Häkä arvot koholla
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Häkä arvot koholla
juu, ei ole tietoa päästötasosta kun vakkarivian takia meni pajalle ja remmi oli vaihdettu aikaisemmin samana vuonna jossain. Vaikka mulla onkin "ekoalfa" niin silti pukkaa 1000-3000km välein ilmoitusta katin vajaatoiminnasta, joten vaikka katti on tod. näk. heikentynyt niin silti maukkaat arvot.
Re: Häkä arvot koholla
Sama show JTS:n kanssa kuin viime vuonna, häkä pyörii 0,5 paikkeilla kun sallittu taisi olla 0,2. Muut arvot ok, HC tosin noin 50/100 eli vähän koholla.
Päästömittaukset tehnyt paja suositteli heti katin vaihtoa. Lueskelin kuitenkin netistä, että korkea häkä viittaa aina liian rikkaaseen seokseen. Tämänhän voisi aiheuttaa lambdat (mittauksessa oli kyllä 1,002) tai kenties horottava ruiskusuutin. Ajattelin lähteä liikkeelle tulppien värin tarkastuksella. Jos joku on muita mustempi viittaisi sylinterikohtaiseen ongelmaan, eli todennäköisimmin siihen suuttimeen. Oon huomannut että kunnolla polkiessa maantiellä on savupilvi melkoinen, varsinkin näin kylmällä ilmalla. Se on kuitenkin vaaleaa pakokaasun väristä savua eikä mustaa. Jäähdytysneste hupenee myös, pitäisi tutkia onko vuotoja kannentiivisteen vian pois sulkemiseksi.
Päästömittaukset tehnyt paja suositteli heti katin vaihtoa. Lueskelin kuitenkin netistä, että korkea häkä viittaa aina liian rikkaaseen seokseen. Tämänhän voisi aiheuttaa lambdat (mittauksessa oli kyllä 1,002) tai kenties horottava ruiskusuutin. Ajattelin lähteä liikkeelle tulppien värin tarkastuksella. Jos joku on muita mustempi viittaisi sylinterikohtaiseen ongelmaan, eli todennäköisimmin siihen suuttimeen. Oon huomannut että kunnolla polkiessa maantiellä on savupilvi melkoinen, varsinkin näin kylmällä ilmalla. Se on kuitenkin vaaleaa pakokaasun väristä savua eikä mustaa. Jäähdytysneste hupenee myös, pitäisi tutkia onko vuotoja kannentiivisteen vian pois sulkemiseksi.
Re: Häkä arvot koholla
Imuvuodon korjauksen ja liittimien rassailun jälkeenkin oli CO ja HC korkealla. Selvästi rikkaalla käy. Kulkee hyvin mutta bensaa menee reippaasti. Vikakoodeja tulee ja menee lähinnä lambdoihin ja seokseen liittyen, mm. P0136, P0156 ja P0159 on ainakin näkynyt. Ennen oli pitkään pelkät P0420 ja P0430, mutta päästöt oli silloinkin viturallaan. Alkaa epäilyttää ruiskusuuttimien kunto. Täytyy viedä pajalle, jos enää ei mitään helppoa korjausta keksi. Alla käyrät MESistä, alussa tasakaasulla, sitten lämä tiskiin 2->3 ja hidastus. Lambdakäyrät näyttäisi äkkiseltään ihan hyvältä paitsi post-cateissa heittoa. Mites tuo max. ilmavirtaus?
http://www.dropbox.com/s/hdgepw7rwf2vinn/mes.jpg
http://www.dropbox.com/s/hdgepw7rwf2vinn/mes.jpg
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Häkä arvot koholla
Mielestäni nuo lambdasignaalitkin näyttävät liian tasaiselta, vai johtuuko vain tarkkuudesta?
Lambdan statuksenhan pitää mennä "Lean... Rich... Lean... Rich..." tasaisesti tasakaasulla, eli pysyä hetki alhaalla ja nousta jyrkästi ylös, pysyä hetki siellä ja taas jyrkästi alas. Siniaaltomaista käppyrää. Onko putkessa vuotoja? Pieni vuoto etu/takalambdojen välillä sotkee koko järjestelmän täydellisesti, mutta ei välttämättä näy liian suurena jäännöshappena putken päästä mitatessa.
Lambdan statuksenhan pitää mennä "Lean... Rich... Lean... Rich..." tasaisesti tasakaasulla, eli pysyä hetki alhaalla ja nousta jyrkästi ylös, pysyä hetki siellä ja taas jyrkästi alas. Siniaaltomaista käppyrää. Onko putkessa vuotoja? Pieni vuoto etu/takalambdojen välillä sotkee koko järjestelmän täydellisesti, mutta ei välttämättä näy liian suurena jäännöshappena putken päästä mitatessa.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Häkä arvot koholla
Takalambdat tarkistaa vaan sen että katti toimii.Aquatica kirjoitti:Mielestäni nuo lambdasignaalitkin näyttävät liian tasaiselta, vai johtuuko vain tarkkuudesta?
Lambdan statuksenhan pitää mennä "Lean... Rich... Lean... Rich..." tasaisesti tasakaasulla, eli pysyä hetki alhaalla ja nousta jyrkästi ylös, pysyä hetki siellä ja taas jyrkästi alas. Siniaaltomaista käppyrää. Onko putkessa vuotoja? Pieni vuoto etu/takalambdojen välillä sotkee koko järjestelmän täydellisesti, mutta ei välttämättä näy liian suurena jäännöshappena putken päästä mitatessa.
Taitaa olla etu lambadat vaihdon tarpeessa.
On näihin ennenkin törmätty kun bensaa menee paljon ajaessa.
Re: Häkä arvot koholla
Jahas, pidemmällä testilenkillä tulikin esiin selvä vika. Tasakaasulla etulambdat antavat aivan eri jännitettä, vihreä ja punainen viiva alla olevassa kuvassa. Kiihdytyksessä heräävät samoihin lukemiin. Kysymys kuuluu, kumpi noista on rikki? Toki voisi olla aika uusia molemmat. Osaako joku JTS-tietäjä sanoa paljonko MAFin kuuluisi näyttää maksimissaan?
https://www.dropbox.com/s/qxcuggr5agbo723/test1.jpg
https://www.dropbox.com/s/qxcuggr5agbo723/test1.jpg
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Häkä arvot koholla
^noi lambada käppyrät on varmaan ajossa? Otas piruuttas kuumalla koneella paikallaan, siten että pidät hetken tyhjäkäyntiä ja sitten parilla korkeammalla jenkalla ( 1800rpm ja 2500rpm vaikka noin) ota pelkkä kierrosluku kaveriksi. 460kg/h on luultavasti ok lukema, tarttee testata vedolla täysillä. Olen vetäny 2:sella tappiin. Alkaa haiskahtamaan maf-vialta, noit käppyrät on ihan persiistä. Mitäs koneella menty, jotenkin en usko molempien laajakaistojen vikaantumiseen ja näyttävät kuitenkin vastaavan terävästi. Antamasi vikakoodit viittaa maffiin, kuten myös kova kulutus.
Re: Häkä arvot koholla
Päivitystä taas. Syy ehkä selvitetty mutta oire ei, CO ja HC edelleen riivaa. Imuputki ja molemmat etulambdat vaihdettu. Suden persiiseen ei työ silti mennyt, sillä käyrät näyttääkin paljon paremmalta vihreetä takalambdaa lukuunottamatta: https://www.dropbox.com/s/r2no3e8op764t ... ambdat.jpg
Olisiko nyt näin, että katti on tosissaan hajonnut seokset pielessä ajellessa. Kertooko tuo vihreän viivan suoruus kyseisen anturin olevan rikki vai onko katti siltä puolelta sökö? Onnistuukohan katalysaattorien elvytys millään aineella vai onko uusittava koko värkki? Nämä kaikki oli muistissa ennen anturien vaihtoa: P1141, P1151, P0136, P0139, P0420.
PS. Voin luopua sopuhintaan vanhoista etulambdoista jos joku tarvitsee. Ainakin toisen pitäisi olla ihan tikissä.
Edit: kaikki käyrät on ajossa tallennettu ja mittarissa 211tkm
Olisiko nyt näin, että katti on tosissaan hajonnut seokset pielessä ajellessa. Kertooko tuo vihreän viivan suoruus kyseisen anturin olevan rikki vai onko katti siltä puolelta sökö? Onnistuukohan katalysaattorien elvytys millään aineella vai onko uusittava koko värkki? Nämä kaikki oli muistissa ennen anturien vaihtoa: P1141, P1151, P0136, P0139, P0420.
PS. Voin luopua sopuhintaan vanhoista etulambdoista jos joku tarvitsee. Ainakin toisen pitäisi olla ihan tikissä.
Edit: kaikki käyrät on ajossa tallennettu ja mittarissa 211tkm
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Häkä arvot koholla
Ettei peräti olisi keltainen, jossa vikaa? Jos katin jälkeinen lambda näyttää samantyylistä käppyrää kuin ennen kattia = katti ei muuta pakokaasuseosta (puhdista). Ehkä hieman arvailua, mutta jotenkin noinha nsen on toimittava?
Re: Häkä arvot koholla
Nyt vaihdettu lopulta imuputki, etulambdat ja katalysaattori. HC 15 ppm ja CO 0,05% Katti oli siis rikki aiempien seosongelmien takia.