Wiltsu kirjoitti:Joku tarjosi sähköpostitse vaihdossa orginaalia 205 GTi:tä. Täyttäisi ainakin legendan mukaan ton mun hauska cityauto-kriteerin.
Onko kenelläkään tosta kulttiautosta mitään kokemuksia tai sanottavaa?
Paljonkin on kokemusta. Viimeisimmän 1,9 gti:n myin pois pari-kolme viikkoa sitten ja nyt on jo ikävä sitä *snif*.
Ihan sika hauska laite ajaa jos tyykkää pyörä-ratti-hanska ajotuntumasta. Hyvät penkit pidemmässäkin ajossa ja 1,9 koneella kohtuu vikkeläkin alle satasen nopeuksissa. Kovempaa vietäessä alkaa lisätehoja/ vääntöä jo kaivata. Kaarreajo hauskinta, kunhan muistaa että perä lähtee alta luistoon todella äkäisesti, jonka jälkeen on jo kiire antaa kaasua ja hanskaa jos meinaa saada tilanteen pelastettua. Äärirajojen vastaantulon kuitenkin tuntee, joten jos on hereillä ja kuuntelee mitä auto kertoo niin saa vietyä reipasta kyytiä vaikka radalla.
Huonoa:
-Ennen -87 syksyä valmistetut tuppaa ruostumaan (ei vielä galvanoitua koria)
-Hidas ohjaus (yritä löytää nopeampi hammastanko)
-Perusosienkin saanti nykyään Suomesta yllättävän hankalaa. Onneksi Saksasta ja Briteistä saa hyvin
-Jarrut voisi olla tehokkaammatkin nykymittapuun mukaan
Kokonaisuutena auto on enemmän kuin osiensa summa. Hauska ja hyväntuulinen laite. Pitää ostaa itsekin kunhan osuu kohdalle räpeltämätön ja hyväkuntoinen yksilö.
Kannattaa ostaa sitten suoraan 1,9 moottorinen. 1,6 koneinenkin on ihan ok mutta ei mitään verrattuna 1,9:iin.
Tekniikassakin 1,9 vie voiton järeämmillä vetoakseleilla, takalevyjarruilla, sähkölaseilla ja keskuslukituksella, makeilla speedline vanteilla jne.