
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Meinaatko, että ovi aukeaa, muttei pysy kiinni? Ovipahvi irti, mekanismin putsaus, merivaseliini? Hauskaa, että vuonna 1990 havaittu ongelma on edelleen päällä. 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tekee pakkasella vaan, muuten pelaa OK. Pitänee availla ja putsailla. Onko Alfan oven purussa jotain erikois muistetavaa/tiedettävää?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jossain muussa ketjussahan, oliko ovien tiivistyssemmoisessa, saattaa olla purkuvinkkejä. Tosiaan toi jäätymishässäkkä oli Unossa ja ku manasin pomolle sitä, se lohdutti, et "no mun seiskafemman ostohinta oli jotain 170 tonnia ja siin on sama vika". Vehon jamppa väitti, et luigit laittaa Suavee sin mekanismiin eikä se sovellu Suomen olosuhteisiin edes tukkarasvaks. Sanoivat laittavansa sinne uudet mömmöt.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Juujuu. Pitänee kattoa ohjeita pikaseen läpi, ettei hajota mitään. Täytyy pitää lukkosula-sprayta kuskin ovitaskussa ja voi sillä ruikkia tilanteen tullessa. Ei ole nyt mitään paikkaa availla noita, joten saa siis jonkin aikaa odotella. Kiitoksia vinkeistä!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
mittarin valaistuksen tieto tulee siitä keskellä kojelautaa, etureunassa olevasta 'nännistä'. Muistanko ihan väärin, se sääti mittarivalaistuksen tasoa vain jos se on säädetty kirkkaimalle?
Joku tutka on todennäkösesti rikki jos tutkat ei ole peittyneet tai jäätyneet. melkein väittäisin, että se on tuo jälkimmäinen, mikä aiheuttaa sen, että huutaa kokoajan, yleensä rikkinäiset tutkat ei huuda ollenkaan, tulee vaan joku merkki piippaus joka kertoo, että tutka(t) on rikki. onks alkuperäinen tutka?
Joku tutka on todennäkösesti rikki jos tutkat ei ole peittyneet tai jäätyneet. melkein väittäisin, että se on tuo jälkimmäinen, mikä aiheuttaa sen, että huutaa kokoajan, yleensä rikkinäiset tutkat ei huuda ollenkaan, tulee vaan joku merkki piippaus joka kertoo, että tutka(t) on rikki. onks alkuperäinen tutka?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Näin minä olen saman ilmiön omassani tulkinnut että tutka on näkevinään että jotain on edessä, jos on siis jäässä.DaViega kirjoitti: Joku tutka on todennäkösesti rikki jos tutkat ei ole peittyneet tai jäätyneet. melkein väittäisin, että se on tuo jälkimmäinen, mikä aiheuttaa sen, että huutaa kokoajan, yleensä rikkinäiset tutkat ei huuda ollenkaan, tulee vaan joku merkki piippaus joka kertoo, että tutka(t) on rikki. onks alkuperäinen tutka?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sama vika oli täälläkin kahdessa 159 joissa molemmissa tarvike tutkat. Huuti ja mölys kuin syötävä jos oli lunta/jäätä päällä.
Life is too short to drive boring cars.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pakkasella/lumikelillä nimenomaan prenkkaa toi tutka. Orkkisvarusteena tutka ruksattu. Eli ominaisuus enemmin kuin vika, lämpimillä keleillä pelailee nou problem.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tutkasta samat huomiot. On tosta tosin yks anturi jo takaoikealle vaihdettu. Siinäkin meni AK:lla yliaikaa, kun eivät tienneet, että ne ovat korinväriset.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minulla se tutka on pahastunut talven, lumen ja jään lisäksi mm. liian kirkkaasta auringonpaisteesta. Tai ainakin kesällä se näytti sekoilevan päivisin paljon enemmän kuin syksyllä.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Lukkosula kannattaa pitää kuskin takintaskussa, ei ovitaskussa.Saturnus kirjoitti:Juujuu. Pitänee kattoa ohjeita pikaseen läpi, ettei hajota mitään. Täytyy pitää lukkosula-sprayta kuskin ovitaskussa ja voi sillä ruikkia tilanteen tullessa. Ei ole nyt mitään paikkaa availla noita, joten saa siis jonkin aikaa odotella. Kiitoksia vinkeistä!

Ride on!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ihan sama missä taskussa se lukkosula on, kunhan sitä ei vie lähellekään autoa käyttötarkoituksessa. Jos ongelma on olemassa, lukkosula vain pahentaa sitä seuraavalla kerralla. Edelleen, yksi sana, aseöljy.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfissimo sanoi sen, mitä mä en uskaltanut. 

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aseöljy on hyvä pikahelpote, Ainoa Oikea(tm) korjaus lukkojen jäätymisongelmiin on lähes poikkeuksetta ns. ppvk -huolto (Pura, Putsaa, Voitele, Kasaa).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Päijät-Hämeen etsityin henkilö
repi verkkarinsa vähän turhan hätäisesti.
Autoon pitäisi päästä sisään myös talvella. Jos lukko on jäässä, eikä tulentekovälineitä tai kuumavesipussia lähettyvillä, lukkosula helpottaa kummasti. Vain silloin, kun se on takintaskussa otettavaksi käyttöön.
Tämän jälkeen on syytä suorittaa Polfon ohjeiden mukainen toimenpide. Ja kuten Late kirjoittaa, ongelma johtuu huonosti suunnitellusta lukosta.
Talven yli pärjää kun voitelee lukot aseöljyllä, pesee ja vahaa Korrekilla ja käyttää lumiharjaa. Alfoihin vielä mukaan kaapelit ja hinausköysi, niin avot.

Autoon pitäisi päästä sisään myös talvella. Jos lukko on jäässä, eikä tulentekovälineitä tai kuumavesipussia lähettyvillä, lukkosula helpottaa kummasti. Vain silloin, kun se on takintaskussa otettavaksi käyttöön.
Tämän jälkeen on syytä suorittaa Polfon ohjeiden mukainen toimenpide. Ja kuten Late kirjoittaa, ongelma johtuu huonosti suunnitellusta lukosta.
Talven yli pärjää kun voitelee lukot aseöljyllä, pesee ja vahaa Korrekilla ja käyttää lumiharjaa. Alfoihin vielä mukaan kaapelit ja hinausköysi, niin avot.
Ride on!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pikku vikaa taas.. Mistähän vikaa voisi hakea, kun pakkasilla ei keskuslukitus toimi. Avaimella kun avaa, niin se jälkeen herää ja toimii avaimen napista, mutta kuski puolen takaovi ei anna mitään ääntä, kun avaa /sulkee ja kahva ei avaa, muutaku sisäpuolelta. Ovi alkaa toimimaan sitten kun on jonkun verran ajellu ja plussa kelillä ei mitään ongelmaa.. tämä on toistunut niin monta kertaa, kun on tänä talvena pakkasia ollut. Ja aamulla varsinkin. esim monen tunnin seisomisen jälkeen päivällä lukitus on toiminut normaalisti
Olikohan täällä jossan jonkunlainen kertomus miten pääsee käsiksi keskuslukkoon oven sisällä?

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jaaha, taitaa olla ohjaustehostimen nesteen vaihto pikkuhiljaa ajankotaista sillä tuo nykynen neste on varmaan ollut joskus punasta mutta nyt lähempänä ruskeaa.
eli voiko tonne laittaa jotain tavallist dexron/atf öljyy ja onnistuuko vaihto samanlailla kun 156 eli imemällä vanhoja ulos-uutta sisään-pyörien kääntelyä ja taas alusta?
Quppe, selviskö mysteeri liitin? kurkkasin äsken konehuoneeseen ja mietin josko se sun johdotonliitin/anturi vois olla nakuanturi?
eli voiko tonne laittaa jotain tavallist dexron/atf öljyy ja onnistuuko vaihto samanlailla kun 156 eli imemällä vanhoja ulos-uutta sisään-pyörien kääntelyä ja taas alusta?
Quppe, selviskö mysteeri liitin? kurkkasin äsken konehuoneeseen ja mietin josko se sun johdotonliitin/anturi vois olla nakuanturi?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ tolla imu / kääntö tekniikalla mulle ainakin vaihdettiin. En sitten tiedä oliko oikea tekniikka.
Liitin juttu selvis. Näytin sitä masentajalle huollon yhteydessä ja hänkin luuli alkuun että olis jonkunlainen "tyhjä holkki" vaan, mutta sitten repäsi irti ja yllättyi itsekkin kun kaapeli meni alakautta. Sitä ei huomannu ylhääl kun katsoi
Näin ainakin mun autossa. Eli olihan siellä kaikki kunnossa ja näyttöön olis jotain viestiäkin pitänyt jo tulla.

Liitin juttu selvis. Näytin sitä masentajalle huollon yhteydessä ja hänkin luuli alkuun että olis jonkunlainen "tyhjä holkki" vaan, mutta sitten repäsi irti ja yllättyi itsekkin kun kaapeli meni alakautta. Sitä ei huomannu ylhääl kun katsoi

- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minulla oli 3.2 sama ongelma pakkasilla ettei toiminut napista keskuslukko. Se ei tosin tehnyt sitä kuin yli 15 asteen pakkasella, ja silloinkin riitti että aamulla kerran avaimella ovet auki, kilometrin matka töihin ja taas toimii nappulasta, ja sen jälkeen toimi taas koko päivän.quppe kirjoitti:Pikku vikaa taas.. Mistähän vikaa voisi hakea, kun pakkasilla ei keskuslukitus toimi. Avaimella kun avaa, niin se jälkeen herää ja toimii avaimen napista, mutta kuski puolen takaovi ei anna mitään ääntä, kun avaa /sulkee ja kahva ei avaa, muutaku sisäpuolelta. Ovi alkaa toimimaan sitten kun on jonkun verran ajellu ja plussa kelillä ei mitään ongelmaa.. tämä on toistunut niin monta kertaa, kun on tänä talvena pakkasia ollut. Ja aamulla varsinkin. esim monen tunnin seisomisen jälkeen päivällä lukitus on toiminut normaalistiOlikohan täällä jossan jonkunlainen kertomus miten pääsee käsiksi keskuslukkoon oven sisällä?
Toi oli kyllä ihmeellinen ominaisuus.
Life is too short to drive boring cars.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
eiköhän noi lukkojen jäätymiset ole ihan normaalia...sen verran sit sulaa ku ajelee auton lämpöiseksi...
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itselläkin jäi eilen toinen takaovi avautumatta. Sisältä aukesi kyllä.
Se sisältä avaaminenhan aukaisee lukituksen ja oven. Ulkoa vaan kahva teki tyhjää liikettä ja ovi pysyi kiinni (ja lukossa).
Pienen ajon jälkeen aukesi myös ulkoa.
Se sisältä avaaminenhan aukaisee lukituksen ja oven. Ulkoa vaan kahva teki tyhjää liikettä ja ovi pysyi kiinni (ja lukossa).
Pienen ajon jälkeen aukesi myös ulkoa.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hämis kirjoitti:Tuohon laturinhihnaan vielä palatakseni. Onko teillä muilla kanssakärsijöillä ollut noita laturin- tai apulaitehihnan poikki napsumisia ja voiko jakopään remmin JTDm:ssä vaihtaa niin ettei koske ainakaan laturinhihnaan? Entäs apulaitehihnaan?
Jos tuon jakopään voi rempata ilman ainakin tuota laturinhihnan vaihtoa, heräsi epäilys että edellisessä jakopään rempassa on hieman oikaistu.
Onko Marpetin mielestä joku syy että laturin hihna pitää irrottaa? Sen mitä itse olen katsellut niin ei tarvisi, apulaitehihna kyllä tietysti. Ens kesän hommia itselläkin hihnanvaihto.marpet kirjoitti:Laturin vapakytkin onko kunnossa, ei voi tehdä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ uudet laatikkoöljyt saattaa auttaa vaihteiston tahmeuteen. Mulla tuntuu että alkanu toimimaan sulavammin pakkasella 
Mitä tohon lukko hommaan tulee, niin näköjään "yleistä". Täytyypi ehkä tutkia mikä tuota ovea jumittaa pakkasella. Nyt on ihan jäässä koko kahvakin.. Joku sanoi että on hyvä talviauto
kojelauta rämisee ja paukkuu töyssyissä, takajarrut jumittaa kun piti käyttää kässäriä mäkiparkissa, lämpenee hitaasti tappiin (??)..
En valita.
E: + säteily lämmitin ei tuntunu paljoa lämmittävän tänä aamuna. Mites muilla -10 ->?

Mitä tohon lukko hommaan tulee, niin näköjään "yleistä". Täytyypi ehkä tutkia mikä tuota ovea jumittaa pakkasella. Nyt on ihan jäässä koko kahvakin.. Joku sanoi että on hyvä talviauto

En valita.
E: + säteily lämmitin ei tuntunu paljoa lämmittävän tänä aamuna. Mites muilla -10 ->?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ vesi kun valuu oven sisään tuuppa jäädyttämään vaijerit ja kaiken mihin koskee 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ joo varmasti näin on asia.. Eipä näillä keleillä pysty alkaa purkamaan kun ei oo tällä hetkellä lämmintä tallia. Kässäri ongelma taitaa olla aika yleinen ja tyydyn siihen etten sitä käytä
^ virallista ei ole,mutta joku sanoo 40tkm joku 100 ja kolmas 150.. Neljäs ei koskaan

^ virallista ei ole,mutta joku sanoo 40tkm joku 100 ja kolmas 150.. Neljäs ei koskaan

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^
Eihän tuossa ole lainkaan huolto-ohjelmassa laatikkoöljyjen VAIHTOA? Ainoastaan tarkistukset (jos sitäkään viitsitään tehdä).
Moni sanoo hyväksi vaihtoväliksi 60tkm, toiset 80 ja jotkut 100 tai 120tkm.
Itse ajattelen niin, että aina jakopään yhteydessä laatikkoöljyt voipi vaihdella siinä "samalla"... Eli 156 TS:n kohdalla 3v/60tkm
Eihän tuossa ole lainkaan huolto-ohjelmassa laatikkoöljyjen VAIHTOA? Ainoastaan tarkistukset (jos sitäkään viitsitään tehdä).
Moni sanoo hyväksi vaihtoväliksi 60tkm, toiset 80 ja jotkut 100 tai 120tkm.
Itse ajattelen niin, että aina jakopään yhteydessä laatikkoöljyt voipi vaihdella siinä "samalla"... Eli 156 TS:n kohdalla 3v/60tkm

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159:n manulootassa on ns. longlife öljyt ja laatikolle ei oo huolto-ohjelmaa. eli öljyjen muka pitäs kestää sen mitä auto muutenkin...itse vaihdatin 116 tkm kohdalla.
kannattaa vaihtaa ne öljyt, vähentää harmeja tulevaisuudes...
kannattaa vaihtaa ne öljyt, vähentää harmeja tulevaisuudes...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omassa yksilössä meni vaihtoon 122tkm kohdalla. Oli ihan hyvännäköistä tavaraa vielä ulos tullessaankin, suurin ero oli tahmaisuuden häviäminen kylmänä, eli kai se johonkin auttoi.
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
- Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaihdatin öljyt laatikkoon 103 tkm:n kohdalla. Käytössä ei lämpimällä huomannut juurikaan eroa, mutta nyt pakkasilla ero on selvä. Jähmeys on kadonnut. 1. ja 2. kytkeytymiseen ei ratkaisua tullut, helpostusta kuitenkin. Tuntuu kuin ne synkrot vaatisivat turhan paljon aikaa kierrosten tasaamiseen. En osaa sanoa onko toi rakenteellinen juttu vai voiko siihen vaikuttaa öljyillä kuinka paljon ylipäätään. Kakkoselta eteenpäin vaihdot ovat nopeita.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Autoni ei pidä pakkasesta, edes pienehköstä (-8 C). Oire 1: vikailmoituksia ABS, VDC, hillholder ja oliko vielä joku muukin kirjainyhdistelmä, nopeusmittari ei toimi ja auto ei reagoi kun yrittää sammuttaa moottorin! Painoin sitten toistuvasti ja lopulta pidin pohjassa nappia monta sekuntia ja sitten sammui. tässä vaiheessa olin ajanut noin 10 min. Uudelleen käynnistyksen jälkeen kaikki oli normaalia. Tämä aamuinen häiriö oli toinen kerta, eihän noita pakkasia ole aiemmin juuri vielä ollut.
Oire 2) Kuuluu aika voimakasta vinkunaa joka seuraa moottorin kierroksia, ei siis ole kyse ohjaustehostimen äännähtelystä koska sehän ei muistaakseni liity kierroksiin millään lailla. Tätä ääntä riitti noin 15 min ennekuin meni ohi.
En tiedä liittyvätkö nämä kaks oiretta toisiinsa, ajattelisin että ei välttämättä. Mistähän tässä vois olla kyse?
Oire 2) Kuuluu aika voimakasta vinkunaa joka seuraa moottorin kierroksia, ei siis ole kyse ohjaustehostimen äännähtelystä koska sehän ei muistaakseni liity kierroksiin millään lailla. Tätä ääntä riitti noin 15 min ennekuin meni ohi.
En tiedä liittyvätkö nämä kaks oiretta toisiinsa, ajattelisin että ei välttämättä. Mistähän tässä vois olla kyse?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Aikasempaan valitteluun liittyen taitaa olla termari väsähtänyt, kun vasta 45 min moottori / ruuhka / kaupunki ajon lämpesi tappiin.. eniten kesti että taisteli lämpötilan viimeisestä viivasta ennen keskiväliä ja jopa tippui seilaili pikkasen edes takaisin. kuulostaa termarilta?
Tämä taas kuulostaa epäilyttävän halvalta http://motonet.fi/fi/varaosatuote/30-6390?ajoneuvo=9 . Onkohan se tässä mallissa helppo vaihtaa itse?
Tämä taas kuulostaa epäilyttävän halvalta http://motonet.fi/fi/varaosatuote/30-6390?ajoneuvo=9 . Onkohan se tässä mallissa helppo vaihtaa itse?
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ 1) Onko akku minkä ikäinen?
2) Olisiko luistava laturin hihna? Pakkasilla saatta vinkua sellainenkin hihna, joka ei lämpimämmällä säällä vingu.
2) Olisiko luistava laturin hihna? Pakkasilla saatta vinkua sellainenkin hihna, joka ei lämpimämmällä säällä vingu.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hyviä ehdotuksia, itsekin tässä aloin tuota akkua epäilemään, meillä on sitä paitsi usein paljon sellaista pätkäajoa eikä tule kunnon latauksia. Ja laturin hihna kannattaa tietysti myös tarkastaa.Albertolli kirjoitti:^^ 1) Onko akku minkä ikäinen?
2) Olisiko luistava laturin hihna? Pakkasilla saatta vinkua sellainenkin hihna, joka ei lämpimämmällä säällä vingu.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^entä ohjaustehostimen pumppu tai nesteet?
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mistäs tuo pumppu käyttövoimansa saa? No se kai silti joka tapauksessa kierrosten mukaan pyörii joten vois kai periaatteessa olla syyllinen. Nesteistä en tiedä onko niitä vaihdettu paremmin pakkasta kestäviksi mutta yleensähän se ohjaustehostimen pakkasvalitus esiintyy vasta kovemmilla pakkasilla ja ei mielestäni seuraa moottorin kierroksia. Mitäs laatua ne ohjaustehostimen nesteet pitäis muuten olla täällä pohjolassa?jkk kirjoitti:^entä ohjaustehostimen pumppu tai nesteet?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No ainut syy on että saman tien vaihtaa senkin, ei muuta syytä.
Voi sen sinne jättää ja vaihtaa sen sitten myöhemmin.
Voi sen sinne jättää ja vaihtaa sen sitten myöhemmin.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Missä toi termari oikein sijaitsee.. jossain ahtaassa ja piilossa varmaan, kun en ite löytänyquppe kirjoitti:Aikasempaan valitteluun liittyen taitaa olla termari väsähtänyt, kun vasta 45 min moottori / ruuhka / kaupunki ajon lämpesi tappiin.. eniten kesti että taisteli lämpötilan viimeisestä viivasta ennen keskiväliä ja jopa tippui seilaili pikkasen edes takaisin. kuulostaa termarilta?
Tämä taas kuulostaa epäilyttävän halvalta http://motonet.fi/fi/varaosatuote/30-6390?ajoneuvo=9 . Onkohan se tässä mallissa helppo vaihtaa itse?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuollainen Torino by Day -efekti yleensä kertoo akun iästä ja kunnosta. Uutta akkua kehiin rohkeasti.Ottimo kirjoitti:Autoni ei pidä pakkasesta, edes pienehköstä (-8 C). Oire 1: vikailmoituksia ABS, VDC, hillholder ja oliko vielä joku muukin kirjainyhdistelmä, nopeusmittari ei toimi ja auto ei reagoi kun yrittää sammuttaa moottorin! Painoin sitten toistuvasti ja lopulta pidin pohjassa nappia monta sekuntia ja sitten sammui. tässä vaiheessa olin ajanut noin 10 min. Uudelleen käynnistyksen jälkeen kaikki oli normaalia. Tämä aamuinen häiriö oli toinen kerta, eihän noita pakkasia ole aiemmin juuri vielä ollut.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyse ei ole lukkojen jäätymisestä vaan keskuslukituksesta, jostain sähköhäiriöstä tai muusta. Auto ei kyllä kilometrin ajon aikana lämpiä niin paljoa että vaikuttaisi -25 asteen pakkasella. Se ja sama oliko puihassa vai ei.newport kirjoitti:eiköhän noi lukkojen jäätymiset ole ihan normaalia...sen verran sit sulaa ku ajelee auton lämpöiseksi...
Life is too short to drive boring cars.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ja ei selitä sitä miksi alkaa muut ovet sitten toimimaan, kun on mekaanista avainta antanut. Tuo toimimaton ovi tykkää kyllä lämmöstä, mutta ei sen pitäisi häiritä muita ovia avautumasta tai ylipäätään keskuslukitusta. noh.. ihme juttu.KauGoH kirjoitti:Kyse ei ole lukkojen jäätymisestä vaan keskuslukituksesta, jostain sähköhäiriöstä tai muusta. Auto ei kyllä kilometrin ajon aikana lämpiä niin paljoa että vaikuttaisi -25 asteen pakkasella. Se ja sama oliko puihassa vai ei.newport kirjoitti:eiköhän noi lukkojen jäätymiset ole ihan normaalia...sen verran sit sulaa ku ajelee auton lämpöiseksi...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
joka oven lukossa on mikrokytkin joka ajan myötä jumii kaikesta paskasta ja pakkasesta...
ja pistää keskuslukituksen aivan sekaisin.
ja pistää keskuslukituksen aivan sekaisin.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
okei. vaihdoin ohjaustehostimeen öljyt ja viimeisel täytöllä meni ehk vähän liikaa. eli lämpimäl koneen nestetaso peittää mittatikussa 90 asteen puolella MAX kirjaimet. haittaako vai kannattaako suosiol ottaa vähän veks?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ ohjaustehostimen taso pitää mitata kylmänä. Korjatkaa jos väärässä
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
- Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sattui tuossa eilen hassusti Saarijärven kohdalla matkalla Kokkolaan että auto sytytti moottorihäiriö valon, hyytyi tienvarteen ja sammu, käyntiin auto lähti heti niinkuin ennenkin mutta moottorin vikavalo jäi palamaan, ajelin jokusen kilometrin rauhallisesti seuraavalle huoltoasemalle ja käynnistelin auton pari kertaa ja sainkin valon siitä sammumaan. Kysymys kuuluukin että mikä tälläsen voisi aiheuttaa? Vetelin kärryä perässä, kävi mielessä että voisiko aiheutua joku häiriö jos ajelee D asennolla kärryn kanssa, onhan se 6 vaihde aika iso.. Uskaltauduin kuitenkin jatkamaan matkaa kokkolaan ja ajelin loppu ajan max.5 vaihteella.
EDIT: ajelin siis vielä Kokkolasta Jyväskylään ja tänäänkin pyöritelly kärryn kanssa tässä lähistöllä ja auto toiminut moitteetta
EDIT: ajelin siis vielä Kokkolasta Jyväskylään ja tänäänkin pyöritelly kärryn kanssa tässä lähistöllä ja auto toiminut moitteetta

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Lukija kiinni ja vikakoodit ulos, niin lähtee juttu selviämään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kuulostaa oire vähän siltä,että on/on ollut vettä polttoaineessa.Reino_ kirjoitti:Sattui tuossa eilen hassusti Saarijärven kohdalla matkalla Kokkolaan että auto sytytti moottorihäiriö valon, hyytyi tienvarteen ja sammu, käyntiin auto lähti heti niinkuin ennenkin mutta moottorin vikavalo jäi palamaan, ajelin jokusen kilometrin rauhallisesti seuraavalle huoltoasemalle ja käynnistelin auton pari kertaa ja sainkin valon siitä sammumaan. Kysymys kuuluukin että mikä tälläsen voisi aiheuttaa? Vetelin kärryä perässä, kävi mielessä että voisiko aiheutua joku häiriö jos ajelee D asennolla kärryn kanssa, onhan se 6 vaihde aika iso.. Uskaltauduin kuitenkin jatkamaan matkaa kokkolaan ja ajelin loppu ajan max.5 vaihteella.
EDIT: ajelin siis vielä Kokkolasta Jyväskylään ja tänäänkin pyöritelly kärryn kanssa tässä lähistöllä ja auto toiminut moitteetta
Mutta ei muuta kuin vikakoodia lukemaan niin helpompi arvailla. Jos on jotain "fuel pressure..." viittaavaa niin sitten vaan naftasuodatin ekaks vaihtoon.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 2,2 JTS ei käynnisty -15 C-ast. pyörittää hyvin ,muutama sytytys mutta ei käynnisty, bensa haisee, mikä mahdollinen syy ?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Oletko tarkistanut tulpat?
Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.
Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos vastauksesta. Mitä tulppaa käytät ? Oli kesällä sytytyshäiriö 1 ja 2.s sylinterissä,en tehnyt mitään( todettiin kun luettin vika historia ohjelmasta huollossa) sen jälkeen ei ole ollut häiriötä, kunnes keskiviikkona ei käynnistynyt.quppe kirjoitti:^ Oletko tarkistanut tulpat?
Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Densot tai NKG taisin laittaa. Boschit jätin väliinRema kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Mitä tulppaa käytät ? Oli kesällä sytytyshäiriö 1 ja 2.s sylinterissä,en tehnyt mitään( todettiin kun luettin vika historia ohjelmasta huollossa) sen jälkeen ei ole ollut häiriötä, kunnes keskiviikkona ei käynnistynyt.quppe kirjoitti:^ Oletko tarkistanut tulpat?
Mulla oli kylmemmällä ilmalla keväällä vaikeita käynnistyksiä ja "hörähdyksiä", mutta tulppajumpan jälkeen lähti laakista käymään.