156 lambda
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 lambda
Tuo P2240 (O2 Sensor Positive Current Control Circuit/Open) kuulostaa nimenomaan liitinvialta, en lähtisi ihan heti itse anturia vaihtamaan. Johtosarjan puoleiselle liittimelle kunnon rassaus tai vaikka vaihtaa koko liittimen uuteen.
Itse pääsin noista toistaiseksi eroon kun viime kesänä rassasin ne liittimet, mutta tuskin se mitenkään lopullinen korjaus on, susi liitin on susi liitin. Jos vielä tulee niin vaihdan liittimet uusiin.
Tukkoisuus tuskin johtuu lambdaviasta, mulla herjasi molemmat etulambdat eikä se kulkuun sanottavasti vaikuttanut.
Itse pääsin noista toistaiseksi eroon kun viime kesänä rassasin ne liittimet, mutta tuskin se mitenkään lopullinen korjaus on, susi liitin on susi liitin. Jos vielä tulee niin vaihdan liittimet uusiin.
Tukkoisuus tuskin johtuu lambdaviasta, mulla herjasi molemmat etulambdat eikä se kulkuun sanottavasti vaikuttanut.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 lambda
Pystytkö tarkentamaan johtosarjan liittimen sijainnin? Itse putsasin juuri tuon ensimmäisen liittimen joka tulee lambda-anturilta moottorille tulevaan johtoon jolla ei mitään vaikutusta ollut asiaan. Täytyy tutkia asiaa huomenna lisää.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 lambda
Juuri se anturin liitin on kyseessä. Se ei välttämättä ihan ensimmäisellä rassauksella tule kuntoon, itsekin rassasin niitä liittimiä useampaan kertaan ennen kuin lakkasi tulemasta vikakoodeja.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 lambda
Mulla käynti on ollu semmost ihme pätkimist ja lukulaitteel herjas siis kans etummaist, toinen oli vajaa 2t km sitte vaihettu boch alkuperäisosaan joten tänään vaihdoin toisen etummaisen, moottorin vikavalo sammu ja koneel luettaes ei vikakoodeja. Käynti on kyl edelleen karseen kuulost Problem kaput!Häntsy kirjoitti:Sain kaverin suostuteltua ostamaan muutama viikko sitten -04 156 jts koneisen alfan, kilometrejä takana 92 000km. Auto alkoi tässä taannoin herjaamaan mcsf valoa ja luin vikakoodit testerillä ja antoi koodia P2240 eli etummaista lambdaa herjasi. Ajossa huomaa moottorin lämmettyä selvää tukkoisuutta +3000rpm eli puhti täysin kadoksissa, mutta kylmänä menee niinkuin pitääkin. Putsasin lambdan "töpselin" ja kiristin nippusiteellä ja nollasin koodit, mutta en päässyt edes 200m kunnes mcsf valo möllähti tauluun. Huoltokirjassa on myös leima jossa etummainen lambda olisi ihan vuoden sisään vaihdettu. Yritin selvittää myös lambdan alkuperää, mutta ei selvinnyt onko alkuperäinen vai tarvike, koska lambdassa ei lukenut mitään. Töpseli liitin vaikutti myös puhtaalta eikä minkäänlaista hapettumaa liittimissä. Tilailtiin sitten sparetolta eilen uusi lambda ja täytyy asennus suorittaa uusilla liittimillä ja toivoa, että vika poistuu. Luulisi jos tuossa liittimessä on kosketushäiriöö niin vika olisi ajoittaista, mutta tässä tapauksessa vika tuntuu olevan kokoajan päällä, koska auto on 3000rpm jälkeen todella tukkoinen. Mitä raati on mieltä?
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 lambda
JTS-kone on tyhjäkäynnillä todella oudon kuuloinen siihen tottumattomalle. On karkeaa, epätasaista ja "röpöttävää" se käynti. Mutta se kuuluu asiaan - JTS on laihaseos moottori, eli suomeksi se käy hyvin laihalla seoksella tyhjäkäyntiä. Tällä saadaan ainakin teoriassa päästöjä ja kulutusta laskettua...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 lambda
tähän tyhjäkäyntiin kommentoin senverran, että ei poikkea paljoakaan "normaalista". Satunnaista "pöt" ilmenee, mutta kierrokset ei vaihtele yms.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 lambda
Joo, ei se kovin kummalliselta kuulosta tyhjäkäynnillä, ihan normaalilta myös tottumattomalle. Satunnaisesti vaan tulee niitä tupsautuksia eli ei ole aivan täysin tasaista.
Re: 156 lambda
Tuo Bank 1:n etulambda pitää MCSF valon vilkkaana. Olen jo kokeillut liittimien puhdistamista ja jopa siirtämistä.
Voisiko kuvan perusteella lambdagurut vahvistaa joko anturi(t) on kaput? Sessio on tyhjäkäynnillä kaasutellessa.
Voisiko kuvan perusteella lambdagurut vahvistaa joko anturi(t) on kaput? Sessio on tyhjäkäynnillä kaasutellessa.
- Liitteet
-
- rsz_5untitled.jpg
- (277.82 KiB) Tiedosto ladattu 1671 kertaa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 lambda
Mitä koodia se antaa?
Re: 156 lambda
P2237 koko ajan.Tuomas K kirjoitti:Mitä koodia se antaa?
*Failed Component Code: lambda Sensor Bank 1 (Pre Cat). *
P0340 usein.
*Failed Component Code: Camshaft Position Sensor Circuit (Timing Sensor). Fault Symptom: Above Maximum Limit*
P0159 harvemmin.
*Failed Component Code: Lambda Sensor Bank 2 Slow Response (Post Cat). Fault Symptom: Above Maximum Limit*
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 lambda
^eniten nyt otti silmään tuo p0340, siittä tarttis päästä eroon. Laajakaistat on näköjään ihan eri "alueella", vaikkakin samaan tahtiin toimivatkin. Nyt kuitenkin tuon nokka-akselin asentotunnistimen koodi on mielestäni etusijalla. Tuonon herjaan voi osallistua myös kampuran tunnistin. Nythän on mahdollisuus, että kipinän ja suihkutuksen ajoitukset ei ole kohillaan. Voihan noiden etummaisten lambdojen puolta vaihtaa, niin selviää josko vikakoodi seuraa perässä.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 lambda
Lauantaina vaihdoin eteen lambdan, nyt tänään syttyi uudestaan moottorin häiriövalo ja voitte kuvitella kuinka sain kuulla kunniani kun olin mennyt siihen 179e lambdan ostamaan ja ja voi nyt ttu sentään... huomenna pakko käydä luetuttaa koneel et mitä se herjaa. Joku viisas mainitsi jossain vaiheessa jonkun vuotavan, miten ja tarkistan asian ja minkä siellä vois kuvitella vuotavan?
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 lambda
Jos se herjaa samaa kuin viimeksi niin taitaa vika olla jossain muualla polttoaineen syöttö/poltto linjassa.EmmiMaria kirjoitti:Lauantaina vaihdoin eteen lambdan, nyt tänään syttyi uudestaan moottorin häiriövalo ja voitte kuvitella kuinka sain kuulla kunniani kun olin mennyt siihen 179e lambdan ostamaan ja ja voi nyt ttu sentään... huomenna pakko käydä luetuttaa koneel et mitä se herjaa. Joku viisas mainitsi jossain vaiheessa jonkun vuotavan, miten ja tarkistan asian ja minkä siellä vois kuvitella vuotavan?
Onko imuvuotoja/ILMI pskana?
Liittimissä törkyä?
Joissain Volvon 5 pyttysissä jopa hieman väärät tulpat aiheuttivat lambda häiriöilmoituksia.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 lambda
^^ethän heittäny wanhaa lambdaa pois/lyöny pajavasaralla päälle. On hyvä varaosa vielä. Koltiainen tossa heitti viisauksia, imuvuoto tai ilmi myös pystyy tohon. Jottei menisi vallan osienvaihto-korjaamiseksi, niin niitä koodeja pitäisi tulkita anturidataa hyödyntämällä.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 lambda
En heittäny pois, tallilla on tallessa. Tarkistan siis seuraavaks ne imuvuodot ja enste tietty vikakoodit ja sit jos ei rupee selvii ni se on tulitikku bensatankkiin ja toyota ostoksille
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
Re: 156 lambda
Voihan siellä puolakin olla rikki. Koodia koodia, ei tulitikkua.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: 156 lambda
Luulis melekhein joka kovassa olevan vianlukukaaphelin ku kerran tietokonhetki ovattenJackFry kirjoitti:Voihan siellä puolakin olla rikki. Koodia koodia, ei tulitikkua.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 lambda
Tai 95E10-bensan tankkaaminen, vaikka muistaakseni näissä "bensa-listoissa" kaikkiin 87:aa uudempiin piti käydä. Itsellä rupesi C70:ssä lambada palamaan ko.syystä aikanaan. Siitä eteenpäin on molemmat Alfat ja Possut saaneet vaan 98:a.koltiainen kirjoitti:Joissain Volvon 5 pyttysissä jopa hieman väärät tulpat aiheuttivat lambda häiriöilmoituksia.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 lambda
Dodii, homma bueno.. Elikkäs lambaadat piirtää kaikki neljä hyvää kuvaa, tällä kertaa vikakoodi po420 eli katti, todennäköisesti tukossa, koska seokset olleet huonot lambdan ollessa rikki tai sit tää akka ajaa liian taloudellisesti... Huhhuh johan helpotti
^Ja siis tankissa käytän 98
^Ja siis tankissa käytän 98
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 lambda
Tuli putsattua molemmat liittimet ja valo pysyi poissa 5 päivää ja mcsf valo möllähti ajotietokoneeseen. Seuraava hoito on varmaankin liittimien uusiminen. Mutta kun noita etummaisia lambda-antureita on kaksin kappalein ja vikakoodi P2240 puskee niin pystyykö tuosta tarkentamaan kumpaa anturia herjaa vai onko arpapeliä.
Re: 156 lambda
Kannattaiskohan tuupata tuota suuttimien puhdistuslitkua pariin tankilliseen, ja sitten tuota imusarjan puhditustököttiä.
Tai siis toisinpäin.
Tai siis toisinpäin.
-
- Viestit: 1132
- Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
- Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
- Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 lambda
Kyllä mulla ainakin näytti kone et oliko 1 vai 2 anturi kyseessä..Häntsy kirjoitti:Tuli putsattua molemmat liittimet ja valo pysyi poissa 5 päivää ja mcsf valo möllähti ajotietokoneeseen. Seuraava hoito on varmaankin liittimien uusiminen. Mutta kun noita etummaisia lambda-antureita on kaksin kappalein ja vikakoodi P2240 puskee niin pystyykö tuosta tarkentamaan kumpaa anturia herjaa vai onko arpapeliä.
Onnistuu!! Vai onnistuuko??
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 lambda
Kyllähän tuokin sanoo Bank 2 Sensor 1 mutta kysymys kuuluu kumpi on kumpi?EmmiMaria kirjoitti:Kyllä mulla ainakin näytti kone et oliko 1 vai 2 anturi kyseessä..Häntsy kirjoitti:Tuli putsattua molemmat liittimet ja valo pysyi poissa 5 päivää ja mcsf valo möllähti ajotietokoneeseen. Seuraava hoito on varmaankin liittimien uusiminen. Mutta kun noita etummaisia lambda-antureita on kaksin kappalein ja vikakoodi P2240 puskee niin pystyykö tuosta tarkentamaan kumpaa anturia herjaa vai onko arpapeliä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 lambda
^bank 2 on se puoli mihin 1 pytystä EI mene pakokaasuloiset.
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: 156 lambda
Minä kiitän ja kuittaan
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 156 lambda
Mikähä ny?
Muka Sparetolta oikeella osanrolla etin etulambaadan.
Vasen Spareton Bosch LS 7156 (0 258 007 156) ja oikealla orkkis.
Korjaushaavekohteena siis - 05 2.0JTS.
En vaan osaa...
Lämpövastus ompi rikki, siksi uusi haaveena.
Mistä oikee osa kohtuu järkirahaan?
Muka Sparetolta oikeella osanrolla etin etulambaadan.
Vasen Spareton Bosch LS 7156 (0 258 007 156) ja oikealla orkkis.
Korjaushaavekohteena siis - 05 2.0JTS.
En vaan osaa...
Lämpövastus ompi rikki, siksi uusi haaveena.
Mistä oikee osa kohtuu järkirahaan?
- Liitteet
-
- IMG_20201009_231715_copy_800x368.jpg
- (73.37 KiB) Tiedosto ladattu 438 kertaa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 lambda
Vasen on vanha malli, oikea on uusi.