MP kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että Fiat kehitti ekan commonrailin ja rahan puutteessa möi teknologian Boschille joka kehitti sen sitten eteenpäin/valmiiksi.
Ehei, ekaksi commonrailin väänsivät ajoneuvokäyttön japanilaiset, mutta silloin puhuttiin kuorma-autosta.
Eli on voinut olla laivamoottoreissa tms. käytössä jo tuotakin ennen...
Fiat/Alfa oli ensimmäinen henkilöautosovelluksen kehittäjä. Mutta tässäkin on vielä iso ero muutaman prototyypin rakentamisen ja sen välillä, milloin tavan tallaaja voi ostaa tuotteen kaupasta. Siis että saadaan tuotantokustannukset, ominaisuudet (kulutus yms.) ja luotettavuus riittävälle tasolle.
Vrt. kuka kehitti automaattitarkenteisen järjestelmäkameran? Jotta tähän voi vastata, pitää ensin päättää, onko JÄRJESTELMÄ 1 kpl runkoja ja 1 kpl objektiiveja, jotka saa irti toisistaan....
Loppuosa eli kaupallistaminen jäi tosiaan Boschin harteille, kun Fiatilla vissiin loppui kassa kesken. Siinä sivussa sitten tekniikka valui kilpailijoille, vaikka VAGia ihan pikkuisen kampitettiinkin (tekniikkaa ei alkuun saanut käyttää alle 2 l moottoreissa -> piti kehittää pumppusuuttimet).
Edit: alfaromeo.com väittää, että 156 oli myös 1. monivaiheisella yhteispaineruiskutuksella varustettu auto (1.9 MultiJet) 2003. Ja nythän meillä on jo Multijet2, jonka eroista aiempaan en kuitenkaan ole ihan päässyt kentälle.
Mutta ehtaa Fiat/Alfa tekniikkaa edustaa MultiAir, joka on aivan eri juttu kuin BMW:n, Toyotan tms. mekaaniset venttiilinnoston säädöt.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.