Jonzan kirjoitti:Nyt on aksula pöydällä ja sit Pitäis jotenki saada tuo muunnin irki. Pikasesti Tossa kattelin nostajia, ni kyllä niistä kaikki vähän painu ku sormella painoin, eikä nokan ja nostajien välissä välyksiä silmämääräsesti näkyny.
Sen pitäisi olla akselissa kiinni puhtaasti kierteillä ja loctitellä tai muulla tehokkaalla ruuvilukitteella. Voi olla siis uskomattoman tiukassa.
Kouluttavan mekaanikon sanoin: "muutaman kerran pelkäsi, että koko akseli menee solmuun. Ei mennyt.", eli isompaa työkalua ja ruuvipenkkiä ja sit vielä vähän isompaa - tai lämpöä, jos ei muu auta...
Tuo on 16V Twinsparkin muuntimenvaihdon ohje, ilmeisesti jopa ihan pätevä - foorumilla oli useampi kiitosviesti ohjeen toiminnasta. Toivottavasti tuosta nyt on apua...
Eriasia on, jos se on jumissa nokassa. Ja se kaiketi voi olla todellakin jumissa, että pitää olla metritolkulla jatkovartta tai todella järeitä paineilmalaitteita käytössä.
Kyllä tuolla muuntimen sisällä on nyt jotain käynyt. Pitäis tulla lukkorenkaan poiston jälkeen vetämällä pois tuo ulkokuori, mutta tuolla ihan selkeesti sisällä kanittaa joku vastaan kun yrittää vetää pois. Ei tule edes moskan ja puukalikan avuin pois. Täytyy varmaan ruveta irrottamaan nokka-akselista kokonaan ja tilata heikalta uutta. Mites Ton nokka-akselin uskaltaa laittaa ruuvipenkkiin kiinni? Ja kierteet on vissiin ihan oikein päin.
Minä en ainakaan nokkien kohdalta puristaisi, mutteripyssyllä lähtee kun jonkinaikaa hakkaa. Jos ottaa ulkopuolen irti niin samalla kun vetää niin pitää kiertää, sisällä on rihlat.
Nyt on uus ajotuksenmuunnin kiinni. Otin nostajat pöydälle ja purin osiin kaikki ja tein kunnon putsauksen niille. Kahessa oli sen verta kulumaa että jouduin niiden tilalle laittamaan uudet.
Eilen höräytin käyntiin ja naputus oli hävinnyt. Vähän toi venttiilikoneisto pitää kovaa ääntä, mutta liekö ominaisuus italialaisissa?
Hmm... Tossa taas äsken käynnistin koneen ja kuuntelin, ni ei toi nyt kyllä ihan italialaisuuden piikkiin mene toi rallatus mikä tosta lähtee. Otin venakopan auki ja tarkistin jaon. Täysin kohdallaan. Tai mitä 1.6l nokissa olis tilaa kääntyä noissa 2.0 lukituspaloissa 1-2mm, sen verran voi imunokka olla vituillaan, mutta ei pitäis mäntiin osua missän tapauksessa, ja ei ne kyllä liian aikasinkaan pysty aukeemaan noilla lukituspaloilla. Niin pienet on erot.
Voisko toi rallattaa sen takia ku nostajat oli suht tyhjät kun laitoin ne paikalleen? Pitäis kyllä täyttyä öljynpaineesta melkeen heti, mutta joku tossa vähän nyt rallattaa. Vai pitäiskö noi suuttimet tosiaan noin kovaa meteliä... Ärsyttää tämmönen epätietous. Toi tosin on keula tommosessa huoltoteltassa, että sekin saattaa koventaa moottorin mekaanisia ääniä.
Se aiempi naputus on onneksi tiessään, mutta korvaantui tommosella paljon hiljasemmalla tikityksellä, mikä on paljon nopeatemposempaa(selkeesti joka imuventtiilin painalluksella
Kaikissa minulla olleissa bensa-Alfoissa sylinterimäärästä tai lohkon valmistusmateriaalista riippumatta on suuttimista kuulunut melko kovaääninen tikitys, eikä se venttiilikoneistokaan täysin äänetön ole. Tuo teltta varmaan vielä korostaa kohtuu terävää ääntä, joka tuolta luonnostaan kuuluu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Joo, ei kait siinä. Motti läjään ja ajoon. Kaisse siitä hiljenee, tai sit ei. Ihan sama. Tähän nyt on uhrattu tarpeeks aikaa ja saa luvan olla kunnossa.
VMTD kirjoitti:Minä en ainakaan nokkien kohdalta puristaisi, mutteripyssyllä lähtee kun jonkinaikaa hakkaa.
Kuinka siihen saa mopon kiinni?
Viimesimmät on tullut irroitettua laittamalla muuntimesta isoon sorviin kiinni ja nokasta vääntänyt putkitongeilla niin että nokan ja tonkien väliin laittanut alumiinia.
Melko rajuja otteita on usein tarvinnut ja joskus on tullut nokka rikottuakin. Kireessä ovat.