkoivat, kun alatukivarsi katkesi ajossa.
Eilen ajoin Keltsin pajalle ja asiaa tutkittiin tarkemmin. ABS antaa vikakoodia kuskin puolen etukulman abs-anturiin, joka on jo vaihdettu. Yleismittarilla mitattuna molempien puolien anturit antavat samaa lukemaa (paitsi että mittauspäät toisinpäin kääntämällä toinen anturi antoi toistakin arvoa, toinen ei mitään? Onko tällä merkitystä?)
Akun päällä olevat isot sulakkeet tarkastettiin, eikä niissä ollut korroosiota tms. Myös akun jännite pysyi ajossa koko ajan hyvänä.
Koodit toki poistettiin ja lähdettiin ajelemaan läppäri kiinni autossa. Kaikkien pyörien abs-anturit antavat suurimman osan ajasta samaa nopeusdataa, mutta tuo yksi anturi näyttää käppyrän mukaan hukkaavan datan, graafiin tuli aika-ajoin syviä äkillisiä kuoppia tuon anturin kohdalle. Kun nopeus nousi 50km/h tienoille näytti käyvän niin, että ilmeisesti tuon piikkauksen takia abs katsoo yhden pyörän nopeuden olevan liian kaukana muiden pyörien nopeudesta -> abs vikavalo ja abs pois pelistä. Pikanttina lisänä tuon tapahtuessa se, että myös tietokoneen yhteys abs:n ecuun katkesi, eli sammuttaako tuo koko abs:n?
Mutta mikä tässä nyt voisi olla? ABS-anturin pitäisi olla uusi, eikä sen johdossakaan näkynyt mitään vikaa. ABS:n virransaannissa tai maadoituksessa ongelmia? Mutta kun tuo vika osoittaa niin spesifisti juuri tuohon anturiin? Olisiko se magneettikehä jolta anturi lukee tiedon voinut ottaa niin paljon osumaa, että se aiheuttaisi tuollaisen käytöksen? Ei sitäkään viitsisi ihan testin vuoksi vain vaihdattaa...
Kaikki ajatukset ovat tervetulleita, että saataisiin potilas vihdoin kuntoon
