Alfa Romeo -innovaatiot
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Alfa Romeo -innovaatiot
Hei
Kun näyttää siltä, että perinteikäs valmistaja on tienhaarassa eli joko GM:n huomassa uusia tuotteita saadaan myyntiinkin asti
tai sitten nousee lappu luukulle niin mieleen juolahti koostaa yhteen säikeeseen AR:n innovaatioita.
Eli teknisiä tms. läpimurtoja, joissa AR:llä oli 1- maailmassa kilpa-tai katuautoissa.
Ekana itselle tulee mieleen 156-mallin piilo-ovenkahvat ... varmaan paljon muutakin löytyy.
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... D2=&d=ptxt
Tuolla AR:n jenkkipatentteja...
JT
Kun näyttää siltä, että perinteikäs valmistaja on tienhaarassa eli joko GM:n huomassa uusia tuotteita saadaan myyntiinkin asti
tai sitten nousee lappu luukulle niin mieleen juolahti koostaa yhteen säikeeseen AR:n innovaatioita.
Eli teknisiä tms. läpimurtoja, joissa AR:llä oli 1- maailmassa kilpa-tai katuautoissa.
Ekana itselle tulee mieleen 156-mallin piilo-ovenkahvat ... varmaan paljon muutakin löytyy.
http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Pars ... D2=&d=ptxt
Tuolla AR:n jenkkipatentteja...
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Mitäs tekemistä GM:llä nyt on minkään kanssa?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
^ joo , typovirhe ... CHRYSLER-DODGE-PLYMOUTH-JEEP - huomassa piti sanovani
JT
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Onko Fiat siirtänyt Alfan Chryslerin alaisuuteen organisaatiossa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Tänäänpä ollaan eksakteja ... "huomassa" tarkoitan tässä FIAT Groupin tuotanto- ja markkinointipyrkimyksiä varsinkin Pohjois-Amerikkaan hyödyntäen CHRYSLER-DODGE-PLYMOUTH-JEEP - verkostoa ja diilereitä. Ugh... niitä innovaatioita tässä vain fundeerasin...
JT
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Itse en tähän ketjuun osaa heittää mitään Alfan innovaatioita, mutta mielenkiinnolla kuuntelen jos ja kun joku muu tietää. Varmasti löytyy paljon kiinnostavia keksintöjä historian varrelta. Oliko muuten 156 ensimmäinen henkilöauto jossa oli commonrail-diesel?
Tein itse - säästin
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Alfa oli ilmeisesti eka autonvalmistaja, joka käytti muuttuvaa venttilien ajoitusta sarjatuotantoautoissa. Itse keksintö taitaa olla höyrykoneajalta.
Samoten tuo TwinSpark taitaa olla sarjatuotantoautoissa ekoja ja melkein ainoitakin käytettyjä tuplatulppasysteemejä. Joku Honda on ainakin, missä samaa on käytetty. Sama keksintö tais olla laajemmin käytössä vanhoissa lentokoneenmoottoreissa.
AIka kauan on ollu Twin Cam moottoriakin tarjolla - vuodesta 1954. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Twin_Cam_engine Ei kuitenkaan tätäkään ole keksitty. Itse asiasa vaikuttaa, että ekä tuplanokilla ollut Alfan kone olikin jo 1928 ja ei siis kilpa-autossa, missä jo aiemmin.
Samoten tuo TwinSpark taitaa olla sarjatuotantoautoissa ekoja ja melkein ainoitakin käytettyjä tuplatulppasysteemejä. Joku Honda on ainakin, missä samaa on käytetty. Sama keksintö tais olla laajemmin käytössä vanhoissa lentokoneenmoottoreissa.
AIka kauan on ollu Twin Cam moottoriakin tarjolla - vuodesta 1954. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Twin_Cam_engine Ei kuitenkaan tätäkään ole keksitty. Itse asiasa vaikuttaa, että ekä tuplanokilla ollut Alfan kone olikin jo 1928 ja ei siis kilpa-autossa, missä jo aiemmin.
Viimeksi muokannut MP, 19 Helmi 2014, 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Lieneekö oikeasti mitenkään Alfan innovaatio, mutta ensimmäinen common rail -diesel henkilöautoissa oli 156:ssa.
Joten perinteitä on siis tuolla öljypoltinpuolellakin.
Joten perinteitä on siis tuolla öljypoltinpuolellakin.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Olen ymmärtänyt, että Fiat kehitti ekan commonrailin ja rahan puutteessa möi teknologian Boschille joka kehitti sen sitten eteenpäin/valmiiksi.
MP
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
-97 156 oli tosiaan ensimmäinen auto jossa oli commonrail käytössä.
Mersu taisi olla seuraavana.
Mitenkäs noitten sähköisesti ohjattujen venttiilien kanssa olikaan? Multiairissa taitaa olla semmoiset ja taisi olla kanssa fiatin/bmw kehitelmiä, mutta missä ne oli ensimmäisenä käytössä?
Mersu taisi olla seuraavana.
Mitenkäs noitten sähköisesti ohjattujen venttiilien kanssa olikaan? Multiairissa taitaa olla semmoiset ja taisi olla kanssa fiatin/bmw kehitelmiä, mutta missä ne oli ensimmäisenä käytössä?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Mitsubishi carisma oli Euroopan markkinoilla ekana tässä hommassa.Aquatica kirjoitti:JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....
Mutta jos se lasketaan keksinnöksi niin alffa 164 oli ensimmäinen dieselhenkilöauto (sarjavalmisteinen)
joka kulki yli 200kmh.
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
GutbrodAquatica kirjoitti:JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....
VMP
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Eipä tuolla alffan nimi kovinkaan monella rivillä komeile.
Ainoa taisi olla tuo common rail diesel.
Eipä tuolla alffan nimi kovinkaan monella rivillä komeile.
Ainoa taisi olla tuo common rail diesel.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Seison korjattuna. Mistähän tuon sain päähäni? Noh, joo.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Mikä ei suinkaan estänyt mersua mainostamasta tekelettään maailman ensimmäisenä.Vainio kirjoitti:-97 156 oli tosiaan ensimmäinen auto jossa oli commonrail käytössä.
Mersu taisi olla seuraavana.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Vai olisikohan se nyt ollut Croma?
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Ehei, ekaksi commonrailin väänsivät ajoneuvokäyttön japanilaiset, mutta silloin puhuttiin kuorma-autosta.MP kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että Fiat kehitti ekan commonrailin ja rahan puutteessa möi teknologian Boschille joka kehitti sen sitten eteenpäin/valmiiksi.
Eli on voinut olla laivamoottoreissa tms. käytössä jo tuotakin ennen...
Fiat/Alfa oli ensimmäinen henkilöautosovelluksen kehittäjä. Mutta tässäkin on vielä iso ero muutaman prototyypin rakentamisen ja sen välillä, milloin tavan tallaaja voi ostaa tuotteen kaupasta. Siis että saadaan tuotantokustannukset, ominaisuudet (kulutus yms.) ja luotettavuus riittävälle tasolle.
Vrt. kuka kehitti automaattitarkenteisen järjestelmäkameran? Jotta tähän voi vastata, pitää ensin päättää, onko JÄRJESTELMÄ 1 kpl runkoja ja 1 kpl objektiiveja, jotka saa irti toisistaan....
Loppuosa eli kaupallistaminen jäi tosiaan Boschin harteille, kun Fiatilla vissiin loppui kassa kesken. Siinä sivussa sitten tekniikka valui kilpailijoille, vaikka VAGia ihan pikkuisen kampitettiinkin (tekniikkaa ei alkuun saanut käyttää alle 2 l moottoreissa -> piti kehittää pumppusuuttimet).
Edit: alfaromeo.com väittää, että 156 oli myös 1. monivaiheisella yhteispaineruiskutuksella varustettu auto (1.9 MultiJet) 2003. Ja nythän meillä on jo Multijet2, jonka eroista aiempaan en kuitenkaan ole ihan päässyt kentälle.
Mutta ehtaa Fiat/Alfa tekniikkaa edustaa MultiAir, joka on aivan eri juttu kuin BMW:n, Toyotan tms. mekaaniset venttiilinnoston säädöt.
Viimeksi muokannut insinörtti, 19 Helmi 2014, 19:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Juu, mersu sai vähän kuulla markkinoinnistaan. Fiatti,kun möi jo (lähes) valmiin commonrailin boschille, niin kaupan ehtona oli jotta alfassa se on ensiksi ja puoli vuotta eroa seuraaviin.
Eikös commonrailikin ole jostain 60 luvulta? Sveitsistä? Noi japsit tais ulostaa joskus -95 mekaanisena ka-motin. Fiat-gruppon proto tais olla tuota ennen ja elektronisena. Eli ehtaa Fiatin tekniikka on myös tuo yhteispaineruiskutus.
Eikös commonrailikin ole jostain 60 luvulta? Sveitsistä? Noi japsit tais ulostaa joskus -95 mekaanisena ka-motin. Fiat-gruppon proto tais olla tuota ennen ja elektronisena. Eli ehtaa Fiatin tekniikka on myös tuo yhteispaineruiskutus.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Edit: otetaas kokonaan uusiks.Vainio kirjoitti:Mitenkäs noitten sähköisesti ohjattujen venttiilien kanssa olikaan? Multiairissa taitaa olla semmoiset ja taisi olla kanssa fiatin/bmw kehitelmiä, mutta missä ne oli ensimmäisenä käytössä?
BMW:n Valvetronic "First introduced by BMW on the 316ti compact in 2001"www.autowiki.fi kirjoitti:Ensimmäiset kokeilut muuttuvalla venttilien ajoituksella ja nostolla teki GM. Ensimmäisen toimivan järjestelmän, joka sisälsi myös noston säädön, teki Fiat. Sen kehitti Giovanni Torazza 1970-luvulla. Järjestelmä käytti hydraulipainetta säätämiseen. Tyypillinen aukiolon säätöalue oli 37 %.
Ensimmäinen käytössä ollut järjestelmä oli vuoden 1980 Alfa Romeo Spiderissa, joka sekin toimii öljynpaineen avulla. Tässä järjestelmässä muuttui vain venttiilien ajoitus.
http://sycomoreen.free.fr/imgs/IMAGES/a ... tronic.jpg
lienee ensimmäinen "kaasuläpätön" muuttuvalla venttiilinnostolla varustettu auto. Nostoa säätävän himmelin lisäksi siinä on myös ajoituksenmuuntimet nokka-akselien päissä. Eli kohtuu kivasti nippeleitä rassaajien iloksi
Toyotan näkemys samasta aiheesta, 2007
http://www.autozine.org/technical_schoo ... atic_4.jpg
1.4 MultiAir, patentoitu 2002 ja tuotantoon 2009
http://media.caranddriver.com/images/09 ... 80x782.jpg
Erona edellisiin
- - vain 1 nokka-akseli, joka käyttää pakoventtiileitä suoraan
- imuventtiileitä liikutellaan hydrauliikalla, joka sylinteriä kohti on 1 mäntä/pumppu ja jokaisen imuventtiilin päässä on työsylinteri (2 kpl/pytty)
- lisänä ABS-jarruista lainattu, nopea, solenoidiventtiili, jolla voidaan vuodattaa painetta pois, jolloin saadaan aikaiseksi mm. rajoitettu nosto, viivästetty avautuminen ja aikaistettu sulkeutuminen
Fiat/Alfa kertoi myös harkinneensa täyselektronista venttiilikoneistoa, jossa venttiileitä liikuteltaisiin magneeteilla tms. (tod. näk. muillakin valmistajilla on tämänsuuntaista kehitystyötä ollut), mutta se katsottiin tässä vaiheessa vielä liian ufoteknologiaksi massatuotantoon.
Edit²: hieman iltalukemista http://www.schaeffler.com/remotemedien/ ... _18_en.pdf
Viimeksi muokannut insinörtti, 20 Helmi 2014, 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
http://www.alfabb.com/bb/forums/alfa-ro ... tions.html
Alfa Romeo tested one of the very first electronic injection systems (Caproni-Fuscaldo) in Alfa Romeo 6C2500 with "Ala spessa" body in 1940 Mille Miglia. The engine had six electrically operated injectors and were fed by a semi-high pressure circulating fuel pump system.
noissa on aika vaikea sanoa aina kuka oikeasti oli ekana missäkin, ajovalon listaa ei kannata heti uskoa.
Alfa Romeo tested one of the very first electronic injection systems (Caproni-Fuscaldo) in Alfa Romeo 6C2500 with "Ala spessa" body in 1940 Mille Miglia. The engine had six electrically operated injectors and were fed by a semi-high pressure circulating fuel pump system.
noissa on aika vaikea sanoa aina kuka oikeasti oli ekana missäkin, ajovalon listaa ei kannata heti uskoa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Se on muuten kohtuullisen kovettu lista, mitä Alfa Romeo+Fiat+Lancia on tehny autojen kehityksen eteen. Siinä on oikeasti vähän jo peittoamista tyynenmeren saaristolle ja muillekin.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Multiairista löytyy tosiaan pramea esittelyvideo youtubesta missä selvitetään sen toimintaa.
Muistelen, kuitenkin että jossain vastaavassa autohenkisessä videopätkässä oli kuvaa fiatin labrasta jossa oli testauksessa joku piezosähköinen venttiilisysteemi. Ei siis nokka-akseleita ollenkaan. Vielä kun jostain löytäis sen videopätkän jostain muistikuvien tueksi.
Muistelen, kuitenkin että jossain vastaavassa autohenkisessä videopätkässä oli kuvaa fiatin labrasta jossa oli testauksessa joku piezosähköinen venttiilisysteemi. Ei siis nokka-akseleita ollenkaan. Vielä kun jostain löytäis sen videopätkän jostain muistikuvien tueksi.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Alfa-Romeo patentit by google patents. 24 900 kpl.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Cheva Berettassa oli 80-luvulla kahvat "piilotettuna" b-pilariin ja Mk1 Unossahan oli myös eräänlaiset piilokahvat.Jiitee kirjoitti:
Ekana itselle tulee mieleen 156-mallin piilo-ovenkahvat
JT
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
^ Eiköhän tuossa tarkoiteta takaoven kahvoja ja 4-ovisissa Unoissa on ihan normaalit kahvat 2-ovisissa Unoissa on sitten ne "piilotetut" vivut, myös Mk2:ssa... Berettassakin oli kyseessä etuoven kahvat.
"No smoke => no power => no hope"
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Juupa noin.Keltsi kirjoitti:^ Eiköhän tuossa tarkoiteta takaoven kahvoja ja 4-ovisissa Unoissa on ihan normaalit kahvat 2-ovisissa Unoissa on sitten ne "piilotetut" vivut, myös Mk2:ssa... Berettassakin oli kyseessä etuoven kahvat.
Mites tuo transaxel-periaate , Alfan 159-kilpa-autossako ensin ? Sitten Alfettassako sarjatuotannossa perässä. Porsche tuli myöhemmin 924/944 -malleilla ...
jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
^ wikistä:
Notable Front-engine, rear-wheel drive layout vehicles with a transaxle design include:
1898–1910 De Dion Bouton
1914–1939 Stutz Bearcat
1929–1936 Bugatti Type 46
1934–1944 Škoda Popular
1950–1958 Lancia Aurelia
1951–1956 Pegaso Z-102
1957–1970 Lancia Flaminia
1961–1963 Pontiac Tempest
1964–1968 Ferrari 275
1963–1968 Ferrari 330
1968–1973 Ferrari Daytona
1972–1987 Alfa Romeo Alfetta..
1974–1987 Alfa Romeo GTV/Alfa Romeo GTV6
Mites Alfan 1914 40/60 GP:n moottori, oliko eka tuplatulppainen/4-venttiiliä per sylinteri DOHC vai ehtikö Peugeot tai Sunbeam siinäkin ensin?
Notable Front-engine, rear-wheel drive layout vehicles with a transaxle design include:
1898–1910 De Dion Bouton
1914–1939 Stutz Bearcat
1929–1936 Bugatti Type 46
1934–1944 Škoda Popular
1950–1958 Lancia Aurelia
1951–1956 Pegaso Z-102
1957–1970 Lancia Flaminia
1961–1963 Pontiac Tempest
1964–1968 Ferrari 275
1963–1968 Ferrari 330
1968–1973 Ferrari Daytona
1972–1987 Alfa Romeo Alfetta..
1974–1987 Alfa Romeo GTV/Alfa Romeo GTV6
Mites Alfan 1914 40/60 GP:n moottori, oliko eka tuplatulppainen/4-venttiiliä per sylinteri DOHC vai ehtikö Peugeot tai Sunbeam siinäkin ensin?
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Kyllä löyty aiemmin takaovistakin, ainakin Nissan Terranosta, lenkki johtaa -94 mallisen myynti-ilmoitukseen http://www.blocket.se/jamtland/Nissan_t ... ?ca=10&w=3Jiitee kirjoitti: Ekana itselle tulee mieleen 156-mallin piilo-ovenkahvat ... varmaan paljon muutakin löytyy.
JT
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
^Mut ainoastaan Alfassa se oli hankalasti käytettävä ja turhaa kikkailua?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
^
Ja ruma, epätyylikäs (TM/Tuulilasi (en muista kumpi) joskus vuonna 2000 tms), kun taas Seatissa käytännössä rumempi versio täysin samasta asiasta vuonna... 2010? oli "huipputyylikäs edelläkävijä!" ....
Ja ruma, epätyylikäs (TM/Tuulilasi (en muista kumpi) joskus vuonna 2000 tms), kun taas Seatissa käytännössä rumempi versio täysin samasta asiasta vuonna... 2010? oli "huipputyylikäs edelläkävijä!" ....
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Ymmärtääkseni tällaisesta systeemistä olisi patentti Koenignseggillä.Vainio kirjoitti:Muistelen, kuitenkin että jossain vastaavassa autohenkisessä videopätkässä oli kuvaa fiatin labrasta jossa oli testauksessa joku piezosähköinen venttiilisysteemi. Ei siis nokka-akseleita ollenkaan. Vielä kun jostain löytäis sen videopätkän jostain muistikuvien tueksi.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
En ole nyt ihan varma näistä kaikista mutta miten olisi vaikkapa:
- Twin Cam AR Grand Prix 1914 (AR siviiliautossa, 6C1500 Sport 1928)
- Tasapainoitusakseli 1922 (AR RL)
- Sytytyspuola 1926
- Nelivaihteinen vaihdelaatikko 1926
- Alumiininen moottorilohko (8C2300) 1931
- Eletroninen sysytys kuten jo tuolla mainittiinkin 1940
- Giulian aitodynaaminen muotoilu neliovisessa sedanissa oli edellä aikaansa samoin kuin monokokki korirakenne
- Alfetta, kevytmetallivanteet vakiona
- Twin Cam AR Grand Prix 1914 (AR siviiliautossa, 6C1500 Sport 1928)
- Tasapainoitusakseli 1922 (AR RL)
- Sytytyspuola 1926
- Nelivaihteinen vaihdelaatikko 1926
- Alumiininen moottorilohko (8C2300) 1931
- Eletroninen sysytys kuten jo tuolla mainittiinkin 1940
- Giulian aitodynaaminen muotoilu neliovisessa sedanissa oli edellä aikaansa samoin kuin monokokki korirakenne
- Alfetta, kevytmetallivanteet vakiona
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
^ 4-venttiilinen twincam DOHC oli ekana Peugeotilla (L76, 1913). Alfan 4-venasessa twin camissa oli lisäksi tuplatulpat seuraavana vuonna. Jules Goux voitti tolla pösöllä vuoden 1913 Indianapoliksen 500 mailia. Suorituksen aikana Jules veti 6 pulloa samppanjaa kitusiinsa oman todistuksensa mukaan
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... perlatives
first Variable Valve Timing (VVT) engine — 1980 Alfa Romeo Spider 2.0 L[
first passenger car common rail diesel direct injection engine — 1997 Alfa Romeo 156 JTD[43]
The 1967 Alfa Romeo 33 Stradale was the first street-legal automobile with a 6-speed manual, but with a production of 18.
First twin-spark engine - 1914 Alfa Romeo Grand Prix
first Variable Valve Timing (VVT) engine — 1980 Alfa Romeo Spider 2.0 L[
first passenger car common rail diesel direct injection engine — 1997 Alfa Romeo 156 JTD[43]
The 1967 Alfa Romeo 33 Stradale was the first street-legal automobile with a 6-speed manual, but with a production of 18.
First twin-spark engine - 1914 Alfa Romeo Grand Prix
- _L_T_V_
- Viestit: 377
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Tämä nyt on vahva OT....
Alfa on ainakin oman kokemuksen mukaan kehittäny ensimmäisenä maailmaassa autoja joita haluaa ajaa ja omistaa pikku puutteista ja ominaisuunsista huolimatta:) vailla minkäänlaista harmia ylläpidon kalleudesta
Alfa on ainakin oman kokemuksen mukaan kehittäny ensimmäisenä maailmaassa autoja joita haluaa ajaa ja omistaa pikku puutteista ja ominaisuunsista huolimatta:) vailla minkäänlaista harmia ylläpidon kalleudesta
- flapjack
- Viestit: 473
- Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
- Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Toisaalta voisi epäillä että ennen esim 1910 tehdyt kaupaksi menneet autot on väkisin menneet tuohon kastiin järjettömyyden, hankaluuden ja hinnan puolesta._L_T_V_ kirjoitti:Tämä nyt on vahva OT....
Alfa on ainakin oman kokemuksen mukaan kehittäny ensimmäisenä maailmaassa autoja joita haluaa ajaa ja omistaa pikku puutteista ja ominaisuunsista huolimatta:) vailla minkäänlaista harmia ylläpidon kalleudesta
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Eipäs tainnut olla tuplatulpatkaan Alfa-Romeon keksintö. Peugeotin 1-pyttysessä vuosimallin 1908 Grand Prix monsterissa oli nimittäin 3 sytytystulppaa ja 6 venttiiliä (3/3)! Ton lukaisin just Cecil Cluttonin, Cyril Posthumusin ja Denis Jenkinsonin kirjasta The Racing Car.
Sivuventtiileistä taisi kyllä olla kyse. Tän ketjun mukaan triplatulpat olisi olleet Voiturettemallissa, mutta tuplatulpatkin on olleet kuitenkin jo 1909 Peugeotilla käytössä.
Sivuventtiileistä taisi kyllä olla kyse. Tän ketjun mukaan triplatulpat olisi olleet Voiturettemallissa, mutta tuplatulpatkin on olleet kuitenkin jo 1909 Peugeotilla käytössä.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Joo, Alfa keksi laittaa autoon penkit Taitaa tuo patentti liittyä lähinnä istuimen mekanismiin.Pasi kirjoitti:http://pdfpiw.uspto.gov/.piw?Docid=0514 ... first+page
Siis onko tämä patentti auton istuimista?
Noista piilokahvoista sen verran, että on niitä takuuvarmasti ollut muillakin jo ennen sataviiskutosta, mutta sen jälkeenhän ne alkoi yleistyä enempi muillakin merkeillä (Peugeot, Honda jne...).
Fiat Coupessakin on piilokahvat. Ei takaovissa, mutta takimmaisissa ovissa kuitenkin
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Alfan "piilokahvat" olivat aikast omanlaiset kuitenkin, koska sormitila on myös siinä ovessa eikä "karmissa". Nämät myöhemmät muiden merkkien sovellukset ovat kyllä niin suoria kopiota kun vaan voi. Vaikea on myös käsittää, etä mikä niiden käytössä olisi vaikeaa, ovat sitäpaitsi aina puhtaat, kun kurapaska ei nouse niihin. En ole vielä paskaksikaan saanu vaikka takaovia käytän jatkuvasti. Toki, jos tiiviste on jäätyny kiine, niin en ole apinanraivolla siittä kiskonut, vaan avittanut sormenpäillä oven reunasta.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Eli jossain vaiheessa Alfalla oli lämppärinpuhaltimen merkkivalo, kun se on niin hiljainen että ei muuten tiedä onko päällä. Palaa sen kirkkaammin mitä suurempi nopeus käytössä. Eli kyseessä on ensimmäisiä puhallinmoottorinsähköpiirindiagnoosivaloja. Jos valo palaa mutta sukat ei pyöri jaloissa on moottori rikki, jos valokaan ei pala niin syöttö puolella vikaa. Ja jos sukat pyörii ja valo ei pala niin poltin rikki. Näkee jopa suoraa käytetyn puhallinnopeuden ja toimiiko säätövastus. Edistyksellistä, sanoisin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Tuo mittariston paraatipaikan uhraaminen isolle lämppärin puhaltimen merkkivalolle on kyllä hieno veto
Mainita pitää myös Seiskavitosen varoitusvalon varoitusvalo. Eli jos joku varoitusvalo ei toimi, siitä syttyy erillinen varoitusvalo!
Mainita pitää myös Seiskavitosen varoitusvalon varoitusvalo. Eli jos joku varoitusvalo ei toimi, siitä syttyy erillinen varoitusvalo!
- Epäkelpokeräilijä -
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Nerokasta!!!Rasvis kirjoitti:Mainita pitää myös Seiskavitosen varoitusvalon varoitusvalo. Eli jos joku varoitusvalo ei toimi, siitä syttyy erillinen varoitusvalo!
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
^^ ja ^^^
Tuttuja innovaatioita molemmat. Ja Seiskafemmassa varoitusvalon varoitusvalo jopa tuikitarpeellinen.
Tuttuja innovaatioita molemmat. Ja Seiskafemmassa varoitusvalon varoitusvalo jopa tuikitarpeellinen.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
The JTS engine (Jet Thrust Stoichiometric) is a gasoline direct injection engine produced by Alfa Romeo. (Wikipedia)Aquatica kirjoitti:JTS oli mielestäni myös Alfalla ensimmäinen tuotantoautoversio (ainakin henkilöautoissa). Eli suoraSUIHKUTUSbensiini....
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Ykköskoppaiseen Avensikseen sai 2.0 D4 - bensakonetta ennen Alfaa. D4 on siis suorasuihku, mikäli oikein muistelen. Luopuivat siitä kylläkin myöhemmin.
Abarth 500 Esseesse
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Se tojotakin on varmaan lanseerattu tuon Gutbrodin jälkeen.m.sa kirjoitti:Ykköskoppaiseen Avensikseen sai 2.0 D4 - bensakonetta ennen Alfaa. D4 on siis suorasuihku, mikäli oikein muistelen. Luopuivat siitä kylläkin myöhemmin.
VMP
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Onkohan Alfa 75 edelleen ainoa auto missä ollut täysin portaattomasti säädettävä istuinlämmitys kummassakin etuistuimessa? Taisi tosin olla Ruotsin maahantuojan asentamia mutta varmasti Alfan siunaamia. Ainakin teholtaa ja toimivuudeltaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Alfa Romeo -innovaatiot
Japanese automaker Mitsubishi gets to claim "first" honors for making a GDI for a mass-market consumer vehicle.
ja JTS onkin Alfan oma suoraruisku moottori, Toyotal ja muil varmaa omansa... Vai?
ja JTS onkin Alfan oma suoraruisku moottori, Toyotal ja muil varmaa omansa... Vai?
Onnistuu!! Vai onnistuuko??