Ilmastointi hiljeni, ovenkahva hajosi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ilmastointi hiljeni, ovenkahva hajosi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä nyt Alfa jaksaa taas kiusia. Kun sain sen vaihteeksi käymään niin ensin jäi ovenkahva Boxer33:n käteen ja sitten ilmastointi lopetti kompressorin pyörittämisen. Voi elämä :o

Ilmastoinnissa on kuulemma systeemi, joka lopettaa kompuran käytön jos kylmäaineen määrä pääsee liian alhaiseksi. Määrän voi ilmeisesti tarkastaa ilmastointivermeen putkistossa olevasta lasisilmästä, mutta tietääkö joku, mitä siellä pitäisi tai ei pitäisi näkyä? Ja toisekseen, onko kenelläkään tietoa missä kompressorin magneettikytkimen rele luuraa? Itse kytkin kyllä toimii kun siihen antaa 12 volttia.

Kahvan vaihto ei ollut kummoinen juttu, uusi kahva piti tietty ensin maalata ja lakata mutta vaihto sujui noin puolessa tunnissa. Tosin ovi piti ensin purkaa päreiksi.

Minkähänlaisia kuvia tuolla kameralla muuten mahtaa syntyä? Itse en pääse niitä katselemaan kuin läppärin kökkönäytöltä. Ainakin kuvia pitää aika rajusti pienentää ettei tule tukittua ihmisten kaistoja.
Viimeksi muokannut Rasvis, 28 Kesä 2003, 06:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmastointi hiljeni, ovenkahva hajosi

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Kahvan vaihto ei ollut kummoinen juttu, uusi kahva piti tietty ensin maalata ja lakata mutta vaihto sujui noin puolessa tunnissa. Tosin ovi piti ensin purkaa päreiksi.
Mullakin hajosi kahva juuri keskiviikkona hääviikolla. Tiippana ymmärsi hätäni ja toimitti uuden kahvan valmiiksi maalattuna minulle perjantaiksi. Sanoisin, että hyvää palvelua, kun ei edes erikseen veloittanut maalaamisesta!

Vaihtaminen ei tosiaan vie kuin puolituntia tupakkitaukoineen. Jokin homma onneksi helppoakin :roll:

Niin ja hajosi muuten täsmälleen samalla tavalla kuin sullakin näköjään. Tyyppivika.

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

vähäsen tietoa ilmastointijärjestelmästä, jos näistä olisi vaikka apua kopioitu vapaasti fiatin manuskoista:)

"Moottorin ohjausyksikkö saa ilmastointinäppäimeltä kompressorin käynnistyspyynnön laitteen ohjaimen ja nestepiirin painekatkaisimen kautta, jos ilmastointilaite on kunnossa ja nestepiirin paine on säädetyissä rajoissa. Ohjausyksikkö välittää sen jälkeen virran kompressorin releelle, edellyttäen, ettei jäähdytysyksikön käynnistämiselle ole muita esteitä (esim. moottori käy vain joutokäyntiä, tai kaasu on pohjassa tehokasta kiihdytystä varten)"

eli itse tarkistaisin kumminkin aluksi, että onko jäätymistunnistimen johto kiinni (se tutkii höyrystimen kennon pintalämpötilaa ja estää sen jäätymisen umpeen)


en tiedä miten tuossa mallissa se painekytkin on sijoitettu, mutta mareassa se sijaitsee kuivaimen yläpäässä, joka taasen on vasemman lokasiiven sisällä, muistaakseni 156 on juuri samanlainen systeemi ja kuivain on samoin sijoitettu.(vai muistanko väärin???)

ehkä ongelmana on se, että järjestelmästä on paineet kadonneet niin alas, että se alarajakaan ei täyty... (pyörikö kompura aiemmin melkein kokoajan?)

(jos näitä tietoja voisi soveltaa kysymääsi ongelmaan) :)
Viimeksi muokannut tsxm, 28 Kesä 2003, 03:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, tuosta samasta paikastahan ne tuppaavat hajoamaan ainakin, jos talvella murjotaan jäistä kahvaa. Tuossa kyseisessä yksilössäkin on ollut murtuma koko sen neljä vuotta mitä auto on mulla ollut, mutta on se päivittäisessä käytössä kestänyt kesät talvet. Boxer33:lla taisi olla joko enemmän voimaa tai huonompi tuuri 8)

Tiippana keräsi pisteet tuolla maalaamisella. Nostan hattua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

tsxm kirjoitti: eli itse tarkistaisin kumminkin aluksi, että onko jäätymistunnistimen johto kiinni (se tutkii höyrystimen kennon pintalämpötilaa ja estää sen jäätymisen umpeen)
Jep, hyvä idea. Tuollaisesta tunnistimesta en ole kuullutkaan, löytyy varmaan tuolta muiden ilmastoinnin kilkkeiden seasta mutta miltäköhän se mahtaa näyttää?

tsxm kirjoitti:en tiedä miten tuossa mallissa se painekytkin on sijoitettu, mutta mareassa se sijaitsee kuivaimen yläpäässä, joka taasen on vasemman lokasiiven sisällä, muistaakseni 156 on juuri samanlainen systeemi ja kuivain on samoin sijoitettu.(vai muistanko väärin???)
164:ssä taitavat kaikki hilut kompressoria lukuunottamatta olla kasattu tulipellin ja tuulilasin alareunan väliseen kaukaloon. Sieltä se painekytkinkin löytynee, mutta miltä sen pitäisi näyttää? Minä kun olen näiden vehkeiden kanssa koko lailla ummikko :oops:

tsxm kirjoitti:ehkä ongelmana on se, että järjestelmästä on paineet kadonneet niin alas, että se alarajakaan ei täyty... (pyörikö kompura aiemmin melkein kokoajan?)
Vaikea sanoa pyörikö se koko ajan, mutta viime aikoina magneettikytkin jäi koneen ollessa sammutettuna joskus naksuttelemaan edestakaisin itsekseen. Tiedä sitten mistä tuo johtuu. Voi kyllä olla, että kompurakin pyöri tiuhaan, sitä pyörimistä kun ei kutosessa oikein huomaa.

Kiitos!
- Epäkelpokeräilijä -

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

jäähdyttimen (edessä tai takana en muista kumminpäin!) on ilmastoinnin höyrystimen kennosto ja sen pinnassa on lämpötila-anturi= jäätymistunnistin (ehkä sellainen pieni metallinappi, johon menee sähköpiuha, varmaankin jossain siinä kennoston keskivaiheilla)

kuivain (ainakin omassani) on sellainen n.30-35cm pitkä alumiininvärinen putkilo ja sen toisessa (yläpäässä) on painekytkin, jonka liittimeen meni muistaakseni 3/4 piuhaa.

tuohon viimeiseen en osaa vastata.. :?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Ilmastointi hiljeni, ovenkahva hajosi

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kahvan vaihto ei ollut kummoinen juttu, uusi kahva piti tietty ensin maalata ja lakata mutta vaihto sujui noin puolessa tunnissa.
Olisit nyt samalla ehjän kahvan hommannut... :wink:
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

tsxm kirjoitti:jäähdyttimen (edessä tai takana en muista kumminpäin!) on ilmastoinnin höyrystimen kennosto ja sen pinnassa on lämpötila-anturi= jäätymistunnistin (ehkä sellainen pieni metallinappi, johon menee sähköpiuha, varmaankin jossain siinä kennoston keskivaiheilla)
Ahaa... Olenkin ihmetellyt mikä tökkeli siinä lauhduttimen kyljessä majailee. Sen liitoksen voisi tutkia ensimmäiseksi, liitinhän on siinä paraatipaikalla maantiesuolaa ajatellen. Ainakin tuossa 164:ssä on ilmastoinnin kenno syylärin etupuolella. Kun vierellä on vielä öljynlauhduttimen kenno, ei keulaan paljon enempää alumiinia mahdukaan :wink:

tsxm kirjoitti:kuivain (ainakin omassani) on sellainen n.30-35cm pitkä alumiininvärinen putkilo ja sen toisessa (yläpäässä) on painekytkin, jonka liittimeen meni muistaakseni 3/4 piuhaa.
Jeps, eiköhän tuokin ohjeen perusteella löydy. Hommahan alkaa hahmottua!

Vittorio Jano kirjoitti:Olisit nyt samalla ehjän kahvan hommannut... :wink:
Uups... :oops: Näin käy kun kymmenessä sormessa on seitsemän peukaloa. Nyt sen kahvan pitäisi näyttää freesimmältä.
- Epäkelpokeräilijä -

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Mulla 75:ssä kompressori alkoi napsua pois ja päälle kun ilmastoinnin kennon puhallin ei lähtenyt pyörimään. Ilmeisesti litkut ylikuumenevat, eikä laitteisto suostu pysymään päällä. Tästä opin ainakin sen, että kaikki irtonaiset johtimet on syytä kytkeä omille paikoilleen...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos ei sähkövika vaan epäilet nesteiden häviämistä,mikä voi olla oire vuodosta tai ihan normaalista vuosien kautta häviämisestä niin vie jollekkin ihan kylmälaite huoltajalle.Autoliikkeet tuppaavat velottaan täytöstä helposti 100e mutta "jääkaappi" firmat pyytävät n.20e.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastointi hiljeni, ovenkahva hajosi

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kyllä nyt Alfa jaksaa taas kiusia. Kun sain sen vaihteeksi käymään niin ensin jäi ovenkahva Boxer33:n käteen ja sitten ilmastointi lopetti kompressorin pyörittämisen. Voi elämä :o

Ilmastoinnissa on kuulemma systeemi, joka lopettaa kompuran käytön jos kylmäaineen määrä pääsee liian alhaiseksi. Määrän voi ilmeisesti tarkastaa ilmastointivermeen putkistossa olevasta lasisilmästä, mutta tietääkö joku, mitä siellä pitäisi tai ei pitäisi näkyä? Ja toisekseen, onko kenelläkään tietoa missä kompressorin magneettikytkimen rele luuraa? Itse kytkin kyllä toimii kun siihen antaa 12 volttia.
Tarkastuslasissa ei saa näkyä liian paljon ilmakuplia, sinun pitää vain ensin saada systeemi pelittämään :? . Rele sijaitsee mittariston takana olevassa releryhmässä (taisi olla taaimmainen). Tarkasta myös sulake (väliseinän takana vasemm. puolella).

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

silmä

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Nooh,tässä pikku tuubassa kirjotellaan et toi lasi silmään ku kyylää niin
kaman määrä jos on vähissä niin se pitäis näkyä paljon "vaahtoa" virta
uksena.Jos tästä nyt ketään selvää saa :shock:
T:Jukka

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ahaa, siinä silmässä ei siis kuulukaan näkyä mitään ennen kuin systeemi käy? Täytyy laittaa litku kiertämään, eikös siinä ole pakko-ohjausta kyllikseen jos vetää magneettikytkimelle virtaa jostain? Kylmäaine kai kiertää aina kun kompura käy?

Ricambi, onko se ilmastoinnin sulake se päävirtakaapeleiden viereen erilliseen jalkaan asennettu yksittäinen sulake? Ja huomasitko muuten privaattiviestin?

Pitäisikö kompressorissa muuten olla öljyä sisällä? Sen ympäristö näyttää huolestuttavan öljyiseltä, enkä oikein käsitä, mistä muualtakaan se olisi tullut kuin kompurasta. Muuten tuo konehuone pysyykin suht siistinä.

Onko tietoa mitä systeemin muuttaminen ympäristöystävällisemmälle kylmäaineelle maksaa? Varmaan menee ainakin kompuran tiivisteitä uusiksi? Freoniakin olisi kyllä tiedossa, mutta suostuukohan kukaan tankkaamaan systeemiä sillä?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Joo ei siellä simmussa näy mitään jos ei ole kannu käynnissä ja a/c päällä.
Jos on myrkyt vähissä ei kompuran pitäis edes kytkeytyä.Mun mielestä ko
mpuran öljyjä ei voi tarkastaa ennen kuin on tsydeemi tyhjennetty.Jos me
nee avaamaan täyttö plugin niin tulee freonit silmille :shock:
T:Jukka
PS:Omaan vaunuun(ei alfa)vaihdettiin freonin korvaava litku pari vuotta
sitten,olisko kama ollu L-49 tai R-49 8)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

XJ40 kirjoitti: PS:Omaan vaunuun(ei alfa)vaihdettiin freonin korvaava litku pari vuotta
sitten,olisko kama ollu L-49 tai R-49 8)
Joo Garrett sanoi mulle että jotain korvaavaa ainetta löytyy, taisi olla tuo R-49.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ahaa, siinä silmässä ei siis kuulukaan näkyä mitään ennen kuin systeemi käy? Täytyy laittaa litku kiertämään, eikös siinä ole pakko-ohjausta kyllikseen jos vetää magneettikytkimelle virtaa jostain? Kylmäaine kai kiertää aina kun kompura käy?

Ricambi, onko se ilmastoinnin sulake se päävirtakaapeleiden viereen erilliseen jalkaan asennettu yksittäinen sulake? Ja huomasitko muuten privaattiviestin?

Pitäisikö kompressorissa muuten olla öljyä sisällä? Sen ympäristö näyttää huolestuttavan öljyiseltä, enkä oikein käsitä, mistä muualtakaan se olisi tullut kuin kompurasta. Muuten tuo konehuone pysyykin suht siistinä.

Onko tietoa mitä systeemin muuttaminen ympäristöystävällisemmälle kylmäaineelle maksaa? Varmaan menee ainakin kompuran tiivisteitä uusiksi? Freoniakin olisi kyllä tiedossa, mutta suostuukohan kukaan tankkaamaan systeemiä sillä?

Juuri se sulake. Ok, katsotaan.

Joo, systeemissä on voiteluöljyä jokunen desi. Kompressori voi vuotaa akselitiiviisteestä, jos on öljyinen voipi olla että aineet ovat karanneet :(

Kuivaimen yhteydessä on ns. "Trinary switch" joka haistelee järjestelmän painetta, kun paine nousee kytkin käynistää tuulettimen ja jossain vaiheessa kytkee elektromagneetinkin irti, samaten jos paine on liian alhainen kytkin estää kompuran kytkeytymisen => jos olen ymmärtänyt oikein niin kompura voi vaurioitua jos sitä käyttää tyhjänä eli voitelu ei pelaa.

Asensin autooni v.2002 tuon manuaali-ilmastoinnin ja tarvittavat osat täyttäessäni järjestelmän olivat:

1.Paisuntaventtiili (vanha vuoti)
2.Kuivain
3.O-renkaita
4.Kylmäaine r413c 1,1 Kg
5.Kompressoriöljyä 1 dl
6.Koeponnistus
7.Pientarvikkeet (Mitähän nekin ovat? Esintyy kuitenkin kaikissa laskuissa :silly: )

Paikka oli Tampereella ja firma Tampereen Autokylmä Oy

Asiallinen kaveri joka teki hyvin työnsä ja neuvoi sekä opasti kylmäkoneiden saloihin :)

yht: 231,72 Eur.

ps. olen kuullut että vanha kunnon freoni oli kylmäaineena paljon tehokkaampaa. Tietäispä mistä sitä saisi?

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

Juu, kompura voi vaurioitua, jos sitä "kuiviltaan" pyörittää

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ahaa, täytyy sitten varmaan ensin hiukan (ja vain hiukan!) pyörittää sitä kompuraa ja tutkia josko silmässä kuohuu. Jos aine näyttää olevan vähissä niin viedään sitten kompura huoltoon, toivottavasti öljyvuoto ei ole rikkonut koko kompressoria :o
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Tuosta kahvastahan tuli oikein mainion näköinen! Itse tuhosin tuona samaisena päivänä myös oman 33:sen kahvan. Sekin korjaantui alle puolessatunnissa. Olenkin muuten eri reilu kaveri, kun ensin saa tyypit Scuderian Alfasta, niin kiitokseksi pannaan kahva paskaks.. Edelleen aidosti pahoillaan!! Oli muuten miellyttävä auto ajaa, täydellinen vastakohta omaan, vaikka kulkupuoli taitaa olla about samaa luokkaa. Eritoten epäilin nopeusmittarin näyttämää, kun 120 vauhdissa tais kierrokset olla hiukka alle 3000 -> omassani hiukka alle 4000!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei tuosta käy sua syyttäminen, olihan siinä tosiaan se halkeama jo ennestään. Huonoa tuuria vaan... :roll:

Kulkupuoli on tosiaan perstuntumalta suunnilleen samaa luokkaa, Kuusnepa tosin kelaa huippuja enemmän mutta mitäs väliä niillä Suomessa on. Haen ruiskusuuttimet huomenna pesusta, josko auto sitten kulkisi paremmin. Olivat nimittäin koko lailla täynnä paskaa, ihme, että auto kävi niinkin hyvin kuin kävi :?

Kyllä sen nopeusmittarin pitäisi näyttää tarkalleen oikein. 205/50-16 talvikumeilla heittoa oli 120:n nopeudessa +5, 215/45-17 kesäkumpat vievät kai sen näyttämän hyvinkin tarkalleen oikeaksi. Se talvirengaslukema on GPS:llä mitattu, luulisi olevan kohdallaan.

Niin, vaikka itse sanonkin niin siinä uudessa kahvassa on nyt parempi pinta kuin muissa vaikka sen parvekkeella spraylla vetäisin. Muut kahvat maalanneella maalarilla taisi olla kiinnostus hukassa :evil:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kysäisin Alppilan Autohuollosta tuota kompurajuttua, sanoivat ettei noita juuri voi korjata. Ei kuulemma saa osia eivätkä remontit toisekseen tahdo onnistua. Uusi kompura maksaa sitten riittävästi... :cry: Pitänee laittaa turhat sisäelimet myyntiin.
- Epäkelpokeräilijä -

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: toivottavasti öljyvuoto ei ole rikkonut koko kompressoria :o
Jos se öljy on tullut kompuranpohjasta olevasta "hätäventtiilistä" joka laukeaa päästäen paineita ulos (aineet haihtuneet, nesteessä oleva öljy jäänyt todistusaineeksi), jos sähköiset kytkimet eivät rajoita paineen nousua (ainakin omassa on sellainen ja uskoisin, että kaikkien kompuroiden pohjassa on "hätäventtiili"?). Eli, jos aineet ovat karanneet sitä kautta?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, onko se kompressoriöljy samassa tilavuudessa kylmäaineen kanssa eli siis sen seassa? Sittenhän tuo voisi kyllä olla mahdollista, toisaalta on se kompura ollut öljyinen jo jonkin aikaa ja ilmastointi on silti pelannut. Tuskin tuo päästö on siis ainakaan laakista tapahtunut.

Kaverilla olisi kyllä uudenkarheita Toyotan kompressoreita tiedossa, käytännössä ilmaiseksi. Tuollaisen adoptointi Alfaan voi vain olla hiukan vaativaa; ainakin Tojon kompuraa pyörittää moniurahihna ja Alfan kiilahihna, Tojon painekytkimet yms. on sijoitettu kompressorin kylkeen (mikä ei sinänsä haittaa), paineputkien liitännät ovat erilaiset ja kiinnityskorvakkeetkin varmasti eri paikoilla. Kyseenalaista, kannattaako noin epäsopivaa mokkulaa alkaa timpuroimaan Alfan nenälle sopivaksi.

Sulo Vilén sanoisi varmaan "Ai halvalla?" :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin