159 muutama probleema
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 01 Touko 2013, 11:44
- Car(s): Giulietta Quadrifoglio Verde. Entinen: 159 1.9 JTS
- Paikkakunta: Seinäjoki
159 muutama probleema
Laitetaan nämä kaikki nyt samaan viestiin
1: 159:ni ajotietokone on pitempään jo ilmoittanut, että tarkista vasen takavilkku. Ja vaikka tämä ilmoitus pyörii näytössä, niin vilkku saattaa toimia normaalisti tai sitten on kokonaan pimeänä? Polttimon olen vaihtanut (pariinkin kertaan) ja sillä ei ole vaikutusta. Olisiko jollain ideaa, että mistä tälläistä voisi lähteä selvittämään?
2: Lähtiessäni viime perjantaina töihin parkkitutka piippasi pitkään kerran ja nyt näytössä näkyy "Parking assist not available". Eilen se kuitenkin toimi taas ihan normaalisti ja tänä aamuna sama juttu. Voisiko sillä olla jotain vaikutusta, että eilen aamulla satoi alijäähtynyttä vettä?
3: Edestä vasemmalta kuuluu kolahtelua, kun nostaa jalan kaasulta ja rullaa. Kuitenkin kaasuttaessa tuo kolahtelu häviää ja sitä ei kuulu käännyttäessä. Mistähän tämä mahdollisesti voisi johtua? Vetonivel?
1: 159:ni ajotietokone on pitempään jo ilmoittanut, että tarkista vasen takavilkku. Ja vaikka tämä ilmoitus pyörii näytössä, niin vilkku saattaa toimia normaalisti tai sitten on kokonaan pimeänä? Polttimon olen vaihtanut (pariinkin kertaan) ja sillä ei ole vaikutusta. Olisiko jollain ideaa, että mistä tälläistä voisi lähteä selvittämään?
2: Lähtiessäni viime perjantaina töihin parkkitutka piippasi pitkään kerran ja nyt näytössä näkyy "Parking assist not available". Eilen se kuitenkin toimi taas ihan normaalisti ja tänä aamuna sama juttu. Voisiko sillä olla jotain vaikutusta, että eilen aamulla satoi alijäähtynyttä vettä?
3: Edestä vasemmalta kuuluu kolahtelua, kun nostaa jalan kaasulta ja rullaa. Kuitenkin kaasuttaessa tuo kolahtelu häviää ja sitä ei kuulu käännyttäessä. Mistähän tämä mahdollisesti voisi johtua? Vetonivel?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: 159 muutama probleema
se vilkun liitin/pesä kantsis putsaa jollain elektroniikka cleanerillä jos siellä ois vaikka jotain hapettumaa..
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 01 Touko 2013, 11:44
- Car(s): Giulietta Quadrifoglio Verde. Entinen: 159 1.9 JTS
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 159 muutama probleema
Ok. Kiitti vinkistä, pitää kokeilla.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 muutama probleema
1) niin kuin jkk sanoo, tarkista myös liitin hapettumien ja lämpövaurioiden varalta, todennäköisesti polttimon kanta on löysä, joten sitä kannattaa kiristää että kosketus polttimon pohjaan on kunnossa.
2) joku antureista rikki, joten järjestelmä menee vikatilaan, voi olla että johonkin tutkista pääsee kosteuuta joka sitten jäätyy.
3) Kokeile parkkipaikalla kääntää ohjaus tappiin ja sitten aja pinetä ympyrää kumpaakin suuntaan, tolla pystyy ainakin ulomman vetonivelen kunnon varmistamaan melko hyvin. josei kuulu ääntä, niin sitten autoa nosturille ja tarkempaa tutkimaista.
2) joku antureista rikki, joten järjestelmä menee vikatilaan, voi olla että johonkin tutkista pääsee kosteuuta joka sitten jäätyy.
3) Kokeile parkkipaikalla kääntää ohjaus tappiin ja sitten aja pinetä ympyrää kumpaakin suuntaan, tolla pystyy ainakin ulomman vetonivelen kunnon varmistamaan melko hyvin. josei kuulu ääntä, niin sitten autoa nosturille ja tarkempaa tutkimaista.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 muutama probleema
Moi,
Laitetaan nyt tähän ketjuun oma kysymykseni...
Kyseessä Alfa 159 2,4 jtdm, automaatti, vuosimalli 2007.
Ok, kun ajan esim. johonkin liikenneympyrään ja päästän 60 km/h nopeudesta kaasun pois ja annan auton sanotaan 60 metriä liukua vaihde päällä ilman kaasua (automaatti) niin sitten kun tulee paikka kääntää rattia niin ratti tuntuu aina ajoittain aivan helvetin raskaalta kääntää.
Samanlaisessa ajotilanteessa esiintyy ajoittain myös seuraava ongelma:
Samoin joskus tuntuu, että jarrupoljin ei tunnu yhtä "eloisalta" kuin yleensä van vähän siltä, että sitä joutuu painamaan tavallista kovempaa jos haluaisi jonkun nopean jarrutuksen tehdä...
Missä vois olla jotain vikaa?
Waverunner
Laitetaan nyt tähän ketjuun oma kysymykseni...
Kyseessä Alfa 159 2,4 jtdm, automaatti, vuosimalli 2007.
Ok, kun ajan esim. johonkin liikenneympyrään ja päästän 60 km/h nopeudesta kaasun pois ja annan auton sanotaan 60 metriä liukua vaihde päällä ilman kaasua (automaatti) niin sitten kun tulee paikka kääntää rattia niin ratti tuntuu aina ajoittain aivan helvetin raskaalta kääntää.
Samanlaisessa ajotilanteessa esiintyy ajoittain myös seuraava ongelma:
Samoin joskus tuntuu, että jarrupoljin ei tunnu yhtä "eloisalta" kuin yleensä van vähän siltä, että sitä joutuu painamaan tavallista kovempaa jos haluaisi jonkun nopean jarrutuksen tehdä...
Missä vois olla jotain vikaa?
Waverunner
Re: 159 muutama probleema
Jonkun kerran jarrujen äkillinen tehon puute meinannut yllättää jos on jäänyt jarrutus viime hetkeen esim. risteykseen tultaessa. Oon kyllä pannut tuon märän kelin syyksi, voimakkaamman jarrutuksen jälkeen kun ovat toimineet siten taas normaalisti. Olen noista ylläreistä oppineena muuttanut tapojani ja märällä kelillä en enää hiljennä vauhtia pelkällä moottorijarrutuksella vaan kuivattelen jarruja pidemmällä jarrutksella. Kuivalla kelillä en muista että olisi vastaavaa kertaakaan ilmennyt.Waverunner kirjoitti:Moi,
Samoin joskus tuntuu, että jarrupoljin ei tunnu yhtä "eloisalta" kuin yleensä van vähän siltä, että sitä joutuu painamaan tavallista kovempaa jos haluaisi jonkun nopean jarrutuksen tehdä...
Missä vois olla jotain vikaa?
Waverunner
Il nero era bellissimo
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 muutama probleema
Mahtaisikohan olla alipainepumpussa jotain tyhjäkäyntialueella? Ettei saisi tarpeeksi alipainetta tehtyä ilman kuormaa (vaikka pitäisi), ainakin ennen kuin se on herätelty kunnon jarrulla? Diisseleissähän nyt kun tuppaa alipainepumppu olemaan jarruille, kun imusarjasta ei alipainetta saa. Voisi olla myös hieman vuotava takaiskuventtiili/vastaava alipainepumpussa, joka ei sulkeudu kunnolla ennen ensimmäistä kunnon jarrutusta.
Arvauksia, arvauksia, mutta voi tosiaan olla sitten jotain ihan muutakin, kuten esimerkiksi juuri tuo kostea keli ja sitämyöten märät jarrut... Toisaalta jos ohjauskin tuntuu raskaalta, mielestäni viittaisi alipaineen puutteeseen - sillähän tuo ohjaustehostinkin tuossa toimii, eikö?
Arvauksia, arvauksia, mutta voi tosiaan olla sitten jotain ihan muutakin, kuten esimerkiksi juuri tuo kostea keli ja sitämyöten märät jarrut... Toisaalta jos ohjauskin tuntuu raskaalta, mielestäni viittaisi alipaineen puutteeseen - sillähän tuo ohjaustehostinkin tuossa toimii, eikö?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 muutama probleema
Eiköhän se tehostin ole ihan hydraulinen eikä välitä alipaineista mitään.Aquatica kirjoitti:mielestäni viittaisi alipaineen puutteeseen - sillähän tuo ohjaustehostinkin tuossa toimii, eikö?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 muutama probleema
Hydraulinen toki. Mutta onko tuo alipaineella vai paineella? En pätkääkään tunne ohjaustehostintekniikkaa näin tuoreista peleistä =D (enkä ole muuten koskaan edes miettinyt tuon kummempia). Jarrutehostin toimii tottakai alipaineella, mutta jostain on jäänyt mieleen alipaineella toimiva ohjaustehostus (hydraulinen)? Voisikin vähän tutkia asiaa, nyt kun löytyi selkeä aukko sivistyksestä
EDIT:
Olen siis selvästi sotkenut tämän jotenkin jarruihin. Unohtakaa tuo alipaineistettu ohjaustuhostin. Jotenkin käsitys minulla oli about seuraava;
rattiakselin kääntyessä (rattia käännettäessä) toiselle puolelle syntyy alipaine, joka täytetään "toiselta puolen", nesteen virtauksen tuomana sitten kevyempi ohjausliike. Sitten aloin miettimään, mahtaako tuo olla viiveetön jne...
Mutta yhteistä alipainepumpulla ja ohjaustehostimella on mielestäni silti jotakin! Eikös molemmat saa voimansa apulaitehihnalta? Toisaalta, jos kaikki muu toimii, kuulostaisi oudolta molempien rykivän siinä sitten.
EDIT:
Olen siis selvästi sotkenut tämän jotenkin jarruihin. Unohtakaa tuo alipaineistettu ohjaustuhostin. Jotenkin käsitys minulla oli about seuraava;
rattiakselin kääntyessä (rattia käännettäessä) toiselle puolelle syntyy alipaine, joka täytetään "toiselta puolen", nesteen virtauksen tuomana sitten kevyempi ohjausliike. Sitten aloin miettimään, mahtaako tuo olla viiveetön jne...
Mutta yhteistä alipainepumpulla ja ohjaustehostimella on mielestäni silti jotakin! Eikös molemmat saa voimansa apulaitehihnalta? Toisaalta, jos kaikki muu toimii, kuulostaisi oudolta molempien rykivän siinä sitten.
-
- Viestit: 152
- Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
- Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 159 muutama probleema
No tätä on täällä kanssa välillä. Jotenkin tuntuu että lähinnä lähtiessä se valittaa ja rupeaa sitten ajon myötä toimimaan. En ole viitsinyt korjata koska jostain syystä ahtaissa paikoissa veivatessa se on ollut toimintakunnossa."Parking assist not available". Eilen se kuitenkin toimi taas ihan normaalisti ja tänä aamuna sama juttu.
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE
Re: 159 muutama probleema
Kannattaa tuosta parkkitutka viasta lukea ensin vikakoodit. Yhen 159 oon korjannu josta oli johto poikki etupuskurin luota
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 01 Touko 2013, 11:44
- Car(s): Giulietta Quadrifoglio Verde. Entinen: 159 1.9 JTS
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 159 muutama probleema
Yksi anturi on pimeänä koodien mukaan, aamulla korjaamolle.