Elikä; Gooding&Company järjestää Arizonassa Scottsdalissa tulevana viikonloppuna arvo/urheiluautojen huutokaupan. Mukana on kaikenlaista kivaa mm.1985 vuoden Ferrari 288GTO, 71' 365 GTB/4 Daytona, 1958 Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce, 1994 Jaguar XJ220 ym, 1980 BMW M1 ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.
Tässä linkki Goodingin cataloogiin:
http://www.goodingco.com/vehicle/?status=upcoming
Ja ehkä yksi kaikkein harvinaisimmista omalla alueellaan on kuitenkin 1997 vuoden McLaren F1 Longtail GTR, runkonumeroltaan #21R, jolla voitettiin Helsingissä toukokuussa 1997 FIA GT1 3.osakilpailu. Kuljettajina toimivat JJ Lehto sekä Steve Soper.
Kyseinen auto on 3. valmistunut Longtail GTR 1997 vuonna ja se toimitettiin suoraan uutena BMW Motorsportille. Autolla ajettiin kaikenkaikkiaan 5 osakilpailua kyseisessä sarjassa;
Hockenheim 1. Lehto/Soper, Silverstone 3. Lehto/Soper, Helsinki 1. Lehto/Soper, Nurburgring 3. Lehto/Soper, Laguna Seca DNF Lehto/Kox. Jos joku täällä kirjoittavista muistaa myös JJ:n ottaneen voiton SPA:ssa samana vuonna; autona toimi silloin runkonumero #26R.
Le Mans historian puuttuminen on ainoa miinus tämän auton race-historiassa, 1997 Le Mansissa BMW Motorsport ajatti runkoja #24R (Lehto/Soper/Piquet) ja #26R (Kox/Ravaglia/Helary). Mutta siitä huolimatta JJ Lehdon nimi ja autolla ajetut voitot kauden avauksessa ja Helsingissä, palkintosijat Silverstonessa ja Nyrrellä ovat kovaa valuuttaa. Kaiken kruunaa auton historian täydellinen dokumentointi niin matkan varrella olleiden omistajien myötä sekä McLarenin panos auton entisöintiin 2000-luvun alussa ja sen jälkeen autosta on pidetty hyvää huolta.
Saa nähdä minne tämä harvinainen GTR myydään ja ennen kaikkea arvioiutu 5-7 miljoonaa USAn Dollaria kuullostaa paljolta, mutta toisaalta tästä voi pyytää juuri sen verran mitä siitä myyjä haluaa. Aivan kuten monista nykyään järjettömän hintaisista classikko Ferrareista esimerkiksi.
Ainutlaatuisen tästä huutokaupasta tekee myös se, että näitä Longtaileja ei liiemmin missään ole kaupan ja kun on, se on aina isompi tarina. Näitähän tehtiin 1997 FIA GT1 kaudelle kaikenkaikkiaan 9 kappaletta, joista BMW Motorsport sai hoidettavakseen #21R, #23R, #24R ja #26R rungot. Nykyään näiden sijainti on tietenkin asiasta kiinnostuneiden tahojen tiedossa varsin tarkasti. Nyt kaupan oleva #21R on erinomainen yksilö historian, kilpailuhistorian, auton ylläpidon, huollon ja dokumentoinnin osalta. Parempaa yksilöä on vaikea löytää sillä:
- #19R entisöity 97' Presentation liveryyn, sijainti UK varmoissa käsissä
- #20R McLarenilla edelleen GULF Davidoff Le Mans 1997 väreissä
- #21R tulossa siis NYT myyntiin
- #22R Duncan Hamilton Collection, ns. Rofgo-collection entisöiy 1997 Le Mans väreihin
- #23R USA:ssa yksityisellä omistajalla ilmeisesti
- #24R UK:ssa 1998 Le Mans väreissä yksityisellä omistajalla
- #25R Japanissa ja pysyykin
- #26R BMW Museum Munchen; 1997 BMW Motorsportin rungon #24R Le Mans 1997 väreissä
- #27R Parabolica 1997 FIA GT1 väreissä, yksityisellä omistajalla UK:ssa
- #28R ilmeisesti USA:ssa, Davidoff GULF FIA GT1 värit.
Jäädään siis seuraamaan mielestäni varsin merkittävää huutokauppaa, mitä tulee Suomalaiseen moottoriurheiluhistoriaan. Saa nähdä tekeekö tästä mikään Suomalainen alan lehti juttua, edes pientä juttua. Yritetty on, mutta katsotaan tarttuuko kukaan koukkuun sen enempää. Onneksi on netti ja tätä huutokauppaa voi seurata sitä kautta vallan mainiosti.
Ensimmäinen kuva Scottsdalesta on tänään tullut nettiin ja #21R komeilee aitopaikalla heti sisäänkäynnin nurkalla huutokauppaan tulevien asiakkaiden rekistöröintitiskin edessä. Se lupaa hyvää huomion kannalta.

Kuvan lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbullet ... ?t=1113813
Tässä vielä #21R Stadissa tuonna koleahkona toukuun alun viikonloppuna, ohjaimissa JJ Lehto:
http://www.youtube.com/watch?v=MlwCIpvdya4
Toivottavasti tämä nyt muitakin kiinnostaa kuin minua, voisin melkeen lyödä vetoa että porukkaa oli tältäkin foorumilta paikalla tuonna viikonloppuna nauttimassa äänistä ja tunnelmasta!
