75:sen kytkinremontista?
Valvoja: Moderators
75:sen kytkinremontista?
Kateltiin tossa työkaverin Alfan alle, ja ihmeteltiin mikä olisi paras työjärjestys? Mitkä ovat pahimmat virheet mitä tuossa voi tehdä?
Äkkiseltään näyttäisi siltä, että pakoputki pois tieltä, kardaania irti, apurungon etupää irti (lähteekö kun ottaa ne kolme pulttia/puoli auki?)
Kippaako apurunko tarpeeksi, että pääsee irrottamaan kytkinkoppaa?
Kuinka herkkä tuo kardaani on vibraatolle? Kannattaa varmaan aika tarkkaan merkata asennot ennenkuin purkaa?
Mitäs muuta? Kertokaa ihmeessä, jos olette homman joskus tehneet?
Kannattaako siinä samalla vaivalla vaihtaa jotain muutakin? (puslaa tms.?)
Kiitoksia jo etukäteen pienestäkin vinkistä!
Äkkiseltään näyttäisi siltä, että pakoputki pois tieltä, kardaania irti, apurungon etupää irti (lähteekö kun ottaa ne kolme pulttia/puoli auki?)
Kippaako apurunko tarpeeksi, että pääsee irrottamaan kytkinkoppaa?
Kuinka herkkä tuo kardaani on vibraatolle? Kannattaa varmaan aika tarkkaan merkata asennot ennenkuin purkaa?
Mitäs muuta? Kertokaa ihmeessä, jos olette homman joskus tehneet?
Kannattaako siinä samalla vaivalla vaihtaa jotain muutakin? (puslaa tms.?)
Kiitoksia jo etukäteen pienestäkin vinkistä!
Re: 75:sen kytkinremontista?
Nuo mainitsemasi pultit ja kardaani irti. Merkaane ne kardaanin pulti.T.A. kirjoitti:Kateltiin tossa työkaverin Alfan alle, ja ihmeteltiin mikä olisi paras työjärjestys? Mitkä ovat pahimmat virheet mitä tuossa voi tehdä?
Äkkiseltään näyttäisi siltä, että pakoputki pois tieltä, kardaania irti, apurungon etupää irti (lähteekö kun ottaa ne kolme pulttia/puoli auki?)
Kippaako apurunko tarpeeksi, että pääsee irrottamaan kytkinkoppaa?
Kuinka herkkä tuo kardaani on vibraatolle? Kannattaa varmaan aika tarkkaan merkata asennot ennenkuin purkaa?
Mitäs muuta? Kertokaa ihmeessä, jos olette homman joskus tehneet?
Kannattaako siinä samalla vaivalla vaihtaa jotain muutakin? (puslaa tms.?)
Kiitoksia jo etukäteen pienestäkin vinkistä!
Vaihteensiirtotanko irti.
Laatikon tukikumit irti.
Noi kun irotti niin kippaa tarpeeksi.
Unohdinkohan jotain kun aikaa pirusti tuollaista kun duunasin
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 75:sen kytkinremontista?
et unohtanut..pitäisi sopia tulemaan pois....HOTAKAINEN kirjoitti:
Nuo mainitsemasi pultit ja kardaani irti. Merkaane ne kardaanin pulti.
Vaihteensiirtotanko irti.
Laatikon tukikumit irti.
Noi kun irotti niin kippaa tarpeeksi.
Unohdinkohan jotain kun aikaa pirusti tuollaista kun duunasin
Samalla kertaa suosittelisin vaihtamaan ainakin vaihteiston oikean ja vasemman etutukikumin ja DeDion-akselin etureunan ison puslan. Nämä ovat tärkeimmät. Vaihteensiirtotanko olisi myös tyrkyllä sopivasti - jos haluat iltapuhdetta niin uusi kaikki vaihteensiirron nivelet (tosin osia saattaa joutua jo tilaamaan Italiasta asti).
Hotakaisen ohjeet näyttävät tutuilta, ja tarkennusta työvaiheisiin löytynee www.alfa75.com:sta löytyvistä korjaamokäsikirjoista.
Hotakaisen ohjeet näyttävät tutuilta, ja tarkennusta työvaiheisiin löytynee www.alfa75.com:sta löytyvistä korjaamokäsikirjoista.
Noiden 116 sarjan (Alfetta,GTV,Giulietta,90,75) autojen kardaaniremontteihin pätee seuraavat säännnöt.
Kardaani on kaksiosainen, kolmella rättinivelellä toteutettu, pitää olla paljon joustavia kuminiveliä, koska kytkin/vauhtipyöräyhdistelmä on takana.
Kardaanin kiinnityspulttien merkkaamisella/paikoilla ei ole merkitystä uudelleenasennuksessa kuitenkin niin, että esim. asenna takapäänpultit ja mutterit taakse myös kokoamisvaiheessa ja niin edelleen.
Se mikä on olennaista, jos joudut irroittamaan kardaanin keskimmäisen kuminivelen esim. vaihtoa varten, muista merkata etu ja takaputken keskinäinen asento uudelleenkokoamista varten. Jos menee väärään asentoon, on vaarana, että joudut viemään koko putkihässäkän tasapainotettavaksi. Täällä Pirkanmaalla tasapainotuksia tekee esim. Tammer Diesel. Itse olen käyttänyt ko. firmaa n. 30 vuoden ajan ja hyvin on homma toiminut.
Samassa yhteydessä, kun teette kytkin ja /tai kardaanirempan, muistakaa samalla vaihtaa myös kardaanin tukilaakeri ja sen kumikaulussysteemi. Ja paikat pysyy hampaissa.
Kardaani on kaksiosainen, kolmella rättinivelellä toteutettu, pitää olla paljon joustavia kuminiveliä, koska kytkin/vauhtipyöräyhdistelmä on takana.
Kardaanin kiinnityspulttien merkkaamisella/paikoilla ei ole merkitystä uudelleenasennuksessa kuitenkin niin, että esim. asenna takapäänpultit ja mutterit taakse myös kokoamisvaiheessa ja niin edelleen.
Se mikä on olennaista, jos joudut irroittamaan kardaanin keskimmäisen kuminivelen esim. vaihtoa varten, muista merkata etu ja takaputken keskinäinen asento uudelleenkokoamista varten. Jos menee väärään asentoon, on vaarana, että joudut viemään koko putkihässäkän tasapainotettavaksi. Täällä Pirkanmaalla tasapainotuksia tekee esim. Tammer Diesel. Itse olen käyttänyt ko. firmaa n. 30 vuoden ajan ja hyvin on homma toiminut.
Samassa yhteydessä, kun teette kytkin ja /tai kardaanirempan, muistakaa samalla vaihtaa myös kardaanin tukilaakeri ja sen kumikaulussysteemi. Ja paikat pysyy hampaissa.
Tuota, nyt varmistellaan. Eli kun esimerkiksi vaihtaa Jonkin kardaanin kumiräteistä, olisi tuo tukilaakeri hyvä vaihtaa?Coupe kirjoitti:Noiden 116 sarjan (Alfetta,GTV,Giulietta,90,75) autojen
Samassa yhteydessä, kun teette kytkin ja /tai kardaanirempan, muistakaa samalla vaihtaa myös kardaanin tukilaakeri ja sen kumikaulussysteemi. Ja paikat pysyy hampaissa.
Ihtellä kun näyttää että etummainen rätti olisi vaihtokunnossa.
Hintahan tuolla tukilaakerilla ei nyt ole kovin kummonen. (tai sitten kahton väärää hintaa)
- J
- Alfaholisti
- Viestit: 508
- Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
- Paikkakunta: Kerava
Ja jos haluat ton tukilaakerihässäkän vielä halvemmalla, ostat sen multa.mikkilj kirjoitti:Tuota, nyt varmistellaan. Eli kun esimerkiksi vaihtaa Jonkin kardaanin kumiräteistä, olisi tuo tukilaakeri hyvä vaihtaa?Coupe kirjoitti:Noiden 116 sarjan (Alfetta,GTV,Giulietta,90,75) autojen
Samassa yhteydessä, kun teette kytkin ja /tai kardaanirempan, muistakaa samalla vaihtaa myös kardaanin tukilaakeri ja sen kumikaulussysteemi. Ja paikat pysyy hampaissa.
Ihtellä kun näyttää että etummainen rätti olisi vaihtokunnossa.
Hintahan tuolla tukilaakerilla ei nyt ole kovin kummonen. (tai sitten kahton väärää hintaa)
- J
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint