Vaahtoa paisuntasäiliössä
Valvoja: Moderators
Vaahtoa paisuntasäiliössä
Tervehdys palstalaiset!
Moneen asiaan olen löytänyt täältä vastauksen, mutta tästä asiasta en ole
huomannut keskustelua. Lienenkö missannut jotain tai olenko sitten vaan
ollut yksin ongelmani kanssa. Rupesin keväällä vaihtamaan V-kuutooseeni jäähdytinnesteitä ja tajusin paisuntasäiliön olevan täynnä rusehtavaa vaahtoa. Neste oli muutenkin tosi likaista ollakseen kolme vuotta vanhaa.
Meinas tulla huonot housuun, kun rupesin funtsimaan paljonko kansiremppa maksaa V-koneeseen. Auto Oli Siinä vaiheessa 92 tonnia ajettu ja kymppitonnin välein Deltassa huollettu.
Soitin Deltaan ja siellä huotomies totesi vaan, että noin puolessa V-kuutosissa on sama juttu. On kuulemma yleistä näissä "putkitetuissa" koneissa, eikä aiheuta mitään toimenpiteitä. Menin käymään Auto Milanossa, kun en oikein ollut tyytyväinen vastaukseen. Kansipahvi rikki kuului vastaus.
Otin yhteyttä myyjäliikkeseen, kun oli kuluttajansuoja vielä päällä. Päästiin sopimukseen ja kansipahvit vaihdettiin DA:ssa. Huoltomies oli edelleen sitä mieltä ettei vaahtoaminen välttämättä lopu tiivisteitä vaihtamalla. Ei ollut kuulemma koskaan vielä Deltassa vastaavan laista remonttia tehty. Remppa maksoi myyjäliikkelle reilut 3000 egee, huh, huh.
Kertokaahan onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia. DA:n mukaan vaahtoamisen pitäisi olla ihan normaalia. Oliko remontti tarpeen vai hötkyilinkö turhaan? Alfan huoto-ohjelmasta ei löydy muuten mistään kohtaa jäähdytinnesteiden vaihtoa. Muuten auto käy ja kukkuu ihan hyvin.
Moneen asiaan olen löytänyt täältä vastauksen, mutta tästä asiasta en ole
huomannut keskustelua. Lienenkö missannut jotain tai olenko sitten vaan
ollut yksin ongelmani kanssa. Rupesin keväällä vaihtamaan V-kuutooseeni jäähdytinnesteitä ja tajusin paisuntasäiliön olevan täynnä rusehtavaa vaahtoa. Neste oli muutenkin tosi likaista ollakseen kolme vuotta vanhaa.
Meinas tulla huonot housuun, kun rupesin funtsimaan paljonko kansiremppa maksaa V-koneeseen. Auto Oli Siinä vaiheessa 92 tonnia ajettu ja kymppitonnin välein Deltassa huollettu.
Soitin Deltaan ja siellä huotomies totesi vaan, että noin puolessa V-kuutosissa on sama juttu. On kuulemma yleistä näissä "putkitetuissa" koneissa, eikä aiheuta mitään toimenpiteitä. Menin käymään Auto Milanossa, kun en oikein ollut tyytyväinen vastaukseen. Kansipahvi rikki kuului vastaus.
Otin yhteyttä myyjäliikkeseen, kun oli kuluttajansuoja vielä päällä. Päästiin sopimukseen ja kansipahvit vaihdettiin DA:ssa. Huoltomies oli edelleen sitä mieltä ettei vaahtoaminen välttämättä lopu tiivisteitä vaihtamalla. Ei ollut kuulemma koskaan vielä Deltassa vastaavan laista remonttia tehty. Remppa maksoi myyjäliikkelle reilut 3000 egee, huh, huh.
Kertokaahan onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia. DA:n mukaan vaahtoamisen pitäisi olla ihan normaalia. Oliko remontti tarpeen vai hötkyilinkö turhaan? Alfan huoto-ohjelmasta ei löydy muuten mistään kohtaa jäähdytinnesteiden vaihtoa. Muuten auto käy ja kukkuu ihan hyvin.
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Joo mutta tässä on nyt yksi pointti, selvitettiinkö ikinä mitä tuo ruskea "mönjä" oli? Saksan autohakureisulla huomasin samaa 166:ssa, käytiin kaikki pihalla olevat 166:et läpi ja sama juttu kaikissa, kuulemma normaalia. Tämä "mönjä" ei ollut öljyä ja se on varmaa. Ehkä joku "voiteluaine" mitä voidaan käyttää vesipumpun voitelemiseen? Öljy vedessä on lähinnä harmaan ja mustan sekoitus nim. kokemusta on vanhasta Berlinan 2l koneesta ja 75 Americasta:sta. 166:sta pestiin paisuntasäiliö ja en ole huomannut ko. mönjää enään kertyvän ja olen kyllä silmä kovana sitä seurannut
. Glykoleita on erillaisia ettei ole vahingossa "blandista" tullut laitettua?

Vaahtoa ja vanhaa jäähdytinnestettä ei sen paremmin tutkittu. Paisuntasäilö oli niin vaahdossa ettei nestepintaa pystynyt enään muovin läpi näkemään. Neste itsessään oli lähinnä mustaa. Myyjä totesi minulle, että vie VTT:lle, jos haluat litkun tutkituttaa. Eivät sen ihmeemmin pistäneet hanttiin, kun vaadin tiivisteremontin.
Luulen, ettei edellinen omistaja ole itse paljon pellin alle kurkistellut, kun huoltokirja on täynnä Deltan leimoja 90 tonniin saakka. Olis tietty ptänyt huomata tuo vaahto jo ostaessa. Nyt seurailen minäkin paisuntasäiliötä silmä kovana.
Luulen, ettei edellinen omistaja ole itse paljon pellin alle kurkistellut, kun huoltokirja on täynnä Deltan leimoja 90 tonniin saakka. Olis tietty ptänyt huomata tuo vaahto jo ostaessa. Nyt seurailen minäkin paisuntasäiliötä silmä kovana.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mulla oli vähän vastaavanlainen juttu keväällä V6:ssa. Katselin että jäädytyin neste oli punertavaa vaikka sen pitäisi olla vihreää. Huuhtelin järjestelmän useaan kertaan ja laitoin Nesteen jäähdytinnesteet koneeseen. Nyt ainakin vielä näyttäisi siltä että aine on pysynyt vihreänä.
Eli
1. kysymyksessä ehkä vain monen eri merkkisen nesteen sekoitus mitä ei ollut seitsemään vuoteen vaihdettu.
2. Kansipahvi vuotaa pakokaasuja nesteeseen ja nokeaa sen. Öljyistä vanha neste ei ollut.
3. Webasto kuumentaa putkistoja tehokkaammin ja irroittaa vuosien varrella kertyneitä paskoja. Tai sitten Webasto nokeaa systeemin.
Eli
1. kysymyksessä ehkä vain monen eri merkkisen nesteen sekoitus mitä ei ollut seitsemään vuoteen vaihdettu.
2. Kansipahvi vuotaa pakokaasuja nesteeseen ja nokeaa sen. Öljyistä vanha neste ei ollut.
3. Webasto kuumentaa putkistoja tehokkaammin ja irroittaa vuosien varrella kertyneitä paskoja. Tai sitten Webasto nokeaa systeemin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Jahas! Ettei vain toi ruskea mönjä oo Saksasta peräisin? Itse nimittäin olen törmännyt siihen järjestään jokaisen yli 10v. vanhan saksalaisen auton paisuntasäiliöön kurkistaessani. Itsellä on ollut mielessä saisiko sen aikaan vanhat ja likaiset jäähdytinnesteet yhdistettynä moottorinlämmittimen käyttöön..? Täyttä arvailua toki... Ladassa vaan on paisuntasäiliö puhdas ja siinä en käytä moottorinlämmitintäRicambi kirjoitti:Joo mutta tässä on nyt yksi pointti, selvitettiinkö ikinä mitä tuo ruskea "mönjä" oli? Saksan autohakureisulla huomasin samaa 166:ssa, käytiin kaikki pihalla olevat 166:et läpi ja sama juttu kaikissa, kuulemma normaalia. Tämä "mönjä" ei ollut öljyä ja se on varmaa. Ehkä joku "voiteluaine" mitä voidaan käyttää vesipumpun voitelemiseen?

- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tuota samaa tavaraa löytyy minunkin 166sen paisuntasäiliöstä. Ja olen samaa mieltä Ricambin ja Deltan mekaanikon (kerrankin!) kanssa että sitä löytyy erittäin monesta V6sta. Olen myöskin saanut sellaisen tuomion että "sinulla on öljyt ja vedet sekaisin". Joopajoo, en halua tehdä parin tonnin kansipahvien vaihtoa sen takia että seuraavassa kylmästartissa taas on "öljyt ja vedet sekaisin".
Eli sallittakoon pari arvausta / päätelmää:
1. Alumiinilohkon lämpölaajeneminen on merkittävästi suurempaa kuin valurautaisen. Kylmästartissa on mahdollista että erittäin pieni määrä öljyä menee öljykanavasta kannen kohdalla ohi ja joutuu nesteen sekaan. Vuosien saatossa tippoja on tullut niin paljon että ne näkyvät paisuntasäiliössä - sinne nimittäin kaikki öljy lopulta kertyy. Ei kovinkaan vaarallista eikä tuon takia kannata ainakaan pahveja mennä vaihtamaan. Voi olla että huonosti tehdyn rempan jäljiltä vuoto on runsaampaa... Putsailua ja nesteiden vaihtoa samalla sakan kertymistä tutkaillen.
2. Hieman epätodennäköisempää on että kysymyksessä on erilaisten nesteiden sekoittamisesta tullut sakka paisuntasäiliöön. Sama toimenpide kuin edellä.
Eli sallittakoon pari arvausta / päätelmää:
1. Alumiinilohkon lämpölaajeneminen on merkittävästi suurempaa kuin valurautaisen. Kylmästartissa on mahdollista että erittäin pieni määrä öljyä menee öljykanavasta kannen kohdalla ohi ja joutuu nesteen sekaan. Vuosien saatossa tippoja on tullut niin paljon että ne näkyvät paisuntasäiliössä - sinne nimittäin kaikki öljy lopulta kertyy. Ei kovinkaan vaarallista eikä tuon takia kannata ainakaan pahveja mennä vaihtamaan. Voi olla että huonosti tehdyn rempan jäljiltä vuoto on runsaampaa... Putsailua ja nesteiden vaihtoa samalla sakan kertymistä tutkaillen.
2. Hieman epätodennäköisempää on että kysymyksessä on erilaisten nesteiden sekoittamisesta tullut sakka paisuntasäiliöön. Sama toimenpide kuin edellä.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
1. Alumiinilohkon lämpölaajeneminen on merkittävästi suurempaa kuin valurautaisen. Kylmästartissa on mahdollista että erittäin pieni määrä öljyä menee öljykanavasta kannen kohdalla ohi ja joutuu nesteen sekaan. Vuosien saatossa tippoja on tullut niin paljon että ne näkyvät paisuntasäiliössä - sinne nimittäin kaikki öljy lopulta kertyy.
Voipi siis olla, että autoa on vaan startattu paljon kylmänä ja ajettu lyhyitä matkoja. Saatoinpa sittenkin hötkyillä turhaan.
Voipi siis olla, että autoa on vaan startattu paljon kylmänä ja ajettu lyhyitä matkoja. Saatoinpa sittenkin hötkyillä turhaan.

-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 17 Syys 2006, 22:18
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Amen. Näin on käynyt itselläkin, vaihdoin tosin normaalit sinivihreät litkut. Puhdistus toi tullessaan hernekeiton näköistä tavaraa kun apuna käytettiin Forten tuohon tarkoitukseen kehittämää litkua. Lämmityslaitteen teho kasvoi luokasta "lehmänhenkäys" luokkaan "talviauto".Ricambi kirjoitti:Kun heräteltiin vanha topicci henkiin voin antaa väliaikatietoa, järjestelmän puhdistamisen jälkeen ja nesteen vaihdon (punaista) ei tuota mönjää enään ole tullut paisariin, ja aikaa on taas kulunut n. vuosi.
Tietysti sitten syyläri alkoi vuotamaan kun hernekeitto ei ollut enää tukkimassa reikiä ja vaimo kokeili maavaran riittävyyttä.
Pieni määrä öljyä veden seassa aiheuttaa kahvikerman väristä vaahtoa syylariin. Putkikone voi vuotaa kannentiivisteen lisäksi myös putkien alapäästä varsinkin jos kansiremppaa tehdessä putket ovat päässeet liikkumaan. Toisaalta Saksasta tuoduissa vanhemmissa autoissa on yleensä aina tuota smegmaa paisuntasäiliössä - johtunee kai siitä, että niissä on pääsääntöisesti aikaa sitten vanhentuneet jäähdytinnesteet ja nesteen lisäyksissä on käytetty vain vettä. Mikäli vaahto johtuu vain huonosta hoidosta eli vanhoista nesteistä selviää asia kun huuhtelee jäähdytinjärjestelmän tarkoitukseen tehdyllä pesuaineella ja täyttää sen uusilla jäähdytinnesteillä. Jos ongelma katoaa niin kaikki on kunnossa.
Jäähdytinnesteen värillä ei ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, että neste on tehty käytettäväksi alumiinimoottoreissa. Esimerkiksi Shellin tuotteissa punainen väri kertoo että jäähdytinneste on ns. long life nestettä ja sitä ei ole tarkoitus vaihtaa. Sininen neste taas on normaalia jäähdytinnestettä joka vaihdetaan normaalin vaihtovälin/ajan täyttyessä. Kummatkin on tehty alumiinimoottoreille.
Jäähdytinnesteen värillä ei ole mitään merkitystä. Tärkeintä on, että neste on tehty käytettäväksi alumiinimoottoreissa. Esimerkiksi Shellin tuotteissa punainen väri kertoo että jäähdytinneste on ns. long life nestettä ja sitä ei ole tarkoitus vaihtaa. Sininen neste taas on normaalia jäähdytinnestettä joka vaihdetaan normaalin vaihtovälin/ajan täyttyessä. Kummatkin on tehty alumiinimoottoreille.
TPP
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
No niin, huomasinpa minäkin sitten tämän mämmin paisarissa. Tästäkö ne ihanuudet tuontiauton kanssa alkavat sitten
Topicin luettuani, en tiedä olisiko syytä huokaista helpotuksesta, vai kauhistella mahdollista 3000 tonnin kansiremppaa. Pahvia en kuitenkaan uskoisi epäillä, sillä autolla on vasta mittarissa 60tkm ja sen kyllä näkee. Lisäksi auto on ennen ollut Saksalaisella tohtorilla ja aatelisnimisellä kaverilla, joiden en usko pahveja polttaneen ja huollot näkyivät tehneen. Tai sitten on autoa rangottu niin ettäh. Kuitenkin, auto käy nätisti, lämmöt ovat normaalit (reilu 70C), ei tuntuisi olevan tehon puutetta. Varmaan kannattaa lähteä asiaa varmentelemaan tuolla jäähdytysjärjestelmän puhdistelulla. Jos paschaa tulee sen jälkeen lisää, sitten käydä testauttamassa vuotaako ja sitten vasta visaa tiskiin ja pahvia vaihtoon. Mites tuo järjestelmän täydellin puhdistaminen kannattaisi suorittaa ? Termari joudutaan ottamaan irti, että saa veden kiertämään sujuvasti ? Paisariin tuleva ylivuotoletku maahan ja puhdasta vettä kaataa paisariin ? Vaan lähteekö tuo smägmä pelkällä vedellä. Voiko sinne kaataa jotain asiaan soveltuvaa puhdistusainetta ? Kertokaapas operaation suorittaneet ?

- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Tuttavan ex-GTAssa oli sama homma. Muukkosella vaihdatti kannentiivisteen (ja pian autonki tarkkana kaverina) ja sama väri/vaahto alkoi kertyyn tasas kuukauden sisällä. Aika monessa V6 156sessa, mitä oon tutkaillu on ollu jonkin verran tuota vaahtoa jäähdytysnesteessä - ei ehkä kannata hötkyillä jos öljyn sekaan ei mene nestettä. Hötkyily voi alkaa maksamaan maltaita eikä auto siitä välttämättä kummene.
3.2ssa V6sessa on ilmeisesti tiivistepinta ohuempi suuresta sylinterin halkaisijasta johtuen (vrt. samat ulkomitat) ja öljyn tihkuminen on ehkä esim. 2.5sta herkempää.
3.2ssa V6sessa on ilmeisesti tiivistepinta ohuempi suuresta sylinterin halkaisijasta johtuen (vrt. samat ulkomitat) ja öljyn tihkuminen on ehkä esim. 2.5sta herkempää.
Viimeksi muokannut MP, 22 Huhti 2008, 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Samaa ruskeaa mömmöä oli omassa 156 V6:ssa ostaessa...en ole huomannut mitään vaikutusta tähän päivään asti ja ajettu oston jälkeen 35tkm. Lisätty koko aikana ehkä 0,5 litraa jäähdytysnestettä. Paisuntasäiliön pesu on ollut mielessä, mutta laiskana miehenä en ole viitsinyt vaivautua moiseen kosmetiikkaan.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Nyt on 50 000 km ajettu tuon kansiremontin jälkeen. Hieman on ruskeaa vaahtoa kertynyt minullekkin paisarin etuosaan. Varmaan viime syksynä vaihdettu termostaatti irroitti jotain vanhoja skeidoja liikkeelle. Jäädyttäjän neste pysyy kuitenkin sinisenä eikä ole muuttunut sellaiseksi tervavelliksi, kuin ennen remppaa. Tuollainen pieni vaahto varmaan kuuluu V6:seen ihan normaalina ilmiönä.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sama tumma (musta) soppa pyöri minunkin alfassa kun sen ostin. Ei se kolmen vuoden aikana sen pahemmaksi muuttunut. Viime syksyllä vaihdettiin vesipumppu ja termostaatti. Samalla vihdoinkin vaihtui myös jäähdytysneste.
Valvolinen punainen on pysynyt punaisena, eikä ruskeaa vaahtoa ole kertynyt paisariin. Siis ainakaan tämän talven aikana.
Valvolinen punainen on pysynyt punaisena, eikä ruskeaa vaahtoa ole kertynyt paisariin. Siis ainakaan tämän talven aikana.
Viime kesänä tuli omasta jäähdystysjärjestelmä putsattua kun kone tahtoi kuumeta liikaa (joka kuitenki johtui syylärin heikosta hapesta). Homma meni muistaakseni jokseenkin niin, että otin alavesiletkun irti syyläristä ja sitä kautta vanhat nesteet pois. Letku takaisin kiinni ja uutta nestettä sisään ja sekaan laitetaan myös jäähdyttimen puhdistusainetta (löytyy esim motonetistä). Sitten autolla ajetaan jonkun aikaa että puhdistusaine vaikuttaa. Tämän jälkeen lasketaan taas nesteet pihalle samalla kaavalla. Tässä vaiheessa järjestelmä huuhdellaan kunnolla että irronneet sakat tulee pihalle. Ota ylävesiletku irti termarista ja kaada siitä vettä sisään jolloin huuhtelee syylärin. Laita alavesiletku takaisin kiinni syyläriin ja kaada ylävesiletkusta vettä niin paljon kuin mahtuu. Tämän jälkeen kone käyntiin, ja sitä mukaa kaataa lisää vettä ylävesiletkusta sisään, kun kone sitä imee. Termarista vuotaa ylimääräiset pihalle. Jos vesi on liian kylmää, termari sulkeutuu ja kestää taas aikansa ennekuin vesi alkaa kiertää. Tätä sitten jatketaan aikansa kunnes tuntuu että riittävästi vettä on kiertänyt ja järjestelmä on puhdas. Sitten taas tyhjennys ja uudet pakkasnesteet sisään. Tuolla on myös juttua jäähdytinnesteitten vaihdosta. Tosin noissa ohjeissa alavesiletku otetaan alakautta irti. Itse otin yläkautta kurkottamalla.-Tomi- kirjoitti:Siitä puhdistuksesta, onko kukaan suorittanut ? Termostaatti pois, jolloin saada veden kiertämään ilman koneen käymistä ? Mitä veden kaveriksi, jotta mämmi oikeasti lähtisi irti ?
Ainakin GTV:ssä tuon mämmin kaapiminen paisarista oli aika hankalaa, kun tuo paisari on melkoinen labyrintti. Liottimella ja pulloharjalla tuli suht puhdasta, mutta siltikin jotain jäi. Pitänee huuhdella taas tänä kesänä ja katsoa onko vaikutusta..
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Mulla kans sama homma. Huomasin tossa kun laatikkoa irrottelin. Onks Se nyt sitten sinistä litkua mitä näissä on käytetty? Ite en kans usko että mikään kansipahvi olis menny.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Alumiinimoottoreihin PUNAINEN on oikea väri.
Sinistä ja vihreätä voi sekottaa keskenään MUTTA Punaista ja Sini/Vihreää EI saa sekottaa keskenään.
Sinistä ja vihreätä voi sekottaa keskenään MUTTA Punaista ja Sini/Vihreää EI saa sekottaa keskenään.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Punaisessa on parempi hapettumisenestoaineistus, kuin muissa. Siksi sitä suositellaan erityisesti motteihin, joissa on alumiiniosia. Se on kaiketi muutenkin hieman parempaa ominaisuuksiltaan... Itselläni on nyt vihreät, kyllähän nuokin toimii, mutta varmaan ensi kesänä vaihdan huuhtelun kera punaiset litjakkeet.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Eli punasta laitan. Ei mitään hajua minkä väristä on aiemmin ollut. Semmosta ruskeeta kuravettä. Täytyy vaan huuhdella kunnolla.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Kandee olla tarkka sen huuhtelun kanssa, ne litkut reagoi aika kivasti jos ne sekoittuvat.Jonzan kirjoitti:Eli punasta laitan. Ei mitään hajua minkä väristä on aiemmin ollut. Semmosta ruskeeta kuravettä. Täytyy vaan huuhdella kunnolla.
Mulle teki naapuri juurikin näin, vollessa oli neste vähänä kylmänä ja se lurautti puoli litraa raakaa vihreetä paisariin.
Tulos oli se että paisarin korkki lensi ajossa pois ja sellasta vihertävää puuroa oli koko konehuoneen laajudelta.
Sit konetta huuhdeltiin aika pitkään. Lämppärin kenno muurautui ihan tehottomaksi. Sen vaihdoin uuden, nissens merkkisen ja lämmitys teho nousi ihan vähän.
Syy miksi se auto oli naapurilla on mielenhäiriö, siis mulla kun sen sille lainasin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Alfoissa on tyypillisesti joko vihreät tai punaiset etyleeniglykolit sisällä. Kaupan hyllyssä voi olla vihreätä ja punaista propyleeniglykolia myös.
Joten kannattaa siitä purkin kyljestä vielä varmistaa, että mitä se on. Pelkkää väriä kyttäämällä voi käydä kylmät.
Sitä valvolinen "kaikille" sopivaakaan ei parane laittaa propyleniglykolin sekaan.
Omaan laitoin syylärivaihdon yhteydessä paraflu up-nesteet sisään.


Omaan laitoin syylärivaihdon yhteydessä paraflu up-nesteet sisään.
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Mulla oli deltan jäljiltä keltaiset litkut.
Sekä kappassa että 156.sessa.
Näillä mennään ennen seuraavaa jakopääremppaa.
Sitten voisi vaihtaa punaisiin???
Sekä kappassa että 156.sessa.
Näillä mennään ennen seuraavaa jakopääremppaa.
Sitten voisi vaihtaa punaisiin???
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
moottoreihin joissa on paljon alumiinia suositellaan silikaattivapaita nesteitä, esim punaista. sininen taitaa olla taas semmoinen semmosta missä on silikaattia...menikö oikein?
ja eri värejä ei saa sekottaa keskenään muuten voi vaahdota tai sakkautua...
ja eri värejä ei saa sekottaa keskenään muuten voi vaahdota tai sakkautua...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
^^juu, on niitä keltaisiakin, molempina perus-aineina tietysti.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
^^hain kaupasta john deereen nestettä, kun olin ensin selvittänyt, mitä siellä pitäisi olla. Pullossa oli vihreää etyleeniglykolia. Tiedoissa luki: silikaattivapaa piiitkänvaihtovälin jäähdytysneste, sopii myös erittäin paljon alumiinia sisältäville moottoreille. Mites tämmönen kauhiasti poikkeaa siitä punaisesta? 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
^
Kaiketi se silikaatti on se "juttu"... mene ja tiedä. Itselläni on Kingin G4:sta (?), vihreätä. Tai sinistä, riippuen siitä missä valossa sitä katsotaan
Kaiketi se silikaatti on se "juttu"... mene ja tiedä. Itselläni on Kingin G4:sta (?), vihreätä. Tai sinistä, riippuen siitä missä valossa sitä katsotaan

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Itse laittanut aina punaista punaiseen, vihreetä / sinistä sekasin ja keltasta keltaseen. Koskaan ei oo tapahtunut mitään ihmeellisiä vaahtoutumia/räjähdyksiä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
^^niinku noit punaset etyleeniglykolit on juurikin niitä silikaattivapaita. 
^no ei varmaankaan, kun perusaine on ollut sama. Toi väritouhu on menny ihan persiilleen, kun valmistajat värjää niitä nesteitä ihan omantunnon mukaan.

^no ei varmaankaan, kun perusaine on ollut sama. Toi väritouhu on menny ihan persiilleen, kun valmistajat värjää niitä nesteitä ihan omantunnon mukaan.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
niin eikös nää karkeesti jaeta kahteen eri ryhmään propyleeniglykolit ja (mono) etyleeniglykolit. jälkimmäiset silikaattivapaita. itseä hämäs tuo (mono) kun etsin etyleniglykllia mutta kaikkissa luki tuo mono...
eri värivivahteet vissiin kertoo eri lisäaineista jota eri valmistajat käyttää...
eri värivivahteet vissiin kertoo eri lisäaineista jota eri valmistajat käyttää...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
^juur noin, värit liittyy niihin lisäainepakettehin. Vastaavasti puuro yms. ongelmat pääosin liittyy etyleenin ja propyleenin sekottamiseen.
Toki eri lisäainepaketitikin voi tehdä ongelmia. 


Re: Vaahtoa paisuntasäiliössä
Tästä tulee mieleen eräs ongelmallinen tapaus, jonka olisi saanut kuntoon kumiletkun uusinnalla. Jouduin 2 kertaa vaihtamaan kansipahvin, kun vedet aina yllättäen karkasi.
Kun ostin auton ja ekan kerran katsoin jäähdytysvettä , se oli ruskeaa. Samoin puolet moottoritilasta oli ruosteen värisenä. Ihmettelin että mistä on kyse.
Ekan kerran kun pahvi sitten paloi, korjauksen jälkeen kaikki oli hyvin , mutta pikkuisen kulutti vettä. Niimpä laitoin vuodonpaikkausainetta ja kaikki oli hyvin muistaakseni vuoden.
Sitten yhtäkkiä huomasin että vesi oli taas muuttunut ruskeaksi. Ajelin vielä vuoden ja taas yks kaks kansipahvi paloi kun vedet tuli ulos ihan yhtäkkiä.
Sen jälkeen tutkin asiaa niin kauan ,että löysin mistä vesi karkaa. Ja paikka oli imusarjan keskellä näkymättömissä oleva kumiletku, jossa virtaa jäähdytysvesi. Pienellä peilillä ja taskulampulla löytyi.
Siis tällaisen näkymättömässä kumiletkussa olevan pikku vuodon kun "vahingossa" paikkaa , se alkaa aina joskus uudestaan vuotamaan.
Mutta alkuperäiseen asiaan : syy ruskeaan veteen voi olla , että kumiletkussa on pieni reikä , joka ajon jälkeen menee koneen jäähtyessä alipaineeseen ja imee järjestelmään ilmaa. >Siksi vesi muuttuu ruosteen väriseksi. Voihan vuoto olla muuallakin kuin letkussa. Eli ruskea väri on merkki siitä, että korroosionkesto on loppunut kesken, syystä tai toisesta. Järjestelmään siis pääsee happea ilman mukana. Tai ehkä joku muu happea sisältävä?
Kun ostin auton ja ekan kerran katsoin jäähdytysvettä , se oli ruskeaa. Samoin puolet moottoritilasta oli ruosteen värisenä. Ihmettelin että mistä on kyse.
Ekan kerran kun pahvi sitten paloi, korjauksen jälkeen kaikki oli hyvin , mutta pikkuisen kulutti vettä. Niimpä laitoin vuodonpaikkausainetta ja kaikki oli hyvin muistaakseni vuoden.
Sitten yhtäkkiä huomasin että vesi oli taas muuttunut ruskeaksi. Ajelin vielä vuoden ja taas yks kaks kansipahvi paloi kun vedet tuli ulos ihan yhtäkkiä.
Sen jälkeen tutkin asiaa niin kauan ,että löysin mistä vesi karkaa. Ja paikka oli imusarjan keskellä näkymättömissä oleva kumiletku, jossa virtaa jäähdytysvesi. Pienellä peilillä ja taskulampulla löytyi.
Siis tällaisen näkymättömässä kumiletkussa olevan pikku vuodon kun "vahingossa" paikkaa , se alkaa aina joskus uudestaan vuotamaan.
Mutta alkuperäiseen asiaan : syy ruskeaan veteen voi olla , että kumiletkussa on pieni reikä , joka ajon jälkeen menee koneen jäähtyessä alipaineeseen ja imee järjestelmään ilmaa. >Siksi vesi muuttuu ruosteen väriseksi. Voihan vuoto olla muuallakin kuin letkussa. Eli ruskea väri on merkki siitä, että korroosionkesto on loppunut kesken, syystä tai toisesta. Järjestelmään siis pääsee happea ilman mukana. Tai ehkä joku muu happea sisältävä?