Öljynkulutuksesta (vielä)
Valvoja: Moderators
Öljynkulutuksesta (vielä)
Mitäs olette hyvät herrat mieltä, DA mekaanikolta kysyttäessä Alfan öljynkulutusta vastauksena oli 40-60g/1000km.
Eli mitä? Noin 1dl/1000km-> litra/10000km.
Kysyi että onko 0W öljyt sisässä. Ei ole on 5W50 Mobil.
Noh, asiassa ei ole mitään hälyyttävää. Kunhan kyselen...
Eli mitä? Noin 1dl/1000km-> litra/10000km.
Kysyi että onko 0W öljyt sisässä. Ei ole on 5W50 Mobil.
Noh, asiassa ei ole mitään hälyyttävää. Kunhan kyselen...
Makaroonia jo vuodesta -98
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
147 selespeedi vei koko öljytilavuuden 4000 kilsan matkalla. korjattiin ja korjattiin ja korjattiin ja korjattiin ja lopputuloksena oli että vei koko öljytilavuuden 4000 kilsan matkalla
pirssi on nyt siirtymässä jonkun toisen riipaksi joten eipä tuo enää harmita. öljyt tais olla mobilin 5w50.
-juri

pirssi on nyt siirtymässä jonkun toisen riipaksi joten eipä tuo enää harmita. öljyt tais olla mobilin 5w50.
-juri
932 937 955
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23 Tammi 2004, 04:02
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Mulla menee about litra ja 5000 kilometriä, eli pari litraa vaihtovälillä. Ennen oli Nesteen City Pro:ta 5w-40:stä, nyt vaihdoin laadukkaampaan Castrol Formula RS:ään, joka on 0w-40:stä. Öljyt vaihtaneen mekaanikon mukaan öljynkulutuksen pitäisi hieman vähentyä operaation jälkeen. Huomattiin tosin, että hieman tuota öljyä kone myös vuotaa, eli muutama pisara oli 10tkm aikana tihkunut moottorista ulos (liekö mitään vakavaa...)
Ai niin, alfalla on mittarissa 130300 kilometriä.
Ai niin, alfalla on mittarissa 130300 kilometriä.
Ammattina autokauppa
Mulla pysy 5w-50 mobilit 8v Ts:ssä melko hyvin sisässä, 7tkm vaihtovälillä ei juurikaan joutunut venttiilikopantiivisteen vaihdon jälkeen lisäilemään. Autolla oli ajettu n. 300tkm. V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla
, ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm. Sitten taas veljien opeleissa on toiminut RF melko mainiosti, ei ole joutunut lisäilemään ollenkaan.. nostajat tosin kolisevat kylmänä.

Noh, itse käytin tähän asti tuota "laaduttomampaa", kuten sanoit, eikä koskaan tarvinnut lisätä öljyä. Nyt on mobilit koneessa, eikä edelleenkään tarvitse lisätä...niki kirjoitti:nyt vaihdoin laadukkaampaan Castrol Formula RS:ään, joka on 0w-40:stä
Seuraavat oljyt tulee kyllä olemaan tuota city prota...
Miksi muuten vaihdoit "laadukkaampaan"?

- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
No enpä tiedä. TM:n testissä Nesteen City Pro jäi toiseksi viimeiseksi ja öljyt vaihtanut huoltopiste piti valikoimissaan vain Castrolia ja Mobilia. Sanoivat Castrolin olevan "huomattavasti" mobilia laadukkaampaa ja samaa tukivat paikan asiakkaiden mielipiteet. Eihän TM mikään raamattu ole, mutta lukemat Castrolilla ovat Nesteen öljyjä selkeästi paremmat. Castrolin öljy oli testin kärkipäätä. Monet valmistajat käyttävät TM:n mukaan samaa Nesteen valmistamaa raakaöljyä, joten siinä ei ole vikaa. TM epäili, että Nesteen lisäaineistus olisi uudistuksen tarpeessa jos haluavat pysyä kilpailussa mukana. Nesteen suurin heikkous oli kylmäkäynnistysmomentti- voi tietty olla, että ovat uudistaneet öljyjään tuon testin jälkeen...
Ainoa näin maallikkona huomattava ero on ollut se, että Nesteen City Prolla venttiilin nostimet kalisivat hetken kun moottori oli kylmä yli 10 pakkasasteessa. Castrolin öljyillä tuota kalinaa ei ole enää ollut laisinkaan.
Sanoivat, että kannattaa 156:ssa käyttää talvisin 0w öljyä ja vaikka kesällä sitten vaihtaa seuraavassa huollossa 5w50 öljyyn, jos haluaa öljyn toimivan parhaiten. Öljynkulutuksen pitäisi nyt myös laskea.
No kohta sen näkee, oliko ko. huollon huoltopäällikön jutut paikkaansapitäviä kun olen vähän aikaa ajellut ja mittaroinut tuota öljynkulutusta...
Ainoa näin maallikkona huomattava ero on ollut se, että Nesteen City Prolla venttiilin nostimet kalisivat hetken kun moottori oli kylmä yli 10 pakkasasteessa. Castrolin öljyillä tuota kalinaa ei ole enää ollut laisinkaan.
Sanoivat, että kannattaa 156:ssa käyttää talvisin 0w öljyä ja vaikka kesällä sitten vaihtaa seuraavassa huollossa 5w50 öljyyn, jos haluaa öljyn toimivan parhaiten. Öljynkulutuksen pitäisi nyt myös laskea.
No kohta sen näkee, oliko ko. huollon huoltopäällikön jutut paikkaansapitäviä kun olen vähän aikaa ajellut ja mittaroinut tuota öljynkulutusta...
Ammattina autokauppa
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Tuota minäkin ajattelin, mutta ongelmia tulee siinä, ettäRoach kirjoitti:Noh, tuohan hoituu riittävällä virralla ja esilämmityksellä...niki kirjoitti:Nesteen suurin heikkous oli kylmäkäynnistysmomentti
Tai sitten isoilla kavereilla, jotka jaksavat työntää Romeota
A: Aina kun on tulossa kova pakkasaamu, unohdan pistää töpselin seinään

B: Kaveriporukassa taidan itse olla se isoin...

Ammattina autokauppa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.GAMMA500 kirjoitti: V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla, ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm.
Ei ole savuttanut missään tilanteessa, eikä ulosvuotoakaan ole nimeksikään, ml.270tkm.
En tiedä kuinka hyvää tuo Mobil RF 5w-50 on nykypäivän mittapuun mukaan, onhan siihenkin kai joku uusi koostumus tullut ja onhan se sentään täyssynteettistä. Ettei muuten vaan tuo esso olisi sukulaisöljyä esim. Mobil Super/SuperS:lle, exxonmobilhan kait molemmat tekee... Onko tuo esso osasynteettistä?Alfissimo kirjoitti:Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.GAMMA500 kirjoitti: V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla, ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm.
Ei ole savuttanut missään tilanteessa, eikä ulosvuotoakaan ole nimeksikään, ml.270tkm.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
GAMMA500 kirjoitti:En tiedä kuinka hyvää tuo Mobil RF 5w-50 on nykypäivän mittapuun mukaan, onhan siihenkin kai joku uusi koostumus tullut ja onhan se sentään täyssynteettistä. Ettei muuten vaan tuo esso olisi sukulaisöljyä esim. Mobil Super/SuperS:lle, exxonmobilhan kait molemmat tekee... Onko tuo esso osasynteettistä?Alfissimo kirjoitti:Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.GAMMA500 kirjoitti: V6 tykkää hävittää öljyä melko vauhdikkaasti, noin 1L/1000km tahdilla, ja kukaan ei ole vielä todennut että putkesta tulisi sinistä usvaa, tuolla on menty 260tkm.
Ei ole savuttanut missään tilanteessa, eikä ulosvuotoakaan ole nimeksikään, ml.270tkm.
jeps.. Esson ja Mobilin öljythän tehdään samoissa jalostamoissa, kummankin öljymerkin takaahan löytyy EXXON-niminen öljy-yhtiö
ja kyllä esson öljyistäkin täys-synt löytyy...

luotto mobiliin meni kun siirryin valvolineen...

Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.
240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.
Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".
Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.
240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.
Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".
Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä

Pitää paikkansa. Kokeilin sattumalta kyseistä merkkiä ja kas, sehän pysyi sisällä! Edellisiä litkuja meni tasaiseen tahtiin ja lisäksi aiheuttivat koneeseen öljyhyytymiä. Ajattelin nimittäin, että ei viitsi kalliita laittaa kun se kuitenkin kuluttaa sitä.90 kirjoitti:luotto mobiliin meni kun siirryin valvolineen...
No valvoline 5W-50 pysyy sisällä ja kone käy todella siististi koko vaihtovälin, joten tavara ei edes väsy.
Miksi Alfa sitten kuluttaa öljyä??? Olen tuumaillut asiaa niin, että esim. 2.0ts on erikoisen pitkäiskuinen kone ja silti sen kierrosalue ulottuu kohtuullisen korkealle. Nuo asiat yhdessä johtavat suureen männän nopeuteen ja sitä kautta männänrenkaiden ja öljyn yhteistoiminnan vaikeuksiin.
Ainakin tuntuisi siltä, että Alfa kuluttaa öljynsä kun käytetään reippaita kierroksia. Ammattilaiset valaiskoot tarkemmin, mutta eiköhän öljyn leikkautuvuus ja muut erot ole tuolloin tärkeitä.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
samaa mieltä..HOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.
240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.
Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".
Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä

10-40 on just passeli viskositeetti vanhaan moottoriin, vaikkapa Mobilin synteettinen S tai Castrollin Lightech. ja pysyy öljyt koneen sisässä...

- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Nyt alkaa kuullostaa siltä että kelpaisi näille vanhemmille pieruillekinalfa 156 v6 kirjoitti:Ja sekaan vielä mielellään Motor Uppia, voi ajaa vaikka ilman rasvoja eli ei haittaa vaikka pikkasen kuluiskinRolle kirjoitti:Jos ainoa kriteeri on että pysyy kamat sisässä niin eikös vaseliini olisi sitten parasta?

Sulla nähtävästi moottori vuotaa sitä öljyä, kun taas minulla se katoaa pakoputken kautta. Mulla oli 5w-ohutta litkua TS:ssä eikä se voidellut moottorin ulkopuolta. Kaksi ongelmaa ja kaksi ratkaisua, minä vaihdan öljymerkkiä ja sinä tiivisteetHOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.
240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.
Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".
Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä


Tuoltahan se vasurin jakajan paikeilta tihuutteli noita liru öljyjä.GAMMA500 kirjoitti:Sulla nähtävästi moottori vuotaa sitä öljyä, kun taas minulla se katoaa pakoputken kautta. Mulla oli 5w-ohutta litkua TS:ssä eikä se voidellut moottorin ulkopuolta. Kaksi ongelmaa ja kaksi ratkaisua, minä vaihdan öljymerkkiä ja sinä tiivisteetHOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.
240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.
Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".
Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä![]()
No sieltähän ne kulkeutuu ajoviiman mukana alustaan niin tulee alustapellit voideltua

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Jäipä mainitsematta, että Esson öljy on semi-synteettinen verrattuna Mobilin täys-synteettiseen, Mobil oli hieman löysempää ja kului enemmän.HOTAKAINEN kirjoitti:Mobilin Rally Formulaa söi kuin hullu puuroa.
Mobilin 10-40W pysyy nyt sisällä normaalisti.
240tkm. mittarissa joten hiukan on jo väljyyttä.
Edellinenkin omistaja käytellyt noita ohuita litkuja kun konehuoneessa on "ympärivoitelu".
Näihin vanhoihin patoihin kannata mitään hienoja litkuja laittaa kun ei pysy sisällä
Öljyä joutuu kuitenkin vähänväliä lisäämään, niin eipä se juuri ehdi vanhenemaan

Ei
Hei, öljyn kulutus on vakava asia, eikä millään tavalla itsestään selvä juttu. Vaikka minäkin parhaillaan nautin perjantaista vielä vanhaan hintaan "melkoisen hyvällä tuulella" niin...
Kulutus johtuu jostakin. Kaikki Alfat eivät voi olla kuluneita.
Mikä öljy pysyy koneessa?
Mitkä eivät?
Väljässä koneessa ei pysy vaseliinikaan.
UUsikin kone kuluttaa vääränlaista öljyä
Mikä siis olisi hyvä laatu?
Mistä helv. se kulutus johtuu?
En haluaisi olla pileiden pilaaja, mutta palstalla on hemmoja, joilla on asiasta pitkä kokemus.
Kulutus johtuu jostakin. Kaikki Alfat eivät voi olla kuluneita.
Mikä öljy pysyy koneessa?
Mitkä eivät?
Väljässä koneessa ei pysy vaseliinikaan.
UUsikin kone kuluttaa vääränlaista öljyä
Mikä siis olisi hyvä laatu?
Mistä helv. se kulutus johtuu?
En haluaisi olla pileiden pilaaja, mutta palstalla on hemmoja, joilla on asiasta pitkä kokemus.
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
lyhykäisyydessään siis alfistan tarkennettuun kyselyyn:
147 selespeed rupesi syömään öljyä, ensin 1l/1000km (mielestäni jo liikaa vaikka huollossa väitettiin että normaalia)
vaihdettiin nesteen öljyt mobiliin (kun en oo noista visokositeeteista varma niin en pistä mitään), ei mitään vaikutusta
öljynkulutus paheni tasaisesti, lopulta 2l/1000km, huollossakin ruvettiin sanomaat että jotain pitäs...
huohotinjärjestelmä rempattiin, öljyä menee...
tehtiin kansiremontti, ei vaikutusta...
purettiin kone ja hoonattiin putket, öljy katoaa edelleen, pikkuisen hitaammin kylläkin...
ajoin peuraa päin, ei vaikutusta öljynkulutukseen.
kolaroin parkkihallissa, ei vaikutusta.
eli tässä tapauksessa hommaa ei saatu millään kuntoon. ehkä noita öljylaatuja testailemalla olis kulutus saatu järkevälle tasolle, mutta onneks loppu liisinkisopimus ennen sitä rumbaa.
-juri
147 selespeed rupesi syömään öljyä, ensin 1l/1000km (mielestäni jo liikaa vaikka huollossa väitettiin että normaalia)
vaihdettiin nesteen öljyt mobiliin (kun en oo noista visokositeeteista varma niin en pistä mitään), ei mitään vaikutusta
öljynkulutus paheni tasaisesti, lopulta 2l/1000km, huollossakin ruvettiin sanomaat että jotain pitäs...
huohotinjärjestelmä rempattiin, öljyä menee...
tehtiin kansiremontti, ei vaikutusta...
purettiin kone ja hoonattiin putket, öljy katoaa edelleen, pikkuisen hitaammin kylläkin...
ajoin peuraa päin, ei vaikutusta öljynkulutukseen.
kolaroin parkkihallissa, ei vaikutusta.
eli tässä tapauksessa hommaa ei saatu millään kuntoon. ehkä noita öljylaatuja testailemalla olis kulutus saatu järkevälle tasolle, mutta onneks loppu liisinkisopimus ennen sitä rumbaa.
-juri
932 937 955
ei tuollaiseen kulutukseen mikään öljymerkin vaihto auta, koneessa on selvästi ollut vikaa. Jos kulutus alkaa olemaan monia litroja per tonnijuri kirjoitti:lyhykäisyydessään siis alfistan tarkennettuun kyselyyn:
147 selespeed rupesi syömään öljyä, ensin 1l/1000km (mielestäni jo liikaa vaikka huollossa väitettiin että normaalia)
vaihdettiin nesteen öljyt mobiliin (kun en oo noista visokositeeteista varma niin en pistä mitään), ei mitään vaikutusta
öljynkulutus paheni tasaisesti, lopulta 2l/1000km, huollossakin ruvettiin sanomaat että jotain pitäs...
huohotinjärjestelmä rempattiin, öljyä menee...
tehtiin kansiremontti, ei vaikutusta...
purettiin kone ja hoonattiin putket, öljy katoaa edelleen, pikkuisen hitaammin kylläkin...
ajoin peuraa päin, ei vaikutusta öljynkulutukseen.
kolaroin parkkihallissa, ei vaikutusta.
eli tässä tapauksessa hommaa ei saatu millään kuntoon. ehkä noita öljylaatuja testailemalla olis kulutus saatu järkevälle tasolle, mutta onneks loppu liisinkisopimus ennen sitä rumbaa.
-juri
kyllä koneessa täytyy olla joku vika tai vuoto
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kyllä meikäläisen kutonen kulutti RF:ää aika reippaasti..kuluttaa toki valvolineakin mutta paljon pienemmissä määrin, ei tarvii olla kuitenkaan jatkuvasti lisäilemässä..GAMMA500 kirjoitti:Omien kokemusteni mukaan tuo v6 on ensimmäinen moottori mikä kuluttaa tuota rf:ää, täytyypä kokeilla tuota valvolinea. Eihän öljyn sisällä pysyminen ole mikään tae oikeasta voitelusta

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kummallista sinänsä, mutta kyllä nuo 12-venttiiliset kutoset näyttävät yleensä tuon verran vievän. Omani ryysti öljyä suunnilleen samaan tahtiin kunnes tein kansiremontin ja samalla hoonasin ja rengastin pannun ja vaihdoin kk-laakerit. Nyt näyttäisi liukastetta kuluvan noin puoli litraa tuhannella. Onkohan kukaan saanut V6 12veetä kulkemaan alle neljän desin tuhannella? Öljyä siisAlfissimo kirjoitti:Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.

- Epäkelpokeräilijä -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
meikäläisellä meni RF:ää litra/1000km, vaihtoväli n 7tkm.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kummallista sinänsä, mutta kyllä nuo 12-venttiiliset kutoset näyttävät yleensä tuon verran vievän. Omani ryysti öljyä suunnilleen samaan tahtiin kunnes tein kansiremontin ja samalla hoonasin ja rengastin pannun ja vaihdoin kk-laakerit. Nyt näyttäisi liukastetta kuluvan noin puoli litraa tuhannella. Onkohan kukaan saanut V6 12veetä kulkemaan alle neljän desin tuhannella? Öljyä siisAlfissimo kirjoitti:Itsellä vie kanssa tuon litran per tonni ja koneessa pyörii Esson 10W40, ei ehkä parasta, mutta parempaa kuin Mobil.
nykyään valvolinen 10-40:stä kuluu n 1-1.5L ja vaihtoväli n3.5-4tkm..
jokaisella kerralla vaihdan myös suodattimen.
kyllähän tuo öljyn kulutus on ominaisuus ja ei ainakaan meikäläistä hetkauta vaikka kulutuslukemat ehkä suurilta tuntuvatkin..
iomat ovat vieneet aina yli 4 desiä tuhannella ja kuitenkin kolmesta eri yksilöstä puhutaan, mitään mainittavaa savutusta ei ole ilmennyt yhdenkään kohdalla...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaikeampi sanoa, teetin nimittäin nuo kannet sitten myöhemmin uudestaan (terveisiä faijalle). Koko homma tehtiin itse lukuunottamatta kansien koneistusta ja ohjureiden vaihtoa. Kansiremontille tuli itse purkaen & kasaten hintaa noin 800 juroa, männänrenkaat maksoivat reilut kuusikymppiä per muki, laakerit eivät kamalasti. Päälle tietysti kohtuullinen kasa (kalliita) tiivisteitä, uusi vesipumppu yms. kuluvansorttista tavaraa. Muukkosen sivuilta löytyy noita osahintoja, Azzurrostakin kai jotain.Alfissimo kirjoitti:Mitähän moinen operaatio jäi maksamaan?
- Epäkelpokeräilijä -
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Kahden V6 12 venaisen auton omistanut ja kummassakin öljynkulutus oli n. 6dl/1000 km eikä savuttanut yhtään, kyllä tuo kulutus on ominaisuus ei vika. Koneilla ajettu 100 tkm ja 270 tkm (eikä ole tehty mitään korjauksia koneille) Käytän Mobil1 5W50 koneissa. Taasen uudemmassa 2.5 V6 24 venaisessa öljynkulutus on hyvin vähäistä, ei ole tarvinnut lisätä öljynvaihtovälillä
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Kyllähän toi öljyn merkki vaikuttaa kulutukseen, toiset hupenee nopeesti ja toiset hitaammin mut aina häviää. Moottorissa ois varmaa jotai vikaa jo ei häviäis...
Ainakin tossa 33:n alfan boxerissa pitää käyttää kuulemma liruja paksumpaa öljyä jos ei halua suorittaa ennen aikaista hydraulisten nostimien remonttia!
Taitaa tossakin riittää toi mittatikun väli sen vaihtovälin ajan.
Toisessa autossa oon käyttäny teboilin gold:ia. Riittävän hyvää ja halpaa, vaihto + suodatin + 4-litraa öljyä = 17 €.

Ainakin tossa 33:n alfan boxerissa pitää käyttää kuulemma liruja paksumpaa öljyä jos ei halua suorittaa ennen aikaista hydraulisten nostimien remonttia!
Taitaa tossakin riittää toi mittatikun väli sen vaihtovälin ajan.
Toisessa autossa oon käyttäny teboilin gold:ia. Riittävän hyvää ja halpaa, vaihto + suodatin + 4-litraa öljyä = 17 €.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse olen käyttänyt RF 5w-50 vuosia.Nykyään tuossa 164:ssa pyörii talvisin Rf 0w-40 ja kesäisin Rf 5w-50.GTV6 säikäytti kun se pukkaa syömään.Olen sillä ajellu noin 5tkm vaihtovälejä (sattui noita remontteja silleen) niin loppupeleissä Castrollin.Rf 5w-50 ja Valvolinen 20w-50...vähiten imee tuota RF ehkä noin 0,5l/1000km....tosin Valvolla on "paremmat" tyhjäkäynti paineet.Tuolla 164:lla on se 420tkm ajettu ja syöpi sellaisen 1-1.5l/15000km...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
juu, mutta kun rupes loppumaan moottorista vaihdettavat osatV6 kirjoitti: ei tuollaiseen kulutukseen mikään öljymerkin vaihto auta, koneessa on selvästi ollut vikaa. Jos kulutus alkaa olemaan monia litroja per tonni
kyllä koneessa täytyy olla joku vika tai vuoto

toi neljä desiä tuhannella ei kai nyt mikään kummallinen kulutus oo, itsellä kun meni viisinkertainen määrä. ois voinu kai siirtyä kakstahtipensaan...
-juri
932 937 955
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Onkohan Alfaani iskenyt joku vika, kun ei vie öljyä yhtään
, ennen meni 5-10 desiä tonnilla.
Vaihdoin (vaihdatin) pari viikkoa sitten öljyt ja nyt on kaksi tankkia bensaa tyhjennetty sekalaisessa ajossa, mutta öljyn pinta vaan pysyy ylhäällä.
Öljynä Castrolin Magnatec 5w-40, kone ei pidä kylmänä ylimääräisiä ääniä, vaikka ilman lämppäriäkin raapasee käyntiin.
Positiivinen kokemus, täytyy todeta. Suosittelen.

Vaihdoin (vaihdatin) pari viikkoa sitten öljyt ja nyt on kaksi tankkia bensaa tyhjennetty sekalaisessa ajossa, mutta öljyn pinta vaan pysyy ylhäällä.
Öljynä Castrolin Magnatec 5w-40, kone ei pidä kylmänä ylimääräisiä ääniä, vaikka ilman lämppäriäkin raapasee käyntiin.
Positiivinen kokemus, täytyy todeta. Suosittelen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Voi muuten ollakin vikaaAlfissimo kirjoitti:Onkohan Alfaani iskenyt joku vika, kun ei vie öljyä yhtään, ennen meni 5-10 desiä tonnilla.
.
