Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikös noihin das-värkittimiin ole tullut myös ohjelmistopäivityksiä joilla nostetaan vähän ajokierroksia, jotta voitelu pelaisi paremmin. Sekä sitten isommalla fontilla ohjekirjaan "neuvo", että sitä perkeleen käsijarrua onehdottomasti käytettävä pysäköitäessä. Se P-asento on kuulemma vain silmänlumeeksi siinä kepissä, hajoo motti sekä loota ilman käsijarrua.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä se YKK-anturina tunnetaan muuallakin.

YKK = yläkuolokohta. Kampiakselin asentoanturi siis kuten jo todettiin.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Faijan passatista taisi muistaakseni mennä kytkin vaihtoon takuuna kun tuo DSG:llä paikaltaan lähteminen on vähän ärhäkkää. Alkoi luistamaan jossain vaiheessa. Tuli ajeltua tuolla Passatilla pariin otteeseen viime kesänä ja kyllähän se tuntuma on vähän sellainen Angry Birds. Jalka pois jarrulta, kevyesti kaasua ja sitten lähtee kuin keltainen lintu ritsasta. :mrgreen: Tutkailin vähän sitä miten vaihtaa vaihteita ja loota hyppää niin nopeasti kakkoselle, että se aiheuttaa tuon ritsaefektin. Kun laittoi 'manuaalille' ja vaihteli ratin läpsyttimistä niin sai paljon siistimmät lähdöt kun antoi ykkösellä kiertää sinne 2500-3000rpm ja sitten vaihtoi kakkoselle. Sporttimoodi taisi yllättäen olla myös miellyttävämpi kuin D.

Onneksi tuossa 2.2 JTS manuaalissa lähdöt paikaltaan on 'helpompia'... :roll: Kellosepän tarkkuudella kytkimen ylösnoston aikana kierrokset tasan 1100rpm ettei kivireen vetäminen liikkelle kyykkää. 1000rpm ja alkaa kengurumeno. (Koska italialaisen urheiluauton kaasu on herkkä...) Sitten siitä kierrokset noin 3000 ja kakkoselle kytkin ylhäällä kun kierrokset laskeneet noin 2200rpm paikkeille. Näillä pääsee siististi valoista kaupunkinopeuteen. Kaikki muu on jotain kierrokset meinaa karata ja sitten alkaa kaasun himmailu ettei kytkin ota nokkiinsa josta seuraa nyykähdys jota korjataan kaasulla jne tai sitten lähdetään nastat irroittaen ja mainetta kasvattaen... :silly:

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja winorloose »

En jaksanut kahlata aivan loppuun asti, mutta huolia ja murheita tuntuu kaverilla olevan.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18832.0

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^en tuota oikein ajatuksella jaksanut tavata, mutta oliskohan lääkityksessä jotain. Kuinkakohan moni parempienkaan autojen valmistaja loppujen lopuksi ottaa kantaa öljynkulutukseen, jos jää alle 0,5L tonnilla. Ajelis nyt vain tyytyväisenä sillä poloisellaan kunnes alkaa ne oikeat murheet.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Fesekaverin (ilmeisesti) nissanin tunnistetarra (lähtee irti?) ei kelpaa katsurille ja AK koittaa veloittaa siltä miljoona euroa kelposesta kilvestä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei ole monta viikkoa siitä kun uutisoitiin vastaavasta tapauksesta. Tunnistetarra oli reunasta vähän rispaantunut joten katsastusmies päätti vähän "auttaa" sitä rispaantumista repäisemällä sen tarran paskaksi -> hylsy. Jopa repimisen jälkeen tunnistetiedot oli tarrasta luettavissa, mutta ei kelvannut katsastukseen ja leimasedän sabotoima tarra jäi asiakkaan maksettavaksi, tarralla kolmen kuukauden toimitusaika, hintaa monta sataa ja autosta leima loppu.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Pikkaisen halavalla nykyjään autot tehdään, se alumiinilätkäkin on liian kallis. :roll: Ei kannata ihmetellä nokkakettinkienkään kestovaikeuksia tämmösellä halpuustasolla. Eikös ässä-mersuakin myydä kreikkaan alta 23k€, toki siellä verottaja kans on asiasta kiinnostunut, mutta kertoo se jotain kuitenkin linjahinnastakin (osat+koonti).

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Ei jumankauta sentään! Duuniautona iveco daily -08, katsastuksessa pomppas raidetangon sisäpää väljä. Haen raskoneelta alkuperäis osat -> ei sovi -> menen takas ja kerron että sisäpäässä kierre liian iso, missä mättää. "Joo... Tätä on kahta mallia. Toiseen ei saa sisäpäitä ollenkaan, pitää ostaa koko hammastanko" - "Paljonko maksaa?" - "Päälle 1500€" !!!! :bad-words: Voi vittu oikeesti... Mitä rahastusta! Ei tunnu rarvikeosanakaan löytyvän!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tollastahan se oli 159 kohdalla alkuvuosina?

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Mä jotenkin ymmärtäisin jos ne sisäpäät olis kiinteet eikä niitä sais irti, mutta ku ne on ihan normi sisäpäät kierteillä! Mitä vittua mä jollain hammastangolla teen ku ei siinä ole mitään vikaa!!?? Ihan sama ku jarrupalojen yhteydessä olis pakko ostaa levyt, satulat, navat, laakerit... :x

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ainakin hammastankoo ostaessa (oli se sitten purkuosa tai uusi) katsot, että siinä on sisäpäät niillä kierteillä, joihin saa varaosia...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Entiseen Hiluxiin joutui kanssa ostamaan koko hammastangon, kun raidetangon sisäpäät oli väljät. Tarvikkeena ei saanut ollenkaan, joten ko. osa piti tilata Japanista. Ajattelin että maksaa varmaan ihan homona, mutta olikin suht edukas eli 200 euroa.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Hmm... Siinä osassa minkä hain ensin, mikä oli väärä, oli millin pari liian isot kierteet, muuten lähes identtinen. Ulkopään kierteet oli samat. Oiskohan ihan hullu ajatus teettää siihen oikeet kierteet jossain ammattilaisella? Ei luulis montaa kymppiä maksavan pieni sorvaus ja kierteiden pyöräyttäminen.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

winorloose kirjoitti:En jaksanut kahlata aivan loppuun asti, mutta huolia ja murheita tuntuu kaverilla olevan.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18832.0
Joo, eivätkä isoimmat liity autoon.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jonzan kirjoitti:Hmm... Siinä osassa minkä hain ensin, mikä oli väärä, oli millin pari liian isot kierteet, muuten lähes identtinen. Ulkopään kierteet oli samat. Oiskohan ihan hullu ajatus teettää siihen oikeet kierteet jossain ammattilaisella? Ei luulis montaa kymppiä maksavan pieni sorvaus ja kierteiden pyöräyttäminen.
Ei, jos löytää sellaisen, joka suostuu tuon tekemään. Vanhojen kierteiden pohjista mitattuna halkaisija ei saisi olla suurempi, kuin uusien kierteiden harjalta.

Toisaalta, mittojen mukaan sopiva osa todennäköisesti löytyy jonkun muun merkin/mallin katalogista. Enkä hämmästelisi, vaikka Eurooppalaiset osakauppiaat kuitenkin pystyisivät tuota toimittamaan tarvikeosana - ei olisi ensimmäinen kerta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ettei jopa olisi Ducaton II tai III kanssa samaa palaa, mutta Ivecon osat vain eri koodeilla, eikä siksi näy Raskonen listalla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Se meni jotenkin niin, että tehtaalla noihin on asennettu kahta eri merkkistä hammastankoa. Toiseen saa sisäpäitä erikseen ja toiseen ei. Se mihin ei saa, on merkkiä TRW. Kyllä mä taidan ens viikolla käydä sen väärän osan kanssa jossain metallipajalla. Kyllä siinä sen verran oli sitä eroa kierteiden halkasijassa ettö uudet mahtuu tekemään.

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

^ Saattaapi olla että paikallisessa varaosapuljussa osaavat etsiä sopivan nivelen 8) Siis kartion ja kierteen perusteella.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kaverin 50tkm ajetusta Jeep Compass 2.2 meni vesipumppu. Melkeen 900e pelkkä pumppu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Meidän 15 v-260 tkm ajetussa Mitsu Carismassa meni alkuperäinen jarruvalokytkin huonoon happeen. Autoseinilta Sjoelta löytyi kytkin suoraan hyllystä parilla kypällä, vaikka oli spesiaalimpaa mallia eli automaattivaihteiseen ( Aisin 4 -speed ). Ilmankos cruisekaan ei toiminut vähään aikaa... :wink: Nyt pelittää sekin.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kaverilla vikakoodina "Epälooginen ohjauspyörän asento"

Naiskuski, joten siitä se epäloogisuus varmaan tulee :mrgreen: :mrgreen:

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moi. Kysyn jälleen jotain tyhmää, mutta kun en osaa tietoa itsekään hakea..
Tyttärestä tuli taannoin italia-auto ihminen ja rakkine, eli siis kuulemma huippuauto on Fiat Stilo 1.6 2004nen. Se 76 kilowattinen. Katsastuksesta tuli hylsy ja koodi kertoo että kyseessä olisi 3s pytyn fuel injector. Ja se kysymys.. kun olisi noita 156sen suuttimia 4 kotona, niin mahtaisiko passata keskenään? Mistä hemmetistä mä sen bensatukin löydän ja mitä tarvii purkaa?
Niin että aaaaapuva!
Kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Eero »

Vaimon Bemarissa tuntuu taas riittävän pientä laittoa. Nyt näyttää olevan termari(t) tiensä päässä ja joku apulaite pitää ihmeellistä kolinaa. Moottorin tukikumitkin pitäisi vaihtaa ja selvittää, onko turbo tiensä päässä.
Muutoin mainio auto tuo 320d e46 110kw koneella ja kuluvia osiahan nuo kaikki on. Silti tuntuu siltä, että kaikki "ylimääräiset" hommat tulee aina kerralla.
Tänään piti jäädä tutkimaan autoa työmaalle, kun sellainen mahdollisuus on aina kahden viikon välein (ns. oma romu-ilta).
Kuume muutti suunnitelmia ja projekti siirtyy parilla viikolla. Vähän kurja vaan ajella, kun näillä pakkasilla ei meinaa lämmöt nousta. No onneksi on 75:n, jolla tarkenee ajella. Ainoa vaan, että sen vilkut päätti lopettaa toimintansa. Hätävilkut kyllä pelaa, mutta muut vilkut on pimeänä. Varmaan suuttui siitä, kun oli kolme kuukautta ajamattomana.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Bossi kävi mustan bemarinsa kanssa harjapesussa. En muista tarkempia koordinaatteja, mutta jossain huitsin Espoossa se oli...

Pesu oli kuulemma joku melko tolkuttoman hintainen .... ja vieläpä vedetöntä mallia. Eli harjat olivat alkaneet rouhia autoa kuiviltaan, ilman mitään esipesuja. :crazyeyes:

Kassa oli myös ollut melkoisen kädetön ja tarjonnut korvaukseksi pelkkää pesukuponkia jollekin toiselle huoltoasemalle. Puolet halvempaan pesuun... En ole kerinnyt autoa näkemään, mutta ei se kuulemma pahalta näyttänyt. Ei ehkä kuumavahat päällä ja pysäköintihallin surkeassa valaistuksessa. Voi voi, mitähän tuostakin tulee. Vetoavat vielä, ketaleet, siihen, että asiakas on hyväksynyt sen pesukupongin riittävänä korvauksena...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jkk »

^rikosilmotus vahingonteosta? jos siis rupeavat hankalaks?

E: niin ja jos auto siis pilalla.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Mikähän kaverin autossa voisi mättää. Lähtee lämpimänä ihan nätisti käyntiin. Seisonnan jälkeen kylmänä avainta vääntäessä moottoritilasta kuuluu kyllä se "NAKS", mutta ei edes pyöritä starttia. Jos laittaa vaihteen päälle ja heiluttelee autoa käsivoimin edes takasin 1-3min jotta moottori vähän liikkuu, niin käynnistyy. Öh?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Moottori liikkuu? :-D No joo, tajusin idean, vaikka olinkin kauppaopistossa sen kaksi vuotta :drinking:

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Heh, huonosti selitetty kiireessä. Joku siellä ilmeisesti jäätyy kiinni siis tai jotaan. Hittokun olisi teknisesti viisaampi.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Wiltsu kirjoitti:Mikähän kaverin autossa voisi mättää. Lähtee lämpimänä ihan nätisti käyntiin. Seisonnan jälkeen kylmänä avainta vääntäessä moottoritilasta kuuluu kyllä se "NAKS", mutta ei edes pyöritä starttia. Jos laittaa vaihteen päälle ja heiluttelee autoa käsivoimin edes takasin 1-3min jotta moottori vähän liikkuu, niin käynnistyy. Öh?
Startin solenoidi vainaa. Pienten heilutusten ansiosta herää aina hetkeksi.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Wiltsu kirjoitti:Mikähän kaverin autossa voisi mättää. Lähtee lämpimänä ihan nätisti käyntiin. Seisonnan jälkeen kylmänä avainta vääntäessä moottoritilasta kuuluu kyllä se "NAKS", mutta ei edes pyöritä starttia. Jos laittaa vaihteen päälle ja heiluttelee autoa käsivoimin edes takasin 1-3min jotta moottori vähän liikkuu, niin käynnistyy. Öh?
Kerran olen törmännyt tällaiseen ilmiöön. Vika oli starttimoottorin solenoidissa. NAKS kuuluu, kun solenoidi kytkee startin vauhtipyörään ja kun sen PITÄISI kytkeä samalla virtatie akulta startille. Tuohon voi olla korjaussarja tarjolla, tai sitten ei.
Järkiautoilija

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Kiitos paljon veikkauksista. Saisikohan ton varmistettua jotenkin?

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Auton heiluttamisen sijaan napakka isku starttiin. Jos auttaa on vika startissa.

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Kokeillaan ladata akku täyteen yön yli, ellei lähde toimimaan, niin syyllinen on varmasti juuri startti. Solenoidihan se ei ilmeisesti edes voi olla, kun selvä NAKS-ääni kuuluu kuitenkin. Pitää kokeilla tuota näpäytystä jos aamulla on vielä kuollut täydestä akusta huolimatta.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Vika ei ole välttämättä solenoidissa, voi olla myös startin hiilet loppu tai jumissa. Joissakin rakenteissa solenoidin virta kulkee startin hiilien läpi. Hetken aikaa toimii, kun kalauttaa starttia vian ilmetessä jollain, sitten jossain vaiheessa ei auta enää sekään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Tosimies koittaa isolla ruuvarilla lyödä paksun plussan navat oikoseen starttimoottorin solenoidin perästä.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Systerin ford ka kaa ei menny leimasta läpi. Roiskesuoja oikealla alempi ruostevaurioitunut?? Mitäköhän tuo nyt mahtaa tarkottaa sitten. Lokasuojat on muovia.

Päästöt oli ihan kuralla
Co 0.95/2.27
Hc 183/186
Lambda 0.93(0.97-1.03 sallittu)

Ei taida ihan pelkällä lambdan vaihdolla mennä?

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Jos Saksass moottoritiellä on yksi auto, mikä kulkee vapailla osuuksilla kaikista autoista kaikkein nopeimmin, mikä hiillostaa jotain isolohkoista saksanseisojaa puolen metrin päässä takapuskurista, valoja vilkutellen, niin se on tuollainen Kenttiläinen Ford KA. Jos ei ruostuisi, niinkuin ei Saksassa tee, niin ehdottomasti jonkinlaisen kestotestin voittaja, nimittäin moottoritienopeus on sama asia, kuin "lappu lattiassa", kun joku reikäpää täti kiiruhtaa töihin tuollaisella. Seuratkaapa seuraavalla kerralla kun erehdytte ohituskaistalle Euroopassa.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Toi on muuten totta :)
Olen jo muutaman vuoden pohtinut tuollaisen Valkoista Pakuakin nopeamman ohjuksen harkintaa.

Veikkaukseni on, että Ka:n melotaso on sama 38 - 156 km/h välillä. Eli hirveä, kiva se on nurkissa pyöritellä ja Kentin rohinaa kuunnella ;)

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Noniin, eipä tuo akun täyteen lataaminen auttanut. Lähti tänään tosin jo viidennellä yrittämällä käyntiin kun piti avainta pohjassa, varmasti kiitos lauhemman pakkasen. Startti on niin rasittavassa paikassa, alhaalla öljytikun ja ilmeisesti ECU:n alla, niin sitä ei oikeen pääse koputtelemaan. Joku siellä startissa kuitenkin mättää... Kuten aikasemmin todettu, solenoidi se kai ei voi olla kun selvä NAKS kuitenkin kuuluu.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Menee kohta pilkun viilaamiseksi siitä, mikä on "solenoidi", mutta lue nyt tuo aiempi viestini... Se sama NAKS joka ajaa startin vauhtipyörän kehälle, kytkee myös käynnistysvirran startille - paitsi jos tempun tekevä kytkin on hajonnut. Voihan se olla jotain muutakin, mutta uskaltaisin veikata vian olevan siinä.
Toinen vaihtoehto on tietysti löysä liitos jossakin, mutta kun kerran auton heilauttaminen vaihde päällä auttaa, tuntuu se solenoidi todennäköisemmältä.
Järkiautoilija

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Menihän se perille kun toistit asian :D Täytyisi vissiin sitten päästä irrottamaan startti. Olisipa kunnon hallitunkki...

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

^ VOI olla myös startin hammaspyörä kulunut "lyhyemmäksi" jolloin kuvassakin näkyvät viisteet on hävinnyt ja hampaat ei halua mennä limittäin vaan tökkää toisiinsa ja solenoidi ei pääse liikkumaan tarpeeksi jotta kytkisi virran startille.
Tämä aiheuttaa sellaisen tavallista metallisemman kuuloisen naksahduksen.

Kuva

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jonzan kirjoitti: Päästöt oli ihan kuralla
Co 0.95/2.27
Hc 183/186
Lambda 0.93(0.97-1.03 sallittu)
Jos oikein tulkitsen, kävisi aavistuksen rikkaalla seoksella. Millainen oli jäännöshapen määrä, jos 0 niin olisiko ilmansuodatin tukossa?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei nyt varsinaisesti muitten merkkien murheita topicciin kuulu, mutta aika koominen näky on tuo meidän myydään palsta. Konevikaisia Alfoja on myynnissä enemmän kuin ehjiä. Ekalla sivullakin 5 konevikaista tällä hetkellä. Huoletonta huoltoa vai kovaa laatua? :lol:

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja PRO »

En keksinyt muutakaan ketjua. Enkä uuttakaan halunnut avata pienen tiedonhaun takia. Mutta kysymys kuuluu kuvaan liittyen: Miksi näin?

Kuva

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

^Ei aavistustakaan, ja oleellisempi kysymys kuuluukin: Katsooko joku oikeasti Passatia noin tarkkaan, ja jos, niin miksi? :shock:
Järkiautoilija

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja PRO »

Ei kun se on minun hurja luontoni. Taannoin matkalla meren tuolla puolen kattelin liikenteessä autoja ja ihmettelin VW-mallia joka näyttää ihan passatilta mutta ei näytäkkään... En ole mikään teollisuuden tuntija tai muutenkaan autoteollisuuden seuraaja mutta oma intuitio sanoo että yhden saman mallin valmistaminen kahdella eri tapaa on kalliimpaa kun sen yhden ja saman mallin... En tiiä. Siksi laitoinkin tähän ketjuun. :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Näyttäisi eroilta euroopan ja jenkkiländiän valo/kolariturvallisuusmääräyksissä ja muissa. Jenkeissähän ollaan aika lailla friikkejä sen suhteen, mihin ihminen voi esim. takertua kiinni - lisäksi valojen korkeus/leveys/kokomääräyksissä on kaiketi enemmänkin eroja eurovehkeiden kanssa... Tietääkö joku paremmin?

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kun vähän järkytyksestä toipuu, niin: kyllä kai kyse on eri mantereiden asiakkaiden (oletetusta) hieman erilaisesta mausta. Honda on kautta maailman sivu tehnyt kahta ellei kolmea hieman erilaista Accordia eri mantereille ja kaipa muutkin ovat samalla linjalla, jos vain konsernilla riittää leikkirahaa pantavaksi muotoilun virittämiseen markkina-alueittain.
Järkiautoilija

Vastaa Viestiin