Täältähän löytyi mielenkiintoinen topikki.

Itse mietiskelin viime kesänä, että mihin vaihtaisin silloisen 320d bemarini. Ajoja tulee nykyään todella vähän, mutta jonkinlainen vakuutettu/huollettu auto pitää työnantajan vuoksi löytyä. Ensin ajattelin E92 BMW 335i:n tai E60 M5 bemarin ostoa, koska tykkään tolkuttomasti nopeista autoista

Alffojakin mietin, mutta en erityisemmin perusta etuvetoisista autoista, joten en keksinyt sopivaa alffaa.
Nuo bemarit tuntuivat kuitenkin kohtuullisen tylsiltä valinnoilta, joten laajensin vaihtoehtoja Porschen suuntaan. 911 on kiva auto, mutta itselläni on tarve vähintään 4 istumapaikalle, joten tuo oli käytännössä poissa laskuista. Tässä vaiheessa huomasin, että tarjolla oli sopivasti hinnoiteltu shamppanjan värinen 2003 vuoden Maserati 4200GT manuaaliaskilla. Kävin katsomassa kyseistä autoa ja autohan sopi tilojensa puolesta täydellisesti tarpeisiini.
Erehdyin käymään koeajamassa kyseistä yksilöä ja nuo moottoriäänet oli niin addiktoivat, että näppeihinhän se jäi.

Ehdin hiukan jo fiilistellä autolla viimesyksynä, mutta tänä kesänä ois tarkoitus ajella sillä jo vähän enemmänkin. Viimeviikkojen keväiset kelit on olleet kyllä tuskaa, ku ei oo ihan vielä kehdannu ottaa autoa ajoon. Poltteet ois kyllä kovat.

Parin tuhannen kilsan ajokokemuksella oon kyllä toistaiseksi todella tyytyväinen valintaani. Mukava auto, joita ei tuu joka risteyksessä vastaan. Aluksi kyllä hiukan pelotti vaihtaa saksalaisesta italiaanoon, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole tullut vastaan mitään isompia teknisiä murheita(koputtaa puuta).
Nuo monien moittimat 4200GT:n takavalot ovat minunkin mielestäni rumemmat, kuin 3200GT:ssä olevat bumerangit, mutta 4200:n tekniikan huolettomuus käänsi oman kelkkani sen suuntaan. Moottorin jakopää on ketjulla, joten jakohihnasta ei tarvitse huolehtia ja kuten tässä ketjussa jo aiemmin mainittiin, niin kone on vapari, joten ei ole hajoavia turbojakaan. Tuossa kun on vaihteistokin perinteinen manuaali, niin ei ole edes niitä robottivaihteiston murheita, joista ulkomaan palstoilla kovasti kirjoitellaan(lyhytikäinen kytkin). Tuokin ongelma lienee vahvasti liioiteltu. Ilmeisesti kytkintä voi säästää käyttämällä vaihteistoa etupäässä sport moodissa, jolloin kytkintä luistatetaan vähemmän. Tämä toki taroittaa sitten hieman nykivämpiä vaihteenvaihtoja.
Hardcore 3200GT faneille voisin vinkata, että tuohon 4200:een on tarjolla takavalojen muunnossarja, jolla siihenkin saa nuo bumerangilamput. Tuo vaan on sen verta suolainen hinnaltaan, ettei ainakaan itseäni siitä syystä kiinnosta. Linkki valmistajan sivulle:
http://www.autoracingtechnik.com/produc ... Light.aspx. Jos en väärin muista, niin tuo setti kustantaa pari tonnia.
Eli ei muuta, ku rohkeasti ostamaan 4200:a! Kiva auto jolla tulee ajellessa aina hymy suunpieliin. Laitampas vielä kuvan tuosta omasta kulkineestani
Täytyy varmaan yrittää osallistua siihen vanajanlinnan Maseratin 100v tapahtumaan, jos vain suinkin aikatalujen puolesta passaa. Ois kiva nähdä muitakin maserateja. Varsinkin niitä vanhempia yksilöitä.