147 hihna poikki

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

Ostin noin kuukausi sitten 160 000 ajetun 2005 120HV 147:män
Myyjä väitti edellisen omistajan vaihtaneen jakohihnan "juuri". No tänään sitten kun autoa käynnistiin niin 5min käynnin jälkeen auto sammui eikä lähtenyt enää käyntiin.

Hinurilla huoltoon, jossa todettiin hihnan hampaiden lähteneen!!
Saivat tänään korjaamolla koneen käyntiin, mutta käy ontuen.

Kysyisinkin arvioita rempan hinnalle?

Ja onkohan mitään saumaa saada korvauksia myyjäliikkeeltä. Väittivät hihnaa juuri vaihdetuksi, eli valehtelivat. Huoltokirjaan toki merkattu hihnan vaihto mutta ei minkään liikkeen leimaa.
Mainittakoon vielä, että liike väitti öljyjenkin olevan juuri vaihdettu mutta aikamoiset litkut oli koneessa kun vaihdatin
Viimeksi muokannut Naaparahka, 08 Huhti 2014, 12:19. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pitäisihän tuohon liikkeen osallistua, rempan hinta kait 1000-1500 riippuen vahingoista.
Voihan hihna olla vaihdettu, mutta ei kiiristintä tai jätetty hihna löysälle.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Tottakai myyjäliike korvaa remontin - selvä tapaus.

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

No perhana. Mäkin ostin tossa joku pari-kol kuukautta sitten 147:n ja siinäkin on tietojen mukaan hihna vaihdettu 2012 ja alle 20tkm sitten, mutta ei minkään liikeen leimaa tms. Vähän pelko perseessä ajelen itsekin. Pitäs kurkata suojakotelon alle kyllä hetimiten miltä siellä näyttää, onko yhtään edes sen näkönenkään että olis vaihdettu. Hihna ja kirististin + vesipumppu on merkinnän ja tarrojen mukaan laitettu. Tosin siltikin jää vielä tasapainohihna hilppeineen kysymysmerkiksi. Ei ole mahdotonta tuossa sun autossasikaan että edellinen omistaja on vaan merkinnyt hihnanvaihdon ennen myyntiä, "että menee vähän paremmin kaupaksi" kun on hihnakin just vaihdettu. Täysin tätä mahdollisuutta en tietenkään itsekään voi poissulkea omassani. Kuinkahan kauan liikeen "takuu" kantaa tuollaisen 147:n hintaisen ajokin kanssa?

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mulla on tosta kokemuksia, ehkä jopa neuvoja. 044-7300500
..ammattina autoslalom..

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Liikkeen nimi vaan esiin. Autoa ostavilla kuitenkin google hyrrää ja kaikki julkisuushan on myönteistä julkisuutta vai miten se oli 8)
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Toisaalta, jos liikkeen tiedot on se, mitä huoltokirjassa lukee ja mahd. myyjä sinne sanonut... :roll: Siinä on oikeasti mahdotonta tehdä mitään, käytännössä. Myyjä voi tehdä rikosilmoituksen/tutkintapyynnön aikaisemmasta omistajasta, jos ei pysty todentamaan jakopään tekemistä hänen toimestaan (eli jos ennen myyjää omistajana ollut on itse tehnyt, eikä ole kuitteja tai mitään, eikä voida näyttää hihnan olleen siinä kunnossa kuin sen tuossa iässä/kilometreissä pitäisi tai voisi olla, on se kusetusta. Jos taas on edes kuitti hihnasarjasta sillä aikaisemmalla omistajalla, taitaa mennä hankalaksi. Jos on teettänyt jollain yrityksellä, kuitti täytyy löytyä - viimeistään itse yritykseltä. Ja sitten vastuuasiat voipi ollakin siellä päässä). Ja sitärataa.

Mutta ehkä ensin selvittää, mitä myyjä on mieltä tai tietää. Jos alkaa rutisemaan asiattomasti vastaan niin nimi esiin; saattaapi oppia olemaan.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Athrez »

3kk takuuthan ne taitaa mun mielestä antaa aina käytetyissä autoissa, mut sitä en mene sanomaan et mitä kaikkea ne korvaa. Mut jos ne kerran on kehunu hihnan kuntoa niin luulis et sillon ovat korvausvelvollisia, vaikka syy ei välttämättä olisikaan heidän vaan edellisen omistajan. Kiinnostuksella jään seuraamaan tätä keskustelua
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Athrez kirjoitti:3kk takuuthan ne taitaa mun mielestä antaa aina käytetyissä autoissa, mut sitä en mene sanomaan et mitä kaikkea ne korvaa. Mut jos ne kerran on kehunu hihnan kuntoa niin luulis et sillon ovat korvausvelvollisia, vaikka syy ei välttämättä olisikaan heidän vaan edellisen omistajan. Kiinnostuksella jään seuraamaan tätä keskustelua
Mulla oli ainakin 6 kk, kahta viikkoa ennen vastuun loppumista korjautin vaihdelaatikon.
Eikä myyjäliike edes rutissut asiasta vaan antoivat sijaisauton.

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

Kiitos nopeista vastauksista!
Tänään aamulla kävin korjaamolla Alfaa katsomassa, yhden sylinterin venttiilit on menny ja lasku koko huollosta 1500-1600€!
Pitänee autoliikkeeseen ottaa yhteys ja soittaa kuluttajaneuvontaan. Taitaa olla liike vaan melko yhteystyökyvytön mitä googlaamalla juttua löysin...
Kyseessä DH-auto Raisiossa.
Oston yhteydessä kuulin, että Alfan edellinen omistaja vaihtoi toiseen Alfaan. Olisiko kenties jonkun foorumilaisen vanha Alfa mulla. FGO on rekkarin alku ja auton väri musta.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ihan näin sivukysymyksenä, oliko siellä paikalla myymässä hieman heeko soomi keel puhuva miesmyyjä? Olen itsekin ko. liikkeeseen kerran sortunut eksymäänn tilapäisen mielihäiriön johdosta, en kyllä enää ikinä uudestaan...

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

Shuttle kirjoitti:Ihan näin sivukysymyksenä, oliko siellä paikalla myymässä hieman heeko soomi keel puhuva miesmyyjä? Olen itsekin ko. liikkeeseen kerran sortunut eksymäänn tilapäisen mielihäiriön johdosta, en kyllä enää ikinä uudestaan...
Olihan siellä juu. Toivottavasti kukaan ei vahingossakaan enää eksy ko. liikkeeseen!
Ostamani Alfa oli edullisempi kuin muut vastaavat, mutta muuten todella siisti ja merkkihuollossa huollettu. Ajattelin ostaesssni, että voi huoltoihin vähän investoida kun itse auton sai edullisesti.

Soitin tuossa äskön kuluttajaneuvontaan ja kehottivat kirjallisen vaatimuksen liikkeeseen laittamaan. Luulen etteivät kyllä mitään vastaa.
Venttiilirempan tekevä korjaamo suostuu kuulemma myös ilomielin todistamaan, ettei hihna todellakaan ollut "juuri vaihdettu".

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kerran olen tuolla DH-puljussa käynyt ja melkein pelkkää p....a myyjä höpötti. Auton merkki oli melkein ainoa fakta.

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja arv »

Täällä on mainioita ohjeita:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/au ... he-autossa
Täältä löytyy valmiita lomakkeita:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... klamaatio/

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Kannattaa muistaa seuraava.

1. Myyjälle ensimmäisenä kysely rikkoontumisen korvaamisesta, myyjälle on annettava mahdollisuus korjata virhe.
2. Myyjä ja ostaja yhdessä sopivat korjausmenettelystä, ei ostaja yksin "salaa" myyjältä vie korjaamolle ja ilmoita sitten "vaihdettiin kone kun se oli hajalla".
3. Riitatilanteessa yhteys kuluttaja-asiamieheen.
4. Myyjä ei ole rikollinen ennen tuomiota.

Helposti näköjään myyjä kuin myyjä on näissä nettikeskusteluissa roisto eikä asioita aina hoideta ostajankaan puolelta kovin kauniiseen sävyyn varsinkaan että ennen kirjoittamista oltaisiin asiallisesti myyjään yhteydessä.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Athrez »

UupunutRomeo kirjoitti:Kannattaa muistaa seuraava.

1. Myyjälle ensimmäisenä kysely rikkoontumisen korvaamisesta, myyjälle on annettava mahdollisuus korjata virhe.
2. Myyjä ja ostaja yhdessä sopivat korjausmenettelystä, ei ostaja yksin "salaa" myyjältä vie korjaamolle ja ilmoita sitten "vaihdettiin kone kun se oli hajalla".
3. Riitatilanteessa yhteys kuluttaja-asiamieheen.
4. Myyjä ei ole rikollinen ennen tuomiota.

Helposti näköjään myyjä kuin myyjä on näissä nettikeskusteluissa roisto eikä asioita aina hoideta ostajankaan puolelta kovin kauniiseen sävyyn varsinkaan että ennen kirjoittamista oltaisiin asiallisesti myyjään yhteydessä.
Olen kyllä samaa mieltä tästä. Kannattaa varmaan Naaparahka säilyttää tai ottaa kuva entisestä hihnasta ja käydä juttelemassa pikemmiten myyjän kanssa. Todisteiden säilyttäminen ja kaikki vaan mahdollisesti kirjallisena niin silloin asiat tuntuu selviivän parhaiten.
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Äläkä missään nimessä anna korjaamon tehdä töitä, ilman selvitystä myyjän kanssa.

Tämä on marssijärjestys, jolla homman pitäisi toimia:

1) Konerikko (tai muu vaurio) -> heti ensimmäisenä yhteys myyjään, kun mahdollista. Jos auto jättää tien päälle ja on hinausturva, hinautus lähimmän korjaamon pihaan.
2) Myyjäliikkeeseen yhteys, kertovat kuinka edetään - esim. juuri lauantaina sattuneessa casessa sanoivat, että firma minkä pihassa auto on, voipi tutkia mikä on vikana ja on yhteydessä suoraan myyjään
3) Myyjä joko kertoo, että k.o korjaamo hoitaa homman kuntoon, ehdottaa kaupanpurkua tai hinnanalennusta tai vaihtoa toiseen autoon, korjaa vian itse tai hommaa itse paikan jossa auto korjataan

Ja muistakaa nyt hyvät hyssykät: kyse ei ole TAKUUSTA vaan VIRHEVASTUUSTA. Takuu on lisäpalvelu, jonka myyjä tarjoaa halutessaan - useimmiten rahaa vastaan. Virhevastuu on 6kk ja sisältää kaiken, mitä ei luokitella normaaliksi kuluvaksi osaksi (eli esim. suhteellisen vähän ajettu moottori ei ole kuluva osa, jos sieltä päättää vaikkapa kampiakseli antautua. Tai öljypumppu, tai tuollainen. Sen sijaan kytkin, laturi ymv. on poikkeuksetta kuluvia osia ja jopa näissäkin tilanteissa myyjä voi tulla vastaan tai maksaa vaikka koko lystin).

Ja virhevastuu on tosiaankin lakiin kirjattu. Käsittääkseni siitä voi päästä irti tasan tarkkaan ja vain ja ainoastaan myymällä auto korjattavaksi, jonka täytyy olla täysin päivänselvää papereista lähtien. Tästäkään en ole varma, jos asia näin on. Hankala tilanne tulee, jos auto on kuitenkin täysin ajokunnossa, mutta myydään kunnostettavaksi ja tulee joku ongelma - jos auto on kuulemma ajokunnossa, mutta myydään silti kunnostettavaksi ja siitä sitten leipookin kone - en tiedä mitä sitten tapahtuu. Kuluttajaneuvoja todennäköisesti tietää.

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

Liikkeestä sanoivat ettei MIKÄÄN AUTOLIIKE kuulemma vastaa alle 5000€ autoista....

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Kuluttaja-asiamies palauttanee kaverin maanpinnalle.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja willez »

Meijän äijä osti tuolta myös auton,kuulema myyjät olivat juurikin jotain kosovon poikia. Sai niin hyvät rahat vanhasta kärrystä joten kaupat tehtiin. Ei ole kyllä ollut tarvetta sen jälkeen olla yhteyksissä liikkeeseen,onneksi :)

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Kuluttajaviraston tiedotteesta poimittua.

Pistä sinne autoliikkeeseen kirjallinen valitus ja jos eivät reagoi niin lautakuntaan valitus.
Elä korjauta sitä vielä
Edit: linkki koko tokumenttiin. http://www.kuluttajavirasto.fi/File/402 ... upassa.pdf
Jakohihnan katkeaminen
Kuluttajavalituslautakunnan (nykyisin Kuluttajariitalautakunta) vakiintuneen tulkinnan mu-kaan jakohihnan pitää kestää vähintään valmistajan laatiman huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli. Jos hihna katkeaa aikaisemmin, kyseessä on virhe. Myyjän korjattavaksi tulevat tällöin myös hihnan katkeamisesta aiheutuneet seurannaisvahingot, yleensä moottorinkor-jauskustannukset.
Vaikka kuluttaja ei olisi vienyt autoa huoltoon ennen jakohihnan vaihtovälin täyttymistä, sil-lä ei ole vaikutusta myyjän vastuuseen. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa vika olisi ollut ennakoitavissa huolto-ohjelman mukaisessa tarkastuksessa.

Autosta annetut tiedot
Myyjän antamilla tiedoilla on suuri merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Kuluttaja ei voi ve-dota virheenä sellaiseen havaitsemaansa vikaan tai puutteeseen, josta hänelle on kerrottu en-nen kaupasta päättämistä. Riitatilanteessa myyjän on osoitettava, että on kertonut tällaiset tiedot ostajalle. Viat ja puutteet onkin syytä merkitä kauppakirjaan.
Yleisluontoinen ilmaisu ”myydään korjattavaksi” tms. ei riitä. Vika pitää yksilöidä esimerkiksi ilmaisulla ”myydään moottorin osalta korjattavaksi”.

Väärä tieto
Väärä tieto voi olla esimerkiksi virheellinen tieto auton iästä. Virhevastuun syntymisen kan-nalta ratkaisevaa on, että auton käyttöönottoajankohta eli ensirekisteröintiajankohta on il-moitettu oikein. Käyttöönottoajankohta ilmoitetaan yleensä vuoden, joskus myös kuukauden tarkkuudella.
Auton ns. vuosimalli tai valmistusvuosi voi poiketa käyttöönottovuodesta. Vuosimallilla tai valmistusvuodella on merkitystä vain, jos myyjä on nimenomaan ilmoittanut auton olevan jotain tiettyä vuosimallia tai ilmoittanut auton valmistusvuoden.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Kirjoittelen nyt vielä omia kokemuksia, kun suuni kerran jo aukaisin. Alfan oston jälkeen tein reklamaation (kirjallisena) rikkoutuneesta pyyhkijänmoottorista. Vaikka osa oli halpa, jaksan vängätä vaikka maailman tappiin tarvittaessa. Etenkin, kun myyjäliikkeen vastaus asialliseen reklamaatiooni sisälsi vähättelevää tekstiä capslockilla kirjoitettuna (eri liike siis). Kuluttaja-asiamies ihmetteli aluksi auton halpaa hintaa suhteessa kilometreihin ja vuosimalliin, mutta kun valotin, ettei näissä hintataso mitenkään korkea ole -> ehdottomasti takuuseen, kun ei ole kuluva osa. Eli ostohinnalla on siis joskus JOTAIN vaikutusta, eri asia miten paljon halvemmalla aloittaja on autonsa nyt hankkinut. Suosittelen silti olemaan yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, jos keskustelu ei ole hedelmällistä, hän osannee arvioida tilanteen parhaiten (vai kuluttajaneuvojako se nykyinen termi on?). Tapauksessani ei riittänyt, että referoin kuluttaja-asiamiehen kannan (sillä kai uhkaillaan usein), vaan hänen piti henkilökohtaisesti soittaa liikkeeseen. Tämän jälkeen ääni kellossa muuttui ja alatyylin tekstiä pinsiöläisen liikkeen taholta ei enää tullut.

Samassa yhteydessä kysyin myös kuluttaja-asiamiehen kantaa siihen, että Alfan myynti-ilmoituksessa oli varustelistalla cruise, mutta sitä ei autossa todellisuudessa ollut. Hänen mielestään minun kannatti ehdottomasti vaatia korvausta siitäkin, koska sen puuttumisesta ei erikseen kauppakirjassa mainittu. Onneksi olin ottanut nettiauton ilmoituksesta printscreenin, vaikka ilmoitus poistettiinkin pikavauhtia. Puuttuvasta cruisesta sainkin korvauksena liikkeeltä uuden kesärengassatsin. Aloittajan tapauksessa voi mielestäni vedota siihen, että vasta vaihdettu jakohihna on ollut yksi oston kriteeri, ja onhan sinulla dokumenttina siitä ainakin huoltokirjan merkintä. Oliko peräti myynti-ilmoituksessa ja otitko ilmoitusta talteen? Kauppakirjassa ei siis tarvitse olla lueteltuna kaikkia varusteita tai tehtyjä huoltoja, vaan päin vastoin siihen on kirjattava, jos jokin ennalta ilmoitettu tieto ei päde. Ennen kuin reklamaation lähetät, kannattaa lukea huolella, ettei siinä ole mitään mihin myyjäliike voisi takertua. Liike sitten selvitelkööt edellisen omistajan kanssa, kuka on fuulannut ja ketä, mutta mielestäni liike korvaa sinulle. Tsemppiä ja periksi ei kannata antaa, jos on oikeassa!
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

On tämä kyllä loistava foorumi, eipä kyllä voi muuta sanoa :mrgreen:

Jos itse olisin samassa tilanteessa (melkein olinkin), edellisistä postauksista on suuri apu asiaa selvitellessä :P

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

Tilannepäivitys pitkästä aikaa.
Koneremppa maksoi 1200+tulpat+hihnan vaihto. Koska DH-auto ei suostunut korvaamaan vahinkoa, on homma nyt kuluttajariitalautakunnassa ja päätöstä odotetaan 6kk päästä.
Uusista venttiileistä Alfa ei kauaa nauttinut, kun viime viikonloppuna myrskyssä puu kaatui Alfan päälle ja auto meni lunastukseen. Joku saa nyt konerempatun auton AVK:sta ostaa.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kuluttajariitalautakunnan päätöksillä ei taida olla mitään merkitystä, varmana et saa tuollaisesta firmasta mitään rahaa.

Niiden ei ole pakko noudattaa päätöstä ja jos eivät noudata asia julkaistaan jossain Kuluttaja-lehdessä jota lukee joku harva suomalainen.
Eli ei mitään pelotetta tai pakkoa.

Netissä näkyy myös kyseinen musta lista, mutta tälläkin hetkellä siellä näkyy vain jotain vuoden 2011 päätöksiä.

Naurettava koko lautakunta!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Paitsi että kuluttajariitalautakunnan lausuntoa voi hyödyntää käräjillä. Ja se useimmissa tapauksissa, käsittääkseni, määrätään sitten käytännössä lautakunnan lausunnon mukaisesti.
Eli jos lautakunta on sitä mieltä, että yritys maksaa summan X, niin ne myös pistetään maksamaan se. Harvempi lähtee oikeasti käräjöimään edes, vaan kiltisti "sovittelun" kautta hoitavat asian sitten loppuviimein...

Ja kuten sanottu, sikäli kun on ensinnäkin sanottu hihna juuri vaihdetun SEKÄ siitä on leima... Se, että huollon yhteydessä sitten tarkistaneet ja todenneet hihnan olevan ajetun näköinen, ei vielä mitään tarkoita. Hihnaan tulee hyvinkin nopeasti jonkinasteista kulumaa tai jälkeä, joten voi olla "juuri vaihdettu" (esim. 10tkm sitten). Sikäli kun näin käy, tekijäliike on vastuussa - tai sitten myyjä. Jos myyjä on teettänyt (oliko päivämäärää leimasta edes? Edelliseen omistajaan oltu yhteydessä? Sikäli jos edellinen omistaja ei ole sitä teettänyt vaan liikkeelletulon jälkeen teetetty, myyjä on vastuussa, vaikka olisi teettänyt työn muualla. Fakta on, että työn tilaaja on vastuussa työtuloksesta).

En nyt äkkiseltään jaksanut kahlata keskustelua alusta loppuun läpi, joten saatoin toistaa jo jotain sanottuakin. Tai puhua jopa itseäni ristiin, mikä ei olisi uutta näin kevyen humaltilan aikana :D

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

Edelliseen omistajaan olen yrittänyt olla yhteydessä, mutta ei suostu vastaamaan kyselyihin...
Kaikki muut huollot, kaikki öljynvaihdotkin mukaan lukien edellinen omistaja on teettänyt huollossa ja leimat löytyy. Onkin omituista, että yht'äkkiä hihna olisin teetetty jossain mistä ei leimaa saa.
Ja todettakoon, että tällaisia hihnojen katkeamisia on kyseisen liikkeen autoissa ennenkin tapahtunut kuulopuheiden mukaan.

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

jmi kirjoitti:Kuluttajariitalautakunnan päätöksillä ei taida olla mitään merkitystä, varmana et saa tuollaisesta firmasta mitään rahaa.

Niiden ei ole pakko noudattaa päätöstä ja jos eivät noudata asia julkaistaan jossain Kuluttaja-lehdessä jota lukee joku harva suomalainen.
Eli ei mitään pelotetta tai pakkoa.

Netissä näkyy myös kyseinen musta lista, mutta tälläkin hetkellä siellä näkyy vain jotain vuoden 2011 päätöksiä.

Naurettava koko lautakunta!
Niin eihän tuolla lautakunnalta pakkovaltaa ole käytössään, mutta nimi mustalla listalla+ tieto merkinnästä vaikkapa juuri Alfafoorumilla ja muillakin foorumeilla on liikkeelle negatiivista julkisuutta. Googlaamalla ihmiset tietoa usein etsivät ja luulen, että jonkun ostopäätökseen saattaa vaikuttaa se kun lukee mustan listan merkinnästä DH-autosta.

Vielä kerran sanon kehoituksena kaikille: Katsokaa tarkkaan mitä ostatte DH-vaihtoautokeskuksesta.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Naaparahka kirjoitti:
jmi kirjoitti:Kuluttajariitalautakunnan päätöksillä ei taida olla mitään merkitystä, varmana et saa tuollaisesta firmasta mitään rahaa.

Niiden ei ole pakko noudattaa päätöstä ja jos eivät noudata asia julkaistaan jossain Kuluttaja-lehdessä jota lukee joku harva suomalainen.
Eli ei mitään pelotetta tai pakkoa.

Netissä näkyy myös kyseinen musta lista, mutta tälläkin hetkellä siellä näkyy vain jotain vuoden 2011 päätöksiä.

Naurettava koko lautakunta!
Niin eihän tuolla lautakunnalta pakkovaltaa ole käytössään, mutta nimi mustalla listalla+ tieto merkinnästä vaikkapa juuri Alfafoorumilla ja muillakin foorumeilla on liikkeelle negatiivista julkisuutta. Googlaamalla ihmiset tietoa usein etsivät ja luulen, että jonkun ostopäätökseen saattaa vaikuttaa se kun lukee mustan listan merkinnästä DH-autosta.

Vielä kerran sanon kehoituksena kaikille: Katsokaa tarkkaan mitä ostatte DH-vaihtoautokeskuksesta.
Ei muuta kuin oikeuteen ja vaatia huijaamisen vuoksi liiketoimintakieltoa. Netistä kun katsoo niin on se montaa muutakin huijannut ja jättänyt vastuunsa hoitamatta.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Käsittämöntä touhua.Autoliikkeen piikkiin pitäisi mennä koko lysti.Pikku vinkki:riita tilanteessa/tai mahd alkavassa.Kun otetaan myyjään yhteyttä,niin aina ilmoittaa puhelun alussa,että nauhoitan tämän puhelun,kummasti yleensä alkaa yhteistyö :!:

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mustalla listalla edelleen ratkaisuja vuodelta 2010-2011 http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/mustalista/ . Miksei siellä voi näkyä vaikka kaikki ratkaisut? Sinunkin DH-auto-asiasi voi näkyä siellä ehkä viiden vuoden päästä. Sitä ennen liike on vaihtanut jo nimeä jne.

Eikä käräjille kannata lähteä tonnin parin riidasta.

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): VW Polo GTI -18
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Näkyypähän ainakin tämä juttu ja pari muutakin juttua jos joku googlaa DH-autoa.

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

jmi kirjoitti:Mustalla listalla edelleen ratkaisuja vuodelta 2010-2011 http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/mustalista/ . Miksei siellä voi näkyä vaikka kaikki ratkaisut? Sinunkin DH-auto-asiasi voi näkyä siellä ehkä viiden vuoden päästä. Sitä ennen liike on vaihtanut jo nimeä jne.

Eikä käräjille kannata lähteä tonnin parin riidasta.

Ehkä ei käräjille, mutta muistan kyllä jakaa kokemukseni DH-autosta aina kun siihen on tilaisuus, niin nettifoorumeilla, kuin muuallakin. Negatiivinen keskustelu mistä tahansa yrittäjästä on aina huonoa mainosta. Tuskimpa monikaan tämän keskustelun lukenut alfisti kyseiseen liikkeeseen ensimmäisenä marssii autokaupoille.
Viimeksi muokannut Naaparahka, 16 Maalis 2014, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja jmi »

Joo, nämä foorumit ovat paras paikka jakaa kokemuksia.

Harmillista vaan, että kuluttajansuoja on todella huono vaikka kaikenlaisia lautakuntia on perustettu.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Näkyy olevan kadonnut tämä autoliike nettiautosta

Edit: ollut aiemmin RH-auto, sama peli on silloinkin ollut.
https://www.google.fi/maps/@60.493218,2 ... !2e0?hl=en

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

koltiainen kirjoitti:Näkyy olevan kadonnut tämä autoliike nettiautosta

Edit: ollut aiemmin RH-auto, sama peli on silloinkin ollut.
https://www.google.fi/maps/@60.493218,2 ... !2e0?hl=en
DH-auto tuossa aivan aidan toisella puolella. Yhtä epämääräisiä kaikki RH,DH ym. Muut autot tuossa nurkilla.
Vaihtoipa DH-auto tässä parin viikon sisällä nimensä DH-vaihtoautokeskukseksi.

Naaparahka
Viestit: 10
Liittynyt: 15 Tammi 2014, 21:00
Car(s): Alfa Romeo
Ex:
-156 2.5 V6
-147 1.6

Re: 147 hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Naaparahka »

Ketju on vanha mutta kirjoitan tapauksen lopputuloksen siltä varalta, jos joku joutuu samaan tilanteeseen.

Eli kuluttajariitalautakunnan mukaan myyjäliike on velvollinen maksamaan moottoriremontin kustannukset, mikäli hihna poikkeaa ennen aikojaan ja huoltokirjassa on merkintä sen vaihdosta. Siinä tapauksessa, ettei huoltoliikkeen leimaa ole. Muuten ilmeisesti liike vastaa.

Eli omassa tapauksessa liike oli velvoitettu korvaamaan moottoriremontti, koska liike ei myynnin yhteydessä merkannut kauppakirjaan epäilyksiään hihnanvaihdon laiminlyönnistä. Tosin liike ei missään vaiheessa edes epäillyt hihnan kuntoa, päin vastoin.

Eli jos ostatte auton liikkeestä ja hihna katkeaa, niin hihnan vaihtaneella liikkellä on vastuu, mutta myös myyjällä. Tässä tapauksessa liike oli rehti ja maksoi kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaisesti moottoriremontin.

Case closed.

Vastaa Viestiin