Omastani taisi pamahtaa molemmat ajovalot (H7 halogeeni) n. vuoden sisään auton ostosta. Lamppujen vaihtamisen jälkeen onkin menty 2.5 vuotta ilman ongelmia.
Hetki sitten ilmeni ilmeisesti kosketushäiriö manuaali-ilmastoinnin/lämpötilasäätimien vasemman puolen himmenemisenä. Ongelma poistuu, eli valot palautuvat kevyellä etusormen kopautuksella, mutta palautuu auton uudelleen käynnistymisen jälkeen. Täytyy pohtia, josko irrotttaisi radiohässäkän ja kurkkaisi sitä kautta, mikä on löysällä.
Tomlau kirjoitti:^ jouset nyt kiinni ja ei voi muuta kuin kehua
Oliko hankala homma..kuinka helposti etupään jouset vaihtui? Ajattelin jos olisi jotain mitä pitäisi tietää sillä itselle tulossa tällä viikolla jouset Oletko saanut kuvia otettua?
Takapään jouset uusii 10min. Etujousiin joutuu irroittaa tottakai kaikki johdot (pari kpl jos aktiivinen iskari) sekä koiranluu, iskarin 2kpl alapulttia. Myös tuulilasin alalistan jotta saa iskarin ylälautasen mutterin irti... Itsellä meni abaut tunti tuohon koko hommaan.
eikä ole tullut mitään vikavaloja kun laitto jouset alle
Tomlau kirjoitti:^ uusi polttimot lämmönsäätöpanelista niin vika poistuu, polttimot 1.2w lasikanta
Tätä ratkaisua mietin itsekin, mutta kuten tavallista, kun olin hankkinut tarvittavat työvälineet - eli radion ulosvetimet - em. ongelma poistui ja on pysynyt nyt poissa muutaman viikon. Löin siis hanskat tiskiin tämän asian osalta ainakin hetkeksi.
Ja sitten MiTosta jotain mukaviakin uutisia. Kaikkien meidän ja pitkän linjan Alfa-jäärien/entusiastien iloksi MiTon tuotantoa on lisätty Mirafiorin tehtaalla auton parantuneen kysynnän takia. Hemmettiläinen. Joku siis oikeasti ostaa näitä. Hienoa! Nyt vaan lisää paukkuja suunnitteluun ja auton laatua ylös, kattoa lähemmäs maata ja muutama sentti lisää leveyttä. Ja ehkä samalla pituutta ja ne takaovet.
Nyt olis madallusjouset laitettu alle(Novitec 35mm). Nyt auto näyttäisi olevan ok sillä aiemmin oli tuota rakoa lokarin ja renkaan välissä ihan suhteettomasti! Näyttää hyvältä ja kunhan vaihdan kesänakit 18" vanteilla alle niin se on sitten siinä!
Auton vaihto edessä kun afemmasta pistäs keskustalaistumisen myötä vaihtaa pienempään.
Vaihtoehdtoina pyörinyt fiat 500 abarth, alfa mito ja giulietta.
Jatketaan tässä topikissa otsikon mukaisesti mitolla.
Olen katsonut noin 2010 vuoden mitoja, 1.6jtdm(120hp) 1.4 t-jet(155hp) ja qv(170hp) koneilla.
Pari kysymystä herännyt, eli mitkäs noissa on sellasta jota kannattaa ostaessa tarkistaa? milloin iso huolto/jakopää?
tässä vaiheessa tuo "nopeus" ei se kaikkein tärkein ole, kun kuitenkin pienempi auto kyseessä ja huomattavasti tehottomampi kuin nykynen olympiavolkkari, joten kaikki vaihtoehdot tuntunevat "luuskemmilta" oletettavasti?
Tuo QV on ainakin miellyttävä ajaa ja sillä pääsee kohtalaisen nopeasti. Paino/tehosuhde on kiva ja auton vakioalusta Suomeen erittäin sopiva. Oikealla rengastuksella (muistaakseni itse ajoin 17" ja oisko 35 renkailla) tuo oli motarilla ja kaupungissa kiva vehje. Jos itse olisin Mitoa hankkimassa, niin en edes katselisi muita kuin QV-malleja... on ne sen vertaa hauskoja pelejä. Vikakohtia voi katsoa perinteisesti siinä missä muissakin normipikkusporteissa, eli ripustukset yms.
Kyllä tää Qv pärjää ihan kivasti vauhdissa aika monille A5 vaginaatoreille, mutta tietysti se on itse kokeiltava kulkeeko riittävästi. Kannattaa myös kurkata auton mittoja niin Mito ei ole varsinaisesti pikkuauto 500 tyyliin. Jos taas takapenkille on runsaasti käyttöä niin G on selvästi parempi.
Eli noista sun vaihtoehdoista itselläni kakkoskulkineena 2 hengen perheessä valinta Mito Qv, G on ollut samalla koneella ja se on hieno golf luokassa - perheauto ja 500 on kivan näköinen, mutta tuo akseli- ja raideväli ja kova alusta ei houkuttele ajoon näillä roudan raiskaamilla teillä.
Keskustalaiseksi en kyllä itseäni lue, vaikka alfa talossa onkin.
Vuoden 2010 QV:n alustan kovuudesta en tiiä, mutta ainakin saman vuoden 135:n alusta pompottaa mukavasti nupukivillä erityisesti, jos ajaa D-moodissa. Alfa Owner -foorumin perusteella M32-boksin ohella ennen vuotta 2010 valmistetuissa autoissa (ei QV) on ollut laturin hihnan jäätymisestä aiheutuneita ongelmia. Ja sitten on etuiskareiden yläpäät, jotka ois ehkä syytä olla vaihdettuna ainakin diesel- ja 155-malleissa.
Mutta erinomaisen kätevähän toi on ollut ahtaissakin paikoissa, kun olen PääHesan kaduilla ajellut. Muutama minuutti saattaa tosin mennä, kunnes oppii auton ulkomitat luotettavasti.
sanctus kirjoitti:Alfa Owner -foorumin perusteella M32-boksin ohella ennen vuotta 2010 valmistetuissa autoissa (ei QV) on ollut laturin hihnan jäätymisestä aiheutuneita ongelmia.
Tämä oli ongelma vain tien väärälle puolelle tarkoitetuissa autoissa jota korjattiin vaihtamalla tiettyä osaa huollossa.
super_silakka kirjoitti:mitäs tuossa QV mallissa on eroa esim multiairiin yms muihin(muuta kuin kone)?
Alusta, yleensä myös melkein kaikkiin on valittu enemmän himmeleitä ja QV-tarrat etulokarissa. En ole varma miten maahantuoja on mahtanut menetllä, mutta näissä on myös toisinaan näkynyt lasikattoa(?).
sanctus kirjoitti:Alfa Owner -foorumin perusteella M32-boksin ohella ennen vuotta 2010 valmistetuissa autoissa (ei QV) on ollut laturin hihnan jäätymisestä aiheutuneita ongelmia.
Tämä oli ongelma vain tien väärälle puolelle tarkoitetuissa autoissa jota korjattiin vaihtamalla tiettyä osaa huollossa.
Aiemmin kirjoittelin Miton ajovaloista jotka säätyvät liian alas ja jäävät siihen! Ajattelin kertoa kuinka ne autossani toimivat jos jollain olisi ollut samaa vikaa? Eli keskuslukituksen aukaisu sytyttää valot..ne käyvät alhaalla ja nousevat yläasentoon jääden siihen...tietääkseni tuossa vaiheessa niiden pitäisi hakeutua ajoasentoon ja keskittyä siihen. Kun käynnistän auton ne käyvät alhaalla ja sitten meno hyytyy..valoista kuuluu erikoinen ääni..tok,tok,tok jne..ja hyytyvät siten että jäävät liian alas! Tiedän että vikakoodit pitäisi luettaa kunhan se mahdollisuus tulee...Mikkelin alueella ei kai ollut ketään jolta voisi apua pyytää ennen kun piuhat hankin itselleni? Ääni on kuitenkin erikoinen ja mielestäni niiden toiminta pitäisi olla sujuvaa ja äänetöntä..ainakin muissa autoissani ollut Toinen kysymys olisi ajovalojen pesureista..onko niiden kanssa ollut ongelmia? Omassani ei ole toiminut koko aikana enkä ole siitä ottanut stressiä koska kovien pakkasten aikaan autoni ostin ja pesurien suojalätkät olivat osittain jo irti joten ne olisi varmaan lähteneet irti jossain vaiheessa! Varmaan sulake otettu pois tai jotain..en ole kerennyt paneutumaan asiaan mutta kun kelit lämpenee niin sitten. Xenonien kanssa pesurit täytyy olla toiminnassa ja toimivat..niin olen ymmästänyt?
Tarkista ekana pesurien sulake. Kehtaisin väittää, et aika yleistä nykyisin uudemmissa autoissa on nyppäistä tuo sulake irti merkistä riippumatta. Itsellä ei edes xenoneita ole ja silti olen nyppäissyt omasta 159:stä tuon pois, kun muuten ruiskii viis litraa vettä kerralla kuudelle valolle.
Illalla töistä tullessa kokeilin valokytkintä vaihtamalla sen asentoa ajon aikana. Valot nousivat oikeaan asentoon oli ne päällä asennossa tai automatiikalla ja valuivat pikku hiljaa alas..hetken aikaa näytti hyvälle kun ajovalot näyttivät jotain En tiedä muuta kuin sen yhteyden että takajarrut kun herkistelin aiemmin ja perä oli ilmassa niin jotenkin sen jälkeen tuo oire ilmestyi..voi olla ettei liity asiaan ja tuo anturin paikka on tiedossa joten voisin tarkemmin katsoa ainakin nuo sähköliitokset kun vikakoodeja en pysty vielä lukemaan.
^ Eli valot näyttävät liian alas, auto luulee että takana on tavaraa = perä on alempana. Koitappa tutkia että ne tangot on paikoillaan, ettei olisi irti, edessä pitäisi olla ja takana tunnistin...
Grandy kirjoitti:Toinen kysymys olisi ajovalojen pesureista..onko niiden kanssa ollut ongelmia? Omassani ei ole toiminut koko aikana enkä ole siitä ottanut stressiä koska kovien pakkasten aikaan autoni ostin ja pesurien suojalätkät olivat osittain jo irti joten ne olisi varmaan lähteneet irti jossain vaiheessa!
Onko pesurin säiliö (ollut) täynnä? Ei siis ei-tyhjä vaan oikeasti täynnä? Jos logiikka on sama kuin G:ssa nin vededn tulo loppuu ensin valoille ja vasta paljon myöhemmin lasille.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
Super silakka ja muut:
1.6Jtdm on Lancia Deltassa hyväksi havaittu, voisi kuvitella, että Mitossa saisi jo auton mukavasti vauhtiin vähällä kulutuksella. Tiedä häntä kun en ole kokeillut kuin 1.4/155hp -versiota bensana. Joskus huomaan harkitsevani Mitoa 1.3Jtdm:llä. Moottori riittää Fiat 500:n korissa mainiosti, vaikka siinä on Se karumpi 75hp versio kiinteillä turbon johdesiivillä ym. Onko kukaan koepolkaissut tuota pikkumoottorista?? Sehän olisi järkimalli jos mikä, ainakin sellaiselle, joka haluaisi järjen ja tunteen samoissa kuorissa. On muuten jakopää ketjulla..
Kivijärvi kirjoitti:Onko kukaan koepolkaissut tuota pikkumoottorista?? Sehän olisi järkimalli jos mikä, ainakin sellaiselle, joka haluaisi järjen ja tunteen samoissa kuorissa. On muuten jakopää ketjulla..
Itse haluisin kokeilla 0.9 l TwinAiria mutta lukemani testeissä kulutus on ollut hyvin kaukana ilmoitetusta. Veikkaan että noilla minimoottoreilla olipa valmistaja ketä tahansa pitää ajaa ihan polkupyöräkaistalla jos haluaa että taloudellisuus on lähelläkin sitä ilmoitettua. Isoin syy tuohon on se että jotta noin pieneksi kuristetty tekniikka pysyisi liikenteen mukana se joutuu duunaamaan aika kovaa!
Jaa, oma ajo tapahtuu maantiellä ja siellä Viissatanen on ihan omimmillaan. Vauhti pysyy vaivattomasti jyrkissäkin mäissä ja ohituskaistoillakin voi mäissä ohittaa. Kulutus ihan muiden vauhtia ajellessa siinä viiden litran molemmin puolin. Voisi vähempikin mennä, mutta itse olen tyytyväinen. Itsellä ainut hidaste 1.3Jtdm:n ostoon on lähinnä umpisurkeat kokemukset Fiat Linean korissa. Siinä 90hp/200Nm-viritteinen tuntuu toivottoman laiskalta. Mitossa on taas eri viritysaste/-versio ja autokin kenties kevyempi. Toi 1.6Jtdm taas voi olla liikaa, ja kulutuskin nousee. Dieseleissä hyvää minusta se, että kaupungissakin kulutus pysyy kurissa. Bensalla saa olla tarkkana, ajaa hellästi, jos kulutuksella on merkitystä.
Kivijärvi kirjoitti:Jaa, oma ajo tapahtuu maantiellä ja siellä Viissatanen on ihan omimmillaan. Vauhti pysyy vaivattomasti jyrkissäkin mäissä ja ohituskaistoillakin voi mäissä ohittaa. Kulutus ihan muiden vauhtia ajellessa siinä viiden litran molemmin puolin. Voisi vähempikin mennä, mutta itse olen tyytyväinen. Itsellä ainut hidaste 1.3Jtdm:n ostoon on lähinnä umpisurkeat kokemukset Fiat Linean korissa. Siinä 90hp/200Nm-viritteinen tuntuu toivottoman laiskalta. Mitossa on taas eri viritysaste/-versio ja autokin kenties kevyempi. Toi 1.6Jtdm taas voi olla liikaa, ja kulutuskin nousee. Dieseleissä hyvää minusta se, että kaupungissakin kulutus pysyy kurissa. Bensalla saa olla tarkkana, ajaa hellästi, jos kulutuksella on merkitystä.
eikai se kulutus voi 1.3 ja 1.6 välillä vaihdella... tai no riippuu mikä on paljon.
Itellä 3 litranen neliveto alla ja pääostin tulee noin 80/20 suhteessa tulee ajettua kaupunki/maantie ja viimeisen 2000km keskikulutus noin 7.3 ja kaasujalkani ei todellakaan ole se kevyin.
Luulisi että tolla 1.6 jtdm mitollakin pääsee kaupungissa johonki viiden pintaan?
Kulutuksella on väliä kun tulee 30tkm vuodessa. Harraste-/kauppakassissa tuskin on niinkään. 1.6Jtdm eli Multijet menee Deltan korissa maantiellä siististi ja tasaisesti ajaen 4.7 l/100km. Luulokone veikkaa tuolloin 4.2 l/100km. Kaupungissa kuitenkin kuusi, talvella sekakäytössä kovemmilla pakkasilla taas seitsemän litraa sadalla ehkä riittää.
Mutta jos kulutuksella on väliä, menee Fiat 500 vastaavasti maantiellä n. neljällä litralla, eikä edes talvella kuusi litraa sadalle ylity. Tuossa tulee satasten säästö vuodessa kuitenkin. Että ihan vain tästä syystä itse mietin Mitoa pikkukoneella, kun mulle riittää vähempikin kiire, jos Se palkitaan pienellä janolla. Se tässä kiinnostaa vaan onko toi Mito-viritteinen 1.3Jtdm ok, vai ihan toivoton tapaus. Pistäkääpä kommenttia, jos olette kokeilleet!