lerppu kirjoitti:^3 pankkia juurikin kilpailuttaneena ja puolituntia sitten voittajasta ulos kävelleenä (lainan kera) voin kertoa että tuohon tulisi enemmän kuin vain ykkönen eteen...
Onkos marginaalit nousseet noinkin paljon? Itse juuri kuukausi sitten kilpailutin pari pankkia ja ekassa oli lähtötaso 1.38 ja toisessa tarjosivat sitten 1.30. En sitten kuitenkaan lainaa tarvinnut, kun kaupat meni puihin.
Onneksi ei tällä hetkellä tarvitse miettiä laina-asioita sen enempää, kuin että millä olemassa olevat saisi maksettua. Nykymarginaaleja kun näkee ja kuulee, niin oma 0.85 tuntuu hyvinkin pieneltä.
Harmittaa, kun eron jälkeen piti luopua 0.25 marginaalin lainasta, mutta ei vaan perse kestänyt maksaa yksinään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Aamun työmatkalla satuin Tapanilanväylällä uudehkon Deltan taakse ajelemaan. Ihailin siinä sekä autoa, että kuljettajan yksilöllistä makua! Kunnes *tam-tam-taa* saavuimme Suutarilanväylän ympyrään, josta minä jatkan pohjoiseen. Ajoin Deltan viereen, oikeanpuoleiselle kaistalle, odottamaan ympyrään pääsyä. Silloinpa tyyliniekka laittoikin vilkun oikealle päälle. "Noh, eipä tuo mitään, ajatuksissaan sitä aamuisin ajelee, hyvä että näyttää nyt mulle, että tahtoo heti seuraavasta ulos ympyrästä, lähden tästä rivakasti, niin hän pääsee vaivatta taakseni." Liikkeelle. Noh - Deltisti siellä ihan tyynesti jatkaa matkaansa ympyrässä, vilkku iloisesti ulos ympyrästä lähtöä osoittamassa vilkahdellen. En tiedä miksi, mutta minua raivostutti tämä aivan järjettömän paljon! Vaikea selittää, mutta tämä olikin yleistä avautumista.
^Niin sitä löytyi hopeareunus tähänkin myrskypilveen!
Lisää avautumista: Huomenna ajoutuu heräämään aivan törkeen aikaisin, jotta voi häipyä töistä kahdeksi himaan. Saldot kroonisesti miinustapissa, plussalla joskus toissavuonna viimeksi. Huoh. Ruotsi on näillä näppylöillä tosiaankin parempi kaataa! Tai kiukustun mahdottomasti.
Vittu! Alkaa kytkyttimessä olemaan lopun alkua. Ei nyt just tähän budjettiin nappais kytkinpokaa alkaa väsäämään, kun sen tietää, että samalla avaamisella menee ihan vitukseen kaikkea muutakin sitten uusiksi .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
^
Asetelma, laakeri, molemmat sylinterit, stefat, laatikkoöljyt... Jäikö jotain uupumaan? Niinnojoo, jarrunestettä vähäsen.
PS.
Miten ilmenee? Olis myös kiva saada ulkopuolisen mielipide tuosta omasta kytkyttimestä, kun fiilikset olleet jo kohta vuoden, että "tää alkaa olla lopussa"...
Harvoin sitä etupäätä sitten muutenkaan nippuun saa niillä samoilla rojuilla, mitä sieltä irrottaa edestä pois. Toisaalta, samalla työllä menee sitten se takastefakin...
Aquatica kirjoitti:Miten ilmenee?
Ottaa kiinni ihan alhaalta, ei juuri tuntumaa ja päästää sekä vauhdikkaammassa paikaltaan lähdössä että nopean kiihdytyksen ykkös-kakkosvaihdossa kierrokset hieman päälle ennen kunnolla tarttumista. Sen jälkeen, kun on ottanut kiinni, ei luista, joten normirauhallinen ajaminen onnistuu, mutta vittumaiset ennusmerkit.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Eikös loppu kytkin tartu ihan ylhäällä, kannattaisko vaihtaa nesteet järjestelmään.
Lopetat sen revittelyn, eihän 155:ssa pysynyt edes vaihteenvalitsimen kulissi paikoillaan, hajoo ne vähemmälläkin repimisellä.
Viimeksi muokannut VMTD, 20 Helmi 2014, 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä ei vielä viikko sitten ollut mitään vikaa ja välissä oli ihan eri kuski. Ei ole siis minun ajotavasta kiinni ja se 155:n pussi irtosi ilman repimistäkin .
Edit: enkä kyllä keksi, mistä se olisi ilmaakaan sekaan saanut, kun jarrut on ok.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
^^
Pääsylinteri jos vuotaa tai alkaa olla ehtoopuolella, voi myös tehdä jänniä. mm. poljin ei palaudu ihan ylös asti ja joutuu muutaman kerran pumppaamaan, ennenkuin liikerata "normalisoituu". Exässä oli sama vika, johtui siitä ettei pääsylinterin nesteet olleet koskaan vaihtuneet puhtaisiin. Oli pikimustaa tervaa. Vaihdatin koko sylkyn, kun helpompi operaatio oli...
Joka tapauksessa exässä tuo vika tuli, muistaakseni, noin kolmen kilometrin ajomatkan aikana. Eli täysin yht'äkkiä.
Viimeks kun vaihdoin nuot nesteet, niin olin senvertta täpinöissäni uusista "racing" nesteistä, että pääsi neste kytkimen puolelta loppumaan Kävin siinä välillä sitten koittamassa poljinta ja se jäi pohjaan. Pytty sitten niin täyteen kuin pysyy ja poljinta nostelemaan/painelemaan kunnes pysy ylhäällä ja uudestaan ilmaus Vaati vielä pikku polkemisen välillä, jotta viimeinenkin ilmakupla tuli pois. Se nesteiden erottuminen pytyssä tapahtuu ennen min ja max puoltaväliä, elikäs palojen kulumisen takia tapahtuvan pinnanlaskun takia se pytty kannattaa joskus täyttää siihen maksimiin.
^tinasitko liittimien kohilta, tuttu tinas fiatista joka ainuan liitoskohdan ja herjailut loppu sitten siihen. Ainakin 2v menny nyt "huollosta" ilman kenkkuilua.
^
En. Mutta oletan tuon olevan jälleen kerran; "Drivers side curtain airbag squib", mikä kaksi kertaa aikaisemminkin.
Nyt kun saisi selkokielisen, juurikin tuohon "hemmetin monta bägiä"-varustelutason versioon olevan järkevän kuvan, jossa näkyisi kaikki bägien liittimet ja niiden vaikutusalueet...
^
Eikös se ole matkustajanpuoli, lisäksi takalasin verhopaukkujen liitin sieltä löytyy? Nuo kaksi liitintä on jo huollettu aikaisemmin, silloin oli mielestäni Passenger's side Side Airbag Squib syyllinen... Eli sivubägi, ei verho.
Eikös tuo kuljettajan curtaini ole joko B-pilarissa tai sitten A/B-pilareiden välillä (siellä ei kai tässä mallissa ole, mutta eihän italjaanoista koskaan tiedä mitään. Liian monta noita kuitenkin on...) Mutta kahtoo nyt kunhan ensin saa jonkin sortin vikakoodia irti, että mitä se nyt tällä kertaa on syönyt.
Mulla tosiaan on tuo vasemmalla näkyvä harrasterata bemariprojekti ollut jo reilun kolme vuotta.
Olen ollut koko ajan tietoinen ettei edellinen omistaja ollut aivan sieltä välkyimmästä päästä, mutta pääsi kyllä yllättämään kun tänään totesin että virranjakajan kansi on aivan loppu eikä pyöriässäkään kehumista.. Siis ainakin kuulemma aika tuoreeltaan turbotettu auto ja tollasen asian takia varmoja sytytysongelmia vaikka auto pelasikin ok sen vähän mitä sille ajelin aikanaan, yksi tulppa siitä tosin silloin meni. Laittaa taas vähän epäilemään moottorin kuntoa.
Sitten tuo vastikään hankkimani Mersu rupesi pitämään vinkuna ääntä. Tyhjensin vaihteisto-öljyt niin 'kuraahan' sieltä tuli ulos öljyn sijaan. Huoh. Edellinen omistaja sanoi vielä terkkuja lähtöä tehdessä että koita pitää siitä yhtä hyvää huolta kun minäkin.. Tullut todettua että pihimpää ja hölmömpää 'kunnossapitäjää' tollaselle vehkeelle saa varmaan hakea.
Olishan sitä muutakin avauduttavaa mutta stopataan tähän.
Drivers side Side Airbag Squib (0E) oli - ylläri pylläri. Katosi nollaamalla, katsotaan kauan kestää...
EDIT:
Lisäystä avautumiseen;
Takalambdan jännite oli tasan 0.455 - 0.459v, eli eikös tuo ole kuollut? Etulambdoilla heittely oli siniaaltomaista kiltisti... Ei vikakoodia kuitenkaan?
Ei _mitään_, mikä ei menisi mittavirheeksi. Eli se on suoraa viivaa, paitsi tuo pienen pieni nousu ja hetken päästä tipahdus... Ei vaikutusta kaasulla jännitteeseen, toisin kuin pakosarjalambdoilla. Ne molemmat vetää jännitteet heti nolliin (tai siis ylös, kummin päin menikään kun en nytm uista) kaasua lisää painettaessa. Tasakaasulla elävät siniaallossa - kaksi kolmesta, siis.
Kävin eilen stadissa kluuvikadulla, jätin auton siihen kirkkoaukiolle taksiaseman eteen. Jokapuolella oli tyhjää reilusti, siis paikkoja oli tarjolla silmän kantamalle ~15kpl. Kävin asioilla ja tulin takaisin 20min kuluttua...autoni taakse oli tullut kaksi autoa, lähempi ilmeisesti myöhemmin koska perä oli ulkona ruudusta ja etupuskuri kiinni minun autoni takapuskurissa...niin, kiinni.
Siirsin autoani pari metriä ja hyppäsin katsomaan vauriot...naarmuthan siellä. Katselin tuholaisen ooppelin keulaa ja olihan se aika roisin näköinen (kilpi rutussa ja puoliksi irti, puskuri kolhuja täynnä), ilmeisesti kuljettaja oli ns "hälläväliä" ihminen, myös muiden omaisuudesta. No siihen ahtaaseen väliin se joku insikhnia nyt oli ollut saatava sitten.
Hetken mietin ja potkaisin opelista sumarin paskaksi....kömmin autooni ja ajoin auringonlaskuun.
Aquatica kirjoitti:Takalambdan jännite oli tasan 0.455 - 0.459v
OK. Ei takimmaisen kuulu veuhtoa.
Niin minäkin olen käsittänyt, että jos katalysaattori toimii oikein ei takalambdan jännite juurikaan vaihtele vaan jännite asettuu siihen lukemaan mitä pakokaasuista tulee.
Jos jännite vaihtelisi samaan tahtiin etulambdan kanssa, niin katti olisi aika "kuollut".
^
Tuo on erityisen hyvä asia kuulla! Olen vaan aina ollut käsityksessä, että lambda on rikki jos se ei elä... Ja myös näin on opetettu, että monasti ~0.460V on se alue, johon se "kuolee" jos on Boschilainen ja autona joko Korean ihme tahi Italian tuotos....
Mutta tuo kuulostaa sitten kuitenkin terveeltä, joten no hätä. Ihmetellyt vaan vaihtelevasti huonoa tyhjäkäyntiä kierrosten jälkeen viileällä koneella, aivan kuin saisi joko liikaa bensaa tai jäisi kipinää välistä. Viileällä koneella kierrokset nostaa vaikka 2000rpm:ään ja nopeasti nostaa kaasun, tasoittuu mittarin mukaan ~1000rpm:ään ja hytkyy ja "rötää". Lämpösellä koneella ei tee mitään, kierroksia ottaa kylmälläkin koneella kiltisti, vaikkei tuota nyt paljoa tule revittyä ennen kuin jäykät öljyt on kunnolla lämmenneet.
Jos siis oli kyseessä katin jälkeinen ns. valvontalambda niin sehän kyllä antaa vikakoodin hyvin pian jos on rikki tai katti ei puhdista riittävän hyvin ja eipä se muuten taida käyntiin vaikuttaa juurikaan.
Kun pakokaasut on tasapaksuja katin jälkeen niinkuin kuuluukin olla, lambdajännite pysyy aikalailla vakiona.
Toista se on etulambdan kanssa koska ecu käytännössä vaihtelee seosta rikkaalta laihalle nopeaan sykliin siten että seoksen keskiarvo on OK (0,5v?). Tuosta vaihtelusta johtuu etu-anturin jännitteen vaihtelu.
Takimmaisessa kyseistä vaihtelua ei näy kun katti muuttaa seosta ja kaipa se vähän tasoittaa kaasujen sykliä tai jotain sinnepäin
EDIT:
omaa pähkäilyä: Jos katti on rikki eikä puhdista niin takalambdankin jännite vaihtelee etummaisen kanssa samaan tahtiin. Tällöin tulee vikakoodi että puhdistustulos huono.
Kaipa se on juurikin niin että taka-anturin jännite ei saa juurikaan vaihdella että ECU on tyytyväinen.
^
Itse taas ymmärsin aikaisemmin, että jos takalambda on eri tahdissa kuin etulambdat -> vikakoodi, koska ei puhdistusta tapahdu. Mutta noin kun asian ajattelee, tuohan on erittäin loogista. Ja tiedän mitenkä etulambdat toimii tai autoissa, missä on vain yksi lambda, mitenkä se menee laihalta rikkaalle - sen pitää tehdä sitä tasaisesti jatkuvasti tasakaasulla, muutoin siinä on vikaa tai vuotoa jossakin väärässä paikassa. Siksipä tuo osuikin silmään outona lintuna, kun ei tullut mieleenkään kolmilambdajärjestelmän toiminnan erot yksittäislambdaan.
Onneksi täällä on ihmisiä (tai olentoja?) jotka tietävät näistäkin enemmän, kuin minä.
Niin eihän tuo ollut 100% varmaa tietoa, vain olettamus että jotain eroa etu ja takalambdan arvoissa täytyy olla että ECU tietää että jotain puhdistusta katissa tapahtuu
Reilu viikko sitten olin osallisena ensimmäisessä peltikolarissani. Tein havaintovirheen, kun edellä ajanut auto jäi väistämään n50 metrin päässä oikealta tulevaa. Aloin nimittäin itse tarkkailemaan pääsenkö oikealta tulleen auton jälkeen. Nollakelillä vielä, että ei jarrut auttaneet mitään ja luisin golfin perään 15km/h vauhdilla. Golfista meni takapuskuri, Alfasta ajovalot, toinen sumuvalo, puskuri, oikea lokasuoja, konepelti ja tuo eturunkopalkki)tai mikä se nyt nimeltään olikaan) vääntyi. Viikkoa aiemmin auto oli ollut jakopää rempassa... Perjantaina kävi hinausauto noutamassa.
Talon parkkipaikalla 25-30 cm syvä jäätynyt lumi/loska joka repii auton paskaks eikä taloyhtiö ole aurannut ku kerran koko talven aikana!
Viime viikko on ollut plussan puolella niin ralli ajelulla oon päässyt pysäköimään joka kerta, mutta nyt on jäässä ja se repii auton alustan paskaks!
^Toi muaki otti pattiin tossa edellisessä kämpässä. Menin sit hakemaan K-raudasta pistolapion ja terässeipään (suom. rautakanki). Nimittäin huoltoyhtiölle tai isännöitsijälle vinkuminen ei tuonut parannusta, työkalujen käyttö kylläkin.
Jonzan kirjoitti:Lasku auton pohjavaurioista isännöitsijälle toimii pistolapiota paremmin.
Mahtava idea.
Eiköhän oteta selvää isännöitsijän vastuista paperilla kirjoitettuna ja sitten auto pajalle mahd. pohjavaurioiden + korjaushintojen tarkistukseen.
Jonzan kirjoitti:Lasku auton pohjavaurioista isännöitsijälle toimii pistolapiota paremmin.
Paitsi sellaisessa tapauksessa, jossa asukasisännöinti ja isännöitsijä asuu yhtiössä ja asukkaat hoitaa lumityöt vuoroviikoin omatoimisesti ilman ulkopuolista kunnossapitäjää. Tällaisessakin rivitalossa asuneena piti vain ottaa lumikola käteen ja tyhjentää parkkipaikka silloin, kun se vielä oli pehmeää sohjoa, ettei ehtinyt jäätymään. Kaikkia ei tuntunut häiritsevän, joten kolme kevättä minä ja naapurin eläkeläisukko sen parkkipaikan aina tyhjäsimme siitä 20cm sohjosta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Jonzan kirjoitti:Lasku auton pohjavaurioista isännöitsijälle toimii pistolapiota paremmin.
Paitsi sellaisessa tapauksessa, jossa asukasisännöinti ja isännöitsijä asuu yhtiössä ja asukkaat hoitaa lumityöt vuoroviikoin omatoimisesti ilman ulkopuolista kunnossapitäjää. Tällaisessakin rivitalossa asuneena piti vain ottaa lumikola käteen ja tyhjentää parkkipaikka silloin, kun se vielä oli pehmeää sohjoa, ettei ehtinyt jäätymään. Kaikkia ei tuntunut häiritsevän, joten kolme kevättä minä ja naapurin eläkeläisukko sen parkkipaikan aina tyhjäsimme siitä 20cm sohjosta.
Edellinen asunto oli rivitalo jonka edessä tila omalle autolle joten auraus oli täysin oma vastuu. Aurasin sitä mielelläni aina tarvittaessa vaikka sitä luntaa tulee niin stnasti jopa kahdeksan kk ajan.
Nyt kuitenkin ollaan kerrostaloasunnossa jonka isännöitsijä on yhden kerran laittanut lapun alakerran ovelle sanoen että siirtäkää autonne pois parkkikselta sillä päivänä X koko alue aurataan (ajoituksesta sen verran että lumesta oli tullut nautittua monta viikkoa jo kunnes aurauspäivänä X lumet olivatkin jo sulamassa kovaa vauhtia ).
Ihmeellistä touhuilua kyllä jossain, kun pihaa pyydetään tyhjentämään aurauksen takia. Täällä aurataan kun keritään ja asukkaat sitten joko lapioivat tai ajavat kotteronsa vallien takaa pois. Mä olen ihan vittuillakseni koettanut tota koko pihaa siistiä ja avata portteja, kun kaupunki tukkii ne lumella. Huoltojampalla on 11 kiinteistöä ja 7,5 tunnin päivä. Ai että vaihtakaa firmaa vai. Mitä hyötyä siitä olisi! Koska mikään ei saa maksaa mitään, ei toimivaa huoltoyhtiötä ole enää missään sen jälkeen, kun se yhden pariskunnan pitämä lafka ajettiin alas vetäjien eläköidyttyä.
Meillä tehdään rivitaloyhtiössä lumityöt talkoilla. Siitä on yhtiön kyylä saanut suunnattomasti riemua kun laskee ihmisten kengänjäljistä kuka on tehnyt osuutensa ja kuka ei
Tälle talvelle kyseltiin huoltoyhtiöiltä tarjouksia lumitöistä. Eipä tullut yhtäkään. No, ei onneksi ole tullut juuri luntakaan.
Datsunkeskittymästä ilmoiteltiin, että remonttipalikat ovat saapuneet, paitsi puskuri. Tulevan talviloman reisuajot tarttee sitten todennäköisesti suorittaa pikkupuntolla
doublesix kirjoitti:^^ Suosittelen etukäteen varaamista. Calais on sen verran tuppukylä, että autot voi loppua. Veikkaan, että vuosipäivän aikaan moni muukin vuokraa auton ja kiertelee paikkoja. Netissä se helppoa ja ei tarvitse paikan päällä arpoa, jos teillä on päivämäärät selvänä.
Selvennykseksi kakkoskuskista: USA:ssa hänestä ei veloteta lisämaksua, mutta edellytetään luottokorttia.
No kysynpä vielä aiheesta, OP-Visan luottoraja opiskelijalle kun on kuulemma "vain" 1000€, riittääköhän se takuumaksuun vai millaisia summia nuo yleensä haluavat "pantiksi"? Kohdemaa siis Ranska ja auto joku pikkukippo (jos auton hintaluokka asiaan vaikuttaa). Autoliiton sivuiltakaan ei äkkipäätään tietoa löytynyt, jostain muista keskusteluista 500-2000€ annettiin haarukaksi.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
^Kyl tuon luulisi riittävän, koska meilläkin on riittänyt. Pikkukipolle pitäis tosiaan riittää. Vuokra-ajat meillä ollut paristapäivästä - vajaaseen viikkoon. Enkä ole huomannut mitään erikoisia takuumaksuja otettavan, mut en ole myöskään seurannut muutakuin laskuja, jossa ei ole ollut ylimääräisiä merkintöjä. Ne perii jälkikäteen lisämaksuja mikäli on epäselvyyksiä auton suhteen. Esim. oot palauttanut auton tyhjällä tankille, jos on pitänyt olla tankki täynnä.