Etelä-Saimaa lehti italialaisauton huoltohinnoista 7.12
Valvoja: Moderators
Etelä-Saimaa lehti italialaisauton huoltohinnoista 7.12
Lappeenrannassa ilmestyvä Etelä-Saimaa kirjoitti 07.12 mm.
Autojen huoltohinnoissa huikea hintahaitari
LAPPEENRANTA
MATTI RIIHELÄ
Autoilijat valittavat korkeita polttoainekuluja ja etsivät halvempaa tankkauspaikkaa. Todellisiin säästöihin voi päästä käsiksi kuitenkin ihan muualla: valitsemalla oikein autonsa huoltopaikan.
Polttoainepiheissä nykyautoissa, varsinkin ekotehokkaimmissa dieseleissä määräaikaishuoltojen kustannukset kipuavat äkkiä samalle tasolle polttoainekulujen kanssa.
Huoltohinnoissa pelivaraa on kuitenkin paljon enemmän kuin polttoaineiden hinnoissa. Sen on käytäntö osoittanut.
Italialaisauton omistaja huomasi 60 000 kilometriä ajetun auton huolto-ohjelmasta, että edessä oli jakohihnan vaihtotyö. Jakohihnan vaihto on urakka, joka on tavallista vaativampi. Huollossa sille varataan yleensä aikaa muutamasta tunnista kokonaiseen työpäivään.
Autonsa merkkihuoltoon soittanut autoilija kyseli vaihtotyön hintaa. Mitä maksaisi pelkkä jakohihnan vaihto? Hän sai vastauksen: 950 euroa.
Osat löytyivät,
työ hoitui
Yli viisi ja puolituhatta vanhaa markkaa oli sellainen summa, joka sai autoilijan haukkomaan henkeään. Hän päätti kysellä, josko joku toinen liike ottaisi urakan hoitaakseen hieman halvemmalla.
Kolmannessa liikkeessä tärppäsi. Kahdessa ensimmäisessä auton merkki tunnustettiin niin vieraaksi, ettei työtä otettu vastaan. Kolmannessa paikassa, haminalaisliikkeessä, samanlaisen auton kone oli avattu aiemminkin.
Haminalaisliike lupasi tehdä työn 150 eurolla, kunhan auton omistaja hankkisi itse tarvittavat osat, pari hihnaa ja kiristinrullat. Tarvikkeille kertyi hintaa yhteensä 303 euroa.
Vaihtotyö hoitui nopeasti, kun kaikki osat olivat kasassa. Parin päivän viive syntyi, kun merkkiliike "unohti" tilatun hihnan hyllyynsä, eikä lähettänyt sitä sovitusti matkahuollon kautta määränpäähänsä.
Että sillai...., mutta miksi osat piti hankkia tästä "merkkiliikeestä"?
Autojen huoltohinnoissa huikea hintahaitari
LAPPEENRANTA
MATTI RIIHELÄ
Autoilijat valittavat korkeita polttoainekuluja ja etsivät halvempaa tankkauspaikkaa. Todellisiin säästöihin voi päästä käsiksi kuitenkin ihan muualla: valitsemalla oikein autonsa huoltopaikan.
Polttoainepiheissä nykyautoissa, varsinkin ekotehokkaimmissa dieseleissä määräaikaishuoltojen kustannukset kipuavat äkkiä samalle tasolle polttoainekulujen kanssa.
Huoltohinnoissa pelivaraa on kuitenkin paljon enemmän kuin polttoaineiden hinnoissa. Sen on käytäntö osoittanut.
Italialaisauton omistaja huomasi 60 000 kilometriä ajetun auton huolto-ohjelmasta, että edessä oli jakohihnan vaihtotyö. Jakohihnan vaihto on urakka, joka on tavallista vaativampi. Huollossa sille varataan yleensä aikaa muutamasta tunnista kokonaiseen työpäivään.
Autonsa merkkihuoltoon soittanut autoilija kyseli vaihtotyön hintaa. Mitä maksaisi pelkkä jakohihnan vaihto? Hän sai vastauksen: 950 euroa.
Osat löytyivät,
työ hoitui
Yli viisi ja puolituhatta vanhaa markkaa oli sellainen summa, joka sai autoilijan haukkomaan henkeään. Hän päätti kysellä, josko joku toinen liike ottaisi urakan hoitaakseen hieman halvemmalla.
Kolmannessa liikkeessä tärppäsi. Kahdessa ensimmäisessä auton merkki tunnustettiin niin vieraaksi, ettei työtä otettu vastaan. Kolmannessa paikassa, haminalaisliikkeessä, samanlaisen auton kone oli avattu aiemminkin.
Haminalaisliike lupasi tehdä työn 150 eurolla, kunhan auton omistaja hankkisi itse tarvittavat osat, pari hihnaa ja kiristinrullat. Tarvikkeille kertyi hintaa yhteensä 303 euroa.
Vaihtotyö hoitui nopeasti, kun kaikki osat olivat kasassa. Parin päivän viive syntyi, kun merkkiliike "unohti" tilatun hihnan hyllyynsä, eikä lähettänyt sitä sovitusti matkahuollon kautta määränpäähänsä.
Että sillai...., mutta miksi osat piti hankkia tästä "merkkiliikeestä"?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Täällä ei kyllä ole mitään.. Ei ainakaan sellasta pajaa, jonka vaihtotyöhön voisi taas luottaa seuraavat 60 000km.TKalfa kirjoitti:Onko tietoa että olisiko Kymen dieselin tyylisiä vaihto homman osaavia liikkeitä Satakunnassa tai ainakin lähempänä kuin Haminassa?
Itse suuntasin 156 V6:n kanssa suosiolla Muukkoselle, Ähtävälle. Mulla oli tietysti "hieman" muutakin laitettavaa kuin pelkkä jakohihna, mutta saattaa olla, että ajelen nykyisen ja tulevienkin Roomeoiden kanssa ko. puljuun, vaikka ei olisi hihnan vaihtoa suurempaa tiedossa.
Tuo Ähtävä nyt ei ole paljon paskaakaan Haminaa lähempänä, mutta ihan mielellään sinne Alfalla ajelee ja jokusen roposen säästääkin. En ole kysellyt miten nyt asiat on, mutta jokunen aika sitten täällä Porin Deltassa ei Alfoihin hihnoja vaihdettu ollenkaan, koska siihen tarvittavat työkalut olivat niin helvetin kalliita..
Porin Delta-Auto ja hinta oli noin 1100 euroa. Kävin noin 2 viikkoa sitten. Tiskillä ajattelin että voi p*****e! No onneksi tuosta Muukkosesta olin täältä lukenut ja sinne täytyy suunnata. Ja tosiaan toi ajaminen nyt ei ole ongelma, mutta ajattelin jos kuitenkin olisi jossain lähempänä. Mitä tuo muukkosen huolto suurin piirtein kustantaa?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Heh.. Ja hyvällä tuurilla huollon tekee vielä joku niistä amispojista. Kiviniemi (se hassun näköinen setä) on siellä ainoa joka Alfoista jotain ymmärtää. Tosin sekin niin gonahtanut äijä, että voi jokusen osan unohtaa.TKalfa kirjoitti:Porin Delta-Auto ja hinta oli noin 1100 euroa.
Suosittelen ajelemaan Muukkoselle.. Säästöäkin tulee monta sataa euroa. Eiköhän se tee huollon n. 500 eurolla.
'¨TKalfa kirjoitti:Onko tietoa että olisiko Kymen dieselin tyylisiä vaihto homman osaavia liikkeitä Satakunnassa tai ainakin lähempänä kuin Haminassa? Alkaa olla tuo huolto jo pelottavan lähellä kun on jo 55t ajettu. Cuorella on varmaan ainakin tietoa.
Helmentien auto vaihtoi tohon Kappaan hihnan ja vielä toimii.Lisäksi autoon vaihdettiin kaikki nesteet samalla ja öljynsuodatin,hinta 550 euroa,eli ei paha.Kannattaa kysyä sieltä, onnistuu varmaankin myös Alfa-Romeoon.
-Lancia Kappa '96-
-BMW 320d '02-
-BMW 320d '02-
- Rocca
- Viestit: 159
- Liittynyt: 30 Syys 2004, 01:55
- Car(s): 2000 GTV -74 ja 156 2.5 -98. Aprilia Moto 6.5, 159 & 147
- Paikkakunta: Lahti
Sama pyynti oli Lahdessa Siltasella, jätin väliin ja kävin Muukkosella. Kuudenkympin huolto, hihnat, rullat ja kiristimet kuudensadan tuntumassa. Bensakulut pois ja vielä jäi hyvä mieli. Sähköpostilla tiedustelu onnistuu näppärästi, Muukkosen sivuilta löytyy oma kaavake kyselyyn tai huollon tilaukseen. Suosittelen.TKalfa kirjoitti:Porin Delta-Auto ja hinta oli noin 1100 euroa. Mitä tuo muukkosen huolto suurin piirtein kustantaa?
Senza cuore saremmo solo macchine!
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 28 Huhti 2004, 13:16
- Paikkakunta: kotka