Auton arvonalenemasta
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Auton arvonalenemasta
Asiantuntevaa porukkaa tuolla Iltap*skan sivuilla, "mul on toyota,fiat - viat" hienosti rimmaa,varmaan ihan ite keksi sujuvan sutjautuksen... Voi noita tauno tasalakkeja sentään !
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
Myö emännän kanssa sanotaan niitä "nissan" miehiksi. Kaikilla samanlainen auto ja lippalakki päässäwillez kirjoitti:Asiantuntevaa porukkaa tuolla Iltap*skan sivuilla, "mul on toyota,fiat - viat" hienosti rimmaa,varmaan ihan ite keksi sujuvan sutjautuksen... Voi noita tauno tasalakkeja sentään !

-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
^^ mitä muuta voikaan odottaa tyypeiltä, jotka maksavat 4 v. ikäisestä ja 60 tkm ajetusta autosta 85 % uuden hinnasta vai miten nämä tuoreimmat uutisoinnit arvon säilymisestä menikään... 
Jos tuollaista menee tekemään, ei voi olla inkkarien kanootin vintillä kaikki matot suorassa.

Jos tuollaista menee tekemään, ei voi olla inkkarien kanootin vintillä kaikki matot suorassa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
Tuttava autokauppiaani sanoi vuosia sitten, että uudehkon käytetyn auton hinnan voi laskea kaavalla 20-20-10.
Kun kysyin mitä se tarkoittaa, niin hän sanoi, että 1. vuonna arvo laskee 20%, toisena myös 20% ja kolmantena enään 10%. Ja nämä kaikki siis ostohinnasta.
Kysyin, että ei kai auton arvo voi puoleen laskea 3 vuodessa, johon hän totesi, "no ainakin hyvityshinta menee puoleen"
En ole sen jälkeen uuttaa autoa edes harkinnut.
Yritysten alennukset ovat kuulemma yleensä 8-10%.
Eli alle 15-20% alennuksella ei yksityisenkään uuttakaan kannata "ALEsta" ostaa.
Kun kysyin mitä se tarkoittaa, niin hän sanoi, että 1. vuonna arvo laskee 20%, toisena myös 20% ja kolmantena enään 10%. Ja nämä kaikki siis ostohinnasta.
Kysyin, että ei kai auton arvo voi puoleen laskea 3 vuodessa, johon hän totesi, "no ainakin hyvityshinta menee puoleen"

En ole sen jälkeen uuttaa autoa edes harkinnut.
Yritysten alennukset ovat kuulemma yleensä 8-10%.
Eli alle 15-20% alennuksella ei yksityisenkään uuttakaan kannata "ALEsta" ostaa.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
^ on tuosta välillä lehdissäkin uutisoitu. Siis että arvo puolittuu 3-4 vuodessa. Oikeasti. Mutta nyt on palattu tutulle itsensäkusettamislinjalle. Näyttäähän se hienolta, kun verrataan käytetyn pyyntihintaa uuden listahintaan. Eli "unohdetaan" toimituskulut, talvirenkaat, pyynti vs. hyvityshintojen ero yms. Kyllä sen listahinnan päälle heilahtaa 2-3 tonnia jo ihan toimituskuluista, talvirenkaista yms. perusjutuista ja pikkuisenkin kun rapsii varustetta päälle, niin ollaan jo +5 tonnissa. Jolloin tiskiin pitikin latoa 34 k€ ja vaihdossa autosta hyvitettiin 20 k€ = aikalailla em. kaavan mukaan. Mutta tällä tutulla laskukaavalla voi paitsi naapurille, niin myös itselleen todistella, miten arvo laski vain 29->24 k€ eli puolitoista tonnia vuodessa.
Toki näillä sankareilla "raha vaan häviää jonnekin", kun autoilun kulut ovat satanen kuussa bensaan ja tonni/vuosi arvonalenemaan
Toki näillä sankareilla "raha vaan häviää jonnekin", kun autoilun kulut ovat satanen kuussa bensaan ja tonni/vuosi arvonalenemaan

Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
Aikoinaan laskin uuden auton hintaa versus käytetty.insinörtti kirjoitti:^ on tuosta välillä lehdissäkin uutisoitu. Siis että arvo puolittuu 3-4 vuodessa. Oikeasti. Mutta nyt on palattu tutulle itsensäkusettamislinjalle. Näyttäähän se hienolta, kun verrataan käytetyn pyyntihintaa uuden listahintaan. Eli "unohdetaan" toimituskulut, talvirenkaat, pyynti vs. hyvityshintojen ero yms. Kyllä sen listahinnan päälle heilahtaa 2-3 tonnia jo ihan toimituskuluista, talvirenkaista yms. perusjutuista ja pikkuisenkin kun rapsii varustetta päälle, niin ollaan jo +5 tonnissa. Jolloin tiskiin pitikin latoa 34 k€ ja vaihdossa autosta hyvitettiin 20 k€ = aikalailla em. kaavan mukaan. Mutta tällä tutulla laskukaavalla voi paitsi naapurille, niin myös itselleen todistella, miten arvo laski vain 29->24 k€ eli puolitoista tonnia vuodessa.
Toki näillä sankareilla "raha vaan häviää jonnekin", kun autoilun kulut ovat satanen kuussa bensaan ja tonni/vuosi arvonalenemaan
Totesin että mun ego kestää vaikken heitäkkään euroa ulos ikkunasta jokaisella kilometrillä minkä ajan.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
Ihan käytännön esimerkki Alfan hinnanlaskusta.
Alfa 159, vuosimalli 2007.
Ajettu ostohetkellä noin 160 tkm.
Hanskalokerosta löytyneen kuitin perusteella ostohinta vuonna 2007 lisävarusteineen 48.900 euroa. Itse maksoin tuosta alfasta talvella 2012 11.000 euroa eli jos lasketaan, että myyjä saanut tuosta alfasta myydessään sen autoliikkeelle 10 tonnia, niin arvonpudotus viiden vuoden aikana ollut keskimäärin 650 euroa / kk eli noin 7800 euroa vuodessa.
Elämä on ;=D
Waverunner
Alfa 159, vuosimalli 2007.
Ajettu ostohetkellä noin 160 tkm.
Hanskalokerosta löytyneen kuitin perusteella ostohinta vuonna 2007 lisävarusteineen 48.900 euroa. Itse maksoin tuosta alfasta talvella 2012 11.000 euroa eli jos lasketaan, että myyjä saanut tuosta alfasta myydessään sen autoliikkeelle 10 tonnia, niin arvonpudotus viiden vuoden aikana ollut keskimäärin 650 euroa / kk eli noin 7800 euroa vuodessa.
Elämä on ;=D
Waverunner
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
Ihan naurattaa, kun jossain lehdessä oli miten "Renault-kuskia harmittaa nopea auton arvon tippuminen". No se on vähän niin, että uuden Renaultin omistajia se harmittaa, mutta sitten on meitä joita se myös hymyilyttää.
Sama pätee myös Alfaan. Ei harmita mua yhtään toi nopea hinnan tippuminen.

Sama pätee myös Alfaan. Ei harmita mua yhtään toi nopea hinnan tippuminen.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
^ Jep!
Meilläkään tuskin ajettaisiin 159:llä jos olisi pitänyt uutena ostaa tai jos hinta ei olisi tippunut 4 vuodessa yli puoleen uuden hinnasta.
155:lla se vasta kivaa onkin ajella.... auto on oma ja hinta on 1000€ (kunnes tulee korjaamaton vika). Ei paljo huolet paina sillä kun kurvailee
Meilläkään tuskin ajettaisiin 159:llä jos olisi pitänyt uutena ostaa tai jos hinta ei olisi tippunut 4 vuodessa yli puoleen uuden hinnasta.
155:lla se vasta kivaa onkin ajella.... auto on oma ja hinta on 1000€ (kunnes tulee korjaamaton vika). Ei paljo huolet paina sillä kun kurvailee

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.
Joskus kun ekaa autoa kattelin,oli kiikarissa 155 tai bmw e36. Homma kääntyi alfan puoleen juurikin hinnan takia. Muistaakseni tuo 155 maksoi vuonna 2007 n.2000€ liikkeessä. -95,ajettu 190tkm ja kaikilla herkuilla. Vastaava bemari maksoi n.10k€ , yleisesti tosta halvemmilla bemmeillä oli ajettu +250tkm...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Hauskuuden hinta 10 €/100 km
Kaipa tuossa vaikuttaa sekin, että kilometrejä on kertynyt tuplasti normaaliin verrattuna. Jos laskee arvonaleneman per kilometri, tulokseksi tulee 0,24-0,25 €/km (hyvityshinta 10 000 … 9 000 €).Waverunner kirjoitti:Hanskalokerosta löytyneen kuitin perusteella ostohinta vuonna 2007 lisävarusteineen 48.900 euroa. Itse maksoin tuosta alfasta talvella 2012 11.000 euroa eli jos lasketaan, että myyjä saanut tuosta alfasta myydessään sen autoliikkeelle 10 tonnia
Vrt. se suunnattoman hyvin arvonsa pitävä Avensis. 5000 €/60 tkm = 0,08 €/km. Paitsi jos hyvityshinta olikin 3 tonnia pienempi kuin liikkeen pyyntihinta, niin kustannus olikin 0,13 €/km. Ja jos 29 k€ hintainen auto ei tarkoita, että kuitissa luki 29 000 €, vaan 29 tonnin listahinta (esim. halvin dieselfarkku) + pari tonnia tähän päälle talvirenkaista, vetokoukusta yms. niin takkiin tulikin kymppitonni = 0,17 €/km. Ja nyt puhutaan ihan karvalakista, jossa on 16” peltivanteet, manuaalivaihteet jne.
Onko 10 €/100 km ihan mahdoton lisähinta maksettavaksi siitä, että ajaakin 50 k€ Alfalla vs. 30 k€ Avensiksella?
Omaa mittausdataa: Bravo 27 -> 12,5 k€ (4 vuotta & 67 tkm) = 0,22 €/km. Harmaa karvalakkivarusteltu Avensis pienimmällä bensakoneella irtoaisi samalla rahalla ja olisi ilmeisesti tullut omallakin kohdallani aika tarkalleen 10 €/100 km halvemmaksi. Silti ei ihan suunnattomasti harmita, ettei moista tullut ostettua.
Myönnettävä on, että tämäkin laskelma oli aika tarkoitushakuinen – tässä pelikenttää on tasoitettu sillä, että ajokilometrejä on kertynyt kovin eri tahtia. Mutta tarkoitus olikin näyttää, miten pienillä kikkailuilla saadaan just haluttu tulos.
No, jos kustannukset kauhistuttaa, voi mennä polkupyörällä. Sehän ei maksa mitään. Paitsi että napavaihteinen perusmalli oli 8 tkm ajon jälkeen aikalailla finaalissa. Toisaalta käyttökulut olivat 1 kpl takarenkaita ja jarrupalat eteen.
Seuraavaksi ostin tonnin hintaisen hybridin, millä innostuin polkemaan työmatkaa, myös sadekelillä ja hiekkatietä pitkin. Lopputulos: 8 tkm kohdalla vehje oli jo aika kulunut ja jälkiviisaasti ajateltuna olisi kannattanut jättää tuolloin remontit väliin ja ajaa rakkine tylysti loppuun ja sitten uutta tilalle. Nyt on taulussa 13 tkm ja kun lasketaan kaikki vuosihuollot, renkaat (taitaa olla neljäs satsi menossa) ja kuluneiden osien vaihdot, niin rahaa on palanut melkein 2 tonnia eli 0,15 €/km. Hauskempi tällä on ollut ajaa kuin ”tonnin painoisella” peruspyörällä, mutta hauskuuden hinta on, jälleen kerran, ollut suuruusluokkaa 10 €/100 km.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Auton arvonalenemasta
Minäkin haukottelin tuota sunnuntain Hesarin juttua. Että yleisesti pyydetään 24 tonnia Avensiksesta joka neljä vuotta sitten on maksanut 29 tonnia?
No onhan siinä varmaan ne parhaan pitonsa menettäneet talvirenkaat mukana.
Jos lompakon suunnalla tuntee kestämätöntä painetta niin auton vaihto on kyllä näppärä tapa hakea lievitystä. Tuo oma Bösöö on ollut listahinnaltaan noin 35 tonnia, neljä- ja puolivuotiaana oli lappu ikkunassa 11.900 €. Vaihtohyvitys lienee ollut jotain yhdeksän-kymmenen tonnia. Listahinnan päälle on tietty vielä tullut ainakin irrotettava vetokoukku, toiset orkkistinat talvirenkailla ja toimituskulut, joten arvonalenema on ollut jotain kuuden tonnin luokkaa. Per vuosi. Juu, en minäkään sitä uutena olisi ostanut mutta käytetyssä alkaa olla jotain mieltä.

Jos lompakon suunnalla tuntee kestämätöntä painetta niin auton vaihto on kyllä näppärä tapa hakea lievitystä. Tuo oma Bösöö on ollut listahinnaltaan noin 35 tonnia, neljä- ja puolivuotiaana oli lappu ikkunassa 11.900 €. Vaihtohyvitys lienee ollut jotain yhdeksän-kymmenen tonnia. Listahinnan päälle on tietty vielä tullut ainakin irrotettava vetokoukku, toiset orkkistinat talvirenkailla ja toimituskulut, joten arvonalenema on ollut jotain kuuden tonnin luokkaa. Per vuosi. Juu, en minäkään sitä uutena olisi ostanut mutta käytetyssä alkaa olla jotain mieltä.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Auton arvonalenemasta
Minä lasken auton arvon AINA niin, että romu-ukko vie auton pois, kun se on valmiiksi ajettu, ei tule yllätyksiä..
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Re: Auton arvonalenemasta
Minä taas ostin oman GTV:ni sillä metodilla, että perkele senhän arvo vielä nousee tuosta. Ajattelin säilyttää sen uudenveroisena ja alkuperäisosilla ainakin 30 vuotta tästä eteenpäin. Montako vastaavaa GTV:tä on silloin enää huippukunnossa myytävänä.
Jos katsoo noita hyvin ensisöityjä, nyt vanhoja Alfoja... tai mitä tahansa klassikkoautoja... museorekisteriin sitten vaan

Jos katsoo noita hyvin ensisöityjä, nyt vanhoja Alfoja... tai mitä tahansa klassikkoautoja... museorekisteriin sitten vaan

Re: Hauskuuden hinta 10 €/100 km
Oho, jopolla taisi olla elämäni halvinta ajoa.insinörtti kirjoitti:Kaipa tuossa vaikuttaa sekin, että kilometrejä on kertynyt tuplasti normaaliin verrattuna. Jos laskee arvonaleneman per kilometri, tulokseksi tulee 0,24-0,25 €/km (hyvityshinta 10 000 … 9 000 €).Waverunner kirjoitti:Hanskalokerosta löytyneen kuitin perusteella ostohinta vuonna 2007 lisävarusteineen 48.900 euroa. Itse maksoin tuosta alfasta talvella 2012 11.000 euroa eli jos lasketaan, että myyjä saanut tuosta alfasta myydessään sen autoliikkeelle 10 tonnia
Vrt. se suunnattoman hyvin arvonsa pitävä Avensis. 5000 €/60 tkm = 0,08 €/km. Paitsi jos hyvityshinta olikin 3 tonnia pienempi kuin liikkeen pyyntihinta, niin kustannus olikin 0,13 €/km. Ja jos 29 k€ hintainen auto ei tarkoita, että kuitissa luki 29 000 €, vaan 29 tonnin listahinta (esim. halvin dieselfarkku) + pari tonnia tähän päälle talvirenkaista, vetokoukusta yms. niin takkiin tulikin kymppitonni = 0,17 €/km. Ja nyt puhutaan ihan karvalakista, jossa on 16” peltivanteet, manuaalivaihteet jne.
Onko 10 €/100 km ihan mahdoton lisähinta maksettavaksi siitä, että ajaakin 50 k€ Alfalla vs. 30 k€ Avensiksella?
Omaa mittausdataa: Bravo 27 -> 12,5 k€ (4 vuotta & 67 tkm) = 0,22 €/km. Harmaa karvalakkivarusteltu Avensis pienimmällä bensakoneella irtoaisi samalla rahalla ja olisi ilmeisesti tullut omallakin kohdallani aika tarkalleen 10 €/100 km halvemmaksi. Silti ei ihan suunnattomasti harmita, ettei moista tullut ostettua.
Myönnettävä on, että tämäkin laskelma oli aika tarkoitushakuinen – tässä pelikenttää on tasoitettu sillä, että ajokilometrejä on kertynyt kovin eri tahtia. Mutta tarkoitus olikin näyttää, miten pienillä kikkailuilla saadaan just haluttu tulos.
No, jos kustannukset kauhistuttaa, voi mennä polkupyörällä. Sehän ei maksa mitään. Paitsi että napavaihteinen perusmalli oli 8 tkm ajon jälkeen aikalailla finaalissa. Toisaalta käyttökulut olivat 1 kpl takarenkaita ja jarrupalat eteen.
Seuraavaksi ostin tonnin hintaisen hybridin, millä innostuin polkemaan työmatkaa, myös sadekelillä ja hiekkatietä pitkin. Lopputulos: 8 tkm kohdalla vehje oli jo aika kulunut ja jälkiviisaasti ajateltuna olisi kannattanut jättää tuolloin remontit väliin ja ajaa rakkine tylysti loppuun ja sitten uutta tilalle. Nyt on taulussa 13 tkm ja kun lasketaan kaikki vuosihuollot, renkaat (taitaa olla neljäs satsi menossa) ja kuluneiden osien vaihdot, niin rahaa on palanut melkein 2 tonnia eli 0,15 €/km. Hauskempi tällä on ollut ajaa kuin ”tonnin painoisella” peruspyörällä, mutta hauskuuden hinta on, jälleen kerran, ollut suuruusluokkaa 10 €/100 km.
Sain sen ala-asteella, ja parit renkaat tuli vaihdettua,(ja perkeleesti paikattua sisäkumeja)
Keskimäärin sillä tuli poljettua koulupäivinä 12-15 kilsaa kesät talvet.
15 täytettyäni äiti polki sillä vielä 20 vuotta, ja kun perintönä sen sain takaisin, ostin uuden renkaat siihen ja uudet kuulat poljinkeskiöön.
Nyt siinä on jotain vikaa, aina kun sillä tulee kotioppäin se ei meinaa mennä suoraan.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Auton arvonalenemasta
Monesti lasketaan oman auton arvo sen mukaan mitä siitä saa vaihdossa uuteen,unohtaen että paljonko siinä uudessa on löysää hinnassa,versus toiseen vastaavaan,jossa vaihtohyvitys pienempi.Veikkaan,että jos vaihdan oman primeran uuteen peruskippoon,niin mulle sanotaan,että hävitä ongelma jäte itse,ja jos vaihdan sen uuteen "arvoautoon"niin taatusti "hyvittävät" jokusen tonnin,ja tilaavat kyydin sen jälkeen kuusankoskelle 

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Auton arvonalenemasta
Heh, vaimon käyttis-Ave ostettiin täsmälleen Rasviksen mainitsemilla hinnoilla vuonna 2001. Erona oli vaan se, että ostimme puoli vuotta vanhan 15 tkm ajetun autoliikkeen varaosapäällikön työsuhdeauton hyvillä varusteilla (mm.uusilla talvirenkailla, Panasonicin subbarillla ja vetokoukulla ) varustettuna. Hulluksi on mennyt porukka, jos Avensiksesta noin paljon pitää maksaa käytettynäRasvis kirjoitti:Minäkin haukottelin tuota sunnuntain Hesarin juttua. Että yleisesti pyydetään 24 tonnia Avensiksesta joka neljä vuotta sitten on maksanut 29 tonnia?No onhan siinä varmaan ne parhaan pitonsa menettäneet talvirenkaat mukana.
Jos lompakon suunnalla tuntee kestämätöntä painetta niin auton vaihto on kyllä näppärä tapa hakea lievitystä. Tuo oma Bösöö on ollut listahinnaltaan noin 35 tonnia, neljä- ja puolivuotiaana oli lappu ikkunassa 11.900 €. Vaihtohyvitys lienee ollut jotain yhdeksän-kymmenen tonnia. Listahinnan päälle on tietty vielä tullut ainakin irrotettava vetokoukku, toiset orkkistinat talvirenkailla ja toimituskulut, joten arvonalenema on ollut jotain kuuden tonnin luokkaa. Per vuosi. Juu, en minäkään sitä uutena olisi ostanut mutta käytetyssä alkaa olla jotain mieltä.

Arvonalenema meillä 13 vuoden aikana noin 1500 eur vuodessa muuten....
jt

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Auton arvonalenemasta
Kysynpähän vaan, onko auto taloudellinen vai "henkinen" sijoitus ?. Minun autojeni arvo ei ole laskenut yhtään, henkisellä tasolla koska auto ei ole sijoitus taloudellisesti vaan sijoitus siihen johonkin "luxukseen" jota ylimääräisellä rahalla voi ostaa...vähän niinkuin henkistä pääomaa josta nautitaan. Jos ajelisi aina satasen lappu liimattuna otsaan, nauttisiko autoilusta ?. Halvempia liikkumiskeinoja on varmasti. Telkkuakin voi katsoa naapurissa, omalla soffalla se on jotenkin hauskempaa ja mukavampaa vaikka sohvasta ei ostohintaa saakaan kun sen Iskusta on kotiin tuonut....käärinliinoissa ei ole muuten taskuja.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Auton arvonalenemasta
^^ Joo, noilla lukemilla voi miettiä haluaako uudella Pösöllä ajamisesta maksaa noin paljon preemiota uudella tai uudenkarhealla Avensiksella ajamiseen nähden. Käytetyissähän homma sitten heittää voltin.
^ Eihän (käyttö)auto koskaan sijoitus ole. Mutta kun ainakin oman lompuukin paksuudella tulee aika nopeastikin raja vastaan niin eipä tuo haitanne miettiä mitä homma ihan oikeasti maksaa. Antaa vähän eväitä miettiä paljonko hommaan haluaa polttaa rahaa, ja toisaalta millä tavalla siitä rahasta saisi eniten kivaa irti.
^ Eihän (käyttö)auto koskaan sijoitus ole. Mutta kun ainakin oman lompuukin paksuudella tulee aika nopeastikin raja vastaan niin eipä tuo haitanne miettiä mitä homma ihan oikeasti maksaa. Antaa vähän eväitä miettiä paljonko hommaan haluaa polttaa rahaa, ja toisaalta millä tavalla siitä rahasta saisi eniten kivaa irti.
- Epäkelpokeräilijä -
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Auton arvonalenemasta
Omat autot ovat jumiutuneet siihen 25k€ -hintaluokkaan. Jos olisin ostanut Golfin, saisin siitä kolmen vuoden päästä varmaan jonkun tonnin enemmän kuin tuosta Giuliettasta. Näissä hintaluokissa nuo prosentit eivät vielä realisoidu kovin massiivisiksi europinoiksi - siksi ei tule noihin arvonalenemiin juuri huomiota kiinnitettyä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Hauskuuden hinta 10 €/100 km
A Bart kirjoitti:...Nyt siinä on jotain vikaa, aina kun sillä tulee kotioppäin se ei meinaa mennä suoraan.

- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Auton arvonalenemasta
Itsensä kuolettaneiden autojen osto on paljon kivempaa..
Eipähän tuu harmaita hiuksia miettiessä arvonalenemaa.

- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auton arvonalenemasta
Tuo mun 159 on maksanut vanhan TM:n autohinnaston mukaan vuonna 2007 52000 euroa !!
Itse ostin sen 2011 muistaakseni hintaan 21000. Lisävarusteita ei juuri ollut. Moottorilämmitin ja talvirenkaat. Kyseessä oli suora kauppa ilman vaihtoautoja.
Neljässä vuodessa alkuperäisestä hinnasta oli jäljellä siis enää 40% ilmaan oli kadonnut 31000.
Kilometreja oli alle 80000. Kilometrin hinnaksi olis siis tullut edellisille omistajille pelkkänä arvon putoamisena keskimäärin 40 senttiä.
Tuohon kun lisää vielä kyseisen auton melko kiitettävät bensakulut yms, niin kyllähän se varmaan olisi taksilla ajaminen tullut halvemmaksi.
Onneksi joku tuon ensimmäiset neljä vuotta maksoi. Kyllähän siitä arvo tippuu edelleen joka päivä, mutta en ole siihen paljon jaksanut kiinnittää huomiota. Hymyilen vaan ajaessani.
Itse ostin sen 2011 muistaakseni hintaan 21000. Lisävarusteita ei juuri ollut. Moottorilämmitin ja talvirenkaat. Kyseessä oli suora kauppa ilman vaihtoautoja.
Neljässä vuodessa alkuperäisestä hinnasta oli jäljellä siis enää 40% ilmaan oli kadonnut 31000.
Kilometreja oli alle 80000. Kilometrin hinnaksi olis siis tullut edellisille omistajille pelkkänä arvon putoamisena keskimäärin 40 senttiä.
Tuohon kun lisää vielä kyseisen auton melko kiitettävät bensakulut yms, niin kyllähän se varmaan olisi taksilla ajaminen tullut halvemmaksi.
Onneksi joku tuon ensimmäiset neljä vuotta maksoi. Kyllähän siitä arvo tippuu edelleen joka päivä, mutta en ole siihen paljon jaksanut kiinnittää huomiota. Hymyilen vaan ajaessani.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
Re: Auton arvonalenemasta
Fiksu kaverini on todennut lakoniseen tapaansa, ettei autolla ole arvoa vaan hinta.
VMP
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Auton arvonalenemasta
Juu, muutoin käy kuten eräällekin ex duunikaverille – vaikka palkka suht ok, niin tili oli aina tyhjä viikkoa ennen palkkapäivää. Auto vaihtui väh. kerran vuodessa, mutta se ei voinut syynä olla, koska hän osti aina järkihintaisen käytetyn (esim. pari vuotta ajettu Lexus) ja autoilun kuluthan olivat satanen kuussa bensaan. Auto oli välttämätön, koska kotoa työpaikalle oli melkein 1 km…Rasvis kirjoitti:Mutta kun ainakin oman lompuukin paksuudella tulee aika nopeastikin raja vastaan niin eipä tuo haitanne miettiä mitä homma ihan oikeasti maksaa.
Jos otetaan laskelman perustaksi 30 k€ hintainen tavisauto, jonka arvosta sulaa puolet /4 vuotta, niin näyttäisi kulut olevan luokkaa 600 €/kk (5 vuoden pitoajalla), mistä arvonalenema tekee puolet, bensakulut neljänneksen (7 l/100 km ja 16 tkm/vuosi) ja loput tulee vakuutuksesta, huolloista, rengaskuluista, tolppapaikan vuokrasta, pesuista, yms. sälästä. Eli homman voi ajatella myös niin, että auton seisottaminen pihalla maksaa 400 €/kk ja auton käyttö (muuttuvat kulut) 0,15 €/km. Jos kulut jyvitetään kokonaan kilometreille, tulokseksi tulee 0,45 €/kk (=kilometrikorvaus), joten en taida ihan metsässä olla laskelmineni.
Tuota 600 €/kk voi ja kannattaa verrata esim. vuokriin ja lainakuluihin. Siis että kannattaako muuttaa korpeen, mistä saa asunnon 100 k€ halvemmalla (reilun 600 €/kk säästö lainakuluissa) ja maksaa sitten kahden auton ylläpidosta 2x700 €/kk?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.