156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Yllätyin kun tällä kertaa ei löytynyt alfasta muuta vikaa kuin liian korkeat päästöt. Sellaista hylkäämispäätöstä en edes osannut odottaa.
Katsastusmies ajoi autolla lämmittely lenkin ja polki kierroksia pitkään hallissakin. Mutta raja-arvot ylittyivät.
Tyhjäkäynti: HC ppm 142 CO% 0,65 O2% 1,61 CO2% 13,8 Lambda 0
yli 2000 rpm. HC ppm 98 CO% 0,69 O2% 1,01 CO2% 14,2 Lambda 1,02
Siis HC ppm ja CO% hiukan yli.
Voiko viallinen katti aiheuttaa moista? 15 000 km sitten tehty jakopääremppa ja vaihdettu sytystulpat. Kesällä oli tyhjäkäynti häiriöitä.Sekä tehottomuutta vedätyksissä. Syyksi selvisi imuputken taipuisa osa, jossa oli pari palkeenkieltä. Vaihdettu uusi imuputki.
Mistähän vikaa hakisi?
Katsastusmies ajoi autolla lämmittely lenkin ja polki kierroksia pitkään hallissakin. Mutta raja-arvot ylittyivät.
Tyhjäkäynti: HC ppm 142 CO% 0,65 O2% 1,61 CO2% 13,8 Lambda 0
yli 2000 rpm. HC ppm 98 CO% 0,69 O2% 1,01 CO2% 14,2 Lambda 1,02
Siis HC ppm ja CO% hiukan yli.
Voiko viallinen katti aiheuttaa moista? 15 000 km sitten tehty jakopääremppa ja vaihdettu sytystulpat. Kesällä oli tyhjäkäynti häiriöitä.Sekä tehottomuutta vedätyksissä. Syyksi selvisi imuputken taipuisa osa, jossa oli pari palkeenkieltä. Vaihdettu uusi imuputki.
Mistähän vikaa hakisi?
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Lambda 0 joutokäynnillä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Tuo menisi itseasiassa heittämällä rikkinäisen lambdan tai ilmin piikkiin. Koska lambda on 0 = liian vähän. Aluehan on 0,97 - 1,03 jolla lambdan täytyy pyöriä tyhjäkäynnilläkin (poislukien JTS).
Koska ylimääräistä happea ei mittauksessa ole huomattu, se tarkoittaa ehjää putkea. Kattikin toki voisi olla syyllinen, mutta korkea CO taas viittaa huonoon palamiseen = jälleen voi olla lambda, koska seokset säätyy lambdan signaalin perusteella...
Koska ylimääräistä happea ei mittauksessa ole huomattu, se tarkoittaa ehjää putkea. Kattikin toki voisi olla syyllinen, mutta korkea CO taas viittaa huonoon palamiseen = jälleen voi olla lambda, koska seokset säätyy lambdan signaalin perusteella...
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Sellainen lisäoire tuli mieleen, että välillä tyhjäkäyntikierrokset vaeltaa jossain 700 ja tonnin välillä. Jos vaikka antaa kierroksia 4000 ja pudottaa ne sitten äkisti tyhjäkäynnille, menee kieakkamittari joskus alle tyhjäkäynnin josta se sitten palautuu n. 750 rpm. Jostakin muistan lukeneeni, että oire sopisi lambda-anturi vikaan. Olisikohan syytä siis ekaksi vaihtaa anturi?
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
^ Olisi. Lambdahan siellä kiukuttelee. Tyhjäkäynnillä nimenomaan säätää kokoajan muttei pitäisi pudota nollaan kuin täyskierroksilla.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Ootkos vikakoodeja tarkistellu?
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
^Puuttuu vermeet vikakoodien tarkasteluun.
Ei kai siinä korkealta putoo jos kokeilee vaihtaa lambda anturin? Onkin alkuperäinen. 260 000 ajettu.
Ei kai siinä korkealta putoo jos kokeilee vaihtaa lambda anturin? Onkin alkuperäinen. 260 000 ajettu.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Kunhan laitat alkuperäistä Boschilaista, unohdat halvat kolvattavat/tinattavat/kikkailtavat tarvikkeet.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Lambdan johtoja ei saa ikinä kolvata. Ehdottomasti Bosch joko alkuperäisellä tai "ruuvattavalla" liittimellä.Aquatica kirjoitti:Kunhan laitat alkuperäistä Boschilaista, unohdat halvat kolvattavat/tinattavat/kikkailtavat tarvikkeet.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Miksei saisi kolvata ? Ja nuo ruuvattavat liittimet kannattaa unohtaa samantien,ei tuu pysymään. Kokemusta löytyy..UupunutRomeo kirjoitti:Lambdan johtoja ei saa ikinä kolvata. Ehdottomasti Bosch joko alkuperäisellä tai "ruuvattavalla" liittimellä.Aquatica kirjoitti:Kunhan laitat alkuperäistä Boschilaista, unohdat halvat kolvattavat/tinattavat/kikkailtavat tarvikkeet.
Ja eihän tuo lambda säädä mitään tyhjäkäynnillä. Tod.näk. pakokaasukone antaa tuon nollan siihen lappuun,koska sillä ei ole mitään merkitystä kun sitä ei tyhjäkäynnillä mitata. Luultavasti on vaan ollut kylmä katti,käy ajamassa sillä kunnolla ja mee johki korjaamolle ottaa lappu. Maksaa kympin tai kaks..
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
^ muistan joskus lukeneeni boschin ohjeen anturin asennukseen, ja siinä kiellettiin tinaaminen koska vertailuhapen kulku johtimessa estyy jos siellä on tinaklöntti välissä.
Itse en tinailisi.
Itse en tinailisi.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Juurikin näin, perusasioita. Ja kyllä lambda säätää tyhjäkäynnillä nimenomaan....Ja ruuvattavat toimii hienosti jos on vähänkin peukalo kämmenen laidalla, kokemusta on useammasta.äölkjhgf kirjoitti:^ muistan joskus lukeneeni boschin ohjeen anturin asennukseen, ja siinä kiellettiin tinaaminen koska vertailuhapen kulku johtimessa estyy jos siellä on tinaklöntti välissä.
Itse en tinailisi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Liittimineen kun tilaa, ei ole ongelmaa. Tulee johdot ja kaikki, toki maksaa hieman enempi. Mutta juurikin tuon vertailuhapen takia ei saa tinailla.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
kyllä ne yleismalliset boschit on ainakin omien kokemuksien perusteella ihan ok ja noissahan on juurikin ne ruuvattavat liittimet, itse anturi on sama kuin mallikohtaisessakin ja erothan ovat juurikin liittimessä sekä johdon pituudessa..
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Mulla on Vaajakoskella kaapeli ja softa, tuu käymään niin katotaan.Antieko kirjoitti:^Puuttuu vermeet vikakoodien tarkasteluun.
Ei kai siinä korkealta putoo jos kokeilee vaihtaa lambda anturin? Onkin alkuperäinen. 260 000 ajettu.
Lambadan vaihtoväli on valmistajan mukaan 160-180 tuhatta
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
jeps.Cliossa kun molemmat piti vaihtaa,niin etumainen löytyi lähes jokapaikasta,tai viimeistään seuraavana päivänä,muttei takimmaista sitten millään,ja toimitusaikakin yli 2viikkoa Avulias ad mies lupasi selvitellä mikä noissa erona,niin 5cm johtoa oli takimaisessa enemmän Jolla ei ollut asennuksen kanssa mitään merkitystä90 kirjoitti:kyllä ne yleismalliset boschit on ainakin omien kokemuksien perusteella ihan ok ja noissahan on juurikin ne ruuvattavat liittimet, itse anturi on sama kuin mallikohtaisessakin ja erothan ovat juurikin liittimessä sekä johdon pituudessa..
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
^^
Koitan etsiä puhelinnumerosi. Soitan niin sovitaan ajankohdasta.
Koitan etsiä puhelinnumerosi. Soitan niin sovitaan ajankohdasta.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
En edelleenkään ymmärrä kuinka happiatomi kulkee metallilangassa? Osaako joku kertoa? Yhden olen tinannut, pakko oli katkoa kun liitin ei uinut ulos mitenkään, hyvin toimi myös sen jälkeen.äölkjhgf kirjoitti:^ muistan joskus lukeneeni boschin ohjeen anturin asennukseen, ja siinä kiellettiin tinaaminen koska vertailuhapen kulku johtimessa estyy jos siellä on tinaklöntti välissä.
Itse en tinailisi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
^
Monissa on ihan oma johtimensa sitä varten. Eli siis "ontto" letku, jossa on tilaa ilmalle kulkea. Tietenkin tuokin taitaa olla mallikohtaista, eihän se muuten tarpeeksi helppoa voi olla. Toinen vaihtoehto on eculta tuleva signaali kuparia pitkin, joka häiriintyy tinauksessa (vastusarvo muuttuu). Näin ainakin oletan?
Monissa on ihan oma johtimensa sitä varten. Eli siis "ontto" letku, jossa on tilaa ilmalle kulkea. Tietenkin tuokin taitaa olla mallikohtaista, eihän se muuten tarpeeksi helppoa voi olla. Toinen vaihtoehto on eculta tuleva signaali kuparia pitkin, joka häiriintyy tinauksessa (vastusarvo muuttuu). Näin ainakin oletan?
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Se on sitä samaa settiä, minkä takia kotikaiuttimien kaapelit pitää nostaa ylös lattiasta, ettei signaali häiriinnytoolman kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä kuinka happiatomi kulkee metallilangassa? Osaako joku kertoa? Yhden olen tinannut, pakko oli katkoa kun liitin ei uinut ulos mitenkään, hyvin toimi myös sen jälkeen.äölkjhgf kirjoitti:^ muistan joskus lukeneeni boschin ohjeen anturin asennukseen, ja siinä kiellettiin tinaaminen koska vertailuhapen kulku johtimessa estyy jos siellä on tinaklöntti välissä.
Itse en tinailisi.
Yhdet 155 ja 626 lambdat joskus juotellut tinattua kuparilankaa apuna käyttäen ja molemmat toimivat hienosti. Kun juotos on onnistunut, ei siitä tule edes nimellistä resistanssin kasvua. Eri asia on, jos onnistuu tekemään kylmäjuotoksen.
Edit: Miten juotetaan ontto letku?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
"Ontto" on ehkä väärä termi, mutta siis suoja, jonka sisällä on kupariputki. Tai joku muu metallinen putki, jossa happi virtaa. Itse epäilen käytännön tasolla olevan useammin ihan vaan signaali, jossa arvot heittää häränpyllyä jos juotos on "sinnepäin" tai "vähän niin tai näin". Tietnekin melkein mikä vaan asia on oikein tehtynä hyvä...
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Näinhän se menee... Ja jos ei heti tilttaa, niin tehdään "eristys" tarjiksen sähköteipillä, jolloin ensimmäinen vesilätäkkö saa signaaliin vielä lisää häröä sekaan.Aquatica kirjoitti:"Ontto" on ehkä väärä termi, mutta siis suoja, jonka sisällä on kupariputki. Tai joku muu metallinen putki, jossa happi virtaa. Itse epäilen käytännön tasolla olevan useammin ihan vaan signaali, jossa arvot heittää häränpyllyä jos juotos on "sinnepäin" tai "vähän niin tai näin". Tietnekin melkein mikä vaan asia on oikein tehtynä hyvä...
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Katti ei pelaa jos lambda säätö ei toimi. Eli katti tarvii sekä laihaa että rikasta seosta,jotta se pystyy "muuntaan" co:n ja hc:n h2o:ksi ja co2:ksi jne. Myös tyhjäkäynnillä. Monesti vanha lambda ei tyhjäkäynnillä pelaa tai toimii liian hitaasti ja kierroksilla taas herää/toimii paremmin. Tällöin katin teho on jo heikentynyt. Hyvin yleinen vika tuo lambda ja bosch taitaa antureille ilmoittaa n.150tkm keston joten eivät ole tehty ikuisiksi. Lambda arvo pakokaasulapussa on laskennallinen,eikä varsinaisesti liity itse anturiin mitenkään. Tää asia on varmaan 10 eri ketjussa täällä mainittu. Johtoihin ei saisi tehdä mitään jatkoksia mitenkään,ei kontakti spraytä,crc:tä liittimeen tms. Toinen eniten seosta säätävä anturi on ilmamassamittari. Näiden lisäksi kaikki muu mahdollinen tietty vaikuttaa päästöihin,eli mm. imuvuodot,pakoputken vuodot ennen lambdaa,tulppien kunto,onko kaikki anturit autoon sopivia (ei tarvike ilmia/vastaavia patentteja),katti jne jne.
Ei muutakun testeri kiinni,lukea koodit,kattoo datalistaa ja varsinkin lambdan toimintaa ja maf arvo. Ilmin lanka voi myös olla likainen.
Ehjä auto menee muuten hampaan pielessä olevalla jakopäälläkin testistä läpi.
Ei muutakun testeri kiinni,lukea koodit,kattoo datalistaa ja varsinkin lambdan toimintaa ja maf arvo. Ilmin lanka voi myös olla likainen.
Ehjä auto menee muuten hampaan pielessä olevalla jakopäälläkin testistä läpi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- T Blomfeldt
- Viestit: 145
- Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
- Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti - Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Nyt onneksi ei ole kyseessä isompia ilmavirtauksia, noin 1 millilitraa/minuutti.toolman kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä kuinka happiatomi kulkee metallilangassa?
Kyllä niitä voidaan tinata jos korvaa kaapelin eriste kutistesukalla ja jättää se kutistumatta tinauksen kohdalla.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
On näissä eroja,joitain käsittääkseni voi juottaa ja ei voi.http://www.lambdapower.co.uk/TechNotes/Tech-6.asp
molex to sata, lose all your data.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Luulisi, että lambdan valmistaja itse ei moiseen foliopipomeininkiin sortuisi, mutta sortuu kuitenkin:JaRoDD kirjoitti:Se on sitä samaa settiä, minkä takia kotikaiuttimien kaapelit pitää nostaa ylös lattiasta, ettei signaali häiriinny
http://in.bosch-automotive.com/parts/pa ... a_sensor_1
Bosch Automotive kirjoitti:Bosch has developed a special connector, as soldering is not allowed with lambda sensor
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Vika selvisi. Happitunnistin, eli lambda-anturi on rikki. Uusi merkkikohtainen on tilattu. Ei siis tarvii tinailla ja muutella atomien olemusta.
Kiitos Koltiaiselle vian paikallistamisesta! Taas tämä alfabbs- forumi osoitti tarpeellisuutensa, eli ilman tätä ei tulisi alfailusta mitään.
Kiitos Koltiaiselle vian paikallistamisesta! Taas tämä alfabbs- forumi osoitti tarpeellisuutensa, eli ilman tätä ei tulisi alfailusta mitään.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Haha,nää kuuluu mun mielestä myös tähän "hifistely" ostastoon Joskushan myytiin ihan tosissaan esim. niitä "kosmisia kuulia" joita työnnettiin tankkiin bensan sekaan ja tehot nousee. Selitykset liittyivät avaruuteen jollain tavallaJaRoDD kirjoitti:Se on sitä samaa settiä, minkä takia kotikaiuttimien kaapelit pitää nostaa ylös lattiasta, ettei signaali häiriinnytoolman kirjoitti:En edelleenkään ymmärrä kuinka happiatomi kulkee metallilangassa? Osaako joku kertoa? Yhden olen tinannut, pakko oli katkoa kun liitin ei uinut ulos mitenkään, hyvin toimi myös sen jälkeen.äölkjhgf kirjoitti:^ muistan joskus lukeneeni boschin ohjeen anturin asennukseen, ja siinä kiellettiin tinaaminen koska vertailuhapen kulku johtimessa estyy jos siellä on tinaklöntti välissä.
Itse en tinailisi.
Yhdet 155 ja 626 lambdat joskus juotellut tinattua kuparilankaa apuna käyttäen ja molemmat toimivat hienosti. Kun juotos on onnistunut, ei siitä tule edes nimellistä resistanssin kasvua. Eri asia on, jos onnistuu tekemään kylmäjuotoksen.
Edit: Miten juotetaan ontto letku?
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Eipä siinä sen kummempaa kiittelemistä, mukavaahan sitä on kohtalotoveria autella.Antieko kirjoitti:Vika selvisi. Happitunnistin, eli lambda-anturi on rikki. Uusi merkkikohtainen on tilattu. Ei siis tarvii tinailla ja muutella atomien olemusta.
Kiitos Koltiaiselle vian paikallistamisesta! Taas tämä alfabbs- forumi osoitti tarpeellisuutensa, eli ilman tätä ei tulisi alfailusta mitään.
Toivotaan ettei sieltä ole muutakin menny, jos se on alkuperäinen lambada niin se voi olla tiukassa.
Voi joutua lämmitelemään pillillä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
^^
Eihän se atomi siellä langassa kuljekaan, vaan lankojen välissä olevassa ilmatilassa.
Itse taas olen korjannut lambda-signaali alhainen- vikakoodia antavan auton siten että otin tinapätkät välistä pois ja laitoin tilalle puristusliitokset, mitkä uuden anturin mukana tuli. Anturia ei siis tarvinnut vaihtaa ja vikakoodikaan ei enää palannut. Olkoon sitten henkimaailman hommia
Eihän se atomi siellä langassa kuljekaan, vaan lankojen välissä olevassa ilmatilassa.
Itse taas olen korjannut lambda-signaali alhainen- vikakoodia antavan auton siten että otin tinapätkät välistä pois ja laitoin tilalle puristusliitokset, mitkä uuden anturin mukana tuli. Anturia ei siis tarvinnut vaihtaa ja vikakoodikaan ei enää palannut. Olkoon sitten henkimaailman hommia
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Pssst, ollaan ihan hiljaa niin markkinoille alkaa putkahdella "vikaa ei ole paikallistettu, lambda ja ilmi uutta" Alfoja halvalla isojen vikojen luuloissa .äölkjhgf kirjoitti:^^
Eihän se atomi siellä langassa kuljekaan, vaan lankojen välissä olevassa ilmatilassa.
Itse taas olen korjannut lambda-signaali alhainen- vikakoodia antavan auton siten että otin tinapätkät välistä pois ja laitoin tilalle puristusliitokset, mitkä uuden anturin mukana tuli. Anturia ei siis tarvinnut vaihtaa ja vikakoodikaan ei enää palannut. Olkoon sitten henkimaailman hommia
Siinä kun ostotilanteessa huomaa kolviviritykset alkaa vaan voivotella "varma mäntä tai venttiilivika" "kallis remontti (jopet tähän, markan )....
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Mä haluaisin oikeasti lukea jostain valmistajan papereista että se juottaminen on kielletty kun siellä kaapelissa menee vertailuhappea tai atomeita suuntaan tai toiseen. Muuten kuvittelen tuon kiellon johtuvan vain siitä että kolvin maadotuksella voidaan tuhota anturi jossain 1/100000 tapauksessa. Kaasukolvi niin sekin on sitten poissuljettu asia. Itse olen aina juottanut liittimet eikä siellä mitään putkia koskaan ole näkynyt. Ihan normaalia 1-1,5mm2 kaapelia.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Toivotaan ettei sieltä ole muutakin menny, jos se on alkuperäinen lambada niin se voi olla tiukassa.
Voi joutua lämmitelemään pillillä.
Olen kyllä jo vaurautunut tarvittaessa uuden katin vaihtoon. Silloin ei ainakaan tarvitsisi pillillä lämmitellä. Ja onhan niitä jo iduktio kuumentimiakin jos pilli pelottaa.
Voi joutua lämmitelemään pillillä.
Olen kyllä jo vaurautunut tarvittaessa uuden katin vaihtoon. Silloin ei ainakaan tarvitsisi pillillä lämmitellä. Ja onhan niitä jo iduktio kuumentimiakin jos pilli pelottaa.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Nyt on uusi lamda-anturi vaihdettu. Olisikohan tarpeellista tehdä ECU resetti? Ja onko sillä mitään merkitystä, tekeekö sen missä ympäristölämpötilassa?
Nyt kun on kumminkin reippaasti pakkasta.
ECU- resetin ajattelin tehdä tyyliin:
Akun -napa irti 45 min.
- napa kiinni
virta avaimesta päälle 90 sek.(ei käymään)
virta avaimesta off 90 sek.
Auto käymään 15 min. tyhjäkäyntiä.
Moottorin sammutus.
Käynnistys ja sekalaiseen ajoon.
Meniköhän oikein?
Pakokaasu testin otan kunhan saan koneen ajettua lämpöiseksi.(joskus tällä viikolla)
Siitä selvinnee onko kattikin kärsinyt. Nyt ainakin käy hienosti tyhjäkäyntiä.
Nyt kun on kumminkin reippaasti pakkasta.
ECU- resetin ajattelin tehdä tyyliin:
Akun -napa irti 45 min.
- napa kiinni
virta avaimesta päälle 90 sek.(ei käymään)
virta avaimesta off 90 sek.
Auto käymään 15 min. tyhjäkäyntiä.
Moottorin sammutus.
Käynnistys ja sekalaiseen ajoon.
Meniköhän oikein?
Pakokaasu testin otan kunhan saan koneen ajettua lämpöiseksi.(joskus tällä viikolla)
Siitä selvinnee onko kattikin kärsinyt. Nyt ainakin käy hienosti tyhjäkäyntiä.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Tuskin se lämpötila mitään vaikuttaa. Niillä ohjeilla millä itse olen tehnyt oli että sammutuksen jälkeen antaa olla 10min. Sitten ajoon ja 20-30km ajelee mahdollisimman erilaisesti. Kaupunkia/maantietä.Antieko kirjoitti:Nyt on uusi lamda-anturi vaihdettu. Olisikohan tarpeellista tehdä ECU resetti? Ja onko sillä mitään merkitystä, tekeekö sen missä ympäristölämpötilassa?
Nyt kun on kumminkin reippaasti pakkasta.
ECU- resetin ajattelin tehdä tyyliin:
Akun -napa irti 45 min.
- napa kiinni
virta avaimesta päälle 90 sek.(ei käymään)
virta avaimesta off 90 sek.
Auto käymään 15 min. tyhjäkäyntiä.
Moottorin sammutus.
Käynnistys ja sekalaiseen ajoon.
Meniköhän oikein?
Pakokaasu testin otan kunhan saan koneen ajettua lämpöiseksi.(joskus tällä viikolla)
Siitä selvinnee onko kattikin kärsinyt. Nyt ainakin käy hienosti tyhjäkäyntiä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Johdon säikeiden välissä kulkee ulkoilma, sen reittiä ei saa estää. Tuo vaara on tinauksen ja kutistesukan jälkeen. Käykö niin ja paljonko vaikuttaa lambdaan?
Jokainen tietty saa uskoa miten haluaa. Itse olen noihin ohjeisiin uskonut missä kielletään tinaaminen. Vaikuttaa se sitten miten tyhmältä tahansa.
Viisaammat voi korjata mm. wikipedian tiedot tuon reference ilman suhteen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Tallensin joskus ohjeet jotka toimivat -98 v6 156.
Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98
Ecu-reset
1.Akun kenkä irti 45min
2.Akun kenkä kiinni ja auto käymään TYHJÄKÄYNTIÄ 15min (ei saa koskea kaasupolkimeen)
3.Sammuta kone,odota 10min (tietojen tallennus muistiin)
4.Kone käyntiin
*10-20km hakee optimaalisia asetuksia
*auttaa jos kone ei vedä kunnolla tai päästöt on pielessä
Kaasuläpän kalibrointi
1.Virrat päälle 2min (voi kuulua tikitystä läppärungon alueelta)
2.Avain pois lukosta 5sek
3.Virrat päälle ja kone käymään.
Molemmat samaan aikaan
1.Akku irti 45min
2.Akku kiinni ja virrat päälle 2min
3.Avain pois lukosta 5sek
4.Kone käymään 15min (ÄLÄ KOSKE KAASUPOLKIMEEN)
5.Sammuta kone 10min ajaksi
6.Kone käyntiin ja koeajolle.
Ilmastoinnin itseopetus
1.Akun kenkä irti 10min
2.Akun kenkä kiinni
3.Odota 1-2min (avaimet poissa virtalukosta)
4.Virrat päälle 2min (kunnes surina loppuu)
5.Virrat pois ja avain pois lukosta 5sek
6.Kone käymään
Näitä leikkisin aikoinaan omaan pikkubussoon.
Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98
Ecu-reset
1.Akun kenkä irti 45min
2.Akun kenkä kiinni ja auto käymään TYHJÄKÄYNTIÄ 15min (ei saa koskea kaasupolkimeen)
3.Sammuta kone,odota 10min (tietojen tallennus muistiin)
4.Kone käyntiin
*10-20km hakee optimaalisia asetuksia
*auttaa jos kone ei vedä kunnolla tai päästöt on pielessä
Kaasuläpän kalibrointi
1.Virrat päälle 2min (voi kuulua tikitystä läppärungon alueelta)
2.Avain pois lukosta 5sek
3.Virrat päälle ja kone käymään.
Molemmat samaan aikaan
1.Akku irti 45min
2.Akku kiinni ja virrat päälle 2min
3.Avain pois lukosta 5sek
4.Kone käymään 15min (ÄLÄ KOSKE KAASUPOLKIMEEN)
5.Sammuta kone 10min ajaksi
6.Kone käyntiin ja koeajolle.
Ilmastoinnin itseopetus
1.Akun kenkä irti 10min
2.Akun kenkä kiinni
3.Odota 1-2min (avaimet poissa virtalukosta)
4.Virrat päälle 2min (kunnes surina loppuu)
5.Virrat pois ja avain pois lukosta 5sek
6.Kone käymään
Näitä leikkisin aikoinaan omaan pikkubussoon.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
^^ Tuon perusteella voin myöntää olevani väärässä. Tosin jos se happi kulkee säikeitten välissä niin kyllä se vielä kulkee sen sukan altakin eikä se kutistesukka niin tiivis koskaan ole ellei ole liimautuvia sukkia käytössä.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Ilmeisesti se tina ja tinan mukana tuleva juotospasta tukkii ilman kulun.Vode kirjoitti:^^ Tuon perusteella voin myöntää olevani väärässä. Tosin jos se happi kulkee säikeitten välissä niin kyllä se vielä kulkee sen sukan altakin eikä se kutistesukka niin tiivis koskaan ole ellei ole liimautuvia sukkia käytössä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Enkä väitä että ei toimi tinauksen jälkeen. En tiedä. Mutta ei noilla lambdavalmistajilla mitään "omalehmä" ojassa syytäkään luulisi olevan sen kieltämiseen. Ehkä se menee tukkoon tai ei mene tukkoon. Mutta tuossa ei tosiaan pelätä resistanssi muutosta vaan muutosta tuohon referenssi ilman määrään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Kyllä se siltä näyttää että se sieltä johtojen välistä ulkoilmaa haistelee.
Tarvikelambdassa tulee parikymmentä senttiä johtoa mukana.
Jos johdon onnistuneesti liittää tuosta johtojen päästä, lienee suhteellisen sama miten ne
liittää - pääasia että ne johtaa sähköä just samalla tavalla kuin se johtokin. Sekä että liitäntää tehdessä ei vahingoita
itse anturia mitenkään.
Ilmamäärä minkä tuo anturi tarvitsee ei voi olla montaa millilitraa tunnissa, muutenhan siellä pitäisi olla joku ylipaine tai alipaine pumppu ja suodatin sille ilmalle. Johdossa ei voisi olla mitään jyrkkiä mutkia jne.
Tarvikelambdassa tulee parikymmentä senttiä johtoa mukana.
Jos johdon onnistuneesti liittää tuosta johtojen päästä, lienee suhteellisen sama miten ne
liittää - pääasia että ne johtaa sähköä just samalla tavalla kuin se johtokin. Sekä että liitäntää tehdessä ei vahingoita
itse anturia mitenkään.
Ilmamäärä minkä tuo anturi tarvitsee ei voi olla montaa millilitraa tunnissa, muutenhan siellä pitäisi olla joku ylipaine tai alipaine pumppu ja suodatin sille ilmalle. Johdossa ei voisi olla mitään jyrkkiä mutkia jne.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Mikähän järki siinäkin on että se pitää johdon läpi vetää se ilma?pjotrthegreat kirjoitti:Kyllä se siltä näyttää että se sieltä johtojen välistä ulkoilmaa haistelee.
Tarvikelambdassa tulee parikymmentä senttiä johtoa mukana.
Jos johdon onnistuneesti liittää tuosta johtojen päästä, lienee suhteellisen sama miten ne
liittää - pääasia että ne johtaa sähköä just samalla tavalla kuin se johtokin. Sekä että liitäntää tehdessä ei vahingoita
itse anturia mitenkään.
Ilmamäärä minkä tuo anturi tarvitsee ei voi olla montaa millilitraa tunnissa, muutenhan siellä pitäisi olla joku ylipaine tai alipaine pumppu ja suodatin sille ilmalle. Johdossa ei voisi olla mitään jyrkkiä mutkia jne.
Ainoo mikä tulee mieleen on se että ei mee ilmareikä tukkoon kun ei ole pakarin vieressä paskottumassa.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Tättärätättärätää....
Penaripojan juhlaa
Penaripojan juhlaa
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
Lamda-anturin vaihto palautti päästöt normaaleiksi. Katsastus hyväksytty tänään.
Kiitos kannanotoista. Ja tulipahan jotenkin selväksi happitunnistinanturin toimintakin.
Kiitos kannanotoista. Ja tulipahan jotenkin selväksi happitunnistinanturin toimintakin.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 V6 1998 päästöistä hylky katsastuksessa.
HienoaAntieko kirjoitti:Lamda-anturin vaihto palautti päästöt normaaleiksi. Katsastus hyväksytty tänään.
Kiitos kannanotoista. Ja tulipahan jotenkin selväksi happitunnistinanturin toimintakin.