hiukan utelua
Valvoja: Moderators
hiukan utelua
Mitkä noi pikku kynttilät on?? jotain erillaisia tulppia ?? Vasta hiljalleen pääsemässä jyvälle autosta ... ja onko noissa 8 sytytystulppaa niinkuin joka-osa tyyppi sanoi?? Twin SPark ... sori tyhmät kyselyt
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Pikkutulpat räjähtävät 360 astetta myöhemmin eli pakotahdin lopussa ja siten säästelevät kattia ja pienentävät päästöjä polttaen mahdollisesti palamattoman seoksen.
Kuulemma pari hevosvoimaa vaikuttaisi ainakin tuossa kilpurissani se, että kummatkin tulpat roiskaisee samaan aikaan. Tämä perustuu kuulopuheiseen, itse en ole edes kokeillut ajaa ilman pikkutulppia.
Katukäyttöön tuon muutoksen tekemistä rajoittaa sekin, jotta miten törmäävät liekkirintamat käyttäytyvät lämpö- ja painejakauman kannalta. Kestävyys saattaa heikentyä kun ei ole suunniteltu tuohon palotapahtumaan. 16v koneessahan iso tulppa on keskellä ja pieni reunassa, joten paine ja lämpö ei jakaudu noin muutettuna tasaisesti männälle.
Voihan tuota kai kokeillakin yhdistämällä kustakin puolasta se toinen piuha myös saman sylinterin toiseen tulppaan. Omalla vastuulla sitten
Kuulemma pari hevosvoimaa vaikuttaisi ainakin tuossa kilpurissani se, että kummatkin tulpat roiskaisee samaan aikaan. Tämä perustuu kuulopuheiseen, itse en ole edes kokeillut ajaa ilman pikkutulppia.
Katukäyttöön tuon muutoksen tekemistä rajoittaa sekin, jotta miten törmäävät liekkirintamat käyttäytyvät lämpö- ja painejakauman kannalta. Kestävyys saattaa heikentyä kun ei ole suunniteltu tuohon palotapahtumaan. 16v koneessahan iso tulppa on keskellä ja pieni reunassa, joten paine ja lämpö ei jakaudu noin muutettuna tasaisesti männälle.
Voihan tuota kai kokeillakin yhdistämällä kustakin puolasta se toinen piuha myös saman sylinterin toiseen tulppaan. Omalla vastuulla sitten
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Niin tarkemmin kun ajattelee niin tuskin sinistä savua tulee kun joka tapauksessa puola antaa aina kahdelle tulpalle kipinän yhtäaikaa normaalistikin. Muttei taida kyllä käyntiinkään lähteä. Mikäli oikein muistan niin tuo puolahattuhan on osassa sylintereitä nimenomaan sen pienen tulpan päällä eikä siis varsinaisen työkipinän antavan tulpan päällä?!?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
Mitenköhän se on toteutettu noissa (uudemmissa?) 156:ssa, kun tässä Kirkisen albumin kuvan yläreunassa olevassa puolapatteristossa näyttäisi johdotus olevan järjestetty niin, että pikkutulppa saa kipinä saman sylinterin isolta tulpalta. Kaverin 155 16V oli johdot taas sillai, että reunimmaisilta sylintereiltä annettiin kipinä keskimmäisien sylinteriden toiselle tulpalle ja sama toiste päin. Eikö sillä saada juuri tuo 360 astetta myöhäistetty pikkutulpan sytytys.BSTR kirjoitti:Pikkutulpat räjähtävät 360 astetta myöhemmin eli pakotahdin lopussa ja siten säästelevät kattia ja pienentävät päästöjä polttaen mahdollisesti palamattoman seoksen.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
Tuo kirkisen (taitaa muuten olla 147) kuva on kyllä mysteeri. Kaiken järjen mukaan tuossa lyö kummatkin tulpat yhtäaikaa. Vanhemmissa meni piuhat tosiaan ristiin.
Ettei vaan olisi niin että euro3 mallissa eli siinä 150 heppaisessa olisi muutettu?!? Jos ne huomasivat ettei sillä myöhästetyllä sytytyksellä oikeasti olekaan mitään merkitystä. Pitänee tutkia lisää.
Ei kai noissa puolissa nyt ainakaan mitään viiveohjausta ole. Toisaalta puolalle menee kaksi johtoa ja maa tulee tuosta metallilevystä, niin voisiko kuitenkin olla kummallekin tulpalle oma ohjaus?
Tämä tuplatulppajuttu on kyllä sellainen mysteeri, joka aina aika ajoin tulee vastaan. Ehkä olisi aika saada tälle aikaiseksi kattava selitys ja sitten tuonne tekniseen faq:iin.
Ettei vaan olisi niin että euro3 mallissa eli siinä 150 heppaisessa olisi muutettu?!? Jos ne huomasivat ettei sillä myöhästetyllä sytytyksellä oikeasti olekaan mitään merkitystä. Pitänee tutkia lisää.
Ei kai noissa puolissa nyt ainakaan mitään viiveohjausta ole. Toisaalta puolalle menee kaksi johtoa ja maa tulee tuosta metallilevystä, niin voisiko kuitenkin olla kummallekin tulpalle oma ohjaus?
Tämä tuplatulppajuttu on kyllä sellainen mysteeri, joka aina aika ajoin tulee vastaan. Ehkä olisi aika saada tälle aikaiseksi kattava selitys ja sitten tuonne tekniseen faq:iin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...