No niin, nyt olen päässyt eteenpäin asiassa jopa niin, että uskalsin aloittaa uuden jutun. Alla kuvaamaani probleemaan en ole vastausta näiltä sivuilta vielä löytänyt tahi sitten osannut etsiä.
Olen juurikin vaihtanut ilmin uuteen. Probleemana on nyt se, että kun painan ajossa kytkimen pohjaan, niin kierrostenhan tulisi laskea tyhjäkäyntikierroksille n. 850 rpm, eikö ? Mitä tapahtuukaan ? Kierrokset laskevat arviolta noin 500 rpm.ään, josta ne ponkaa noin 1000 rpm laskeakseen välittömästi sitten oikeaan(?) lukemaan. Paikallaan ollessa ja moottori kylmänä tekee saman, mutta lämpimänä paikallaan ok.
Vanhan ilmin aikana tätä ei tapahtunut, eikä lainatun ilmin aikana. (molemmat tosin viallisia). Olen uudella ilmillä ajanut nyt noin 100 km, eikä asia ole korjaantunut, missä vika ? Uuden ilmin myötä tehot palasivat laittomalta talvilomalta ja ruiskun merkkivalo sammui eli toimii muuten moitteettomasti.
Tähän mennessä tehtyä:
1) uusi ilmansuodatin
2) Kaasuläppä puhdistettu noin 1 kk sitten, sitten 2 min virrat päällä, pois 5 s ja sitten käyntiin. Silloin ok. Sama 2/5 toistettu nytkin.
3) ECU resetoitu (palstalla olleiden ohjeiden mukaan)
4) jne .... .
Huom ! Uusi ILMI on motonetista hankittu tarvike-ilmi (naurakaa vain!), ei siis boschin leimoja, mutta 99%:sti saman näköinen. Onko tarvike yhtäkuin sekunda ? Pitäisikö mittauttaa arvot jossakin esim Delta ? Olen kohta - aikuistenoikeasti - hyvin lähellä OBD-kaapelin tilaamista, jotta ei aina tarttis viedä autoo examineriin.
156 tyhjäkäynti vs. ilmi
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
156 tyhjäkäynti vs. ilmi
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kiitos vinkistä. Tartun asiaan piakkoin. Nyt on muut korjaukset edessä ennen sitä. Konehuoneen apukuskin puoli on "tuorevoideltu" automaattivaihteistoöljyllä. Ohjaustehostimen pumppu vuoti nesteet akselin kautta hihnapyörälle. Tässä käy sanonta "When the shit hits the fan". Eli nyt prioriteetina löytää paja, joka vaihtaisi laakerit yms. pumppuun, jos sitä nyt yleensäkään voi korjailla, en tiedä, mutta yritän tätä ensin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kaasuläppä on puhdistettu, mutta täytynee katsoa se uudestaan. Nyt on kuitenkin tuo ohjaustehostimen pumppuasia se, joka ajaa edelle. Pumppu on tulossa ja odotan vain, että pääsen laittamaan sen paikalleen. Siihen asti Alfa levätköön tallissa pukeilla - rauha hänen sielulleen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Mulla toi vaihdettiin ja kaasuläppä putsattiin ja edelleen heiluu... Totesin että heilukoot vähän, se on niin pientä. Alfailussa muutenkin kannattaa pitää mielessä se tosiasia, että harvoin tapahtuu mitään niin suurta ettei se sadassa vuodessa tasoittuisi...Alfistipohjoosesta kirjoitti:Väittäisin että tyhjäkäyntisäädin jumii.Sen hidastunut toiminta aiheuttaa tuota tyhjäkäynnin heilumista.